DE STEM u 4We riskeren letterlijk onze nek' Duurtest. Regisseur Luk Perceval Lengt met zijn Blauwe Maandag [ompagnie een 'zap-voorstelling' [I Eiefilm gemaakt. Se film staan tal pgen camcorder- krijgt u gratis icordertapes of Claude Lelouch |t u bij de betere /ideo- en foto- ;i!l!I/i Bij AANBEVOLEN 17225 nzm IBER 1993 X 58 Grote Gids VRIJDAG 26 NOVEMBER 1993 DEEL Regisseur Luk Perceval: „We zoveken naar een antwoord op de gruwelen, omdat we steeds meer ontworteld zijn van ons oerverhaal. FOTO CORNEEL MARIA RYCKEBOER ?fn na"iTilrifi I i video Uit Thuis jdeomagazine DT id Dit is de staalharde Skoda, lernieuwd. Eén brok oersolide sdrijf Rotel BV, 076-218962 I, 01652-12905 1620-31054 I Erik van Muiswinkel koos de gewaagde titel 'De Heldenlul' voor de ca baretvoorstelling over de tv-wereld die hij geeft sa men met Margöt Ros. Ko mende week in Geertrui- denberg en Hulst. I Nelleke Noordervliet volgt een oorlogskind op een zoektocht naar haar vader, een Duitse soldaat, ia haar nieuwste roman 'De naam van de vader'. The Serenes laten van avond in het Bredase pop centrum Para echo's klin ken van het kale Friese landschap. 'Tommie' heet het to neelstuk van Yvonne Keuls over 'een tedere cri mineel' en een oudere kin derrechter. Het staat op het programma in Bergen °P Zoom. 1 Peter Van den Begin in 'Joko' van De Blauwe Maandag Compagnie. Tweehonderd liter water wordt in deze voorstelling over het toneel uitgestort. FOTO CORNEEL MARIA RYCKEBOER Door Marjan Mes Regisseur Luk Perceval en zijn Blauwe Maandag Compagnie waren vanaf het begin, negen jaar gele den, spraakmakend. De 'Vlaamse Golf' rukte toen op, met oud-leerlingen van de Antwerpse toneeldo cente Dora van der Groen, die met fysiek theater het verkommerde Nederlandse toneel nieuw leven inblie zen. Perceval was een van hen. 'Hilarisch toneel' werden zijn vroege, zeer onderhoudende voorstel lingen genoemd. 'Nacht wake' van Norén en 'Strange Interlude' van O'Neill wonnen prijzen op twee achtereenvolgende Theaterfestivals, in '89 en '90. Ondertussen is Luk Perceval zich steeds meer gaan engageren met het tragische lot van een gewelddadiger wordende wereld. Hij beschouwt het toneel tegen woordig als 'rituele plek waar zich de oermythe van de mens heid' afspeelt. Zijn voorstellin gen krijgen steeds minder 'ver haal' en meer de vorm van een kaleidoscoop van associatieve beelden en teksten. „Een ge structureerde chaos", noemt hij ze zelf. Die ontwikkeling begon met de Vlaamse smartlap-'montage', 'Wilde Lea', waarmee echtgenote Els Dottermans als hoofdrolac trice de Nederlandse toneelon derscheiding, de Theo d'Or, ver overde. De lijn werd voorgezet met het schitterende 'All for lo ve', met Jan Decleir als de door liefdespassie ontregelde Marcus Antonius. En wordt nu extreem doorgezet in 'Joko', een vrije bewerking van de tekst van de grimmige Franse absurdist Ro land Topor. Luk Perceval, een Vlaamse schipperszoon met een blijvende fascinatie voor water, heeft er zich met zijn acteurs met huid en haar aan overgele verd. Water, 200 liter nog wel, wordt in de voorstelling over de hulpe loze hoofdpersoon uitgestort en gespoten. Joko is in de visie van Perceval een drenkeling. Hij wordt gespeeld door de lange, magere Peter Van den Begin, een buitengewoon expressieve, 29-jarige acteur, die al vier jaar nauw met hem samenwerkt. Net als Els Dottermans, Jakob Beks, Stany Crets, Gilda De Bal, Ilse Uitterlinden en Guy Van Sande, de hechte kern van De Blauwe Maandag Compagnie. De merk waardige naam herinnert aan 'de blauwe maandag' dat zij bij de KNS hebben geacteerd. Artistiek leider Luk Perceval wil het in 'Joko' hebben over 'de totale vernedering van een on schuldige vrijgezel die voortdu rend wordt belaagd door figuren die wat van hem willen'. Joko probeert zich aan te passen, maar wordt letterlijk vernietigd. Het is een nachtmerrie, een be angstigende droom van een jon gen die zijn initiatie tot volwas sene doormaakt. De diepere be tekenislaag achter de banale tekst van Topor diende als inspi ratiebron voor regisseur en ac teurs. Gezamenlijk gingen zij als scheppende kunstenaars op zoek naar nieuwe beelden en tekens achter die tekst. Symbolisch Topors tekst verbergt een tragi sche, freudiaanse driehoek tus sen een bezitterige moeder, een slappe vader en een kwetsbare zoon. A'chter de handeling schuilt ook heel wat dieptepsy chologie. Joko wordt door men sen besprongen die hij naar een congres moet dragen. De vrouw die hem op de rug springt, ver leidt hem tot een sado-masochi stische seksualiteit. Aan het slot zijn alle congresgangers aan Jo ko vastgekleefd en moeten wor den losgesneden. Symbolische beelden die Perceval niet letter lijk kon gebruiken. „Dan was ik gauw uitverteld geweest... Het is een zap-voor- stelling geworden die je zintui- gelijk moet ervaren en waarbij je je eigen verhaal construeert. Na afloop van de première in Gent heb ik gemerkt dat de bezoekers niet over toneel discussieerden maar over het leven. Dat is na tuurlijk het mooiste wat je als toneelmaker kan overkomen." „Alle demonen die Joko moet bestrijden, hebben wij kunnen terugbrengen tot het thema ver nedering. Fysieke en psychische vernedering en dat is behoorlijk gewelddadig. Tijdens het werk proces ontdekten we zelf dat het steeds meer over Christus ging, de meest vernederde mens ter wereld. Ik heb dat bij aanvang van het repetitieproces niet zo ervaren. Maar ik ontdekte gaan deweg mijn eigen demonen. De angst, de pijn om het extreme egoïsme van een wereld die steeds gewelddadiger wordt. De vernederde vrijgezel Joko moest wel Christus worden." Verwarring Perceval vertelt het zonder een spoor van sensatie en met aan doenlijke ernst. „De kunst van onze tijd is steeds meer op zoek naar de oermythe, het basisri tueel. We zoeken naar een ant woord op de gruwelen omdat we steeds meer ontworteld zijn van ons oerverhaal. Het besef wat onze plaats is in het grote geheel. Blauwe Maandag Compagnie: 'Het publiek deelgenoot maken van onze bekommernis om de wereld De westerse mens heeft het ge loof verloren en is daardoor ten prooi aan verwarring. Je ziet steeds meer excessen opdoemen. Mensen gaan met miljoenen naar prehistorische monsters kijken in 'Jurassic Park'. Onderwijl gaat het geweld door. Al die vreselijke dingen, de atoombom, de gaskamers, de wreedheden van de Rode Khmer, Sarajevo. Het houdt maar niet op. Dade lijk vieren we weer kerstmis en daarna knallen we weer door." De jonge Vlaamse regisseur zegt 'gewoon geen amuserend verhaal meer te kunnen vertellen. Als groep gepassioneerde spelers moeten we grenzen overschrij den om het publiek deelgenoot te maken van onze bekommernis om de wereld. Daarom wilde ik het ook niet meer over Joko hebben maar over Christus. Daar spreekt vooral liefde uit voor de mensheid. Je kunt je zelfs de vraag stellen of niet elke voorstelling over Christus gaat. Gaat 'Hamlet' daar ook niet over?' „In Vlaanderen betekent zo'n thema net iets anders dan in Nederland", weet Perceval. „Mijn vader is bijvoorbeeld diep getroffen door de voorstelling. Hij is in een boerengat groot gebracht, heeft de banbliksem en de pesterijen van de kerk over zich heen gekregen. Mijn groot vader was de eerste socialist van het dorp en werd praktisch ge stenigd, kwam ook in de gevan genis terecht. Nog altijd houdt de kerk in dit land de mensen klein, dom en achterlijk. En dan die seniele paus die condooms verbiedt, terwijl aids de mens heid dreigt te vernietigen..." Boeddhisme Perceval schenkt thee in zijn royale appartement op de vierde verdieping van een historisch pand aan de elegante Lam- bermontplaats in Antwerpen. Het volmaakt ronde, 19e eeuws plein laat zich vanachter de gro te ramen bewonderen als een stukje buitenland van Frans- klassieke allure. De regisseur to vert een Chinees theepotje te voorschijn uit een oud rieten ^"emandje. „Toeu ik op Java de Boroboe- doer bezocht, ontdekte ik dat het boeddhismeveel dichterbij de alledaagse problematiek staat dan het christendom. Dat ver moedde ik al omdat ik ook aan yoga doe. Ik kan Nietschze al leen maar gelijk geven dat de katholieken Christus kapot heb ben gemaakt... Naarmate ik ouder word, heb ik steeds meer moeite met de logica en met het vasthouden aan een logisch ver haal. Het valt niet te rijmen met de werkelijkheid." Perceval blijkt een gedrevene. „Het theater is nog de enige plek waar je de wereld even stil kunt zetten. Die kracht heeft het theater nog. Mensen kunnen daar niet ontsnappen terwijl ze bij de gruwelen op televisie gauw naar iets anders kunnen zappen, een colaatje drinken en een boerke laten. Ik wil in het theater zo extreem mogelijk mijn eigen duivels ontbinden. Niet cy nisch maar wel met een volledige inzet van lichaam en geest. Als acteur kun je je met een doorge voerde lichaamstaal fysiek enga geren. Wij riskeren op de speel- vloer van 'Joko' zelfs letterlijk onze nek. De acteurs spelen echt op leven en dood, met een enor me bezieling." Gevaar De honderden liters water in 'Joko' vormen een gevaar voor de elektrische leidingen in het toneelhuis van schouwburgen, ze komen uit een slang die direct op de kraan wordt aangesloten. „Maar we nemen geen overbodi ge risico's", zegt Perceval met een lachje. „We willen niet dat er echt iemand sterft op het toneel. Wel ontstaan de spanning en het gevaar van de voorstelling uit het gevoel dat het bijna uit de hand loopt. Het lijkt een grote chaos, maar uiteindelijk, is alles exact getimed. Een welingestu- deerd circusnummer dus. We hebben er ook de choreografe Ria De Corte bij betrokken." Het water in 'Joko' is volgens de regisseur 'een schoon symbool voor zinloze arbeid, maar ook voor het vruchtwater, het onbe wuste, de hel, het diepe duister.' Niet voor niets hebben Perceval en zijn acteurs twee weken aan zee, in Knokke, gerepeteerd. „De zee is een dominante aanwezig heid. Na een eerste, zeer emotio nele doorloop voor vrienden ben ik 's nachts bij razende storm langs het strand gaan wandelen. Een hallucinerende ervaring, het gebeuk en gebrul van dat water zonder dat je veel zag. Heel beangstigend, maar ook met iets van geborgenheid omdat zo'n natuurkracht je totaal op neemt." Legostenen Water heeft de hele jeugd van Luk Perceval bepaald. „Ik ben een schipperskind, ben zelfs bijna twee keer verdronken. Ik was was heel veel alleen aan boord. Tijdens vakanties speelde ik de mis na en bouwde hele dagen met legostenen. Vervelen deed ik me nooit. Die verbeel ding heeft me, denk ik, naar het toneel gedreven. Ik zag de we reld ook vanuit een heel bepaald perspectief. Vanaf het schip zag ik op een afstand wat er zich langs de kant afspeelde. Je zag de hele wereld voorbij glijden. Mensen ruzie maken of vrijen langs de vaart. Het had al iets van de afstandelijkheid van het theater." „Mijn moeder schreef gedichten en ik werd gedrild om ze keurig voor te dragen voor familie. Ik krijg er nog nachtmerries van. Maar ik kon dat wel goed en ging daarom op mijn vijftiende al naar de toneelacademie waar ik allemaal onderscheidingen- en diploma's kreeg, geheel buiten mijn bewustzijn om. Op mijn zeventiende speelde ik hoofdrol len bij het amateurtoneel en op m'n negentiende zat ik samen met Sam Bogaerts en Warre Borgmans bij Dora van der Groen in de klas. Dat was het begin van die zogenaamde 'Vlaamse Golf'. Aan mijn vijf jaar als acteur bij de KNS in Antwerpen wil ik niet meer den ken. Daar krijg ik alleen maar zure oprispingen van. Het is daar allemaal zo betekenisloos, dat interesseert me niet meer." Oud station De stad Antwerpen zelf was evenmin vriendelijk voor Luk Perceval en zijn Blauwe Maan dag Compagnie. Hij had er graag een oud station als theater in gebruik willen nemen. Maar de politiek liet het succesvolle ge zelschap gewoon in de kou staan. Het gevolg was dat de 'troupe', een hechte vrienden club die graag 'op café' over het werk praat, nu naar Gent is verhuisd. Daar krijgt zij binnen kort de beschikking over de ge restaureerde Minnard-schouw- burg. Achteraf is Perceval er niet rou wig om. „Antwerpen is .als thea- terstad helemaal dood. Het pu bliek is er dom gemaakt door de KNS of elitair opgeschroefd door deSingel. Er is geen dialoog tussen die twee. Het publiek komt hoofdzakelijk om zichzelf te tonen." Toch is Perceval sterk verknocht aan Antwerpen. „Dat heeft ook met die schippersach- tergrond te maken. Ik zal nooit vergeten als we vanuit het Ruhr- gebied op Antwerpen kwamen aangevaren. Die opwinding wanneer je de Boerentoren en de Kathedraal weer zag. Daarna gingen we pistolets met hesp eten bij tante Jeanne. Dat was voor mij het grote geluk." 'Joko' door De Blauwe Maandag Compagnie is morgenavond in Stadsschouwburg Concordia in Breda, 20-23 december in Kun stencentrum Vooruit in Gent, 5-8 januari 1994 in de Bourla- schouwburg in Antwerpen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19