|De eerste kogel kan fataal zijn A6 IConvooi van Nederlandse VN'ers dwars door frontlinies in ex-Joegoslavië ï7*v i L5, BUITENLAND lOVEMBER 1993 ZATERDAG 20 NOVEMBER 1993 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. bethl. steel booing co can pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digit equipm, dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobif oil penn central philips p nmerica royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc, united techn. westinghouse whitman corp woolworth Goud Wil l<yii 71% 3W 33% 56 56% 55% 55 26 20 17% 17% 39% 38% IBS' 16 68% 83 11% 55% 54% 35 34 31% 30% 36% 36% 48 49 60% 60% 64% 64% 62% 61% 97% 98% 54% 54% 42% 41% 74 74 52% 51% 93% 93% 20% 20% 105% 107% 34% 34 77% 77% 29% 29% 20% 20% 39% 39 102% 101% 57 56 20% 20 65% 65 64% 62 13% 13% 16% 16% 22% 22% onbewerkt 22,950-23,550 per kg. bewerkt 25,150 per kg. Zilver zilver onbewerkt 250-320 per kg. bewerkt 360 laten per kg. vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h (aten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 135,00 314 45,50 42,50 175,00 709 0,50 1,10 185,00 354 7,00 a 7,00 190,00 1751 1,80 2,20 195,00 363 0,10 0,05 195,00 316 1,40 1,40 195,00 850 2,80 2,60 200,00 602 1,40 1.10 190,00 335 1,60 1,30 230,00 3478 152,00 b 151.50 b 345,00 333 37,50 a 36,60 a 360,00 432 22,50 21,50 365,00 291 17,00 b 16,60 370,00 1010 12,00 b 11,50 375,00 900 7,20 6,50 380,00 666 2,70 1,50 385,00 87? 0,90 0,10 390,00 323 5,20 5,40 395,00 506 9,00 a 7,20 380,00 1233 1,00 0,10 385,00 871 3,30 3,50 390,00 445 7,80 8,50 a 380,00 378 7,00 6,70 385,00 312 t 9,50 9,00 350.00 331 1,80 2,50 375,00 543 7,50 8,00 380,00 338 10,00 10,00 25,00 300 1,40 a uo 370,00 918 7,00 b 7,50 380,00 2354 1,00 0,30 85,00 1138 2,60 2,70 40,00 647 0,20 0,70 b 40,00 471 1,70 1,40 195,00 399 2,90 1,30 200,00 320 0,30 0,10 200,00 372 5,20 4,90 35,00 809 4,10 4,30 37,50 2089 1,60 1,60 40,00 795 0,10 0,10 40,00 682 1.10 1,00 30,00 289 9,60 a 9,70 35,00 1800 5,80 6,00 35,00 1680 10,00 10,10 40,00 412 0,90 0,80 37,50 369 1,20 0,70 690,00 305 4,20 0,10 210,00 688 4,00 2,00 215,00 1272 0,80 0,10 22,50 309 0,70 a 0,20 310 1,30 a 1,30 daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de meest ruime zin genomen; het geven van leiding aan en het houden van supervisie over de ontwikkeling. Implementatie en oplevering van automatiseringsprojecten; het verwerven van rechten op en in, dan* wel van licenties voor marketing en distri bute van produkten van geestelijke aard; het samenwerken met, het deelnemen m, het overnemen van en/of het voeren van d8 directie over andere ondernemingen met een soortelijk of aanverwant doel; het fi nancieren van- en het verstrekken van (hypothecaire) zekerheden voor andere vennootschappen waarmede de vennoot schap af dan niet in een groep is verbon den; het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevordelijk kan zijn, alles in de meest uitgebreide zin genomen. 131355 Daan's Interior Line, Spoorhaveru, 4931 BZ Geertruidenberg. Alle stofferingen voornamelijk op het gebied van de jacnt- bouw en caravans. 131356 Pedicuresalon „Carla", Ruysdaei- straat 27, 15102 EG Dongen. Chiropodist», pedicure, manicure; het verzorgen en Be handelen van voeten en handen, alsmep de voetreflexmassage. u nn 131364 Hoefmans Hi-Tec Products, Haven- dries 74, 5165 VN Waspik. Groonthanaei m partij-goederen (beveiligingsinstallaties lucht-, water-, oliefilters en aanverwant artikelen). 131366 J. van Giessel, R. VisscherstraatJn, 4942 DG Raamsdonksveer. Post- en koe- rierdienst. D u 131369 J.H. van de Lande Pensioen b.v., Lissenveld 1, 4941 VK Raamsdonksveer. Verzorging van Igewezen) directeuren v de B.V. d.m.v. pensioen krac]ltensttp|ij. pensioenregeling in de zin van de wette j- ke bepalingen betreffende de ,oonöe'^_. ting; 't beleggen van 't dekkingsvermog - 't afsluiten van lijfrente-overeenkomsten. 131372 Van Suijlekom Watersport, Hertogs hoef 70, 4941 KE Raamsdonksveer. Groot handel in watersportartikelen. w, 131376 Proloog B.V., Steenstraat 2,5107 wc Dongen. Het verlenen van adv,e?enrt0Po gebied van de automatisering, a,sm®ö?ton handel in software- en hardwareproduKiun en allerlei daarmede verband houde artikelen en produkten. at 131377 M.S.A.A Marco Seinstra Automat Adviesbur., Berendonk 6, 494£ Raamsdonksveer. Adviesbureau op net g bied van automatisering. 131378 Bodemperserij v/h tankfabriek Kooi man BVIO, Stationsweg 1, 4931 da Geertruidenberg. Het fabriceren c.q. per sen van bodems ten behoeve van tanks en alle daarmede verband houdende werx- zaamheden. ,K 131381 Hunting Fashion V.O.F., Pierstraat 5, 4926 AA Lage Zwaluwe. Het ontwerpen, vervaardigen of doen vervaardigen van, de groothandel in en de import en export van geconfectioneerde goederen. 131382 J W.G.M Hovers Pensioen B-V. Oosterhoutseweg 73, 4941 WA Raamsdonksveer. Beheer van pensioen gelden. ;#T IS VROEG in de morgen wanneer de re nen neervalt op het ter jein van de militaire ba sis van de Verenigde Na ties in Split aan de Kroa tische kust. Sergeant- majoor Guus Lapré loopt je kamer binnen van ma joor Hans Edelhausen. 'Goedemorgen", begroe ten de twee mannen el- r. Lapré is die dag leider van een convooi van dertien voertuigen van de VN die, bestuurd door Nederlandse mili tairen, Split zullen verla ten met bestemming Bus ovaca in Centraal Bosnië. Door onze correspondent Herald Doornbos De twee militairen buigen zich over een gedetailleerde kaart van Bosnië. De aandacht gaat voornamelijk uit naar de route fie het convooi af moet leggen. Vanuit het veilige Split gaat het richting de Kroatisch-Bosnische s (daar worden de kogelvrije vesten aangetrokken), dan via het Kroatisch-Bosnische bol werk Tomislavgrad over een 'ïarrespoor door de bergen naar Gomji Vakuv. Ia Gornji Vakuv moet een front tóe worden overgestoken van iet Kroatische gebied naar Italisch territorium. Gornji Va kuv is link, is algemeen bekend. DJama gaat het over Bosnisch grondgebied richting de drie stadjes Vitez, Novi Travnik en Jissvaca. Deze dorpen zijn weer in handen van Kroaten, zodat in de buurt van Novi Travnik we derom een linie moet worden Ook dit is gevaarlijk, weet iedere soldaat. Het was de plaats waar een Nederlands hulpconvooi op S oktober in een hinderlaag liep van hoogstwaarschijnlijk een moslimeenheid van het Bosni sche leger. Hierbij werd een Deense chauffeur gedood. Negen Nederlandse chauffeurs raakten gewond. Sindsdien hebben de Verenigde Naties alle hulpcon- vooien stilgelegd. Alleen zoge naamde logistieke convooien, met voedsel en brandstof voor de W-soldaten zelf, rijden nu nog. Het convooi dat nu op het punt slaat te vertrekken is het derde sinds de beschieting in Novi Tra vnik. Majoor Edelhausen zegt op rus tige toon tegen convooüeider lapré: „Zoals het er nu uitziet, lijkt het allemaal vrij rustig." ■Alleen het weer zit niet mee", vindt Lapré. ■Veel succes", zegt Edelhausen. antwoordt Lapré. Martin Blaauwbroek (22): „Ik zit jier nu al bijna vijf maanden. 29 wcember zwaai ik af. Pfff. Ge- toeg hoor. Ik heb het hier wel Söien. Als je aan al dat knallen Jut denken, dan word je gek. wij zijn de ervaren jongens ™r, sommigen die hier aanko- ®en zijn pas achttien of zelfs Wentien. Toen die negen Ne- wlanders gewond waren ge bikt, keken we naar het Neder- ™dse journaal. Dan krijg je 'erst een item over iets onnozels ,n Nederland, dan nog iets Mmpzinnigs en pas als vijfde onderwerp melden ze tussen 'aw en lippen door dat er ook "ep eens Nederlanders in Bosnië gewond geraakt. -oef is hier echt link. Niet altijd, "Muurlijk, ik wil niet overdrij- maar dat realiseert zich .'ina niemand die hier nog nooit K geweest. Soms drinken we hier 15 de bar om alles te vergeten. Ik w niet veel dronken, dat zit ®el goed. Maar je ziet soms die het niet meer kunnen efcfcen, die in een dip zitten. lna 'edereen heeft dat wel want bijna iedereen wordt eens fiks beschoten. Ik zat ns met een jongen in de auto we reden in de buurt van Vakuv. Die gozer zat niet P er 277 de auto. Dat zag je zo. wt, het zweet stond in zijn a"aen. Kan ik me voorstellen, «ens. Want aan een beschie- 9 raak je nooit gewend. Ge sel r le beschoten wordt, Alere^ere keer weer de ^""imigen denken dat wij hier wel een beetje teleurgesteld. Je doet als VN-soldaat bijna nooit iets goeds. Dan krijg je weer een steen tegen je ruit. Een andere keer gooien ze zand door je openstaande raam. Toen ik hier aankwam had ik nog zoiets van: je moet alles meemaken. Maar het is hier een zootje." „En puur etnisch is het conflict hier ook niet. Want er zijn zo veel verschillende moslimgroe pen en de Kroaten zijn onderling ook verdeeld. En ze spelen hier allemaal eigen rechter, iedereen heeft een wapen. Dat je dat allemaal met je eigen ogen ziet, dat maakt indruk, hoor. Toch blijf ik erbij dat het niks helpt dat wij hier zitten. Wij proberen voedsel te brengen naar de be volking, en dan komt het weer terecht bij een stel van die mili tairen hier. Laten we de VN maar terugtrekken uit Joegosla vië, het helpt niks. Heel lullig voor die mensen, maar ik zie geen andere keus. Twee uur nadat het Nederlandse convooi de VN-basis in Split heeft verlaten, komt de Kroa tisch-Bosnische grens in zicht. Het regent nog steeds hard en het is mistig. Aan de grens houdt het convooi even halt. Iedereen trekt zijn kogelvrije vest aan, waarna convooileider Lapré nog even de laatste adviezen geeft. Aangezien het verboden is voor journalisten om mee te rijden in een van de VN-trucks, rijden we er in een simpele burgerauto achteraan. Lapré reikt een wal kie-talkie aan. „Voor als het mis gaat", zegt hij, „dan kun je ten minste nog enig contact houden met het convooi." Iedere walkie-talkiebezitter heeft een codenaam. Lapré heet Romeo, de ziekenauto vdór ons Hotel, en zelf krijgen we de codenaam Whisky. „En mocht het helemaal uit de hand lopen", zegt Lapré, „dan roep je zo snel mogelijk: May Day, May Day." De regen blijft maar neerstro men als de tocht vanaf de grens Bosnië ingaat. Het slechte weer maakt de rit over een vijftig kilometer lang karrespoor van Tomislavgrad tot aan Gornji Va kuv tot een ware uitputtingsslag. Dwars door de bergen, dwars door de bossen, overal ravijnen, geen vangrails en modder, on eindig veel modder. Lage wolken liggen als een grijze deken op kaarsrechte, groene naaldbo men. Over de walkie-talkie klinken regelmatig waarschuwingen. „Whisky, hier Romeo", zegt Lapré. „We moeten een Frans convooi passeren. Blijf zoveel mogelijk rechts rijden of houd halt. Over en uit." Als de motor van onze auto op een helling afslaat en niet meer aan de praat is te krijgen, houdt de ziekenauto voor ons stil. Door de walkie-talkie klinkt: „Hier Hotel, Whisky met problemen, Whisky valt stil." Het convooi houdt even verderop halt. Wan neer onze auto gelukkig na twee minuten weer start, roept de zie kenwagenbestuurder door de mobilofoon tot de rest van de stoet: „Hier Hotel, Whisky rijdt weer. Over en uit." Raney Bijwaard (22): „We moes ten eens een convooi opvangen om er een paar Nederlandse voertuigen uit te halen en de goede weg te wijzen. Onze wa gen hadden we neergezet ter hoogte van een kruising in de buurt van Travnik. Vanuit onze ooghoeken zagen we dat er een man in de berm van de weg stond. Hij deed eigenlijk niks, en dat vonden we vreemd, maar ja, hij had een groot wapen bij zich. Dus we lieten hem maar zijn gang gaan. Toen het convooi eraan kwam rijden, begon die man plotseling te schieten. Op ons en op het convooi. „We zijn direct weggedoken ach ter onze auto en probeerden het convooi te waarschuwen. Het hielp weinig, want een van de wagens werd doorzeefd met ko gels. Kijk, ik heb zelf ook een wapen, een uzi, maar ik heb er geen moment aan gedacht om het te gebruiken. Zo'n uzi stelt niks voor, vergeleken met de wapens die ze hier hebben. Dan schiet je je magazijn op zo'n vent leeg en dan heb je niks meer. En hij wel. Zie je, dat bedoel ik. Als we beschoten worden, zoek ik gewoon dekking. '„Ik denk trouwens dat als je terug zou schieten, dat je direct naar Nederland wordt gerepatri eerd. Want wij zitten hier niet om te schieten. Wij mogen hier alleen rpaar rondrijden. Ik heb een tweelingbroer en die heeft hier ook gezeten. Vergeleken 'met wat hij heeft meegemaakt, stelt dat van ons weinig voor. Hij stuurde me een brief waarin hij het volgende schreef: 'Nadat we twee roadblocks waren gepas seerd, kwamen we in het dorp Vitez dat gezuiverd was van moslims door fascistische Kroa ten, die overal over straat lopen met geweren en mitrailleurs. Daar zag ik ook de eerste dooie achter in een auto liggen. Ook werd er geschoten, waarbij Brit se warriors full speed heen en weer scheurden. De weg was net een maanlandschap, vol met kui len die ik slalommend moest ont wijken. Maar er zijn hier ook mooie meisjes, en meisjes die een grotere snor hebben dan hun vader.'" „Mijn broer heeft eens een dooie moeten vervoeren naar een be graafplaats in Kieseljak. Door de zon was dat lichaam bijna twee keer zo groot geworden. Dat heeft hij gezien, man. Gelukkig heeft hij dezelfde mentaliteit als wij. Hij blijft er vrij rustig on der." Vlak voor Gornji Vakuv houdt het Nederlandse convooi op nieuw halt. Hier moet de frontli nie worden gekruist. De hoofd weg door het stadje geldt als linie tussen het Kroatisch-Bosni- 0> Bij de moslim-bevolking zijn de VN-soldaten doorgaans welkom... ..maar anderen in Bosnië zien ze liever gaan dan komen. sche leger en het door moslims gedomineerde Bosnische leger. De route die het convooi aflegt, gaat juist over die hoofdweg. Gedurende een drietal kilome ters hebben sluipschutters van beide legers een vrij uitzicht op het convooi. Daarom wachten de Nederlanders vlak voor Gornji Vakuv op twee Britse tanks die de stoet zullen begeleiden en beschermen. Geen van de Nederlandse solda ten lijkt erg zenuwachtig of ge spannen. Ze mogen dan middels hun kogelvrije vest, helm en een scherfdeken redelijk beschermd zijn, het neemt niet weg dat ze in softskin-vrachtwagens door de oorlog rijden. Dus geen kogelvrij glas in de voorruit en geen gewa pend staal in de rest van de cabine. Eén kogel kan fataal zijn, en dat weten ze ook. „Daar moet je niet te lang bij stil gaan staan", zegt Armand, een dienst plichtig soldaat die meerijdt op de ziekenauto, „want de kans is toch maar heel klein dat er wer kelijk iets gebeurt. Je hebt nu eenmaal voor Joegoslavië geko zen, en dan moet je ook niet zeuren." Britse soldaten lopen met zware mitrailleurs langs het stilstaande Nederlandse convooi. Ze speuren de bergen in, op zoek naar types die de voertuigen willen beschie ten. „Die lage bewolking van vandaag biedt een goede be scherming tegen sluipschutters", weten Britse militairen. „Het ol leen 0nzin 'naar zitten voor het geld. Is dat. Maar je raakt hier Een VN-convooi zoekt moeizaam zijn weg door Bosnië FOTO'S ARCHIEF DE STEM doet me trouwens ook erg aan thuis denken", vervolgt hij op lachende toon, „dit is typisch Brits weer." Konvooileider Lapré zegt: „Het is soms heel merkwaardig hier. Je arriveert in dit land vol met idealen. Zo van: ik ga die men sen hier helpen. En dan word je gewoon onheus bejegend. Je valt van de ene hoogte in de andere laagte. In Prozor aan de Kroati sche zee word je bekogeld, en in Moslimgebieden staan ze weer om je heen te dansen van plezier. Dat is allemaal heel raar. Die Engelsen hier hebben hetzelfde, die willen tenminste ook iets doen. Die zeggen: 'Let's do the job'. Ze hopen dat wij beschoten worden. Want op het moment dat een man ons beschiet, is hij drie minuten later dood." Als de Engelse tanks eenmaal op het toneel verschijnen, zet de colonne zich weer in beweging. Gomji Vakuv blijft die dag rus tig. Er klinkt geen enkel schot. Peter Schroder (21): „Ik werkte hier in Busovaca bij de admini stratie, maar mijn baantje is on langs opgeheven, dus zoveel heb ik hier niet meer te doen. Soms moeten we ons afval wegbrengen naar de vuilnishoop van Vitez. Omdat de bevolking het hier zo slecht heeft, staan er altijd men sen te wachten. Ze kijken of ze nog wat bruikbaars tussen het afval vandaan kunnen halen. Zie je dit sigaretje dat ik nu rook. Zo meteen druk ik het uit in de asbak en morgen pakken ze hem omdat er nog een halve gram tabak in zit. Ze vragen zelfs om je asbak als je daar bent. „Ik kwam hier een meisje van zeventien tegen. Okew, ze had een fikse snor, maar ze zag er verder heel mooi uit. Echt zo'n meisje waar ik verliefd op zou zijn geworden als ik haar in Den Haag was tegengekomen. Maar toen ik in haar gezicht keek, zag ik al die ellende die hier heerst. Ik had zo'n medelijden met haar. De omstandigheden voor gewone mensen zijn zo klote hier." „Ik schrijf weieens gedichten. Hier lees maar: het leven op de vuilnisbelt is echt een ramp Zelfs mijn maag kreeg af en toe een kramp De lucht die er hing is niet te verdragen En de mensen maar om van alles vragen Sigaretten, geld, snoep en meer eten De mensen kun je gewoon niet zomaar vergeten Ik hoop voor die mensen dat deze toestand snel ophoudt Want ook voor hen komt er win ter, en dan gaat het echt fout.'" Langzaam wordt het donker. Het Nederlands convooi rijdt door Moslimgebied in het hart van centraal-Bosnië. Soms pas seren de voertuigen een Bosnisch checkpoint. Maar nooit leidt dat tot problemen. In de buurt van Novi Travnik, meldt de walkie- talkie: „Wisky, hier Hotel, we passeren nu de plek waar de negen Nederlandse gewonden zijn gevallen." Als er niks fout gaat is het vanaf Novitravnik nog een klein half uurtje naar het Nederlandse kamp in Busovaca. Het convooi rijdt met een gangetje van ze ventig kilometer per uur door een pikdonkere omgeving. Al maanden is hier geen elektrici teit. Alles ziet er uitgestorven uit. Omdat de voertuigen in de buurt van Novi Travnik opnieuw een linie moeten oversteken nu van moslim-Bosnisch naar Kroa- tisch-Bosnisch gebied is dit gedeelte van de route soms niet helemaal zonder gevaar. Vaak is het er echter, rustig. Toch klinkt plotseling de stem van Lapré uit de walkie-talkie: „Hier Romeo. Een Britse pantserwagen is net beschoten. Het is de bedoeling dat ze ons een soort van flankbe veiliging geven. Wij gaan dan meteen bij de T-splitsing Novi Travnik-Vitez rechtsaf, en links worden we beschermd door twee Britse warriors. Als er op ons convooi wordt geschoten, dan is het in principe zo snel mogelijk doorrijden, het vuur wordt on- middelijk overgenomen door de Britten en wij moeten zo snel mogelijk blijven volgen. Als het niet lukt om door te rijden, dan zet je zo spoedig mogelijk de auto aan de kant en kom je emit." Loos alarm Wederom blijkt het loos alarm. Britse tanks beveiligen de weg en hun kanonnen staan gericht op de plek waar kort daarvoor vijandig vuur vandaan kwam. Vanuit de nacht klinkt geen en kel schot. Twaalf uur na vertrek draaien de trucks de Nederlandse basis op in Busovaca, de eindbestem ming van het convooi. Het is allemaal goed gegaan. De meeste militairen zijn een uur later te vinden in de soldatenbar op het kamp in Busovaca. Aan tafeltjes zitten veelal dienstplichtigen, die nauwelijks ouder zijn dan negentien, twintig of eenentwin tig jaar. Jonge jongeTis die niet meer opkijken van platgebrande dorpen, hun schouders ophalen als ze frontlinies moeten kruisen, J kogels langs zich heen horen fluiten en in ieder geval hun onschuld verliezen in een land waar geen einde lijkt te komen aan de waanzin van de oorlog.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7