Transporteurs moeten
nieuwe wegen inslaan
Overleg servicecentra Philips wordt hervat
Nutricia gaat op zoek
naar andere slachterij
Nutricia: specialist
in gevoelige markten
id KORT
VS zijn bereid te praten
over landbouwakkoord
Verzekeringskamer stelt
Vie d'Or onder curatele
mt Rudolf
Ld vernield
DE stem
ECONOMIE
A5
Koude sanering dreigt voor ouderwetse wegvervoerders
[ember 1993 A4
itse autoweg
Ijaar en hun lerares ziin
1 auto-ongeluk bij Lea
Jderen raakten gewond
■men in eem ziekenhuis
Iweg, toen een minibus
Ito die bezig was met
■iddellijk vlam. 1
Bewapende leden van de
Irafat gearresteerd. De
■nder in de gaten nadat
fch-leden in oktober een
lieden van Fatah in hun
Tend met bijlen, messen
t stad is een lid van de
foensdag pakte het leger
•wapend met een pistool
Iceert Start-1
J gisteren met een grote
■en het Start-1 ontwape-
In de aangenomen motie
Tl 76 raketten - met meer
I geschieden,
noeft Oekraïne in eerste
nkoppen op te geven. De
t afhankelijk gesteld van
[tiging door Moskou en
ek eiste de afgelopen tijd
ensatie.
?ria
lea martelt'
an Papoea-Nieuw-Guinea
fiesty International op het
van verdenken tegen de
leinig of zelfs helemmaa!
Jin een rapport van de
latie, dat vandaag ver-
esty zeker 60 eilandbewo-
door soldaten of zogehe-
fnafhankelijkheid streven-
IRA) beschuldigt Amnesty
lord te hebben, die als
luthelezi
I van Buitenlandse Zaken
Igd Inkatha-leider Mango-
Idoen aan de verkiezingen
la worden gehouden.
minister aan Ulundi, de
aan om voor het oog van
thuisland zijn kritiek te
oensdag door meer dan 20
heeft, verenigd in een
partijen en de thuislanden
t"et niet ondertekend.
middenkoers
Ider Scharping heeft zijn
Ichter een gematigd partij-
Helmut Kohl bij de verkle
in.
legroef de SPD, die sinds
heemt, enkele ideologische
Ing als partijvoorzitter te
van het politieke spectrum
lijding van de criminaliteit,
pert.
jid opgericht gedenkteken
Langer, is gisteren vernield
Knti-nazi-liga. De politie
aar wie al enkele maanden
lop akkerland van Floors
Glasgow
1-
let gedenkteken voor Rudolf
'ss voor het gisteravond
rd vernield. F0T0 EPA
ss werd in 1946 in Neuren-
g veroordeeld tot levenslang
angenisstraf. Die zat hij
de Spandau-gevangenis m
rlijn, die na zijn dood in 19»
■rd afgebroken.
vrijdag 19 november 1993
\lsn ome verslaggevers
Tilburg - Het wegvervoer
moet samen met overheid,
verladers, financiers en leve
ranciers werken aan een
overlevingsstrategie voor de
vervoerssector.
,11s de sector niet snel nieuwe
activiteiten ontwikkelt die de
rentabiliteit herstellen, zal de
koude sanering van bedrijven en
werkgelegenheid hard toeslaan.
Voorzitter H. Jansen van het
Overleg Transport Brabant
(0TB) schetst somber de moeilij
ke situatie, waarin het wegver
voer verzeild is geraakt. In 1986
was het gemiddeld rendement
over de omzet 6,4 procent posi
tief. In 1993 zal het wegvervoer
diep in de rode cijfers terecht
komen: verwacht wordt een ver
lies van 2,4 procent.
Dat is voor een flink stuk het
gevolg van de ongebreidelde uit
breiding van het aantal trans
porteurs, zegt Jansen: van twee
duizend naar vijfduizend inter
nationale wegvervoerders. De
meesten doen bovendien ook nog
eens hetzelfde: het simpelweg
heen en weer rijden van goede
ren. Het gevolg: een desastreuze
prijzenslag, te meer daar door
het wegvallen van de EG-bin-
nengrenzen en de daarmee sa
menhangende wachttijden nog
eens een grote capaciteit is vrij
gekomen. „We gaan een drama
tisch 1994 tegemoet," consta
teert de OTB-voorzitter.
Er moet wat veranderen in de
markt, wil de sector uit de rode
cijfers komen. „Het gebeurt nu
dat twee vrachtwagens van ver
schillende bedrijven slechts half
vol achter elkaar aan naar de
zelfde bestemming rijden. Dat is
een slechte zaak. Die onderne
mers moeten samen zorgen dat
er één combinatie vol rijdt," zegt
Jansen.
Een oproep tot samenwerking
klinkt mooi. Maar samenwer
king is een moeilijk begrip in een
markt, die wordt gekenmerkt
door keiharde concurrentie,
overcapaciteit en een strijd op
leven en dood. In zo'n markt
gunt niemand elkaar toch
vracht?
„Dat is waar," beaamt Jansen.
„Maar je kunt het ook anders
zien: als we zo doorgaan zijn
beide ondernemers dood. En bij
samenwerking overleeft er in elk
geval eentje!"
Dat neemt niet weg dat Jansen
Jansen: 'Samenwerking is noodzakelijk om te overleven'.
Een container wordt aan de Rotterdamse haven op een vrachtwagen geplaatst, die het ding
verder vervoert. foto de stem/dick de boer
een koude sanering als onvermij
delijk ziet. In Brabant rijden
1850 transporteurs. Van hen zul
len die bedrijven gezond worden,
die zich toeleggen op een breder
gebied van logistiek dan alleen
plat vervoer. Zij zullen allerlei
werk van de verlader, de grote
fabrieken en handelshuizen,
moeten overnemen, betoogt Jan
sen.
Dat werk kan bestaan uit tijde
lijke opslag, het verpakken van
goederen, het verwisselen van
stekkertjes aan elektronische ap
paraten voor verschillende lan
den tot en met het compleet
assembleren van in componenten
aangevoerde consumentenarti
kelen. Het verschijnsel wordt te
genwoordig aangeduid met
industhbutie, een samentrekking
van industrie en distributie.
En daarbij gaat het al niet meer,
zoals enkele jaren geleden nog
werd aangeduid, om het in el
kaar zetten van tuinmeubelen.
Het Tilburgse bedrijf Scansped,
waarvan Jansen directeur is, as
sembleert computers voor ICL,
Van Ommeren Intexo zet voor
Hewlett Packard printers in el
kaar en Frans Maas .monteert
voor Rank Xerox en Sun Micro
systems.
De bedrijfsfilosofie achter deze
nieuwe markt van activiteiten
voor de logistieke sector is value
adding logistics (val): het bedrijf
moet een toegevoegde waarde
leveren aan zijn logistieke acti
viteiten. Rijden kan nagenoeg
iedereen en dóet ook iedereen.
Daar valt dus weinig specifieke
waarde aan toe te voegen. Maar
wie luistert naar de wensen van
de klanten, de verladers, de in
dustrieën die zich willen terug
trekken op de kernactiviteiten,
die ontdekt nieuwe omzet- én
winstmogelijkheden, zet Jansen
uiteen.
Het is de boodschap die de OTB
uitdraagt. „Ik voel me een man
op een missie," zegt T. Brugman,
die anderhalve dag per week als
directeur voor OTB de boer op
gaat. En hij constateert: „Als het
goed gaat, hebben de onderne
mers geen redenen om hun werk
te veranderen, want het gaat
toch zo goed; als het slecht gaat,
hebben ze geen tijd, want ze zijn
bezig de zaak te redden en zijn
ze al blij als ze morgen nog
bestaan."
Jansen denkt dat er dan ook een
sterke schifting gaat plaatsvin
den in de sector. Na de koude
sanering zal de markt geordend
blijken in een top van grote
'val'-concerns, die werkt met een
flinke groep onderaannemers,
van gewone transporteurs, die
eventueel gespecialiseerd zijn in
bepaalde transportstropien. Te
denken valt aan koeriers, bulk of
gevaarlijke stoffen.
Jansen heeft de OTB-filosofie
samengevat in het SPIL: het
Strategisch Pact Industriële Lo
gistiek. 'Ter beteugeling van
acute bedreigingen in het weg
transport en om kansrijke per
spectieven van Industributie ze
ker te stellen', luidt het motto
van de notitie.
Hij beklemtoont dat het initia
tief niet alleen een zaak is van de
vervoerders. „Leveranciers van
hardware als DAF en Mercedes
hebben er ook belang bij. Maar
ook verzekeraars en banken, de
software dus. En de overheden
die zorgen voor de infrastruc
tuur." Met genoegen constateert
hij dat er onder de zeventig
leden inmiddels diverse verte
genwoordigers van de andere
marktpartijen zitten.
Maar het gaat nog niet ver ge
noeg. Het imago van de trans
portsector is de laatste tien jaar
aardig opgepoetst. Het beeld van
de ondernemer die als een avon
turier de vrije jongen van de weg
uithing, die met olievlekken in
zijn broek en een pak zware shag
op zak de markt bestormde, ver
vaagt.
„We komen nu aan tafel bij de
overheid en de overheid is in ons
geïnteresseerd," zegt Jansen.
Brugman: „De banken hebben
nu allemaal een gespecialiseerde
contactman voor de logistieke
sector. Ze zien het belang van
die sector in." „Al was het maar
om de leningen in de gaten te
houden," zegt Jansen er zacht
achteraan.
Ondertussen probeert het OTB
ook met andere plannen, die ver
voerssector in'Brabant te stimu
leren. Sinds de oprichting in
1986 stimuleert het OTB knoop
punten van goederenvervoer,
waar goederen kunnen worden
hergegroepeerd en verder ver
voerd via het effectiefste trans
port: weg, water of rails. In 1991
legde het OTB rapportage op
tafel, waarin werd aangegeven
waarvoor multimodale knoop
punten de beste mogelijkheden
zouden liggen.
Jansen: „Ik constateer met
vreugde dat twee jaar later vier
van die plaatsen ook daadwerke
lijk van de grond komen:
Seaport Moerdijk, de weg-rail-
terminal in Roosendaal, Oss en
Eindhoven Airport. Ik kan niet
zeggen, dat dat dankzij ons is
gebeurd, maar ik weet dat in Oss
men dankbaar van ons rapport
gebruik heeft gemaakt bij het
overtuigen-van de andere par
tijen."
Waarmee maar gezegd is dat met
de pragmatische benadering van
het OTB er voor de vervoerssec
tor nog wel enige hoop is.
Washington (krf/afp) - De Verenigde Staten zijn bereid met de
Europese landen te praten over het omstreden Blair House-ak-
koord voor vermindering van de landbouwsubsidies.
Maar de VS blijven erbij, zegt de Amerikaanse onderminister
van landbouw Eugene Moos, dat de overeenkomst niet kan
worden opengebroken.
Het vorig jaar november door de VS en de EG gesloten Blair
House-akkoord is een van de belangrijkste twistpunten bij de al
zeven jaar durende Gatt-onderhandelingen over liberalisering
van de wereldhandel, die uiterlijk 15 december moeten zijn
afgerond.
Moos zegt nu dat de Amerikaanse regering zal bekijken of zij 'op
een of andere wijze rekening kan houden met de Europese
zorgen'. Volgens een Europese diplomaat in Washington bete
kent dit een duidelijke stap vooruit.
EG-commissaris Brittan gaat maandag praten met de Ameri
kaanse gezant Kantor.
VERVOLG VOORPAGINA
Ieder doos diepgevroren vlees
was voorzien van hun garantie
certificaat. Die keurmeesters
hebben nooit iets gevonden van
cat schoonmaakmiddel. Dat is
ontdekt door het onafhankelijke
laboratorium dat voor ons ach-
teraf de Olvarit-potjes nog eens
extra-controleert. Wij vragen ons
at wat zo'n garantie-certificaat
van de Rijksdienst eigenlijk
*aard is. Als het vlees is goedge
keurd door de RW betekent dat,
bat het geschikt is voor menselij
ke consumptie en dan mag er
natuurlijk geen schoonmaak
middel in voorkomen."
De Rijksdienst gaf gisteren geen
antwoord op de vragen van Van
Hedel. Bij monde van woord
voerder Van der Steeg liet de
dienst weten geen commentaar
te willen geven voordat de zaak
volledig is uitgezocht,
"et gevonden p-TSA is een toe-
platen desinfectiemiddel dat
heel veel gebruikt wordt. „Het is
absoluut ongevaarlijk. Een baby
zou honderd potjes per dag moe
ten leeg eten om er last van te
"rijgen. Maar het hoort nu een
maal niet in voedingsmiddelen
thuis en daarom moeten al die
Potjes terug."
Waarom is er in juni niet harder
aan de bel getrokken bij de
slachterij?
„Het ging toen om een steek
proef met vijf potjes en de aan
getroffen hoeveelheid schoon
maakmiddel was zo minimaal
dat we Uylenbroek alleen maar
hebben gewaarschuwd. Kijk, de
toegestane hoeveelheid is één
milligram per kilo. Als die norm
niet wordt overschreden, wordt
het voedsel gewoon goedge
keurd. Welnu, in juni zat er
slechts een ietsjepietsje meer in,
eigenlijk was er toen niets aan
de hand, want de veiligheidnor
men zijn gigantisch hoog. Maar
nu vonden we vier milligram per
kilo en dat was te veel."
Het aantal klachten en vragen
dat Nutricia gisteren bereikte,
was aanzienlijk lager dan eerder
in de week. Het bedrijf gaat de
teruggebrachte potjes geschei
den vernietigen: glas bij glas,
metaal bij metaal en Olvarit bij
Olvarit.
Verder is het bedrijf op zoek
naar een andere slachterij. Een
slachterij die opnieuw onder de
strengste hygiënische eisen
voortaan het vlees voor de peu
ter-hapjes kan leveren.
Eindhoven (anp) - Philips is
bereid het overleg met de
bonden over de verkoop van
de acht servicecentra voor
consumentenelektronica op
zo kort mogelijke termijn te
hervatten.
Het concern is ook bereid het
eerdere standpunt ten aanzien
van de arbeidsvoorwaarden voor
de werknemers die mee verhui
zen naar de nieuwe eigenaar,
nogmaals te bezien. Uitgangs
punt blijft echter het behoud van
zoveel mogelijke werkgelegen
heid.
Adjunct-directeur W. Dronkers
van Philips Nederland zei dit
gisteren in Eindhoven tegen een
kleine 300 werknemers van de
acht servicecentra in Groningen,
Zwolle, Amsterdam, Utrecht,
Voorburg, Rotterdam, Heerlen
en Eindhoven. Het personeel was
in een demonstratieve tocht naar
het hoofdkantoor van Philips
Nederland getrokken uit protest
tegen de dreigende verslechte
ring van hun arbeidsvoorwaar
den.
Philips wil de reparatiewerk-
plaatsen verkopen aan de Berlo
Service Group in Arnhem. Al
leen in Eindhoven blijft een klei
ne afdeling over. Berlo wil 200
van de 300 werknemers overne
men.
Dat heeft echter nogal wat nega
tieve gevolgen voor hun arbeids
voorwaarden. De Industriebond
FNV en de Industrie- en Voe
dingsbond CNV hebben becij
ferd dat het nettoloon met bijna
15 procent vermindert, onder
andere ten gevolge van het ver-
Werknemers van Philips trekken in een demonstratieve optocht naar het hoofdkantoor in
Eindhoven.
dwijnen van de zogenaamde der
tiende maand. Sommige werkne
mers gaan er nog verder op ach
teruit. De bonden vinden dit on
aanvaardbaar.
Volgens Dronkers is het noodza
kelijk dat de werknemers ten
aanzien van hun arbeidsvoor
waarden een stapje terug doen;
alleen op die manier kan de
werkgelegenheid op de wat lan
gere termijn worden behouden.
Hij beloofde de werknemers ook
een verantwoord pakket van
overgangsmaatregelen.
Bestuurder J.Cuperus van de In
dustriebond FNV sprak van 'een
eerste stap in de goede richting'.
Op voorhand wees hij echter een
overgangsregeling van de hand.
„De werknemers moeten de ze
kerheid hebben dat hun arbeids
voorwaarden, ook in de nieuwe
situatie, gegarandeerd blijven."
Wanneer de verkoop aan Berlo
niet doorgaat wil Philips vijf van
de acht centra sluiten, zegt Cu
perus. „In dat geval zullen we
ons er sterk voor maken dat de
betrokken werknemers ander
werk krijgen binnen Philips. Nu
is dat nog niet aan de orde. We
gaan er nog steeds vanuit dat het
moet lukken om een goed pakket
arbeidsvoorwaarden af te spre
ken. De verkoop kan dan door
gaan.'-'
Bij de Philipsvestiging in Dord
recht hebben personeelsleden
enige tijd het werk neergelegd.
Zij ketenden zich enkele uren
vast aan machines die naar een
Philips-vestiging in Hongarije
worden overgebracht. De werk
nemers vrezen dat het verwijde
ren van de machines het begin
van het einde van de Dordtse
vestiging inluidt.
Van onze redactie economie
Veldhoven - De wankelende
levenverzekeraar Vie d'Or is
door de Verzekeringskamer
onder curatele gesteld.
Een vertegenwoordiger van het
controlerende orgaan gaat toe
zicht houden op het reilen en
zeilen van Vie d'Or. Daarnaast
heeft de Veldhovense onderne
ming het bevel gekregen te stop
pen met de verkoop van polissen,
heeft directeur Lieuwma gistera
vond bevestigd.
Gistermiddag voerde Lieuwma
overleg over een reddingsplan
met de Verzekeringskamer, die
toezicht houdt op de verzeke
ringswereld. Lieuwma hoopt op
de medewerking van andere ver
zekeringsmaatschappijen bij het
veiligsteUen van de belangen van
de polishouders.
Doordat steeds meer ongeruste
verzekerden hun polis bij Vie
d'Or willen afkopen, komt een
dreigend bankroet steeds dich
terbij. In het overleg over het
reddingsplan staan volgens
Lieuwma de belangen van de
13.000 polishouders voorop.
Advocaten onderzoeken momen
teel wie verantwoordelijk is en
wie aansprakelijk kan worden
gesteld voor het mismanagement
en de malversaties die Lieuwma
kort na zijn aantreden bij Vie
d'Or heeft gesignaleerd. De ad
vocaten onderzoeken ook of de
zaak in handen van justitie moet
worden gelegd.
Door mismanagement zijn vol
gens Lieuwma de reserves van
de maatschappij onvoldoende
om aan de verplichtingen te
kunnen voldoen. Dat is verbor
gen gehouden voor de Verzeke
ringskamer door in de admini
stratie van Vie d'Or andere be
dragen te vermelden dan in de
polissen bij de tussenpersonen.
De door Lieuwma onthulde mal
versaties hebben betrekking op
de verdwijning van vele miljoe
nen via tientallen aan Vie d'Or
gelieerde BV's op Curasao.
Van onze redactie economie
Zoetermeer - Wat drie af
persers vorig jaar dreigden
te doen - het imago van
zuivelfabrikant Nutricia
onderuit halen door gif in
zijn produkten te spuiten -
is nu op een andere manier
een feit geworden.
De afpersers zetten destijds in
op vijf miljoen gulden, maar
met dat bedrag is de schade
van de 'Olvarit-affaire' zeer
waarschijnlijk niet goed ge
maakt.
Een indicatie daarvoor vormt
de reactie van de beleggers: de
beurswaarde van Nutricia liep
de dag na het bekend maken
van de verontreiniging in ba
byvoeding met bijna 140 mil
joen gulden terug. Gisteren
veerde de koers alweer licht
op.
Zo in opspraak raken, is voor
elke fabrikant van levensmid
delen een ramp, maar voor een
onderneming die zich toelegt
op zuigelingenvoedsel (onder
meer Almiron), dieet- en zie
kenhuisvoeding (in Cuijk) kan
het niet erger. Bijna de helft
van de omzet komt in deze
sector tot stand. Die omzet
bedroeg vorig jaar 1,25 mil
jard gulden. Op de markt voor
zuigelingenvoeding is Nutricia
na Nestlé en Milupa nummer
drie in Europa. In de klinische
specialiteiten (zoals sondevoe
ding en astronautenvoeding) is
het Nederlandse bedrijf Euro
pees marktleider.
Ongeveer dertig procent zet
Nutricia om met consumen-
tenprodukten, waarvan Cho
comel, Nutroma (koffiemelk)
en Fristi (drinkyoghurt) wel
de bekendste zijn. Olvarit
hoort tot de concerngroep die
kindermaaltijden en graan-
produkten op de markt
brengt. Tot de laatste catego
rie horen de merknamen Nu-
trix en Bambix.
De afzetmarkt bevindt zich
voornamelijk in Europa. Vorig
jaar bracht Nederland 31 pro
cent van de omzet binnen en
was de rest van Europa goed
voor 61 procent.
De specialisatie op hoogwaar
dige voedingsmiddelen die
Nutricia zo gevoelig maakt
voor incidenten als het onder
havige, heeft de onderneming
tot nu toe ook in staat gesteld
een zelfstandige koers te varen
in een branche waar schaal
vergroting troef is. Hoewel de
onderneming al sinds 1966
aan de Amsterdamse effecten
beurs is genoteerd en voor
ruim dertig procent in handen
is van het Britse concern Uni-
gate, heeft Nutricia nog dui
delijk de trekken van een fa
miliebedrijf.
De huidige president-commis
saris en ex-president-direc
teur E. van der Hagen hoort
tot de derde generatie van de
familie die het bedrijf in 1901
stichtte. Nutricia hoorde ook
tot de ondernemingen die tot
de tanden gewapend waren
tegen onvriendelijke overna
mepogingen. Sterke merkna
men (lees: marktaandelen) zijn
goud waard en dat geldt te
meer voor zulke moeilijke
markten als die waarin Nutri
cia zijn kracht zoekt. Elk voe
dingsmiddelenconcern van be
tekenis heeft zich daarom al
eens in Zoetermeer gemeld
voor 'een oriënterend gesprek.'
Maar de Nutricia-directie
heeft tot nu toe genoeg per
spectief gezien in een zelfstan
dige expansie om al die hof
makerij koeltjes laten passe
ren, zich veilig wetend achter
een keur van beschermings
constructies.
Om die reden heeft de directie
de afgelopen jaren voortdu
rend ruzie gehad met het be
stuur van de effectenbeurs, die
een overdaad aan zulke verde
digingslinies schadelijk vindt
voor de koersvorming.
Middenin de 'Olvarit-affaire'
kondigde de Nutricia-directie
deze week aan de zogenaamde
niet-royeerbare certificaten in
te trekken. Dat zijn aandelen-
bewijzen waaraan geen stem
recht is verbonden en die (an
ders dan de royeerbare va
riant) ook niet voor aandelen
kunnen worden ingewisseld.
Dat is genoeg om de vrede te
kunnen tekenen met de effec
tenbeurs. Maar dat wil nog
niet zeggen dat Nutricia in de
etalage ligt.
Er is nog voldoende verweer
over tegen concurrenten die
menen dat het Zoetermeerse
bedrijf, nu het imago zo be
schadigd is, voor een zacht
prijsje te koop zou zijn.
ECONOMIE KORT
Samenwerking Wegener en FGDP
Apeldoorn - De regionale-krantenuitgeverijen Wegener en
Fries-Gronings-Drentse Pers (FGDP). gaan samenwerken in de
provincies Groningen en Drenthe. Daartoe zal FGDP de Drents-
Groningse Pers (DGP) en Wegener Nieuwdruk Winschoten
overnemen van Wegener, terwijl Wegener in ruil daarvoor een
belang in FGDP verwerft van 12,5 procent. Verder moet FGDP
Wegener nog een bedrag in contanten betalen. Belangrijkse
consequentie van de samenwerking is dat de dagbladen Drentse
Courant en Groninger Dagblad (totaaloplage 66.500 exempla
ren), beide onderdeel van DGP, en het Nieuwsblad van het
Noorden (oplage 142.600) van FGDP onder één dak komen.
Aegon ziet winst licht stijgen
Den Haag - Verzekeraar Aegon heeft over de eerste negen
maanden van 1993 zijn nettowinst met 5,5 procent zien stijgen
van 698 miljoen tot 737 miljoen. Per aandeel steeg het
resultaat van 7,06 naar 7,27. Vooral het levenverzekerings
bedrijf leverde een sterke bijdrage aan de resultaatverbeterin
gen. In het schadebedrijf trokken de marges fractioneel aan.Ook
Aegon zal de premies voor motorrijtuigenverzekeringen binnen
kort verhogen, aldus de woordvoerder. De assuradeur sluit zich
hiermee aan bij collegaverzekeraars zoals Delta Lloyd, Royal
Nederland en Hooge Huys.
Meer banen weg bij Daimler-Benz
Stuttgart - Dit jaar en volgend jaar schrapt Daimler-Benz
ongeveer 51.000 banen, heeft Hans-Wolfgang Hirschbrunn,
personeelsdirecteur van het grootste industrieconcern van
Duitsland, l^pn weten. Het aantal is behoorlijk wat hoger dan
de 40.000 banen die Edzard Reuter, bestuursvoorzittèr van
Daimler-Benz, enkele maanden geleden noemde. Alleen al in
eigen land wil het concern een streep door 43.000 banen halen.
De stijging van het aantal te schrappen arbeidsplaatsen houdt
vooral verband met de moeilijke situatie bij dochteronderne
ming Dasa, die 51 procent van de aandelen Fokker bezit. Dasa
wil tot eind 1996 10.300 banen kwijt.
Consumptie büjft stijgen
Voorburg - De kwakkelende economie zet geen rem op de
kooplust van de Nederlanders. Het Centraal Bureau voor de
Statistiek meldt een stijging van de consumptie in het derde
kwartaal met 2,2 procent. Dit jaar werd alleen in het eerste
kwartaal een daling geregistreerd, maar dat was voornamelijk
het gevolg van een sterke terugval in de aankoop van auto's na
het van kracht worden van een hogere belasting op nieuwe
wagens. Na een sterke daling in de eerste helft van het jaar,
stegen de autoverkopen weer in het derde kwartaal. In het derde
kwartaal groeide de consumptie van voedings- en genotmidde
len met 0,5 procent, die van duurzame goederen met 2,8 procent
en die van overige goederen en diensten met 2,4 procent. De
consumptie van tabaksartikelen blijft sterk dalen, als gevolg van
hogere accijnzen. De zomer was voor de modewinkels in dubbel
opzicht slecht, maar in het derde kwartaal werd meer kleding
verkocht