Transporteurs moeten nieuwe wegen inslaan Overleg servicecentra Philips wordt hervat Nutricia gaat op zoek naar andere slachterij Nutricia: specialist in gevoelige markten id KORT VS zijn bereid te praten over landbouwakkoord Verzekeringskamer stelt Vie d'Or onder curatele mt Rudolf Ld vernield DE stem ECONOMIE A5 Koude sanering dreigt voor ouderwetse wegvervoerders [ember 1993 A4 itse autoweg Ijaar en hun lerares ziin 1 auto-ongeluk bij Lea Jderen raakten gewond ■men in eem ziekenhuis Iweg, toen een minibus Ito die bezig was met ■iddellijk vlam. 1 Bewapende leden van de Irafat gearresteerd. De ■nder in de gaten nadat fch-leden in oktober een lieden van Fatah in hun Tend met bijlen, messen t stad is een lid van de foensdag pakte het leger •wapend met een pistool Iceert Start-1 J gisteren met een grote ■en het Start-1 ontwape- In de aangenomen motie Tl 76 raketten - met meer I geschieden, noeft Oekraïne in eerste nkoppen op te geven. De t afhankelijk gesteld van [tiging door Moskou en ek eiste de afgelopen tijd ensatie. ?ria lea martelt' an Papoea-Nieuw-Guinea fiesty International op het van verdenken tegen de leinig of zelfs helemmaa! Jin een rapport van de latie, dat vandaag ver- esty zeker 60 eilandbewo- door soldaten of zogehe- fnafhankelijkheid streven- IRA) beschuldigt Amnesty lord te hebben, die als luthelezi I van Buitenlandse Zaken Igd Inkatha-leider Mango- Idoen aan de verkiezingen la worden gehouden. minister aan Ulundi, de aan om voor het oog van thuisland zijn kritiek te oensdag door meer dan 20 heeft, verenigd in een partijen en de thuislanden t"et niet ondertekend. middenkoers Ider Scharping heeft zijn Ichter een gematigd partij- Helmut Kohl bij de verkle in. legroef de SPD, die sinds heemt, enkele ideologische Ing als partijvoorzitter te van het politieke spectrum lijding van de criminaliteit, pert. jid opgericht gedenkteken Langer, is gisteren vernield Knti-nazi-liga. De politie aar wie al enkele maanden lop akkerland van Floors Glasgow 1- let gedenkteken voor Rudolf 'ss voor het gisteravond rd vernield. F0T0 EPA ss werd in 1946 in Neuren- g veroordeeld tot levenslang angenisstraf. Die zat hij de Spandau-gevangenis m rlijn, die na zijn dood in 19» ■rd afgebroken. vrijdag 19 november 1993 \lsn ome verslaggevers Tilburg - Het wegvervoer moet samen met overheid, verladers, financiers en leve ranciers werken aan een overlevingsstrategie voor de vervoerssector. ,11s de sector niet snel nieuwe activiteiten ontwikkelt die de rentabiliteit herstellen, zal de koude sanering van bedrijven en werkgelegenheid hard toeslaan. Voorzitter H. Jansen van het Overleg Transport Brabant (0TB) schetst somber de moeilij ke situatie, waarin het wegver voer verzeild is geraakt. In 1986 was het gemiddeld rendement over de omzet 6,4 procent posi tief. In 1993 zal het wegvervoer diep in de rode cijfers terecht komen: verwacht wordt een ver lies van 2,4 procent. Dat is voor een flink stuk het gevolg van de ongebreidelde uit breiding van het aantal trans porteurs, zegt Jansen: van twee duizend naar vijfduizend inter nationale wegvervoerders. De meesten doen bovendien ook nog eens hetzelfde: het simpelweg heen en weer rijden van goede ren. Het gevolg: een desastreuze prijzenslag, te meer daar door het wegvallen van de EG-bin- nengrenzen en de daarmee sa menhangende wachttijden nog eens een grote capaciteit is vrij gekomen. „We gaan een drama tisch 1994 tegemoet," consta teert de OTB-voorzitter. Er moet wat veranderen in de markt, wil de sector uit de rode cijfers komen. „Het gebeurt nu dat twee vrachtwagens van ver schillende bedrijven slechts half vol achter elkaar aan naar de zelfde bestemming rijden. Dat is een slechte zaak. Die onderne mers moeten samen zorgen dat er één combinatie vol rijdt," zegt Jansen. Een oproep tot samenwerking klinkt mooi. Maar samenwer king is een moeilijk begrip in een markt, die wordt gekenmerkt door keiharde concurrentie, overcapaciteit en een strijd op leven en dood. In zo'n markt gunt niemand elkaar toch vracht? „Dat is waar," beaamt Jansen. „Maar je kunt het ook anders zien: als we zo doorgaan zijn beide ondernemers dood. En bij samenwerking overleeft er in elk geval eentje!" Dat neemt niet weg dat Jansen Jansen: 'Samenwerking is noodzakelijk om te overleven'. Een container wordt aan de Rotterdamse haven op een vrachtwagen geplaatst, die het ding verder vervoert. foto de stem/dick de boer een koude sanering als onvermij delijk ziet. In Brabant rijden 1850 transporteurs. Van hen zul len die bedrijven gezond worden, die zich toeleggen op een breder gebied van logistiek dan alleen plat vervoer. Zij zullen allerlei werk van de verlader, de grote fabrieken en handelshuizen, moeten overnemen, betoogt Jan sen. Dat werk kan bestaan uit tijde lijke opslag, het verpakken van goederen, het verwisselen van stekkertjes aan elektronische ap paraten voor verschillende lan den tot en met het compleet assembleren van in componenten aangevoerde consumentenarti kelen. Het verschijnsel wordt te genwoordig aangeduid met industhbutie, een samentrekking van industrie en distributie. En daarbij gaat het al niet meer, zoals enkele jaren geleden nog werd aangeduid, om het in el kaar zetten van tuinmeubelen. Het Tilburgse bedrijf Scansped, waarvan Jansen directeur is, as sembleert computers voor ICL, Van Ommeren Intexo zet voor Hewlett Packard printers in el kaar en Frans Maas .monteert voor Rank Xerox en Sun Micro systems. De bedrijfsfilosofie achter deze nieuwe markt van activiteiten voor de logistieke sector is value adding logistics (val): het bedrijf moet een toegevoegde waarde leveren aan zijn logistieke acti viteiten. Rijden kan nagenoeg iedereen en dóet ook iedereen. Daar valt dus weinig specifieke waarde aan toe te voegen. Maar wie luistert naar de wensen van de klanten, de verladers, de in dustrieën die zich willen terug trekken op de kernactiviteiten, die ontdekt nieuwe omzet- én winstmogelijkheden, zet Jansen uiteen. Het is de boodschap die de OTB uitdraagt. „Ik voel me een man op een missie," zegt T. Brugman, die anderhalve dag per week als directeur voor OTB de boer op gaat. En hij constateert: „Als het goed gaat, hebben de onderne mers geen redenen om hun werk te veranderen, want het gaat toch zo goed; als het slecht gaat, hebben ze geen tijd, want ze zijn bezig de zaak te redden en zijn ze al blij als ze morgen nog bestaan." Jansen denkt dat er dan ook een sterke schifting gaat plaatsvin den in de sector. Na de koude sanering zal de markt geordend blijken in een top van grote 'val'-concerns, die werkt met een flinke groep onderaannemers, van gewone transporteurs, die eventueel gespecialiseerd zijn in bepaalde transportstropien. Te denken valt aan koeriers, bulk of gevaarlijke stoffen. Jansen heeft de OTB-filosofie samengevat in het SPIL: het Strategisch Pact Industriële Lo gistiek. 'Ter beteugeling van acute bedreigingen in het weg transport en om kansrijke per spectieven van Industributie ze ker te stellen', luidt het motto van de notitie. Hij beklemtoont dat het initia tief niet alleen een zaak is van de vervoerders. „Leveranciers van hardware als DAF en Mercedes hebben er ook belang bij. Maar ook verzekeraars en banken, de software dus. En de overheden die zorgen voor de infrastruc tuur." Met genoegen constateert hij dat er onder de zeventig leden inmiddels diverse verte genwoordigers van de andere marktpartijen zitten. Maar het gaat nog niet ver ge noeg. Het imago van de trans portsector is de laatste tien jaar aardig opgepoetst. Het beeld van de ondernemer die als een avon turier de vrije jongen van de weg uithing, die met olievlekken in zijn broek en een pak zware shag op zak de markt bestormde, ver vaagt. „We komen nu aan tafel bij de overheid en de overheid is in ons geïnteresseerd," zegt Jansen. Brugman: „De banken hebben nu allemaal een gespecialiseerde contactman voor de logistieke sector. Ze zien het belang van die sector in." „Al was het maar om de leningen in de gaten te houden," zegt Jansen er zacht achteraan. Ondertussen probeert het OTB ook met andere plannen, die ver voerssector in'Brabant te stimu leren. Sinds de oprichting in 1986 stimuleert het OTB knoop punten van goederenvervoer, waar goederen kunnen worden hergegroepeerd en verder ver voerd via het effectiefste trans port: weg, water of rails. In 1991 legde het OTB rapportage op tafel, waarin werd aangegeven waarvoor multimodale knoop punten de beste mogelijkheden zouden liggen. Jansen: „Ik constateer met vreugde dat twee jaar later vier van die plaatsen ook daadwerke lijk van de grond komen: Seaport Moerdijk, de weg-rail- terminal in Roosendaal, Oss en Eindhoven Airport. Ik kan niet zeggen, dat dat dankzij ons is gebeurd, maar ik weet dat in Oss men dankbaar van ons rapport gebruik heeft gemaakt bij het overtuigen-van de andere par tijen." Waarmee maar gezegd is dat met de pragmatische benadering van het OTB er voor de vervoerssec tor nog wel enige hoop is. Washington (krf/afp) - De Verenigde Staten zijn bereid met de Europese landen te praten over het omstreden Blair House-ak- koord voor vermindering van de landbouwsubsidies. Maar de VS blijven erbij, zegt de Amerikaanse onderminister van landbouw Eugene Moos, dat de overeenkomst niet kan worden opengebroken. Het vorig jaar november door de VS en de EG gesloten Blair House-akkoord is een van de belangrijkste twistpunten bij de al zeven jaar durende Gatt-onderhandelingen over liberalisering van de wereldhandel, die uiterlijk 15 december moeten zijn afgerond. Moos zegt nu dat de Amerikaanse regering zal bekijken of zij 'op een of andere wijze rekening kan houden met de Europese zorgen'. Volgens een Europese diplomaat in Washington bete kent dit een duidelijke stap vooruit. EG-commissaris Brittan gaat maandag praten met de Ameri kaanse gezant Kantor. VERVOLG VOORPAGINA Ieder doos diepgevroren vlees was voorzien van hun garantie certificaat. Die keurmeesters hebben nooit iets gevonden van cat schoonmaakmiddel. Dat is ontdekt door het onafhankelijke laboratorium dat voor ons ach- teraf de Olvarit-potjes nog eens extra-controleert. Wij vragen ons at wat zo'n garantie-certificaat van de Rijksdienst eigenlijk *aard is. Als het vlees is goedge keurd door de RW betekent dat, bat het geschikt is voor menselij ke consumptie en dan mag er natuurlijk geen schoonmaak middel in voorkomen." De Rijksdienst gaf gisteren geen antwoord op de vragen van Van Hedel. Bij monde van woord voerder Van der Steeg liet de dienst weten geen commentaar te willen geven voordat de zaak volledig is uitgezocht, "et gevonden p-TSA is een toe- platen desinfectiemiddel dat heel veel gebruikt wordt. „Het is absoluut ongevaarlijk. Een baby zou honderd potjes per dag moe ten leeg eten om er last van te "rijgen. Maar het hoort nu een maal niet in voedingsmiddelen thuis en daarom moeten al die Potjes terug." Waarom is er in juni niet harder aan de bel getrokken bij de slachterij? „Het ging toen om een steek proef met vijf potjes en de aan getroffen hoeveelheid schoon maakmiddel was zo minimaal dat we Uylenbroek alleen maar hebben gewaarschuwd. Kijk, de toegestane hoeveelheid is één milligram per kilo. Als die norm niet wordt overschreden, wordt het voedsel gewoon goedge keurd. Welnu, in juni zat er slechts een ietsjepietsje meer in, eigenlijk was er toen niets aan de hand, want de veiligheidnor men zijn gigantisch hoog. Maar nu vonden we vier milligram per kilo en dat was te veel." Het aantal klachten en vragen dat Nutricia gisteren bereikte, was aanzienlijk lager dan eerder in de week. Het bedrijf gaat de teruggebrachte potjes geschei den vernietigen: glas bij glas, metaal bij metaal en Olvarit bij Olvarit. Verder is het bedrijf op zoek naar een andere slachterij. Een slachterij die opnieuw onder de strengste hygiënische eisen voortaan het vlees voor de peu ter-hapjes kan leveren. Eindhoven (anp) - Philips is bereid het overleg met de bonden over de verkoop van de acht servicecentra voor consumentenelektronica op zo kort mogelijke termijn te hervatten. Het concern is ook bereid het eerdere standpunt ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden voor de werknemers die mee verhui zen naar de nieuwe eigenaar, nogmaals te bezien. Uitgangs punt blijft echter het behoud van zoveel mogelijke werkgelegen heid. Adjunct-directeur W. Dronkers van Philips Nederland zei dit gisteren in Eindhoven tegen een kleine 300 werknemers van de acht servicecentra in Groningen, Zwolle, Amsterdam, Utrecht, Voorburg, Rotterdam, Heerlen en Eindhoven. Het personeel was in een demonstratieve tocht naar het hoofdkantoor van Philips Nederland getrokken uit protest tegen de dreigende verslechte ring van hun arbeidsvoorwaar den. Philips wil de reparatiewerk- plaatsen verkopen aan de Berlo Service Group in Arnhem. Al leen in Eindhoven blijft een klei ne afdeling over. Berlo wil 200 van de 300 werknemers overne men. Dat heeft echter nogal wat nega tieve gevolgen voor hun arbeids voorwaarden. De Industriebond FNV en de Industrie- en Voe dingsbond CNV hebben becij ferd dat het nettoloon met bijna 15 procent vermindert, onder andere ten gevolge van het ver- Werknemers van Philips trekken in een demonstratieve optocht naar het hoofdkantoor in Eindhoven. dwijnen van de zogenaamde der tiende maand. Sommige werkne mers gaan er nog verder op ach teruit. De bonden vinden dit on aanvaardbaar. Volgens Dronkers is het noodza kelijk dat de werknemers ten aanzien van hun arbeidsvoor waarden een stapje terug doen; alleen op die manier kan de werkgelegenheid op de wat lan gere termijn worden behouden. Hij beloofde de werknemers ook een verantwoord pakket van overgangsmaatregelen. Bestuurder J.Cuperus van de In dustriebond FNV sprak van 'een eerste stap in de goede richting'. Op voorhand wees hij echter een overgangsregeling van de hand. „De werknemers moeten de ze kerheid hebben dat hun arbeids voorwaarden, ook in de nieuwe situatie, gegarandeerd blijven." Wanneer de verkoop aan Berlo niet doorgaat wil Philips vijf van de acht centra sluiten, zegt Cu perus. „In dat geval zullen we ons er sterk voor maken dat de betrokken werknemers ander werk krijgen binnen Philips. Nu is dat nog niet aan de orde. We gaan er nog steeds vanuit dat het moet lukken om een goed pakket arbeidsvoorwaarden af te spre ken. De verkoop kan dan door gaan.'-' Bij de Philipsvestiging in Dord recht hebben personeelsleden enige tijd het werk neergelegd. Zij ketenden zich enkele uren vast aan machines die naar een Philips-vestiging in Hongarije worden overgebracht. De werk nemers vrezen dat het verwijde ren van de machines het begin van het einde van de Dordtse vestiging inluidt. Van onze redactie economie Veldhoven - De wankelende levenverzekeraar Vie d'Or is door de Verzekeringskamer onder curatele gesteld. Een vertegenwoordiger van het controlerende orgaan gaat toe zicht houden op het reilen en zeilen van Vie d'Or. Daarnaast heeft de Veldhovense onderne ming het bevel gekregen te stop pen met de verkoop van polissen, heeft directeur Lieuwma gistera vond bevestigd. Gistermiddag voerde Lieuwma overleg over een reddingsplan met de Verzekeringskamer, die toezicht houdt op de verzeke ringswereld. Lieuwma hoopt op de medewerking van andere ver zekeringsmaatschappijen bij het veiligsteUen van de belangen van de polishouders. Doordat steeds meer ongeruste verzekerden hun polis bij Vie d'Or willen afkopen, komt een dreigend bankroet steeds dich terbij. In het overleg over het reddingsplan staan volgens Lieuwma de belangen van de 13.000 polishouders voorop. Advocaten onderzoeken momen teel wie verantwoordelijk is en wie aansprakelijk kan worden gesteld voor het mismanagement en de malversaties die Lieuwma kort na zijn aantreden bij Vie d'Or heeft gesignaleerd. De ad vocaten onderzoeken ook of de zaak in handen van justitie moet worden gelegd. Door mismanagement zijn vol gens Lieuwma de reserves van de maatschappij onvoldoende om aan de verplichtingen te kunnen voldoen. Dat is verbor gen gehouden voor de Verzeke ringskamer door in de admini stratie van Vie d'Or andere be dragen te vermelden dan in de polissen bij de tussenpersonen. De door Lieuwma onthulde mal versaties hebben betrekking op de verdwijning van vele miljoe nen via tientallen aan Vie d'Or gelieerde BV's op Curasao. Van onze redactie economie Zoetermeer - Wat drie af persers vorig jaar dreigden te doen - het imago van zuivelfabrikant Nutricia onderuit halen door gif in zijn produkten te spuiten - is nu op een andere manier een feit geworden. De afpersers zetten destijds in op vijf miljoen gulden, maar met dat bedrag is de schade van de 'Olvarit-affaire' zeer waarschijnlijk niet goed ge maakt. Een indicatie daarvoor vormt de reactie van de beleggers: de beurswaarde van Nutricia liep de dag na het bekend maken van de verontreiniging in ba byvoeding met bijna 140 mil joen gulden terug. Gisteren veerde de koers alweer licht op. Zo in opspraak raken, is voor elke fabrikant van levensmid delen een ramp, maar voor een onderneming die zich toelegt op zuigelingenvoedsel (onder meer Almiron), dieet- en zie kenhuisvoeding (in Cuijk) kan het niet erger. Bijna de helft van de omzet komt in deze sector tot stand. Die omzet bedroeg vorig jaar 1,25 mil jard gulden. Op de markt voor zuigelingenvoeding is Nutricia na Nestlé en Milupa nummer drie in Europa. In de klinische specialiteiten (zoals sondevoe ding en astronautenvoeding) is het Nederlandse bedrijf Euro pees marktleider. Ongeveer dertig procent zet Nutricia om met consumen- tenprodukten, waarvan Cho comel, Nutroma (koffiemelk) en Fristi (drinkyoghurt) wel de bekendste zijn. Olvarit hoort tot de concerngroep die kindermaaltijden en graan- produkten op de markt brengt. Tot de laatste catego rie horen de merknamen Nu- trix en Bambix. De afzetmarkt bevindt zich voornamelijk in Europa. Vorig jaar bracht Nederland 31 pro cent van de omzet binnen en was de rest van Europa goed voor 61 procent. De specialisatie op hoogwaar dige voedingsmiddelen die Nutricia zo gevoelig maakt voor incidenten als het onder havige, heeft de onderneming tot nu toe ook in staat gesteld een zelfstandige koers te varen in een branche waar schaal vergroting troef is. Hoewel de onderneming al sinds 1966 aan de Amsterdamse effecten beurs is genoteerd en voor ruim dertig procent in handen is van het Britse concern Uni- gate, heeft Nutricia nog dui delijk de trekken van een fa miliebedrijf. De huidige president-commis saris en ex-president-direc teur E. van der Hagen hoort tot de derde generatie van de familie die het bedrijf in 1901 stichtte. Nutricia hoorde ook tot de ondernemingen die tot de tanden gewapend waren tegen onvriendelijke overna mepogingen. Sterke merkna men (lees: marktaandelen) zijn goud waard en dat geldt te meer voor zulke moeilijke markten als die waarin Nutri cia zijn kracht zoekt. Elk voe dingsmiddelenconcern van be tekenis heeft zich daarom al eens in Zoetermeer gemeld voor 'een oriënterend gesprek.' Maar de Nutricia-directie heeft tot nu toe genoeg per spectief gezien in een zelfstan dige expansie om al die hof makerij koeltjes laten passe ren, zich veilig wetend achter een keur van beschermings constructies. Om die reden heeft de directie de afgelopen jaren voortdu rend ruzie gehad met het be stuur van de effectenbeurs, die een overdaad aan zulke verde digingslinies schadelijk vindt voor de koersvorming. Middenin de 'Olvarit-affaire' kondigde de Nutricia-directie deze week aan de zogenaamde niet-royeerbare certificaten in te trekken. Dat zijn aandelen- bewijzen waaraan geen stem recht is verbonden en die (an ders dan de royeerbare va riant) ook niet voor aandelen kunnen worden ingewisseld. Dat is genoeg om de vrede te kunnen tekenen met de effec tenbeurs. Maar dat wil nog niet zeggen dat Nutricia in de etalage ligt. Er is nog voldoende verweer over tegen concurrenten die menen dat het Zoetermeerse bedrijf, nu het imago zo be schadigd is, voor een zacht prijsje te koop zou zijn. ECONOMIE KORT Samenwerking Wegener en FGDP Apeldoorn - De regionale-krantenuitgeverijen Wegener en Fries-Gronings-Drentse Pers (FGDP). gaan samenwerken in de provincies Groningen en Drenthe. Daartoe zal FGDP de Drents- Groningse Pers (DGP) en Wegener Nieuwdruk Winschoten overnemen van Wegener, terwijl Wegener in ruil daarvoor een belang in FGDP verwerft van 12,5 procent. Verder moet FGDP Wegener nog een bedrag in contanten betalen. Belangrijkse consequentie van de samenwerking is dat de dagbladen Drentse Courant en Groninger Dagblad (totaaloplage 66.500 exempla ren), beide onderdeel van DGP, en het Nieuwsblad van het Noorden (oplage 142.600) van FGDP onder één dak komen. Aegon ziet winst licht stijgen Den Haag - Verzekeraar Aegon heeft over de eerste negen maanden van 1993 zijn nettowinst met 5,5 procent zien stijgen van 698 miljoen tot 737 miljoen. Per aandeel steeg het resultaat van 7,06 naar 7,27. Vooral het levenverzekerings bedrijf leverde een sterke bijdrage aan de resultaatverbeterin gen. In het schadebedrijf trokken de marges fractioneel aan.Ook Aegon zal de premies voor motorrijtuigenverzekeringen binnen kort verhogen, aldus de woordvoerder. De assuradeur sluit zich hiermee aan bij collegaverzekeraars zoals Delta Lloyd, Royal Nederland en Hooge Huys. Meer banen weg bij Daimler-Benz Stuttgart - Dit jaar en volgend jaar schrapt Daimler-Benz ongeveer 51.000 banen, heeft Hans-Wolfgang Hirschbrunn, personeelsdirecteur van het grootste industrieconcern van Duitsland, l^pn weten. Het aantal is behoorlijk wat hoger dan de 40.000 banen die Edzard Reuter, bestuursvoorzittèr van Daimler-Benz, enkele maanden geleden noemde. Alleen al in eigen land wil het concern een streep door 43.000 banen halen. De stijging van het aantal te schrappen arbeidsplaatsen houdt vooral verband met de moeilijke situatie bij dochteronderne ming Dasa, die 51 procent van de aandelen Fokker bezit. Dasa wil tot eind 1996 10.300 banen kwijt. Consumptie büjft stijgen Voorburg - De kwakkelende economie zet geen rem op de kooplust van de Nederlanders. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt een stijging van de consumptie in het derde kwartaal met 2,2 procent. Dit jaar werd alleen in het eerste kwartaal een daling geregistreerd, maar dat was voornamelijk het gevolg van een sterke terugval in de aankoop van auto's na het van kracht worden van een hogere belasting op nieuwe wagens. Na een sterke daling in de eerste helft van het jaar, stegen de autoverkopen weer in het derde kwartaal. In het derde kwartaal groeide de consumptie van voedings- en genotmidde len met 0,5 procent, die van duurzame goederen met 2,8 procent en die van overige goederen en diensten met 2,4 procent. De consumptie van tabaksartikelen blijft sterk dalen, als gevolg van hogere accijnzen. De zomer was voor de modewinkels in dubbel opzicht slecht, maar in het derde kwartaal werd meer kleding verkocht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5