IVIinervois maakt historie ooit' ij RTL5 fijnschuur van Frankrijk schakelt met succes om naar Grand Cru >p leerstoel Irabant' Wijnboeken worden steeds zakelijker en informatiever D4 Italië verdedigt goede wijn met zwaar geschut i ste uitzending Elvis naar Breda INOVEMBER 1993 In voelt zich naar eigen I. Niet louter omdat zijn ïkort zijn verbroken, ook lend naar zijn zin heeft bij Jsr maakt hij voor de serie locumentairereeks 'Achter rit RTL 5 de eerste afleve- lokkenheid bij kinderporno- laken. „Zelfs de rechercheurs raren verbijsterd over de din- Vn die ze tijdens dat onder- oek tegenkwamen. Dat haakte de journalist in me lieuwsgierig", zegt hij. J)e zedenpolitie verzocht Fre- luin in het programma beel den van kinderporno te tonen lm zo de ernst van de situatie |e verduidelijken. „Pas op het aatste moment zal een besluit vorden genomen", vertelt frequin, die zegt het verzoek van de politie wel te begrij pen. „Veel mensen denken bij kinderporno nog steeds aan Ihuppelende blote kindertjes pp het strand. De werkelijk heid is gruwelijk anders. Ik heb er zelfs een nacht niet van kunnen slapen. Het is daarom Inog steeds de vraag of we de Ikijker met zoiets moeten con fronteren." Ms RTL5 besluit de beelden luit te zenden, zullen ze minder Idan een minuut in beslag ne- Imen. De politie zal in dat Igeval een toelichting geven. Il 'Five Reports: Achter geslo- I ten deuren', RTL5,20.55 uur VRIJDAG 19 NOVEMBER 1993 pt rechercheurs die jagen op FOTO HENNY MILTENBURG iDen Bosch is gisteren benoem* 3e nieuwe leerstoel 'Cultuur ia Jniversiteit Brabant (KUB) in Stichting Brabants Heem, wordt Wetenschappen. Nissen zal er één Iderzoek doen naar de Brabants! tHet is de cultuur van de gewone Jeleving en volksverhalen", verdui Nijmegen. Hij promoveerde o] vederdopers'. De Limburger Nisser J universiteit van Nijmegen en aan |h. poor Hein Sluijter De streek Minervois in het zuiden van Frankrijk is „iet alleen beladen met historische gebeurtenissen en met de tastbare over blijfselen daarvan, er wordt momenteel ook his torie gemaakt. Wijnhisto- rie. Met in het westen als de cor de middeleeuwse stad Carcasonne waarvan de oude muren en kantelen nog geheel in takt zijn en zo'n dertig kilometer ver derop in het oosten het tweeduizend jaar oude dorp Minerve, worden hier anno 1993 schitterende wijnen tevoorschijn geto- yerd. En dat is nieuw. Vijftien jaar geleden nog hadden de wijnen van de Minervois wei nig te betekenen. Ze werden wel in geringe hoeveelheden in fles sen verkocht en zelfs geëxpor teerd, maar dat stelde nauwe lijks iets voor. Het overgrote deel ms bestemd om ver van de geboortegrond, zonder ooit een fles gezien te hebben, oneervol ten onder te gaan als mengwijn. De wijnen werden opgekocht om versneden te worden met andere wijnen die notabene zelf vaak al een trapje hoger op de kwali- ieitsladder stonden. Het gebied was de wijnschuur van Frank rijk. Langzaam maar zeker ech ter ging het roer om. In plaats van veel, héél veel slappe anonieme wijntjes begon de streek hier en daar betere wijnen te produceren. In de achtiger jaren kregen steeds meer boeren het inzicht, dat voortbestaan in een wereld waar de consument steeds kundiger en kritischer werd, niet langer ge zocht moest worden in een hoge opbrengst, maar in aanzienlijk 'mindere hoeveelheden met tege lijkertijd een hogere tot veel ho gere kwaliteit. En mi, in het najaar van 1993, wordt serieus overwogen om of ficieel een Grand Cru voor som mige wijnen in te stellen. Net zoals je die bijvoorbeeld in Bor deaux hebt. Met overigens een daarbij behorend prijskaartje. Tot nu toe is een fles Minervois bijna altijd goedkoop. De meeste dessen zitten nog onder een tien tje. Ik herinner me dat ik in 1974 in een supermarkt een doos met twaalf flessen rode Minervois kocht voor 30,69. En de twaalfde fles gratis. Dat was voor 2,79 de fles. Ook voor die tijd was dat belachelijk goed koop. De kleur van de wijn was mooi. Heel dieprood. Maar in de mond liet de harde en stroeve wijn het eigenlijk afweten. Al thans achteraf bezien. Wist ik veel. Zo'n twintig jaar geleden werd ik nog niet gehinderd door wat meer kennis en kieskeurig heid op het gebied van wijn. Vertikaal Hier manifesteerde zich duide lijk nog de oude, klassieke kwa liteit van slurp-en-slobber-Min- ervois. Maar zo is het wel begon nen. Een vertikale proeverij in Carcassonne, waarbij steeds een zelfde wijn van een ander jaartal geproefd werd, maakte de op gang van een pretentieloze wijn naar ware kwaliteit op een ver rassende manier duidelijk. De wijn was een rode van Cellier Lauran Cabaret, cuvée Jordane. Weliswaar daalden we niet ver der af dan tot 1979, maar toch kon je de jongste geschiedenis van de Minervoiswijn hierin vol gen. Met als startpunt 1992 gin gen we steeds een jaartje verder terug in de tijd. Tot aan 1985 waren er overeenkomsten in de structuur. Daarna veranderde die gaande weg en begonnen er harde trek jes te komen. Afgezien van oxy- datieverschijnselen kon je in de wijnen tot en met 1979 proeven dat er andere druive-rassen wa ren gebruikt dan wel dat de melange van die rassen anders van samenstelling was. Minder goed. Die van 1979 kwam nog het dichtst in de buurt van die slobberslok uit 1974, maar was al veel beter in elkaar gezet. Gouden greep Zo kon je proefondervindelijk de ontwikkeling van de appellation (sinds 1985 is de wijn uit de Minervois toegelaten tot de hoogste kwaliteitsklasse, de Ap pellation Cöntrolée) en het op klimmen in kwaliteit volgen. Voor de wijnen van 1985 moet er dus een gouden greep gedaan zijn toen de melange van de rassen voor dat jaar werd vast gesteld. Het was ook goed te merken, dat er al enkele jaren Isley Fanclub haalt twee begeleiders Chip in Breda voor een herdenkings- Iber. Het zijn drummer D.J. Fontans esley in zijn eerste jaren bijstonden tv-show van 1968, toen de King in usici mee en de Engelsman Bloomer die deze keer 'Back to the Fifties om 12 uur en eindigt om 20 uur. id 13 uur het podium en daarna s on Tour', 'The Complete Dorsey loha from Hawaii'. -Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u. RismS sun. ROOSENDAAL -City 1-2-3 18.30 en 21.30 u.The firm- 18.45 en 21.30 u. Jurassic.park. 18.45 en 21.30 u. The piano. GENT - Decascoop U„A 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Har ulo' 17, 20 en 22.30 u. -RisinS 1A30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic HJSO, 17, 20 en 22.30 u. The HJMbrL 20 en 22.30 u. Ad Fun- dum. 14.30 u. Homeward bound 14.30, 17 en 20 u. The firm. 22.30 u. In the line of fire. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 20 u.The fugitive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age innocence. 14.30 en 17 u. The piano (za. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing 'he shadow. 22.30 u. Oeroeg. 20 u. The vanishing. 20 u. Farewell to my concubine THEATER HULST f BDS: - Den Dullaert - 20.15 u. Ste 'Tussen liefde en leegte 'De Minervois is jarenlang een gebied geweest waar bulkwijn ndaan kwam. Tegenwoordig gebeuren er in kwalitatief opzicht iele aardige dingen. foto's de stem aan vooraf waren gegaan waarin duidelijk aan de kwaliteit ge dokterd was. Er was toen met het rooien van rassen die een zeer hoge opbrengst van infe rieure kwaliteit leverden, al be gonnen en er waren toen al de eerste edeler variëteiten aange plant. Met het klimmen der jaren waren de wijnmakers steeds se lectiever geworden. Een goede Minervois is anno 1993 een soepele, elegante wijn die naar fruit en kruiden ruikt. Grand Cru En dan nu een Grand Cru. De bekroning met een Gran Cru is vooral een kwestie van het syndicaat Cru Minervois, voluit geheten Syndicat pour la Défen-- se et la Délimitation du Cru Minervois, gevestigd in de be stuurlijke hoofdstad van het ge bied, Olonzac. Jean-Louis Reffle is daar pro duct-manager. Hij ziet die Grand Cru helemaal zitten. Al beseft hij heel goed, dat alles natuurlijk afhankelijk is van de wijnboer. „In de afgelopen jaren hebben we er hard aan gewerkt om te weten te komen met welke drui- verassen we hier het beste kun nen werken. Goede gronden en een uitstekend klimaat hadden we al. Het is eigenlijk te gek, dat hier vroeger alleen maar rommel werd gemaakt. Alle voorwaar den voor prima kwaliteitswijnen zijn hier aanwezig, maar nie mand die het zag of het wilde zien". Als bewijs dat de wereld de inmiddels goede Minervois-wij- nen begint te ontdekken, noemt hij de export. Tien jaar geleden ging slechts 10 procent het land pit. Nu is dat percentage geste gen tot meer dan 50. Dat heeft volgens hem alles te maken met gestegen vakkennis maar vooral ook met de keuze van de drui- vesoorten. Geheim „We werken vooral met Syrah, Mourvèdre en Grenache. De tra ditionele Carignan is voor een groot deel gerooid. Als er van die druif wat in de wijn gaat, dan alleen van stokken die ouder zijn dan twintig jaar. Daar moeten we het in de toekomst van heb ben. Van die vier druiven. Dat is ons geheim. Eind 1994 zijn we wel zo'n beetje uitgeëxperimen teerd. Dan zullen de kandidaten voor een Grand Cru wel tevoor schijn zijn gekomen" De Minervois hoort bij de Midi ofwel bij de Languedoc-Roussil- lon. Het ligt in het noordweste lijke deel ervan. In het zuiden vormt het dal van de Aude de grens met die andere appellation waar ook veel van te verwachten valt, Cötes du Roussillon. Bijna alle landbouwgrond in de Miner vois is bedekt met wijnstokken. Het is zo'n streek waar bijna iedereen met wijn te maken heeft. Ruim 18.000 ha zijn met appellation-wijngaarden bedekt. Er komen vooral rode wijnen vandaan. Wit en rosé zijn ver in de minderheid. En dan zijn er nog de gronden die de eenvoudi ger maar eveneens steeds betere Vin de Pays produceren. Brandstapel Temidden en aan de rand van al die wijngaarden wordt tweedui zend jaar roemruchte geschiede- De indrukwekkende Porte Narbonnaise in Carcassone. nis geschreven. De Romeinen die vrijwel zeker de wijnstok hier naar toe voerden, stichtten er ook het dorp Minerve, waar de Minervois zijn naam aan te dan ken heeft. Dat de Romeinen hier bezig zijn geweest is te zien aan de resten die zijn overgebleven. Ooit was ook Minerve het basti on van de ketterse Katharen waarvan er vele duizenden in 1210 de dood vonden tijdens een kruistocht, die was uitgeroepen door paus Innocentius III. In datzelfde jaar kwamen 180 Ka tharen daar op de brandstapel terecht. Een gedenkteken bij de kerk herinnert hieraan. De grootste stad in dit deel van Frankrijk ligt officieel niet meer in de wijn-appellation, maar geografisch hoort die er wel bij: Carcassonne. De op een heuvel liggende achthonderd jaar oude Cité biedt een indrukwekkende aanblik. De dubbele middel eeuwse bemuring is geheel in tact, inclusief twee stadspoorten. Uit diezelfde tijd, de 12e eeuw, stammen ook de binnen de mu ren gelegen basiliek St. Nazaire en het massieve kasteel Comtal. Je waant je echt in een andere tijd. Dat je geen geharnaste ridders te paard, vergezeld van langgerek te jonkvrouwen de stadspoort ziet uitdraven, maar uitsluitend slenterende toeristen, wekt ei genlijk alleen maar verwonde ring. De wijngaarden die je ook hier ziet, dragen de lange naam van Vin de Pays de Cóteaux de la Cité de Carcassonne. Regen Het is niet goed voor de wereld, dat er vorig jaar, omstreeks de oogsttijd voor de blauwe drui ven, in het hele Minervois-ge- bied te veel regen is gevallen. De opbrengst was 20 tot 30 procent minder en kwam voor het eerst onder de 200.000 hectoliter. Maar het syndicaat weet kenne lijk wat het doet. Juist voor die 92'er moet de kwaliteit gehand haafd blijven. Het imago uit het verleden mag niet uit zijn graf opstaan. De kwaliteitscontrole is dan ook extra streng. De prijzen gaan bij een tekort bijna altijd omhoog en dat is ook hier het geval. Ook al wordt dat tekort aangevuld uit de voorraad. In veel streken elders in Frankrijk is dat als gevolg van de economi sche recessie en te grote voorra den anders. Reffle: „We merken hier niets van een economische recessie. We constateren tot op de dag vandaag alleen maar groei. En dat in alle sectoren. Ook naar Nederland is de export in de afgelopen twee drie jaar toege nomen. Zo ook de prijzen". Overtuigend Die prijzen zijn inderdaad licht gestegen. De flessen worden aan de Nederlandse importeurs ver kocht voor bedragen tussen de 15 en 50 francs per fles, ruwweg tussen de 5 en 17 gulden. Omdat die prijzen nog altijd vaak lager beginnen dan bij andere Franse kwaliteitswijnen, komt de pijn niet zo hard aan. Aan de andere kant zijn er dus al enkele wijnen, die boven een tientje uitkomen. Maar die zijn dan ook inmiddels van een soort kwaliteit die altijd betaald moet worden. En dan zijn ze relatief nog niet eens echt duur. Wijnen als bij voorbeeld Chateau Villerambert Julien, Chateau La Grave, Chateau Fabas, Chateau de Gourgazaud, Chateau Laville Bertrou, Domaine Sainte Eulalie of Cellier Lauran Cabaret die ik daar proefde, waren overtui gend. Echt heel iets anders dan dat drinksel uit de supermarkt van bijna twintig jaar geleden. Door Hein Sluijter Het Italië-syndroom bestaat nog steeds in de wijnwereld. De grootste blunder die wijnexporterend Italië in het verleden gemaakt heeft, het nadrukkelijk produceren van veel en vooral goedkope wijnen met een kwaliteit van nul komma nul, is in de loop der jaren kennelijk een spook geworden dat boe-roepend telkens weer smalend zijn kop opsteekt. Ook nu nog. En dit ondanks alle met succes afgesloten inspanningen in de laatste twintig jaar om tot kwaliteitsverbetering te ko men en het imago op te vijze len. Dat spook hoort er natuurlijk helemaal niet te zijn. Want de situatie anno 1993 is in feite tegen het rooskleurige aan. Wat Italië nu exporteert is, in zijn algemeenheid gesproken, goed en voorbeeldig. Het resultaat van alle energie die in het opkrikken van de kwaliteit is gestoken, kan lief hebbers gemakkelijk lyrisch maken. En terecht ook wel. De klassieke chaos in de organi satie is aan het verdwijnen. Dat kon je tien jaar geleden al constateren en dat heeft zich voortgezet. Last Maar de last van dat spook uit het verleden drukt kennelijk toch nog zwaar op de schou ders van hen die zich oprecht verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit van de te exporte ren wijn. Naast wijn kon je dat gevoel proeven op een uitvoerige proeverij in het Amsterdamse Hilton hotel, georganiseerd door het Italiaans Instituut voor Buitenlandse Handel in samenwerking met het wijn vakblad Civiltè del Bere. Niet minder dan 33 vooraanstaan de Italiaanse wijnhuizen en hun eigenaren of directeuren, waaronder de befaamde Mar- chesi Antinori, waren naar Nederland gekomen om hun wijnen te presenteren. Verontrust Aan de proeverij gingen twee inleidingen vooraf. Die van prof. Mario Fregoni, docent wijnbouw aan de Katholieke Universiteit van Piacenza en die van Ezio Rivella, voorzit ter van het Nationale Comité voor de wijnen met een Deno- minazione di Origine Control- lata (DOC), vergelijkbaar met de hoogste Franse kwali teitsaanduiding Appellation Contrölée. Het bleek, dat de proeverij in Nederland een onderdeel was van een grote internationale campagne, opgezet door een verontruste topleiding van de overal in de wereld werkzame Italiaanse Instituten voor Bui tenlandse Handel, de ICE's. Ondertoon Wat Fregoni en Rivella te ver tellen hadden, had dus een verdedigende ondertoon. Bei den gingen er vanuit, dat Itali aanse wijnen wereldwijd nog besmet zijn met een slecht imago. Het is de vraag of zij deze invalshoek hadden moe ten gebruiken. Houden zij zo niet zelf het spook in leven? Fregoni had het vooral over de nieuwe wijnwet, waarvan hij de opsteller is. Vorig jaar is die wet in Italië van kracht geworden en nu, een jaar la ter, moet die zo langzamer hand zijn eerste vruchten af werpen. De 'Nieuwe Discipli ne voor de Herkomst van Wij nen' is in feite de opvolger van een uit 1963 daterende wet, waarin de DOC geregeld werd. Die wet heeft er dertig jaar lang voor gezorgd, dat er ver warring gezaaid werd bij de consument. Tafelwijn Een Vini da Tavola (tafelwijn) bijvoorbeeld, officieel de laag ste kwaliteitsaanduiding, kon heel gemakkelijk in kwaliteit uitstijgen boven een DOC- wijn of zelfs een DOCG, de hoogste kwalificatie met daar aan toegevoegd 'e Garantita'. Zo mochten, om maar eens een greep te doen, twee waarlijke meesterwerken van Antinori, de Tignanello en de Solaia, slechts tafelwijn heten omdat ze niet voldeden aan de hope loos tekort schietende DOC- wet. Vooral de keuze van de drui- verassen was oorzaak. Maar die twee wijnen behoren nu juist tot de top in de wereld. Wat ook in de prijs tot uit drukking komt. Een Tignanel lo kost de consument 46,95 per fles en een Solaia zelfs 84,60. Geen DOC, maar 'ge woon' een Vino da Tavola! Strengheid De nieuwe wet regelt van alles en wordt vooral gekenmerkt door strengheid. Er is ook een nieuwe herkomstbenaming ge schapen, de IGT, Indicazioni Geograficha Tipica. Deze IGT-wijn komt zo ongeveer overeen met de Franse Vin de Pays en vermeldt op die ma nier bp het etiket naast de streek van herkomst in veel gevallen ook de naam van de enige druivesoort waarvan hij is gemaakt. Op de vraag hoe het dan toch komt, dat er van de DOCG- wijn Chianti, doorgaans een voortreffelijke wijn, toch nog aardig wat in Nederland te koop is die duidelijk onder de maat valt, wist Fragoni niet zo goed raad. Hij gaf toe, dat er nog bedrijven zijn die de re gels niet naleven. Hij verweer de zich met de bede om Italië de tijd te gunnen de nieuwe wet te laten uitkristalliseren. Imago Rivella legde vooral de nadruk op het imago van Italiaanse wijnen. „Helaas," zo zei hij, „is in het buitenland de ge meenplaats nog steeds van kracht dat Italiaanse wijnen weinig mogen kosten, ook in Nederland. Onze betere en dus duurdere wijnen zijn dan ook nog niet erg bekend. Het prijs niveau werkt op die manier remmend op de export en de verkoop. Onze politiek in het verleden is fout geweest. Het is nu, met de nieuwe wet in de hand, tijd voor kwaliteit." Ingewijden verwachten wel, dat Italië een goede weg heeft ingeslagen. De wijnbouw is in dit land tenslotte veel belang rijker geworden nu de graan- teelt als gevolg van een on gunstige concurrentiepositie in de EG op de achtergrond is geraakt. D°or Hein Sluijter fe recent verschenen wijn- weken hebben één ding ge- ®een. Ze staan bol van pure, weet op de consument ge achte informatie. Vaak niet e®s in verhaalvorm gegoten, raaar wel zinvol, helder en duidelijk gebracht. Interes sant genoeg voor zowel de Jijnliefhebber met een meer dan oppervlakkige belang stelling voor het onderwerp als voor het grote leger dat Wader veel poespas gewoon ?P zijn tijd een glaasje wijn lekker vindt. kjkt een trend. De lyriek, ;,et andere uiterste, is al veel ■Wger over. Dat is een winst. We ebben geen last meer van wij- die als kostbaar geweven uuweel op de tong liggen, ver- nigens in de keel verdwijnen ■•e' een indruk van engelendons a dan de maag wakker kussen 51 uiteindelijk het hele geme ende lichaam te doorstralen met en zwoele en weldadige warmte is op een vroege zomeravond aar n°g net de laatste vogeltjes a,j die dag zich bezig houden et een bij de wijn passend, gewogen fluitconcert. 0 breng je geen informatie over. De afgelopen decennia zijn boeken en artikelen over wijn veel zakelijker geworden. De laatste tijd zie je dat steeds meer uitmonden in een eigentijdse vi sualisering met veel aparte ka dertjes, lijstjes, tabellen en illus traties die hun eigen verhaal te vertellen hebben. Zonder dat het rommelig wordt. Je kunt als het ware op elke bladzijde beginnen met lezen of kijken: je pikt de daar afgedrukte Informatie snel en direct op. Je hoeft niet meer per se op de eerste bladzijde van het boek te beginnen. Het gaat een beetje de kant op van verha lende naslagwerken. Wat allemaal niet wil zeggen, dat je geen goed geschreven ver halen, al dan niet met humor, meer zult tegenkomen. Die zul len er wel altijd blijven. Maar toch... Het aantal wijnboeken met een voortdurend doorlopen de tekst en met hier en daar illustraties louter als versiering zonder echt informatief te rijn, neemt af. De pas verschenen oorspronke lijk Nederlandstalige boeken sluiten allemaal aan bij deze ontwikkeling. Hubrecht Duijker heeft zich weer de moeite ge troost om de lezer een overzicht te bieden van de vijfhonderd wijnen die hij het beste vond. Alle zijn vanaf nu tot en met 1994 onder een tientje in de winkel te koop. Elke wijn krijgt een korte, maar doelmatige be schrijving. In de Wijnalmanak is ook aangegeven wie die wijnen verkoopt. Daarnaast worden per traditie de jongste trends en andere nieuwe verschijnselen in de wijnwereld genoemd. Zoals bij voorbeeld de sterke opkomst in de gehele wereld van cepagewij- nen ofwel variëteitswijnen, die gemaakt zijn uit één enkele drui vesoort en die gemakkelijk her kenbaar zijn voor de consument. Maar waarmee diezelfde consu ment zich ook kan vergissen, omdat die ene soort in een ande re streek of in een ander klimaat volstrekt uiteenlopende wijnen kan opleveren. Van Duijker verschenen ook de eerste twee delen van een twaalfdelige serie over de Franse wijngebieden, die de naam 'wijn- en fijnproeversgids' mee hebben gekregen. Die eerste twee gaan over Elzas en Bour gogne. Het zijn eigenlijk gespe cialiseerde reisgidsen met veel toeristische aspecten en aanbe volen restaurants en hotels, com pleet met prijsindicaties. Na tuurlijk toegespitst op de wijn uit de streek en ook op interes sante producenten die te bezoe ken zijn. Alles verlucht met veel toepasselijke kleurenfoto's en kaarten met wijnroutes. In feite zal de serie een aanvul ling vormen op de in 1988 ver schenen Wijn- en Reisatlas van Frankrijk, die de auteur toen samen met de Engelse wijn schrijver Hugh Johnson heeft opgezet. De boeken over Elzas en Bourgogne (inclusief Beaujo- Iais) beloven niet alleen een zeer informatieve en praktische serie te worden maar tevens een heel mooi uitgevoerde. Ze zijn ook handig in het gebruik, want het formaat laat toe dat je ze in je zak kunt steken. Prisma van de wijn van Karei Meesters vult een gat in de markt. Het is een alfabetisch woorden-en-begrippenboek, dat in het Nederlands eigenlijk in deze vorm nog niet bestond. Het is in ieder geval beter en uitge breider dan het Wijnlexicon van Wina Born uit de jaren eventig, dat toen heel geschikt was. Meesters heeft overigens niet naar volledigheid gestreefd, maar wel naar duidelijkheid. Al les wat bijvoorbeeld op Bor deaux betrekking heeft, komt uitvoeriger aan bod dan wat Bourgogne te bieden heeft. Toch worden er nog 24 termen ver klaard. Dit boek is van dien aard, dat het regelmatig goed van pas komt. Zoals ik zelf al ondervonden heb. Robert Leenaers heeft een volle dig geactualiseerde Koopgids Franse Wijnen het licht doen zien met als ondertitel 'Ruim 750 wijnen in alle prijsklassen kri tisch geproefd en duidelijk be schreven'. Hier dus een andere invalshoek dan Duijker in zijn almanak hanteert. Opnieuw is elke beschreven wijn voorzien van zijn etiket, een prijsaanduiding en worden im porteurs genoemd, ook Bel gische. Opvallend is dat er wei nig wijn uit supermarkten en warenhuizen gekozen is. Dat kan te maken hebben met het grote aantal flessen, dat meer dan een tientje kost. Wel is het zo, dat elke wijn die opgenomen is, een prima prijs/kwaliteitsverhou ding bezit. En dat getuigt in zo'n boek van zorgvuldigheid. Hubrecht Duijker: Wijnalmanak 1994. Uitg. Spectrum, prijs 19,90 Hubrecht Duijker: Elzas Een wijn en fijnproeversgids. Uitg. Spec trum, prijs 24,90 Hubrecht Duijker: Bourgogne Een wijn- en fijnproeversgids.Uitg. Spectrum, prijs f 24,90 Karei Meesters: Prisma van de wijn. Uitg. Spectrum, prijs 17,50 Robert Leenaers: Koopgids Franse Wijnen. Uitg. Kosmos, prijs f 34,90 De wijnen van de Beaujolais wordt uitgebreid beschreven in het Bourgogne-< fijnproeversgids' van Hubrecht Duijker. deel van de 'wijn- en FOTO ARCHIEF DE STEM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23