Het einde van de vrije productie Mine Frequin bij RTL5 'vrijer dan ooit' UIT Schouwburgdirecteuren willen niet langer alleen risico's dragen Theaterdirecteur in Litouwen wil verwestersen Limburger op leerstoe 6Cultuur in Brabant' Wijnboeke DE STEM GIDS Kinderporno in eerste uitzending tvt* ngchllUY Begeleiders van Elvis naar Breda VRIJDAG 19 NOVEMBER 199B pgQTEM Van onze kunstredactie Schouwburgdirecteuren leggen de laatste tijd het finan ciële risico van voorstellingen volledig bij de producen ten, is de klacht in de kringen van impresariaten en vrije productiebureaus. Vandaar dat vele goede en artistiek insteressante ideeën het theater niet meer halen. Daar om zijn er zoveel afgelastingen van reeds aangekondigde voorstellingen. Ellen Arps van het Amsterdamse Fullhouse Theatermanagment is een van de weinigen uit de we reld van de vrije producenten die haar wrevel en ongerustheid met een concreet voorbeeld durft te staven. Voor dit theaterseizoen had zij een show rond Donald Jones, 'Puur Sap' op het pro gramma. De voorstelling, waar zo'n vijf ton mee gemoeid zou zijn, werd in het vorig seizoen aan de schouwburgen aangebo den. Een 45 directeuren zagen er wat in en wilden haar in het abonnementsaanbod 93/94 op nemen. Gegarandeerd Toen kwam de eerste tegenval ler. Bij een vergelijkbare vorige productie waren de meeste pro grammeurs bereid een zoge naamde uitkoopsom te betalen. Dat is een gegarandeerd totaal bedrag voor de hele avond, hoe veel mensen er ook in de zaal zitten. De financiering sloot daarmee in grote lijnen. Dit jaar waren een aantal daar niet meer toe bereid. Zij kozen voor een partageregeling. Dat betekent dat schouwburg en producent samen volgens een verdeelsleutel de opbrengst van de kassa delen. Meestal is er wel een basisgarantie, maar die ligt beduidend lager dan het bedrag van de uitkoopsom. De financiering van 'Puur Sap'kwam zodoende vooraf niet rond. Er waren toen twee moge lijkheden. De voorstelling afzeg gen of gokken op de eerste ver koopsresultaten in de abonne- ments voorverkoop. Fullhouse probeerde het laatste. Ellen Arps was overtuigd van de kwaliteit en het succes van haar product. Debacle Eind september werd duidelijk dat 'Puur Sap' geen abonnemen tenhit zou worden. .Gemiddeld waren er in de 45 theaters 135 van de 600 beschikbare plaatsen verkocht. Buiten Amsterdam en een enkele andere grote stad levert de vrije verkoop voor de avond zelf nauwelijks wat extra's op. Ampele berekening leverde het inzicht dat de show rond Donald Jones een finan cieel debacle dreigde te worden. De avonden zijn dus gecanceld. Dat er zo weinig voorverkoop geweest is, ligt aan de publiciteit denkt Ellen Arps. Schouwbur gen bieden zulke uitgebreide programma's aan dat er nauwe lijks gelegenheid is de stukken en de concerten apart nog eens onder de aandacht te brengen. Alleen de grootste publiekstrek kers krijgen een eigen pagina en een grote foto in de folder. De rest verdrinkt in het aanbod. Het waarom van de andere in- kooppolitiek heeft te maken, zeggen vrije theaterproducenten met de gewijzigde politiek van lokale overheden. Vroeger was er subsidie voor het gebouw, de vaste lasten en het tekort op de programmering, nu in een groot aantal provinciesteden en -stad jes alleen nog voor de eerste twee. De programmering moet quitte spelen. Aangezien er wei nig voorstellingen zijn waarop een theaterexploitant fors winst kan maken, moet zo goed als elke avond kostendekkend zijn. Dus wordt het risico gespreid en moet de producent ook een deel daarvan dragen. Vergeet daarbij niet, is de toe voeging van Fullhouse, dat het gesubsidieerde toneel zich kan permitteren veel lagere uitkoop sommen of garanties te vragen en het is duidelijk dat de vrije producenten, zeker de kleinere, het moeilijk hebben. Gedeeld Hans Turlings, directeur van het Munttheater in Weert, vindt spreiding van risico terecht. In een vergadering van de Lim burgse schouwburgdirecties is de door Ellen Arps geadstrueer de tendens aan de orde geweest. De theaterdirecteuren, zo vat Turlings het samen, zijn van me ning dat het risico door de pro ducenten niet langer exclusief bij de schouwburgen gelegd kan worden. Een voorstelling is een gedeelde verantwoordelijkheid van producent en theater. Van daar een gezamenlijk risico. De directeur bewijst door het aan bieden van een garantie zijn ver trouwen in het product. De pro- Hoe kleiner ster, hoe groter ego. De tweedeplansacteur die ge stoord wordt in zijn claus maakt na het slotapplaus een forse scene. De taaie hoofdrol speelster die haar teksten wrin gen moet door hoestige strotten, klaagt niet. Dit hoort bij het betaald ongerief van haar be roep. Een Nederlandse held als Marco Bakker maakte een fuck up-gebaar toen een premièrezaal na Carmen hem minder terug liet komen dan zijn buitenlandse concurrenten. De onbegenadigde schrijver Peter Andriessen verweet de hele vaderlandse literaire kliek op luide toon zijn wansucces. Aan eigen falen dacht hij niet. In de sport niet anders. Wie net de top niet haalt, bewijst zich via schorsing. De jonge Kraaij bijvoorbeeld of plaatselijke beroemdhe den als Marco Sas en Brood. Het talent is te klein om via werk bewondering af te dwingen. Dus moet het via grote mond, kopstoot of verongelijkt zelfbeklag. José Carreras had iets vergelijkbaars aan de hand. Hij moest zingen op een benefietconcert in Polen. Er was een lokaal orkest ingehuurd, is de lezing van Carreras, zonder dirigent. Die nam hij zelf mee. De eigen chef van het orkest, de in Polen en ook daarbuiten niet onbekende Antoni Witt, wilde ook wat delen in de roem van de befaamde buitenlandse gasten en eiste een deel van het concert voor hemzelf op. Carreras weigerde op basis van zijn interpretatie van het contract en Witt vertrok met slaande deuren, gevolgd door al zijn eigen musici. Het gevolg was een rel in de pers en dus wat extra streling voor het ego van de plaatselijke maestro. Witt heeft natuurlijk een andere lezing. Zijn symfonie-orkest was een der organisatoren van het liefdadigheidsconcert. Om geld in het laatje te brengen waren er befaamde gasten nodig: Carreras en Montserrat Cabalé. Een bezetting goed voor 23.000 belangstellenden. Afgespro ken was dat Witt de bok zou delen met de eigen dirigent van de Spaanse meester. Toen puntje bij paaltje kwam wilde die van geen wijken weten, want zo veel publiek en publiciteit liet hij zich niet ontnernen. Ook Witt kwam aanzetten met een ego, maar dat van zijn concurre- rende collega. Er zit iets in, maar hij had het eigenlijk moeten hebben over nog een ander ego. Wereldsterren reizen rond met een eigen hofhouding, inclusief dirigent. Die slaat in opdracht de maat op de manier die de coryfee het liefste ziet. Het scheelt een hoop repetitie- tijd, want zo'n slaaf doet het altijd op dezelfde door de grote solist voorgeschreven wijze. Of het orkest ermee uit de voeten kan en of de gastarbeider zo'n klas musici die hij een enkele dag voor het concert pas voor het eerst ziet, in de hand weet te houden, is niet van belang. De maestro staat in dienst en ten dienste van de ster. Grote dirigenten lenen zich hier niet voor. Die hebben een eigen carrière en het liefst ook een eigen orkest dat ze kunnen kneden om zodoende roem te verwerven. Het zijn tweederangs schnabbelaars die anders niet aan de bak komen of in het beste geval zoals bij Joan Sutherland en Marilyn Home liefhebbende, zich zelf wegcijferende echtgenoten als Richard Bonynge of Henry Lewis. Een orkest is niet gebaat bij zulke slippendragende toeristen. Zij hebben geen overwicht, geen tijd voor degelijke repetities of de broodnodige pedagogische exercitie. Ze zijn alleen van nut, en dan vooral financieel, voor de werkgevende solist. Hij kan zo meer concerten per jaar aannemen en dat betekent kassa. Een vaste dirigent van een orkest is de natuurlijke vijand van zo'n loonslavende slager. Het niveau en de homogeniteit van zijn orkest wordt erdoor bedreigd. Het gaat ten koste van de identiteit, dus van het ego van het symfonie-orkest. Van een dikke honderd muzikanten. De show van Donald Jones haalt de schouwburgen niet, omdat de financiering niet rond kwam. FOTO CAMILLA VAN ZUYLEN ducent moet door het accepteren van het risico bewijzen dat hij achter zijn eigen aanbieding staat. Willy de Meijer, exploitant van het Zuidlandtheater in Terneu- zen, denkt dat de vrije producten gelijk hebben als ze klagen over een grotere voorzichtigheid van schouwburgdirecties dan vroe ger en hij onderschrijft de angst dat deze houding bedreigend kan zijn voor het voortbestaan van een aantal ervan. Er wordt nu, op grote klappers als Youp van 't Hek en vergelijkbaren waarvoor zowel directeuren als publiek in de rij staan na, later geprogrammeerd dan voorheen. Pas in april-mei. Dan is er keus in overvloed. Een directeur heeft graag een groot aanbod. Dus hij zal probe ren meer partages op garantie- barfis te krijgen dan uitkopen. Hij is dan goedkoper uit en kan zodoende meer bieden. De voor stellingen zijn doorgaans nog nergens te zien geweest, dus is het ook redelijk het risico te delen. Zeker als er geen van tv bekende grote beroemdheden in het stuk zitten. Voorzichtig Leo Kievit, directeur van Schouwburg De Kring in Roo sendaal, ziet het anders. Natuur lijk moet een theater voorzichtig zijn en proberen financiële, maar ook artistieke risico's te vermij den. De laatste jaren rezen de uitkoopsommen, mede onder in vloed van de media-bekendheid van een aantal sterren, de pan uit. Het product klopte vaak niet meer met de prijs. Het publiek laat zich niet langer voor het lapje houden en eist waar voor zijn geld. Een goed product op het toneel. Een direc teur die zijn keuze maakt, schat de kwaliteit van een aanbieding in, beziet de prijs-kwaliteit-ver- houding en bepaalt dan het risi co dat hij wenst te nemen. Is de voorstelling in kwestie er een waarvan hij het publiekssucces niet helemaal vooraf kan bepa len, dan komt hij tot een garan tiebedrag in plaats van een uit koopsom. Kievits voorkeur voor gesubsidi eerd toneel wordt niet verklaard door de lagere bedragen die deze gezelschappen vragen. De kwali teit en de publieksvriendelijk heid of toegankelijkheid van het gesubsidieerde toneel is de laat ste jaren enorm toegenomen. Van lang niet alle vrije produc ties kan hetzelfde gezegd wor den. Dus selecteert hij nu veel meer gesubsidieerd toneel dan vijf jaar geleden. Verandering De directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertdi recties Jan Rnopper heeft het gevoel dat beide partijen voor een deel gelijk hebben. De ver andering van lokale subsidie voorwaarden is zeker een oor zaak van een veranderde opstel ling van de schouwburgdirecties. Van de andere kant is het ook juist dat het gesubsidieerde to neel weer meer in trek is. Tel daarbij op dat een vrije pro ducent een trekker, een grote naam nodig heeft om de zaal vol te krijgen en dat die ster, vanwe ge alle mogelijkheden op televi sie, duurder is dan indertijd en het is duidelijk dat die tachtig avonden nog meer moeten op brengen. Daardoor moeten een aantal schouwburgen afhaken. Van onze verslaggever Henk den Ridder Siauliai - De artiestenin gang van het Siauliai Dra ma Theater is kil. Achter een plastic bureau zit een oude vrouw met een doek rond haar hoofd. Zij is de steun en toeverlaat van alle 93 mensen die in het theater werken. Ze weet alles en kent alle speel- en repetitie schema's. De begroeting door Ricardas Songaila is warm en met uitge stoken handen. Songaila ziet er met zijn brede, bebaarde kop en donkere bril niet direct als een theaterdirecteur uit. Maar hij is het wel. Hij is de enige professionele dramatheaterdi recteur in Litouwen, de enige theaterdirecteur die een be roepsopleiding heeft gevolgd en de jongste theaterdirecteur in zijn land. Songaila groeide in Siauliai op en herinnert zicht dat hij als kind vrijwel altijd in het thea ter zat als er op het podium ook maar iets bewoog. De statige, uit 1930 daterende schouwburg aan de brede Tilzeslaan in Siauliai was tien, twintig jaar geleden nu niet bepaald een bolwerk tegen het Sovjet-regi me. „Veel komedie en sprookjes, zoals Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. Vrij onschuldig alle maal. Maar af en toe zaten er ook politieke statements tegen de Sovjets tussen. De acteur die ze uitsprak kon zich namelijk steeds verschuilen achter de rol die hij speelde," rakelt Songai la op. Via een ondergronds gangen stelsel loopt Songaila naar de kamer waar hij zijn gasten ont vangt. Losse repen groene vloerbedekking, een oranje bankstel, een gele telefoon en kilo's stof vullen de gastenka mer. Het tafeltje verraadt dat er weer verschillende dranken en spijzen op het menu staan. Een traditie. De 34-jarige Ricardas Songaila heeft in Moskou theaterweten schappen gestudeerd en in veel ex-Sovjet-staten en Oost- en West-Duitsland stage gelopen. Tot augustus 1993 was hij ad junct-directeur. Sindsdien zwaait hij de scepter in het Siauliu Dramos Teatras. Nu nog een dramatheater pur sang maar, als het aan Songaila ligt, over enige tijd een volwassen theater op Westerse grondslag. Sponsoring Daarvoor moet veel worden veranderd. Zoals de Litouwse wetten die momenteel een soe pele sponsoring in de weg staan. „Als een bedrijf ons structureel wil sponsoren, is dat erg moeilijk, omdat er nog geen wetten voor sponsoring zijn. We krijgen desondanks nu veel geld via sponsoring bin nen, ongeveer twintig procent van ons budget. Over de spons orgelden betalen we echter weer veel belasting aan het mi nisterie van Cultuur." Dat vindt Songaila te gek voor woorden, want hetzelfde minis terie betaalt het theater onge veer zestig procent van het jaarlijkse budget. Met gepaste trots erkent Songaila, dat hij de wettelijke beperkingen omzeilt: „Zo lang er geen goede wetge ving is, belazeren we de boel." Het theater heeft enkele spon soren die $25.000 per jaar over maken. Overigens: de resteren de twintig procent van het jaarbudget komt uit kaartver koop. Het Siauliu Dramos Teatras is een theater voor toneel. Son gaila heeft 25 acteurs in vaste dienst, veertien vrouwen en elf mannen. Op een enkele uitzon dering na werken de acteurs alleen in het theater van Siau liai. Ze hebben twintig stukken op hun repertoire staan. Jaar lijks vallen er zes stukken af en komen er evenveel nieuwe bij. En dat is al jaren zo. Op die manier moet worden voorko men dat de acteurs in een sleur terecht komen. „Ik wil het aantal stukken dat de groep op het programma heeft terugbrengen tot tien. Dan ontstaat er meer ruimte voor theaterexperimenten. Ook wil ik een uitwisseling op gang brengen tussen acteurs van ver schillende theaters. Het aantal voorstellingen bedraagt nu vier of vijf per week. Dan moet ook minder worden." Op het repertoire staan werken van grote Litouwse toneel schrijvers zoals Vidmante Jasu- kaityte en Kazys Saja, maar ook van Russische schrijvers als Gorki en Tsjechov. Moderne werken ontbreken niet, want de directie schuwt stukken van Bernard Shaw, Arthur Miller en John Steinbeck niet. Het eerste stuk ging op 23 septem ber 1931 in première: 'Princese Turandot' van K. Gocio. Vrije tijd De Republiek Litouwen staan vijftien professionele theaters en nog eens honderd culturele centra. Cultuur neemt een heel belangrijke plaats in in het le ven van de Litouwers. Dat wil den de Sovjets zo. De Sovjets controleerden de mensen niet alleen op hun werk maar ook tijdens hun vrije tijd. Dat komt vooral tot uitdruk king in de toegangsprijzen voor culturele activiteiten en evene menten. De prijs varieert van twee tot vier lita (twee lita is één gulden). In Nederland is het ondenkbaar maar in Litou wen kan het nog: een bezoek aan een voorstelling van het beste balletgezelschap met le vende muziek van een 52 kop pen tellend orkest voor twee gulden. Het is daarom niet vreemd dat het publiek tot voor kort voor het theater over nachtte om een kaartje te be machtigen. Zoals de jeugd in Nederland urenlang bij een VW-kantoor bivakkeert voor een U2-kaartje. Ricardas Songaila i het Siauliu Dramos Teatras in Siauliai: een trendsetter in Litouwen. FOTO ALGIS BLINKEVICIUS Van onze rtv-redactie Hilversum - Willibrord Frequin voelt zich naar eigen zeggen vrijer dan ooit tevoren. Niet louter omdat zijn contacten met de KRO sinds kort zijn verbroken, ooit omdat de verslagever het uitstekend naar zijn zin heeft bi: RTL5. Bij 's lands jongste zender maakt hij voor de serie 'Five Reports' de achtdelige documentairereeks 'Achter gesloten deuren'. Vanavond zendt RTL 5 de eerste ring uit. Centraal in de documentaire reeks staan Nederlandse insti tuten waarmee je,als 'gewone burger' niet elke dag te maken hebt. Het bureau jeugd- en zedenpolitie in Amsterdam, het onderwerp van vanavond, is zo'n instituut. Dagelijks wordt het bureau overstelpt met aangiften van verkrach ting, incest, exhibitionisme en andere zedendelicten. „Van alle afleveringen kwam deze het moeizaamst tot stand", vertelt Frequin. „Om dat werd gevreesd voor de privacy van slachtoffers en verdachten werden we niet zo maar binnen gelaten. Bij de samenstelling van het pro gramma hebben we een aantal beelden bewust weggelaten." De uitzending van 26 novem ber over het Pieter Baan Cen trum in Utrecht stuitte op minder problemen. In het cen trum worden verdachten van zware vergrijpen als incest en moord aan een psychiatrisch onderzoek onderworpen. Aanleiding voor de uitzending van vanavond was voor Fre quin de zaak René O. Deze man wordt verdacht van be trokkenheid bij kinderporno zaken. „Zelfs de rechercheurs waren verbijsterd over de dij. gen die ze tijdens dat onder zoek tegenkwamen. Dat maakte de journalist in nieuwsgierig", zegt hij. De zedenpolitie verzocht Fre quin in het programma beel den van kinderporno te tonen om zo de ernst van de situatie te verduidelijken. „Pas op laatste moment zal een besluit worden genomen", vertelt Frequin, die zegt het verzoek van de politie wel te begrij. pen. „Veel mensen denken hij kinderporno nog steeds aas huppelende blote kindertjes op het strand. De werkelijk- heid is gruwelijk anders, k heb er zelfs een nacht niet vas kunnen slapen. Het is daarom nog steeds de vraag of we de kijker met zoiets moeten con fronteren." Als RTL5 besluit de beelden uit te zenden, zullen ze minder dan een minuut in beslag ne men. De politie zal in geval een toelichting geven, 'Five Reports: Achter geslo ten deuren', RTL5,20.55 uur Willibrord Frequin praat met rechercheurs die jagen op een verkachter. foto henny miltenburg Van onze verslaggever Tilburg - Dr. P. Nissen (36) uit Den Bosch is gisteren benoem tot bijzonder hoogleraar op de nieuwe leerstoel 'Cultuur Brabant' aan de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) Tilburg. De leerstoel, een initiatief van de Stichting Brabants Heem, won onderdeel van de faculteit Sociale Wetenschappen. Nissen zal er dag per week werk aan hebben. Hij gaat college geven in en onderzoek doen naar de Brabants cultuur in het dagelijks leven. „Het is de cultuur van de gewor mens, zoals feestcultuur, geloofsbeleving en volksverhalen", verdit delijkt Nissen. Nissen studeerde geschiedenis in Nijmegen. Hij promoveerde 'Katholieke geschriften tegen de wederdopers'. De Limburger Nissei doceert kerkgeschiedenis aan de universiteit van Nijmegen en aai het St. Jan-seminarie in Den Bosch. Van onze verslaggever Breda - De Nederlandse Elvis Presley Fanclub haalt twee begeleider van Elvis Presley naar het Turfschip in Breda voor een herdenking! bijeenkomst op zondag 21 november. Het zijn drummer D.J. Fontan en gitarist Scotty Moore, die Presley in zijn eerste jaren bijstondei en terug werden gehaald voor de tv-show van 1968, toen de King' leren pak verscheen. Moore en Fontana nemen drie musici mee en de Engelsman Bloome Jenson als zanger. De Elvis-dag, die deze keer 'Back to the Fifties Meeting' wordt genoemd, begint om 12 uur en eindigt om 20 uur •Moore en Fontana betreden rond 13 uur het podium en daar» worder vier film vertoond: 'Elvis on Tour', 'The Complete Dorsej Shows', 'Elvis in the Fifties' en 'Aloha from Hawaii'. Door Hein Sluijter pe streek Minervois in het zuiden van Frankrijk is niet alleen beladen met historische gebeurtenissen en met de tastbare over blijfselen daarvan, er wordt momenteel ook his torie gemaakt. Wijnhisto- rie- Met in het westen als de cor de middeleeuwse stad Carcasonne waarvan de oude muren en kantelen nog geheel in takt zijn en zo'n dertig kilometer ver derop in het oosten het tweeduizend jaar oude dorp Minerve, worden hier anno 1993 schitterende wijnen tevoorschijn geto verd. En dat is nieuw. Vijftien jaar geleden nog hadden de wijnen van de Minervois wei nig te betekenen. Ze werden wel in geringe hoeveelheden in fles sen verkocht en zelfs geëxpor teerd, maar dat stelde nauwe lijks iets voor. Het overgrote deel was bestemd om ver van de geboortegrond, zonder ooit een fles gezien te hebben, oneervol ten onder te gaan als mengwijn. De wijnen werden opgekocht om versneden te worden met andere wijnen die notabene zelf vaak al een trapje hoger op de kwali teitsladder stonden. Het gebied was de wijnschuur van Frank rijk. Langzaam maar zeker ech ter ging het roer om. In plaats van veel, héél veel slappe anonieme wijntjes begon de streek hier en daar betere wijnen te produceren. In de tachtiger jaren kregen steeds meer boeren het inzicht, dat voortbestaan in een wereld waar de consument steeds kundiger en kritischer werd, niet langer ge zocht moest worden in een hoge opbrengst, maar in aanzienlijk 'mindere hoeveelheden met tege lijkertijd een hogere tot veel ho gere kwaliteit. En nu, in het najaar van 1993, wordt serieus overwogen om of ficieel een Grand Cru voor som mige wijnen in te stellen. Net zoals je die bijvoorbeeld in Bor deaux hebt. Met overigens een daarbij behorend prijskaartje. Tot nu toe is een fles Minervois bijna altijd goedkoop. De meeste flessen zitten nog onder een tien- FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Jurassic Park. 21.45 u. Sliver. HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Jurassic Park. 19.15 en 22 u. Hard target. 19 en 22 u. The firm. 19.15 en 22 u. Rising sun. 19 en 22 u. The house of the spirits. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Oeroeg. V 22.30 u. La Chasse aux Papillons. OOSTBURG - Ledeltheater - 20 u. The vanis hing. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 u. Jurassic Park. 21.45 u. Hard target. - Alhambra 2 20 u. The firm. - Alhambra 3 19 en 21.45 u. Rising sun. - Alhambra 4 19 u. Hard target. 21.45 u. The piano. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 18.45 en 21.30 u. Hard target. 18.45 en 21.30 u. The fugitive. 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. - Roxy 1 - 18.30 en 21.30 u. The firm. - Roxy 2 sun. 18.45 en 21.30 u. Bisinl ROOSENDAAL -City 1-2-3 18.30 en 21.30 u.The firm. 18.45 en 21.30 u. Jurassiepa™ 18.45 en 21.30 u.The piano. GENT -"ToTt" 20 en 22.30 u! Hard target, 14.30, sun. 14.30 Park. 14.30 17, 20 en 22.30 u. 'KisW 17, 20 en 22.30 u. Jura®* 17, 20 en 22.30 u. lLJO^r/ 20 en 22.30 u. Ad Fu» dum. 14.30 u. Homeward bound. 14.30, 17 en 20 u.The firm. 22.30 u. In the line of fire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 20 u. The fugitive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age innocence. 14.30 en 17 u. The piano 1». 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing^ shadow. 22.30 u. Oeroeg. 20 u. The vanishing. 20 u. Farewell to my concubine. THEATER HULST c.of B( -Den Dullaert - 20.15 u. S 'Tussen liefde en leegte De Minervois is jarenlang ee vandaan kwam. Tegenwoordig i hele aardige dingen. Door Hein Sluijter De recent verschenen wijn- boeken hebben één ding ge ween. Ze staan bol van pure direct op de consument ge richte informatie. Vaak niel eens in verhaalvorm gegoten maar wel zinvol, helder er duidelijk gebracht. Interes- sant genoeg voor zowel d« wijnliefhebber met een meei dan oppervlakkige belang stelling voor het onderwerj els voor het grote leger da zonder veel poespas gewooi °P zijn tijd een glaasje wiji mkker vindt. Het lijkt een trend. De lyriek Oet andere uiterste, is al vee jonger over. Dat is een winst. W( ebben geen last meer van wij nen die als kostbaar gewevei nuweel op de tong liggen, ver v°lgens in de keel verdwijnei met een indruk van engelendon en dan de maag wakker kussei o® uiteindelijk het hele genie ende lichaam te doorstralen me oen zwoele en weldadige warmt op een vroege zomeravom waar n0g net iaatste vogeltje an die dag zich bezig houde: met een bij de wijn passenc „gewogen fluitconcert. 0 breng je geen informati 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22