De dood is het enige einde Linda van stuk 'Duet BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN THEATER SPEELFILM Indonesiër Tohari over lot en voorbestemming Het droeve lot van Nederlandse idealisten in Sovjetunie Dichtbundel als een feest Alex D'Electr Cabaret van A en duo Bloede Vietnamese fil Werk van Hai DE STEM BOEKEN Het oude en het nieuwe Iran bij Joseph Koenig Matige bundel van Jacob Vredenbregt Piramide als parabel bij Kadare Freek de Jonge bewijst zijn schrijverschap in tweede roman pB STEM Koot en Bie in foto's Dordtprijs voor Domela-biografie Freek leest weer boek voor VRIJDAG 19 NOVEMBER Door Johan Diepstraten Heel af en toe verschijnen er thrillers die in het jaar van ver schijnen al haast klassiek zijn. Iedere liefhebber heeft De ver borgen geschiedenis van Donna Tartt, De aanklager van Scott Turow en De rattenkoning van Michael Dibdin in de kast staan. De bloedbruiden van Joseph Koenig kan daaraan toegevoegd worden: het is een formidabele thriller die alles in zich heeft wat het genre zo interessant maakt. Twee jaar onderzoek deed Koe nig om een roman te kunnen schrijven over het tegenwoordige Iran waar de wetten worden ge maakt door de ayatolla's. Om de conflicten tussen het huidige en vroegere Iran op 'scherp te krij gen, koos hij voor een hoofdper soon (luitenant-kolonel Darius Bakhtiar) die beide regimes kent. Tegenwoordig is Bakhtiar hoofd van de moordbrigade van de nationale politie voor het dis trict Teheran, vroeger - onder de sjah - in dienst van de geheime dienst, de Savak. Om dat hij afrekende met de perver se Savak-moordenaar Farma- yan werd hij weliswaar in de smerigste gevangenis gegooid, maar hij kon na de machtsover name door de ayatollah's reke nen op gratie. Joseph Koenig FOTO LUITINGH-SIJTHOFF Joseph Koenig confronteert de luitenant-kolonel voortdurend met zijn verleden, wat een in dringend beeld van het oude en het nieuwe Iran oplevert. Zoals bekend laat het nieuwe islamiti sche regime niets westers toe, maar in de dagelijkse praktijk zijn alcohol, de popmuziek en de westerse kleding uiterst popu lair. Er broedt veel achter de sluiers en juist die maatschappe lijke context zorgt ervoor dat De bloedbruiden méér is dan een doorsnee thriller. Spanning is er overigens volop. De luitenant-kolonel stuit op een ingewikkelde moordzaak waarbij jonge meisjes zijn be trokken. Ondanks alle tegenwer king achterhaalt hij het bestaan van de zogenaamde bloedbrui den, speciaal getrainde, vrijwil lige strijdsters voor de islam. Meisjes die met vrachtwagens vol dynamiet in de zionistische posities rijden en zo de directe toegang tot het paradijs verdie nen waar Houssein 'mannen voor ze zal uitzoeken uit de meest devote en fysiek mooiste van de jongemannen.' Bakthiar denkt machthebber te zijn, maar hij wordt zodanig te gengewerkt door de Komiteh, de paramilitaire ordedienst van de ayatollah's, dat hij al vrij snel in de rol van slachtoffer verzeilt. De bloedbruiden bevat veel ver haallijnen: er is sprake van een ingenieus complot van vroegere sjah-aanhangers die verwik keld zijn in heroïnesmokkel, er wordt geëxperimenteerd met de giftige stof mycotoxine, mensen worden naar willekeur ver moord, er is een grote angst voor de machthebbers en er zijn tal van samenzweringen. Onder de ze omstandigheden doet de luitenant-kolonel zijn onder zoek. Het is een thriller die blijft zinderen van de spanning. Joseph Koenig: 'De bloedbrui den'. Uitg. Luitingh-Sijthoff, prijs 34,90. Door Wim van Leest De Indonesische schrijver Ahmad Tohari publiceert in ei gen land sinds het eind van de jaren zeventig. Met zijn eerste roman Kubah en Roggeng Du- kuh Paruk, het eerste deel van wat later een trilogie zou blij ken, maakte hij in Indonesië naam als een veelbelovende jon ge schrijver. Ronggeng Dukuh Paruk ver scheen onlangs in het Neder lands met als titel Het dansmeis je uit mijn dorp. Wie het leest, zal begrijpen waarom Tohari er in eigen land de nodige indruk mee maakte. Het dansmeisje uit mijn dorp is namelijke een prachtige vertelling, waarin To- Door Wim van Leest Het aardige van de romans van Jacob Vredenbregt is dat ze zich afspelen tegen een belangrijk historisch Indonesisch decor. De opstand (over de politionele ac ties), Aan het einde van de mid dag (over de opkomst van de communisten) en De staatsgreep (over de mislukte coup tegen Soekarno) zijn vooral zo lees baar, omdat het als het ware ooggetuigeverslagen zijn van ie mand die op die momenten in Indië/Indonesië aanwezig was. In zijn verhalenbundel De defti ge kolonie moest Vredenbregt het zonder die cruciale histori sche momenten doen, maar dat boek was nog aardig, omdat er op dat moment (1988) niet zo gek veel verhalen over en vanuit het hedendaagse Indonesië ver schenen. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zijn we over spoeld met literatuur, waarin In donesië en Indië centraal staan. Alleen al daardoor is Vreden- bregts laatste bundel De bergbe woners en die van de kust allang niets bijzonders meer. Maar bovendien laat deze verha lenbundel pijnlijk duidelijk zien dat Vredenbergt amper nog iets te melden heeft. En alsof dat nog niet erg genoeg was, zijn de verhaaltjes ook nog eens beroerd op papier gezet. Van de vijftien verhalen in de bundel zijn er maar twee die enigszins de moeite waard zijn. Voor het overige zijn het of slecht uitgewerkte anekdotes of moralistische stukjes die weinig om het lijf hebben. Vredenbregts ongekunstelde ver teltrant die zijn romans prettig leesbaar maakte, is in deze bun del verworden tot een vlakke toon die vrijwel nergens boeit. Jacob Vredenbregt: 'De bergbe woners en die van de kust'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs 29,90. hari verhaalt over hoe lot en voorbestemming het leven van een paar kinderen in een ge hucht in midden-Java verande ren. Op simpele, maar niettemin in dringende wijze schildert Tohari een wat achterlijke dorpsge meenschap. Binnen die kleine kring van mensen neemt het meisje Sintril een bijzondere plaats in, omdat ze door de gees ten uitverkoren is om de rong geng van het plaatsje te worden. Zo'n ronggeng is een danseres die een belangrijke plaats be kleedt bij allerhande ceremonie- en, maar tegelijkertijd is ze een soort prostituée. De dorpsjongen Rasus is verliefd op haar, maar hij is niet bij machte om haar door het lot bepaalde levensloop een andere wending te geven. Via de persoon van Rasus be schrijft Tohari tevens het tame lijk universele gegeven dat ie mand die zijn geboortegrond de rug heeft toegekeerd, daar later nooit meer zal kunnen aarden. Het dansmeisje uit mijn dorp is geen wereldschokkend boek, maar het laat wel zien dat er in Indonesië naast gevestigde grootheden als Pramoedya Ananta Toer meer schrijversta lent aanwezig is. Ahmad Tohari: 'Het dansmeisje uit mijn dorp'. Uitg. De Geus, prijs Door Hans Rooseboom De Albanese schrijver Ismail Kadare maakt angstwekkend duidelijk dat een piramide niets te maken had met de noodzaak om een monarch te begraven, maar alles met rigoureuze conso lidatie van de macht. Priesters, generaals en andere leiders rond de farao wisten al eeuwen lang dat er maar één manier bestond om vrijheids drang en kritiek onder het volk onder bedwang te houden, en de absolutistische macht te hand haven: het bouwen van een pira mide. Ismail Kadere begon zijn roman 'De piramide in Albanië in 1988, het jaar waarin de bouw aanving van een reusachtig, piramide vormig Hoxha-museum in Tira na. Hij voltooide dit boek over door niets te stoppen macht in 1992 in Parijs, waar Kadere in middels woont. De piramide is overigens niet alleen een be klemmende parabel, het is ook gewoon een gedetaillerd boek over piramidebouw in het oude Egypte. Ismail Kadare: 'De piramide'. Uitg. Van Gennep, prijs 34,50. Freek de Jonge FOTO ANP Door Johan Diepstraten In zijn verbluffend goede romandebuut Neerlands Bloed (1991) varieert Freek de Jonge op één thema: vrijheid. Het is een roman waarin hij filosofische ideeën en een aantrekkelijk 'verteld verhaal' combi neert tot iets wat nogal afwijkt van wat toentertijd gebruikelijk was. Maar de ro man was nog niet verschenen, of het hele literaire circuit raakte in de ban van De wetten van Connie Palmen en later van Het grote verlangen van Marcel Möring. Verbaasd is de lezer dat hetzelfde grote succes niet voor Neerlands bloed was weg gelegd, want Freek de Jonge is misschien wel de beste vertegenwoordiger van wat plotseling een nieuwe richting in de Ne derlandse literatuur werd. Ondanks het uitblijven van algemene er kenning - geen AKO en geen Mekka-nomi naties, geen prijzen - is De Jonge op dezelfde voet doorgegaan. Zijn tweede ro man, Opa's wijsvinger, heeft een motto meegekregen dat exact aansluit op zijn eerdere literaire aspiraties: 'Uiteindelijk begint het erop te lijken dat volledige vrijheid alleen mogelijk is zonder kennis van goed en kwaad.' Daarmee wordt de toon gezet voor een roman waarbij de schrijver hoog inzet: hij gaat het hebben over niets minder dan over het wezen van de mens. De meeste valkuilen die vervolgens op hem wachten, heeft hij als een haast geroutineerd roman cier vermeden. Het enige bezwaar tegen Opa's wijsvinger is dat de zwaar aangezet te symboliek de lezer af en toe aan het duizelen brengt. Is de lezer eenmaal tweehonderd pagina's ver, dan begrijpt hij pas echt de Proloog waarin Freek de Jonge een tragische ver haal vertelt: het handelt om een opa die na de oorlog in de trein een man ontmoet die op hetzelfde onderduikadres was beland dat opa overhaast had moeten verlaten. Daardoor was die man in een concentratie kamp terecht gekomen. Omdat de man niet tegen achteruitrijden kon, ruilden ze van plaats. Toen de trein plotseling moest remmen, viel de koffer op het hoofd van die ongelukkige man en hij brak zijn nek. De moraal van het verhaal: 'Er is maar weinig voor nodig om een ander te zijn, maar of je zo je lot kunt ontlopen, valt te betwijfelen.' Befaamd duo Zijn hele leven lang wil de hoofdpersoon van Opa's wijsvinger, de pianist Johannes Huls, (geboren op 5 mei 1945) zijn lot ontlopen. Tot vijftien jaar geleden vormde hij met Arthur Roest een befaamd duo, maar zoals er in werkelijkheid ook een einde kwam aan Neerlands Hoop, zo ook gingen 'het geweten' van intellectueel Ne derland en zijn schim op de achtergrond uit elkaar. Voor menigeen is het verleide lijk en de uitgever stimuleert het in adver tenties om te gaan speuren naar de sleutels die De Jonge aanreikt over zijn verleden, maar een roman moet zich bewijzen los van die 'toevallige' context die in feite oninteressant is. Aan het begin van de roman heeft Roest zich vrijwillig laten opnemen in de inrich ting 'Het Goede Huis' nadat hij - na de dood van zijn vrouw - wekenlang het einde van de wereld heeft aangekondigd. De deuntjespianist Huls besluit hem daar op te zoeken. Eerder heeft hij 'totaal ontred derd' de crematie van de vrouw van Roest verlaten en de roman beslaat de periode tussen dit moment, het bezoek aan de inrichting en wat er in korte tijd daarop volgt. Patiënten De conférencier Roest doet in de hele roman nauwelijks mee: Opa's wijsvinger wordt verteld vanuit het perspectief van Huls die, geobsedeerd door de invloed van zijn succesvolle maat, waan en werkelijk heid steeds minder uit elkaar weet te houden. 'Wat onderscheidt mij eigenlijk van de mensen die hier zitten?' vraagt Huls zich af als hij in 'Het Goede Huis' op bezoek gaat. Behandelend geneesheer pro fessor Wiardi weet het antwoord: 'Je zou ook kunnen zeggen dat we allemaal pa tiënten zijn. Dat de mensheid in zijn geheel ziek is.' Opa's wijsvinger is de zoveelste produktie van Freek de Jonge waarin een hoofdper soon dolende is en zoekt naar zijn vrijheid, zijn identiteit, of noem het maar naar zijn lot. Daarin onderscheidt de roman zich niet van zijn theaterprogramma's als De Komiek, De Mars, De Tragiek en De Bede vaart, maar hierin wordt de essentie bedol ven onder een lawine aan grappen. De roman Opa's wijsvinger wemelt eveneens van de ideeën over de grote thema's van het menselijk bestaan: de vrijheid die ge manipuleerd wordt, de onschuld die 'afge pakt' zou zijn, de eendimensionaliteit van het aardse leven. Maar in de twee romans is de literator De Jonge aan het woord die boeiend moet zijn voor zijn publiek zonder de verplichte grappen. Structuur Dat gaat hem goed af. Hoe oppervlakkig zijn in vergelijking met Freek de Jonge de boeken van Kees van Kooten, Youp van 't Hek en Wim de Bie die het vooral van hun komische gehalte moeten hebben. Nog even ervan afgezien dat Freek de Jonge méér dan alleen de menselijke vrijheid aan de orde stelt en vooral om die reden de aandacht van de lezer weet vast te houden, heeft hij nagedacht over de structuur van de roman. Net als Neerlands bloed is ook Opa's wijsvinger een mooi bouwwerk met een opvallend leidmotief: de kootjes van de wijsvinger van opa die hij in een mollen- klem is verloren. De hele roman door wordt er met die kootjes gerommeld, maar het is de in alles mislukte Huls die op de laatste pagina naar het graf van zijn opa gaat om het lijk alsnog compleet te maken. 'Het was zo vanzelfsprekend geweest dat hij de pijn nauwelijks had gevoeld,' luidt de laatste zin van de roman die zoveel onthult over hoofdpersoon Huls. Werelden Het verrassende van de roman is dat Freek de Jonge met zulke eenvoudige zinnen hele werelden neerzet. Ook al wordt Arthur Roest, de tegenpool van Huls, nauwelijks sprekend ingevoerd, toch heeft de lezer aan het einde van de roman het idee dat Roest de werkelijke hoofdpersoon is. De personages met wie Huls te maken heeft - zijn hospita de weduwe Burger, haar aan de eenarmige bandiet verslaafde zoon Jo hn,, de columnist Lodder, de koffiedrinker Nijhuis, de verpleegster Ester, professor Wiarda - zijn mensen die ondanks hun bijrollen redelijk tot leven komen. Het andere verrassende element van de roman is dat Opa's wijsvinger een groot aantal wise cracks bevat waarmee een hele kalender is te vullen. 'De dood is het enige einde, de rest gaat altijd door,' is er een (te lezen op pagina 274) die zo in sierletters op een tegeltje a la Toon Hermans gedrukt kan worden. Het zal wel geen toeval zijn dat Freek de Jonge zijn nieuwe roman aan deze leermeester heeft opgedragen. Freek de Jonge: 'Opa's wijsvinger'. Uitg. De Harmonie, prijs f 29,50. Door onze redacteur Hans Rooseboom Drie Nederlanders uit gegoede, intellectuele milieus zijn de hoofdpersonen in het boek 'De vermoorde droom', een uitvoe rig gedocumenteerd en span nend boek van de Nederlandse journalist Hans Olink. Ir. Sebald Rutgers was de zoon van de geboortebeperker dr. Rutgers (van de Rutgers Stich ting en het Rutgers Huis), ir. Dirk Schermerhorn was de broer van de latere minister president Willem Schermer horn, en Thijs Wiessing was een zoon van de schrijver Henri Wiessing. Alle drie werden zij rond 1920 hartstochtelijk gegrepen door het communistisch wereldide- aal. Alle drie waren ze doeners en doorzetters, voor wie het niet genoeg was om het ideaal vanuit Nederland te koesteren. Ze moesten naar de actie toe: in de zojuist ontstane Sovjetunie. De journalist Hans Olink heeft de drie levens achterhaald, drie levens die elkaar overigens kruisten. Niet alles in het boek is helemaal nieuw, want Hans Olink heeft al eerder artikelen gewijd aan vooral Sebald Rut gers, aan wie ook al eens een Vpro-programma op de televi sie is gewijd. Het mooiste verhaal is dat van Sebald Rutgers, die na om zwervingen in Indië, de VS, Japan en het uitgestrekte Rus land tijdens de Revolutie uit eindelijk leider werd van een enorm industrieel complex in Siberië. Als persoonlijke vriend van Lenin kreeg hij enorm veel gedaan, totdat hij in 1937 nog net op tijd kon vluchten voor Sebald Rutgers als communistische leider in zijn kantoor in Moskou. FOTO NIJGH VAN DITMAR de Stalinistische terreur. Hij ging terug naar Nederland. Overigens bleef hij tot zijn dood in 1961 heilig geloven in het communisme en bleef hij de stalinistische misdaden en' moorden ontkennen. De droom bleef voor hem bestaan. De tweede hoofdpersoon, Dirk Schermerhorn, schopte het rond 193.0 tot directeur van de Siberisch-Turkmeense spoor weg in aanleg en later tot zeer hoog ambtenaar in Moskou. Maar rond 1937 onderging hij het lot van miljoenen andere gelovige communisten: hij werd opgepakt en stierf in een straf kamp. Niet zijn droom werd vermoord, maar hijzelf. De geheimzinnigste van de drie hoofdpersonen in het boek van Hans Olink is de architect Thijs Wiessing. De gegevens die Olink aandraagt over deze wel iswaar rotsvast overtuigde communist, maar tegelijkertijd charmeur, verrader en spion, zijn genoeg voor een apart boek. Wiessing overleefde alles: de grote terreur, de oorlog, de periode na de dood van Stalin en zelfs een stukje perestroika: hij overleed in 1987 op 81-jarige leeftijd. Het heeft er alle schijn van dat de eigen droom voor Thijs Wiessing in werkelijkheid was omgezet. Tegelijk met 'De vermoorde droom' van Hans Olink heeft een andere journalist, Thijs Berman, een boek gepubliceerd over zijn oudoom George Fles, een vergelijkbaar verhaal. Ber man is correspondent in Mos kou voor o.a. de KRO en greep een werkbezoek aan het door oorlog verscheurde Georgië aan om de KGB-archieven in te zien over het 'proces' dat daar tegen zijn oudoom werd ge voerd in 1936-1937. De talloze verhoren en andere bescheiden van de zaak tegen George Fles geeft Berman let terlijk weer: je ziet hoe een onschuldige naar de ondergang wordt gedreven. In de rest van het boek schildert Thijs Ber man de familiegescheidenis van George Fles en geeft hij een beeld van de desolate toestand van de voormalige Sovjetunie anno 1992. Hans Olink: 'De vermoorde droom. Drie Nederlandse idealis ten in Sovjet-Rusland'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs 39,90. Thijs Berman: 'Op zoek naar George Fles. Het einde van een Hollandse revolutionair in de Sov jetunie'. Uitg. Van Gennep, prijs ƒ34,50. Walter de Rochebrune, de Vieze Man, Oost-Europa-deskundige dr. Clavan, de oudere jongeren Koos Koets en Robbie Kerkhof, de Positivoos, Jacobse en Van Es en vele andere typtjes van Kees van Kooten en Wim de Bie zijn door Roel Bazen vastgelegd in het fotoboek 'Ons kent ons' (uit geverij De Harmonie, prijs 34,90. De foto's zorgen voor een glim lach van herkenning en de on derschriften voor een gulle lach. De zwerver Dirk zegt bijvoor beeld: „Effe denke: is dit m'n eerste biertje van vandaog of m'n laotste van gisteren?". De voormalige soubrette Diana Charité zorgt voor de volgende ontboezeming: „En dattie dan de hele dag boodschappen gaat doen met mijn lippestik op zijn wangen zonder dattie het zelf weet - nou dan zit ik gewoon te soppen!" Prof.dr.ir.P. Ackermans schreef het voorwoord: „Ik wist dat ik hiervoor gevraagd zou worden." De Dordtprijs voor de biografie gaat dit jaar naar Jan Meyers voor zijn boek 'Domela, een he mel op aarde; Leven en streven van Ferdinand Domela Nieu- wenhuis'. Aan de onderscheiding is een bedrag van 25.000 gulden verbonden. Meyers krijgt de prijs op 25 november in het stadhuis van Dordrecht. De Dordtse Academie, die de prijs toekent, heeft hoge waarde ring voor Meyers' vermogen 'een indringende, op grondige bron nenstudie gebaseerd beeld neer te zetten van Domeia's bewogen levensloop en charismatische j, vloed'. Behalve het winnende boe] de Dordtse Academie nog w boeken genomineerd, 'Zonet- Vaandel, Belle van ZuvW 1740-1805' door Pierre en S®j. ne Dubois en 'Justus van Effcn (1684-1735); Leven en Wtk door P.J. Buijnsters. Eerder de? maand werd bekend dat schrijversechtpaar Dubois Gouden Ganzeveer van de RW ninklijke Nederlandse Uitge versbond ontvangt. De cabaretier en schrijver Freek de Jonge leest op 16 december u bioscoop The Movies in Amster dam zijn onlangs verschenen.] man Opa's Wijsvinger voor. Üjj begint om 10.00 uur 's morg en hoopt twaalf uur later laatste bladzijde voor te lezen Voor de voorleesmarathoninéé; van de bioscoopzalen zijn li; toegangskaarten beschikbaar Mojo Theater Productions hi dat maandag bekendgemaakt. Het is niet de eerste keer dat ft Jonge een roman voordraagt Zijn eerste boek Neerlanis Bloed las hij in mei 1991 voorin het Concertgebouw in Amster dam. De animo bij het publiek was toen niet groot; zo'n v mensen, bleken bereid de 17; gulden voor de voordracht tt betalen. De bijeeenkomst wen op video vastgelegd en tijdens di eerste uitzendavond van RTL 5 begin oktober, vertoond. Een woordvoerder van uitgeven De Harmonie waar Opa's Wijs vinger is verschenen, verwach dat de interesse bij het publiel dit keer groter zal zijn. De toe gangsprijs bedraagt 65 gulden inclusief diner. Ook nu zullen video-opnamen worden maakt. Door Muriel Boll 'Ik geef je niet voor een ka perschip/Met tweehonderd witte zeilen', zo heet de tweede bundel die Tine van Buul en Bianca Stigter hebben samengesteld. Een schitterende titel die ont leend is aan een gedicht van K. Schippers, heel toepasselijk ook. Wie dit boek leest, ziet een bonte stoet langs de horizon voorbij- zeilen van beesten, prinsen en prinsessen, kabouters, heksen en engeltjes, die samen goed zijn voor een geweldig feest. De inhoud bestaat uit oude, ano nieme, bekende versjes als 'Suja poppedeine', 'Berend Botje' en 'Bim, bam, beieren'. Het zijn bakerrijmpjes waar bij voor beeld het 'Biebelebom Babètje' van Annnie M.G. Schmidt mooi bij aansluit: 'Biebelebom Ba bètje, hemdje van katoen. En wie krijgt al de kruimeltjes Het vogeltje in het groen. Biebele bom Babètje, hemdje van flanel. En wie krijgt al de velletjes Het katje Poesjenel.Een mooi liedje met een tikkeltje raadselachtig heid en een feilloos ritme dat ervoor zorgt dat de woorden in je geheugen blijven hangen net als 'Constantineke, Constantijne, doe je flanelleke -delleke- toe, geef het florelleke roze florijne.' Oudhollands met een tikkeltje zout van Toon Hermans. Van Buul en Sigter stelden al eerder een bundel poëzie samen, 'Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is' (Gouden Griffel 1991), ook een titel ont leend aan K. Schippers. Tijdens het werken aan die verzameling moesten de samenstellers veel gedichten laten liggen omdat ze bedoeld waren voor heel jonge kinderen. „Veel van die gedich ten vonden we zo aardig dat het plan ontstond nog een bloemle zing te maken waar kinderen al plezier'van kunnen hebben als ze zelf nog niet kunnen lezen", schrijven Van Buul en Stigter in hun verantwoording. Voor het bijeengaren van oude, anonieme versjes hebben ze de grote verzameling baker- en kin derrijmen van het Meertens-in- stituut geraadpleegd, waar men zich bezig houdt met dialecten en volkscultuur. Een aardige vondst is de volgende variatie op het bekende 'er is een geboren op aard': 't Viel op aarde en 't had er geen buil'. Er zijn veel versjes opgenomen van Annie M.G. Schimidt, Iene Biemans en S. Abramsz (1874-1924) bekend van 'Rijm pjes en versjes uit de oude doos'. Daarnaast zijn ook gedichtjes opgenomen van dichters voor volwassenen als Ellen Warmond, Leo Vroman en Hendrik de Vries. Net als in de eerste bundel is de poezie in 'Ik geef je niet voor een kaperschip' volgens een bepaald patroon ingedeeld. De gedichtjes uit het eerste hoofd stuk gaan over thuis en dicht daarbij en vandaar uit zwerven de versjes steeds verder de we reld in, naar de bossen, de zee. Aan het eind ben je weer bij af, het hoofd op het zo even voor het slapen gaan. Voor alle gekozen liedjes gi dat ze zo soepel over de gaan dat je ze vanzelf gaat lezen. Vooral dan merk je dat het ene liedje vanzelf danst, en een ander laat je stem vanzelf treurig of grimmig zijn. Voor de eerste bundel schreef Kees Fens een inleiding waarin hij speels en helder over poezie vertelt: zo'n inleiding mist het tweede helaas, net als een 'Who is who' over de auteurs waarvan werk is opgenomen, wèl vind je achterin een handig trefwoor denregister. De woorden 'moe der', 'dier', 'kat' en 'stout' scoren het hoogst. 'Ik geef je niet voor een ka perschip' is een heel mooie bun del, enkele minpunten als gedicht van Toon Teilegen een paar versjes van Bianca Stigter zelf daargelaten. De il lustraties van 24 tekenaars ma ken het bladeren en lezen in dit boek helemaal tot een feest. Naast werk van ouwe rotten als The Tjong King, Annemie Hey- mans en Peter Vos, is het werk van nieuwelingen als Anne van Buul, Hanneke van der Hoeven, Marieke Eenana om slechts een paar te noemen, beslist een ver rassing. Tine van Buul en Bianca Stigter. 'Ik geef je niet voor een kaperscnip/ Met tweehonderd witte zeilen- Geïllustreerd door 24 tekenaars, Uitg. Querido, prijs 49.90. ugT toneelstuk 'Duet for one' Hat volgende week te zien is in het Zuidlandtheater in Terneu ren is gebaseerd op het leven van' de wereldberoemde jonge celliste Jacqueline du Pré, ge duwd met musicus/dmgent Daniel Barenboim. Terwijl zij op de top is van haar artistieke kunnen, wordt ze, er- eens in de dertig, geconfronteerd met levensbedreigende ziekte multiple sclerose. Hoewel zij zelf het gevoel heeft dat ze situatie redelijk aankan, is haar echtge noot daar niet geheel van over tuigd Hij haalt haar over om een bekende psychiater te raad plegen. De diepgaande, ontluis terende, maar ook geestige ge- NA ER een jaartje tussenuit te zijn geweest, is Alex D'Electri- que terug met het theaterstuk 'De onthoofde hand'. De voor stelling zit vol actie, energie, humor en visuele impulsen. Shock, directe confrontatie en spanning in plaats van reflectie of psychologie. Een moordenaar verbergt zich in een louche hotel, waar hij drie andere naarlingen ontmoet: de ranzige hotelhoudster en haar slungelige echtgenoot, plus een detective die op zoek is naar de 'perfecte oplossing van de per- Tekening van Herman Geurts bij het gedicht 'Hoe laat zou 1 zijn' van S. Abramsz. IN HET Fakkeltheater brengt de cabaretier André Manuel van avond en morgen zijn voorstel ling 'Indianenverhalen'. Manuel is een fantasievol ontregelaar, met een cabareteske mimiek en veel gevoel voor absurde humor. Zijn grappen zijn agressief en zijn maatschappijkritiek onge zouten, intelligent en geënga geerd. In hetzelfde theater speelt Arnold Willems tot 28 november de geestige, ontluisterende en in dringende monoloog 'Hoe schoon was mijn school' van Frans Depeuter, over een school directeur die zich voorbereidt op zijn laatste schoolaktiviteit: af scheid nemen. In de Elisabethzaal in Antwer pen is er donderdag 25 novem ber klassiek ballet op wereldni veau te zien door de Stars of Scene uit de film 'You're the on PODIUM 't Beest in Goes draait morgenavond twee films in het kader van de speciale, landelijke aandacht voor Vietnam. Het zijn uhns van filmmakers uit een selecte groep die sinds 1986 op Originele wijze de huidige pro- Hemen verbeelden. De eerste is 'The Devil's Mark' van regisseur Viet Linh. Door een grote moedervlek op haar Dorst wordt een jong meisje ge- rien als een duivelskind. Zij ordt door de gemeenschap ver- annen en woont in een bos. Een oude lepralijder die de mensen P afstand houdt met een grote outen bel, verzorgt haar. Het oisje ontdekt de liefde wanneer rfa Sevluchte gevangene haar Pad kruist. Zij raakt zwanger en de wanhoop nabij als haar an weer gevangen wordt. HET FILMHUIS van het Ter- uzense Zuidlandtheater gaat rik-6 vertonen van de Ame- aanse regisseur Hal Hartley. 1980 6^Ste' Hartley's debuut uit 9, is volgende week te zien in Bess. Het is 'The Unbe- able Truth', met Robert Bur- hruJJ1 Adrienne Shelly in de Doofdrollen. UitH sPee^ een eenzaat die net gevangenis is ontslagen, snoou zat voor moord. Shelley F eit een fragiel meisje dat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20