DE STEM biteiibond meetlat igZWN 4Mijn zei direct: ik wil het allemaal hebben' Echtpaar Donkersloot collectioneert en catalogiseert te voor j'erneuzen voor jong leestcomite van Ossenisse op ïis naar Aken met Zwarte ;k in Axel Expositie en catalogus van Corneille Member 1993 Cs trkoopsters snelde A.Z laar in zijn woonplaats gaf gisteren voor de ptkende hardnekkig dat eou hebben gepleegd, jtailleerd beschreven. Een Ier, een condoom en een JDe officier van justitie zag loeg om vrijspraak, die ook las nodig en dacht: ik neem Ig de politierechter aan de lij op de waarde die tussen iDe officier vond een boete lovendien een voorwaarde- e politierechter niet over had. De boete handhaafde betrouwbare meetlat. Zo |N in het bedrijfsblad op Ind naar de kwaliteit van bnder de reizigers. En dan Ier tweeduizend formulieren leur uit, waarvan er 1200 uld retour komen. „De conclusies van de lumentenbond zijn niet Ideloos, maar het onderzoek wel aan dat aan de resulta- geen overdreven waarde l worden toegekend." ke punten van de zuidweste- j vervoersonderneming in lelijking met andere onder togen zijn, aldus het be- Isblad, de gemiddelde rij- heid en de aansluitingen. Baas hebben de enqueteurs I de Consumentenbond dat [opgemerkt. Eer schuift ZWN de kritiek I aanzien van bushaltes af. laas is het plaatsen en on- fouden van abri's vaak een van wegbeheerders en ge- [nten. Daar is het ook zoeken financiële ruimte." De ver- t-sonderneming trekt zich wel ]mtiek aan dat in de bussen todoende bagageruimte is. et name in het weekeinde bij I vervoer van studenten kun- we ons die klacht goed voor- nadrukkelijk aanwezig in hij voor de volwasse- is hij present voor de I Kloosterzande en maakt dan 1 rondgang door het dorp ver leid van de harmonie. Kinde- 1 van buiten Ossenisse moeten j gulden betalen, want de Sint Iwat krap in de centjes en de [en van de feestcommissie Os- pisse hebben de afgelopen da- een collecte gehouden in kenisse zelf. De jeugd die erbij zijn kan zich opgeven bij de len van de FAC: Ans de Waal- Ins en Bert Buyle. In onze correspondente ssenisse - Het feestcomité, kt activiteiten organiseert in Esenisse, wil in december In reisje maken naar Aken. (11e bewoners van Ossenisse Kloosterzande kunnen bor 25 gulden inschrijven. Ie reis gaat naar Aken in Duits- Ind, waar naast het steden- Ihoon ook de Weihnachtsmarkt lerstmarkt) wordt bezocht. De Lsreis is 18 december. Inschnj- |n kan via de FAC-leden Ans Waal-Ivens, Peter en Biet bttier en Bert Buyle. |e bus vertrekt om 7.30 uur in Jssenisse en stopt ook in Kloos- przande en Groenendijk. Gezien belangstelling voor vorige rei- bn is het noodzakelijk zo snel hogelijk in te schrijven. ■ag 27 november een bezoek ting van de nieuwe onderne- Itocht gaat dit jaar voor het /intigtal Zwarte Pieten die met ïaken en met gulle hand lekkers E de kantine van de voetbalver- len tevens deel showkorps en net een mensen in klederdracht, bakfiets, ponyclub De Klepper- het bordes van het stadhuis meester en wethouders. Daarna cmarkt en brengt bezoeken aan 'urssche. Grote Gids VRIJDAG 19 NOVEMBER 1993 DEEL Corneille compleet in Stampersgat Door onze redacteur Hans Rooseboom „Als je een omvangrijke collectie hebt is het nadeel dat je er niet thuis van kunt genieten. Je kunt stukken uitlenen aan musea, zoals al enkele malen is gebeurd, bijvoorbeeld aan het Stedelijk Museum in Amsterdam. Om er thuis van te genieten moeten we ze uit de lithokast halen, en dat doe je niet zo gauw. Onze meer dan 450 litho's van Corneille hebben we in de afgelopen drie jaar verzameld, en veel ervan hebben we nooit goed bekeken. We hebben speciaal een ander huis gezocht". 'De Oorlog', het ora torium van de 19e- eeuwsde Vlaamse com ponist Peter Benoit, wordt vanavond en morgenavond als een monsterproductie ge bracht in de Elisabeth- zaal in Antwerpen. Freek de Jonge droeg 'Opa's wijsvin ger' op aan Toon Her mans en lijkt geïnspi reerd door zijn 'verhou ding' met Bram Ver meulen, maar je kunt het boek ook lezen als een knap boek over een man die zijn lot probeert te vinden. Piet Ouborg hield zich in de jaren vijftig bezig met het expres sionisme buiten de be faamde Cobra-groep. Zijn schilderijen hangen tot en met 9 januari in het Doredrechts Mu seum. De expositie 'Vroege gra fiek van Corneille' is te zien in Galerie Mole naars, Ginnekenweg 79, Breda. Tot en met 8 januari zijn veertig werken te zien uit de collectie Donkersloot. Ope ningstijden dinsdag tot en met vrijdag 13.00-17-00 uur, zaterdag 11.00-17.00 uur. De oeuvrecatalogus 'Cor neille, het complete grafi sche werk 1948-1975' is ver schenen bij uitgeverij Meu- lenhoff. De hoofdmoot van het boek is een 'catalogue raisonné' door Patricia Donkersloot-Van den Ber- ghe. Verder staan er bijdra gen in van Graham Birtwistle, Enrico Baj en Michel Cassé. Het fraai ge drukte werk kost 149,-. De obsessie van het echtpaar Joop en Patricia Donkersloot- Van den Berghe, zojuist verhuisd van Bavel naar een oud heren huis in Stampersgat, geldt het oorspronkelijke grafische werk van de Nederlandse kunstenaar Corneille. Het gaat om werk uit de periode 1948-1975, hoofdza kelijk lithografieën. Een obsessie die pas in 1990 begon, maar die binnen de kort ste keren als een bosbrand om zich heen greep, met als resul taat een zo goed als. complete collectie én een oeuvre-catalogus van Corneille's vroege grafiek. Patricia en Joop Donkersloot vulden elkaar aan in deze beze tenheid. Het resultaat van hun verzamelwoede is vanaf volgen de week te zien in de Bredase Galerie Molenaars. Toevallig Voor Patricia Donkersloot-Van den Berghe ging het er vooral om de vroege, originele, grafiek van Corneille te catalogiseren, te beschrijven. Voor Joop werd het grote doel steeds meer om deze litho's, etsen, lino's en zeefdruk ken ook werkelijk te bezitten. De twee waren in staat om dit grootscheepse en kostbare plan te realiseren, omdat ze korte tijd tevoren hun goed renderende be drijf hadden weten te verkopen. Patricia: „Het begon in 1989, toen ik met een vriendin, die kunsthistorica is, naar Sotheby in Amsterdam ging. Ik wilde iets kopen voor ons toenmalige huis in Bavel. Toevallig waren daar oüde litho's van Corneille, werk dat ik niet kende, uit de periode vóór 1965, dus voor Corneille's overgang naar het figuratieve. Ik heb er daar twee gekocht". Joop Donkersloot: „Ik zal nooit de dag vergeten dat het echt begon, de verzamelwoede die een substantiële invloed op ons leven zou krijgen. Dat was 31 januari 1990, de verjaardag van Beatrix. Op die dag hadden we in verschillende galerieën twin tig litho's van Corneille gekocht. Van een galeriehouder in Utrecht kocht ik die dag een Italiaanse catalogus van Corneil le's werk uit de periode 1948-1974, een boek uit 1975, in kleine oplage, met een gelijmde rug, zodat 's avonds de bladen er los uitvielen. In dat werkje - waar ik overigens duizend gul den voor moest neerleggen - zag ik zwartwit-afdrukken van wer ken die wij die dag gekocht hadden. Sommige stonden op hun kop". Volmaakt Op dat moment werd in huize Donkersloot het idee geboren voor een oeuvre-catalogus van Corneilles grafisch werk. Het moest een schitterende, tech nisch volmaakte oeuvre-catalo gus worden. Met de beste kleu renreproducties, het mooiste pa pier, het meest vakkundige bind werk. „Ik had de tijd", aldus Patricia. „De kinderen waren al wat gro ter. Ik had eigenlijk besloten om Russisch te gaan studeren, maar in plaats daarvan werd het deze mammoetklus. En mijn man zei toen al direct: ik wil het allemaal hebben. En dat is uiteindelijk gelukt. We hebben 99 procent van Corneilles grafisch werk, dat zijn belangrijkste werk is, waar in je zijn groei en ontwikkeling als kunstenaar kunt zien. Ge schilderd heeft hij ook wel, maar Corneille is geen schilder". Tussen 1948 en ruwweg 1975 maakte Corneille ongeveer 450 litho's in vaak bescheiden op- Joop en Patricia Donkersloot tonen een deel van hun unieke Corneille-collectie bij Galerie Molenaars in Breda. Ze hebben schriftelijk, telefonisch en per fax een heel netwerk opgezet. lagen, meestal 120, soms veel minder. Deze werken waren het doelwit van de speurtocht van de Donkersloots. Netwerk Joop Donkersloot: „In de eerste fase liepen we veilingen en gale rieën af, ook in het buitenland. Zo waren we in Malmö, omdat we wisten dat Corneille daar wel gewerkt had. Daar stapt hij in eens binnen! Wij hebben hem toen gevraagd of hij akkoord ging met onze plannen voor een catalogus en een collectie, en veertien dagen later zaten we in zijn atelier in Parijs. Patricia is steeds blijven gaan. Ik ben ook twee keer in Amerika geweest, waar Corneille in de jaren '60 zaken deed met galerie John Le- fevre in Manhattan. Werk dat op de Amerikaanse markt terecht is gekomen en in Europa niet is te vinden. Ik kreeg een telefoontje van Lefevre en ik ben er direct heengegaan. Dat is de woede van het verzamelen en dat gaat heel, heel ver. Het telefonisch, schrif telijk en per fax opzetten van een heel netwerk. Galeriehou- 'Printemps tropical' (1966), lithografie in kleur van Corneille, afgebeeld op het affiche bij de tentoonstelling in Breda. foto's de stem/johan van gurp ders in Nederland, Duitsland, Duitsland, Scandinavië, Zwit serland, die van ons opdracht hadden gekregen". Het moeilijkst te vinden was Corne'ille's vroege werk, vertelt Joop Donkersloot. „Rond 1950 maakte Corneille in Parijs zwartwit-litho's in heel kleine oplagen. Hij was arm, moest 's nachts in de Hallen werken, de drukker was duur, handgeschept papier en inkt eveneens. Hij heeft werken aan ons verkocht waar hij nu zelf geen exemplaar meer van heeft. Hij deed dat met pijn in het hart en dat zorgt ook voor een zekere spanning tussen Corneille en ons. Hij vindt het uitstekend dat het voor het boek is. Maar je zorgt er toch wel goed voor, lijkt hij te denken. Het rouleert toch wel?" Steen voor steen Corneille is volgens Joop Don kersloot in zijn enthousiasme 'de grootste graficus van de eeuw'. „En dan vooral als lithograaf. Een kleurenlithografie wordt steen voor steen ingekleurd. Als hij met de eerste steen bezig is weet hij al wat er op de andere vijf of zes stenen voor kleuren komen. De steen ligt hem, de geur van papier en inkt, alsof hij ermee getrouwd is. Met verf heeft hij een veel moeizamer relatie". Het echtpaar Donkersloot-Van den Berghe pretendeert compleet te zijn voor de periode 1948-1975, zo drukken ze het zelf uit. Inclusief proefdrukken en exemplaires uniques. Maar hoe weet je of je compleet bent? Hield Corneille zelf een over zicht bij? Patricia Donkersloot: „Corneille zelf heeft nooit iets weggegooid. Hij heeft alles wat hij gedurende tientallen jaren maakte bewaard in zijn vier ateliers in Parijs. Daar heb ik mogen zoeken en checken of onze collectie over eenkomt met wat de kunstenaar zelf heeft bewaard". Waaraan Joop direct toevoegt: „Maar als er iemand is die nog wat heeft, dan hopen wij daar mee in contact te komen. Het moet dan wel om origineel gra fisch werk gaan, dus bijvoor beeld geen gouaches". Onecht Een teer punt zijn de onechte grafische werken die de laatste jaren van Cobra-kunstenaars als Appel en Corneille in omloop zijn. Patricia geeft een voorbeeld: „Ik zie ergens een 'zeefdruk' of 'litho' - die termen worden in toenemende mate slordig en door elkaar gebruikt - onderte kend 'Corneille '81'. Ik zoek het op, en het blijkt een schilderij te zijn uit 1975. Dan gaat het dus om een fotoreproductie van 'een schilderij van Corneille uit 1975, aangeboden als een lithografie in 1981, en daadwerkelijk onderte kend door Corneille zelf. Hij doet daar dus aan mee". Joop Donkersloot noemt dit 'een jammerlijke en vervelende zaak'. „Het gaat hier dus helemaal niet om oorspronkelijk grafisch werk, maar een kunstenaar mag nu eenmaal doen wat hij wil. Veel kunstenaars van naam doen het, zoals Warhol, er is een grote markt voor. Het is wel verklaar baar. Corneille is zo gewild dat hij niet aan de vraag van gale riehouders tegemoet kan komen, hij heeft ook maar 365 dagen per jaar. Daarom stellen galerieën en kunsthandel iets dergelijks voor. Een internationaal aanvaard kunstenaar als Corneille wordt door niemand begeleid, hij zou eigenlijk een secretaris moeten hebben. Maar in werkelijkheid wordt hij 'begeleid' door de han del". Blindvaren Met het oorspronkelijke werk dat Corneille vóór 1975 maakte is gesjoemel uitgesloten. Patri cia: „In ons boek staat van ieder werk tussen 1948 en 1975 een colofon, met daarin vermeld het jaar van ontstaan, de oplage, de papiersoort. Wij steken met onze catalogus een stokje voor alle onrechtmatigheden. Veilinghui zen, galeriehouders en verzame laars kunnen hier blind op va- ren Galerie Molenaars in Breda toont t/m 8 januari een veertig tal grafische werken van Cor neille uit de collectie Donker sloot. Het is de bedoeling dat de geëxposeerde werken in de loop der weken enigszins worden ge wisseld. Joop: „Hier kan men zien wat echt grafiek is. Ik mag wel zeggen dat deze expositie een museaal karakter heeft. Er zijn werken bij die nooit eerder in Nederland te zien zijn ge weest. Ik wil best dagelijks een uurtje aanwezig zijn om uitleg te geven". V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19