Weekend Getallen 4 DE STEM Japan struikelt over zijn eigen benen. Het naoorlogse economisch succes hangt het land als een molensteen om de nek. Onontkoombare 'amerikanisering' leidt in toenemende mate tot maatschappelijke desintegratie, terwijl stijgende prijzen ervoor zorgen dat Japanners tegenwoordig veel goedkoper in het buitenland terecht kunnen. De grootmacht is een reus op lemen voeten die aan constipatie lijdt Eén mandarijn kost ruim twee gulden, een ons vlees al gauw dertig gulden 1 J «K K ZATERDAG 13 NOVEMBER 1993 Wat is erger, niet kunnen le zen of niet kunnen rekenen? Analfabetisme is lastig en er is een zeker stigma aan verbonden, maar 'innumeracy', zoals de wis kundige tegenhanger van het an alfabetisme in Amerika wordt ge noemd, kan vreselijk duur zijn. Het is een zeer frequent voorko mende aandoening, waar handi ge lieden grof misbruik van ma ken. Wie vraagt zich af wat er mis is aan de kreet dat er 'besparin gen van 200 procent' te bereiken zijn? Hoeveel jonge vaders van 37 laten zich verleiden tot een le vensverzekering van twee ton, die op hun zeventigste - bij een infla tie van 5 procent per jaar- nog maar een koopkracht heeft van minder dan 40 mille? Dit soort verzekeringen is eigenlijk alleen maar goed voor mensen die van plan zijn om jong te sterven. Ik speel al enige tijd in een paar loterijen, gedreven door een mengsel van optimisme en heb zucht. Na lezing van het boekje '200 of Nothing' van A.K. Dewdney, waarin misbruik door gemorrel met getallen en het fe nomeen van de wijdverbreide 'in numeracy' aan de orde worden gesteld, weet ik dat het deelne men aan loterijen eigenlijk non sens is. Amerikanen, zo blijkt uit het rag fijne rekenwerk van Dewdney, ge ven jaarlijks meer dan 30 miljard dollar uit aan loterijen, terwijl de kans op een flinke prijs aanmer- kelik kleiner is dan de kans om door de bliksem te worden ge troffen. Veel mensen rekenen zich rijk met rekenvaardigheden als die van de man die in New York met tien dollar op zak liep te wandelen. Hij zag een briefje van vijf dollar op straat liggen en bedacht, ter wijl hij het in zijn linker broekzak stak, dat zijn kapitaal met 50 pro cent was toegenomen. Thuisge komen constateerde hij dat het gevonden biljet door een gat in zijn zak was verdwenen. Het stemde hem nochtans tot grote tevredenheid dat hij zijn wande ling met een positief resultaat had kunnen beëindigen. Hij had zijn vermogen met 50 procent zien groeien en vervolgens met een derde zien afnemen, zodat er toch nog van een winst van bijna 17 procent sprake was. Sommige makelaars en autover kopers maken van feestelijke vor men van 'innumeracy' gebruik om u het gevoel te geven buiten gewoon goede zaken te doen. We rekenen slecht. Anderszins hoog begaafde redactieleden vroeg ik kort geleden uit het hoofd en zonder tussenkomst van japanse elektronica te berekenen hoeveel 123 x 248 was. Er ontstond enige paniek, alsof deze eenvoudige som in Romeinse cijfers moest worden uitgevoerd, aldus: CXXIII x CCXLVIII Toch is het vraagstuk vrij eenvou dig. We berekenen 125 x 248 en trekken daar dan 2 x 248, dus 496, van af. We vermenigvuldigen de 125 met 8 tot 1000 en delen 248 door 8 tot 31. Aldus komen we tot 31.000 - 496 is 30.504. Na een aanvankelijk diepe stilte, zwanger van ontzag, rezen er protesten. Dit soort wonderbaarlijke reken kunst kon van normale mensen niet worden verwacht. Maar ik herhaal: normale mensen moeten zo kunnen rekenen, want anders lopen zij het gevaar arm te ster ven. Cijfers en statistieken dienen met het grootste wantrouwen te wor den bezien. Een droevig voor beeld van Amerikaanse onderont wikkeldheid op het gebied van de rekenkunde was het falen van 70 procent van de middenschool- jeugd om met alle beschikbare moderne middelen uit te rekenen hoeveel militaire bussen met elk 36 passagiersplaatsen er nodig waren om 1140 soldaten te ver voeren. Wat zegt u, 31 en twee derde bus? Is daar niet een beetje moeilijk aan te komen, aan twee derde bus? En hoe wil je daar twee dozijn solaten in vervoeren? U bent een beetje anumeraat. een overeenkomst geweest voorhf leven, waarbij de werknemer nit* werd betaald naar capaciteitei maar naar leeftijd. Dat gaa veranderen en dat heeft een chologische aardverschuiving to gevolg. JAL is (vooralsnog) niet van in Japan werknemers te ontslaat maar gaat wel over tot anden drastische maatregelen. Zo verlie zen vice-presidenten van JAL-be drijven op 56-jarige leeftijd hun functie. Ze mogen wel in dienst blijven, maar verdienen tien pro cent minder en raken hun voor rechten, hun auto met chauffeuren een aantal bonussen kwijt. Werknemers boven de vijftig bij gen een jaar vrij om een andere baan te zoeken en verdienen vanaf dat moment twintig procent der. JAL-mensen tussen 35 en jaar kunnen drie ton 'vertrekpre mie' opstrijken als ze uit dienst treden. Dit jaar maken 103 werk nemers van deze mogelijkheid bruik. Opmerkelijk fenomeen is dat hi Japanse personeel voor de JAL t duur wordt. Binnen drie jaar moet eenderde van het aantal stewardes sen op internationale vluchten ui buitenlanders bestaan, voorname lijk uit Singapore, maar Duitsland en Engeland. Zij krijge een 'beperkt' contract en kunne: zo gemakkelijker aan de dijk wor den gezet dan Japanse werkne mers. JAL wil zich tevens mee gaan concentreren op de thuis markt, na de VS de grootste ii wereld. Spoorwegen Volgens JAL-topman Suto is maatschappij niet net als KLM andere Europese maatschappijl op zoek naar schaalvergroting. D internationale luchtvaart is das: voor niet stabiel genoeg en Japa: ligt te ver buiten het 'centrum' een oogje in het zeil te kun* houden. JAL denkt eerder aan sa menwerking met Europese spoo: wegen om Japanse én buitenlands reizigers snel aan te kunnen voere naar de 'hubs'. Zeker als strak treinen met hoge snelheid stede als Londen, Parijs, Brussel, jb sterdam en Frankfurt met verbinden, kan JAL het verliesgi vend vervoer tussen deze afstoten en zich beperken winstgevend vervoer tussen 'hubs' en Tokio, „We bespeuren een groeiende of hoefte aan 'surface-transport a zoeken contact met Europe spoorwegmaatschappijen. Maarte is en blijft een pokerspel zonde dat we onze eigen kaarten nen," aldus Suto. Het heeft er geruime tijd naar uitgezien dat de panse toeristen-organi: JNTO zonder pardon v opgeheven. Ruim honderd ovs heidsinstellingen moeten als gevte van bezuinigingen het leven la» Japan moet bovendien het toen® vanuit het buitenland ontmoedig om de structureel scheve hand balans niet nog verder uit het ev wicht te brengen. „Een onlogisch en belachelijk leid. Toerisme dient ook om cui reel en sociaal begrip te kwe tussen de volken. Bovendien, moeten we de vliegtuigen en h vol krijgen als hier geen buiteh ders meer komen?," zo vraagti TO-directeur Hiroyuki Hashiro - zich af. u. Waar het buitenlandse gaste. treft, vormt Nederland voor P een van de vijftien belangni markten. In 1992 bezochten i taal 18.253 landgenoten JaPa"' procent meer dan het jaar e Daarbij gaat het om 6229 N landse toeristen. Geringe a op een totaal van 3,5 mj'l<?en_, p tenlandse bezoekers en de bij miljoen Japanners die vorig J een reis naar het buitenland ten. Sinds Zuid-Korea vorig] de deuren opende, overstrom Koreanen de Japanse markt groot verdriet van de ^P3..,, Een buitenlander is en bUJ» Japan een wezen dat met gem gevoelens tegemoet wordt g den. Door Hans Bos Recessie op zijn Japans Japan heeft de laatste maan den een record hoeveelheid van 743 ton bloembollen uit Nederland geïmporteerd, voornamelijk tulpen. Dat is dan ook het enige vrolijke nieuws dat uit het Tand van de rijzende yen' te melden valt. De economische grootmacht is een reus geworden op lemen voeten die aan constipatie lijdt. De recessie slaat in Japan in volle omvang toe. De werkloosheid, in Japan jaren een onbekend begrip, stijgt zienderogen. De yen is (meer door de zwakte van de dollar dan door de eigen sterkte) nauwelijks meer te betalen. Buitenlandse gas ten blijven weg, terwijl Japanse bedrijven aan de andere kant steeds meer buitenlanders in dienst moeten nemen, omdat landgenoten niet meer te betalen zijn. Met alle moeilijkheden van dien. Bijvoor beeld Iraniërs verzamelen zich uit verveling op straat en vormen zo in de ogen van Japanse politiemensen een crimineel broeinest. Voor de 130.000 gulden die een stewardess van Japan Airlines (JAL) tegenwoordig kost, kan de verliesgevende maatschappij vier (produktievere) werknemers uit Singapore inhuren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de twee miljoen ton rijst die Japan dit jaar door de tegenvallende oogst moet importeren, de grootste hoe veelheid sinds het 'rampjaar' 1953. Ook wat dat betreft is 1993 voor de ruim 120 miljoen Japanners een triest dieptepunt. De prijzen zijn in Japan tot een record-hoogte gestegen. Eén man darijn kost in de winkel omgere kend ruim twee gulden, een ons varkensvlees komt op minimaal vier gulden. Voor een ons rundvlees moet de Japanse huisvrouw toch al gauw dertig gulden neertellen evenals voor een fles eenvoudige Franse landwijn. Een confectiepak doet 1500 gulden, een bijbehorend overhemd 300. Een groter verschil dan tussen de Meiji Jingu-tempel en de naastge legen Harajuku-straat is in Japan nauwelijks mogelijk. Op het terrein van de tempel lopen veel vrouwen nog in de traditionele kimono, ter wijl een steenworp verder vijftig popgroepen met een tussenruimte van nog geen tien meter het jonge Japanse publiek trachten te verma ken met imitaties van Beatles, Rol ling Stones, Eric Clapton, Elvis Presley en Guns 'n Roses. Het enige Japanse aan de hele vertoning zijn de elektronische apparatuur en de vijftig bijbehorende ronkende Hon- da-aggregaten. Japan 'amerikaniseert'. Spijker broeken, sportschoenen, honkbal petjes en Kentucky Fried Chicken vertellen het verhaal van het klak keloos volgen van buitenlandse trends. Japanners spreken tegen woordig van 'mai-hoomu' (my ho- beidsmoraal in Japan. Als gevolg van de internationale recessie en de bijbehorende terugloop in het aan tal passagiers heeft de JAL, de op vijf na grootste luchtvaartmaat schappij ter wereld (volledig in particuliere handen),' de bakens stevig moeten verzetten. 1993 is het tweede jaar van de reddingsoperatie die JAL (22.000 werknemers) van de ondergang moet redden, maar het ziet er in de verste verte niet naar uit dat het gewenste 'break even point' dit jaar nog in zicht komt. Integendeel, tot en met eind maart volgend jaar lijdt JAL naar schatting een verlies van maar liefst 500 miljoen. Niet alleen het aantal reizigers néér Japan daalt sterk, ook het aantal Japanners dat een bezoek brengt aan Europa en de VS neemt zien derogen af. Volgens Geoffrey Tudor, interna tionaal directeur public relations van JAL, is sprake van een structu rele verandering in het gedrag van de doorsnee reizende Japanner. Het stereoptype beeld van een groep Japanners die achter een reisleider met een vlaggetje aanloopt, is aan het verdwijnen. Meer dan 70 pro cent van de Japanners reist tegen woordig individueel of in familie verband. Dat heeft wel tot gevolg dat Japanners steeds kortere trips maken en op de prijzen letten. „Dit is een kopersmarkt, waarbij te veel capaciteit de prijzen drukt," zegt Tudor somber. Alleen het aantal reizigers van Ja pan naar China is het afgelopen jaar met 16 procent gestegen, waarbij de veiligheid op het Chine se vasteland de doorslag geeft. JAL doet alle mogelijke moeite het hoofd boven water te houden. De salarissen van alle werknemers zijn bevroren, die van directieleden zijn zelfs verlaagd met drie tot vijftien procent. De halfjaarlijkse bonus sen, een onlosmakelijk onderdeel van het Japanse inkomen, liggen dit jaar bij JAL tot veertig procent lager. JAL-woordvoerder Tudor: „De Ja panse samenleving ondergaat de laatste twee jaar grote veranderin gen. De twee oliecrises waren een 'makkie' bij wat ons nu te wachten staat. Er is sprake van inflatie van geld en land op een markt met veel speculanten." „Japan is een 'monolitische' sa menleving, waarin iedereen aan loopt achter dezelfde leiders. Die praten alleen maar over bezuini gen. JAL is op zoek naar een toon aangevende opinieleider die de Ja panners adviseert hun geld uit te geven. Dat lukt van geen kanten." De Japanse samenleving is decen nia het toonbeeld geweest van (do delijke) stabiliteit. Door de gestage economische groei zitten veel be drijven nu met veel (te veel werkne mers. Een baan is in Japan altijd Oud en nieuw in Japan: een tempelbezoeker droogt zijn met inkt op rijstpapier gecalligrafeerde tekst met een haardroger. foto hans bos me), 'hanbaagu' (hamburger), 'bi- futeki' (beefsteak), 'furaido poteto' (fried potatoes) en 'paato taimu' (part time). Veel jonge kinderen in Tokio weten al niet eens meer hoe ze met stokjes moeten eten. Voor hen is zelfs een speciale cursus opgezet. Zoals zo vaak: een Japanner pakt de zaken serieus aan, wellicht zelfs té se rieus, op het randje van het fana tisme. Ellen Lejeune woont al vijftien jaar in Japan, maar nog altijd heeft ze heimwee naar haar geboorteplaats in de VS. Tien jaar geleden is ze met een Japanner getrouwd. Ellen Lejeune spreek vloeiend Japans en bewoont met haar man een drieka merwoning in Tokio, slechts een half uur reizen van het centrum van deze twaalf miljoen inwoners tellende megapolis. Maandelijks betalen ze 7000 gulden huur voor hun appartement dat ze desge- wenst kunnen kopen voor vijf mil joen. Lejeune: „Leven in Japan is uiter mate inspannend, verwarrend en kostbaar. De prijs van een 'echte' kimono benadert tegenwoordig de prijs van een personenauto. Voor privacy is geen plaats. Japan is in feite een politiestaat, waar de over heid via het ambtelijk apparaat het volk in haar greep houdt. Japan is een land van 'schapen', die doen wat hen wordt gezegd. Sinds kort moet ieder huishouden de (door zichtige) zakken huisafval voorzien van naam en huisnummer. Als het afval niet goed is gescheiden in 'brandbaar' en 'niet-brandbaar' krijg je het zo weer thuis afgele verd. En nauwelijks iemand die daartegen protesteert." Voor vrouwenrechten hoeven we bij de Japanse man volgens Lejeu ne ook niet aan te komen. Die vervallen bij een huwelijk. Buiten landse vrouwen tellen al helemaal niet mee, zeker niet als ze geen kinderen hebben. Tokio telt een groeiend aantal hulporganisaties dat zich bezighoudt met de geeste lijke problemen van gemengde hu welijken. Het is bijzonder aardig een bezoek te brengen aan een Japans kan toorgebouw. Nog meer opgepropt dan in hun woninkjes werken op elke afdeling tientallen mannen en vrouwen zij aan zij totdat het ver trek van de directe chef aangeeft dat de werkdag erop zit. De tijden veranderen ook hier. Was 'karoshi' (overlijden als gevolg van te hard werken) tot voor kort in Japan een bekend verschijnsel, te genwoordig zijn veel kantoren voorzien van bloeddrukmeters en cholesterolbepalende apparatuur. Overigens: de gemiddelde leeftijd is in Japan hoger dan overal elders in de wereld. Mannen halen bijna de 76, terwijl vrouwen gemiddeld 82 jaar worden. Met het Japanse bedrijfsleven gaat het bergafwaarts. De Kokutetsu, de nationale spoorwegen, is met een schuld van zo'n triljoen gulden het meest verliesgevende bedrijf ter wereld. Veel bedrijven, met name in de elektronica-branche hebben het moede hoofd al in de schoot gelegd. De concurrentie is te groot, de omzet loopt terug en de marges zijn te klein. Japan Airlines is een fraai voor beeld van de veranderende ar- Ju. 1 v u - v%» V,tL. Japan 'amerikaniseert'. Trends worden klakkeloos nagevolgd en Amerikaanse w'borden sluipen de taal binnéfn. Veel jonge kinderen weten al niet eerrb meer hoe ze met stokjes moeten eten. foto ap

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 40