DESTEM 6 Proberen het gewone leven te betrappen' Joke Litjens wil af van het kinderlijk Godsbeeld ui Landelijke jazz-zender vanuit studio in Breda UIT Schoonhei' China en Amerika kleuren Film Festival Rotterdam ëbhhr Nieuwste documentaire Netty Rosenfeld over dagelijkse praktijk huisarts Oosterhoutse door kardinaal Simonis benoemd tot omroeppastor DE STEM „Ik heb een doodeng keurig imago en dat klopt gewoon niet." Phil Collins Gids ■nrnmni WÊMÊEmmSmm Van onze verslaggever Breda - Vanaf 1 maart 1994 is er een nieuwe radio-zender in Nederland. Radio MMM zal 24 uur per etmaal via de FM-band te beluisteren zijn met programma's die worden uitgezonden vanuit een stu dio in Breda. De jazz-zender Radio MMM is een gezamenlijke onderneming van jazz-musicus en tv-presen- tator Pim Jacobs en het tijd schrift 'Jazzwereld'. Het con tract tussen de zender en de kabelexploitanten werd deze week getekend. „Er zit al een jazz-zender op de kabel, namelijk Eurojazz. Maar dat is een buitenlandse zender, de programma's worden ge maakt in Californië," aldus Rob Cremer, hoofdredacteur van Jaz zwereld. Initiatief Pim Jacobs en Jazzwereld „Onze nieuwe zender, Radio Mo dern Music Minds, is daarente gen een echte Nederlandse zen der, gemaakt vanuit de Neder landse samenleving, gericht op de Nederlandse samenleving, en gemaakt door Nederlandse me dewerkers. Onze studio zal in Breda komen te staan." Een groot aantal kabelexploitanten in West-, Oost- en Zuid-Neder land - waaronder Breda - heeft aangekondigd het signaal van Radio MMM te zullen doorgeven. Gelijke ideeën De nieuwe zender is ontstaan uit de gebundelde krachten van Pim Jacobs' Pantacom BV en van het tijdschrift Jazzwereld, waarvan de Bredase journalist en musicus Rob Cremer hoofdredacteur is. „Pim Jacobs had al drie jaar plannen voor een jazz-zender," aldus Rob Cremer. Jazzwereld zweefde ook iets dergelijks voor ogen. Nadat wij Pim Jacobs had den benaderd, bleek dat onze ideeën voor 99,9 procent over eenkwamen. We besloten dat het beter was elkaar te versterken dan elkaar te bestrijden en we hebben een convenant gesloten. Het resultaat is een bedrijf onder de naam Modern Music Minds." Radio MMM wordt een 'doel groepzender', gericht op liefheb bers van alle soorten jazz, blues, soul en fusion, maar brengt ook bijvoorbeeld tango's en easy lis tening. De programmering wordt horizontaal, met een nieuwuit- zending op ieder heel uur. Doordeweeks is er van 00.00 tot 07.00 uur easy listening, van 07.00-09.00 'ontbijtjazz', van 09.00-12.00 middle of the road jazz (1920-1960), van 12.00-14.00 aandacht voor een Nederlandse of Belgische jazz musicus, van 14.00-16.00 uur middle of the road met moderne accenten, 16.00-17.00 uur fu sion/crossover, 17.00-18.00 uur personalityshow met eigen mu ziekkeuze, 19.00-20.00 uur de Europese jazz-scene, 20.00.21.00 uur klassieke jazz, 21.00-22.00 educatief jazzprogramma, 22.00-23.00 eigentijdse jazz en geïmproviseerde muziek, 23.00-24.00 'Naar bed met...' (voorlopige titel). Op zaterdag en zondag zijn er, behalve aan jazz, programma's gewijd aan allerlei soorten 'jazz- related' muziek, zoals blues, country, blue grass, hawaii, zy- deco, cajun, calypso, latin, folk, rhythm'n'blues, boogie woogie, klezmer, gospel, spiritual, cubop, paramaribop, kaseko, tango, jug, skiffle, kortom alles wat geen klassiek of pop is. Verder biedt de weekend-programmering uit zendingen uit jazz-cafés, por tretten van jazzclubs, geschiede nis van de Nederlandse jazz, jazz and poetry, enz. Als presentator en medewerker is een groot aantal mensen uit de jazz- en radiowereld aangetrok ken, onder wie Jan Rensen, Lex Lammen, Anne van Egmond, Sim Simons, Joep Peeters, Jack van Elewout, Marcel Thiele- mans, Frans Oudejans, Peter Mingaars, Hein van de Geijn, Kees Stevens, Frank Schouten, Frenk van Meeteren, Kees Lo- kenberg, Leo Nierse, Peter van Straaten, Drs. (Heinz) P(olzer), Remco Campert, Rob Cremer en Pim Jacobs. Alle muziekjes, jingles en tunes van Radio MMM zijn gemaakt door Nederlandse en Belgische componisten, arrangeurs en mu sici. Haar precieze leeftijd weet niemand. De lijst met programma's die Netty Rosenfeld maakte sinds ze begin jaren vijf tig bij de Nederlandse omroep begon, is indruk wekkend. Zij introdu ceerde in de jaren zestig bij de VPRO een geheel eigen interview- en por tretstijl en maakte naam met documentaires als 'Landgenoten', 'Burgers en Buitenlui' en 'De Lijn'. Voor haar film 'Cu- lemborg Bijvoorbeeld' kreeg ze in 1976 de Nip- kowschijf. Na een tijde lijke overstap naar het ministerie van WVC volgden een film over asielzoekers en een por tret van de auteur Primo Levi. Haar nieuwste pro- dukt 'Ik heb mijn oog geslagen aan het bed', een documentaire over een huisartsenpraktijk, is morgen te zien bij de VPRO. Door Anja van den Akker Netty Rosenfeld zit er verlegen bij. Ze wacht geduldig af tot haar iets wordt gevraagd, geeft keurig antwoord en hult zich vervolgens in een nieuw stilzwij gen. Op het eerste gezicht geen eenvoudig object voor de inter viewer. Rosenfeld blijft bij haar eigen wereld. Kijkt naar Nederland 1 en 3 of de BBC. Inspector Morse vindt ze schitterend, 'All you need is love' heeft ze maar één keer gezien. „Tamelijk dubieus," vindt ze. „Maar ik begrijp waar om het scoort. De vraag is eerst of dit programma kan. En éls we menen dat het kan, dan vind ik dat Ten Brink het goed doet." Wie Rosenfeld vraagt wat ze van de huidige televisie vindt, krijgt geen antwoord over de twee commerciële zenders. Naar RTL4 en 5 moet je haar uitdruk kelijk vragen, omdat ze die auto matisch niet in haar beschou wingen betrekt. „RTL5? Ischa zie ik weieens. Verder niks. Wat moet ik daar nou kijken?" Het fenomeen reality-tv is haar vreemd. Termen als 'Rescue 911' of 'Eye Witness Video' toveren een niet-begrijpende blik in haar ogen. Het zijn woorden uit een taal die ze niet kent. „Ik weet niet waar u het over heeft," zegt ze beleefd. Moeder En toch is Netty Rosenfeld, zon der dat ze het zelf beseft, een beetje de moeder van de reality- tv. Als weinig anderen weet zij, het dagelijks leven heel zuiver voor haar camera te vangen. Zo als het bekroonde 'Culemborg Bijvoorbeeld' dat ging over lief en leed in een klein stadje. In de serie 'Landgenoten' be zocht ze plaatsen die werden aangewezen nadat een geblind doekt persoon een pijltje op de landkaart van Nederland had gegooid. 'De Lijn' betrof een serie portretten van Amsterdam aan de hand van een met de Netty Rosenfeld probeert het gewone leven te betrappen. foto philip mechanicus computer dwars door deze stad getrokken lijn. Rosenfeld sprak met mensen die op deze lijn woonden of zich daar op dat moment bevonden. 'De Jubilaris' ging over personen die iets te vieren hadden. „Ik probeer het gewone leven te betrappen," omschrijft ze zelf haar oeuvre. „Ik zeg soms: ik zou weieens een film over spijkers willen maken. Maar die praten niet terug. Ik breng niet-geregis- seerde dagelijkse gebeurtenissen inbeeld." Geen sensatie Van sensatie moet Rosenfeld niets hebben. „Mijn motto is: géén zwerende konten! Dus geen enge lichaamsdelen waarin wordt gewroet. Soms vraag ik aan mijn cameraman, voor de zekerheid: Is dit nou een zweren de kont of niet?" Voor haar nieuwste documentai re - tegenwoordig ligt Rosen- felds frequentie op gemiddeld één film in de twee jaar - volgde zij een maandlang de huisarts Hans Hirschfeld. „Een man naar wie ik bij wijze van spreken zelf toe zou gaan. Zo moet een huis arts zijn", licht ze haar keuze toe. „Hij is goed voor zijn pa tiënten en heeft humor. Ik wilde ook af en toe iets luchtigs aan deze documentaire toevoegen." De titel 'Ik heb mijn oog gesla gen aan het bed' werd ingegeven door een aandoenlijk Surinaams meisje dat zich met een zeer oog bij Hirschfeld meldt. Er blijkt niets aan de hand. Maar er ko men ook zwaardere gevallen binnen. De camera volgt Hisch- feld op huisbezoek, tijdens ge- prekken met patiënten en ook als de arts geïrriteerd is. Dat laatste komt voor als Hirschfeld zich als oud vuil behandeld voelt; wanneer hij met patiënten wordt geconfronteerd die menen dat de dokter maar mooi moet komen opdraven als zij bellen, omdat ze er tenslotte premie voor betalen. Realistisch De film geeft een natuurgetrouw beeld van wat er zoal op een huisarts afkomt. Keel- en oor klachten, bobbeltjes in de borst en plekjes op het hoofd, maar ook schrijnende gevallen van de mentie of kanker in het laatste stadium. Ieder consult wordt gevolgd door een commentaar van Hirschfeld. Hij praat ook vrijelijk over ac tieve en passieve euthanasie. „Vragen over euthanasie komen regelmatig voor. Er wordt vaker over gepraat dan dat het er wer- Huisarts Hans Hirschfeld in zijn praktijk, foto christen jaspars kelijk van komt. Als het einde nadert, zie je dat de grens steeds meer wordt opgeschoven. De mens gaat daarin heel ver. Ac tieve euthanasie komt wel voor, maar niet frequent." De gefilmde patiënten, die alle maal toestemming gaven, komen zonder uitzondering zeer na tuurlijk over. Rosenfeld: „Dat is niet mijn verdienste. De mensen weten tegenwoordig hoe ze zich op tv moeten gedragen." Wat Rosenfeld feilloos vastlegt is dat er veel angst bestaat over de eigen gezondheid en vooral de dood. Hirschfeld: „De mens lijdt het meest, hetgeen hij vreest en dat nooit op komt dagen." Zondag, Nederland 3,21.22 uur Van onze verslaggever Joep Trommelen Oosterhout - „Volwassenen blijven vaak steken in kin derlijke beelden die ze van God hebben. Beelden die ze op de lagere school hebben opgedaan. Daar komen ze niet verder mee. Als ze den ken dat God alles regelt en bestuurt, en ze krijgen te ma ken met lijden, verdriet en de dood, kunnen ze met God niet uit de voeten," zegt de Oosterhoutse Joke Litjens (41), deze week door kardi naal Simonis benoemd tot omroeppastor in Lelystad. Ze reageerde op een advertentie in het dagblad Trouw waarin een vrouwelijke pastoraal werk ster met ervaring werd ge vraagd, en moest daarna onder meer een 'screentest' ondergaan. Met ingang van 1 februari vormt ze samen met de eveneens nieuw benoemde Tilburger Peter Den- neman (48) en 'oudgediende' Ad- ri Verweij het team van het KRO-Omroeppastoraat. Momenteel is ze nog pastoraal werkster in de parochies van Raamsdonk en Geertruidenberg. Haar parochianen zien haar wel iswaar naar Lelystad vertrek ken, maar kunnen haar gezicht nog regelmatig zien tijdens zon dagse tv-missen vanuit de Lely stadse Petruskerk. Vraag Daarnaast werkt ze mee aan het radioprogramma 'Postbus 900' waarin luisteraars met elkaar over een bepaald thema van ge dachten kunnen wisselen. Het omroeppastoraat werkt verder mee aan alle programma's van de KRO/RKK die met religie te maken. Litjens zal het thema geloofsontwikkeling daarbij ze ker onder de aandacht van haar collega's brengen. Want het fe nomeen dat volwassenen het re ligieuze spoor bijster raken is volgens haar zeker debet aan de ontkerkelijking. „Iedere keer komt de vraag 'wie is God nou eigenlijk?' weer bij mensen terug. Al ben ik pastor, ik heb het antwoord natuurlijk ook niet in mijn zak. God is veel groter dan we ons met z'n allen voor kunnen stellen. Maar de Bijbel geeft wel een richting aan." „Mensen zijn zich ook niet meer bewust van het feit dat je de belangrijke dingen in het leven moet 'onderhouden' door er over te praten, te lezen en bijvoor beeld cursussen te volgen. Dat geldt voor werk, hobby's en op voeding, maar zeker ook voor het geloof. Je kunt het niet doen met wat je op de lagere school geleerd hebt. En op je eentje daaraan werken in een steeds individuelere samenleving is he lemaal moeilijk. Juist aan het samen beleven binnen een kerk heb je veel." Gêne „Je kunt de geloofsontwikkeling vergelijken met een relatie die al een paar jaar duurt. Ook die moet je 'voeden' om hem goed te houden. Deze tijd vraagt daar ook om. Vroeger waren er ande re vormen yan geloof, tegen woordig zijn de verschillen in geloof veel groter. Bovendien komt de hele wereld je huiska mer binnen. Je wordt, als mens veel meer op de proef gesteld. En het jachtige en drukke van deze tijd roepen bepaald geen rust en stilte op om daar eens uitgebreid bij stil te staan." „Ik ben ook moeder van twee kinderen, en ervaar aan den lijve wat geloofsopvoeding betekent. Ik heb wel ideeën over hoe je thuis met de kinderen over ge loof bezig kunt zijn. Ik merk bij ouders vaak gêne en onwetend heid over hoe ze met kinderen over geloof moeten beginnen. Maar geloofsopvoeding begint bij 0. juist bij kleine kinderen moet je al beginnen." Litjens wil dan ook op tv en radio meer aandacht aan kinderen te beste den. Gebonden Is het niet opmerkelijk dat juist in een tijd dat er overal eerder pastors verdwijnen zonder dat er opvolgers zijn bij het omroep pastoraat twee krachten bij ko men? Litjens glimlacht: „Een omroep pastor heeft een functie voor het hele land. Veel mensen zijn bij voorbeeld door ziekte of ouder dom aan huis gebonden. Ze zijn afhankelijk van de diensten op tv, en van de brieven en tele foontjes die ze aan ons kunnen richten. Mensen uit het land kunnen met een van ons in ge sprek komen als ze dat willen. Dat zijn vooral mensen die het in hun eigen parochie niet kunnen, willen of durven. Daarbij kom je hele zware problemen tegen. Het is dus belangrijk dat ons team goed bezet is." „Ik voel me ook om persoonlijke redenen aangetrokken tot dit werk. Mijn moeder is overleden nadat ze vier jaar aan kanker leed. Ze was veelal aan haar bed gebonden. Ik heb bij haar gezien hoe iedere zondagochtend om 11.00 uur de omroepparochie voor haar steeds vertrouwder werd. Dat deed haar erg goed." Joke Litjens: „Juist aan het samen beleven binnen een kerk heb je veel.foto de stem joh an van gurp ZATERDAG 13 NOVEMBER 1993 Dj Rotterdam (anp) - Een nieuwe generatie filmmakers van westkust van de Verenigde Staten en uit de internationa toonaangevende Chinese cinema tekenen het komende Fil Festival Rotterdam. Dit inmiddels grootste culturele evenement van ons land (vorig jaar met 200.000 bezoekers) vindt voor de 23e keer plaats van 26 januari tot 7 januari. In veertien filmzalen vertoont het Festival in de tien dagen driehonderd speelfilms, docu mentaires, korte films en video's. Naast wereld- en internationale premières bevat het hoofdpro gramma een selectie van de inte ressantste films van de interna tionale filmfestivals van het af gelopen jaar. Aankomend talent komt aan bod, maar ook nieuwe produk- ties van gevestigde regisseurs als Abel Ferrara, Akira Kurosawa, Manoel de Oliveira, Derek Jar- man en Hal Hartley. Verder heeft het Festival werk van een nieuwe golf avontuurlij ke Chinese filmers. Deze zetten zich af tegen de traditionele 'mooifilmerij' van hun in het westen doorgebroken voorgan gers. Er is werk van ondermeer Nin Ying en Tian Zhuangzhua- ng. Maar ook is er Zhang Yuan's definitieve versie van 'Beijing Bastards', een film die vorig jaar in Rotterdam in een voorlopige opzet werd getoond. De jonge Amerikanen Gregg Araki, Steven Okazaki en Caveh Zahedi laten de schaduwzijde zien van de jongeren in Beverly Hills: „existentiële twijfels en verkrampte relaties", zoals het Festival omschrijft. ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14,19 en 21.45 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Jurassic Park. 22 u. In the line of fire. 19 en 22 u. The firm. 19.15 en 22 u. Rising sun. 19 en 22 u. The house of the spirits. 19.15 u. The fugitive. rif MIDDELBURG - Cinema 16 u. The light in dream. 20 u. You're the only one I have. 22.30 u. Travelling circus. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. Ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14,19 en 21.45 u. Rising sun. - Alhambra 4 14,19 en 21.45 u. The piano. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14 u. Jungleboek. 14, 18.45 en 21.30 u. The piano. 18.45 en 21.30 u. The fugitive. 14, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. -Roxy 1 - 14 u. De ongelofelijke reis. 18.30 en 21.30 u. The firm. - Roxy 2 - 14 u. De prinses en de trollen. 18.45 en 21.30 u. Rising sun. ROOSENDAAL - City 1-2-3 14 u. Jungleboek. 14 u. Teenage mutant ninja turtles 3. 18.30 en 21.30 u. The firm. 14, 18.45 en 21.30 u. Jurassic park. 18.45 u. Oeroeg. 21.30 u. The fugitive. gent - Decascoop 20 u. Farewell to my concubine. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising sun. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The concierge. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun- dum. 22.45 u. Boxing Helena. 14.30 en 17 u. Homeward bound. 14.30, 17 en 20 u. The firm. 22.30 u. In the line of fire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 20 u. The fugitive. 14.30,17, 20 en 22.30 u. The age of innocence. 14.30 en 17 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing the shadow. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Oeroeg. 22.30 u. The vanishing. BRUGGE - Kennedycomplex 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Juras sic Park. 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Rising sun. 14.30,17.15 en 22.45 u. Dave. 20 u. The firm. 14.30 u. De Ongelofelijke reis. 17.15 en 20 u. Ad fundum. 22.30 u. Fixing the shadow. KNOKKE - Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 15, 17.30 en 22.30 u. Fixing the shadow. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Rising sun. 20 u. The firm. 15 u. Homeward Bound 17.30 en 20 u. Dave. 22.30 u. Ad fundum. THEATER Den Dullaert 14 u. 'Pinokkio' door Theater het Appeltje. Zoals vorig jaar al aangekondii heeft het festival beslag weten'! leggen op zogenoemde Masfc Home Movies. Professional filmden met een amateur-cai®, ra in een onverwachte en intiem stijl. Deze movies zijn te zien het bijprogramma. Ook is daar plaats voor een retrospectief r Das Kleine Fernsehspiel, de rt briek van de Duitse tv-zende ZDF. Daarin krijgen al jaren lang talenten een kans. Het publiek leerde zo bijvoorbeel Jim Jarmusch, Fassbinder, Me redith Monk, Nicolas Roeg e Werner Schroeter kennen. Diezelfde ZDF behoort, sar..,, met de Engelse tv-zender Chan nel Four, .de filmfondsen va Hamburg en Noordrijn-Westia len, de Nieuwe Cinema uit La tijns- Amerika en het festiva. van de Afrikaanse film in Car hago, tot de nieuwe partners Cinemart. Jonge filmers Deze succesvolle markt voor fil mers, producenten en financia biedt jonge filmers de kans j den bijeen te garen om hun ii vorm te geven. De Cinemart, jaar met 800 gasten, bepaalt ii belangrijke mate het gezicht het Rotterdamse festival. Mogelijk wordt aan het pro gramma nog de rubriek Hol lywood Sleepers toegevoegd, ZONDAG films GOES -Grand Theater 14 u. Bambi. 19 en 21.45 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. Jungle book. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Juris sic Park. 13.45, 16.15 en 19 u. In the line fire. 16.15 en 20 u. The firm. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Hismi sun. 16.15 en 20 u. The house of tb spirits. 13.45 en 21.30 u. The fugitive. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Tous les matins du monde. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Sliver. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. Ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14,19 en 21.45 u. Bising sun. - Alhambra 4 14,19 en 21.45 u. The piano. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14 u. Jungleboek. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u.® piano. 16.15, 18.45 en 21.30 u.Thei ve. 13.45, 16.15, 18.45 en 21, Jurassic Park. -Roxy 1 - 14 u. De onj reis. 16.30 en 20 u. The firm. -Roxy 2 - 14 u. De prinses en de trollen. 16.30 en 20.15 u. Rising sun., ROOSENDAAL - City 1-2-3 14 u. Jungleboek. 14 u. Teenage mutant ninja turtle 3. 18.30 en 21.30 u. The firm. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 Jurassic park. 16.15 en 21.30 u. Oeroeg. 16.15 en 18.45 u. The fugitive. GENT - Decascoop 20 u. Farewell to my concubine' 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bis: sim. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Juras 14.30, 17, 20 en 22.30 u. ft concierge. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Adtw dum. 22.45 u. Boxing Helena. 14.30 en 17 u. Homeward bound 14.30, 17 én 20 u. The firm- 22.30 u. In the line of fire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 20 u. The fugitive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age innocence. 14.30 en 17 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing"1' shadow. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Oeróeg. 22.30 u. The vanishing. BRUGGE - Kennedycomplex TiiraS. 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Ju^ sic Park. «,,iy 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Bisw sun. 14.30 en 17.15 u. Dave. 20 u. The firm. 22.45 u. The fugitive. 14.30 u. De Ongelofelijke reis. 17.15 en 20 u. Ad fundum. 22.30 u. Fixing the shadow. KNOKKE - Beverly Sereens -j 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ju" Park 15, 17.30 en 22.30 u. Fixing shadow. 15, 17.30, 20 en 22.30 u sun. 20 u. The firm. 15 u. Homeward Bound. 17.30 en 20 u. Dave. 22.30 u. Ad fundum. z de Door Aad Jongbloed Alleen de leeuw richt zijr kop op. De leeuwin lijk even gestoord maar beslui? haar slaap niet te onder breken. Ze rekt zich, lig gend op de rug, even uit er keert zich op de andere zi; van ons af. De leeuw kijkt ons aan met dich toegeknepen ogen. Als leeuwei een gezichtsuitdrukking hebber dan heeft deze er een var nieuwsgierigheid. Wie zijn di< dwazen, die een schijnwerper of hem richten en hem vanuit eer Landrover bekijken? Hij gaap en wij zien dat als een aanwij zing dat we hem niet al te lang moeten vervelen. De afstand tussen hem en d Landrover is hooguit vijf meter De angst die ons in dit donkei met een leeuwenpaar binner aai-bereik overvalt, wordt ge temperd omdat de ranger geer aanstalte maakt zijn geweer te pakken. Leeuwen zijn lui, fluis tert hij, twintig van de vierent wintig uur slapen ze en ze zuller zeker niet aanvallen als zij hun buikje vol hebben. Ook die gi gantische leeuw, die even ver derop midden op een pad ligt te slapen, lijkt noch het geluid van de Landrover noch de geur van het uitlaatgas te ruiken. Hij wil voor ons niet wakker worden. Inderdaad, een leeuw is iemanc die bang is van niemand, dichtte ooit een alweer vergeten poëet. Zijn soort is ook heer en meester in het Krügerpark. Safari Een safari in het Krügerpark en enkele aanpalende parken is een van de sensaties van een reis door Zuid-Afrika, een fantasie die werkelijkheid wordt. Ze is de ontmoeting met 'de Grote Vijf binnen handbereik, met de ko ning der dieren - want zo ge draagt een leeuw zich inder daad -, met het grootste land- zoogdier ter wereld, de olifant, met de gracieuze giraffe, de rhi noceros, ogend als een buldozer, de katachtige luipaard. Dit is geen dagje dierentuin, ook al heet die tegenwoordig safari park. Dit is - alleen de Brit kent het woord met de juiste gevoels waarde - thrilling. Het was president Paul Krügerj die eind vorige eeuw al zo ver ontrust was over de aantasting van de wildernis en de wildstand dat hij opdracht gaf tot ont plooiing van een groot nationaal park, een nieuwe wildernis waarbinnen het wild ongestoord Cape Dutch Homestead. De cil

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24