Hogere kwartaalwinst Shell
Euro Disney te Amerikaans voor emotionele Europeanen
Chemie door reorganisaties zwaar in het verlies
Snelheidsbegrenzer personenauto's roept discussie op
igt Jeltsin uit
tan Brussel
economie
a5
van Gansewinkel
■ND kort
PËSTEM
Koninklijke
Shell Groep
Philips-topman
Timmer:
Europa moet
ophouden met
doemdenken
S 01650-52288
Ontslagen bij Stork
ECONOMIE KORT
November 1993
[schoten in trein
left gisteren een Hotigaa,
lniers had doodgeschoten
I tirilrion nnnhrnl'i
wilden controleren
op de
Izich verschanst in een
1 voor in de 'Donaukurier
-mund. Kort nadat de tw»
J Oostenrijkse grens de tw«
Idden gebracht om hen te
fOlver. Hij doodde de tWee
[Zijn landgenoot is gewond
l heeft de politie tussen de
koffer aangetroffen mel
Is topman Europol
Iplaatsvervangend-directew
It, wordt voorgedragen
[ing door Brussel zal naar
far plaats hebben. Dat werd
lit'e bevestigd,
li vrees bestaat voor invloed
I op het huidige Nederlandse
|e ontkend.
t de drughandel. En over de
Ihet ministerie van justitie
Iningsverschil. Ze wijst eron
Ising van Europol in Neder-
Idende positie die Nederland
j-deeld in Turkije
Jiaratisten zijn gisteren door
loosten van Turkije ter dood
lau Anatolia gemeld.
Irecht. Veertien verdachten
154 verdachten kregen gevan-
kan één tot 24 jaar en 32
kan de Kurdische Arbeiders-
[rotere mate van zelfbestuur
van Turkije. De ter dood
Inden aan het plegen van
[■noemt regering
Tassan II heeft gisteren een
I technocraten aangesteld die
leid door de 74-jarige premier
Lijven onveranderd. Abdella-
hlandse Zaken. Binnenlandse
psri.
vorden door nieuwe mensen
Ie ministerie van Justitie, dat
1 Alami Machichi. Nieuw is de
I Mensenrechten (Omar Azzi-
|e Berdugo op toerisme is een
ée voor het eerst sinds 1957
aeace-directeur
lanklager in British Columbia
Jlandse directeur van Green-
lenisstraf geëist van zestig tot
Jinsdag aangehouden toen hij
Ivisten protesteerde tegen het
gr oude bomen in een regen-
bnde week uitspraak. Drieman
ptievoerders, een Duitse en een
eenpeace. Zij willen bijstand
Engelstaligen, zijn al wel op
verwacht dat de drie die nu
fees tegen Libië
|n de VN heeft gisteren nieuwe
dat dit land blijft weigeren de
I van de bomaanslag op een
Irbie in 1988.
Jig van de financiële tegoeden
Iwordt een verbod ingesteld op
1 voor raffinaderijen en verdere
es blijven exporteren en mag
Isten (tien miljard dollar) die
1 via speciale bankrekeningen
fan olie is de belangrijkste bron
[en met Jordanië
rijkste oppositiepartij in het
Ier de vredesonderhandelingen
lië voert. Dit heeft fractieleider
In met Jordanië die een vredes-
sldus Katzav voor de radio. Hij
kte gebiedsconcessies in combi
safspraken' op weg naar een
Ie op kleine wijzigingen in het
sen de twee landen ten zuiden
iot dat de Russische president
ar Brussel komt. De Belgische
ieeft Jeltsin uitgenodigd voor
te intentieverklaring te onder
teren in Moskou bekend.
haene gisteren op een missie
naar Moskou, de eerste van een
reeks regelmatige Europees-Rus
sische topontmoetingen die
voorzien. België is tot 1 januan
voorzitter van de Europese Unie.
zoals de Gemeenschap sinds de
inwerkingtreding van het Ver
drag van Maastricht op 1 n0'
vember heet.
De Europese delegatie, met ver
der Commissievoorzitter Jacque
Delors en de Belgische ministe
van buitenlandse zaken Wüv
Claes, werd in het Kremlin on -
vangen door Jeltsin, premie
Viktor Tsjernomyrdin en mins
ter van buitenlandse ^ake
Andrej Kozyrev.
Met de partnerschapsovereen
komst betuigt de Unie vera
haar steun aan het democratise
ringsproces, dat volgens Deha
ne wordt belichaamd door Je'
sin. De Russische president z
tijdens zijn bezoek aan Bruss
ook informeel contacten hebb
met de Unieleiders.
vrijdag 12 november 1993
Van onze redactie economie
Parijs - 'Je geeft je leven een
totaal nieuwe koers. Het is
een wonderful place. Je hebt
nog nooit zoiets moois ge
nen' jubelde de Amerikaan
se Sue een kleine twee jaar
geleden in het Amsterdamse
Hilton hotel. Ze had het te
gen drommen sollicitanten.
Jongens, maar vooral jonge
meiden, razend nieuwsgierig
naar een baan bij Euro Disney.
Werken in de magische wereld
van Disney. Een fantasie die
werkelijkheid wordt, zei Sue.
Het wés te mooi om waar te
zijn. Het boekjaar 1992—*93 le
verde Euro Disney een verlies
van 1,7 miljard gulden op.
Een faillissement dreigt.
Het gaat niet best in sprookjes
land onder Parijs. Daarbij
speelt de economische recessie
ongetwijfeld een rol. De vraag
is echter gerechtvaardigd of dit
amusementspark, dat tot in de
kleinste poriën Amerikaans is,
zonder aanpassing getransplan
teerd kon worden naar Europa.
Op alle mogelijke manieren
probeerde Disney van Euro Dis
ney een 'kloon' te maken van
het Amerikaanse idee. Lachen
tot je er bij neervalt, was het
parool voor al die jeugdige me
dewerkers. Blijf lachen, altijd
en in alle omstandigheden. De
verbeelding van de spreekwoor
delijke maar flinterdunne Ame
rikaanse vriendelijkheid waar
iedereen voortdurend vraagt
hoe het met je gaat zonder een
antwoord af te wachten.
Alsof er geen cultuurverschil
was tussen beide zijden van de
oceaan. Alsof de Fransen geen
enkel probleem zouden hebben
met de bijna Mormoonse maat
regel die het verbruik van alco
hol in het park, notabene onder
de rook van Parijs, ten strengste
verbood.
Diane Nijs, docente manage
ment van attractiepunten aan
de hogeschool voor Toerisme en
Verkeer in Breda: „Dat Ameri
kaanse maakt Disney misschien
te clean voor de meeste Europe
anen. Europeanen beleven nos
talgie en emoties nu eenmaal
anders dan Amerikanen."
Reinout van Assendelft de Co
ning, adjunct directeur en hoofd
commerciële zaken van de Efte-
ling bevestigt dat. „Vergelijk de
zeven dwergen van Disney en
Pieck. Bij ons zie je doorleefde
kabouters, terwijl die van Dis
ney toch een beetje van een
andere wereld komen."
Euro Disney is trouwens geen
concurrent voor andere attrac
tieparken gebleken. Parken als
de Efteling en Duinrel profite
ren ervan. „We hebben sinds de
opening inderdaad heerlijk
meegereden op de rug van al die
reclame die Euro Disney heeft
gemaakt," zegt Van Assendelft.
Wat er fout is gegaan onder
Parijs? Van Assendelft: „Om te
beginnen is er teveel één op één
gekopieerd. De prijs bijvoor
beeld. Entree in EuroDisney
kostte al gauw 75 gulden, ter
wijl 25 gulden in Europa geac
cepteerd was, veel te dure ho
tels, het verbod op alcohol, de
controle op etenswaren, te wei
nig attracties, te lange rijen, de
verplichte vriendelijkheid van
het personeel. Allemaal zo
Amerikaans dat wij dat niet
herkennen."
Van onze verslaggever
Den Haag - De Koninklijke/Shell Groep heeft in het
derde kwartaal de netto-winst exclusief voorraadresul-
taat met 8 procent zien stijgen tot 861 miljoen. Op
basis van historische uitgaafprijs komt de winst 7
procent hoger uit op 809 miljoen.
KWARTAALCIJFERS op basis van historische uitgaveprijs
nettowinst
in milpenen pond sterling
2.136
nettowinst per sector, 3e kwartaal
in miljoenen pond sterling
2.329
756
809
1992
Chemie
-41
-168
Opsporing
367
en winning
1 558
Verwerking/
302
zeetransport
~l 412
en verkoop
©DeStem/anp
De winst van Shell is over de
eerste negen maanden van 1993
met 13 procent gestegen tot
£2.451 miljoen. Op basis van
historische kostprijs werd plus 9
procent gerealiseerd op £2.329
miljoen. De netto-omzet bedroeg
15,8 miljard, wat plus 19 pro
cent betekent.
Per aandeel ging de winst in
guldens echter omlaag. Het der
de kwartaal bracht 2,78 per
aandeel Koninklijke Olie op ('92:
2,87) en de eerste negen maan
den/7,83 8,30).
De beurs bleek weinig enthou
siast over de cijfers. De koers
van Koninklijke Olie ging 4,60
terug van ƒ201,60 naar ƒ197.
Enerzijds hadden beleggers op
een grotere winststijging gegokt,
anderzijds zitten er in de cijfers
nogal wat incidentele meeval
lers, die de matige economische
ontwikkelingen (chemie) en la
gere olieprijzen wat versluieren.
Olie
Shell heeft met een vrijval van
belastingvoorzieningen het ef
fect van lagere ruwe-olieprijzen
kunnen compenseren. Maar
Shell beziet de ontwikkelingen
van de olieprijzen met argwaan.
In het derde kwartaal daalde de
prijs van een vat Brent in verge
lijking met een jaar terug met
$3,50 tot 16,50. Shell is be
zorgd over de gevolgen van de
eventuele overproduktie door de
Opec en het weer op de markt
komen van ruwe olie uit Irak.
Volgens Shell moeten de Opec-
landen zich beheersen om een
beperkte stijging van de olieprij
zen mogelijk te maken. In de
sector opsporing en winning le
verde het derde kwartaal 558
miljoen op tegen 367 miljoen
in'92.
Ra verrekening blijken de resul
taten op £341 miljoen uit te
komen, de facto 10 miljoen
lager dan vorig jaar. De olie-af
zet was met 2,13 miljoen vaten
P® dag marginaal hoger. De
aardgasafzet steeg fors met 16
Procent tot 159,8 miljoen rrn per
dag.
Het resultaat over de eerste ne
gen maanden steeg 31 procent
lot 1.550 miljoen. De oliepro-
duktie bleef gelijk (2,11 miljoen
vaten per dag) en de aardgasaf-
zet s'eeg 5 procent (182,9 mil
joen mj per dag). De daling van
de olieproduktie in Maleisië
werd opgevangen door stijgingen
'1 het Verenigd Koninkrijk, Ni
geria en Oman. De aardgasafzet
was vooral in Nederland, Bunei
Egypte hoger.
n de sector verwerking, zee
transport en verkoop was het
resultaat flink hoger: £412 mil-
J°en tegen £302 miljoen in de
zelfde periode in 1992. Op basis
van vervangingswaarde kwam
e winst zelfs op 464 miljoem,
n miljoen boven vorig jaar.
°k hier zorgden bijzondere ba-
en van 80 miljoen een meeval-
'er (1992: £12 miljoen),
ver negen maanden gerekend
*am het resultaat 35 hoger uit
P 1.304 miljoen. Op vervan-
g/igswaarde groeide de winst
«■'ts met 44 procent tot 1.426
miljoen,
He afzet van olieprodukten in
roPa daalde, maar door hoge
re afzet in het Verre Oosten en
Latijns-Amerika zorgden per
saldo voor een afzetstijging van
5 procent.
De marges waren in de
downstream-sector hoger door
een efficiëntere inkoop. De 7
procent hogere doorzet van de
raffinaderijen zorgden voor la
gere kosten per eenheid produkt.
Chemie
De chemie gaat nog steeds
slecht. Shell leed in het derde
kwartaal een verlies van 168
miljoen, waarmee het totaalver-
lies over de eerste negen maan
den op 341 miljoen uitkwam.
In het cijfer over het derde
kwartaal is wel een bijzondere
last van 171 miljoen verwerkt.
Die lasten zijn onder meer het
gevolg van ingrijpende reorgani
saties bij Shell Pernis en Shell
Moerdijk, waarbij totaal drie
duizend banen verloren gaan.
Zonder deze lasten zou blijkbaar
het break-even punt zijn bereikt.
In de Verenigde Staten werd een
verlies geleden van 82 miljoen,
waar vorig jaar nog een margi
nale winst van 1 miljoen werd
geboekt. Oorzaak lag in de bij
zondere lasten van 127 miljoen
wegens milieuvoorzieningen
voor de sanering van het Rocky
Mountain Arsenal.
Valutaschommelingen brachten
vorig jaar Shell nog 196 mil
joen op, nu kosten die Shell 20
miljoen. De metaal leed een ver
lies van £41 miljoen (£7 mil
joen), met inbegrip van een bij
zondere last van £33 miljoen.
De metaalprijzen zijn sterk ge
daald en blijven onder druk
staan.
De steenkool zat ook nog in het
verlies, zij het dat die werd be
perkt van 34 miljoen naar 8
miljoen. Maar vorig jaar was al
een bijzondere last genomen van
32 miljoen.
Van onze redactie economie
Eindhoven - Philips heeft de
officiële opening van de per
manente technologie-ten
toonstelling in het Evoluon
aangegrepen om een harts
tochtelijk beroep te doen op
Europa om te stoppen met
doemdenken.
Als de snelle veranderingen
niet als een bedreiging worden
gezien maar als een uitdaging,
kunnen nieuwe diensten en
nieuwe banen worden ge
creëerd. En dan ligt er volgens
Philips-president Timmer voor
Europa een zonnige toekomst
in het verschiet. En dat geldt
ook voor Philips, aldus Tim
mer. Hij verwacht na 1995 een
economische opleving.
De openingshandeling werd
verricht door Frits Philips. De
oud-topman heeft aan de wieg
gestaan van het Evoluon, dat in
1966 bij het 75-jarig bestaan
van het concern in gebruik
werd genomen.
„Ik ben bang voor alles wat er
met u staat te gebeuren," merk
te de 88-jarige Philips op naar
aanleiding van het gigantische
tempo waarin de technologie
zich ontwikkelt. „Voor mij is
een computer al iets verschrik
kelijks." Philips sprak wel zijn
vertrouwen uit in de toekomst
van het concern.
Het vernieuwde Evoluon - in
middels omgedoopt tot Philips
Competence Centre - is volgens
Timmer geen bewijs van een
glorieus verleden. Het moet, al
dus de Philips-topman, worden
gezien als een symbool van her
stel en geloof in de toekomst.
Tijdens het symposium ter ge
legenheid van de opening bena
drukten de verschillende spre
kers vanuit verschillende in
valshoeken de noodzaak van
Frits Philips en Jan Timmer (r), managers van verledenheden en toekomst, foto rené manders
samenwerking tussen overheid
en industrie en tussen onderne
mingen onderling.
De toekomst ligt volgens Phi
lips vice-president Frank Car-
ruba in interactieve multime
dia, waarin consumenten-elek-
tronica, computertechnologie,
telecommunicatie en delen van
amusements- en media-indus
trie samengaan. Dat vereist
nieuwe vormen van samenwer
king, omdat geen enkele onder
neming of overheid in staat is
om op dat omvangrijke terrein
alleen te opereren.
Volgens Carruba moet Europa
vaart zetten achter de omscha
keling naar een 'informatie
maatschappij' om in de pas te
blijven met Japan en de Vere
nigde Staten. Hij pleitte voor
de oprichting van een 'ronde
tafel' van overheden, universi
teiten en industrie. Die 'ronde
tafel' zou moeten bepalen wat
de sleuteltechnologieën van de
toekomst zijn, welke factoren
bepalend zijn voor succes en
wat voor beleid nodig is.
Europees commissaris Bange-
mann wees erop dat door de
technologische ontwikkeling
banen verloren gaan. Hij zei
echter ook kansen voor nieuwe
werkgelegenheid te zien door
het ontstaan van nieuwe dien
sten en door liberalisatie van
de telecommunicatiemarkt.
Het gevaar bestaat volgens de
Europees commissaris voor in
dustrie en technologie dat twee
typen mensen ontstaan: zij die
de uitdaging aangaan en zij die
dat niet doen. Voor de Europe
se Gemeenschap ziet hij een
taak weggelegd bij het stimule
ren van een snelle invoering
van nieuwe technologieën.
(ADVERTENTIE)
RIJKSWEG ZUID 11 - ZEGGE
POSTBUS 1175 - 4700 BD ROOSENDAAL
TELEFAX 01650-69011
Inzameling chemisch afval
Verhuur bedrijfsafvalcontainers
Inzameling papier karton
Inzameling glas
Rioolreiniging
k Industriële reiniging
k Ledigen vetputten septictanks
k Machinaal vegen
Eindhoven - Stork Installatie
techniek wil op korte termijn het
aantal arbeidsplaatsen in Eind
hoven met 52 verminderen. In de
rest van het land, waar het be
drijf veertien vestigingen heeft,
moeten in de loop van volgend
jaar waarschijnlijk even veel
plaatsen verdwijnen.
Gedwon
gen ontslagen zijn niet uitgeslo
ten. Nu werken bij Stork in
Eindhoven 370 mensen.
Van onze verslaggeefster
Marguérite Irrgang
Breda - De Rai vindt het
grote onzin, de ANWB en de
Bovag zetten nu al kantteke
ningen bij het voorstel, maar
de adjunct-directeur van de
Tilburgse verkeersacademie
is juist voorstander van het
idee.
Kortom, de autowereld is tegen
het idee van minister Alders dat
in het jaar 2000 alle personen
auto's een snelheidsbegrenzer
moeten hebben en de deskundige
is er juist voor.
Deze maatschappelijke discussie
komt op gang na de uitzending
van de Vara-radio waarin werd
verteld dat minister Alders dit
idee voorstelt in een nog ver
trouwelijk concept van het Na
tionaal Milieubeleidsplan. De
reacties liegen er niet om.
De ANWB spreekt van een ver
gaande oplossing. „Wij zien het
als een oplossing van een pro
bleem dat naar onze mening op
een heel aantal andere manieren
opgelost kan worden. Wij zijn
mening dat de politiek de nei
ging heeft om te beginnen met
een maatregel zonder te kijken
naar het maatschappelijk draag
vlak. Ik denk dat we eerst moe
ten gaan kijken wat nu echt een
goed pressie-middel is. Op dit
moment zijn we met een cam
pagne bezig die tot doel heeft de
automobilist selectiever en zui
niger met zijn auto om te laten
gaan. We werken dus aan ge
dragsverandering. Ook de over
heid geeft voorlichting, maar
vaak komt niet over waarom ze
bepaalde maatregelen neemt.
Deze voorlichting heeft niet het
effect van saamhorigheid," zegt
de chef persdienst van de
ANWB, A. Vonk.
Ook de Bovag zet kanttekenin
gen bij het idee. „Een snelheids
begrenzer is maar een van de
mogelijkheden om de snelheid te
begrenzen. Zo'n snelheidsbe
grenzer is een elektronisch in
strument dat de snelheid be
grenst. Maar er moet wel een
knop aanzitten om hem in te
stellen. Want anders krijgen we
Europees een probleem. Daarom
vinden wij dat dit systeem in
heel Europa ingevoerd moet
Alders
foto de stem/johan van gurp
worden," vindt R. Boon, voor
lichter van de Bovag.
De rijwiel- en automobielindus
trie (Rai) windt er helemaal geen
doekjes om. „Wij vinden dit idee
een zwaktebod van de overheid.
Het is complete onzin. De over
heid heeft een controlerende
funktie en ze moet eerst maar
eens proberen om in de controle
te slagen. Dit lukt niet en dus
denkt het Rijk nu aan deze op
lossing. Bovendien kun je een
snelheidsregelaar niet zo maar
invoeren, dit moet op zijn minst
een Europees gebeuren zijn," on
derstreept R. van der Linden,
voorlichtster van de Rai.
Dat deze maatregel in de toe
komst de verkoop van de snelle
auto's in Nederland kan terug
dringen wordt door de manager
van Porsche Nederland, A. Vene
man, in twijfel getrokken. „Ik
ben niet bang voor een mindere
verkoop. Kijk maar naar Ameri
ka. Daar mag je maar 95 kilome
ter per uur rijden en toch wordt
er goed verkocht. Het gaat om
het genieten van een sportwa
gen. Dit hangt bijvoorbeeld af
van de acceleratie van de wagen.
In een paar seconden van een 1
naar 100km. En natuurlijk de
luxe van zo'n auto."
Bredanaar M. Augustijn is secre
taris van de Porsche-club Neder
land. Hij reageert verbaast en
geschokt op de snelheidsbegren
zer. Grote onzin noemt hij de
aangekondigde maatregel. „Ik
vind dit absoluut geen goede
zaak. En dat zeg ik niet alleen
als Porsche-liefhebber maar ook
als automobilist. Bij 100 km is
de aandacht volgens mij snel
weg omdat je je niet hoeft te
concentreren."
Dat 100 km in tegenstelling tot
120 km per uur de beste snelheid
zal zijn voor de snelheidsbegren
zer is de mening van de adjunct
directeur van de verkeersacade
mie in Tilburg, P. van Beckum.
„Op dit moment is de discussie
rondom de snelheidsbegrenzer in
volle gang. Naar mijn mening
wordt de maximum snelheid 100
km per uur. Het verschil met
120km is te groot. Uit onderzoek
is gebleken dat er bij 120 km 25
procent meer milieuvervuiling is
en dat de ongelukken veel ern
stiger zijn. Bovendien is 100 ki
lometer beter voor de verkeers-
doorstroom. Het gemiddeld aan
tal kilometers moet zo dicht mo
gelijk bij elkaar liggen. Dus
vrachtwagens 80 kilometer en
auto's 100 kilometer. Ik ben
daarom van mening dat deze
snelheidsbegrenzer de enige
maatregel is die alle problemen
echt zal oplossen."
Auto's in vogelvlucht
Het distributiecentrum van Nissan Europe in de Amster
damse haven vanuit de lucht gezien. Er staan ongeveer
32.000 nieuwe auto's, wachtend op een nieuwe eigenaar. De
autoverkoop heeft echter een dieptepunt bereikt. foto ap
Unilever neemt olijfoliefabriek over
Rome - Unilever heeft het Italiaanse olijfolie producerende
bedrijf Bertolli overgenomen van de FISVI, de financierings
maatschappij van een groep Zuiditaliaanse coöperatieve bedrij
ven. De Nederlandse multinational die in Italië al marktleider is
met de merken Dante en San Giorgio, preciseerde gisteren in
een communiqué dat de verkoop ook het gebruik van de naam
Bertolli en de verkoopactiviteiten buiten Italië betreft. De prijs
van de overname werd niet bekend gemaakt. Met Bertolli, dat
een jaaromzet van 380 miljoen gulden heeft, kan Unilever nu
ook elders in Europa zijn positie versterken.
Grotere omzet detailhandel
Voorburg - De omzet van de detailhandel was in het derde
kwartaal van dit jaar 3,2 procent hoger dan in dezelfde periode
vorig jaar. De prijzen stegen met 1,3 procent, zodat in hoeveel
heden gemeten 1,9 procent meer werd verkocht. Daarmee was
het derde kwartaal voor de detailhandel veel gunstiger dan de
eerste twee kwartalen van dit jaar, toen de stijging van de omzet
veel minder was. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). Gerekend over de eerste drie kwarta
len was de omzetgroei 1,7 procent. In de voedings- en genotmid
delen sector was de groei slechts 0,7 procent, terwijl die in de
zogeheten non-food sector 2,9 procent bedroeg. In het derde
kwartaal bleef de groei van de omzet in de voeding sector
beperkt tot 1,6 procent bij een prijsstijging van 1,1 procent.
Niettemin zagen de kruideniers de omzet stijgen met 2,9
procent. In de non-food sector steeg de omzet met 4,6 procent
bij een prijsstijging van 1,4 procent. Modewinkels bleven goede
zaken doen; de speciaalzaken in bovenkleding boekten in de het
derde kwartaal een omzetgroei van 8,5 procent.
Verkoop fietsen blijft goed lopen
Amsterdam - De verkoop van nieuwe fietsen in Nederland is in
de eerste negen maanden van dit jaar uitgekomen op een
miljoen. Daarmee is het recordcijfer in de vergelijkbare periode
in 1992 (1.003.510 rijwielen) nagenoeg geëvenaard, blijkt uit een
marktonderzoek dat onder meer de Stichting Fiets! heeft laten
uitvoeren. Uit het onderzoek komt naar voren dat de consument
niet bezuinigt op de aanschaf van een nieuwe fiets. Vergeleken
met vorig jaar groeide de belangstelling voor rijwielen in de
prijsklasse boven 1000 van 29 naar 34 procent.
Duitse vliegtuigindustrie wil meer steun
Bonn - De met zware verliezen kampende Duitse luchtvaartin
dustrie heeft de regering gisteren om meer steun gevraagd in de
strijd tegen de Amerikaanse concurrenten. Volgens de vliegtuig
bouwers loopt de totale hightechsector in het land gevaar.
Wolfgang Piller, president van de Duitse vereniging voor lucht
en ruimtevaartindustrie BDLI, deed een beroep op de overheid
om van de luchtvaart een strategische industrie te maken, net
als in de Verenigde Staten, Japan en andere landen. Een
belangrijke partij in de Duitse vliegtuigindustrie is Dasa,
grootaandeelhouder van Fokker, de enige Nederlandse vlieg
tuigfabrikant. Dasa maakt deel uit van Daimler-Benz, het
grootste industriële concern in Duitsland.
Cehave schrapt 50 banen
Veghel - Bij een nieuwe reorganisatie bij Cehave gaan vijftig
arbeidsplaatsen verloren. Dit keer is het de sector mechanisatie-
activiteiten (tweehonderd werknemers) die moet inkrimpen
wegens groeiende problemen in de land- en tuinbouw. Gedwon
gen ontslagen zijn volgens Cehave niet te vermijden. De
Industriebond FNV vreest dat het totale verlies aan banen
binnen de sector mogelijk zal oplopen tot honderd. De reorgani
satie behelst het samenvoegen van een aantal servicewerkplaat-
sen in het eigen werkgebied van Cehave. Voor de overige
mechanisatie-activiteiten in Nederland worden de mogelijkhe
den tot samenwerking met derden onderzocht. Cehave Mechani
satie wil terug van zeventien naar negen vestigingen. Er zijn nu
onder meeer werkplaatsen in Gilze, Hoogerheide, Raamsdonks-
veer en 's Heerenhoek.
Papierindustrie wacht zware tijd
Haarlem - De papier- en kartonindustrie maakt zich op voor een
moeilijk jaar. 'Onevenredig harde' milieuheffingen, sterke prijs
daling, de economische stagnatie, valuta-ontwikkelingen en
stijgende grondstoffenprijzen zijn allemaal factoren die het er
voor de ondernemingen niet makkelijker op maken, constateert
de Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken
VNP in haar jaaroverzicht 1992/93. De VNP heeft dan ook
weinig begrip voor de door de overheid opgelegde lastenverzwa
ringen. „De milieuheffingen op te storten afval en op grondwa
tergebruik treffen de papier- en kartonindustrie onevenredig
hard. De uit milieu-oogpunt zo gewenste inzet van oudpapier als
grondstof voor nieuw papier en karton (75 procent) levert een
hoeveelheid afval op die bestaat uit alle bij het oud papier
meegekomen afvallen zoals plastic en metaal. Dat de papierfa
brikant straks als grote opruimer van deze afvalstroom extra
wordt belast voor 'afval uit afval' is onbegrijpelijk," aldus het
verslag. De totale omzet van de Nederlandse papier- en
kartonindustrie daalde in 1992 van 3,8 miljard tot 3,66
miljard.