Hogere kwartaalwinst Shell Euro Disney te Amerikaans voor emotionele Europeanen Chemie door reorganisaties zwaar in het verlies Snelheidsbegrenzer personenauto's roept discussie op igt Jeltsin uit tan Brussel economie a5 van Gansewinkel ■ND kort PËSTEM Koninklijke Shell Groep Philips-topman Timmer: Europa moet ophouden met doemdenken S 01650-52288 Ontslagen bij Stork ECONOMIE KORT November 1993 [schoten in trein left gisteren een Hotigaa, lniers had doodgeschoten I tirilrion nnnhrnl'i wilden controleren op de Izich verschanst in een 1 voor in de 'Donaukurier -mund. Kort nadat de tw» J Oostenrijkse grens de tw« Idden gebracht om hen te fOlver. Hij doodde de tWee [Zijn landgenoot is gewond l heeft de politie tussen de koffer aangetroffen mel Is topman Europol Iplaatsvervangend-directew It, wordt voorgedragen [ing door Brussel zal naar far plaats hebben. Dat werd lit'e bevestigd, li vrees bestaat voor invloed I op het huidige Nederlandse |e ontkend. t de drughandel. En over de Ihet ministerie van justitie Iningsverschil. Ze wijst eron Ising van Europol in Neder- Idende positie die Nederland j-deeld in Turkije Jiaratisten zijn gisteren door loosten van Turkije ter dood lau Anatolia gemeld. Irecht. Veertien verdachten 154 verdachten kregen gevan- kan één tot 24 jaar en 32 kan de Kurdische Arbeiders- [rotere mate van zelfbestuur van Turkije. De ter dood Inden aan het plegen van [■noemt regering Tassan II heeft gisteren een I technocraten aangesteld die leid door de 74-jarige premier Lijven onveranderd. Abdella- hlandse Zaken. Binnenlandse psri. vorden door nieuwe mensen Ie ministerie van Justitie, dat 1 Alami Machichi. Nieuw is de I Mensenrechten (Omar Azzi- |e Berdugo op toerisme is een ée voor het eerst sinds 1957 aeace-directeur lanklager in British Columbia Jlandse directeur van Green- lenisstraf geëist van zestig tot Jinsdag aangehouden toen hij Ivisten protesteerde tegen het gr oude bomen in een regen- bnde week uitspraak. Drieman ptievoerders, een Duitse en een eenpeace. Zij willen bijstand Engelstaligen, zijn al wel op verwacht dat de drie die nu fees tegen Libië |n de VN heeft gisteren nieuwe dat dit land blijft weigeren de I van de bomaanslag op een Irbie in 1988. Jig van de financiële tegoeden Iwordt een verbod ingesteld op 1 voor raffinaderijen en verdere es blijven exporteren en mag Isten (tien miljard dollar) die 1 via speciale bankrekeningen fan olie is de belangrijkste bron [en met Jordanië rijkste oppositiepartij in het Ier de vredesonderhandelingen lië voert. Dit heeft fractieleider In met Jordanië die een vredes- sldus Katzav voor de radio. Hij kte gebiedsconcessies in combi safspraken' op weg naar een Ie op kleine wijzigingen in het sen de twee landen ten zuiden iot dat de Russische president ar Brussel komt. De Belgische ieeft Jeltsin uitgenodigd voor te intentieverklaring te onder teren in Moskou bekend. haene gisteren op een missie naar Moskou, de eerste van een reeks regelmatige Europees-Rus sische topontmoetingen die voorzien. België is tot 1 januan voorzitter van de Europese Unie. zoals de Gemeenschap sinds de inwerkingtreding van het Ver drag van Maastricht op 1 n0' vember heet. De Europese delegatie, met ver der Commissievoorzitter Jacque Delors en de Belgische ministe van buitenlandse zaken Wüv Claes, werd in het Kremlin on - vangen door Jeltsin, premie Viktor Tsjernomyrdin en mins ter van buitenlandse ^ake Andrej Kozyrev. Met de partnerschapsovereen komst betuigt de Unie vera haar steun aan het democratise ringsproces, dat volgens Deha ne wordt belichaamd door Je' sin. De Russische president z tijdens zijn bezoek aan Bruss ook informeel contacten hebb met de Unieleiders. vrijdag 12 november 1993 Van onze redactie economie Parijs - 'Je geeft je leven een totaal nieuwe koers. Het is een wonderful place. Je hebt nog nooit zoiets moois ge nen' jubelde de Amerikaan se Sue een kleine twee jaar geleden in het Amsterdamse Hilton hotel. Ze had het te gen drommen sollicitanten. Jongens, maar vooral jonge meiden, razend nieuwsgierig naar een baan bij Euro Disney. Werken in de magische wereld van Disney. Een fantasie die werkelijkheid wordt, zei Sue. Het wés te mooi om waar te zijn. Het boekjaar 1992—*93 le verde Euro Disney een verlies van 1,7 miljard gulden op. Een faillissement dreigt. Het gaat niet best in sprookjes land onder Parijs. Daarbij speelt de economische recessie ongetwijfeld een rol. De vraag is echter gerechtvaardigd of dit amusementspark, dat tot in de kleinste poriën Amerikaans is, zonder aanpassing getransplan teerd kon worden naar Europa. Op alle mogelijke manieren probeerde Disney van Euro Dis ney een 'kloon' te maken van het Amerikaanse idee. Lachen tot je er bij neervalt, was het parool voor al die jeugdige me dewerkers. Blijf lachen, altijd en in alle omstandigheden. De verbeelding van de spreekwoor delijke maar flinterdunne Ame rikaanse vriendelijkheid waar iedereen voortdurend vraagt hoe het met je gaat zonder een antwoord af te wachten. Alsof er geen cultuurverschil was tussen beide zijden van de oceaan. Alsof de Fransen geen enkel probleem zouden hebben met de bijna Mormoonse maat regel die het verbruik van alco hol in het park, notabene onder de rook van Parijs, ten strengste verbood. Diane Nijs, docente manage ment van attractiepunten aan de hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda: „Dat Ameri kaanse maakt Disney misschien te clean voor de meeste Europe anen. Europeanen beleven nos talgie en emoties nu eenmaal anders dan Amerikanen." Reinout van Assendelft de Co ning, adjunct directeur en hoofd commerciële zaken van de Efte- ling bevestigt dat. „Vergelijk de zeven dwergen van Disney en Pieck. Bij ons zie je doorleefde kabouters, terwijl die van Dis ney toch een beetje van een andere wereld komen." Euro Disney is trouwens geen concurrent voor andere attrac tieparken gebleken. Parken als de Efteling en Duinrel profite ren ervan. „We hebben sinds de opening inderdaad heerlijk meegereden op de rug van al die reclame die Euro Disney heeft gemaakt," zegt Van Assendelft. Wat er fout is gegaan onder Parijs? Van Assendelft: „Om te beginnen is er teveel één op één gekopieerd. De prijs bijvoor beeld. Entree in EuroDisney kostte al gauw 75 gulden, ter wijl 25 gulden in Europa geac cepteerd was, veel te dure ho tels, het verbod op alcohol, de controle op etenswaren, te wei nig attracties, te lange rijen, de verplichte vriendelijkheid van het personeel. Allemaal zo Amerikaans dat wij dat niet herkennen." Van onze verslaggever Den Haag - De Koninklijke/Shell Groep heeft in het derde kwartaal de netto-winst exclusief voorraadresul- taat met 8 procent zien stijgen tot 861 miljoen. Op basis van historische uitgaafprijs komt de winst 7 procent hoger uit op 809 miljoen. KWARTAALCIJFERS op basis van historische uitgaveprijs nettowinst in milpenen pond sterling 2.136 nettowinst per sector, 3e kwartaal in miljoenen pond sterling 2.329 756 809 1992 Chemie -41 -168 Opsporing 367 en winning 1 558 Verwerking/ 302 zeetransport ~l 412 en verkoop ©DeStem/anp De winst van Shell is over de eerste negen maanden van 1993 met 13 procent gestegen tot £2.451 miljoen. Op basis van historische kostprijs werd plus 9 procent gerealiseerd op £2.329 miljoen. De netto-omzet bedroeg 15,8 miljard, wat plus 19 pro cent betekent. Per aandeel ging de winst in guldens echter omlaag. Het der de kwartaal bracht 2,78 per aandeel Koninklijke Olie op ('92: 2,87) en de eerste negen maan den/7,83 8,30). De beurs bleek weinig enthou siast over de cijfers. De koers van Koninklijke Olie ging 4,60 terug van ƒ201,60 naar ƒ197. Enerzijds hadden beleggers op een grotere winststijging gegokt, anderzijds zitten er in de cijfers nogal wat incidentele meeval lers, die de matige economische ontwikkelingen (chemie) en la gere olieprijzen wat versluieren. Olie Shell heeft met een vrijval van belastingvoorzieningen het ef fect van lagere ruwe-olieprijzen kunnen compenseren. Maar Shell beziet de ontwikkelingen van de olieprijzen met argwaan. In het derde kwartaal daalde de prijs van een vat Brent in verge lijking met een jaar terug met $3,50 tot 16,50. Shell is be zorgd over de gevolgen van de eventuele overproduktie door de Opec en het weer op de markt komen van ruwe olie uit Irak. Volgens Shell moeten de Opec- landen zich beheersen om een beperkte stijging van de olieprij zen mogelijk te maken. In de sector opsporing en winning le verde het derde kwartaal 558 miljoen op tegen 367 miljoen in'92. Ra verrekening blijken de resul taten op £341 miljoen uit te komen, de facto 10 miljoen lager dan vorig jaar. De olie-af zet was met 2,13 miljoen vaten P® dag marginaal hoger. De aardgasafzet steeg fors met 16 Procent tot 159,8 miljoen rrn per dag. Het resultaat over de eerste ne gen maanden steeg 31 procent lot 1.550 miljoen. De oliepro- duktie bleef gelijk (2,11 miljoen vaten per dag) en de aardgasaf- zet s'eeg 5 procent (182,9 mil joen mj per dag). De daling van de olieproduktie in Maleisië werd opgevangen door stijgingen '1 het Verenigd Koninkrijk, Ni geria en Oman. De aardgasafzet was vooral in Nederland, Bunei Egypte hoger. n de sector verwerking, zee transport en verkoop was het resultaat flink hoger: £412 mil- J°en tegen £302 miljoen in de zelfde periode in 1992. Op basis van vervangingswaarde kwam e winst zelfs op 464 miljoem, n miljoen boven vorig jaar. °k hier zorgden bijzondere ba- en van 80 miljoen een meeval- 'er (1992: £12 miljoen), ver negen maanden gerekend *am het resultaat 35 hoger uit P 1.304 miljoen. Op vervan- g/igswaarde groeide de winst «■'ts met 44 procent tot 1.426 miljoen, He afzet van olieprodukten in roPa daalde, maar door hoge re afzet in het Verre Oosten en Latijns-Amerika zorgden per saldo voor een afzetstijging van 5 procent. De marges waren in de downstream-sector hoger door een efficiëntere inkoop. De 7 procent hogere doorzet van de raffinaderijen zorgden voor la gere kosten per eenheid produkt. Chemie De chemie gaat nog steeds slecht. Shell leed in het derde kwartaal een verlies van 168 miljoen, waarmee het totaalver- lies over de eerste negen maan den op 341 miljoen uitkwam. In het cijfer over het derde kwartaal is wel een bijzondere last van 171 miljoen verwerkt. Die lasten zijn onder meer het gevolg van ingrijpende reorgani saties bij Shell Pernis en Shell Moerdijk, waarbij totaal drie duizend banen verloren gaan. Zonder deze lasten zou blijkbaar het break-even punt zijn bereikt. In de Verenigde Staten werd een verlies geleden van 82 miljoen, waar vorig jaar nog een margi nale winst van 1 miljoen werd geboekt. Oorzaak lag in de bij zondere lasten van 127 miljoen wegens milieuvoorzieningen voor de sanering van het Rocky Mountain Arsenal. Valutaschommelingen brachten vorig jaar Shell nog 196 mil joen op, nu kosten die Shell 20 miljoen. De metaal leed een ver lies van £41 miljoen (£7 mil joen), met inbegrip van een bij zondere last van £33 miljoen. De metaalprijzen zijn sterk ge daald en blijven onder druk staan. De steenkool zat ook nog in het verlies, zij het dat die werd be perkt van 34 miljoen naar 8 miljoen. Maar vorig jaar was al een bijzondere last genomen van 32 miljoen. Van onze redactie economie Eindhoven - Philips heeft de officiële opening van de per manente technologie-ten toonstelling in het Evoluon aangegrepen om een harts tochtelijk beroep te doen op Europa om te stoppen met doemdenken. Als de snelle veranderingen niet als een bedreiging worden gezien maar als een uitdaging, kunnen nieuwe diensten en nieuwe banen worden ge creëerd. En dan ligt er volgens Philips-president Timmer voor Europa een zonnige toekomst in het verschiet. En dat geldt ook voor Philips, aldus Tim mer. Hij verwacht na 1995 een economische opleving. De openingshandeling werd verricht door Frits Philips. De oud-topman heeft aan de wieg gestaan van het Evoluon, dat in 1966 bij het 75-jarig bestaan van het concern in gebruik werd genomen. „Ik ben bang voor alles wat er met u staat te gebeuren," merk te de 88-jarige Philips op naar aanleiding van het gigantische tempo waarin de technologie zich ontwikkelt. „Voor mij is een computer al iets verschrik kelijks." Philips sprak wel zijn vertrouwen uit in de toekomst van het concern. Het vernieuwde Evoluon - in middels omgedoopt tot Philips Competence Centre - is volgens Timmer geen bewijs van een glorieus verleden. Het moet, al dus de Philips-topman, worden gezien als een symbool van her stel en geloof in de toekomst. Tijdens het symposium ter ge legenheid van de opening bena drukten de verschillende spre kers vanuit verschillende in valshoeken de noodzaak van Frits Philips en Jan Timmer (r), managers van verledenheden en toekomst, foto rené manders samenwerking tussen overheid en industrie en tussen onderne mingen onderling. De toekomst ligt volgens Phi lips vice-president Frank Car- ruba in interactieve multime dia, waarin consumenten-elek- tronica, computertechnologie, telecommunicatie en delen van amusements- en media-indus trie samengaan. Dat vereist nieuwe vormen van samenwer king, omdat geen enkele onder neming of overheid in staat is om op dat omvangrijke terrein alleen te opereren. Volgens Carruba moet Europa vaart zetten achter de omscha keling naar een 'informatie maatschappij' om in de pas te blijven met Japan en de Vere nigde Staten. Hij pleitte voor de oprichting van een 'ronde tafel' van overheden, universi teiten en industrie. Die 'ronde tafel' zou moeten bepalen wat de sleuteltechnologieën van de toekomst zijn, welke factoren bepalend zijn voor succes en wat voor beleid nodig is. Europees commissaris Bange- mann wees erop dat door de technologische ontwikkeling banen verloren gaan. Hij zei echter ook kansen voor nieuwe werkgelegenheid te zien door het ontstaan van nieuwe dien sten en door liberalisatie van de telecommunicatiemarkt. Het gevaar bestaat volgens de Europees commissaris voor in dustrie en technologie dat twee typen mensen ontstaan: zij die de uitdaging aangaan en zij die dat niet doen. Voor de Europe se Gemeenschap ziet hij een taak weggelegd bij het stimule ren van een snelle invoering van nieuwe technologieën. (ADVERTENTIE) RIJKSWEG ZUID 11 - ZEGGE POSTBUS 1175 - 4700 BD ROOSENDAAL TELEFAX 01650-69011 Inzameling chemisch afval Verhuur bedrijfsafvalcontainers Inzameling papier karton Inzameling glas Rioolreiniging k Industriële reiniging k Ledigen vetputten septictanks k Machinaal vegen Eindhoven - Stork Installatie techniek wil op korte termijn het aantal arbeidsplaatsen in Eind hoven met 52 verminderen. In de rest van het land, waar het be drijf veertien vestigingen heeft, moeten in de loop van volgend jaar waarschijnlijk even veel plaatsen verdwijnen. Gedwon gen ontslagen zijn niet uitgeslo ten. Nu werken bij Stork in Eindhoven 370 mensen. Van onze verslaggeefster Marguérite Irrgang Breda - De Rai vindt het grote onzin, de ANWB en de Bovag zetten nu al kantteke ningen bij het voorstel, maar de adjunct-directeur van de Tilburgse verkeersacademie is juist voorstander van het idee. Kortom, de autowereld is tegen het idee van minister Alders dat in het jaar 2000 alle personen auto's een snelheidsbegrenzer moeten hebben en de deskundige is er juist voor. Deze maatschappelijke discussie komt op gang na de uitzending van de Vara-radio waarin werd verteld dat minister Alders dit idee voorstelt in een nog ver trouwelijk concept van het Na tionaal Milieubeleidsplan. De reacties liegen er niet om. De ANWB spreekt van een ver gaande oplossing. „Wij zien het als een oplossing van een pro bleem dat naar onze mening op een heel aantal andere manieren opgelost kan worden. Wij zijn mening dat de politiek de nei ging heeft om te beginnen met een maatregel zonder te kijken naar het maatschappelijk draag vlak. Ik denk dat we eerst moe ten gaan kijken wat nu echt een goed pressie-middel is. Op dit moment zijn we met een cam pagne bezig die tot doel heeft de automobilist selectiever en zui niger met zijn auto om te laten gaan. We werken dus aan ge dragsverandering. Ook de over heid geeft voorlichting, maar vaak komt niet over waarom ze bepaalde maatregelen neemt. Deze voorlichting heeft niet het effect van saamhorigheid," zegt de chef persdienst van de ANWB, A. Vonk. Ook de Bovag zet kanttekenin gen bij het idee. „Een snelheids begrenzer is maar een van de mogelijkheden om de snelheid te begrenzen. Zo'n snelheidsbe grenzer is een elektronisch in strument dat de snelheid be grenst. Maar er moet wel een knop aanzitten om hem in te stellen. Want anders krijgen we Europees een probleem. Daarom vinden wij dat dit systeem in heel Europa ingevoerd moet Alders foto de stem/johan van gurp worden," vindt R. Boon, voor lichter van de Bovag. De rijwiel- en automobielindus trie (Rai) windt er helemaal geen doekjes om. „Wij vinden dit idee een zwaktebod van de overheid. Het is complete onzin. De over heid heeft een controlerende funktie en ze moet eerst maar eens proberen om in de controle te slagen. Dit lukt niet en dus denkt het Rijk nu aan deze op lossing. Bovendien kun je een snelheidsregelaar niet zo maar invoeren, dit moet op zijn minst een Europees gebeuren zijn," on derstreept R. van der Linden, voorlichtster van de Rai. Dat deze maatregel in de toe komst de verkoop van de snelle auto's in Nederland kan terug dringen wordt door de manager van Porsche Nederland, A. Vene man, in twijfel getrokken. „Ik ben niet bang voor een mindere verkoop. Kijk maar naar Ameri ka. Daar mag je maar 95 kilome ter per uur rijden en toch wordt er goed verkocht. Het gaat om het genieten van een sportwa gen. Dit hangt bijvoorbeeld af van de acceleratie van de wagen. In een paar seconden van een 1 naar 100km. En natuurlijk de luxe van zo'n auto." Bredanaar M. Augustijn is secre taris van de Porsche-club Neder land. Hij reageert verbaast en geschokt op de snelheidsbegren zer. Grote onzin noemt hij de aangekondigde maatregel. „Ik vind dit absoluut geen goede zaak. En dat zeg ik niet alleen als Porsche-liefhebber maar ook als automobilist. Bij 100 km is de aandacht volgens mij snel weg omdat je je niet hoeft te concentreren." Dat 100 km in tegenstelling tot 120 km per uur de beste snelheid zal zijn voor de snelheidsbegren zer is de mening van de adjunct directeur van de verkeersacade mie in Tilburg, P. van Beckum. „Op dit moment is de discussie rondom de snelheidsbegrenzer in volle gang. Naar mijn mening wordt de maximum snelheid 100 km per uur. Het verschil met 120km is te groot. Uit onderzoek is gebleken dat er bij 120 km 25 procent meer milieuvervuiling is en dat de ongelukken veel ern stiger zijn. Bovendien is 100 ki lometer beter voor de verkeers- doorstroom. Het gemiddeld aan tal kilometers moet zo dicht mo gelijk bij elkaar liggen. Dus vrachtwagens 80 kilometer en auto's 100 kilometer. Ik ben daarom van mening dat deze snelheidsbegrenzer de enige maatregel is die alle problemen echt zal oplossen." Auto's in vogelvlucht Het distributiecentrum van Nissan Europe in de Amster damse haven vanuit de lucht gezien. Er staan ongeveer 32.000 nieuwe auto's, wachtend op een nieuwe eigenaar. De autoverkoop heeft echter een dieptepunt bereikt. foto ap Unilever neemt olijfoliefabriek over Rome - Unilever heeft het Italiaanse olijfolie producerende bedrijf Bertolli overgenomen van de FISVI, de financierings maatschappij van een groep Zuiditaliaanse coöperatieve bedrij ven. De Nederlandse multinational die in Italië al marktleider is met de merken Dante en San Giorgio, preciseerde gisteren in een communiqué dat de verkoop ook het gebruik van de naam Bertolli en de verkoopactiviteiten buiten Italië betreft. De prijs van de overname werd niet bekend gemaakt. Met Bertolli, dat een jaaromzet van 380 miljoen gulden heeft, kan Unilever nu ook elders in Europa zijn positie versterken. Grotere omzet detailhandel Voorburg - De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van dit jaar 3,2 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 1,3 procent, zodat in hoeveel heden gemeten 1,9 procent meer werd verkocht. Daarmee was het derde kwartaal voor de detailhandel veel gunstiger dan de eerste twee kwartalen van dit jaar, toen de stijging van de omzet veel minder was. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gerekend over de eerste drie kwarta len was de omzetgroei 1,7 procent. In de voedings- en genotmid delen sector was de groei slechts 0,7 procent, terwijl die in de zogeheten non-food sector 2,9 procent bedroeg. In het derde kwartaal bleef de groei van de omzet in de voeding sector beperkt tot 1,6 procent bij een prijsstijging van 1,1 procent. Niettemin zagen de kruideniers de omzet stijgen met 2,9 procent. In de non-food sector steeg de omzet met 4,6 procent bij een prijsstijging van 1,4 procent. Modewinkels bleven goede zaken doen; de speciaalzaken in bovenkleding boekten in de het derde kwartaal een omzetgroei van 8,5 procent. Verkoop fietsen blijft goed lopen Amsterdam - De verkoop van nieuwe fietsen in Nederland is in de eerste negen maanden van dit jaar uitgekomen op een miljoen. Daarmee is het recordcijfer in de vergelijkbare periode in 1992 (1.003.510 rijwielen) nagenoeg geëvenaard, blijkt uit een marktonderzoek dat onder meer de Stichting Fiets! heeft laten uitvoeren. Uit het onderzoek komt naar voren dat de consument niet bezuinigt op de aanschaf van een nieuwe fiets. Vergeleken met vorig jaar groeide de belangstelling voor rijwielen in de prijsklasse boven 1000 van 29 naar 34 procent. Duitse vliegtuigindustrie wil meer steun Bonn - De met zware verliezen kampende Duitse luchtvaartin dustrie heeft de regering gisteren om meer steun gevraagd in de strijd tegen de Amerikaanse concurrenten. Volgens de vliegtuig bouwers loopt de totale hightechsector in het land gevaar. Wolfgang Piller, president van de Duitse vereniging voor lucht en ruimtevaartindustrie BDLI, deed een beroep op de overheid om van de luchtvaart een strategische industrie te maken, net als in de Verenigde Staten, Japan en andere landen. Een belangrijke partij in de Duitse vliegtuigindustrie is Dasa, grootaandeelhouder van Fokker, de enige Nederlandse vlieg tuigfabrikant. Dasa maakt deel uit van Daimler-Benz, het grootste industriële concern in Duitsland. Cehave schrapt 50 banen Veghel - Bij een nieuwe reorganisatie bij Cehave gaan vijftig arbeidsplaatsen verloren. Dit keer is het de sector mechanisatie- activiteiten (tweehonderd werknemers) die moet inkrimpen wegens groeiende problemen in de land- en tuinbouw. Gedwon gen ontslagen zijn volgens Cehave niet te vermijden. De Industriebond FNV vreest dat het totale verlies aan banen binnen de sector mogelijk zal oplopen tot honderd. De reorgani satie behelst het samenvoegen van een aantal servicewerkplaat- sen in het eigen werkgebied van Cehave. Voor de overige mechanisatie-activiteiten in Nederland worden de mogelijkhe den tot samenwerking met derden onderzocht. Cehave Mechani satie wil terug van zeventien naar negen vestigingen. Er zijn nu onder meeer werkplaatsen in Gilze, Hoogerheide, Raamsdonks- veer en 's Heerenhoek. Papierindustrie wacht zware tijd Haarlem - De papier- en kartonindustrie maakt zich op voor een moeilijk jaar. 'Onevenredig harde' milieuheffingen, sterke prijs daling, de economische stagnatie, valuta-ontwikkelingen en stijgende grondstoffenprijzen zijn allemaal factoren die het er voor de ondernemingen niet makkelijker op maken, constateert de Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken VNP in haar jaaroverzicht 1992/93. De VNP heeft dan ook weinig begrip voor de door de overheid opgelegde lastenverzwa ringen. „De milieuheffingen op te storten afval en op grondwa tergebruik treffen de papier- en kartonindustrie onevenredig hard. De uit milieu-oogpunt zo gewenste inzet van oudpapier als grondstof voor nieuw papier en karton (75 procent) levert een hoeveelheid afval op die bestaat uit alle bij het oud papier meegekomen afvallen zoals plastic en metaal. Dat de papierfa brikant straks als grote opruimer van deze afvalstroom extra wordt belast voor 'afval uit afval' is onbegrijpelijk," aldus het verslag. De totale omzet van de Nederlandse papier- en kartonindustrie daalde in 1992 van 3,8 miljard tot 3,66 miljard.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5