wegstoppen doodknuffelen Ouderen niet en et haar iwijzen 'acbeth re regie kunst' inksveer Maatschappij moet profiteren van ervaring van ouderen Ik geloof niet dat Nederland zo weinig krasse knarren kent Een mens is immers zo oud als hij zich voelt GIDS VRIJDAG 12 NOVEMBER 1993 NOVEMBER 1993 Dé DE STEM fctenaars uit binnen- en jositie 'Bedrijf en kunst' prband met het 40-jarig rijfsterrein Dombosch H istelling wordt vanmidag loor deze gelegenheid werk ld Tekenbroek uit Zwitser larie Francois en Christianê pard-Wörfel, Lothar Schulz I Peter Wörfel uit Duitsland f, Germaine van der Meulen Iver kunstsubsidies zou Ie nek moeten uitsteken. To' liek verantwoordelijk vooi \le politiek de kunstwereld ars hebben zelf ook een taak dat subsidiëring noodzake. De 'kunsten' moeten het debai Urven aangaan met de 'we. |ld'," vindt Hedy d'Aneona De betrekkelijke vrijplaats Qe overheid biedt, mag vooi nstenaars geen excuus zijnon Jich van de wereld niets meei ■an te trekken. De kunst moei |aar werking bewijzen in de sa renleving." De minister zegt te vrezen let publiek een achterhoede kordt, die zich afwendt van de loorlopers. Dat vindt zij Ireinig acceptabele gang van zï |en. In haar visie berust de Iegi natie van kunst en van At lubsidiëren daarvan on een sa Tienspraak tussen kunstenaar ei lubliek. dit Leeftijd, mag niet langer re- aet zijn om mensen uit te sluiert van het maatsckappe- Jijk leven. foto de stem/ben steffen Leeftijd mag geen reden meer zijn om mensen uit te sluiten van deelname aan het maatschappelijk leven, vindt VVD-leider "Bolkestein. Ouderen moeten langer kunnen blijven werken, ook na hun vijfenzestigste. Ook moeten zij op latere leef tijd een stapje terug kun nen doen zonder gevol gen voor hun pensioen. d( Telt ons land zo weinig krasse knarren? Door Frits Bolkestein w - •SP |jk Toneel ouderen te vergroten, zullen wij ons moeten ontdoen van het keurslijf van de doorgeschoten verzorgings staat. Vut te duur Te veel mensen verlaten te vroeg het arbeidsproces door vervroegd uit te treden. Het aantal vutters is in de jaren tachtig bijna verzevenvoudigd. Met gemiddeld negentig procent van het laatstverdiende loon was het aantrekkelijk om vervroegd met pensioen te gaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de huidige vut-regeling te duur wordt. Een forse verhoging van de vut-leeftijd en op termijn volledige afschaffing is onvermijdelijk. Hoe wel het aan de werkgevers en werk nemers is om hier afspraken over te maken, moet de overheid als werk gever het goede voorbeeld geven. Ouderen zouden de mogelijkheid moeten krijgen ook na de pensioen gerechtigde leeftijd van 65 jaar door te werken. Flexibilisering van de pensioenleeftijd is een van de manie ren waarop de aow betaalbaar kan blijven. Hoewel er geen wettelijke belemme ringen bestaan om langer door te werken, zijn er in de praktijk vaak (oorspronkelijk beschermende, nu belemmerende) bepalingen opgeno men in arbeidscontracten, cao's, ambtenarenreglementen en pen sioenregelingen. Ook hier zou de overheid een voorbeeldfunctie kun nen vervullen. Indien sociale partners geen gevolg geven aan het broodnodige wegne men van de belemmerende voor waarden voor flexibele pensionering, dan zou het opnemen van een ver bodsbepaling in het Burgerlijk Wet boek kunnen worden overwogen, na melijk op het beëindigen van de arbeidsovereenkomst wegens het be reiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Flexibele pensionering bergt echter ook een gevaar in zich, namelijk het eenzijdig invullen ervan. Er moet worden voorkomen dat te veel men sen vervroegd met pensioen gaan en te weinig mensen langer doorwer ken. Daarom moet flexibele pensio nering verbonden zijn aan financiële prikkels om langer door te werken. Stapje terug De arbeidsparticipatie van ouderen zou ook kunnen worden verhoogd door flexibilisering van de loopbaan. Ik bedoel hiermee dat het hoogte punt niet tevens het eindpunt van een carrière zou hoeven te zijn. Men sen zouden geneigd zijn langer door te werken als zij op latere leeftijd een stapje terug kunnen doen. We zouden niet zo moeilijk moeten doen over verlaging van de werkdruk en het salaris als de arbeidsproduktivi- teit met het klimmen der jaren af neemt. In een land als Japan is dat heel normaal en blijven ouderen veel langer actief. Flexibilisering van de loopbaan betekent niet alleen dat mensen langer actief blijven, maar ook dat de instroom van ouderen in de WAO beperkt. Om te vermijden dat een lager loon op latere leeftijd een te laag pen sioen betekent, zou een wijziging van de pensioenssystematiek ervoor kunnen zorgen dat bij voorbeeld niet meer het eindloon maar het hoogst genoten loon, of het gemiddelde van de laatste tien jaar, als grondslag wordt genomen. Minder kinderen Naast de bevordering van de zelf standigheid van ouderen in economi sche zin zullen er ook op sociaal gebied veranderingen optreden. De ouderen van de toekomst, de na-oor- logse babyboom generatie, zullen minder kinderen hebben dan die van nu. Volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) blijft van die generatie zes tien twintig procent kinderloos, tegen tien procent van de ouderen van vandaag. De ouderen van de toekomst zullen dan ook minder on dersteuning van hun kinderen kun- nen krijgen dan nu het geval is. De vraag naar goede professionele zorg zal de komende decennia toenemen. De WRR heeft berekend dat alleen al als gevolg van de vergrijzing van de bevolking de kosten van de zorgsec tor met tien procent per hoofd van de bevolking zullen stijgen. Momen teel heeft de gemiddelde 85-plusser bijna negen maal zoveel aan zorg voorzieningen nodig als iemand tus sen veertig en vijftig jaar. Het aantal 85-plussers zal volgens de WRR tussen 2035 en 2050 zijn hoog tepunt bereiken. Dit betekent dat ook in sociaal opzicht moet worden bevorderd dat ouderen zo lang mo gelijk zelfstandig functioneren en volwaardig deelnemen aan het maat schappelijk leven. Bejaardenoorden De huidige bejaardenoorden waarbij aan iedereen een algemeen zorgpak- ket wordt aangeboden, moeten wor den gemoderniseerd. Let wel: gemo derniseerd, en niet gesloten, zoals onze minister van wvc aanvankelijk voorstond. Bejaardenoorden moeten dusdanig worden aangepast, dat zij een 'zorgpakket op maat' moeten kunnen bieden. Huisregels die de individuele rechten van de bewoners beperken, zouden moeten worden opgeheven. Daar voor in de plaats zouden er regels moeten komen die, meer toegespitst op het individu, ruimte laten voor bijvoorbeeld het hebben van een huisdier of het 's avonds later bin nenkomen. Deze bejaardenoorden 'nieuwe stijl' kunnen dienen als zorgvoorziening tussen thuiszorg en verpleeghuis in, en dus een onmisba re functie vervullen. Rondpompen Het vreemde is dat minister D'Aneo na aan de ene kant wil bezuinigen op de bejaardenoorden maar aan de andere kant 200 miljoen ter beschik king stelt voor werkgelegenheid in de zorgsector. Tegen dit rondpompen van geld: bezuinigingen doorvoeren zodat er ontslagen vallen en tegelij kertijd geld vrijmaken voor het scheppen van nieuwe banen, hebben wij ons fel verzet. Dat hebben wij bij monde van een motie duidelijk ge maakt. En wat blijkt? De motie werd verworpen maar de regering voert haar achteraf toch uit. De druk van uit het veld werd de bewindslieden Kok en d'Aneona kennelijk te groot. Ook moet er in intramurale zorg voorzieningen meer rekening worden gehouden met het recht op privacy van ouderen. Waarom geen twee ge vangenen in één cel, maar wel vier ouderen dag in dag uit op één kamer, waar het recht op privacy ophoudt bij het nachtkastje? 1993, het Jaar voor de Ouderen, is van veel meer betekenis dan'alleen voor de senioren zelf. Dit jaar vraagt om aandacht voor veranderingen in het totale sociaal-economische be leid, waarvan de gevolgen hun weer ga in de samenleving niet zullen kennen. Een cultuuromslag is daar bij absoluut vereist. Ouderen moeten zich zelfstandiger en mondiger op stellen. De overheid moet hen daar toe aanmoedigen. Van zijn kant zou de verzorgingssector meer uit moe ten gaan van op een op vraag en klant gericht beleid in plaats van een op aanbod en instellingen gericht beleid. Frits Bolkestein is fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer. Dit is de ingekorte versie van een toespraak die hij hield voor de Maatschappij voor Nijverheid en Handel in Apeldoorn. SS- Onlangs moest ik optreden voor de landelijke jongerendag van de WD. Na afloop stelde een jongere mij de vraag of ik mijzelf reeds zag als - onderdeel van de categorie 'oude- ren'. Ik omzeilde deze pijnlijke vraag -onlangs vierde ik mijn zestigste verjaardag - door me te scharen on- der de categorie 'tijdlozen'. Ik houd namelijk niet van de Nederlandse hokjesgeest. Een mens is immers zo oud als hij zich voelt. De liberale afkeer van hokjesgeest neemt niet weg dat ook wij van mening zijn dat de positie van de ouderen in onze samenleving veel belangstelling verdient. Het beleid ten aanzien van senioren zal in Ne derland de komende decennia im mers aan fundamentele veranderin gen onderhevig zal zijn. Nu is een kwart van de Nederlandse bevolking ouder dan vijftig en een achtste ouder dan 65 jaar. En de vergrijzing gaat door: tegenover ie dere 65-plusser staan nu nog twee personen jonger dan twintig jaar, in 2035 za| deze verhouding ongeveer één op $>n bedragen. Duidelijk is dat de eeryiomische gevolgen van de ver oudering van Nederland enorm zul- Vtyi zijn. Vooral voor de arbeids markt en voor de betaalbaarheid van ouderdomsvoorzieningen en medi sche zorg. Steeds minder jongeren zullen voor steeds meer ouderen het geld voor deze voorzieningen moeten verdienen. Dat is bij ongewijzigd beleid uiteindelijk onhaalbaar. De vergrijzing van Nederland bete kent voor de politiek een enorme uitdaging. Ten eerste vormen de se nioren een groep van groeiend elec toraal belang. De ouderen nemen niet alleen in aantal toe. Zij stem men tevens minder traditioneel. De zelfbewuste senioren van nu behoren steeds vaker tot de groep van de zwevende kiezers om wie de partijen zo hard moeten knokken. Dat is een majeur politiek feit waarom geen enkele partij meer heen kan lopen. Tegelijkertijd betekenen de groeien-, de kosten die met de vergrijzing samenhangen dat het voor politieke Partijen buitengewoon riskant is de ouderen gouden bergen te beloven. Partijen die dat wel doen, komen zichzelf vroeg of laat tegen. De enige uitweg uit dit dilemma is een fundamentele verandering van wize kijk op de rol die de seniore burger in onze samenleving heeft. moeten de oudere niet langer primair zien als een onderwerp van overheidszorg, maar juist als een ervaren burger die nog veel voor de maatschappij kan betekenen. Doodgeknuffeld b!og slechts enkele decennia geleden is onder het bewind van minister- President dr. W. Drees de voorloper van het huidige sociale zekerheids stelsel ingevoerd. Het werd toen als IDuncan te gast hebben, ontstaat fer een woest drankgelag, met I spuitende champagne. Macbeth len zijn hartsvriend Banquo [stoeien telkens met elkaar, c 1 de kracht van hun tienerlijven I tarten. Wanneer Macbeth van de tover- I kollen zijn toekomstige positie I voorspeld krijgt, kan de machts- I beluste Lady Macbeth niet I wachten tot het zover is. Zij hitst I haar wankelmoedige man op om I de koning te vermoorden zodat hij diens plaats kan innemen. I Het door het nieuwe konings paar aangerichte kwaad richt zich genadeloos tegen henzelf. Gekweld door schuldgevoel slaat bij hen de waanzin toe. De nieu we koning staat al klaar om Macbeth, die door zijn vijanden wordt vermoord, op te volgen. Het ritme van de voorstelling is afwisselend en muzikaal, beurte lings plechtig citerend en bijna statisch en dan weer fysiek be weeglijk en uitbundig, met grap jes waarin jongeren zich kunnen herkennen. Een Frans nummer begeleidt het feest van het nieu we koningspaar. De toverkollen en hovelingen zijn hier, heel grappig, Engelse kostschool meisjes. Zij vertolken de sterkste rollen. Het echtpaar Macbeth toch wat matjes. Het mist zowel de slechtheid als de duistere sen sualiteit. De acteurs zijn dan ook nog wel erg jong voor deze rol len. Wat niet wegneemt dat het een moderne, herkenbare voor stelling Is. 14.30 en 17 u. Homeward bound. 14.30, 17 en 20 u. The firm. 22.30 u. In the line of fire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 20 u. The fugitive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The age"1 innocence. 14.30 en 17 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing »e shadow. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Oeroeg. 22.30 u. The vanishing. BRUGGE - Kennedycomplex 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Jwas sic Park. 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. KisfflB sun. 14.30 en 17.15 u. Dave. 20 u. The firm. 22.45 u. The fugitive. 14.30 u. De Ongelofelijke reis. 17.15 en 20 u. Ad fundum. 22.30 u. Fixing the shadow. KNOKKE - Beverly Sereens ,ic 15, 17.30, 20 en 22.30 u. JuTass' Park. ,m 15, 17.30 en 22.30 u. Fixing shadow. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Kisu6 sun. 20 u. The firm. 15 u. Homeward Bound. 17.30 en 20 u. Dave. 22.30 u. Ad fundum. THEATER HULST - Den Dullaert meeI 20.15 u. 'Ge keu mij nog verteH'n', tweede vertelavond streekverhalen in dialekt. Bolkestein: 'Ouderen vormen een groep van groeiend electo raal belang'. foto de stem/johan van gurp het draagvlak - dat wil zeggen: het aantal werkenden - zal moeten wor den verbeterd. De werkenden in ons land betalen nu al aow-premie voor meer dan twee miljoen 65-plussers. Daarnaast moeten zij ok de lasten opbrengen voor meer dan 900.000 arbeidsongeschikten, 700.000 werk lozen en 300.000 mensen in de ziek tewet. Het is duidelijk dat de aow alleen betaalbaar kan blijven als ingrijpen de maatregelen in de sociale zeker heid niet worden geschuwd. Wie dat ontkent, draait zichzelf én de kiezer een rad voor ogen. Aow handhaven De VVD is van mening dat de aow zoveel mogelijk in zijn huidige vorm moet worden gehandhaafd. De aow is voor de meeste mensen een be langrijke zekerheid waarop zij, voor hun oude dag, aanspraak moeten kunnen maken. Zij moet een waar- Er moet een fundamentele verandering komen in de kijk die de samenleving op de oudere heeft, foto dijkstra een verworvenheid ervaren dat men op latère leeftijd, kon stoppen met werken. Ook werd het als teken van beschaving gezien dat vrouwen niet meer buitenshuis behoefden te wer ken. Maar deze oorspronkelijk als be schermend ervaren maatregelen van de verzorgingsstaat worden nu als knellend ondervonden. Te veel oude ren nemen nauwelijks meer actief deel aan de samenleving, en worden, als ze zorgbehoevend zijn, in veel gevallen 'oververzorgd', 'doodge knuffeld' of 'weggestopt' in een te huis. Wie 'de' ouderen nog steeds associ eert met begrippen als ziek, zwak en misselijk, houdt dit vooroordeel ten onrechte in stand. De feiten laten immers een heel ander beeld zien: die van de oudere die in toenemende mate gezond, vitaal en levenslustig is. Het dogma 'op je 65e krijg je aow, dus ben je oud' moet voorgoed wor den doorbroken. Leeftijd mag geen reden meer zijn om mensen uit te sluiten van deelna me aan het maatschappelijk leven, in actieve noch passieve zin. Nog afge zien van het feit dat wij ons dit niet meer kunnen veroorloven, zou het een ergerlijke vorm van verspilling van kennis en kunde zijn. De verhouding tussen de draaglast -dat wil zeggen: het aantal uitke ringsgerechtigde niet-actieven - en devast, geïndividualiseerd basispen sioen blijven, gefinancierd via een omslagstelsel. De WD kan die keuze voor een waardevaste aow waarmaken omdat wij een ingrijpende herovrming van de sociale zekerheid niet uit de weg gaan. De afstand tussen uitkeringen en loon, om mensen aan te sporen actiever naar werk te zoeken, moet worden vergroot. Ook pleiten wij voor invoering van een basisstelsel. De overheid stelt zich garant voor uitkeringen op een basisniveau en de burger is zelf verantwoordelijk voor eventuele aanvullingen. Er moet een verschui ving van verantwoordelijkheden plaats hebben van de overheid naar het individu. De verzorgingsstaat van vandaag moet plaatsmaken voor de participatiestaat van morgen. Ook de arbeidsdeelname van oude ren kan worden verhoogd. Het aan tal economische actieve vrouwen en mannen tussen 55 en 64 jaar is in Nederland in de laatste twintig jaar drastisch verminderd. Nog slechts een kwart van deze leeftijdsgroep heeft een betaalde baan. Ook in vergelijking met de ons omringende landen ligt de arbeidsparticipatie graad van ouderen in Nederland laag. Ik weiger te geloven dat ons land zo weinig krasse knarren telt. Om de broodnodige arbeidsdeelname van

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23