Nacht van het Lied wordt nationaal Oude 'Jurassic Park' maakt record-start in Nederlandse bioscopen Antieke kanten uit Ertsgebergte in Wouw 'Bedrijf en kunst' in Raamsdonksveet Kunst moet haar werking bewijzen Jongeren- 'Macbeth in een pittige regie UIT DE STEM GIDS Roosendaals initiatief slaat aan in andere schouwburgen Kort Kant- en Zijdemuseum Ter Zijde heeft bijzondere expositie Coproduktie met Zuidelijk Toneel VRIJDAG 12 NOVEMBER 1993 PE STEM Van onze filmredactie Het dinosauriër-filmspektakel 'Jurassic Park' van Steven Spielberg heeft in ruim een maand tijd meer dan 1,2 miljoen bezoekers getrokken. Vooral tijdens de herfstvakantie was de toeloop enorm. Het gebeurt maar zelden dat binnen een maand tijd de miljoen bezoekers al wordt overschreden. Het absolute bezoekrecord in de Nederlandse bio scoop is overigens nog niet gebroken door 'Jurassic Pare'. 'Flodder' haalde indertijd een totaal van 2,3 miljoen bezoekers. „Het is nog maar de vraag of 'Jurassic Park' dat haalt", aldus een Bredase bioscoopexploitant. „In de herfstvakantie was het hier een compleet gekkenhuis, maar nu begint de belangstelling toch al iets af te nemen. In weekends is het nog steeds uitverkocht, maar de weekdagen worden wat min der. We verwachten dat de film wel tot de kerst in de grote zaal zal kunnen blijven." 'Jurassic Park' werd vijf weken geleden meteen met ruim honderd kopieën uitgebracht. Hij draait ook in de kleinere provincieplaatsen waar de bioscopen eveneens tevreden zijn met het bezoek- resultaat. Het gevolg is wel dat op den duur het bezoek in de stedelijke bioscopen wat minder zou kunnen worden als gevolg van deze concurrentie. De drie best bezochte films van de afgelopen vijf jaar waren: 'Dances with wolves' (1,5 miljoen), 'Flodder in Amerika' (1,4 miljoen) en 'Licence to kill' (1,3 miljoen). Van onze kunstredactie Roosendaal - Net als vorig jaar wordt in schouwburg De Kring in Roosendaal weer 'De Nacht van het Lied' geor ganiseerd. Zaterdag 13 no vember begint Hans Dorres- tijn om 20.15 uur en tot een uur of twee in de nacht vol gen Astrid Nijgh, Renze Fer- werda, DieVan, het gezel schap Rob, Ria, Ronnie de Zippers, de Amazing Stroop wafels en Raymond van het Groenewoud. 'De Nacht van het Lied' is een initiatief van De Kring en de stichting Conamus, die zich sterk maakt voor het Nederland se lied en voor een kwart bij draagt in de kosten. In de nacht van zaterdag op zondag zullen ruim 800 mensen pendelen tus sen drie podia in de Roosendaal- se schouwburg. Dat betekent een verdubbeling van het aantal be zoekers in vergelijking met het eerste jaar en tevens dat de Kring volledig is uitverkocht. Het ziet er naar uit dat de Nacht een landelijke onderneming gaat worden. De Kring-medewerker Peter Dictus, die belast is met de organisatie, zegt dat dat vanaf het begin ook de bedoeling is geweest. „John de Mol sr. van Conamus heeft vorig jaar gesteld dat het na twee jaar Roosendaal uit zou moeten groeien tot een landelijk fenomeen. De formule wordt zo dat een groep van zes, zeven artiesten in een periode van vijf of zes weken als vast pakket langs verschillende schouwburgen gaat." De schouwburgen van Eindho ven, Heerlen, Gouda, Tiel, Hoorn en Drachten hebben al te kennen gegeven dat ze volgend jaar mee willen doen en waarschijnlijk zal ook Middelburg van de partij zijn. „We zoeken nog contact met schouwburgen in het oosten van het land, zodat we tien zalen hebben die meedoen", aldus Peter Dictus. Andere naam Als De Nacht van het Lied een Raymond van het Groenewoud landelijk circus wordt, zal Dic tus belast worden met de samen stelling en wordt Roosendaal het centrum van de organisatie. Dan zal er ook een andere naam voor het spektakel worden gezocht. „Niemand is echt blij met De Nacht van het Lied, maar we moesten destijds snel een naam vinden", zegt Dictus. „Het is het mooiste als je zelf kunt produceren, als je artiesten er toe kunt brengen iets origi neels te brengen, iets wat ze normaal niet op hun repertoire hebben. Zo heeft Rob de Nijs eens een nummer van Jacques Brei gezongen. In die richting foto emi Astrid Nijgh zou ik graag willen werken. Uit- ganspunt blijft in ieder geval het serieuze Nederlandse lied." Primeur Afsluiter in de vroege ochtend van zondag de 14e is Raymond van het Groenewoud, die op treedt 'zonder pluggen'. Van avond beleeft zijn nieuwe, akoestische programma de pre mière in België. Roosendaal heeft een dag laterde Nederland se primeur. De Belgische zanger wordt begeleid door slagwerker Cesar Jansens en bassist Peter Wassenaar. Astrid Nijgh zingt liederen met teksten van haar ex-echtgenoot Lennaert Nijgh. Ze speelt gitaar en wordt op de piano bijgestaan door Alberto Klein Goldewijk. Rond Astrijd Nijgh, die in het midden van de jaren zeventig de aandacht op zich vestigde met het pikante 'Ik doe wat ik doe', is het lange tijd stil geweest, maar dit seizoen trekt ze weer zingend door het land. De Amazing Stroopwafels be staan sinds 1979 uit Rien de Bruin (gitaar) en Wim Kerkhof (contra-bas) en hadden een hitje met 'Ik ga naar Frankrijk'. De Bredase Fries Renze Ferwerda zorgt in Roosendaal met zijn luisterliederen voor momenten van rust en bezinning. Ron, Ria, Ronnie de Zippers komen met Hollandse krakers uit de jaren zestig, vooral de meezingers van Rob de Nijs en Anneke Grönloh. Nieuw is de groep DieVan die een zelfge schreven repertoire brengt in de sfeer van het jazzy luisterlied. Het kwartet werkt o.a. met pia no, vibrafoon, marimba en trompet en heeft in deze combi natie nog geen andere grote op tredens gehad. Vibrafonist Ro land Stolk speelde eerder bij Flairck. ■HHHIK Wie ontdekt dat zijn maitresse een verhouding heeft met zijn beste vriend, schiet eerst in de kolere, verbouwt haar apparte ment en grijpt, als dat niet helpt, naar de pen. Bij heftige emoties schieten de dichtaders vol. Wie aan niemand kwijt kan dat zijn bijzit onverwacht zwanger blijkt, heeft ook nauwelijks een andere mogelijkheid. Hij is er zelf niet bij om de beteuterde gezichten te zien na het openen van zijn testament. Het enige wat hij kan doen, is het van zich afschrijven en daarvoor is poëzie de geeigende weg. Leed, liefde, rouw, verlatenheid en wraak, het zijn de directe aanleidingen en thema's voor gedichten. Zelfs voor ongeoefenden die anders nooit schrijven. Elke uitgever, elke redacteur en zelfs elke leraar Nederlands weet erover mee te praten. Er is nog een tweede soort poëzie, die van de goedheiligman. Het pretgedicht voor sinterklaas, bruiloften en partijen. Doorgaans van amateuristische snit, maar het kan ook goed. Drs P., Jan Boerstoel en Driek van Wissen. Of Jean Pierre Rawie, de bekendste dichter, van het ogenblik. In feite een kruising tussen beide typen: „Zij deugde niet, maar wat ze mij misdeed! geschiedde onmiskenbaar met allure haar wispelturigheden en haar kurenwerden steeds weer aanvaard baar ingekleed, etc. Grote emoties of speelse vorm, dat zijn de klassieke vormen van het vers. Maar de tijd staat niet stil. Uit het oosten is een derde genre ingevoerd. Het korte, observerende, soms met een pointe of gedachte. Bert Schierbeek was een van de eersten die er mee kwam en het publiek reageerde eerst nog wat verbaasd toen hij schreef: „zegt Li: een pond veren/ vliegt niet als/ er geen vogel inzit". Het is intussen een mode. Voor haiku 's en aanverwante bestaat er een vakblad 'Kortheidshalve', vol met in de grote literatuur onbekende namen. Een daarvan is Y. Né, een Bredase beeldend kunstenares die zich met andere dichtvormen presenteerde in Hollands Maandblad, De Gids en Sic. Bij de vakmanschappelijke boekverkopers Van Kemenade Hollaers verscheen nu haar boekdebuut 'Het oor de bij', een vijftig pagina's haiku-achtige. Volgend voorjaar komt 'Dun Land', een bundel van haar ander werk en dat wordt een uitgave van de Bezige Bij. Né observeert in hoofdzaak, zoals in het titelgedicht: „gezoemdge- vuld schudt/ het oor de bij uit, wil rusttussen mijn haren Of: ruimte tussen twee/ oevers, hoor hoe het riet daar/ blaast, hoe plaats gebiedt" of de oude rivier/ valt droog; haar wed is enkel/steen en verscherving". Aardige waarnemingen, soms verrassend, maar nog dicht bij de wandspreuk. Schierbeek doet dat beter, zoals in zijn laatste bundel 'De zichtbare ruimte': in de lucht zoeken/ zwarte kraaien/ tussen hun veren/het opkomend onweer" of „het landschap wijktwuivende bomennemen afscheid van/ andere wuivende bomen/ 't is de wind die blijft". Maar Né kan er ook wat van. Lees en geniet bijvoorbeeld van: „syllaben bergen/genezende aroma's/ onder hun vleugels". Soms wordt ze zelfs spiritueel en komt dan dicht in de buurt van de klassieke haiku, inclusief wending: „foto's met tandjes/ een tandeloos geheugenalbum in zwart-wit" of: „het pad dwaalt, niet ik,/ de wolken blijven staan, ik/niet - het regent in". Né's gedichtjes zijn poëzie. Geen twijfel over mogelijk. Hele grote poëzie nog niet. Daarvoor moet men in dit genre toch bij de oude meester Schierbeek zijn: „hoeveel liefde/ van de grond/maakt het gras groen?" en „de kinderen houden/de werkelijkheid/in stand/ waarvan zij dus/ dromen.Klein en kort, zonder drift of spot, kan ook een meesterwerk opleveren. Van onze verslaggeefster Nelleke van Dam Wouw - Kant- en Zijdemu seum Ter Zijde in Wouw heeft inmiddels de eerste be zoekers voor haar eerste vol ledig aan kant gewijde ten toonstelling ontvangen. Tot 30 december biedt het mu seum een blik op antieke kanten uit het Duitse Ertsge bergte. Volgens adjunct-directeur T. Moest heeft Museum Schloss Schwarzenberg bijna al haar mooie kanten uitgeleend. Ook kledingstukken van de dit jaar gesloten 'Erzgebirgische Klöp- pelspitzen-Manufaktur' en wer ken uit de voormalige kant- school van het Ertsgebergte zijn voor het eerst buiten Oost-Euro pa te zien. De produktie van kant in het Ertsgebergte is eigenlijk uit nood geboren. Tegen de grens met Tsjechië liep halverwege de zestiende eeuw de mijnbouw te rug. Wanhopig zochten de bewo ners van het gebied naar andere bronnen van inkomsten. Houtbe werking, het weven van textiel en kantklossen vormden enkele decennia later de voornaamste bezigheden van de inwoners van plaatsen als Schwarzenberg, An- naberg en Sneeberg. Niet alleen volwassen vrouwen én mannen hielden zich met het kantklossen bezig. Vooral de meisjes leerden, de kleuterschoe nen net ontgroeid, hoe ze de houten stokjes over elkaar moes ten leggen om 'kantjes' te ma ken. Zwart-wit en ingekleurde ansichtkaarten uit de jaren twintig van deze eeuw schetsen een beeld van het economisch belang van kantklossen in het Ertsgebergte. Behalve het land schap werden ook steevast een kantklossende familie, kinderen die les krijgen in kantklossen of huiselijke tafereeltjes met ergens in een hoekje een kantklossende persoon afgebeeld. Ontwerpen T. Moest vindt het opmerkelijk dat de kantklossers van het Erts gebergte uit verfijnde combina ties van bestaande kantsoorten tot een eigen stijl kwamen. „Vroeger werd er, net als in Vlaanderen en Brabant, kant in opdracht van zogenaamde 'kant madammen' gemaakt. Naar ge lang de mode werden bepaalde soorten kant veel geprodu ceerd." Volgens Moest is het heel goed mogelijk dat kanten die nu nog als 'Vlaams' of 'Brabants' door het leven gaan in werke lijkheid in het Ertsgebergte wer den geklost. Moest: „Maar buiten kanten in opdracht werden daar toch ook veel kanten met eigen motieven, typische kenmerken gemaakt. Blijkbaar was daar een grote markt voor." Voorbeelden te over. Fijn 'Duchessewerk' dat in Vlaanderen werd gemaakt en op tule werd genaaid werd in het Ertsgebergte verwerkt op een grove ondergrond. Slingerband jes die asymmetrisch door een kantwerkje lopen komen vooral in Russisch kant voor. In het Ertsgebergte werden deze band jes gecombineerd met ander kantsoorten uit Vlaanderen en Brabant. Dat leverde heel eigen motieven op. „Zo zijn er stukken bij die we als 'grof bloemwerk' zouden om schrijven," vervolgt Moest. „Maar als je 't dan gaat ontle den, blijken de motieven heel anders te zijn. Al blijft de vorm wel typisch voor het grovere bloemwerk." In het kantwerk uit het Ertsgebergte komen behalve het Brugs Bloemwerk en Russi sche motieven ook de kanttech nieken Blonde, Chantilly, Tor chon en Guipere terug. Ook een Van onze kunstredactie Raamsdonksveer - Twaalf kunstenaars uit binnen- u buitenland doen mee aan de expositie 'Bedrijf en kunst die Loggere Metaalwerken in verband met het 40-jati. jubileum organiseert op het bedrijfsterrein Domboschf in Raamsdonksveer. De tentoonstelling wordt vanmida; om 17 uur geopend. Veel kunstenaars hebben speciaal voor deze gelegenheid werk gemaakt. De exposanten zijn Ingrid Tekenbroek uit Zwitser, land, Jean-Claude Novaro, Anne-Marie Frangois en Christiana Michel uit Frankrijk, Christel Burghard-Wörfel, Lothar Schuh (werkend onder de naam Losch) en Peter Wörfel uit Duitsla: en Maria Schuurman, Marijke Deege, Germaine van der Meule Marcus Ravenswaay en Ans Markus. Van onze kunstredactie Den Haag - „In de discussie over kunstsubsidies zou kunstwereld zelf eens wat meer de nek moeten uitsteken, nu toe stelt de kunst de politiek verantwoordelijk subsidies. Op dat punt schermt de politiek de kunstwere! trouwhartig af. Maar de kunstenaars hebben zelf ook eentai om de burgers ervan te overtuigen dat subsidiëring noodzak lijk is." foto wea Schrijver Hans Dorrestijn trekl momenteel door het land met de voorstelling 'Na regen komt Dorrestijn', maar hij komt graag naar De Kring om te putten uii zijn totale voorraad sombere liedjes. Zijn optreden aan het begin van de avond is korter dar oorspronkelijk gepland en het opengevallen half uur wordt ge veild door een artiest, van wie Dictus de naam niet wil vrijge ven. „Dat moet een verrassing blijven." I De Nacht van het Lied, zaterdag 13 november in De Kring in Roosendaal, aanvang 20.15 uur. Met deze uitspraak heeft minis ter d'Ancona een nieuwe draai gevonden in de uitleg van het zogenoemde 'Thorbeckiaanse principe'. Dit principe verplicht de overheid zich te onthouden van een oordeel over de inhou delijke kant van de kunst. De minister provoceerde de pas siviteit in de subsidiesalon op een afscheidsavond van vertrek kende leden van de Raad voor de Kunst. Tegelijkertijd verwel komde zij een aantal nieuwe leden. Het voorlezen van de na men en woonplaatsen van de ex-leden en hun plaatsinnemers leerde overigens dat het Rand stedelijk soortelijk gewicht in de nieuwe raad groter geworden is. „De 'kunsten' moeten het dd durven aangaan met de reld'," vindt Hedy d'Ancot „De betrekkelijke vrijplaats d de overheid biedt, mag kunstenaars geen excuus zijno zich van de wereld niets aan te trekken. De kunst haar werking bewijzen in de menleving." De minister zegt te vrezen het publiek een achterhoed wordt, die zich afwendt van voorlopers. Dat vindt zij weinig acceptabele gang van ken. In haar visie berust de leg timatie van kunst en van li subsidiëren daarvan op..«n sa menspraak tussen kunstenaar publiek. Leeftijd mag geen reden meer zijn om mensen uit te sluiten van deelname •aan het maatschappelijk leven, vindt VVD-leider "Bolkestein. Ouderen moeten langer kunnen blijven werken, ook na hun vijfenzestigste. Ook t moeten zij op latere leef tijd een stapje terug kun nen doen zonder gevol gen voor hun pensioen. Mfelt ons land zo weinig 'krasse knarren? Door Frits Bolkestein ma »yi m, 1 Leeftijd mag niet langer re- dei zijn om mensen uit te sluiten van het maatschappe lijk leven. foto de stem/ben steffen Kant uit het Ertsgebergte in het voormalige Oost-Duitsland. foto de stem ben steffen 'fabelkant' met daarin diermo- tieven is een opmerkelijk staaltje van gecombineerde kanttechnie ken, uitgewerkt in linnen. Jugendstil In de jaren twintig van deze eeuw slaat de plaatselijke kant- school een volgens Moest aparte weg in. Jugendstil-motieven worden uitgedrukt in strakke geometrische kanten. Enkele voorbeelden daarvan zijn te zien in de expositie in Wouw. „Het gaat om voor die tijd, maar ook nu nog, zeer moderne ontwerpen voor bijvoorbeeld een kraagje." In Wouw zijn behalve kragen ook volledige kledingstukken te zien. Het gaat om produkten van de 'Erzgebirgische Klöppelspit- zen-Manufaktur'. Begin dit jaar moest dit laatste kantatelier in het Ertsgebergte vanwege eco nomische problemen haar deu ren sluiten. Het oudst bekende kantwerk uit het Ertsgebergte dateert uit 1561 en werd in Annaberg gemaakt. Op dit moment is de bedrijfsma tige produktie in het hele gebied volledig stilgevallen. Ook Mu seum Schloss Schwarzenberg, dat historische kantwerken uit het gebied en materiaal van de plaatselijke opleidingsschool be heert, kampt met financiële pro blemen. Het museum heeft volgens Moest het materiaal eigenlijk uit pure nood uitgeleend aan Ter Zijde. Museum Schloss Schwarzenberg in het voormalige Oost-Duits land knoopt met moeite de ein- dejes aan elkaar. Begin dit jaar leek het erop dat de subsi diekraan van de deelstaatrege ring dicht zou worden gedraaid. Het kant uitlenen lijkt een mooie gelegenheid om toeristen attent te maken op het kantwerk uit het Ertsgebergte. Dat levert mis schien bezoekers en dus inkom sten op. Noodkreten van het mu seum hebben inmiddels ook de deelstaatregering over de streep getrokken. Voorlopig blijft het museum open. 'Kant van Museum Schloss Schwarzenberg' is tot 30 decem ber te zien in Kant- en Zijdemu seum Ter Zijde aan de School straat in Wouw. Breda - Theater Achterom. 'Macbeth' van Shakespeare als co-produktie van Plaza Futura, Het Zuidelijk Toneel en Theaterschool Eindhoven. Regie: Alize Zandwijk. Gezien op donderdag 11 november. Ook op zaterdag 13 november nog te zien. Door Marjan Mes Onder de hoede van Het Zui delijk Toneel brengen Plaza Futura in Eindhoven en Bis- produkties in Den Bosch re gelmatig aantrekkelijke voor stellingen uit met studenten van de Theaterschool Eind hoven. Shakespeares 'Macbeth' trok vo rig jaar al de aandacht door de manier waarop regisseuse Alize Zandwijk erin is geslaagd om dit koningsdrama over ontspoorde volwassenen speelbaar te maken voor aankomende, dus nog heel erg jonge acteurs. Het zijn niet op de eerste plaats de spelprestaties van deze zes jonge theaterstudenten die 'Mac beth' genietbaar maken. Maar veeleer de gedurfde regievond sten van Alize Zandwijk, die al eerder jongeren bij o.a. Toneel groep Amsterdam, succesvol re gisseerde. De sfeer in het Schot se koningshuis herinnert aan die van opgeschoten jongeren die hun angsten en opwinding weg spoelen met ladingen drank en keihard popmuziek. Wanneer Macbeth en zijn vrouw koning FILMS GOES -Grand Theater 19 en 21.45 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Jurassic Park. 19.15 u. In the line of fire. 19 en 22 u. The firm. 19.15 en 22 u. Rising sun. 19 en 22 u. The house of the spirits. 22 u. The fugitive. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Tous les matins du monde. 22.30 u. Portrait of Ho Chi Minh. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Sliver. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 20 u. The firm. - Alhambra 3 19 en 21.45 u. Rising sun. - Alhambra 4 19 en 21.45 u. The piano. GENT - Decascoop 20 u. Farewell to my concubine. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising sun. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The concierge. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun- dum. 22.45 u. Boxing Helena. Duncan te gast hebben, ontsta er een woest drankgelag, i# spuitende champagne. Mattel en zijn hartsvriend stoeien telkens met elkaar, 01 de kracht van hun tienerlijven t tarten. Wanneer Macbeth van de tover kollen zijn toekomstige voorspeld krijgt, kan de beluste Lady Macbeth nil wachten tot het zover is. Zij hits haar wankelmoedige man op oi de koning te vermoorden zodi hij diens plaats kan innemet Het door het nieuwe paar aangerichte kwaad rit) zich genadeloos tegen Gekweld door schuldgevoel slai bij hen de waanzin toe. De niei we koning staat al klaar o: Macbeth, die door zijn vijande wordt vermoord, op te volgen, Het ritme van de voorstelling afwisselend en muzikaal, beurte lings plechtig citerend en bijfi statisch en dan weer fysiek kt weeglijk en uitbundig, met graf jes waarin jongeren zich kunne herkennen. Een Frans nun® begeleidt het feest van het nie; we koningspaar. De toverkolle en hovelingen zijn hier, grappig, Engelse kostscte- meisjes. Zij vertolken de sterK rollen. Het echtpaar Macbeth toch wat matjes. Het mist ffl» de slechtheid als de duistere se: sualiteit. De acteurs zijn dan ocs nog wel erg jong voor deze len. Wat niet wegneemt dat een moderne, herkenbare vi stelling is. 14.30 en 17 u. Homeward bound 14.30, 17 en 20 u. The firm. 22.30 u. In the line of fire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dave. 22.30 u. Sliver. 17 en 2 0 u. The fugitive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The ag« innocence. 14.30 en 17 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing»' shadow. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Oeroeg- 22.30 u. The vanishing. BRUGGE - Kennedycomplex s. 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. sic Park. oieM 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. BiflW sun. 14.30 en 17.15 Dave. 20 u. The firm. 22.45 u. The fugitive. 14.30 u. De Ongelofelijke reis. 17.15 en 20 u. Ad fundum. 22.30 u. Fixing the shadow. jura$c KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Park. 15, 17.30 en 22.30 u. Fixing shadow, 15, 17.30, 20 en 22.30 u. M sun. 20 u. The firm. 15 u. Homeward Bound. 17.30 en 20 u. Dave. 22.30 u. Ad fundum. THEATER HULST - Den Duiiaert 20.15 u. 'Ge keu mi] vertell'n', tweede vertelavond streekverhalen in dialekt. Onlangs moest ik optreden v< landelijke jongerendag van de Na afloop stelde een jongere vraag of ik mijzelf reeds z; onderdeel van de categorie ren'. Ik omzeilde deze pijnlijke -onlangs vierde ik mijn ze verjaardag - door me te schar der de categorie 'tijdlozen'. II namelijk niet van de Neder hokjesgeest. Een mens is imir oud als hij zich voelt. De liberale afkeer van hokj< neemt niet weg dat ook w mening zijn dat de positie ouderen in onze samenlevin belangstelling verdient. Het ten aanzien van senioren zal derland de komende decenn mers aan fundamentele verar gen onderhevig zal zijn. Nu is een kwart van de Nedei bevolking ouder dan vijftig achtste ouder dan 65 jaar. vergrijzing gaat door: tegeno dere 65-plusser staan nu no; personen jonger dan twintig j 2035 zal deze verhouding or één op éen bedragen. Duidelijl de ecr/iomische gevolgen van oudfrtng van Nederland enoi ilqi zijn. Vooral voor de a markt en voor de betaalbaarh ouderdomsvoorzieningen en sche zorg. Steeds minder jc zullen voor steeds meer oude: geld voor deze voorzieningen verdienen. Dat is bij onge beleid uiteindelijk onhaalbaai De vergrijzing van Nederlan kent voor de politiek een uitdaging. Ten eerste vormen nioren een groep van groeien toraal belang. De ouderen niet alleen in aantal toe. Zi men tevens minder tradition zelfbewuste senioren van nu t steeds vaker tot de groep zwevende kiezers om wie de zo hard moeten knokken. Da majeur politiek feit waaroi enkele partij meer heen kan Tegelijkertijd betekenen de de kosten die met de ver samenhangen dat het voor p partijen buitengewoon riskai ouderen gouden bergen te t Partijen die dat wel doen, zichzelf vroeg of laat tegen. De enige uitweg uit dit dile een fundamentele verander: onze kijk op de rol die de burger in onze samenlevin We moeten de oudere niet primair zien als een onderw overheidszorg, maar juist ervaren burger die nog veel maatschappij kan betekenen Doodgeknuffeld Nog slechts enkele decennia is onder het bewind van president dr. W. Drees de v van het huidige sociale zek stelsel ingevoerd. Het werd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22