Nacht van het Lied wordt nationaal
Oude
'Jurassic Park' maakt record-start in Nederlandse bioscopen
Antieke kanten uit Ertsgebergte in Wouw
'Bedrijf en kunst'
in Raamsdonksveet
Kunst moet haar
werking bewijzen
Jongeren- 'Macbeth
in een pittige regie
UIT
DE STEM
GIDS
Roosendaals initiatief slaat aan in andere schouwburgen
Kort
Kant- en Zijdemuseum Ter Zijde heeft bijzondere expositie
Coproduktie met Zuidelijk Toneel
VRIJDAG 12 NOVEMBER 1993 PE STEM
Van onze filmredactie
Het dinosauriër-filmspektakel 'Jurassic Park'
van Steven Spielberg heeft in ruim een
maand tijd meer dan 1,2 miljoen bezoekers
getrokken. Vooral tijdens de herfstvakantie
was de toeloop enorm.
Het gebeurt maar zelden dat binnen een maand
tijd de miljoen bezoekers al wordt overschreden.
Het absolute bezoekrecord in de Nederlandse bio
scoop is overigens nog niet gebroken door 'Jurassic
Pare'. 'Flodder' haalde indertijd een totaal van 2,3
miljoen bezoekers. „Het is nog maar de vraag of
'Jurassic Park' dat haalt", aldus een Bredase
bioscoopexploitant.
„In de herfstvakantie was het hier een compleet
gekkenhuis, maar nu begint de belangstelling toch
al iets af te nemen. In weekends is het nog steeds
uitverkocht, maar de weekdagen worden wat min
der. We verwachten dat de film wel tot de kerst in
de grote zaal zal kunnen blijven."
'Jurassic Park' werd vijf weken geleden meteen
met ruim honderd kopieën uitgebracht. Hij draait
ook in de kleinere provincieplaatsen waar de
bioscopen eveneens tevreden zijn met het bezoek-
resultaat. Het gevolg is wel dat op den duur het
bezoek in de stedelijke bioscopen wat minder zou
kunnen worden als gevolg van deze concurrentie.
De drie best bezochte films van de afgelopen vijf
jaar waren: 'Dances with wolves' (1,5 miljoen),
'Flodder in Amerika' (1,4 miljoen) en 'Licence to
kill' (1,3 miljoen).
Van onze kunstredactie
Roosendaal - Net als vorig
jaar wordt in schouwburg De
Kring in Roosendaal weer
'De Nacht van het Lied' geor
ganiseerd. Zaterdag 13 no
vember begint Hans Dorres-
tijn om 20.15 uur en tot een
uur of twee in de nacht vol
gen Astrid Nijgh, Renze Fer-
werda, DieVan, het gezel
schap Rob, Ria, Ronnie de
Zippers, de Amazing Stroop
wafels en Raymond van het
Groenewoud.
'De Nacht van het Lied' is een
initiatief van De Kring en de
stichting Conamus, die zich
sterk maakt voor het Nederland
se lied en voor een kwart bij
draagt in de kosten. In de nacht
van zaterdag op zondag zullen
ruim 800 mensen pendelen tus
sen drie podia in de Roosendaal-
se schouwburg. Dat betekent een
verdubbeling van het aantal be
zoekers in vergelijking met het
eerste jaar en tevens dat de
Kring volledig is uitverkocht.
Het ziet er naar uit dat de Nacht
een landelijke onderneming gaat
worden. De Kring-medewerker
Peter Dictus, die belast is met de
organisatie, zegt dat dat vanaf
het begin ook de bedoeling is
geweest. „John de Mol sr. van
Conamus heeft vorig jaar gesteld
dat het na twee jaar Roosendaal
uit zou moeten groeien tot een
landelijk fenomeen. De formule
wordt zo dat een groep van zes,
zeven artiesten in een periode
van vijf of zes weken als vast
pakket langs verschillende
schouwburgen gaat."
De schouwburgen van Eindho
ven, Heerlen, Gouda, Tiel, Hoorn
en Drachten hebben al te kennen
gegeven dat ze volgend jaar mee
willen doen en waarschijnlijk zal
ook Middelburg van de partij
zijn. „We zoeken nog contact
met schouwburgen in het oosten
van het land, zodat we tien zalen
hebben die meedoen", aldus
Peter Dictus.
Andere naam
Als De Nacht van het Lied een
Raymond van het Groenewoud
landelijk circus wordt, zal Dic
tus belast worden met de samen
stelling en wordt Roosendaal het
centrum van de organisatie. Dan
zal er ook een andere naam voor
het spektakel worden gezocht.
„Niemand is echt blij met De
Nacht van het Lied, maar we
moesten destijds snel een naam
vinden", zegt Dictus.
„Het is het mooiste als je zelf
kunt produceren, als je artiesten
er toe kunt brengen iets origi
neels te brengen, iets wat ze
normaal niet op hun repertoire
hebben. Zo heeft Rob de Nijs
eens een nummer van Jacques
Brei gezongen. In die richting
foto emi Astrid Nijgh
zou ik graag willen werken. Uit-
ganspunt blijft in ieder geval het
serieuze Nederlandse lied."
Primeur
Afsluiter in de vroege ochtend
van zondag de 14e is Raymond
van het Groenewoud, die op
treedt 'zonder pluggen'. Van
avond beleeft zijn nieuwe,
akoestische programma de pre
mière in België. Roosendaal
heeft een dag laterde Nederland
se primeur. De Belgische zanger
wordt begeleid door slagwerker
Cesar Jansens en bassist Peter
Wassenaar.
Astrid Nijgh zingt liederen met
teksten van haar ex-echtgenoot
Lennaert Nijgh. Ze speelt gitaar
en wordt op de piano bijgestaan
door Alberto Klein Goldewijk.
Rond Astrijd Nijgh, die in het
midden van de jaren zeventig de
aandacht op zich vestigde met
het pikante 'Ik doe wat ik doe',
is het lange tijd stil geweest,
maar dit seizoen trekt ze weer
zingend door het land.
De Amazing Stroopwafels be
staan sinds 1979 uit Rien de
Bruin (gitaar) en Wim Kerkhof
(contra-bas) en hadden een hitje
met 'Ik ga naar Frankrijk'. De
Bredase Fries Renze Ferwerda
zorgt in Roosendaal met zijn
luisterliederen voor momenten
van rust en bezinning.
Ron, Ria, Ronnie de Zippers
komen met Hollandse krakers
uit de jaren zestig, vooral de
meezingers van Rob de Nijs en
Anneke Grönloh. Nieuw is de
groep DieVan die een zelfge
schreven repertoire brengt in de
sfeer van het jazzy luisterlied.
Het kwartet werkt o.a. met pia
no, vibrafoon, marimba en
trompet en heeft in deze combi
natie nog geen andere grote op
tredens gehad. Vibrafonist Ro
land Stolk speelde eerder bij
Flairck.
■HHHIK
Wie ontdekt dat zijn maitresse
een verhouding heeft met zijn
beste vriend, schiet eerst in de
kolere, verbouwt haar apparte
ment en grijpt, als dat niet helpt,
naar de pen. Bij heftige emoties
schieten de dichtaders vol.
Wie aan niemand kwijt kan dat
zijn bijzit onverwacht zwanger
blijkt, heeft ook nauwelijks een
andere mogelijkheid. Hij is er zelf niet bij om de beteuterde gezichten
te zien na het openen van zijn testament. Het enige wat hij kan doen,
is het van zich afschrijven en daarvoor is poëzie de geeigende weg.
Leed, liefde, rouw, verlatenheid en wraak, het zijn de directe
aanleidingen en thema's voor gedichten. Zelfs voor ongeoefenden die
anders nooit schrijven. Elke uitgever, elke redacteur en zelfs elke
leraar Nederlands weet erover mee te praten.
Er is nog een tweede soort poëzie, die van de goedheiligman. Het
pretgedicht voor sinterklaas, bruiloften en partijen. Doorgaans van
amateuristische snit, maar het kan ook goed. Drs P., Jan Boerstoel en
Driek van Wissen. Of Jean Pierre Rawie, de bekendste dichter, van
het ogenblik. In feite een kruising tussen beide typen: „Zij deugde
niet, maar wat ze mij misdeed! geschiedde onmiskenbaar met allure
haar wispelturigheden en haar kurenwerden steeds weer aanvaard
baar ingekleed, etc.
Grote emoties of speelse vorm, dat zijn de klassieke vormen van het
vers. Maar de tijd staat niet stil. Uit het oosten is een derde genre
ingevoerd. Het korte, observerende, soms met een pointe of gedachte.
Bert Schierbeek was een van de eersten die er mee kwam en het
publiek reageerde eerst nog wat verbaasd toen hij schreef: „zegt Li:
een pond veren/ vliegt niet als/ er geen vogel inzit".
Het is intussen een mode. Voor haiku 's en aanverwante bestaat er een
vakblad 'Kortheidshalve', vol met in de grote literatuur onbekende
namen. Een daarvan is Y. Né, een Bredase beeldend kunstenares die
zich met andere dichtvormen presenteerde in Hollands Maandblad,
De Gids en Sic. Bij de vakmanschappelijke boekverkopers Van
Kemenade Hollaers verscheen nu haar boekdebuut 'Het oor de
bij', een vijftig pagina's haiku-achtige. Volgend voorjaar komt 'Dun
Land', een bundel van haar ander werk en dat wordt een uitgave van
de Bezige Bij.
Né observeert in hoofdzaak, zoals in het titelgedicht: „gezoemdge-
vuld schudt/ het oor de bij uit, wil rusttussen mijn haren Of:
ruimte tussen twee/ oevers, hoor hoe het riet daar/ blaast, hoe plaats
gebiedt" of de oude rivier/ valt droog; haar wed is enkel/steen en
verscherving".
Aardige waarnemingen, soms verrassend, maar nog dicht bij de
wandspreuk. Schierbeek doet dat beter, zoals in zijn laatste bundel
'De zichtbare ruimte': in de lucht zoeken/ zwarte kraaien/ tussen
hun veren/het opkomend onweer" of „het landschap wijktwuivende
bomennemen afscheid van/ andere wuivende bomen/ 't is de wind
die blijft".
Maar Né kan er ook wat van. Lees en geniet bijvoorbeeld van:
„syllaben bergen/genezende aroma's/ onder hun vleugels". Soms
wordt ze zelfs spiritueel en komt dan dicht in de buurt van de
klassieke haiku, inclusief wending: „foto's met tandjes/ een tandeloos
geheugenalbum in zwart-wit" of: „het pad dwaalt, niet ik,/ de
wolken blijven staan, ik/niet - het regent in".
Né's gedichtjes zijn poëzie. Geen twijfel over mogelijk. Hele grote
poëzie nog niet. Daarvoor moet men in dit genre toch bij de oude
meester Schierbeek zijn: „hoeveel liefde/ van de grond/maakt het
gras groen?" en „de kinderen houden/de werkelijkheid/in stand/
waarvan zij dus/ dromen.Klein en kort, zonder drift of spot, kan
ook een meesterwerk opleveren.
Van onze verslaggeefster
Nelleke van Dam
Wouw - Kant- en Zijdemu
seum Ter Zijde in Wouw
heeft inmiddels de eerste be
zoekers voor haar eerste vol
ledig aan kant gewijde ten
toonstelling ontvangen. Tot
30 december biedt het mu
seum een blik op antieke
kanten uit het Duitse Ertsge
bergte.
Volgens adjunct-directeur T.
Moest heeft Museum Schloss
Schwarzenberg bijna al haar
mooie kanten uitgeleend. Ook
kledingstukken van de dit jaar
gesloten 'Erzgebirgische Klöp-
pelspitzen-Manufaktur' en wer
ken uit de voormalige kant-
school van het Ertsgebergte zijn
voor het eerst buiten Oost-Euro
pa te zien.
De produktie van kant in het
Ertsgebergte is eigenlijk uit
nood geboren. Tegen de grens
met Tsjechië liep halverwege de
zestiende eeuw de mijnbouw te
rug. Wanhopig zochten de bewo
ners van het gebied naar andere
bronnen van inkomsten. Houtbe
werking, het weven van textiel
en kantklossen vormden enkele
decennia later de voornaamste
bezigheden van de inwoners van
plaatsen als Schwarzenberg, An-
naberg en Sneeberg.
Niet alleen volwassen vrouwen
én mannen hielden zich met het
kantklossen bezig. Vooral de
meisjes leerden, de kleuterschoe
nen net ontgroeid, hoe ze de
houten stokjes over elkaar moes
ten leggen om 'kantjes' te ma
ken. Zwart-wit en ingekleurde
ansichtkaarten uit de jaren
twintig van deze eeuw schetsen
een beeld van het economisch
belang van kantklossen in het
Ertsgebergte. Behalve het land
schap werden ook steevast een
kantklossende familie, kinderen
die les krijgen in kantklossen of
huiselijke tafereeltjes met ergens
in een hoekje een kantklossende
persoon afgebeeld.
Ontwerpen
T. Moest vindt het opmerkelijk
dat de kantklossers van het Erts
gebergte uit verfijnde combina
ties van bestaande kantsoorten
tot een eigen stijl kwamen.
„Vroeger werd er, net als in
Vlaanderen en Brabant, kant in
opdracht van zogenaamde 'kant
madammen' gemaakt. Naar ge
lang de mode werden bepaalde
soorten kant veel geprodu
ceerd." Volgens Moest is het heel
goed mogelijk dat kanten die nu
nog als 'Vlaams' of 'Brabants'
door het leven gaan in werke
lijkheid in het Ertsgebergte wer
den geklost.
Moest: „Maar buiten kanten in
opdracht werden daar toch ook
veel kanten met eigen motieven,
typische kenmerken gemaakt.
Blijkbaar was daar een grote
markt voor." Voorbeelden te
over. Fijn 'Duchessewerk' dat in
Vlaanderen werd gemaakt en op
tule werd genaaid werd in het
Ertsgebergte verwerkt op een
grove ondergrond. Slingerband
jes die asymmetrisch door een
kantwerkje lopen komen vooral
in Russisch kant voor. In het
Ertsgebergte werden deze band
jes gecombineerd met ander
kantsoorten uit Vlaanderen en
Brabant. Dat leverde heel eigen
motieven op.
„Zo zijn er stukken bij die we als
'grof bloemwerk' zouden om
schrijven," vervolgt Moest.
„Maar als je 't dan gaat ontle
den, blijken de motieven heel
anders te zijn. Al blijft de vorm
wel typisch voor het grovere
bloemwerk." In het kantwerk uit
het Ertsgebergte komen behalve
het Brugs Bloemwerk en Russi
sche motieven ook de kanttech
nieken Blonde, Chantilly, Tor
chon en Guipere terug. Ook een
Van onze kunstredactie
Raamsdonksveer - Twaalf kunstenaars uit binnen- u
buitenland doen mee aan de expositie 'Bedrijf en kunst
die Loggere Metaalwerken in verband met het 40-jati.
jubileum organiseert op het bedrijfsterrein Domboschf
in Raamsdonksveer. De tentoonstelling wordt vanmida;
om 17 uur geopend.
Veel kunstenaars hebben speciaal voor deze gelegenheid werk
gemaakt. De exposanten zijn Ingrid Tekenbroek uit Zwitser,
land, Jean-Claude Novaro, Anne-Marie Frangois en Christiana
Michel uit Frankrijk, Christel Burghard-Wörfel, Lothar Schuh
(werkend onder de naam Losch) en Peter Wörfel uit Duitsla:
en Maria Schuurman, Marijke Deege, Germaine van der Meule
Marcus Ravenswaay en Ans Markus.
Van onze kunstredactie
Den Haag - „In de discussie over kunstsubsidies zou
kunstwereld zelf eens wat meer de nek moeten uitsteken,
nu toe stelt de kunst de politiek verantwoordelijk
subsidies. Op dat punt schermt de politiek de kunstwere!
trouwhartig af. Maar de kunstenaars hebben zelf ook eentai
om de burgers ervan te overtuigen dat subsidiëring noodzak
lijk is."
foto wea
Schrijver Hans Dorrestijn trekl
momenteel door het land met de
voorstelling 'Na regen komt
Dorrestijn', maar hij komt graag
naar De Kring om te putten uii
zijn totale voorraad sombere
liedjes. Zijn optreden aan het
begin van de avond is korter dar
oorspronkelijk gepland en het
opengevallen half uur wordt ge
veild door een artiest, van wie
Dictus de naam niet wil vrijge
ven. „Dat moet een verrassing
blijven."
I De Nacht van het Lied, zaterdag
13 november in De Kring in
Roosendaal, aanvang 20.15 uur.
Met deze uitspraak heeft minis
ter d'Ancona een nieuwe draai
gevonden in de uitleg van het
zogenoemde 'Thorbeckiaanse
principe'. Dit principe verplicht
de overheid zich te onthouden
van een oordeel over de inhou
delijke kant van de kunst.
De minister provoceerde de pas
siviteit in de subsidiesalon op
een afscheidsavond van vertrek
kende leden van de Raad voor de
Kunst. Tegelijkertijd verwel
komde zij een aantal nieuwe
leden. Het voorlezen van de na
men en woonplaatsen van de
ex-leden en hun plaatsinnemers
leerde overigens dat het Rand
stedelijk soortelijk gewicht in de
nieuwe raad groter geworden is.
„De 'kunsten' moeten het dd
durven aangaan met de
reld'," vindt Hedy d'Ancot
„De betrekkelijke vrijplaats d
de overheid biedt, mag
kunstenaars geen excuus zijno
zich van de wereld niets
aan te trekken. De kunst
haar werking bewijzen in de
menleving."
De minister zegt te vrezen
het publiek een achterhoed
wordt, die zich afwendt van
voorlopers. Dat vindt zij
weinig acceptabele gang van
ken. In haar visie berust de leg
timatie van kunst en van li
subsidiëren daarvan op..«n sa
menspraak tussen kunstenaar
publiek.
Leeftijd mag geen reden
meer zijn om mensen uit
te sluiten van deelname
•aan het maatschappelijk
leven, vindt VVD-leider
"Bolkestein. Ouderen
moeten langer kunnen
blijven werken, ook na
hun vijfenzestigste. Ook
t moeten zij op latere leef
tijd een stapje terug kun
nen doen zonder gevol
gen voor hun pensioen.
Mfelt ons land zo weinig
'krasse knarren?
Door Frits Bolkestein
ma »yi
m, 1
Leeftijd mag niet langer re-
dei zijn om mensen uit te
sluiten van het maatschappe
lijk leven.
foto de stem/ben steffen
Kant uit het Ertsgebergte in het voormalige Oost-Duitsland.
foto de stem ben steffen
'fabelkant' met daarin diermo-
tieven is een opmerkelijk staaltje
van gecombineerde kanttechnie
ken, uitgewerkt in linnen.
Jugendstil
In de jaren twintig van deze
eeuw slaat de plaatselijke kant-
school een volgens Moest aparte
weg in. Jugendstil-motieven
worden uitgedrukt in strakke
geometrische kanten. Enkele
voorbeelden daarvan zijn te zien
in de expositie in Wouw. „Het
gaat om voor die tijd, maar ook
nu nog, zeer moderne ontwerpen
voor bijvoorbeeld een kraagje."
In Wouw zijn behalve kragen
ook volledige kledingstukken te
zien. Het gaat om produkten van
de 'Erzgebirgische Klöppelspit-
zen-Manufaktur'. Begin dit jaar
moest dit laatste kantatelier in
het Ertsgebergte vanwege eco
nomische problemen haar deu
ren sluiten.
Het oudst bekende kantwerk uit
het Ertsgebergte dateert uit 1561
en werd in Annaberg gemaakt.
Op dit moment is de bedrijfsma
tige produktie in het hele gebied
volledig stilgevallen. Ook Mu
seum Schloss Schwarzenberg,
dat historische kantwerken uit
het gebied en materiaal van de
plaatselijke opleidingsschool be
heert, kampt met financiële pro
blemen.
Het museum heeft volgens Moest
het materiaal eigenlijk uit pure
nood uitgeleend aan Ter Zijde.
Museum Schloss Schwarzenberg
in het voormalige Oost-Duits
land knoopt met moeite de ein-
dejes aan elkaar. Begin dit jaar
leek het erop dat de subsi
diekraan van de deelstaatrege
ring dicht zou worden gedraaid.
Het kant uitlenen lijkt een mooie
gelegenheid om toeristen attent
te maken op het kantwerk uit
het Ertsgebergte. Dat levert mis
schien bezoekers en dus inkom
sten op. Noodkreten van het mu
seum hebben inmiddels ook de
deelstaatregering over de streep
getrokken. Voorlopig blijft het
museum open.
'Kant van Museum Schloss
Schwarzenberg' is tot 30 decem
ber te zien in Kant- en Zijdemu
seum Ter Zijde aan de School
straat in Wouw.
Breda - Theater Achterom.
'Macbeth' van Shakespeare
als co-produktie van Plaza
Futura, Het Zuidelijk Toneel
en Theaterschool Eindhoven.
Regie: Alize Zandwijk. Gezien
op donderdag 11 november.
Ook op zaterdag 13 november
nog te zien.
Door Marjan Mes
Onder de hoede van Het Zui
delijk Toneel brengen Plaza
Futura in Eindhoven en Bis-
produkties in Den Bosch re
gelmatig aantrekkelijke voor
stellingen uit met studenten
van de Theaterschool Eind
hoven.
Shakespeares 'Macbeth' trok vo
rig jaar al de aandacht door de
manier waarop regisseuse Alize
Zandwijk erin is geslaagd om dit
koningsdrama over ontspoorde
volwassenen speelbaar te maken
voor aankomende, dus nog heel
erg jonge acteurs.
Het zijn niet op de eerste plaats
de spelprestaties van deze zes
jonge theaterstudenten die 'Mac
beth' genietbaar maken. Maar
veeleer de gedurfde regievond
sten van Alize Zandwijk, die al
eerder jongeren bij o.a. Toneel
groep Amsterdam, succesvol re
gisseerde. De sfeer in het Schot
se koningshuis herinnert aan die
van opgeschoten jongeren die
hun angsten en opwinding weg
spoelen met ladingen drank en
keihard popmuziek. Wanneer
Macbeth en zijn vrouw koning
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 en 21.45 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
19.15 en 22 u. Jurassic Park.
19.15 u. In the line of fire.
19 en 22 u. The firm.
19.15 en 22 u. Rising sun.
19 en 22 u. The house of the
spirits.
22 u. The fugitive.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Tous les matins du monde.
22.30 u. Portrait of Ho Chi Minh.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Sliver.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.45 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
20 u. The firm.
- Alhambra 3
19 en 21.45 u. Rising sun.
- Alhambra 4
19 en 21.45 u. The piano.
GENT
- Decascoop
20 u. Farewell to my concubine.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rising
sun.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic
Park.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
concierge.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun-
dum.
22.45 u. Boxing Helena.
Duncan te gast hebben, ontsta
er een woest drankgelag, i#
spuitende champagne. Mattel
en zijn hartsvriend
stoeien telkens met elkaar, 01
de kracht van hun tienerlijven t
tarten.
Wanneer Macbeth van de tover
kollen zijn toekomstige
voorspeld krijgt, kan de
beluste Lady Macbeth nil
wachten tot het zover is. Zij hits
haar wankelmoedige man op oi
de koning te vermoorden zodi
hij diens plaats kan innemet
Het door het nieuwe
paar aangerichte kwaad rit)
zich genadeloos tegen
Gekweld door schuldgevoel slai
bij hen de waanzin toe. De niei
we koning staat al klaar o:
Macbeth, die door zijn vijande
wordt vermoord, op te volgen,
Het ritme van de voorstelling
afwisselend en muzikaal, beurte
lings plechtig citerend en bijfi
statisch en dan weer fysiek kt
weeglijk en uitbundig, met graf
jes waarin jongeren zich kunne
herkennen. Een Frans nun®
begeleidt het feest van het nie;
we koningspaar. De toverkolle
en hovelingen zijn hier,
grappig, Engelse kostscte-
meisjes. Zij vertolken de sterK
rollen. Het echtpaar Macbeth
toch wat matjes. Het mist ffl»
de slechtheid als de duistere se:
sualiteit. De acteurs zijn dan ocs
nog wel erg jong voor deze
len. Wat niet wegneemt dat
een moderne, herkenbare vi
stelling is.
14.30 en 17 u. Homeward bound
14.30, 17 en 20 u. The firm.
22.30 u. In the line of fire.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dave.
22.30 u. Sliver.
17 en 2 0 u. The fugitive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The ag«
innocence.
14.30 en 17 u. The piano.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fixing»'
shadow.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Oeroeg-
22.30 u. The vanishing.
BRUGGE
- Kennedycomplex s.
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u.
sic Park. oieM
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. BiflW
sun.
14.30 en 17.15 Dave.
20 u. The firm.
22.45 u. The fugitive.
14.30 u. De Ongelofelijke reis.
17.15 en 20 u. Ad fundum.
22.30 u. Fixing the shadow.
jura$c
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Park.
15, 17.30 en 22.30 u. Fixing
shadow,
15, 17.30, 20 en 22.30 u. M
sun.
20 u. The firm.
15 u. Homeward Bound.
17.30 en 20 u. Dave.
22.30 u. Ad fundum.
THEATER
HULST
- Den Duiiaert
20.15 u. 'Ge keu mi]
vertell'n', tweede vertelavond
streekverhalen in dialekt.
Onlangs moest ik optreden v<
landelijke jongerendag van de
Na afloop stelde een jongere
vraag of ik mijzelf reeds z;
onderdeel van de categorie
ren'.
Ik omzeilde deze pijnlijke
-onlangs vierde ik mijn ze
verjaardag - door me te schar
der de categorie 'tijdlozen'. II
namelijk niet van de Neder
hokjesgeest. Een mens is imir
oud als hij zich voelt.
De liberale afkeer van hokj<
neemt niet weg dat ook w
mening zijn dat de positie
ouderen in onze samenlevin
belangstelling verdient. Het
ten aanzien van senioren zal
derland de komende decenn
mers aan fundamentele verar
gen onderhevig zal zijn.
Nu is een kwart van de Nedei
bevolking ouder dan vijftig
achtste ouder dan 65 jaar.
vergrijzing gaat door: tegeno
dere 65-plusser staan nu no;
personen jonger dan twintig j
2035 zal deze verhouding or
één op éen bedragen. Duidelijl
de ecr/iomische gevolgen van
oudfrtng van Nederland enoi
ilqi zijn. Vooral voor de a
markt en voor de betaalbaarh
ouderdomsvoorzieningen en
sche zorg. Steeds minder jc
zullen voor steeds meer oude:
geld voor deze voorzieningen
verdienen. Dat is bij onge
beleid uiteindelijk onhaalbaai
De vergrijzing van Nederlan
kent voor de politiek een
uitdaging. Ten eerste vormen
nioren een groep van groeien
toraal belang. De ouderen
niet alleen in aantal toe. Zi
men tevens minder tradition
zelfbewuste senioren van nu t
steeds vaker tot de groep
zwevende kiezers om wie de
zo hard moeten knokken. Da
majeur politiek feit waaroi
enkele partij meer heen kan
Tegelijkertijd betekenen de
de kosten die met de ver
samenhangen dat het voor p
partijen buitengewoon riskai
ouderen gouden bergen te t
Partijen die dat wel doen,
zichzelf vroeg of laat tegen.
De enige uitweg uit dit dile
een fundamentele verander:
onze kijk op de rol die de
burger in onze samenlevin
We moeten de oudere niet
primair zien als een onderw
overheidszorg, maar juist
ervaren burger die nog veel
maatschappij kan betekenen
Doodgeknuffeld
Nog slechts enkele decennia
is onder het bewind van
president dr. W. Drees de v
van het huidige sociale zek
stelsel ingevoerd. Het werd