NU! RATIS Regionale krant verliest terrein Personeel Fokker denkt mee over beleidsplan voor concern Markt voor snoepgoed blijft vrijwel stabiel Verzekeraar VGZ werkt aan reorganisatie mvan EEMBONUS Cijfers Cebuco: Landelijke dagbladen worden steeds meer gelezen Onderzoek: veel bedrijven denken niet klantgericht Lading van Gur Mariner voor 4 miljoen verkocht .{'*>50 voor ™50 per m2* AANBIEDINGEN DE STEM ECONOMIE A6 Actie Volvo ECONOMIE KORT Indonesische order voor Holec Center Pares verkoopt Tropicana Northwest gokt op meer passagiers Veiligheidsstreepjes van betaalkaarten DSM onderzoekt samenwerking DVEMBER 1993 A5 K5.50 16,00 il5C 11.20 17,80 8.00 »4,00 ■21.10 19,50 61% 60% 93% 94% 48% 48% 43 42% 75% 76 50% 49% 90% 92 20 20 99% 96% 32 31 78% 77% 31% 32% 20 20% 42% 42% 107% 106 58% 57% 19% 19% 65 64 62 63% 14% 14 16 16% 21 20% Goud onbewerkt 22,650-23,250 per kg. bewerkt 24,850 per kg. Zilver zilver onbewerkt 240-310 per kg. bewerkt 350 laten per kg. vk vorige koers sk slotkoers gisieren laten c ex claim e gedaan-bieden d ex dividend I gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 72,50 282 1,90 1.70 52,50 302 18,70 18,40 70,00 691 11,30 11,00 65,00 207 1,40 1,50 100,00 236 1,50 1,50 180,00 522 7,30 3,50 185,00 248 4,40 1,50 190,00 370 6,70 4.10 135,00 367 57,00 52,00 135,00 373 58,00 54,00 180,00 440 33,50 32,20 175,00 207 0,50 0,80 180,00 284 1,40 a 2,60 185,00 341 2,70 5,20 b 180,00 922 4,30 6,10 190,00 185 2,90 3,20 195,00 205 6,00 6,10 385,00 744 4,30 a 3,90 390,00 368 2,50 2,00 380,00 457 12,00 a 12,00 400,00 320 3.80 3,70 365,00 250 26,00 a 25,50 375,00 330 2,80 2,00 380,00 536 4,50 3,30 b 385,00 399 7,50 a 5,80 360,00 292 3,90 3,80 380,00 429 13,20 11,70 45,00 213 6,00 5,20 85,00 220 1,70 1,70 a 39,50 405 2,20 2,30 210,00 640 1,60 1.60 210,00 311 4,50 4,70 145,00 259 62,50 63,50 a 160,00 937 51,50 52,00 145,00 206 64,00 a 65,00 200,00 437 1,90 1,50 b 40,00 367 0,80 0,80 45.00 246 2,00 2,10 45,00 411 2,80 2,70 30,00 1321 14,00 14,30 37,50 443 1,10 1,00 35,00 277 3,30 3,10 210,00 260 5,00 7,50 215,00 462 2,60 4,20 225,00 343 1,00 a 1,20 220,00 376 4,80 6,40 230,00 406 2,10 3,30 205,00 225 1,70 1,00 210,00 785 4,00 a 2,10 230 4.00 a 4,25 b 29,- per m! 38,- per m2 38,- per m2 toplaag, 55,- per m2 jazijnperm2, ongelegd, incl. BTW. aminaat en kurk 20,- per m2. e afname van 24 m2 KURK of eet met lak en lijm) hetzelfde parket in slaapkamer kwaliteit zomaar n en lak) of 50% van de Iwaarde 10,- per m2 alleen na telefonische afspraak. GROOTHANDELSPRIJZEN. Minimale intie volgens consumentenvoorwaarden is mogelijk in maximaal 24 maanden. INNEN 3 MAANDEN GEEN RENTE. WOENSDAG 10 NOVEMBER 1993 Van onze verslaggever IVoensdrecht/Amsterdam Het personeel van diverse vestigingen van Fokker is de ze week door kaderleden van de vakbonden gevraagd mee te denken over het beleid van het vliegtuigconcern voor de komende jaren. De toekomst van Fokker ziet er ondanks eerdere saneringen niet best uit. Verwacht wordt dat het concern opnieuw moet inkrim pen. P. van Bers, bestuurder van de Industriebond FNV, achtte eind vorige maand in een radio programma van omroep Noord- Holland, de kans op een nieuwe ontslagronde eind dit jaar bij Fokker vrij groot. Met name valt de verkoop van de Fokker 50 tegen. Daarnaast heeft Fokker te hoge kosten in vergelijking met de lage prijzen die nu voor nieuwe vliegtuigen worden betaald. „We vrezen dat Fokker nog verder de buikriem moet aanhalen. Als Fokker nog eens terug moet, kost dat weer arbeidsplaatsen," zei een van de kaderleden bij Fokker Aircraft Services (FAS) te Woensdrecht gisteren. „Het besef groeit dat Fokker zeer kritisch naar het kostenni veau moet kijken, wil de onder neming in de nabije toekomst voldoende marktpositie, en dus ook werkgelegenheid, behou den," meldde onlangs de secreta ris van de Stuurgroep Toekomst Fokker. Deze stuurgroep, in het leven geroepen vanuit de vakbonden, heeft nu de kaderleden in de Fokkerbedrijven verzocht hun achterban te raadplegen over zinvolle maatregelen om Fokker toch uit de gevarenzone te hou den en het toekomstperspectief van het bedrijf te verbeteren. „Lever wel voorstellen aan met voldoende realiteitsgehalte. Luchtfietserij leidt alleen tot tijdverspilling en frustraties," hield de stuurgroep de kaderle den voor. De suggesties vanuit het perso neel worden op korte termijn samengevat in een personeels- plan. Dit plan wordt volgende week naast de opvattingen van de de directies van de Fokkerbe drijven over verdere besparingen gelegd. In de meeste vestigingen van Fokker hebben die kaderleden deze week de werknemers bena derd. „De gesprekken met onze mensen hebben al heel aardige resultaten opgeleverd. Er zijn goede voorstellen ingediend. Nog deze week praten wij er in ons bedrijf over met ondernemings raad en managementteam," al dus een kaderlid van FAS te Woensdrecht. Over de inhoud van die voorstel len wilde hij in afwachting van dat overleg nog niets meedelen. Van onze redactie economie Amsterdam - De regionale kranten hebben dit jaar opnieuw terrein verloren aan de landelijke dagbladen. In een licht gegroeide markt zagen de regionale bladen hun oplage met 0,4 procent dalen, terwijl de landelijke een winst van 2,2 procent boekten. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau Courantenpu bliciteit (Cebuco) gisteren heeft bekendgemaakt. Dit jaar worden dagelijks 4.663.024 kranten ver kocht. Dat is 0,7 procent, ofwel ruim 34.000 exemplaren, meer dan in 1992. De regionale kranten blijven met een oplage van 2.584.550 kran ten het grootste deel van de dagbladsector in handen hou den. Maar hun oplage is dit jaar met zo'n 11.000 kranten geslon ken. De landelijke bladen daarente gen verkopen dit jaar dagelijks 2.078.474 kranten, 45.000 meer dan in 1992. Het marktaandeel van de regionale dagbladen is nu 56 procent, dat van hun landelij ke collega's 44 procent. De losse verkoop is in verhou ding iets sterker (0,9 procent) gestegen dan het aantal abonne menten (0,7 procent). De lande- DAGBLADMARKT 1973 Regionaal: 2.468.000 Landelijk: 1.603.000 1993 1 Regionaal 56 c Regionaal: 2.584.000 a Landelijk: 2.044.000 Cijfers exclusief verkoop buitenland er> uitgezonderd Het Financieele Dag blad en de Nederlandse Staatscourant lijke kranten brengen 18 procent van hun oplage via de losse verkoop aan de man, de regiona le 6 procent. Sterkste stijger bij de landelijke kranten is NRC Handelsblad met een oplagegroei van 4,5 procent. De Stem boekte een minimale groei en steeg van 110.068 naar 110.115. Concurrent PZC lever de in en zakte van 62.898 naar 62.691. Concurrent Brabants Nieuwsblad verkoopt dagelijks 53.734 exemplaren, 1,3 procent meer dan in 1992 (53.052). Volgens het Cebuco - onderdeel van de Nederlandse Dagbladpers - bereikt de krant in 1993 in Nederland 91 van de 100 huis houdens, olschoon maar 77 van de 100 huishoudens een abonne ment hebben. In de overige 14 wordt de krant meegelezen van familie of buren. Cebuco-woordvoerster Meilink zegt dat de dagbladsector, in weerwil van alle verhalen over het 'geweld' van onder meer de elektronische media, zich op nieuw bewijst als een standvas tig medium. „Hoewel vergeleken met de toename van de Neder landse bevolking het dekkings percentage van de dagbladen iets is gedaald, blijft de krant onverminderd in de belangste- ling staan." Den Haag - De Industriebond FNV en de Unie BLHP hebben de 242 werknemers van Carpak, het Europese distributiecentrum voor onderdelen van de Volvo 300- en 400-serie, opgeroepen om vandaag het werk neer te leggen en te gaan demonstreren in Den Haag. De bonden verzet ten zich samen met de onderne mingsraad tegen het plan van Volvo Zweden om het distribu tiecentrum over te plaatsen naar Gotenburg. Carpak is nu nog gevestigd in Helmond en Born. Van onze redactie economie Botterdam - Veel bedrijven denken niet klantgericht en stellen hun produkt centraal. Marketing-denken is bepaald oog geen gemeengoed en de in schatting van de markt komt bij 8e meeste bedrijven niet verder dan natte-vingerwerk. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Stichting KDI (kwaliteitsdienst voor de industrie), waarvan de resultaten gisteren zijn gepre senteerd. Volgens het onderzoek - uitge voerd onder industriële, han dels- en dienstverlenende bedrij ven met meer dan vijftig werk nemers - ontbreekt bij veel be drijven niet alleen het denken vanuit de klant. be meest elementaire kennis is vaak niet aanwezig, zoals marktverhoudingen binnen het e'gen marktsegment, motivering om het concurrerend produkt te «open en inzicht in de menin- Sen/beoordelingen van de eigen «lantenkring. Men volstaat met wat algemene informatie van overheid of branche-organisatie, met op incidentele wijze verkre- informatie door het eigen _edrijf en vaart verder op erva ring en kennis van de markt.' °g niet de helft van de bedrij ven kent het eigen marktaan deel. 'Kennelijk nemen veel be drijven genoegen met een schat ting. Dit is des te opvallender omdat 75 a 80 procent van de bedrijven naar eigen mening opereren op een (sterk) wisselen de markt. Verwacht zou worden dat in een bewegende markt het eigen aandeel goed in de gaten gehouden wordt,' aldus het on derzoeksrapport. Opmerkelijk is dat tweederde van de bedrijven vindt dat hun produkt zich fysiek niet onder scheidt van dat van de concur rent. Van de klanten is de helft die mening toegedaan. 'Hieruit blijkt het grote belang dat ge hecht moet worden aan benade ring en omgaan met klanten. Op dat punt kan men zich eerder onderscheiden dan op produkt- niveau.' In 47 procent van de bedrijven mag de klant niet de kwaliteit van de dienstverlening bepalen. Slechts 62 procent van de onder zochte bedrijven heeft aangege ven dat de klant 'voor een be langrijk deel' het bedrijfsbeleid bepaalt. W.I. Verduijn na veertig jaar grootste snoepimporteur Benelux Van onze verslaggever Joep Trommelen Raamsdonksveer - Willem Izaak Verduijn, een van de gebroeders die de Suiker- werkenfabriek in Breskens leidden, begon in 1953 als zelfstandig handelsagent in Breda. Hij kon toen niet bevroeden dat zijn bedrijf, inclusief de Bel gische tak, veertig jaar later de grootste snoepimporteur van de Benelux zou zijn. De huidige directeur R. den Engelsman kan trots melden dat de omzet van het bedrijf de honderd miljoen is gepasseerd, er 85 mensen werken en er dagelijks veertien vrachtwa gens met Verduijns snoepgoed in de Benelux rondrijden. In Nederland wordt per jaar voor meer dan een miljard gul den aan suikerwerk verkocht. Drop alleen al is goed voor 280 miljoen. Verduijn handelt niet in drop. Het zwarte goedje niet meegerekend neemt het bedrijf veertien procent van de vader landse snoepmarkt voor zijn re kening. De historie van Verduijn, sinds 1983 gevestigd op industrieter rein Dombosch in Raamsdonksveer, is er een van vele verhuizingen, uitbreidin gen en overnames. Willem Izaak werkt aanvanke lijk, nadat hij Breskens heeft verlaten, vanuit Breda op pro visiebasis voor derden, maar begint al snel als zelfstandig importeur. In 1968 betrekt hij de eerste nieuwbouw aan de Riethil in Breda, en stuurt de eerste vrachtwagens met zijn eigen naam erop de weg op. In '74 richt hij Wiversales bv op, specialist in 'platte' chocolade, bonbons en chocolade seizoens artikelen als letters en paasha zen. In 1977 neemt hij Van den Audenaerde in het Belgische Edegem over, en maakt er een voor die tijd in België ongekend import- en distributiebedrijf van. Drie jaar later krijgt het Belgische avontuur een vervolg met de overname van Conpor- tex in Gent en bouwt hij in Lier een complex waar beide bedrij ven onderdak vinden. Het gaat Verduijn voor de wind, want in '81 is 'Breda' uit zijn jasje gegroeid. Omdat er in Breda geen mogelijkheden wa ren, en op Dombosch des te meer, verhuist een deel van het bedrijf naar het dan nog vrij wel lege industrieterrein. Twee jaar later verhuist het complete bedrijf naar Dombosch, waar het 'op de groei gekochte' per ceel grond nog steeds ruimte biedt voor uitbreiding. In België neemt de PVBA Au denaerde in 1986 Intercandy in Aartselaar over. Drie jaar daar na neemt Campbell Europe Food and Confectionary de ves tiging in Lier over, al wordt Audenaerde-Intercandy onder het zelfde management voort gezet. In 1987 slaat Verduijn een gro te slag met de overname van grootste concurrent Belga in Roosendaal. Belga krijgt schuin tegenover Verduijn een stek op Dombosch. In 1990 worden Verduijn en Belga eveneens aan de Amerikaanse multinational Campbell verkocht, en het ma nagement blijft ook deze keer onveranderd. Dit jaar besluit Audenaerde-Intercandy de naam te veranderen in Conti- nentel Sweets België. Den Engelsman geeft toe dat er Den Engelsman: 'Kwestie van fingerspitzengefühl'. sprake is van een turbulente historie. „Als er bijvoorbeeld in Breskens ontslagen vallen, krijg ik te horen: zo, het gaat slecht bij jullie, is het niet? Terwijl het hier juist erg goed De omzetcijfers laten inder daad een gestaag stijgende lijn zien, evenals de werkgelegen heid. Zorgt de huidige econo mische crisis niet voor een ver andering? Den Engelsman: „Nee, want snoepverkoop is nauwelijks conjunctuurgevoe lig. Of het economisch nou goed gaat of niet, op zakgeld voor kinderen wordt nauwelijks be zuinigd. Soms zie je wel ver schuivingen. Dan kiezen men sen bijvoorbeeld met Sinter klaas of Pasen voor goedkoper snoepgoed. Er is sprake van een redelijk stabiele markt. Maar als het ene bedrijf goed loopt, gaat dat uiteraard wel ten kos ten van een ander." Vorig jaar kende Verduijn een leuke opsteker met de intro ductie van Deens snoepgoed met 'pikante' namen als 'smul- tietjes' en 'vieze luiers'. Binnen drie maanden gingen er 4,5 miljoen zakjes de deur uit. Nu de rage wat is bekoeld stabili seert de verkoop zich dit jaar op een kleine 5 miljoen zakjes. Uit Den Engelsmans verhaal blijkt dat zijn bedrijf snel moet inspelen op nieuwe rages onder de jeugd. Zo is kauwgum met stickers van de populaire tv-se- rie Beverly Hills 90210 momen teel een van de grote hits, en ligt er ook all kauwgum van Jurassic Park in de schappen. Met name vanuit Duitsland zijn allerlei gom-snoepjes over ko men waaien. Het geheim van dit alles? Den Engelsman wrijft zijn vingers over elkaar: „Een beetje fingerspitzengefühl." Maar Nederland is en blijft vooralsnog een dropland. Daar naast bestaat er ook veel 'sei zoensgebonden' snoepgoed. De laatste weken is er zeventig ton strooigoed voor de Sinterklaas tijd de deur uitgegaan. Ook de kerstspullen zijn nu al weg; er rest in de showroom nog slechts een eenzame kerstboom. En een hoek van de showroom in Raamsdonksveer staat nu al vol chocolade paashazen. Den Engelsman constateert een opmerkelijk verschil tussen de Nederlandse en de Belgische markt. „Een Belg geeft over het algemeen veel meer uit aan FOTO WILLEM BLAUW voeding. Hij hecht veel waarde aan eten in het algemeen. Je kunt een Belg gemakkelijker dure dingen verkopen. Een Ne derlander wil vooral veel voor weinig." Pionieren zoals Willem Izaak Verduijn deed is er tegenwoor dig niet meer bij. „Vroeger reis de men de hele wereld af om contacten met fabrikanten te leggen. Maar de zoetwarenwe- reld is niet zo groot. Elke maand krijgen wij wel een aan bieding van een fabrikant die ons vraagt of we zijn produkt op de markt willen brengen," vertelt Den Engelsman. Het succesnummer van de 'vieze snoepjes' uit Denemar ken is zo vanzelf aan komen waaien. Dat betekent niet dat het bedrijf op zijn lauweren kan rusten. „Bij die Beverly Hills kauwgum heb ik geen moment getwijfeld. Maar even later kwam iemand met iets van een andere serie, die mij niets zei. Ik heb toen bij familie en kennissen geïnformeerd wat die ervan vonden, en toen be sloten het niet te doen. Veel van die tv-series zijn slappe aftrek sels van elkaar en dan werkt het niet meer." Van onze redactie economie Nijmegen - De Zuidneder- andse zorgverzekeraar VGZ udeert op een reorganisatie. £"*«•1 daarbij staat de vraag 8 e taken in de regio en welke J,aai kunnen worden uitge- ,r~ Aanleiding hiervoor zijn ""wikkelingen in de markt, zo- /f benemende concurrentie, en shjgende beheerskosten. Wat voor consequenties deze studie zal hebben, kan een woordvoerder van VGZ nog niet zeggen. De verzekeraar is mo menteel bezig samen met het personeel te inventariseren hoe de zaken beter aangepakt kun nen worden. VGZ is enkele jaren geleden ont staan uit een fusie van zes zie kenfondsen en een particuliere verzekeraar. Het bedrijf heeft het hoofdkantoor in Nijmegen. Er zijn regio-vestigingen in Maastricht (140 banen), Venlo (165), Eindhoven (169), Den Bosch en Tilburg (samen 350), Bergen op Zoom (127) en Nijme gen (inclusief het hoofdkantoor 440). Volgens de woordvoerder moet VGZ zich omwille van de 'conti nuïteit' bezinnen op haar koers nu niet alleen de interne kosten stijgen maar zich ook extern allerlei ontwikkelingen voor doen. Zo wordt de concurrentie tussen de verzekeraars scherper, treedt de overheid steeds verder terug, moeten de kosten van de gezondheidzorg dalen en krijgen ziekenfondsverzekerden per 1 januari de vrije keuze waar ze zich willen verzekeren. De bezinning op de toekomst heeft geleid tot onrust onder het personeel. Zo bestaat de vrees dat het kantoor in Maastricht drastisch wordt afgeslankt. De VGZ-woordvoerder ontkent dat daarvoor al plannen bestaan. VGZ is volgens hem in het ge heel nog niet toe aan een invul ling per regio. „En er bestaat geen geheime agenda." De Gur Mariner aan de kade van de Vlissingse haven. FOTO ANP Van onze correspondent Vlissingen - Na bijna drie jaar is gisteren in Vlissingen een groot deel van de lading van de Gur Mariner openbaar verkocht. De Gur Mariner, die goederen bestemd voor Irak vervoerde, werd in 1990 vanwege een handelsembargo met dat land in Vlissingen aan de ketting gelegd. De lading, waaronder 112 Mercedes-vrachtwagenchas- sis, vorkheftrucks, pijpleidin gen en chemicaliën, bracht op de kop af 4.015.000 gulden op. Voor de vrachtwagens werd 3.680.000 gulden neergeteld. De wagens zullen overigens niet op de Nederlandse wegen verschijnen, omdat zij op geen enkele manier aan de milieu- eisen voldoen. Ze gaan waar schijnlijk naar het Midden- Oosten. Het bieden op de goederen gebeurde tijdens de veiling overigens niet door de handvol potentiële kopers, maar door hun advocaten. De laatsten moesten echter wel een ver klaring overleggen dat hun cliënten over voldoende geld beschikten en dat zij de koop prijs ook inderdaad zouden voldoen. De verkoop gebeurde op last vSn SerVaas Ine, een Ameri kaans bedrijf dat nog een vor dering van 14.500.000 miljoen dollar op het ministerie van Industrie van Irak had en be slag op de lading liet leggen. Op het moment dat de kopers hun spullen afhalen, krijgen zij van de Dienst der Domei nen nog een rekening gepre senteerd voor een gedeelte van de opslagkosten, die tot op heden een dikke drie miljoen gulden voor de totale lading bedragen. Djakarta - Holec Hoogspanning in Amersfoort, onderdeel van het Begemann-concern, heeft in samenwerking met de Indonesi sche partner P.T. Prismanay in Indonesië een order verworven van ongeveer 20 miljoen. Aan het Indonesische elektriciteits bedrijf wordt een 150 kV met gas geïsoleerd onderstation geleverd, dat wordt geïnstalleerd in Djakarta.- Ongeveer 25 procent van de totale order wordt lokaal besteed. Het Holec- concern neemt deel aan de delegatie uit het bedrijfsleven die deze week onder aanvoering van staatssecretaris Van Rooy (buitenlandse handel) Indonesië bezoekt. Van Rooy opende daar gisteren een studiebijeenkomst over energie, waarbij Nederland se bedrijven zich presenteerden. Rotterdam - Het subtropisch zwemparadijs Tropicana in Rotter dam, eigendom van Center Pares, wordt waarschijnlijk overge nomen door de Rotterdamse horeea-ondernemer L. Blom. Het langs de Nieuwe Maas gevestigde zwembad, dat jaarlijks meer dan 400.000 bezoekers trekt, zal in de huidige vorm blijven bestaan. De horeca-activiteiten in Tropicana wil Blom meer door cateringbedrijven laten verrichten. Voor 40 van de 110 werknemers, voornamelijk restaurantpersoneel, wordt ontslag aangevraagd. Het recreatieconcern probeert echter zoveel moge lijk van deze mensen binnen de eigen organisatie te herplaatsen. Tropicana werd in 1988 geopend. Aanvankelijk kwamen er jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers op af. Toen het nieuwtje eraf was, daalde dit aantal. Washington - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij North west Airlines wil casinospelletjes aan boord halen. Het is een gok, maar mogelijk levert het meer passagiers op in de concurrentieslag met Singapore Airlines en Virgin Atlantic. Die twee maatschappijen hebben aangekondigd dat zij videopoker en blackjack zullen invoeren op hun vluchten. Virgin concur reert met Northwest op de route Boston-London, Singapore Airlines op routes in Azië.De directie van Northwest heeft het Congres gevraagd gokken in de lucht toe te staan, omdat anders veel passagiers naar de concurrentie over zouden kunnen lopen. De Amerikaanse vereniging van cabinepersoneel ziet het plan niet zo zitten, goklustige passagiers aan een videoschermpje. Het personeel moet het nu al vaak zien te stellen met dronken reizigers en vreest dat het gokken een verzetje van weinigen wordt dat het plezier van velen zal bederven. Amsterdam - De Postbank heeft een beveiligingssysteem van de girobetaalkaarten laten verwijderen nadat bekend was gewor den hoe dit systeem werkte. Volgens een woordvoerster gaat het om een beveiliging die niet werd gebruikt en als extra was aangebracht. Het gaat om enkele schuine streepjes die, gelezen met een speciale lens, het woord Postcheque vormen.De drukker van de kaarten, de Staatsdrukkerij (SDU) in Den Haag, is juist in conflict met het Amerikaanse bedrijf GSSC over een beveil- gingsmethode. GSSC beschuldigt SDU ervan een systeem dat zij heeft ontwikkeld, te hebben gestolen en te gebruiken voor de betaalkaarten. Een woordvoerder van SDU ontkent dat de verwijderde streepjes op de betaalkaarten het systeem vormen waarover het conflict is gerezen. SDU ontkent trouwens elke beschuldiging dat een beveiligingssysteem is gestolen. Volgens de zegsman zal vandaag een gerechterlijke procedure in gang worden gezet om GSSC te dwingen, te stoppen met de aantijgin gen. Heerlen - DSM en het Amerikaanse concern Allied Signal onderzoeken in het diepste geheim mogelijke vormen van samenwerking. De gezamenlijke studie spitst zich vooral toe op een bundeling van de grootschalige caprolactam-activiteiten van de twee ondernemingen. Maar ook een uitruil van produk- ten wordt niet uitgesloten. DSM en Allied Signal zijn samen veruit de grootste fabrikant ter wereld van caprolactam, een grondstof voor de produktie van tapijtgaren. Allied Signal heeft in de VS een marktaandeel van bijna 50 procent. DSM heeft in de VS een marktaandeel van 30 procent. In Europa wordt DSM alleen voorbijgesteefd door BASF.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7