II DE STEM 'Ik reis om Neerpelt heen' Lieve Joris, schrijfster van 'De poorten van Damascus': UIT gids suske wis hambone SCHIJF Gouden Ganzeveer voor schrijverspaar Dubois 6Regionale televisie vergt hogere omroepbijdrage' DESTEM Nemo Wipers Crowded House Wagner Russian Disc Nieuwe dagelijkse Nederlandse soap Mega Top 50 in zee met Veronic3 „We z^jn nu eenmaal een generatie die is opgegroeid met televisie. We hebben veel gezien en niets beleefd" Luc Tuymans, schilder De Vlaamse schrijfster Lieve Joris heeft een res pectabel oeuvre reisboe ken op haar naam ge bracht. Haar laatste boek is 'De poorten van Da mascus', waarin ze schrijft over haar verblijf in Syrië. In Damascus woonde ze maandenlang bij haar oude vriendin Hala en haar Syrische fa milie. Ze deelde de pro blemen van Syrische in tellectuelen, die klem zit ten tussen het bewind van Assad en het Westen, waarvan ze weinig te verwachten hebben. Lie ve Joris over reizen en ambities, over haar grootmoeder en haar ge boorteplaats Neerpelt. Door Henk van Weert Een Vlaamse in Amsterdam. Lieve Joris praat hard, snel en direct en in haar stem klotst niet langer de Dommel maar de Am- stel. Alleen als ze met landgeno ten spreekt, zingt ze nog de zang van de geboortegrond. „Belgen nemen me dat wel eens kwalijk", zegt ze, „ze kunnen daar zelfs agressief van worden. Maar ja, ik woon nu eenmaal al jarenlang in Amsterdam. Ik ben een kame leon, ik pas me aan bij mijn omgeving. Ook op reis. Een ka meleon is de beste observator. Het liefst zou ik onzichtbaar reizen en alle talen begrijpen. Gewoon kijken, zonder invloed uit te oefenen" Haar etage in Oud-Zuid is haar uitvalsbasis. Als ze niet langdu rig in het buitenland is, schrijft ze hier haar boeken. Van hieruit vertrok ze naar Damascus; naar Hala, in het land van Assad en zijn verklikkers, die de Syriërs in een ijzeren greep houden. Hala is een gefingeerdenaam. Lieve Joris heeft in het boek ook situaties en belevenissen anders verwoord, dan ze in werkelijk heid waren. „'De poorten van Damascus' is een zeer geconstru eerd boek geworden. Ik wist vanaf het begin dat ik veel aan de werkelijkheid zou moeten veranderen om mensen in Da mascus met wie ik gesproken heb, te beschermen. Maar dat heb ik in vorige boeken ook gedaan. Ik wil ook niet uitleggen hoe ik de realiteit in het boek omgezet heb. Dan zou ik zelf de sluier oplichten. Het ging mij om de beschrijving van een vriend schap tussen iemand daar en hier, om de mogelijkheden en de onmogelijkheden daarvan. Om de effecten van grote gebeurte nissen en de politieke atmosfeer op de levens van kleine mensen. Ik ben ook niet op de eerste plaats om Syrië naar Syrië ge gaan. Die vriendschap is de kern van het boek". Geen fictie Ondanks de transformatie is het boek geen fictie geworden. „Ik ben niet van nature een fictie schrijfster. Achter mijn bureau een verhaal verzinnen, dat lukt me niet. Ik vind dat er een bepaalde schoonheid in de wer kelijkheid zit. Ik ga binnenkort voor lange tijd naar Afrika en ik weet nu al dat ik daar dingen zal beleven, die ik nooit zelf kan bedenken. Ik maak altijd veel gekkere dingen mee, dan mijn fantasie mij kan leveren". Lieve Joris was eerder in Arabië. Ze schreef er het boek 'De Golf' en het Boekenweekessay 'Een kamer in Cairo' over. Tijdens de Golfoorlog besloot ze terug te keren. „De Arabische landen zijn bij mij gaan horen. Ik erger de me aan het beeld dat tijdens de Golfoorlog in het Westen van Arabieren opgeroepen werd. Het beeld dat de moslims de nieuwe vijanden zijn, nu de Koude Oor log voorbij is. Maar met ergernis kom je niet verder, dus ging ik terug en daar is dit boek uit voortgekomen. Mensen die hier wonen hebben een stereotype beeld van Arabieren. Ik heb ge probeerd om dat te nuanceren, om een figuur tot leven te bren gen, dat ik zelf had kunnen zijn, als ik toevallig in Syrië was geboren. Nee, dat is geen beke ringsdrift. Ik ben al lang geleden opgehouden te denken dat ik als sehrijster aan het stuurwiel sta en dat ik meningen die massa's mensen over elkaar hebben, kan bijsturen. Die macht hebben wij niet. Maar ik denk dat mensen die al twijfelden aan de CNN- realiteit over Arabieren met dit boek een duik kunnen nemen in de Arabische wereld om hun zienswijze te nuanceren." i Lieve Joris: „Een schrijver moet de mysteries van zijn eigen leven niet altijd meteen uitbuiten". FOTO KLAAS KOPPE In haar boeken schrijft Lieve Joris, in de kantlijn van het eigenlijke verhaal, over haar af komst. Over Neerpelt en haar familie, die liever had gezien dat ze in Belgisch Limburg was ge bleven. Ze schrijft ook over haar heerom Albert, de missionaris die naar Kongo was vertrokken en die ze vele jaren later achter na gereisd is. En vooral over haar bomma, haar grootmoeder, met wie ze een bijzondere band had. „Mijn grootmoeder woonde te genover ons, in het vroegere huis van mijn ouders. Ik denk dat ze al vroeg haar oog op mij heeft laten vallen en beslist heeft dat ik een bijzonder persoon in haar leven zou worden. Vanaf mijn zevende trok ik naar haar. Daar huiswerk maken, daar slapen. Mijn grootmoeder's huis was een plek om naar te vluchten, als er thuis in dat grote nest van negen kinderen iets fout ging. Ze koes terde me, ze verwende me, ze was wel heel erg possessief, al tijd blij als ik ruzie kreeg met vriendjes, omdat ze me dan weer voor zichzelf had. In plaats van dat ik als jong meisje ten onder ging in dat grote gezin, zat ik bij haar voor het raam naar de overkant te staren. Dat heeft mij gered. Daardoor werd het ge makkelijker om weg te gaan uit Neerpelt". Rijke vent „Ik geloof dat ik in Neerpelt mijn talenten niet op dezelfde manier had kunnen ontwikkelen. De mensen in miin omgeving begrepen mijn ambities niet. Als ik vertelde dat ik wilde reizen zeiden ze: weet je wat jij moet doen, jij moet een rijke vent trouwen. Of: ga eerst maar eens trouwen en kinderen krijgen, dan gaat die onrust wel voorbij. Alsof wat ik wilde een ziekte was, die je met man, kind en groot huis moest behandelen. Ik wilde ontsnappen aan die sfeer, die mij reduceerde tot de toe komstige vrouw van een rijke vent. Daarom ben ik weggegaan uit Neerpelt en uit België. Soms praat ik daar met mensen uit die omgeving over. Ik krijg dan vaak te horen: wat jij doet, had ik ook willen doen, maar ja, toen ben ik getrouwd en heb ik kinderen gekregen. Veel mensen durven de onzekerheid niet aan die ligt tussen de gedachte aan weggaan en het moment waarop je met een resultaat thuis komt". Anker In dat essay schrijft u ook: „Men licht zijn anker niet ongestraft". Welke prijs betaalt u? „In 'De poorten van Damascus' is Hala iemand die een ander leven is gaan leiden dan ik. Zij is wèl bij de familie gebleven, zij heeft zich wèl gehouden aan wat de stam van haar vroeg. Zij zal nooit het schuldgevoel kennen dat ik heb. Het schuldgevoel dat je niet goed genoeg voor je ouders zorgt, omdat je bent ver trokken en niet vaak meer thuis komt. Het is het schuldgevoel dat ik er niet bij was, toen mijn grootmoeder stierf, die mij van mijn zevende tot mijn achttiende heel erg trouw was. Ik was ne gentien en ik zat in Amerika, toen ze gestorven is. Ik hoorde pas van haar dood toen ze al begraven was. Ik heb dat verlies niet verwerkt. Ik was natuurlijk al lang van haar weg aan het reizen, maar op het moment dat zoiets gebeurt, word je plotseling geconfronteerd met de conse quenties van je besluit om je leven anders in te richten. Bijna ql mijn broers en zussen wonen in de omgeving van het ouderlijk huis. Bij mij is er die breuk, die ik zelf gewild en gezocht heb". Aarzeling U stipt uw eigen verleden tel kens aan in uw boeken. Maar echt diep er op ingaan doet u niet. Wordt het niet tijd voor een boek over België? Lieve Joris aarzelt. Weg is de vastberadenheid, weg is de spraakwaterval. En dan, met zachte stem: „Nee". „Laat ik het zo zeggen: ik moet leren om de schaamte te over winnen door stijl. Ik moet een stijl zien te vinden, waarin ik kan vertellen wat er gebeurd is. Zover is het nog niet. Een schrij ver moet de verhalen, de com plexiteit en de mysteries van zijn eigen leven niet altijd direct uit buiten. Je moet daar voorzichtig mee omspringen. Ik wil wachten totdat de dingen samenvallen. Ik ben met een hele grote omweg om Neerpelt heen aan het reizen. Daar wil ik het voorlopig bij laten. Aanstippen is genoeg". Lieve Joris: De poorten van Da mascus. Uitg. Meulenhoff, prijs 36,50. Zij spreekt donderdag 11 november in De Bussel in Oos terhout, aanvang 20.15 uur. OOK IN België wordt er in het bronsgroen eikenhout volop op de trom geslagen. Nemo, uit het Belgisch-Limburgse Houtha len, doet dat met energieke gi taarpop en een nadrukkelijk aanwezigs ritmesectie. De band won in 1991 al de finale van Humo's Rockrally (het Bel gische voorbeeld voor de Grote Prijs van Nederland) en werd eerder dit jaar door België uit gevaardigd naar de New York Music Seminar. Nu ligt er dan het langver wachte cd-debuut. Titelloos. Maar de bescheidenheid die daaruit spreekt, wordt gelogen straft wanneer je het schijfje eenmaal in het apparaat hebt gestopt. Energiek is bijna een te zwak woord voor de enorm krachtige gitaarpop die Nemo uit je boxen laat daveren. Niet knetterhard, maar melodieus, dan weer trashy en soms heel ingetogen. Een soort harde ver sie van de Lemonheads, voor wie per se een vergelijking no dig heeft. Nemo is een heerlijke up-tempo pop-plaat met soms heel aan stekelijke nummers die niet meer uit je hoofd te branden zijn als je ze eenmaal gehoord hebt. De vrolijke single Bicycle called love bijvoorbeeld, of het sobere Public swimming pool, waarop zanger Peter Houben verdomd veel weg heeft van Lou Reed. Alleen al de intro van de cd verdient het om poephard gedraaid te worden. De baspartij die dan de funde ring teistert, is de perfecte voorbode van een uurtje mu- ziekplezier. (Brinkman/Play it again Sam) gerard van den broek WE SCHRIJVEN 1977 als Greg Sage zijn werk in een van de plaatselijke bioscopen van Portland, Oregon, beu is en besluit een band op te richten. Geïnspireerd door een van zijn dagtaken, het ramen-lappen, noemt hij de groep de 'Wipers' en zet zich aan het song-schrij ven. Sindsdien is Sage de spil figuur van de Wipers gebleven; de overige twee groepsleden hangen er zomaar een beetje bij. Greg Sage schrijft alle nummers, produceert alle pla ten, doet alle promotie... Greg Sage is de Wipers. Door de jaren heen heeft de groep een vrij ruig imago ge had: fel gitaarwerk en bijtende zang waren het kenmerk. De rustige nummers bewaarde Sa ge voor zijn latere solowerk. Met name zijn eerste solo-al bum, Straight Ahead, was een ijzersterk geheel van ingetogen, poëtische stukjes muziek, waarin hij de luisteraar einde loos laat wegdromen op kabbe lende gitaargolven. Toegege ven, het daaropvolgende Sacri fice (for love) viel een beetje tegen en ook met de Wipers toonde Sage zich niet al te geïnspireerd meer, maar zijn intrede in de 'hall of fame' was meer dan terecht. De tijden van armoe lijken ech ter voorbij. Met Silver Sail ligt er het nieuwste Wipers-album en het is meer dan ooit een produkt van voorman Sage, die er kennelijk is achtergekomen dat hij zijn groep net zo goed als solo-project kan beschou wen omdat hij toch al al het werk deed. Silver Sail klinkt weer als een lange droom van kabbelende gitaartjes en ijle zang. Er is wel snrake van verschillende songs, maar door het typische gitaargeluid en Sage's typische spel lijken het allemaal variaties op hetzelfde thema. Geen saaie bedoening evenwel, want voor wie van dromen houdt, is Silver Sail een wereldplaat. En als je dan toch in de winkel bent, luister dan gelijk nog even naar Straight Ahead. (Play It Again Sam) gvdb ER LOOPT in de popmuziek een aantal figuren rond die ver boven het gemiddelde pres teert. Het zijn artiesten die er keer op keer in slagen hun muzikale oeuvre te verrijken met imposante platen. Cd's die je na verloop van tijd voor geen goud meer zou willen missen. Wat mij betreft moeten de broertjes Finn tot dat selecte groepje artiesten gerekend worden. Vroeger met Split Enz maakten ze al prachtige platen en ook op eigen benen verras sen ze de Lefhebber keer op keer met fantastische muziek. Tim Finn leverde eerder dit jaar de magnifieke solo-plaat Before after af. Neil Finn bracht met Crowded House on langs de vierde Iangspeler uit, Together alone getiteld. Zowel Tim als Neil moesten met hun platen iets bewijzen, want samen hadden ze een paar jaar geleden de fenomenale Crowded House-cd Woodface gemaakt. Die plaat leek boven dien een permanente samen werking tussen deze twee geta lenteerde broers in te houden, maar kort nadien verliet Tim de band om andermaal zijn solo-carrière gestalte te geven. Voor Crowded House minus Tim bleef er de moeilijke taak over om de kwaliteit van Woodface te evenaren. Neil Finn c.s. is daar op Together alone niettemin in geslaagd. Sterker nog, hoe vaker je naar Together alone luistert, hoe meer je het idee krijgt met een meesterwerk te maken te heb ben. Vergeleken met Woodface is de toon van de nummers op Toge ther alone melancholisch, waardoor ze wat minder pak kend zijn en uiteraard mis je de fraaie samenzang van de beide broers. Maar gaandeweg ont vouwen zich op deze plaat zo veel luisterrijke lagen dat het horen van de plaat een haast weldadige ervaring wordt. En dan te bedenken dat Neil Finn met zijn muziek eigenlijk heel dicht in de buurt blijft van hetgeen de Beatles dik 25 jaar geleden lieten horen. Maar waar Paul McCartney er van zijn leven niet meer in zal sla gen om nummers van Beatles kwaliteit te maken, daar lijkt Neil Finn (zijn broer ook trou wens) ze moeiteloos uit zijn mouw te schudden zonder dat- ie ook maar een moment in kopieën vervalt. Together alone is van een zeld zame schoonheid. (Capitol) WIM van leest HET FESTSPIELHAUS dat Wagner zelf liet bouwen en dat in 1876 werd geopend met een uitvoering van de complete Ring des Nibelungen, blijkt nog altijd de meest geschikte ambi ance voor deze muziek. De op namen die in de zomer van JO. MUZIEKRECENSIES 1991 tijdens de Festspiele wer den gemaakt zijn erg goed. De ze live-opnamen, onder leiding van Daniël Barenboim, kunnen wedijveren met elke studio-re gistratie. De Teldec-release van deze Ring is niet alleen aantrekke lijk vanwege de prachtige ge luidsweergave, maar ook van wege de informatie die de bij behorende boekjes bieden. Naast de tekst van de cyclus staan voortdurend de motieven afgedrukt (uiteraard in mu ziekschrift) die op dat moment in de orkestpartij aan de orde zijn. De gehele Ring is gebouwd op die vele honderden motieven en er gaat in het orkest geen maat voorbij of er klinkt er een: alle hoofdpersonen hebben hun ei gen motief, maar ook de hoofd thema's. Zo is er het liefdesmo tief, Vertrags-Motiv, Entsagungs-Motiv, Todesklage- Motiv, Grübel-Motiv, Wehe- Motiv, Zorn-Motiv, Erlösungs- Motiv, Liebesbann-Motiv, Schlaf-Motiv, maar ook minder Wagneriaanse zaals het Regen- bogen-Motiv, Gewitter-Motiv etc. De regenjassen en jaren-'40- hoeden die regisseur Harry Kupfer de zangers in 1991 liet dragen, alsmede de sexy disco pakjes der Rheintöchter, die hóór je gelukkig niet op deze rijke Bayreuth-registratie. (Tel- dec) hans rooseboom EEN SERIE interessante cd's verschijnt onder de naam Rus sian Disc. Uitvoeringen van voornamelijk Russische muziek door louter grote namen uit de vroegere en huidige Russische muziekpraktijk. Luister eens naar Schumanns Celloconcert op een opname uit 1965, gespeeld door Rostropo- vich. Met zijn onvergelijkelijke techniek en onrustbarend zui vere toon maakt hij iets moois van Schumanns hier en daar onmogelijke concert. Het Staatsorkest van de SU onder leiding van David Oistrach speelt de orkestpartij als speel den zijn Tchaikovski. Het komt het celloconcert van Schumann zeer ten goede. Eveneens een oudere opname (1973) is er een met de sopraan Galina Vishnevskaja, de enige echte diva die de Sovjetunie heeft voortgebracht. Begeleid door haar man Rostropovich (alweer, maar nu op de vleugel) brengt zij liederen van Muss- orgski en Shostakovich. Russian Disc bestaat geheel uit live-opnamen. Dat geldt ook voor de recente opnamen (1990) van Scriabins harmonisch ver zadigde le en 3e Symfonie, ge speeld door o.a. Jevgeni Swet- lanov en Svjatoslav Richter. De omvangrijke serie biedt een ge niaal gezelschap uitvoerend Russisch talent. WOENSDAG 10 NOVEMBER 1993 DEEL DI Amsterdam (anp) - De eervolle Gouden Ganzeveer-prijs wordt dit jaar toegekend aan het schrijversechtpaar Pierre H. en Simone Dubois. Zij krijgen deze onderschei ding voor hun uitzonderlijke bijdrage aan het Nederland se cultuurbezit, vooral voor meer dan dertig jaar lange aandacht voor het leven en werk van Belle van Zuylen. Dat heeft de Koninkijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB) dinsdag bekend gemaakt. Minister Andriessen van economische zaken zal de prijs, een handgemaakte gouden ganzeveer, op 15 december uitreiken. Het echtpaar Simone Dubois (1910) en Pierre H. Dubois (1917) stond aan het begin van de herleving van de belangrijke 18e-eeuwse Nederlandse Franstalige schrijfster Belle van Zuy len (1740-1805). Behalve een veelzijdige literaire activiteit, legden zij de grondslag voor de wetenschappelijke editie van Belle van Zuylens verzamelde werken en brieven. Ook richtten ze tal van tentoonstellingen in. In 1993 verscheen van hen de eerste grote Nederlandse biografie over de schrijfster, 'Zonder Vaandel'. De Gouden Ganzeveer-prijs werd in 1955 ingesteld en is bedoeld voor diegenen, die door publikaties of activiteiten een belangrij ke bijdrage aan het cultuurbezit hebben geleverd. In de 17e eeuw kregen de beste leerlingen uit Amsterdamse klassen een gouden ganzeveer. Hilversum (anp) - In de toekomst moeten regionale televisie programma's als venster worden opgenomen in een van de landelijke netten. Dat schrijft de organisatie van regionale omroepen ROOS in het rapport 'Regionale televisie, een uitdaging aan Hilversum'. Verder dringt ROOS nogmaals aan op verhoging van de om roepbijdrage. Volgens secretaris Groenendijk kan alleen dan re gionale publieke televisie goed van de grond komen. Over de noodzaak van regionale televisie bestaat bij de omroepen geen twijfel. De televisie is van daag de dag het belangrijkste mediumtype. De beeldbuis neemt een centrale plaats in ie der huishouden in. De consu ment, zo zegt Groenendijk, wil naast krant en radio voor regio naal nieuws dan ook een beroep op de televisie kunnen doen. Regionale en lokale televisie staat nu nog in de kinderschoe nen. Amsterdam heeft AT 5 en sinds vorig jaar verzorgt TV Oost regionale uitzendingen. Een aan tal nieuwe stations is in aan tocht. Volgend jaar gaat Omrop Fryslan van start. Verder staat Zuid-Holland TV in de start blokken en in Groningen, Dren the, Brabant en Limburg worden plannen voor regionale televisie voorbereid. De huidige stations hebben het niet gemakkelijk. TV Oost bij voorbeeld ondervindt grote pro blemen om de financiering rond te krijgen. Volgens Groenendijk worden dergelijke problemen in feite veroorzaakt door de lakse opstelling van de overheid. Het ministerie van WVC zegt wel voorstander van decentralisatie te zijn, maar de provincie krijgt niet de ruimte om eigen beleid vorm te geven. Een verhoging van de provincia le opcenten op de omroepbijdra ge is thans niet mogelijk. Publie ke televisie kan echter niet, Groenendijk is daar zeer stellig in, op commerciële wijze worden geëxploiteerd. Sponsoring en re clame bieden geen zekerheid. De steun bij de komende experi menten van de kabelexploitan ten, vaak nutsbedrijven, brengt ook geen permanente oplossing. Groenendijk verwacht dat ka belexploitanten uiteindelijk zich als commerciële bedrijven zullen gedragen. Per televisiestation is minimaal een jaarlijks bedrag van vier tot vijf miljoen gulden noodzakelijk, afhankelijk van de opzet en het programma-aanbod. Over de films goes -Grand Theater 14 en 20 u. Jurassic Park. hulst - De Koning van Engeland 20 u. Jurassic Park. 20 u. The firm. 20 u. The fugitive. middelburg - Cinema 20 u. Daens. vlissingen - Alhambra 1 14 en 20 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. Ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14 u. 3 Ninja's. 20 u. The piano. - Alhambra 4 14 en 20 u. The fugitive. bergen op zoom - Cinem'actueel 1-2-3 14 u. Junglebook. 20 u. The piano. 20 u. The fugitive. 14 en 20 u. Jurassic Park. - Roxy 1 - 14 u. Homeward bound. 20 u. The firm. -Roxy 2 - 14 u. De prinses en cL trollen. 20.15 u. Sliver. exacte verhoging van de om roepbijdrage die noodzakelijk is laat ROOS zich niet uit. De mogelijkheid voor de provincie om er een tientje bij te kuiuu doen, zou in de ogen van ii J regionale omroepen nog nieU gek zijn. Kerntaak Voor wat betreft de vorm word! gedacht aan een nieuwspro gramma van zo'n 45 minuten. Het verstrekken van nieuws is voor ROOS de kerntaak voor regionale televisie. Juist da moet een station sterk zijn. Het aanbieden van serie's of soap, zoals AT 5 dat in hei verleden heeft gedaan, acht Groenendijk niet zinvol. De re gionale televisie moet zich im mers duidelijk onderscheiden van landelijke publieke en com merciële televisie. Buitenlandse ervaringen bewij zen dat volgens Groenendijk ook. Zogenoemde vensterpro grammering wordt in Oostenrijk toegepast. Het tweede net van Oostenrijkse omroep ORF biedt met veel succes regionale pro gramma's. Tot op heden heeft Hilversum weinig belangstelling getoond voor regionale televisie. Het loof dat het om een zinvolle denkrichting gaat, moet nog worden verbreid. Van onze rtv-redactie Tros en Veronica zetten de kij kers vanaf maandag 3 januari een nieuwe dagelijkse, Neder landse soapserie voor: een be werking van het succesvolle Amerikaanse Ryan's Hope. Een belangrijke rol in de reeks, waarvoor de opnamen deze maand zijn begonnen, is wegge; legd voor Marjolein Keuning. Zij was onder meer van de partij in Vrouwenvleugel. De nieuwe soap waarvan de titel later bekend wordt gemaakt, is op werkdagen te zien om 19.3' uur op Nederland 2. Hij wordt geproduceerd door Joop van den Ende. roosendaal - City 1-2-3 14 u. Jungleboek. 14 u. Teenage mutant ninja turtle- 20 u. the firm. 14 en 20 u. Jurassic Park. 20 u. Howards end. Van onze rtv-redactie De Stichting Mega Top 50 in zee met Veronica. Met in_ van volgend jaar zendt VeroiucJ deze hitlijst op zaterdagen uit op de radio om 14.00 uur en zondagen op tv om 16.45 uur. Pogingen van de Tros om n* Veronica te komen tot een g®8' menlijke uitzending hebbj schipbreuk geleden. De Tros aii begin dit jaar startte ®et Mega Top 50, is teleurgesteld® de samenwerking onmogeW bleek. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagedi tie VPRO: 10.05 NL Buitenland re portage. 11.05 Michelangelo. AVRO: 12 07 Radiojournaal. NCRV: 17.05 Hiér en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praat radio. NOS: 20.04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op morgen. EO: 0.04 Voor wie niet slapen kan. 1.02 Zingen in de nacht. 202 De verandering. 3.02 Gospels van toen. 4.02 De ochtendmix. 5.02-7.00 Wakker op weg RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. VOO: 7.04 Ook goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u werkt. 12.04 Het is maar een spelle tje. 14.04 Terug in de tijd. 15.04 Nederland muziekland. EO: 17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ekkei ho rizontaal. EO: 19.04 Country trail. 20.04 Nederland zingt: Eo's sing in. 2030 Nederland zingt: Licht op jon gerenkoren. 21.04 Gospelpodium. 22.04 Praise op woensdag. 23.04-24.00 Take it easy RADIO 3 Eik heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-ctub. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop |l en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00. 18.00 en 20.00 Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04 Musica sacra. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. 13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid dagconcert (t). 15.05 Het middag concert 16.00 De Nederlanden. AVRO: 17.00 Jacco's keus. 18.04 Kleine zaal. 19.00 Opera magazine. 20.02 Avondconcert: Koninklijk Con- certgebouwork. met orgel. 21.45 Symfonie nr. 7 van Tsjaikovsky. London Philharm. orch. 22.30 The ma. 23.00 Jazzspectrum. NCRV: 0.02-1.00 Vier na middernacht,, RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02 Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen die gebeuren. 13.10 Glas in lood. 14.02 Montaigne. RVU: 16.02 De schatka mer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 CDA. KRO/RKK: 18.02 Op ver haal komen. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19,15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Praktijkdiploma infor matica MG 1.21.15 Telescoop. 21.30 P.C. Privé. 22.00 Kwaliteitsmanage ment. 22.30 Reklame en promotie. NOS: 23.07-23.58 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants -nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.07 Muziekkiosk. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: De heer lijkheid. 17.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 Het weer in de provincie. 7.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.45 overzicht ochtend bladen. 7.50 Agendatip en agenda. 8.08 Landelijke en internationale actualiteiten Radio 1.12.05 Nieuws en actualiteiten met om 12.15 Het weer in de provincie. 12.32 Regio naal nieuwsoverzicht. 12.35 Zeeuw se streken. 12.55-13.00 De agenda. 1603 Het kanaal door Zeeland. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 Het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 Eute beute. 17.55-18.00 De agenda lIBBllKilf: EJf metiDE nvim resem re spscscn nn. seen WOOSD ui Emcti

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20