II
DE STEM
'Ik reis om Neerpelt heen'
Lieve Joris, schrijfster van 'De poorten van Damascus':
UIT gids
suske wis
hambone
SCHIJF
Gouden Ganzeveer voor
schrijverspaar Dubois
6Regionale televisie vergt
hogere omroepbijdrage'
DESTEM
Nemo
Wipers
Crowded House
Wagner
Russian Disc
Nieuwe dagelijkse
Nederlandse soap
Mega Top 50 in
zee met Veronic3
„We z^jn nu eenmaal een generatie die
is opgegroeid met televisie. We hebben
veel gezien en niets beleefd"
Luc Tuymans, schilder
De Vlaamse schrijfster
Lieve Joris heeft een res
pectabel oeuvre reisboe
ken op haar naam ge
bracht. Haar laatste boek
is 'De poorten van Da
mascus', waarin ze
schrijft over haar verblijf
in Syrië.
In Damascus
woonde ze maandenlang
bij haar oude vriendin
Hala en haar Syrische fa
milie. Ze deelde de pro
blemen van Syrische in
tellectuelen, die klem zit
ten tussen het bewind
van Assad en het Westen,
waarvan ze weinig te
verwachten hebben. Lie
ve Joris over reizen en
ambities, over haar
grootmoeder en haar ge
boorteplaats Neerpelt.
Door Henk van Weert
Een Vlaamse in Amsterdam.
Lieve Joris praat hard, snel en
direct en in haar stem klotst niet
langer de Dommel maar de Am-
stel. Alleen als ze met landgeno
ten spreekt, zingt ze nog de zang
van de geboortegrond. „Belgen
nemen me dat wel eens kwalijk",
zegt ze, „ze kunnen daar zelfs
agressief van worden. Maar ja,
ik woon nu eenmaal al jarenlang
in Amsterdam. Ik ben een kame
leon, ik pas me aan bij mijn
omgeving. Ook op reis. Een ka
meleon is de beste observator.
Het liefst zou ik onzichtbaar
reizen en alle talen begrijpen.
Gewoon kijken, zonder invloed
uit te oefenen"
Haar etage in Oud-Zuid is haar
uitvalsbasis. Als ze niet langdu
rig in het buitenland is, schrijft
ze hier haar boeken. Van hieruit
vertrok ze naar Damascus; naar
Hala, in het land van Assad en
zijn verklikkers, die de Syriërs
in een ijzeren greep houden.
Hala is een gefingeerdenaam.
Lieve Joris heeft in het boek ook
situaties en belevenissen anders
verwoord, dan ze in werkelijk
heid waren. „'De poorten van
Damascus' is een zeer geconstru
eerd boek geworden. Ik wist
vanaf het begin dat ik veel aan
de werkelijkheid zou moeten
veranderen om mensen in Da
mascus met wie ik gesproken
heb, te beschermen. Maar dat
heb ik in vorige boeken ook
gedaan. Ik wil ook niet uitleggen
hoe ik de realiteit in het boek
omgezet heb. Dan zou ik zelf de
sluier oplichten. Het ging mij om
de beschrijving van een vriend
schap tussen iemand daar en
hier, om de mogelijkheden en de
onmogelijkheden daarvan. Om
de effecten van grote gebeurte
nissen en de politieke atmosfeer
op de levens van kleine mensen.
Ik ben ook niet op de eerste
plaats om Syrië naar Syrië ge
gaan. Die vriendschap is de kern
van het boek".
Geen fictie
Ondanks de transformatie is het
boek geen fictie geworden. „Ik
ben niet van nature een fictie
schrijfster. Achter mijn bureau
een verhaal verzinnen, dat lukt
me niet. Ik vind dat er een
bepaalde schoonheid in de wer
kelijkheid zit. Ik ga binnenkort
voor lange tijd naar Afrika en ik
weet nu al dat ik daar dingen zal
beleven, die ik nooit zelf kan
bedenken. Ik maak altijd veel
gekkere dingen mee, dan mijn
fantasie mij kan leveren".
Lieve Joris was eerder in Arabië.
Ze schreef er het boek 'De Golf'
en het Boekenweekessay 'Een
kamer in Cairo' over. Tijdens de
Golfoorlog besloot ze terug te
keren. „De Arabische landen
zijn bij mij gaan horen. Ik erger
de me aan het beeld dat tijdens
de Golfoorlog in het Westen van
Arabieren opgeroepen werd. Het
beeld dat de moslims de nieuwe
vijanden zijn, nu de Koude Oor
log voorbij is. Maar met ergernis
kom je niet verder, dus ging ik
terug en daar is dit boek uit
voortgekomen. Mensen die hier
wonen hebben een stereotype
beeld van Arabieren. Ik heb ge
probeerd om dat te nuanceren,
om een figuur tot leven te bren
gen, dat ik zelf had kunnen zijn,
als ik toevallig in Syrië was
geboren. Nee, dat is geen beke
ringsdrift. Ik ben al lang geleden
opgehouden te denken dat ik als
sehrijster aan het stuurwiel sta
en dat ik meningen die massa's
mensen over elkaar hebben, kan
bijsturen. Die macht hebben wij
niet. Maar ik denk dat mensen
die al twijfelden aan de CNN-
realiteit over Arabieren met dit
boek een duik kunnen nemen in
de Arabische wereld om hun
zienswijze te nuanceren."
i Lieve Joris: „Een schrijver moet de mysteries van zijn eigen leven niet altijd meteen uitbuiten".
FOTO KLAAS KOPPE
In haar boeken schrijft Lieve
Joris, in de kantlijn van het
eigenlijke verhaal, over haar af
komst. Over Neerpelt en haar
familie, die liever had gezien dat
ze in Belgisch Limburg was ge
bleven. Ze schrijft ook over haar
heerom Albert, de missionaris
die naar Kongo was vertrokken
en die ze vele jaren later achter
na gereisd is. En vooral over
haar bomma, haar grootmoeder,
met wie ze een bijzondere band
had.
„Mijn grootmoeder woonde te
genover ons, in het vroegere huis
van mijn ouders. Ik denk dat ze
al vroeg haar oog op mij heeft
laten vallen en beslist heeft dat
ik een bijzonder persoon in haar
leven zou worden. Vanaf mijn
zevende trok ik naar haar. Daar
huiswerk maken, daar slapen.
Mijn grootmoeder's huis was een
plek om naar te vluchten, als er
thuis in dat grote nest van negen
kinderen iets fout ging. Ze koes
terde me, ze verwende me, ze
was wel heel erg possessief, al
tijd blij als ik ruzie kreeg met
vriendjes, omdat ze me dan weer
voor zichzelf had. In plaats van
dat ik als jong meisje ten onder
ging in dat grote gezin, zat ik bij
haar voor het raam naar de
overkant te staren. Dat heeft mij
gered. Daardoor werd het ge
makkelijker om weg te gaan uit
Neerpelt".
Rijke vent
„Ik geloof dat ik in Neerpelt
mijn talenten niet op dezelfde
manier had kunnen ontwikkelen.
De mensen in miin omgeving
begrepen mijn ambities niet. Als
ik vertelde dat ik wilde reizen
zeiden ze: weet je wat jij moet
doen, jij moet een rijke vent
trouwen. Of: ga eerst maar eens
trouwen en kinderen krijgen,
dan gaat die onrust wel voorbij.
Alsof wat ik wilde een ziekte
was, die je met man, kind en
groot huis moest behandelen. Ik
wilde ontsnappen aan die sfeer,
die mij reduceerde tot de toe
komstige vrouw van een rijke
vent. Daarom ben ik weggegaan
uit Neerpelt en uit België. Soms
praat ik daar met mensen uit die
omgeving over. Ik krijg dan vaak
te horen: wat jij doet, had ik ook
willen doen, maar ja, toen ben ik
getrouwd en heb ik kinderen
gekregen. Veel mensen durven
de onzekerheid niet aan die ligt
tussen de gedachte aan weggaan
en het moment waarop je met
een resultaat thuis komt".
Anker
In dat essay schrijft u ook: „Men
licht zijn anker niet ongestraft".
Welke prijs betaalt u?
„In 'De poorten van Damascus'
is Hala iemand die een ander
leven is gaan leiden dan ik. Zij is
wèl bij de familie gebleven, zij
heeft zich wèl gehouden aan wat
de stam van haar vroeg. Zij zal
nooit het schuldgevoel kennen
dat ik heb. Het schuldgevoel dat
je niet goed genoeg voor je
ouders zorgt, omdat je bent ver
trokken en niet vaak meer thuis
komt. Het is het schuldgevoel
dat ik er niet bij was, toen mijn
grootmoeder stierf, die mij van
mijn zevende tot mijn achttiende
heel erg trouw was. Ik was ne
gentien en ik zat in Amerika,
toen ze gestorven is. Ik hoorde
pas van haar dood toen ze al
begraven was. Ik heb dat verlies
niet verwerkt. Ik was natuurlijk
al lang van haar weg aan het
reizen, maar op het moment dat
zoiets gebeurt, word je plotseling
geconfronteerd met de conse
quenties van je besluit om je
leven anders in te richten. Bijna
ql mijn broers en zussen wonen
in de omgeving van het ouderlijk
huis. Bij mij is er die breuk, die
ik zelf gewild en gezocht heb".
Aarzeling
U stipt uw eigen verleden tel
kens aan in uw boeken. Maar
echt diep er op ingaan doet u
niet. Wordt het niet tijd voor een
boek over België?
Lieve Joris aarzelt. Weg is de
vastberadenheid, weg is de
spraakwaterval. En dan, met
zachte stem:
„Nee".
„Laat ik het zo zeggen: ik moet
leren om de schaamte te over
winnen door stijl. Ik moet een
stijl zien te vinden, waarin ik
kan vertellen wat er gebeurd is.
Zover is het nog niet. Een schrij
ver moet de verhalen, de com
plexiteit en de mysteries van zijn
eigen leven niet altijd direct uit
buiten. Je moet daar voorzichtig
mee omspringen. Ik wil wachten
totdat de dingen samenvallen. Ik
ben met een hele grote omweg
om Neerpelt heen aan het reizen.
Daar wil ik het voorlopig bij
laten. Aanstippen is genoeg".
Lieve Joris: De poorten van Da
mascus. Uitg. Meulenhoff, prijs
36,50. Zij spreekt donderdag 11
november in De Bussel in Oos
terhout, aanvang 20.15 uur.
OOK IN België wordt er in het
bronsgroen eikenhout volop op
de trom geslagen. Nemo, uit het
Belgisch-Limburgse Houtha
len, doet dat met energieke gi
taarpop en een nadrukkelijk
aanwezigs ritmesectie. De band
won in 1991 al de finale van
Humo's Rockrally (het Bel
gische voorbeeld voor de Grote
Prijs van Nederland) en werd
eerder dit jaar door België uit
gevaardigd naar de New York
Music Seminar.
Nu ligt er dan het langver
wachte cd-debuut. Titelloos.
Maar de bescheidenheid die
daaruit spreekt, wordt gelogen
straft wanneer je het schijfje
eenmaal in het apparaat hebt
gestopt. Energiek is bijna een
te zwak woord voor de enorm
krachtige gitaarpop die Nemo
uit je boxen laat daveren. Niet
knetterhard, maar melodieus,
dan weer trashy en soms heel
ingetogen. Een soort harde ver
sie van de Lemonheads, voor
wie per se een vergelijking no
dig heeft.
Nemo is een heerlijke up-tempo
pop-plaat met soms heel aan
stekelijke nummers die niet
meer uit je hoofd te branden
zijn als je ze eenmaal gehoord
hebt. De vrolijke single Bicycle
called love bijvoorbeeld, of het
sobere Public swimming pool,
waarop zanger Peter Houben
verdomd veel weg heeft van
Lou Reed. Alleen al de intro
van de cd verdient het om
poephard gedraaid te worden.
De baspartij die dan de funde
ring teistert, is de perfecte
voorbode van een uurtje mu-
ziekplezier. (Brinkman/Play it
again Sam)
gerard van den broek
WE SCHRIJVEN 1977 als Greg
Sage zijn werk in een van de
plaatselijke bioscopen van
Portland, Oregon, beu is en
besluit een band op te richten.
Geïnspireerd door een van zijn
dagtaken, het ramen-lappen,
noemt hij de groep de 'Wipers'
en zet zich aan het song-schrij
ven. Sindsdien is Sage de spil
figuur van de Wipers gebleven;
de overige twee groepsleden
hangen er zomaar een beetje
bij. Greg Sage schrijft alle
nummers, produceert alle pla
ten, doet alle promotie... Greg
Sage is de Wipers.
Door de jaren heen heeft de
groep een vrij ruig imago ge
had: fel gitaarwerk en bijtende
zang waren het kenmerk. De
rustige nummers bewaarde Sa
ge voor zijn latere solowerk.
Met name zijn eerste solo-al
bum, Straight Ahead, was een
ijzersterk geheel van ingetogen,
poëtische stukjes muziek,
waarin hij de luisteraar einde
loos laat wegdromen op kabbe
lende gitaargolven. Toegege
ven, het daaropvolgende Sacri
fice (for love) viel een beetje
tegen en ook met de Wipers
toonde Sage zich niet al te
geïnspireerd meer, maar zijn
intrede in de 'hall of fame' was
meer dan terecht.
De tijden van armoe lijken ech
ter voorbij. Met Silver Sail ligt
er het nieuwste Wipers-album
en het is meer dan ooit een
produkt van voorman Sage, die
er kennelijk is achtergekomen
dat hij zijn groep net zo goed
als solo-project kan beschou
wen omdat hij toch al al het
werk deed. Silver Sail klinkt
weer als een lange droom van
kabbelende gitaartjes en ijle
zang. Er is wel snrake van
verschillende songs, maar door
het typische gitaargeluid en
Sage's typische spel lijken het
allemaal variaties op hetzelfde
thema. Geen saaie bedoening
evenwel, want voor wie van
dromen houdt, is Silver Sail
een wereldplaat. En als je dan
toch in de winkel bent, luister
dan gelijk nog even naar
Straight Ahead. (Play It Again
Sam)
gvdb
ER LOOPT in de popmuziek
een aantal figuren rond die ver
boven het gemiddelde pres
teert. Het zijn artiesten die er
keer op keer in slagen hun
muzikale oeuvre te verrijken
met imposante platen. Cd's die
je na verloop van tijd voor geen
goud meer zou willen missen.
Wat mij betreft moeten de
broertjes Finn tot dat selecte
groepje artiesten gerekend
worden. Vroeger met Split Enz
maakten ze al prachtige platen
en ook op eigen benen verras
sen ze de Lefhebber keer op
keer met fantastische muziek.
Tim Finn leverde eerder dit
jaar de magnifieke solo-plaat
Before after af. Neil Finn
bracht met Crowded House on
langs de vierde Iangspeler uit,
Together alone getiteld.
Zowel Tim als Neil moesten
met hun platen iets bewijzen,
want samen hadden ze een paar
jaar geleden de fenomenale
Crowded House-cd Woodface
gemaakt. Die plaat leek boven
dien een permanente samen
werking tussen deze twee geta
lenteerde broers in te houden,
maar kort nadien verliet Tim
de band om andermaal zijn
solo-carrière gestalte te geven.
Voor Crowded House minus
Tim bleef er de moeilijke taak
over om de kwaliteit van
Woodface te evenaren. Neil
Finn c.s. is daar op Together
alone niettemin in geslaagd.
Sterker nog, hoe vaker je naar
Together alone luistert, hoe
meer je het idee krijgt met een
meesterwerk te maken te heb
ben.
Vergeleken met Woodface is de
toon van de nummers op Toge
ther alone melancholisch,
waardoor ze wat minder pak
kend zijn en uiteraard mis je de
fraaie samenzang van de beide
broers. Maar gaandeweg ont
vouwen zich op deze plaat zo
veel luisterrijke lagen dat het
horen van de plaat een haast
weldadige ervaring wordt.
En dan te bedenken dat Neil
Finn met zijn muziek eigenlijk
heel dicht in de buurt blijft van
hetgeen de Beatles dik 25 jaar
geleden lieten horen. Maar
waar Paul McCartney er van
zijn leven niet meer in zal sla
gen om nummers van Beatles
kwaliteit te maken, daar lijkt
Neil Finn (zijn broer ook trou
wens) ze moeiteloos uit zijn
mouw te schudden zonder dat-
ie ook maar een moment in
kopieën vervalt.
Together alone is van een zeld
zame schoonheid. (Capitol)
WIM van leest
HET FESTSPIELHAUS dat
Wagner zelf liet bouwen en dat
in 1876 werd geopend met een
uitvoering van de complete
Ring des Nibelungen, blijkt nog
altijd de meest geschikte ambi
ance voor deze muziek. De op
namen die in de zomer van
JO.
MUZIEKRECENSIES
1991 tijdens de Festspiele wer
den gemaakt zijn erg goed. De
ze live-opnamen, onder leiding
van Daniël Barenboim, kunnen
wedijveren met elke studio-re
gistratie.
De Teldec-release van deze
Ring is niet alleen aantrekke
lijk vanwege de prachtige ge
luidsweergave, maar ook van
wege de informatie die de bij
behorende boekjes bieden.
Naast de tekst van de cyclus
staan voortdurend de motieven
afgedrukt (uiteraard in mu
ziekschrift) die op dat moment
in de orkestpartij aan de orde
zijn.
De gehele Ring is gebouwd op
die vele honderden motieven en
er gaat in het orkest geen maat
voorbij of er klinkt er een: alle
hoofdpersonen hebben hun ei
gen motief, maar ook de hoofd
thema's. Zo is er het liefdesmo
tief, Vertrags-Motiv,
Entsagungs-Motiv, Todesklage-
Motiv, Grübel-Motiv, Wehe-
Motiv, Zorn-Motiv, Erlösungs-
Motiv, Liebesbann-Motiv,
Schlaf-Motiv, maar ook minder
Wagneriaanse zaals het Regen-
bogen-Motiv, Gewitter-Motiv
etc.
De regenjassen en jaren-'40-
hoeden die regisseur Harry
Kupfer de zangers in 1991 liet
dragen, alsmede de sexy disco
pakjes der Rheintöchter, die
hóór je gelukkig niet op deze
rijke Bayreuth-registratie. (Tel-
dec)
hans rooseboom
EEN SERIE interessante cd's
verschijnt onder de naam Rus
sian Disc. Uitvoeringen van
voornamelijk Russische muziek
door louter grote namen uit de
vroegere en huidige Russische
muziekpraktijk.
Luister eens naar Schumanns
Celloconcert op een opname uit
1965, gespeeld door Rostropo-
vich. Met zijn onvergelijkelijke
techniek en onrustbarend zui
vere toon maakt hij iets moois
van Schumanns hier en daar
onmogelijke concert. Het
Staatsorkest van de SU onder
leiding van David Oistrach
speelt de orkestpartij als speel
den zijn Tchaikovski. Het komt
het celloconcert van Schumann
zeer ten goede.
Eveneens een oudere opname
(1973) is er een met de sopraan
Galina Vishnevskaja, de enige
echte diva die de Sovjetunie
heeft voortgebracht. Begeleid
door haar man Rostropovich
(alweer, maar nu op de vleugel)
brengt zij liederen van Muss-
orgski en Shostakovich.
Russian Disc bestaat geheel uit
live-opnamen. Dat geldt ook
voor de recente opnamen (1990)
van Scriabins harmonisch ver
zadigde le en 3e Symfonie, ge
speeld door o.a. Jevgeni Swet-
lanov en Svjatoslav Richter. De
omvangrijke serie biedt een ge
niaal gezelschap uitvoerend
Russisch talent.
WOENSDAG 10 NOVEMBER 1993 DEEL DI
Amsterdam (anp) - De eervolle Gouden Ganzeveer-prijs
wordt dit jaar toegekend aan het schrijversechtpaar
Pierre H. en Simone Dubois. Zij krijgen deze onderschei
ding voor hun uitzonderlijke bijdrage aan het Nederland
se cultuurbezit, vooral voor meer dan dertig jaar lange
aandacht voor het leven en werk van Belle van Zuylen.
Dat heeft de Koninkijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB)
dinsdag bekend gemaakt. Minister Andriessen van economische
zaken zal de prijs, een handgemaakte gouden ganzeveer, op 15
december uitreiken.
Het echtpaar Simone Dubois (1910) en Pierre H. Dubois (1917)
stond aan het begin van de herleving van de belangrijke
18e-eeuwse Nederlandse Franstalige schrijfster Belle van Zuy
len (1740-1805). Behalve een veelzijdige literaire activiteit,
legden zij de grondslag voor de wetenschappelijke editie van
Belle van Zuylens verzamelde werken en brieven. Ook richtten
ze tal van tentoonstellingen in. In 1993 verscheen van hen de
eerste grote Nederlandse biografie over de schrijfster, 'Zonder
Vaandel'.
De Gouden Ganzeveer-prijs werd in 1955 ingesteld en is bedoeld
voor diegenen, die door publikaties of activiteiten een belangrij
ke bijdrage aan het cultuurbezit hebben geleverd. In de 17e
eeuw kregen de beste leerlingen uit Amsterdamse klassen een
gouden ganzeveer.
Hilversum (anp) - In de toekomst moeten regionale televisie
programma's als venster worden opgenomen in een van de
landelijke netten. Dat schrijft de organisatie van regionale
omroepen ROOS in het rapport 'Regionale televisie, een
uitdaging aan Hilversum'.
Verder dringt ROOS nogmaals
aan op verhoging van de om
roepbijdrage. Volgens secretaris
Groenendijk kan alleen dan re
gionale publieke televisie goed
van de grond komen.
Over de noodzaak van regionale
televisie bestaat bij de omroepen
geen twijfel. De televisie is van
daag de dag het belangrijkste
mediumtype. De beeldbuis
neemt een centrale plaats in ie
der huishouden in. De consu
ment, zo zegt Groenendijk, wil
naast krant en radio voor regio
naal nieuws dan ook een beroep
op de televisie kunnen doen.
Regionale en lokale televisie
staat nu nog in de kinderschoe
nen. Amsterdam heeft AT 5 en
sinds vorig jaar verzorgt TV Oost
regionale uitzendingen. Een aan
tal nieuwe stations is in aan
tocht. Volgend jaar gaat Omrop
Fryslan van start. Verder staat
Zuid-Holland TV in de start
blokken en in Groningen, Dren
the, Brabant en Limburg worden
plannen voor regionale televisie
voorbereid.
De huidige stations hebben het
niet gemakkelijk. TV Oost bij
voorbeeld ondervindt grote pro
blemen om de financiering rond
te krijgen. Volgens Groenendijk
worden dergelijke problemen in
feite veroorzaakt door de lakse
opstelling van de overheid. Het
ministerie van WVC zegt wel
voorstander van decentralisatie
te zijn, maar de provincie krijgt
niet de ruimte om eigen beleid
vorm te geven.
Een verhoging van de provincia
le opcenten op de omroepbijdra
ge is thans niet mogelijk. Publie
ke televisie kan echter niet,
Groenendijk is daar zeer stellig
in, op commerciële wijze worden
geëxploiteerd. Sponsoring en re
clame bieden geen zekerheid. De
steun bij de komende experi
menten van de kabelexploitan
ten, vaak nutsbedrijven, brengt
ook geen permanente oplossing.
Groenendijk verwacht dat ka
belexploitanten uiteindelijk zich
als commerciële bedrijven zullen
gedragen.
Per televisiestation is minimaal
een jaarlijks bedrag van vier tot
vijf miljoen gulden noodzakelijk,
afhankelijk van de opzet en het
programma-aanbod. Over de
films
goes
-Grand Theater
14 en 20 u. Jurassic Park.
hulst
- De Koning van Engeland
20 u. Jurassic Park.
20 u. The firm.
20 u. The fugitive.
middelburg
- Cinema
20 u. Daens.
vlissingen
- Alhambra 1
14 en 20 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
14 u. Ongelofelijke reis.
20 u. The firm.
- Alhambra 3
14 u. 3 Ninja's.
20 u. The piano.
- Alhambra 4
14 en 20 u. The fugitive.
bergen op zoom
- Cinem'actueel 1-2-3
14 u. Junglebook.
20 u. The piano.
20 u. The fugitive.
14 en 20 u. Jurassic Park.
- Roxy 1 - 14 u. Homeward bound.
20 u. The firm.
-Roxy 2 - 14 u. De prinses en cL
trollen.
20.15 u. Sliver.
exacte verhoging van de om
roepbijdrage die noodzakelijk is
laat ROOS zich niet uit. De
mogelijkheid voor de provincie
om er een tientje bij te kuiuu
doen, zou in de ogen van ii J
regionale omroepen nog nieU
gek zijn.
Kerntaak
Voor wat betreft de vorm word!
gedacht aan een nieuwspro
gramma van zo'n 45 minuten.
Het verstrekken van nieuws is
voor ROOS de kerntaak voor
regionale televisie. Juist da
moet een station sterk zijn. Het
aanbieden van serie's of
soap, zoals AT 5 dat in hei
verleden heeft gedaan, acht
Groenendijk niet zinvol. De re
gionale televisie moet zich im
mers duidelijk onderscheiden
van landelijke publieke en com
merciële televisie.
Buitenlandse ervaringen bewij
zen dat volgens Groenendijk
ook. Zogenoemde vensterpro
grammering wordt in Oostenrijk
toegepast. Het tweede net van
Oostenrijkse omroep ORF biedt
met veel succes regionale pro
gramma's.
Tot op heden heeft Hilversum
weinig belangstelling getoond
voor regionale televisie. Het
loof dat het om een zinvolle
denkrichting gaat, moet nog
worden verbreid.
Van onze rtv-redactie
Tros en Veronica zetten de kij
kers vanaf maandag 3 januari
een nieuwe dagelijkse, Neder
landse soapserie voor: een be
werking van het succesvolle
Amerikaanse Ryan's Hope. Een
belangrijke rol in de reeks,
waarvoor de opnamen deze
maand zijn begonnen, is wegge;
legd voor Marjolein Keuning. Zij
was onder meer van de partij in
Vrouwenvleugel.
De nieuwe soap waarvan de titel
later bekend wordt gemaakt, is
op werkdagen te zien om 19.3'
uur op Nederland 2. Hij wordt
geproduceerd door Joop van den
Ende.
roosendaal
- City 1-2-3
14 u. Jungleboek.
14 u. Teenage mutant ninja turtle-
20 u. the firm.
14 en 20 u. Jurassic Park.
20 u. Howards end.
Van onze rtv-redactie
De Stichting Mega Top 50
in zee met Veronica. Met in_
van volgend jaar zendt VeroiucJ
deze hitlijst op zaterdagen uit op
de radio om 14.00 uur en
zondagen op tv om 16.45 uur.
Pogingen van de Tros om n*
Veronica te komen tot een g®8'
menlijke uitzending hebbj
schipbreuk geleden. De Tros aii
begin dit jaar startte ®et
Mega Top 50, is teleurgesteld®
de samenwerking onmogeW
bleek.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagedi
tie VPRO: 10.05 NL Buitenland re
portage. 11.05 Michelangelo. AVRO:
12 07 Radiojournaal. NCRV: 17.05
Hiér en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praat
radio. NOS: 20.04 Langs de lijn,
sport en muziek. 23.07 Met het oog
op morgen. EO: 0.04 Voor wie niet
slapen kan. 1.02 Zingen in de nacht.
202 De verandering. 3.02 Gospels
van toen. 4.02 De ochtendmix.
5.02-7.00 Wakker op weg
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. VOO: 7.04 Ook
goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 12.04 Het is maar een spelle
tje. 14.04 Terug in de tijd. 15.04
Nederland muziekland. EO: 17.04
Alle mensen. VPRO: 18.04 Ekkei ho
rizontaal. EO: 19.04 Country trail.
20.04 Nederland zingt: Eo's sing in.
2030 Nederland zingt: Licht op jon
gerenkoren. 21.04 Gospelpodium.
22.04 Praise op woensdag.
23.04-24.00 Take it easy
RADIO 3
Eik heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-ctub. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop |l
en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00. 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert.
13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid
dagconcert (t). 15.05 Het middag
concert 16.00 De Nederlanden.
AVRO: 17.00 Jacco's keus. 18.04
Kleine zaal. 19.00 Opera magazine.
20.02 Avondconcert: Koninklijk Con-
certgebouwork. met orgel. 21.45
Symfonie nr. 7 van Tsjaikovsky.
London Philharm. orch. 22.30 The
ma. 23.00 Jazzspectrum. NCRV:
0.02-1.00 Vier na middernacht,,
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02
Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen die
gebeuren. 13.10 Glas in lood. 14.02
Montaigne. RVU: 16.02 De schatka
mer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17.50 CDA. KRO/RKK: 18.02 Op ver
haal komen. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19,15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Praktijkdiploma infor
matica MG 1.21.15 Telescoop. 21.30
P.C. Privé. 22.00 Kwaliteitsmanage
ment. 22.30 Reklame en promotie.
NOS: 23.07-23.58 Met het oog op
morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
-nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. 15.07 Muziekkiosk. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: De heer
lijkheid. 17.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 Het weer in de provincie. 7.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
dag van... 7.45 overzicht ochtend
bladen. 7.50 Agendatip en agenda.
8.08 Landelijke en internationale
actualiteiten Radio 1.12.05 Nieuws
en actualiteiten met om 12.15 Het
weer in de provincie. 12.32 Regio
naal nieuwsoverzicht. 12.35 Zeeuw
se streken. 12.55-13.00 De agenda.
1603 Het kanaal door Zeeland.
17.05 Nieuws en actualiteiten met
om 17.15 Het weer in de provincie.
17.32 Regionaal nieuwsoverzicht.
17.35 Eute beute. 17.55-18.00 De
agenda
lIBBllKilf:
EJf metiDE nvim resem re spscscn nn.
seen WOOSD ui Emcti