n J>%* De schutters en hun heilige Sebastiaan Bijzondere Kame COC ziet mooie Sebastiaan Overleg fut KLM leveri 'Kosten voor o Een woord ee DE STEM BINNENLAND BUITENLAND M DE STEM De fiscale eenzaamheid u FLODDERS Een veelbelovend Mens Grafschrift Zielig De Zin des levens Mollies Mysterie De Proef van de Pudding In the Land of Nitwits Dimwit is King I Van onze Haagse redactie Sebastiaan, martelaar of mythe DESTEM MAANDAG 8 NOVEMBER 1993 Ik had een kleinigheidje te verhapstukken met de fiscus en dus ging ik naar het plaatselijk belastingkan toor. Ik betrad een stoffig pand en vond een loket waar' een dame, die ooit geblon deerd was geweest, mij te woord wilde staan. Veel verder dan een paar die pe zuchten en een blik van opperste minachting kwam ze niet. Dus vroeg ik naar de inspecteur. Maar dat is ie mand wiens functie met zo veel gezag is omgeven, dat hij zich vrijwel onbereikbaar heeft moeten maken. De inspecteur? Maar mijn heer, die kunt u met dat soort zaken maar beter niet lastig vallen, zei de dame. Maar ik hield vol en zo kwam het dat ze mij tenslotte een trap op stuurde, want de inspecteur was niet alleen hoog, hij zat ook hoog. De man zat moederziel alleen in een vertrek dat zelfs Kafka niet in zijn volle somberheid en absurditeit had kunnen be schrijven. Hij zag er getergd en beledigd uit. Wat hij daar boven deed werd me niet dui delijk, want zijn schrijftafel was helemaal leeg. De legergroene stalen kasten op de achtergrond bleven ge durende ons moeizaam on derhoud gesloten. De tele foon rinkelde niet. Nergens een document, een stuk pa pier, een aantekenbloc, een fiscaal handboek, een wet tekst of een belastingalma nak. Niks, helemaal niks. De man hoorde mij aan, zo nu en dan met zijn bleke handen aan zijn neus trekkend. Hij was ongeduldig en moe. Hij zat verveeld met mij. Nee, hij kon niks voor me doen. En dus beklaagde ik mij en werd zelfs een beetje kwaad. Dat stemde de inspecteur zeer droevig. Hij zette zich daarom aan een uiteenzetting over de beproevingen die vooral de Hollanders hem aandeden. Hollanders!! Die praten altijd zoveel, die zetten bijna altijd een grote mond op, die weten het allemaal beter, die laten zich aan regels en gezag niks gelegen liggen, die drammen maar door, die moeten altijd hun zin krijgen. De inspecteur zei het welis waar in nette, omfloerste en op een goudschaaltje gewo gen woorden, maar hij zei het evengoed. Terwijl hij praatte begon zijn rechteroog te tranen, een on gemak dat hij met een zak doek bestreed waarmee hij blijkbaar ook al eens een bloedneus had behandeld. Hij keek mij een ogenblik ontzet aan en borg de zakdoek zo snel als hij kon op. Toen ik weg ging zat hij daar nog steeds. Getergd en bele digd. Ik had natuurlijk moe ten begrijpen dat de belastin gambtenaar in België de triomf van de ambtelijke triestheid is. Hij wordt gemin acht, bij de neus genomen, opgejaagd en door zijn eigen regering belazerd. Door Jo Wijnen Dat verklaart waarom in Bel gië overal getergde en bele digde functionarissen op Kaf- ka-achtige burelen zitten waar ze hun tranende ogen en spontane bloedneuzen behan delen. Ze houden natuurlijk niet van Hollanders die met een een grote mond op zet ten. Eigenlijk houden ze ook niet van de meeste Belgen die denken dat belastingontdui king een onvervreemdbaar deel van het nationale ethos is. Toch werd ik die middag op gebeld. Door niemand minder de inspecteur zelf. Hij was opeens een stuk vriendelijker. Jawel, hij had toch nog iets op mijn probleem gevonden en hij had bovendien de vrijheid genomen mijn zaak voor eens en voor altijd te regelen. Ik dankte hem omstandig voor de tijd en de moeite die hij had genomen. Het was graag gedaan. En ik moest die op merking over de Hollanders maar vergeten, want er waren ook aardige lui bij, zei hij. Ik kon zijn rechteroog, bij wijze van spreken, horen tra nen. De van God verlaten fiscus huilt zijn ambtelijke verdriet uit, dacht ik. Dus groette en bedankte ik de in specteur nog maar eens. Toen ik die avond de vrijgevi ge adviezen van de inspecteur dan toch maar even doorbere kende. bleek dat ik duur uit was, wat zeg ik, dat de man mij goed te grazen had geno men. Eerst werd ik witheet en Hol lands woedend. Maar toen mijn krachttermen en verwen singen waren uitgeput, be sloot ik mijn verlies toe te geven en te betalen. Terwijl ik dapper een bankopdracht uit schreef, maakte ik mijzejf wijs dat winnen geen kunst is, maar dat de schoonheid van het verliezen met niks verge leken kan worden. Door John O'Mill Vanaf de dag dat ik leerde lezen ben ik als veelbelovend kind geprezen, ook toen ik later begon te schrijven bleek ik veelbelovend te blijven. Ik ben dan ook mijn hele leven een veelbelovend mens gebleven. Zelfs mijn grafsteen getuigt ervan: Hier rust een veelbelovend man. Lezer loop door, gij verdoet hier uw tijd. Ik lig hier niet voor de aardigheid. Wat ik ben dat ligt hier opgeborgen, wat ik was zijn niet uw zorgen. Als de mens gelooft dat hij voort blijft bestaan als zijn lichaam en lijk tot stof zijn vergaan ziet hij zichzelf altijd als een wezen, een wezen dat nu eeuwig leeft. Waarom nooit als Celesta sonate die strelend door 't Hiernamaals zweeft? Tegen het leven, zo hebben velen gevoeld, zijn weinigen opgewassen, maar zo is het, geloof mij, ook niet bedoeld; alleen om u draan aan te passen. Wat 't was dat hij uithing weet ik niet. Hijzelf sprak gewoonlijk van de grote Piet. Staat u daar ooit bij stil, sybariet als u weer van Kentucky Fried geniet, dat u daar smult van het nageslacht van reuzen Sauri en monster reptielen, die u in 't klein al niet bevielen. De wetenschap heeft nu vastgesteld dat vogels zich ontwikkeld hebben uit reuzenreptielen met vliegen en webben. Nee, O' Mill, daar staak nie bij stil ook nu niet nukut weet, want ik proef toch alleen maar gegrilde kip ook als ik haantjes eet. In het land van het volk dat het hoofd heeft verloren is warhoofd ten slotte als hoofd uitverkoren. Van nn-,a worciannpfifster Tnccpn Hp Haccipt-p pn mn- diffen. Kameraadsphan vriend- zich verzette tesen het kwaad, rtildon t7,nid~Np_ drinkhoorn, voet- en handhn J hi Van onze verslaggeefster Florence Imandt „Kijk dit vind ik nou een mooie Sebastiaan", zegt André Visch, lid van het Sint Sebastiaansgilde in Bergen op Zoom, als hij door de schemerige zalen van het Markiezenhof loopt. Hij wijst een enorm olieverfschilderij van Anthony van Dijck uit de zeventiende eeuw aan. „Die uitdrukking op het gezicht van Sebastiaan is heel realis tisch. En die weelderige, zachte vormen. Dat spreekt me aan. Ik leid daaruit af dat de tijd toen misschien ook wat zachter was." Een acryl op papier uit 1992 van Paul van Dongen vindt hij maar niks. „Ik zie een in elkaar ge hurkte man. Maar waar zijn de martelaarsattributen? Dit is voor mij geen Sebastiaan. Als schilde rij een eerste klas kunstwerk, maar het vraagt naar mijn smaak te veel van de kijker. Je moet zoeken naar de bedoelin gen van de schilder." Beide schilderijen zijn te zien in het Markiezenhof als onderdeel van de expositie Sebastiaan, martelaar of mythe. Van Dijck bij de heilige verbeeldingen van af de vijftiende eeuw en Van Dongen in de hedendaagse, pro fane afdeling van de tentoonstel ling. Als een van de weinige heiligen inspireert Sebastiaan nog heden daagse kunstenaars. Aanleiding voor het Markiezenhof een expo sitie te wijden aan deze vrome strijder uit de derde eeuw. Vol gens de legende is Sebastiaan destijds aan een boom gebonden en met pijlen doorboord. Hij be keerde te veel mensen tot het christelijke geloof naar de zin van de Romeinse keizer Diocle- tianus. Sebastiaan werd na zijn dood vereerd als martelaar en vanwege de pijlen (symbool van onheil en ziekten) ook als pest heilige en schutspatroon van gil- des. Lag in vroeger tijden de nadruk op de heiligheid van Sebastiaan, moderne kunstenaars vinden vooral zijn mooie, mannelijke lichaam en zijn lijden interes sant. Tussen de klassieke en mo derne afdelingen in, is een ruim te ingericht met gilde-attributen. Ook dat onderdeel spreekt de Bergse gildebroeder vanzelfspre kend aan. „Die pijlen daar, die hebben ze van mij geleend", zegt Visch zachtjes. Hij is best trots op zijn bijdrage aan de expo. André Visch (53) is vanaf het begin af aan betrokken bij de heroprichting van het Sint Se bastiaansgilde in 1986. Naast vaandrig is hij ook archivaris van het gilde. Geschiedenis en kunst interesseren hem enorm. „Geschiedenis is belangrijk voor ons. Gildebroeders hebben een sterk historisch besef. Wij zijn eigenlijk zelf een stukje levende geschiedenis. De goede dingen uit het verleden willen we verde- Het schuttersgilde Sint Se bastiaan in Bergen op Zoom ziet de nieuwe expositie 'Sebastiaan, martelaar of mythe' in het Markiezenhof als een erkenning. Een er kenning van het bestaan van gildes en een erkenning van de waarden en normen waarvoor ze staan: respect voor de kerk, respect voor het koningshuis en respect voor elkaar. De Gildebroe ders willen redden wat er te redden valt van een wereld die steeds gewelddadiger wordt en waarin iedereen denkt dat alles zomaar kan. Voor het COC, de organisa tie die zich inzet voor de integratie van homoseksue len, is de tentoonstelling ook een erkenning. Sebasti aan symboliseert voor ho mo's het lijden van een min derheidsgroepering. De pest die vroeger de mensheid be dreigde en uitgebeeld werd met pijlen, heeft plaats ge maakt voor aids. digen. Kameraadschap, vriend schap, gelijkheid, respect, hulp vaardigheid. Niet alleen onder elkaar gedragen we ons daar naar, maar ook naar buiten toe." In het nastreven van idealen voelen de Gildebroeders zich ook in 1993 nog verbonden met Se bastiaan. „Hij stierf omdat hij zich verzette tegen het kwaad. Dat doen wij in feite ook. Nie mand voelt tegenwoordig nog verplichtingen. Wij willen de scherpe kantjes van deze tijd afhalen. Als alle mensen dezelf de idealen nastreefden als de Gildebroeders, misten we een hoop narigheid in de wereld". Gilden zijn een typisch Zuid-Ne derlands verschijnsel, vertelt 'Bourgondiër' Visch als hij bij een vitrine het gildezilver be wondert. In het Markiezenhof zijn zilveren kettingen, een wijn beker, borstplaten, een hoofd- manspiek, spelden, een tabaks doos, insignes, penningen, een drinkhoorn, voet- en handbogt pijlen, tamboersplaten, tro- mels, een windvaan en zelfs boetebus te zien. Allemaal wijd aan Sint Sebastiaan. pj en daar prijkt het verzoek 1 pro nobis' op de objecten. Een twee meter hoge handbot kast uit 1699 van het Sebas aansgilde uit Dendermoiir vindt Visch 'een juweeltje'. die pijlenkoker", wijst hij ni een eikenhouten koker uit 175 „prachtig. Veel mooier dan dat zilver. Dat straalt wel rijkdom uit, maar daar gaat) wat mij betreft toch niet om. H is niet functioneel hè. Dat dien; alleen maar om te pronken." De laatste dertig jaar zit er ontwikkeling in het gildezilvi. meldt vaandrig Visch. „De klj sieke schilden zijn alle® dicht, terwijl nieuwere schildj opengewerkt zijn en vaak leerd." Dat ook de homobeweging bastiaan als held koos, vind Visch vreemd. „Zij hebben ha geloof ik pas recentelijk als va eer-object gekozen. Ik denk van wege het mannelijke naakt." Hf Bergse gilde beschouwt de expo sitie in Het Markiezenhof als 'tentoonstelling, echt van tijd'. Daarmee verwijst Visch naar laatste deel met moderne kunsl waarbij het niet nauw genome wordt met oude sexuele norma Hij vindt echter ook die kuns een toegevoegde waarde voo Sebastiaan, martelaar of mytl hebben. „Als we niet achter opzet van de expo zouden staan hadden we toch niet aan di openingsceremonie meegedaan?" Gevraagd naar de mogelijkheit voor homofielen om gildebroe der te worden, twijfelt Visch. „Ik zal dit antwoorden: ook een atheïst kan lid worden zolang hi] in de kerk maar geen sigaai opsteekt. Als er maar sprake is van onberispelijk gedrag en res pect voor regels is iedereen wel-l kom. Notoire drinkers komen erj bijvoorbeeld niet in." Van onze Haagse redactie pen Haag - Tussen de dertig en de vijftig katholieke en protestantse basisscholen in J Brabant, Limburg en Fries- g| land zouden volgens minister Ritzen (Onderwijs) omgezet moeten worden in openbare scholen. Dat aantal noemde Ritzen zater- h Van onze Haagse redactie Den Haag - De Tweede Kamei de belastingen om de kost asielzoekers in hun eigen land Belastingverhoging voor asiel- zoekersopvang werd afgelopen weekeinde voorgesteld door mi nister Pronk (Ontwikkelingssa menwerking). „Belastingverhoging kan niet. Dat leidt tot hogere lonen en meer werkloosheid," zegt CDA- kamerlid G. de Jong. Hij krijgt bijval van D66 en VVD. „Dit staat haaks op de verkiezingsprogramma's en is in Van onze verslaggever Emile Calon Sebastiaan wordt niet alleen getoond als pestheilige en pa troon van gilden, maar ook als schone jongeling en als symbool van homoseksuali teit. „Het is vrij uniek dat zoveel facetten van Sint Se bastiaan bij elkaar gebracht zijn", vindt Frans Suijker- buik. Hij is bestuurslid van de Bergse afdeling van het COC en verdient de kost als leraar tekenen. Dat het COC Sebastiaan moet delen met een behoudende groe pering als het Gilde vindt Frans Suijkerbuik geen enkel bezwaar. Hij vraagt zich wel af hoe het gilde de tentoonstelling ziet. „Ze worden toch geconfronteerd met aspecten van Sebastiaan die ze misschien niet echt op prijs stel len." Hij vindt het opvallend dat de Sebastianen van de schuttersgil- den vaak zo neutraal zijn afge beeld. Elke vorm van erotiek is weggelaten, zo hebben lenden doeken een forse omvang. Hij wijst daarbij naar enkele eiken houten beelden uit de negentien de eeuw. „Er zit geen diepgang in. Maar dat kan ook komen omdat de kunstenaar daar niet toe in staat was." Hij zwijgt even en zegt dan: „De pijlen worden gewoon in ontvangst genomen. Je ziet geen lijden. Het is meer belerend." Ook opvallend zijn enkele knip- selprenten, gemaakt door Be gijntjes voor gilden. Het lijkt wel of de halfnaakte figuren vrou wenlichamen zonder borsten voorstellen. Misschien omdat de Begijntjes geen voorbeelden van een mannenlichaam kenden, „Ik denk ook niet dat het de bedoe ling was om iets van erotiek te verbeelden." Schilderijen uit de tijd van de reformatie en bontra-reformatie laten zien dat er een enorm ta boe op lust en seksualiteit be stond, vindt hij. „Alles stond toen in dienst van de kerk. Alles was aan strenge regels gebon den. Het was toen niet accepta bel om Sebastiaan iets van ero tiek mee te geven." In die tijd werden er ook weinig schilderijen van Venus gemaakt, weet hij. Venus is door de eeu wen heen een mooi onderwerp van kunstenaars om een vrouw naakt af te beelden. „Maar toen niet." Een topper van de tentoonstel ling vindt hij een groot schilderij 'De marteldood van de heilige Sebastiaan' van Anthony van Dijck, uit 1627-1632. „Een ate lierstudie van een mooi lichaam. De pijlen doen er hier niet toe. Het lijkt wel of ze er bij zijn gehaald om een schilderij van een mannenlichaam te maken. Het lijden wordt hier niet over dreven, is bescheiden weergege ven." Vervolgens blijft hij staan bij een recent aquarel van Gérard Rutten. „Een echt erotisch werk." Het kan zo opgenomen worden in een gewaagde adver- tentiecampagna voor Italiaanse spijkerbroeken. „Hier heeft de kunstenaar dus duidelijk andere bedoelingen gehad. Dit werk heeft echt met de homocultuur te maken." Sebastiaan staat ook voor het lijden van een minderheidsgroe pering. Was hij vroeger een pest heilige, hedendaagse kunste naars verbinden hem met de ziekte aids of beelden hem puur af als schone en/of lijdende jon geling. De verwijzing naar aids vindt Frans Suijkerbuik zeer zichtbaar in een werk van Ad Gerritsen uit 1984. Naast vier doorboorde jon ge mannen is een figuur te zien, getooid in de kleren van Middel eeuwse dokter, compleet met een gezichtsmasker. „De pest heeft hier plaats gemaakt voor aids." Hoewel de homobeweging rede lijk geaccepteerd is ziet Frans Suijkerbuik nog veel werk voor het COC. Het Algemeen Burger lijk Pensioenfonds kent nog steeds geen partnerpensioen, geeft hij als voorbeeld. Ook als waakhond heeft het COC nog steeds een belangrijke taak. „Het racisme neemt toe en homofielen worden daar ook slachtoffer Hij moet stilletjes lachen om een drieluik uit 1992 van Wendelien Pronk FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Van onze redactie economie Stockholm - De fusiebespreki KLM, Swissair, SAS en Austri einde geen beslissing gebracht. De onderhandelaars zijn er niet in geslaagd het laatste grote ge schilpunt op te lossen: namelijk met welke Amerikaanse lucht vaartmaatschappij zij gezamen lijk verder zullen samenwerken. Toch worden de gesprekken voortgezet. In een verklaring zeggen de vier bedrijven dat vooruitgang is ge boekt, maar dat de keuze van de Amerikaanse partner nadere be studering vergt en dat dit naar verwachting nog de gehele maand november in beslag zal nemen. Voor wat de toekomst van de KLM betreft komt dit er volgens zegslieden in de luchtvaartwe reld op neer dat 'Alcazar' (de codenaam voor de fusie van de vier) moet kiezen voor North west Air Lines, waarmee de KLM nu al zeer nauw samen werkt. Swissair werkt echter sa men met het Amerikaanse Delta Air Lines. Suijkerbuik: 'de pest heeft hier plaats gemaakt voor aids' FOTO DE STEM/DICK DE BOER Schönfeld. Een naakte Sebasti aan wordt vanaf de twee zijpa nelen beschoten met dartpijltjes. „Uiteindelijk wordt hij niet ge raakt", merkt hij op en wijst naar de vele darts die aan de voeten van de jongeman liggen. „Alle aspecten van Sint Sebasti aan komen aan de orde" zegt Frans Suijkerbuik na een rond gang over de tentoonstelling in het Markiezenhof in Bergen op Zoom. De leraar tekenen is te vreden over de tentoonstelling. Onder de indruk is hij van een groot houten beeld uit 1984-1985 van Gerhard Lentink. Een mannenlichaam doorboord met veertig stalen pijlen, het bloed drupt uit elke wond. „Een symbool van een door aids en vooroordelen bedreigde minder heid?", vraagt hij zich hardop af. POLITICI ZIJN als echtbrekers. I tot de volgende verleiding. Zo Jeltsin het maakt is echter ook i Ruim een maand geleden vaart vervroegde presidentsverkiezin juni 1994. Het aanbod werd get van de ontbinding van het ou woordiging kwam in opstand 1 alle macht, maar ook alle recht Ondanks het verdwijnen van h voorlopig niet terug op zijn bes toen hij in een persgesprek inet tot het eind van zijn officiële t dan hij eerder aangekondigd hc Jeltsins adviseurs gaven als r node heeft en zich daarom ge kan. Het klinkt niet geheel woelingen van het oktober-oprc Jeltsin zelf noemt een ander ar de president en zijn omgeving 1 Jeltsin wil geen nieuwe ambt! nog niet. De komende twee jaai nieuwe president klaar te storm Een onthullende uitspraak. Sle in hun eigen opvolging. Een n zingen gekozen en een voorg volgende nauwelijks invloed. Jeltsin laat zich met deze sche argumentatie die hij ervoor gf hij al gewantrouwd, nu ook no> Jeltsin houdt van macht en lijl voor zichzelf en zijn eigen krinc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2