Onderzoekster pleit voor open dag in bordelen Geen enk Het verhaal van de moraal Italië 'Niet-academicus' Seehofer lijdt onder bloedsehandaal Frankrijk 1 Politie in sta; Acht doden ii vergiftiging k DE STEM BUITENLAND AI PESTEM Artsen en apothekers haten hem 4Het lukt niet meer om de oude normen terug te halen' ZATERDAG 6 NOVEMBER 1993 Seehofer FOTO AP Van onze correspondent Frans Wijnands Bonn - De medische stand in Duitsland - artsen, tandartsen, apothekers en farmaceuten - kunnen, bij wijze van spreken, het bloed van de Duitse minister van Gezondheid, Horst Seehofer, wel drinken. Maar dat is op dit moment een ongepaste beeldspraak. Want de doortastende Beier, die sinds anderhalf jaar Bondsminister van Gezondheid is, gaat als mens en politicus zwaar gebukt onder het nog steeds uitdijende bloed-schandaal in de Bondsrepubliek. Zonder zich persoonlijk ook maar het geringste verwijt te hoeven maken, heeft hij de politieke verantwoordelijkheid op zich genomen en laat hij duidelijk merken, als mens diep begaan te zijn met het lot van mensen die door hiv-besmette bloedprodukten mogelijk geïnfecteerd zijn met het dodelijke aids. Die medische stand ziet niets liever dan dat Seehofer vandaag nog zijn politieke nek breekt. De roep om zijn aftreden is de laatste dagen evenwel afgenomen nadat bekend werd, dat het bloedsehandaal véél ernstiger is dan aanvankelijk, riskant luchthartig, werd aangenomen. 'Paniekzaaier' werd Seehofer genoemd. Hij zou miljoenen (ex)patiënten de doodsschrik op het lijf hebben gejaagd met zijn advies een (gratis) aidstest te ondergaan. Zeker is zeker, redeneerde de minister met ongekende eerlijkheid. Dat de 'kaste van de witte jassen' de minister kwijt wil heeft alles te maken met de wijze waarop deze in recordtijd, met ongedachte hardheid en met hartelijke steun van de socialistische oppositie, eindelijk de hervorming van de openbare gezondheidszorg aanpakte en de Duitse ziekenfondsen binnen een jaar uit de angstaanjagend rode cijfers haalde. Hij beperkte het ongelimiteerd voorschrijven van medicijnen, alsmede de toelating van het aantal ziekenfonds-artsen; hij sneed in de honoraria van tandartsen en tandtechnici, bond de ziekenhuizen aan budgetten en vroeg van de patiënten een eigen bijdrage voor hun pillen en poeders. De politiek en de burger toonden zich ingenomen met de doortastende Beier. In het lopende bloedsehandaal krijgt hij zelfs zijn aartsvijanden, de artsen en ziekenhuizen, aan zijn zijde. Ook zij adviseren tot massale aids-testen om zodoende de volle waarheid die Seehofer najaagt, boven tafel te krijgen. Omdat in de meeste gevallen van patiënten niet is genoteerd wélke bloedpreparaten van welke firma zij kregen toegediend, is het ondoenlijk (ex)patiënten gericht op te roepen voor een ophelderende aids-test. Vandaar dat Seehofer een algemene oproep deed, zeker toen bekend was dat het zakelijk-ethisch uiterst bedenkelijk opererende bedrijf UB-Plasma, bloed(preparaten) in èlle Duitse deelstaten, en zelfs in het buitenland, heeft verkocht. Ook ongecontroleerd, mogelijk/waarschijnlijk besmet bloed. Horst Seehofer is 44 jaar, geboortig uit de Audi-stad Ingolstadt. Een getalenteerd handballer en fanatiek (eomputer)schaker. Bij wijze van grap in de politiek gekomen, toen hij zich in 1971 na een gezellige kegelavond liet inschrijven als lid van de CSU. Hij ambieert daarin geen bestuursfunctie, maar sinds zijn geslaagde ministers-optreden zet hij wel mede de toon voor de Beierse christen-democraten. „Die moeten blijven zoals ze nu zijn. Bij de minste ruk naar rechts hou ik het voor gezien", zegt de links-katholieke Seehofer; getrouwd en vader van drie jonge kinderen. Allesbehalve een 'politiek dier' van huis uit. Afkomstig uit een modaal arbeidersgezin, gediplomeerd aan de Economisch-administratieve hogeschool van München. Een hbo-opleiding, wat hem in Bonn de allesbehalve denigrerende bijnaam van de 'niet-academicus' heeft opgeleverd. De artsen hadden wel andere benamingen voor hem: 'de Erich Honecker van de gezondheidszorg' en 'de doodgraver van de openbare gezondheid'. De tamelijk terughoudende, immer vriendelijk ogende Beier, die aan zijn spraak al te herkennen is, zat jarenlang, vrijwel onopgemerkt, op de achterste banken van de Bondsdag. Hij was sociaal expert, had geen medische kennis of achtergrond. Pas toen hij enkele jaren geleden staatssecretaris op het ministerie van Arbeid was kreeg hij indirect veel te maken met de openbare gezondheidszorg. Zijn doortastende aanpak in die sector levert hem alom lof op, niet op de laatste plaasts van kanselier Helmut Kohl die eindelijk een zwaargewicht op Gezondheid heeft zitten. Zolang het duurt, natuurlijk, want het bloedsehandaal knaagt hoe dan ook aan de positie van Seehofer, en zelfs aan die van het kabinet. An7o mrrpsnnnHpnt In de ogen van het gemeentelijk prostitutiebeleid hebben de hoeren het altijd gedaan. Ze zijn de schuld van alle problemen rond hun werkterrein. Met elkaar daarover praten is er niet bij. Dat constateert Daniëlle Gorgels, die in deze wereld dook. Zij promoveerde gisteren aan de Nijmeegse universiteit op de studie 'Hoeren, burgers en beslissers'. Door Frits Stommels Daniëlle Gorgels: 'Er bestaan veel vooroorde len over prostitutie. FOTO GER LOEFFEN Prostituees ervaren het beleid van de gemeente als een natuur ramp. Ze worden er niet of nau welijks bij betrokken en het is voor hen net alsof een hogere macht over hen wikt en beschikt. Dat valt vrijwel altijd in hun nadeel uit. Harde woorden uit de mond van Daniëlle Gorgels, strategisch be leidsmedewerkster bij het Stads gewest Den Bosch. Ze spreekt met recht. Voor haar studie 'Hoeren, burgers en beslissers' verkeerde zij regelmatig onder prostituees in Nijmegen, Eind hoven, Groningen Arnhem, Heerlen en Utrecht. Gorgels benaderde zowel de raam- als de straatprostituee en kon dat contact gemakkelijk tot stand brengen via hulpverlening, politie en buurtwerkers. „Daar zitten de mensen die ze kunnen vertrouwen. Die luisteren en in teresse in hen hebben." Problemen Voor de beleidsmakers op de gemeentehuizen staat de raam- en straatprostitutie uitsluitend in het teken van de veroorzaker van problemen. Daarbij wordt de overlast eenzijdig in de schoe nen van de hoerengeschoven. Gorgels vindt dat niet eerlijk. „De meeste overlast veroorzaken de af en aan rijdende auto's en de omstandigheid dat vrouwen worden aangesproken, die zich daar niet bevinden om zich aan te bieden." In haar ogen veroor zaken de klanten de grootste overlast. „Maar die gaan vrijuit", zegt zij. Gorgels vergelijkt de hoeren- buurt met een uitgaanswijk. Als je daar gaat kijken zie je dezelf de overlast voor de omgeving, maar daar maken de mensen in het algemeen niet zo'n punt van. „Ik logeer regelmatig in een wo ning in zo'n uitgaanscentrum en word daar wakker gehouden door het lawaai van toeterende auto's en schreeuwende en tegen deuren urinerende jongeren. Waarom daarop geen commen taar en op de andere wel? Mijn antwoord is dat er op prostitutie nog altijd een taboe rust. Het kopen en verkopen van seks wordt niet geaccepteerd, het wordt ervaren als iets bedrei gends." Volgens Gorgels zijn gemeenten niet van de problemen af door het wegnemen van de overlast. Soms lijkt het even te lukken, maar wat later zitten of lopen ze er weer en beginnen de bewoners te klagen. Het uitsluitend op de overlast gericht gemeentelijk be leid is in Gorgels' ogen verkeerd en brengt zeker niet de oplos sing. Die zal er niet komen zo lang het bordeelverbod blijft be staan. Bordeelverbod Dat wettelijk verbod moet snel uit de wereld, vindt Gorgels. Het staat al vanaf 1982 (minister van Justitie Korthals Altes) op de helling maar het is er nog altijd. Benadering van de prostitutie als een economisch bedrijf blijkt heel moeilijk te liggen. Het enige dat er tot nu toe van de grond is gekomen is een gemeentelijk ge doogbeleid. Maar het bordeel verbod maakt de marges voor de gemeenten heel klein. Zolang het blijft bestaan kan er geen ar beidsvoorwaardenbeleid voor prostituees tot stand komen, waarbij prostitutie gezien kan worden als elk ander beroep waarvoor overheidsregelingen nodig zijn. Gemeenten kunnen echter wel wat doen om de bestaande ui terst negatieve kijk van de bur gers wat om te buigen. Buiten onze landsgrenzen, in Antwer pen, is laatst een aardig voor beeld gegeven. In een poging om het negatieve beeld - vaak wordt prostitutie vereenzelvigd met criminaliteit - uit de wereld te helpen is er een open dag gehou den. Mensen konden zo eens zien hoe een bordeel er van binnen uitziet en praten met een echte hoer. „Want naast: 'het mag niet' be staat over de prostitutie ook het idee van een spannende wereld, waar alles gebeurt wat God ver boden heeft", zegt Gorgels. Zo'n open dag lijkt haar ook voor gemeenten in ons land een aardig idee. „Kennis maken met deze vrouwen kan een heleboel verhelderen. Het zou best eens kunnen leiden tot een opmerking als 'het zijn mensen, net als jij en ik'. In vroeger dagen werd zoiets gemakkelijker ervaren. In het Spijkerkwartier in Arnhem hoorde de prostituee bij de buurt, net als in Katendrecht. Door de grootschaligheid en de daarmee samenhangende komst van hoeren van buiten kent de buurt hen niet meer en 'het be drijf' lokt in hun ogen van alles aan. Vaak zijn het wilde verha len. Die kunnen dan tijdens zo'n open dag mooi om zeep worden geholpen." Clubs In Eindhoven heeft de gemeente geprobeerd om de raam- en straatprostitutie terug te dringen door de aandacht te richten op de besloten clubs. „Het heeft niet geholpen", zegt Gorgels, die daar een verklaring voor heeft. „In die clubs hebben vrouwen een baas, die bepaalt wanneer er gewerkt moet worden en hoe er met de klanten dient te worden omgegaan. Maar de vrouwen aan het raam of op de straat zijn zelfstandige vrouwen die zelf de regels stellen. Ze kiezen er dan ook niet voor om in die clubs te gaan werken. Iets wat de ge meente stil gehoopt had. Het zelfde geldt voor de klanten. De clientèle van een club is een heel andere dan die van het bordeel of de straat. Op straat heeft de man het idee een vrouw te ver sieren. Daarom lijkt het me een illusie dat de clubs de straat- Raam- en straatprostitutie staan ten onrechte te boek als veroorzakers van problemen in «1 wijk. FOTO DIJKSTRA prostitutie zouden kunnen ver dringen. Met de komst van de clubs is de raam- en straatpros titutie in ieder geval niet afgeno men." Volgens Gorgels is het gewoon weg onmogelijk om de prostitu tie uit een stad als Arnhem, Eindhoven of Heerlen te verwij deren. Wat moet je dan als gemeente? „Je zou er een normale (dienst verlenende) activiteit van kun nen maken. Gemeenten moeten prostitutie gaan behandelen als elke andere economische activi teit in de gemeente en de prosti tutie moet zich als een gewoon bedrijf presenteren. Dat vraagt op de eerste plaats voorlichting aan de bewoners. Waarom ge beurt het? Hoe staat het met het druggebruik? Hoe met de crimi naliteit? De politie zegt geen verhoging van de criminaliteit te hebben geconstateerd in de tijd dat de Nijmeegse Stieltjesstraat tippelgebied was. De bewoners van die straat hadden daar heel andere gedachten over." Minder geluk Gorgels denkt dat gemeenten wel op de toer moeten van het met elkaar in contact brengen van bewoners en prostituees. Anders blijft er een situatie be staan van het weren uit de ene straat en het even later weer opduiken in een andere. Dat is niet tegen te houden, want een beleid van 'overal weren' is al leen met een politiemacht te ver wezenlijken. Zo heeft de politie van Heerlen in 1985 al eieren voor haar geld gekozen door als uitgangspunt te nemen dat straatprostitutie niet meer is weg te denken en dat het beleid rekening dient te houden met alle belanghebbenden, dus ook met de straatprostituees. Tijdens haar gesprekken met hoeren is Gorgels ervan over-l tuigd geraakt dat het bij prosti- tutie in het algemeen om vrou-l wen gaat die minder geluk heb-1 ben gehad. „Er is bijna vrouw die bewust heeft gekozen voor dit soort leven", zegt zij. „Er zijn echter allerlei redenen I waarom het toch zover is geko-1 men. Geld verdienen om de kin- deren en de familie (in het bui tenland) te onderhouden. Het sneller kunnen aflossen van schulden en dan in de prostitutie blijven hangen. Het inkomen bij spijkeren na een echtscheiding. Het kunnen aanschaffen van luxe dingen. Onder druk van partner. Via vriendinnen. Van wege de sensatie en de span-1 ning." Daniëlle Gorgels: „Velen willen ophouden, maar denken en pra ten daar liever niet over. Zouden ze dat wel doen, dan kunnen ze niet meer werken." Een generatie of wat geleden, toen katholieke kindertjes zó op konden dreunen waartoe wij op aarde zijn en de voor zitter van de PvdA de interna tionale zonder tekstboekje zong, was het voor de meeste mensen wel duidelijk waarom je met je fikken van ander mans fiets moest blijven. Daar had je het wetboek van straf recht niet voor nodig. Maar hoe zit dat vandaag? Hans Boutellier ging op onderzoek uit. Deze week promoveerde hij aan de universiteit van Amsterdam tot doctor in de sociale wetenschappen. Een vraaggesprek. Door Mick Salet „Je kunt het van twee kanten bekijken. Als mensen massaal de wet overtreden, kun je zeggen dat het normbesef min der geworden is. Maar je kunt ook zeggen dat de wetten klaarblijkelijk niet meer door alle mensen gedragen worden. Ik denk dat het laatste in Nederland het geval is. We leven niet in een immorele samenleving, maar het maatschappelijk draagvlak voor het wetboek van strafrecht is gewoon ver minderd." Hans Boutellier, 40 jaar, is in de mo raal van de moderne samenleving ge doken. Hoe staat het met de moraal van vandaag? In het naoorlogse Neder land was dat nog niet zo'n lastig te beantwoorden vraag. Als katholiek, gereformeerde, hervormde, socialist of liberaal hoorde je bij je eigen zuil. Met een eigen politieke partij, een eigen omroep, een eigen kerk, een eigen krant, een eigen school, een eigen hu welijksmarkt en een eigen moraal. De verschillen tussen de zuilen waren ge voelig, maar er was wel overeenstem ming over de sociale spelregels. Dat was de moraal van Nederland. Dat was het fundament van de wetten. „In het wetboek van strafrecht staat wat je niet mag doen, maar er staat niet bij waarom je dat niet mag doen. Tot de jaren zestig was het ook niet nodig om dat er bij te vertellen. Dat wist iedereeen. Dat hoorde je in de kerk of de politieke partij waar je lid van was. Dat je solidair moet zijn, dat je niet mag stelen, dat waren geboden en verboden die onderdeel waren van een levensbeschouwelijke visie. De moraal van Nederland was de moraal van de zuilen. Het waarom van het wetboek van strafrecht werd levend gehouden door die zuilen. Je zou ook kunnen zeggen dat het strafrecht han dig gebruik maakte van de discipline rende werking van de zuilen. „Maar in de jaren zestig raakte Neder land van god los, bij wijze van spreken en zette de ontzuiling in. Er ontstond een ideologisch vacuüm. Het strafrecht kwam alleen te staan. En nu moet je dus vraagtekens bij de legitimiteit van het wetboek van strafrecht zetten. Want door wie wordt het nou nog gedragen?" Ho even, met de zuilen is de moraal van de zuilen toch niet automatisch verdwenen? Moraal zit toch in de men sen en niet in een kerk of een politieke partij? „Nee, ik denk ook niet dat de moraal verdwenen is. Er zijn wel mensen die beweren dat we in een immorele sa menleving leven, maar dat vind ik niet. Mensen hebben wel een moraal, alleen is dat niet meer de gemeenschappelijke moraal van vroeger. We zijn op weg naar een nieuwe fase met een andere moraal. Maar welke? Onder welke noe mer zijn alle mensen in onze moderne en gefragmenteerde samenleving sa men te brengen? Ik denk dat er wel iéts is dat alle mensen bindt: de mate waarin we ons gevoelig tonen voor het lijden van anderen. Mensen zijn vat baar voor vernedering en wreedheid, voor pijn en lijden. Dat kan de morali teit van onze moderne samenleving bepalen. Dat is iets waar alle mensen, van atheïst tot Zen-boeddhist, zich in kunnen vinden. Alle mensen wijzen het af als iemand geweld gebruikt tegen een weerloos slachtoffer." Nog even één stapje terug. Er zijn nogal wat mensen die vinden dat je helemaal niet op zoek moet gaan naar een eigentijdse moraal, maar de oude moraal weer in ere moet herstellen. „Ja, dat hoor je vaak in het debat over normen en waarden. Maar het is een illusie om te denken dat je de oude tijd en de oude moraal terug kunt halen. Dat kan niet meer. Daar is de samenle ving te sterk voor veranderd en ver deeld. Ik vind die pleidooien voor het herstel van oude normen en waarden nogal nostalgisch klinken. „Bovendien, hoe zit dat nou werkelijk met het normbesef? Mensen zéggen wel dat ze het afkeuren dat de wet wordt overtreden, maar in de tussentijd over treden ze de wet massaal. Uit een enquête blijkt dat veertig procent van de Nederlanders wel eens een delict pleegt - dat klinkt nogal zwaar, maar zwartrijden is ook een delict - maar tegelijkertijd keuren al die mensen het af dat de wet zo veel overtreden wordt. Dat is de hypocrisie van onze tijd. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. De gespletenheid loopt door de samen leving en door de mensen zelf." Omdat alle mensen het afwijzen dat iemand slachtoffers maakt, kiest u dat als noemer voor een gemeenschappelij ke moraal. Zijn er geen andere ge meenschappelijke noemers? „Ja, die zijn er wel. Dat zie je in landen waar de socialistische ideologie weg is gevallen: nationalisme én fun damentalisme. Maar ik denk niet dat het in Nederland die kant op gaat. Daar hebben we een té liberale traditie voor. „Nee, dit is het tijdperk van het slacht offer, met een grote S. Ons strafrecht is van oudsher sterk dadergericht, maar de laatste twintig jaar is er steeds meer aandacht gekomen voor de positie van het slachtoffer. Vóór die tijd was het slachtoffer hooguit getuige of aangever bij de politie. Nu is het slachtoffer, met een grote S, een van de belangrijkste argumenten in de criminaliteitsdiscus- sie. Het slachtoffer is de zaakwaarne mer van de publieke zaak geworden. In vaktaal heet dat het victimaliserings- proces. Het slachtoffer is de centrale noemer voor de rechtvaardiging van het criminaliteitsbeleid. De dader wordt als aanstichter van leed en scha de moreel ter verantwoording geroe pen, het slachtoffer inspireert tot het strafrechtelijk optreden." Bent u niet bang dat je zo al gauw de moraal van au! en wraak! in huis haalt? „Dat lijkt me wel een risico, ja, dat er een moraal komt van oog om oog tand om tand. Want als ik constateer dat het strafrechtelijk beleid niet langer wordt gesteund door de grote ideolo gieën, wil dat ook zeggen dat het er niet meer door geremd wordt. Met het verdwijnen van het besef over schuld en boete, komen ook zaken als berouw, vergeving en begrip voor de dader in het luchtledige te hangen. Dat is een reëel gevaar. Juist omdat het slachtof fer zo centraal komt te staan, valt niet uit te sluiten dat daarmee een tijdperk van een streng criminaliteitsbeleid wordt ingeluid. Maar daar moet de overheid over waken. Want de over- Van onze correspondent Bob van Huët Londen - Tientallen mensen heli gezien hoe de van moord verda jongens de kleine Jamie Bi hardhandig meesleurden dooi1 Liverpoolse voorstad Bootle, niemand stak een hand uit om I te helpen. Die trieste conclusie kon gisteren den getrokken op de vijfde dag varI proces tegen de twee jongens van el, de tweejarige kleuter Jamie had meegelokt uit een winkelcentrum Rome (rtr/afp) - De Italiaal paraatheid gebracht om bi voorkomen, nadat Italië eer* schrikt door berichten dat faro smeergeld zou hebber veiligheidsdienst Sisde. Italiaanse kranten schreven gis teren dat het ministerie van Bin nenlandse Zaken de politie heeft opgedragen de beveiliging op te voeren bij potentiële doelwitten van aanslagen en demonstraties, zoals musea, regeringsgebouwen en historische monumenten. „De order was ondubbelzinnig, iede re demonstratie of verdachte ac tie moet gesmoord worden," al dus de krant La Repubblica. De spanning in Italië is opgelo pen nadat een voormalige top functionaris van Sisde, die in middels achter de tralies zit, be kendmaakte dat Scalfaro in de jaren '80 smeergeld van Sisde zou hebben ontvangen toen hij minister van Binnenlandse Za ken was. Scalfaro sprak alle be schuldigingen woensdagavond in een onverwachte rede op de Ita liaanse televisie categorisch te gen. Vele Italianen hebben zich ach ter hun president geschaard. Scalfaro heeft honderden steun betuigingen ontvangen. Maar de onthullingen over de vermeende omkoping van de president gaan door. De Itali aanse media meldden dat Ric- cardo Malpica, het voormalig hoofd van Sisde dat vorige week Van onze correspondent Bert Sch; Brussel - Minstens acht mens België overleden als gevolg i ging. Tientallen mensen zijn in ziekenhuizen opgenomen. D zijn kolenkachels en geisers in| Gisteren werd het universitair ziekenhuis in Gent overstelpt met telefoontjes en draaide de eerste hulp-dienst op volle toe ren. Jaarlijks belanden in België naar schatting vierhonderd men sen door CO-vergiftiging in het ziekenhuis. Koolmonoxyde is een erg giftig, verradelijk kleur- en geurloos gas dat hoofdpijn en draaierig heid veroorzaakt, en in de ergste gevallen tot een coma en de dood leidt. Een goede ventilatie en een deugdelijke afvoer van verwar mingstoestellen zijn belangrijk. Het aantal dodelijke slachtoffers schommelt elk jaar rond de veer tig. De plotselinge golf van klachten in de afgelopen dagen wordt echter uitzonderlijk ge noemd. Deskundigen gaan ervan uit dat Hans Boutellier: We leven niet in een immorele samenle ving' FOTO VNU heid is drager van de moraliteit van onze samenleving geworden." Mag en kan de overheid dat wel? „Wie zou het anders moeten doen dan de overheid? Ik zou het niet weten. Maar ik denk dat daar de discussie de komende jaren over zal gaan. Over de rol van de staat. Ik denk dat het in de eerste plaats een sterke staat moet zijn. En met sterk bedoel ik niet dictato riaal, maar een staat die optreedt als een moreel appèl tekortschiet. Ver keersovertredingen bijvoorbeeld. Die moet de politie bestrijden en bestraf fen door automobilisten die te hard rijden op de bon te slingeren. In de tweede plaats moet het een rechtvaar dige staat zijn, die zorgt voor een klimaat waarin mensen respect voor elkaar hebben en dé norm is dat je anderen geen leed toebrengt." 'Solidariteit en slachtofferschap' van Hans Boutellier - uitgeverij SUN - kost 39,50. Van onze correspondent Wilko Voordouw Parijs - Het Franse ministerie' van Buitenlandse Zaken maakt zich grote zorgen om| de situatie in Algerije. Aan de omstreeks 3000 Fransen,^ die hun Herfstvakantie hebben doorgebracht in eigen land is het! advies gegeven om maar in Frankrijk te blijven, 'indien da aanwezigheid in Algerije niet strikt noodzakelijk is'. Het mi nisterie bereidt maatregeler voor om de diplomatieke diens in Algiers tot een minimum in t< krimpen, na de dreigementen di< zijn geuit tegen de buitenlanders in Algerije. „We nemen de dreigementen erj serieus," aldus een woordvoer der van het ministerie van Bui tenlandse Zaken. Een van di drie Franse gijzelaars die afgelo| pen weekend vrij kwamen droej een boodschap die aan duidelijk heid niets te wensen overlaat. Uit de brief van de Groupe Isla miste Armé (Gewapende Islamij tlsche Groep) blijkt dat dea over omstreeks drie weken a buitenlanders in Algiers al doelwit beschouwt. In de bood schap, overhandigd door oud gijzelaar Michèle Thévenot sta: letterlijk: „Verlaat het land, u

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4