'We hebben amper tv-ervaring'
Sporters in actie voor gehandicapten Jl Droombeelden van
Monix fascinerend
TV-serie van Gerardjan Rijnders over kinderpornoschandaal
UIT GIDS
DE STEM ZATERDAG 6 NOVEMBER 1993 D2
Jon Bennett, de held van de Australische strand-soap 'Paradise Beach':
21 november
>e Koerier.
i
Toneelgroep Amsterdam baseert 'Oude Tongen' op onrust in Oude Pekela
WEL M. MAAS
I ons voor uw bestelling.
Fax:01131-3800
INGO-MIDDAG
/ember 1993
1 stipt
jen 410 43 04
Kleintje
i
Van onze rtv-redactie
Oranje doet '1974' nog eens
dunnetjes over in een zaal
voetbalwedstrijd tegen West-
Duitsland. Erik Breukink
fietst op de Cauberg tegen
Claudio Chiapucci. Rinus Mi-
chels golft met Leo Beenhak
ker. Marti ten Kate sprint
tegen John Vermeule. En de
tennis-oudjes Tom Okker en
Ilie Nastase slaan een balle
tje.
Deze en veel andere mensen uit
de sportwereld doen mee aan het
avondvullende tv-programma
'Sporters voor sporters', dat van
daag op Nederland 1 te zien is.
In tien verschillende disciplines
meten de sporters eikaars krach
ten. Daarbij is het publiek in de
gelegenheid gesteld via een lot
toformulier een weddenschap af
te sluiten. De opbrengst komt
ten goede aan de gehandicapten
sport.
Andere sporters die in actie ko
men zijn de wielrensters Leon-
tien van Moorsel en Ingrid Ha-
ringa, de schaatsers Falko Zand-
stra en Johann Olav Koss, de
autocoureurs Jan Lammers en
Jos Verstappen, de springruiters
Jos Lansink en Piet Raymakers
en de tafeltennissters Bettine
Vriesekoop en Mirjam Hooman.
Het live-programma wordt ge
presenteerd door Angela Groot
huizen, Jessica Broekhuis en Bas
Westerweel. Afgelopen vrijdag
zijn de opnames gemaakt in de
Haagse Houtrusthallen.
Het tv-programma 'Sporters
voor sporters' is het sluitstuk
van de gelijknamige actie voor
de gehandicaptensport. De op
brengst wordt gebruikt voor uit
breiding van de faciliteiten, de
aanschaf van materialen en het
oplossen van huisvestingsproble
men.
'Sporters voor sporters', van
avond, Nederland 1, 20.26 uur
Rinus Michels doet mee aan
'Sporters voor sporters'.
foto anp
Door Erik Klap
„Ik haat 'losers' en laat dat mer
ken ook. Van nietsnutten moet
ik niets hebben, zeker niet in
'Paradise Beach'," zegt Jon Ben
nett, alias de gebronsde bink
Kirk Barsby uit de Australische
strandsoap die RTL5 elke werk
dag uitzendt. „Ik ben de held en
de schurk van het strand. In zijn
streven om de beste te willen
zijn, struikelt Kirk nog weieens
over z'n eigen ambities."
Jon Bennett straalt van oor tot oor. Met
zijn gebruinde tronie, strak achterover
gekamde haren en stoere leren jack
beantwoordt hij aan het beeld van Kirk
Barsby, het prototype van de strand-
held die altijd een zwerm mooie meiden
om zich heen heeft.
Jon Bennett over het karakter dat hij
speelt: „Kirk wil graag winnen en laat
geen gelegenheid lopen om de strijd aan
te gaan, op welk terrein dan ook. Zijn
vader is een succesvol zakenman. Pa
speelt een bepalende rol in Kirks leven
omdat hij hem op zijn minst wil evena
ren en het liefst overtreffen. Daardoor
gaat er nog weieens wat mis. Maar hij
heeft ook goede eigenschappen. Kirk is
triathlonkampioen, charmant en popu
lair bij de meiden. Hij lijkt dus in de
verste verte niet op mij."
Zo op het oog een aangename rol voor
een net beginnend acteur. Bennett
knikt: „Het is een redelijk gemakkelijke
rol. Jezelf spelen is immers een stuk
ingewikkelder. Ik kan me nog goed
herinneren dat ooit eens aan mijn hel
den Al Pacino en Robert de Niro werd
gevraagd of de acteurswereld een harde
industrie is. Dat moesten ze ontkennend
beantwoorden: ze vonden het gewone
leven stukken gecompliceerder! Acteurs
kunnen zich achter karakters verschui
len, door een personage neer te zetten.
Als acteur moet je proberen je karakter
een bepaalde ontwikkeling te laten
doormaken." Lachend: „Dat is mijn
arbeidstherapie, in ieder geval."
Klassiek
De cast van 'Paradise Beach' bestaat
grotendeels uit jonge, beginnende ac
teurs. Bennett: „Ik steek veel op van
mijn tv-vader Tom Barsby, gespeeld
door de ervaren Robert Coleby. Hij is
klassiek geschoold en erg wijs. Robert
geeft subtiele aanwijzingen, waardoor
je je meer op je gemak voelt voor de
camera. We hebben tenslotte amper
tv-ervaring. Waarin ik hem als Kirk
probeer te evenaren is de manier waar
op hij zaken doet en ik ben jaloers op
zijn charisma. Ik ben een jong broekie
dat volwassen probeert te doen en daar-
Breda - Stadsschouwburg.
Nederlandse première van
'Passion', bewegingstheater
van Moses Pendleton, door
Momix Dance Theatre. Gezien
op vrijdag 5 november.
Door Marjan Mes
Het Amerikaanse Momix
Dance Theatre toverde gis
teravond in de Bredase
schouwburg een reeks fasci
nerende droombeelden te
voorschijn bij de religieus en
psychedelisch aandoende
muziek van Peter Gabriel,
'Passion'. Het verhaalloze
maar naar de (ontstaansge
schiedenis van aarde en
mensheid verwijzende bewe
gingstheaterstuk van choreo
graaf Moses Pendleton droeg
dezelfde naam.
In het halfduister bewogen de
vijf magnifieke, atletische dan
sers van Momix alsof zij in de
ruimte zweefden, bijna in slow
motion, maar met een intens
fysieke kracht. Toch bewogen zij
vooral heel dichtbij de grond,
liggend vaak, kruipend of ge
hurkt, niet als traditionele dan
sers die de zwaartekracht tarten,
maar als een menselijke plastiek.
Hun lichamen kregen door de
geheimzinnige, uitgekiende be
lichting van Bruce Goldstein de
schoonheid van abstracte objec
ten. Ornamenten leken het vaak
wanneer ze op een inventieve
manier met elkaar verstrengeld
waren. Armen en benen leken
daarbij soms een eigen leven te
leiden, als bij een Shiva-sculp-
tuur maar ook als de tentakels
bij geregeld de fout ingaat. Vergelijk
het met voor de eerste keer een sigaretje
opsteken en in een onbedaarlijke
proestbui uitbarsten."
„Als klein kind droom je van zo'n rol.
De zon, de zee, het paradijselijke strand
en veel aandacht. Het lijkt allemaal
perfect, maar dat is uiterlijke schijn. Zo
op het oog heeft Kirk geen problemen,
maar dat is misschien wel zijn grootste
handicap. Hij grendelt zijn gevoelens
zorgvuldig af. Het feit dat hij zonder
moeder is opgevoed, heeft hem geremd
in zijn emotionele ontwikkeling. Kirk
kent amper emoties. Hij heeft ze wel,
maar verbergt ze."
Zus Cassie - gestalte gegeven door de
pas negentienjarige actrice Kimberley
Joseph - weet als één van de weinigen -
de gevoelige snaar bij Kirk te raken.
„Ze zegt onverbloemd waar het op
staat. Cassie is één van de weinigen die
dat durft."
Strijd
„Ik probeer de rol van Kirk driedimen
sionaal te maken. Ten eerste: hij moet
altijd de beste zijn. Waarom is dat?
Voor wie moet hij zich voortdurend
bewijzen? Vervolgens speelt de eeuwige
strijd met zijn vader. Is hij nu gek op
zijn oude, of haat hij hem? En dan is er
dat geklooi met emoties en al die mei
den, want Kirk rommelt dan wel raak,
straalverliefd worden is er niet bij.
Waarom kan hij niet mesjokke van één
meisje worden? Het is een uitdaging om
zijn karakter interessant te maken,
want er speelt onderhuids veel meer
dan je op het eerste gezicht vermoedt."
'Paradise Beach' mag zich in Australië
in een gestaag groeiende populariteit
verheugen. De kijkcijfers in Nederland
schommelen rond de drie procent, het
geen neerkomt op ongeveer vierhon
derdduizend kijkers.
Jon Bennett: „We hebben geprobeerd
om Australische en Amerikaanse soap
stijlen te combineren. Maar aanvanke
lijk waren we slechts druk met het
spelen en dat betekende keihard wer
ken. We nemen namelijk vijf afleverin
gen per week op! Dat is afzien. Een
aflevering van 22 minuten op één dag
en dat met een groot aantal beginnende
acteurs. Het is dus niet zo verwonder
lijk dat alles in het begin niet van een
leien dakje ging. Veel tijd om scènes
over te doen was er door het krappe
schema simpelweg niet en dat is duide
lijk zichtbaar. Nu we een tijdje bezig
Door Marjan Mes
Seksueel kindermisbruik in
Oude Pekela. Clowns die
kinderen meelokten. Psycho
logen met mannetjes- en
vrouwtjespoppen in de weer
om erachter te komen of de
Groningse kinderen de
waarheid spraken. Inmid
dels, jaren later, is de waar
heid nog steeds niet echt
achterhaald. Was er sprake
van kinderfantasieën en op
hol geslagen ouderlijke emo
ties? Of werd een complete
kindergemeenschap toch de
dupe van een seksuele ma
niak?
Het eerste is ongetwijfeld het
geval geweest. Maar geruchten
werden mythe en die zal wel
onuitroeibaar blijven. Zo'n on
derwerp is een kolfje naar de
hand van toneelregisseur en
schrijver Gerardjan Rijnders,
artistiek leider van Toneelgroep
Amsterdam. Hij schreef en re
gisseerde voor de NOS-televisie
de driedelige televisieserie
'Oude Tongen', die vanaf 21
januari 1994 te zien zal zijn.
Het is de eerste maal dat 's
lands grootste toneelgezelschap
in zijn geheel meewerkt aan een
tv-produktie. En de eerste keer
dat Rijnders, internationaal
vermaard om zijn pulpstukken
en montagevoorstellingen, voor
de televisie schrijft. Het was
altijd al een droom van de
schrijver/regisseur van relatie
drama's als 'Pick-up', 'Silicone',
'TulpenVulpen' en 'Cocktail'
(vandaag in première), om voor
televisie te werken. Zijn toneel
werk is bovendien sterk bein-
vloed door de manier waarop de
televisie het leven van alledag
bepaalt en de werkelijkheid
manipuleert.
Van Gerardjan Rijnders valt
dan ook geen geromantiseerde
versie van 'Oude Pekela' te ver
wachten, in de stijl van 'Me
disch Centrum West' en andere
Nederlandse series. Ooit wilde
hij een stuk over Anne Frank
schrijven, omdat hij een hekel
heeft aan het soort mechanis
men waardoor het joodse on-
derduikstertje een toeristisch
object kon worden. Maar het
werd uiteindelijk de bizarre
montage-voorstelling 'Count
your blessings', waarin wel een
gediscrimineerde buitenlander
maar volstrekt geen Arme
Frank voorkwam.
Rijnders houdt van het ontmas
keren van valse sentimenten en
het doorprikken van mythes.
Het geval Oude Pekela diende
als inspiratiebron voor een
soort 'soap' over een fictief Ne
derlands dorp waar een por
noschandaal losbarst, Oude
Tongen. Het dorp zucht onder
werkloosheid. Voor het amuse
ment en de afleiding zijn er
drugs, video-porno, de seks-
boerderij Euro-wip en een inza
melingsactie voor Bulgarije met
mini-playbackshow.
Iedereen in Oude Tongen houdt
elkaar nauwlettend in de gaten.
Roddels en vooroordelen tieren
welig achter een fagade van
tolerantie en fatsoen. Tweede
Kamerlid Does is ervan over
tuigd dat Nederland, en met
name Oude Tongen, het middel
punt is van een grootschalige
kinderporno-industrie. Wan
neer hij met het doktersecht
paar Fred en Annie Ligt een
paar videobanden bekijkt, me
nen ze tot hun schrik een dorps-
genootje te herkennen. Het
duurt niet lang of iedereen
denkt dat de kinderen van Oude
Tongen op grote schaal seksueel
zijn misbruikt. De geruchten
nemen groteske vormen aan.
Het pornoschandaal wordt we
reldnieuws. Specialisten, psy
chiaters, paragnosten, politici
en tv-ploegen overspoelen het
dorp. Door de paniek en angst
barst de fapade van fatsoen.
Vooroordelen slaan om in las
tercampagnes. Het magere be
wijs voor het seksuele misdrijf
verandert daar niets aan. De
kinderen worden het zwaarst
getroffen door het gerucht. Vol
gens een van de jonge gastspe-
lertjes, Jasper Kraay, gaat het
niet om waargebeurde dingen,
zo vertelt hij in de brochure van
Toneelgroep Amsterdam.
„Het zijn gewoon dromen van
kinderen die ze aan hun ouders
hebben verteld. En die gaan dan
van alles bedenken en als ze
echt doorgaan, dienen ze een
klacht in bij de politie." Die
ouders gaan volgens Jasper
Kraay 'niet echt goed met hun
kinderen om. Een beetje knallen
verkopen, hysterisch, de een
heel rustig, de ander brult alles
bijelkaar en alles wat daar tus
senin zit. En dan heb je een heel
dorp'.
Toneelgroep Amsterdam speelt
de komende maanden naast re
prises als 'Callas' en 'Mooi weer
vandaag' ook twee nieuwe to-
neelprodukties, 'Cocktail' van
Gerardjan Rijnders (5 januari in
Breda) en 'Glenn' van David
Young, een toneelstuk over de
Canadese pianist Glenn Gould
dat de hele maand november in
Theater Bellevue in Amsterdam
blijft. 'Cocktail' is een herbe
werking voor de grote zaal van
eerdere, cynische relatiestukken
van Rijnders, geregisseerd door
Titus Muizelaar.
'Glenn' is door David Young
gebaseerd op de structuur van
Bachs 'Goldberg Variaties', de
clavecimbelwerken waarmee
Glenn Gould als pianist in 1955
op 23-jarige leeftijd virtuoos
debuteerde. Vier acteurs spelen
vier stemmen: De Concertpia
nist, de Puritein, de Perfectio
nist en het Wonderkind. Vier
afsplitsingen van een en dezelf
de Glenn, het raadselachtig ge
bleven, excentrieke genie, dat in
1982 overleed. Acteur Gijs de
Lange, fervent Gould-verzame-
laar, regisseerde het stuk over
Goulds leven en kunst, met in
de vier rollen: Hein van der
Heijden, Mark Rietman, Hans
Kesting en Han Kerckhoffs.
van een zeeanemoon of ander
plantaardig wezen.
Bij die beginbeelden werden op
een doorschijnend, wazig voor
doek kolossale uitvergrotingen
van vegetaties geprojecteerd.
Samen met de bewegingstaal
riepen die associaties op met een
vroeg stadium van leven. Later
bestonden die enorme, ruimtelij
ke beeldprojecties uit motieven
uit de antieke en oosterse cul
tuurhistorie; een gang wellicht
door de geschiedenis van de
mensheid. Maar de atmosfeer
was vooral onwerelds, kosmisch
zelfs. De lichaams-sculpturen le
ken eerder afkomstig uit een
raadselachtige droom of nacht
merrie dan uit een herkenbare
werkelijkheid van alledag.
Geheimzinnige middeleeuwse
vrouwen in scharlaken rood do
ken op, maar ook naakte figuren
die elkaar droegen en drie ge
hangenen, die even later in een
wilde spiraal bewogen. Er wer
den ook objecten gebruikt die als
een verlengstuk van het dansers
lichaam fungeerden. Zoals vijf
parasols, die razend snel rond
bewogen en die even later wer
den doorlicht, waardoor de figu
ren erachter vervormd als foe
tussen zichtbaar werden.
Aan het slot waren de dansers
gevangen in een onbuigzaam
'springtouw' dat zij als in een
ritueel meevoerden. Vooral hier
kwam 'Passion' dichtbij de edel
kitsch. Maar dat lag ook aan de
muziek van Peter Gabriel, die
ook al door Martin Scorsese
werd gebruikt in zijn film 'The
Last Temptation of Christ'.
Jon Bennett en Kimberley Joseph,
alias Kirk en Cassie in 'Paradise
Beach'. foto dijkstra
zijn, krijgen we de smaak te pakken. De
kijker in Nederland moet het gevoel
krijgen van 'daar zou ik weieens naar
toe willen op vakantie'. Die sfeer probe
ren we te creëren. Uiteindelijk is het
een combinatie van werken en lol. Na
een lange draaidag, duik je het liefste je
bed in. Maar dan moet je de tekst voor
de volgende dag instuderen. Daarente
gen is het in metershoge golven duiken,
met de zon op je bolletje, temidden van
spetters van meiden ook weer niet echt
heel erg zware arbeid," lacht hij met
een vette knipoog.
'Paradise Beach', iedere werkdag om
19.30 uur op RTL5.
ZATERDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
19.15 en 22 u. Jurassic Park.
19.15 en 22 u. In the line of fire.
19 en 22 u. The firm.
19.15 en 22 u. The vanishing.
19.15 en 22 u. The fugitive.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Glengarry Glen Ross.
22.30 u. Daens.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. Jurrasic Park.
20 u. Sliver.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
14 u. De ongelofelijke reis.
20 u. The firm.
- Alhambra 3
14 u. Drie ninja's.
19 en 21.45 u. The piano.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.45 u. The fugitive.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 18.45 en 21.30 u. The piano.
18.45 en 21.30 u. The fugitive.
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u.
Jurassic Park.
14 u. Junglebook.
-Roxy 1 - 14 u. De ongelofelijke
reis.
18.30 en 21.30 u. The firm.
•-Roxy 2 - 14 u. De prinses en de
trollen.
18.45 en 21.30 u. Sliver.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
18.30 en 21.30 u. The firm.
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u.
Jurassic Park.
18.45 u. Oeroeg.
14 u. Junglebook.
14 u. Teenage mutant ninja turtles
3.
21.30 u. The fugitive.
ZONDAG
FILMS
GOES
v. éililisroliroii» v. smw
Grand Theater
14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Juras
sic Park.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. In the
line of fire.
16 en 20 u. The firm.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The
vanishing.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The
fugitive.
13.45 u. Junglebook.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Daens.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 en 20 u. Dave.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
14 u. De ongelofelijke reis.
20 u. The firm.
- Alhambra 3
14 u. Drie ninja's.
19 en 21.45 u. The piano.
- Alhambra 4
14 u. Vietnam '93.
19 en 21.45 u. The fugitive.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
16.15, 18.45 en 21.30 u. The piano.
16.15, 18.45 en 21.30 u. The fugiti
ve.
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u.
Jurassic Park.
14 u. Junglebook.
-Roxy 1 - 14 u. De ongelofelijke
reis.
16.30 en 20 u. The firm.
-Roxy 2 - 14 u. De prinses en de
trollen.
16.30 en 20.15 u. Sliver.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
18.30 en 21.30 u. The firm.
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u.
Jurassic Park.
16 en 21.30 u. Oeroeg.
14 u. Junglebook.
14 u. Teenage mutant ninja turtles
3.
16.15 en 18.45 u. The fugitive.
Tom Cruise in de film The Firm
foto francois duhamel
Prijs incl. 171/2 %BTW.*
9.20
12.27
15.33
18.40
21.47
24.53
KWALITEIT MOSSELEN
f hangcultuur mosselen.
j rijden dagelijks door
euws-Vlaanderen.
bering aan particulieren,
j-enigingen, bedrijven,
[tellingen en horeca.
14, 4401 CG Yerseke
aertshof" op
pet 2 x een fiets als
enheid voor het nuttigen
fiswaren aan het buffet.
ISAHOY'
|n 20.00 u; zo. 12.30 en 16.15 u
f 35.- en f 40.-.
Blingen en 65+ op za. 15.30
110.-, f 15.-, f 20.- en f 25 -
Is Ahoy' van 10-16 uur (niet
f koopadressen.
eserveren:
(girobetaalkaart/cheque en een
flankeerde envelop zenden aan:
1 AC Rotterdam.
kje benutten,
pitie wordt in een groter
3 advertentie met het
Jtsten kort en bondig,
rimer in de advertentie op.
hakkelijk en snel.
\NT HET BEDRAG AFLEZEN dat
I van brieven onder nummer dient
fntante, betaling kunt u een
^betaalkaart (dus géén giro- of
net-contante betaling ontvangt u
Is voor de rubrieken Te huur
[uitsluitend tegen contante
4800 MB Breda. Afdeling
n op onze kantoren. Uw opdracht
>ns bezit te zijn.
WÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊÊ
Oranje-elftal doet finale van 1974 dunnetjes over Nederlandse première 'Passion in Breda
|en nieuw pluspunt in uw
reclame:
It plaatsen van een
lEINTJE vormt een we-
Inlijke bijdrage tot het rea-
leren van uw doel. tien
JIZENDEN lezen u
d verteren
bouwt een reputatie,
aannemen^
Inlichtingen:
De Stem, 076-2369 71