'We hebben amper tv-ervaring' Sporters in actie voor gehandicapten Jl Droombeelden van Monix fascinerend TV-serie van Gerardjan Rijnders over kinderpornoschandaal UIT GIDS DE STEM ZATERDAG 6 NOVEMBER 1993 D2 Jon Bennett, de held van de Australische strand-soap 'Paradise Beach': 21 november >e Koerier. i Toneelgroep Amsterdam baseert 'Oude Tongen' op onrust in Oude Pekela WEL M. MAAS I ons voor uw bestelling. Fax:01131-3800 INGO-MIDDAG /ember 1993 1 stipt jen 410 43 04 Kleintje i Van onze rtv-redactie Oranje doet '1974' nog eens dunnetjes over in een zaal voetbalwedstrijd tegen West- Duitsland. Erik Breukink fietst op de Cauberg tegen Claudio Chiapucci. Rinus Mi- chels golft met Leo Beenhak ker. Marti ten Kate sprint tegen John Vermeule. En de tennis-oudjes Tom Okker en Ilie Nastase slaan een balle tje. Deze en veel andere mensen uit de sportwereld doen mee aan het avondvullende tv-programma 'Sporters voor sporters', dat van daag op Nederland 1 te zien is. In tien verschillende disciplines meten de sporters eikaars krach ten. Daarbij is het publiek in de gelegenheid gesteld via een lot toformulier een weddenschap af te sluiten. De opbrengst komt ten goede aan de gehandicapten sport. Andere sporters die in actie ko men zijn de wielrensters Leon- tien van Moorsel en Ingrid Ha- ringa, de schaatsers Falko Zand- stra en Johann Olav Koss, de autocoureurs Jan Lammers en Jos Verstappen, de springruiters Jos Lansink en Piet Raymakers en de tafeltennissters Bettine Vriesekoop en Mirjam Hooman. Het live-programma wordt ge presenteerd door Angela Groot huizen, Jessica Broekhuis en Bas Westerweel. Afgelopen vrijdag zijn de opnames gemaakt in de Haagse Houtrusthallen. Het tv-programma 'Sporters voor sporters' is het sluitstuk van de gelijknamige actie voor de gehandicaptensport. De op brengst wordt gebruikt voor uit breiding van de faciliteiten, de aanschaf van materialen en het oplossen van huisvestingsproble men. 'Sporters voor sporters', van avond, Nederland 1, 20.26 uur Rinus Michels doet mee aan 'Sporters voor sporters'. foto anp Door Erik Klap „Ik haat 'losers' en laat dat mer ken ook. Van nietsnutten moet ik niets hebben, zeker niet in 'Paradise Beach'," zegt Jon Ben nett, alias de gebronsde bink Kirk Barsby uit de Australische strandsoap die RTL5 elke werk dag uitzendt. „Ik ben de held en de schurk van het strand. In zijn streven om de beste te willen zijn, struikelt Kirk nog weieens over z'n eigen ambities." Jon Bennett straalt van oor tot oor. Met zijn gebruinde tronie, strak achterover gekamde haren en stoere leren jack beantwoordt hij aan het beeld van Kirk Barsby, het prototype van de strand- held die altijd een zwerm mooie meiden om zich heen heeft. Jon Bennett over het karakter dat hij speelt: „Kirk wil graag winnen en laat geen gelegenheid lopen om de strijd aan te gaan, op welk terrein dan ook. Zijn vader is een succesvol zakenman. Pa speelt een bepalende rol in Kirks leven omdat hij hem op zijn minst wil evena ren en het liefst overtreffen. Daardoor gaat er nog weieens wat mis. Maar hij heeft ook goede eigenschappen. Kirk is triathlonkampioen, charmant en popu lair bij de meiden. Hij lijkt dus in de verste verte niet op mij." Zo op het oog een aangename rol voor een net beginnend acteur. Bennett knikt: „Het is een redelijk gemakkelijke rol. Jezelf spelen is immers een stuk ingewikkelder. Ik kan me nog goed herinneren dat ooit eens aan mijn hel den Al Pacino en Robert de Niro werd gevraagd of de acteurswereld een harde industrie is. Dat moesten ze ontkennend beantwoorden: ze vonden het gewone leven stukken gecompliceerder! Acteurs kunnen zich achter karakters verschui len, door een personage neer te zetten. Als acteur moet je proberen je karakter een bepaalde ontwikkeling te laten doormaken." Lachend: „Dat is mijn arbeidstherapie, in ieder geval." Klassiek De cast van 'Paradise Beach' bestaat grotendeels uit jonge, beginnende ac teurs. Bennett: „Ik steek veel op van mijn tv-vader Tom Barsby, gespeeld door de ervaren Robert Coleby. Hij is klassiek geschoold en erg wijs. Robert geeft subtiele aanwijzingen, waardoor je je meer op je gemak voelt voor de camera. We hebben tenslotte amper tv-ervaring. Waarin ik hem als Kirk probeer te evenaren is de manier waar op hij zaken doet en ik ben jaloers op zijn charisma. Ik ben een jong broekie dat volwassen probeert te doen en daar- Breda - Stadsschouwburg. Nederlandse première van 'Passion', bewegingstheater van Moses Pendleton, door Momix Dance Theatre. Gezien op vrijdag 5 november. Door Marjan Mes Het Amerikaanse Momix Dance Theatre toverde gis teravond in de Bredase schouwburg een reeks fasci nerende droombeelden te voorschijn bij de religieus en psychedelisch aandoende muziek van Peter Gabriel, 'Passion'. Het verhaalloze maar naar de (ontstaansge schiedenis van aarde en mensheid verwijzende bewe gingstheaterstuk van choreo graaf Moses Pendleton droeg dezelfde naam. In het halfduister bewogen de vijf magnifieke, atletische dan sers van Momix alsof zij in de ruimte zweefden, bijna in slow motion, maar met een intens fysieke kracht. Toch bewogen zij vooral heel dichtbij de grond, liggend vaak, kruipend of ge hurkt, niet als traditionele dan sers die de zwaartekracht tarten, maar als een menselijke plastiek. Hun lichamen kregen door de geheimzinnige, uitgekiende be lichting van Bruce Goldstein de schoonheid van abstracte objec ten. Ornamenten leken het vaak wanneer ze op een inventieve manier met elkaar verstrengeld waren. Armen en benen leken daarbij soms een eigen leven te leiden, als bij een Shiva-sculp- tuur maar ook als de tentakels bij geregeld de fout ingaat. Vergelijk het met voor de eerste keer een sigaretje opsteken en in een onbedaarlijke proestbui uitbarsten." „Als klein kind droom je van zo'n rol. De zon, de zee, het paradijselijke strand en veel aandacht. Het lijkt allemaal perfect, maar dat is uiterlijke schijn. Zo op het oog heeft Kirk geen problemen, maar dat is misschien wel zijn grootste handicap. Hij grendelt zijn gevoelens zorgvuldig af. Het feit dat hij zonder moeder is opgevoed, heeft hem geremd in zijn emotionele ontwikkeling. Kirk kent amper emoties. Hij heeft ze wel, maar verbergt ze." Zus Cassie - gestalte gegeven door de pas negentienjarige actrice Kimberley Joseph - weet als één van de weinigen - de gevoelige snaar bij Kirk te raken. „Ze zegt onverbloemd waar het op staat. Cassie is één van de weinigen die dat durft." Strijd „Ik probeer de rol van Kirk driedimen sionaal te maken. Ten eerste: hij moet altijd de beste zijn. Waarom is dat? Voor wie moet hij zich voortdurend bewijzen? Vervolgens speelt de eeuwige strijd met zijn vader. Is hij nu gek op zijn oude, of haat hij hem? En dan is er dat geklooi met emoties en al die mei den, want Kirk rommelt dan wel raak, straalverliefd worden is er niet bij. Waarom kan hij niet mesjokke van één meisje worden? Het is een uitdaging om zijn karakter interessant te maken, want er speelt onderhuids veel meer dan je op het eerste gezicht vermoedt." 'Paradise Beach' mag zich in Australië in een gestaag groeiende populariteit verheugen. De kijkcijfers in Nederland schommelen rond de drie procent, het geen neerkomt op ongeveer vierhon derdduizend kijkers. Jon Bennett: „We hebben geprobeerd om Australische en Amerikaanse soap stijlen te combineren. Maar aanvanke lijk waren we slechts druk met het spelen en dat betekende keihard wer ken. We nemen namelijk vijf afleverin gen per week op! Dat is afzien. Een aflevering van 22 minuten op één dag en dat met een groot aantal beginnende acteurs. Het is dus niet zo verwonder lijk dat alles in het begin niet van een leien dakje ging. Veel tijd om scènes over te doen was er door het krappe schema simpelweg niet en dat is duide lijk zichtbaar. Nu we een tijdje bezig Door Marjan Mes Seksueel kindermisbruik in Oude Pekela. Clowns die kinderen meelokten. Psycho logen met mannetjes- en vrouwtjespoppen in de weer om erachter te komen of de Groningse kinderen de waarheid spraken. Inmid dels, jaren later, is de waar heid nog steeds niet echt achterhaald. Was er sprake van kinderfantasieën en op hol geslagen ouderlijke emo ties? Of werd een complete kindergemeenschap toch de dupe van een seksuele ma niak? Het eerste is ongetwijfeld het geval geweest. Maar geruchten werden mythe en die zal wel onuitroeibaar blijven. Zo'n on derwerp is een kolfje naar de hand van toneelregisseur en schrijver Gerardjan Rijnders, artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Hij schreef en re gisseerde voor de NOS-televisie de driedelige televisieserie 'Oude Tongen', die vanaf 21 januari 1994 te zien zal zijn. Het is de eerste maal dat 's lands grootste toneelgezelschap in zijn geheel meewerkt aan een tv-produktie. En de eerste keer dat Rijnders, internationaal vermaard om zijn pulpstukken en montagevoorstellingen, voor de televisie schrijft. Het was altijd al een droom van de schrijver/regisseur van relatie drama's als 'Pick-up', 'Silicone', 'TulpenVulpen' en 'Cocktail' (vandaag in première), om voor televisie te werken. Zijn toneel werk is bovendien sterk bein- vloed door de manier waarop de televisie het leven van alledag bepaalt en de werkelijkheid manipuleert. Van Gerardjan Rijnders valt dan ook geen geromantiseerde versie van 'Oude Pekela' te ver wachten, in de stijl van 'Me disch Centrum West' en andere Nederlandse series. Ooit wilde hij een stuk over Anne Frank schrijven, omdat hij een hekel heeft aan het soort mechanis men waardoor het joodse on- derduikstertje een toeristisch object kon worden. Maar het werd uiteindelijk de bizarre montage-voorstelling 'Count your blessings', waarin wel een gediscrimineerde buitenlander maar volstrekt geen Arme Frank voorkwam. Rijnders houdt van het ontmas keren van valse sentimenten en het doorprikken van mythes. Het geval Oude Pekela diende als inspiratiebron voor een soort 'soap' over een fictief Ne derlands dorp waar een por noschandaal losbarst, Oude Tongen. Het dorp zucht onder werkloosheid. Voor het amuse ment en de afleiding zijn er drugs, video-porno, de seks- boerderij Euro-wip en een inza melingsactie voor Bulgarije met mini-playbackshow. Iedereen in Oude Tongen houdt elkaar nauwlettend in de gaten. Roddels en vooroordelen tieren welig achter een fagade van tolerantie en fatsoen. Tweede Kamerlid Does is ervan over tuigd dat Nederland, en met name Oude Tongen, het middel punt is van een grootschalige kinderporno-industrie. Wan neer hij met het doktersecht paar Fred en Annie Ligt een paar videobanden bekijkt, me nen ze tot hun schrik een dorps- genootje te herkennen. Het duurt niet lang of iedereen denkt dat de kinderen van Oude Tongen op grote schaal seksueel zijn misbruikt. De geruchten nemen groteske vormen aan. Het pornoschandaal wordt we reldnieuws. Specialisten, psy chiaters, paragnosten, politici en tv-ploegen overspoelen het dorp. Door de paniek en angst barst de fapade van fatsoen. Vooroordelen slaan om in las tercampagnes. Het magere be wijs voor het seksuele misdrijf verandert daar niets aan. De kinderen worden het zwaarst getroffen door het gerucht. Vol gens een van de jonge gastspe- lertjes, Jasper Kraay, gaat het niet om waargebeurde dingen, zo vertelt hij in de brochure van Toneelgroep Amsterdam. „Het zijn gewoon dromen van kinderen die ze aan hun ouders hebben verteld. En die gaan dan van alles bedenken en als ze echt doorgaan, dienen ze een klacht in bij de politie." Die ouders gaan volgens Jasper Kraay 'niet echt goed met hun kinderen om. Een beetje knallen verkopen, hysterisch, de een heel rustig, de ander brult alles bijelkaar en alles wat daar tus senin zit. En dan heb je een heel dorp'. Toneelgroep Amsterdam speelt de komende maanden naast re prises als 'Callas' en 'Mooi weer vandaag' ook twee nieuwe to- neelprodukties, 'Cocktail' van Gerardjan Rijnders (5 januari in Breda) en 'Glenn' van David Young, een toneelstuk over de Canadese pianist Glenn Gould dat de hele maand november in Theater Bellevue in Amsterdam blijft. 'Cocktail' is een herbe werking voor de grote zaal van eerdere, cynische relatiestukken van Rijnders, geregisseerd door Titus Muizelaar. 'Glenn' is door David Young gebaseerd op de structuur van Bachs 'Goldberg Variaties', de clavecimbelwerken waarmee Glenn Gould als pianist in 1955 op 23-jarige leeftijd virtuoos debuteerde. Vier acteurs spelen vier stemmen: De Concertpia nist, de Puritein, de Perfectio nist en het Wonderkind. Vier afsplitsingen van een en dezelf de Glenn, het raadselachtig ge bleven, excentrieke genie, dat in 1982 overleed. Acteur Gijs de Lange, fervent Gould-verzame- laar, regisseerde het stuk over Goulds leven en kunst, met in de vier rollen: Hein van der Heijden, Mark Rietman, Hans Kesting en Han Kerckhoffs. van een zeeanemoon of ander plantaardig wezen. Bij die beginbeelden werden op een doorschijnend, wazig voor doek kolossale uitvergrotingen van vegetaties geprojecteerd. Samen met de bewegingstaal riepen die associaties op met een vroeg stadium van leven. Later bestonden die enorme, ruimtelij ke beeldprojecties uit motieven uit de antieke en oosterse cul tuurhistorie; een gang wellicht door de geschiedenis van de mensheid. Maar de atmosfeer was vooral onwerelds, kosmisch zelfs. De lichaams-sculpturen le ken eerder afkomstig uit een raadselachtige droom of nacht merrie dan uit een herkenbare werkelijkheid van alledag. Geheimzinnige middeleeuwse vrouwen in scharlaken rood do ken op, maar ook naakte figuren die elkaar droegen en drie ge hangenen, die even later in een wilde spiraal bewogen. Er wer den ook objecten gebruikt die als een verlengstuk van het dansers lichaam fungeerden. Zoals vijf parasols, die razend snel rond bewogen en die even later wer den doorlicht, waardoor de figu ren erachter vervormd als foe tussen zichtbaar werden. Aan het slot waren de dansers gevangen in een onbuigzaam 'springtouw' dat zij als in een ritueel meevoerden. Vooral hier kwam 'Passion' dichtbij de edel kitsch. Maar dat lag ook aan de muziek van Peter Gabriel, die ook al door Martin Scorsese werd gebruikt in zijn film 'The Last Temptation of Christ'. Jon Bennett en Kimberley Joseph, alias Kirk en Cassie in 'Paradise Beach'. foto dijkstra zijn, krijgen we de smaak te pakken. De kijker in Nederland moet het gevoel krijgen van 'daar zou ik weieens naar toe willen op vakantie'. Die sfeer probe ren we te creëren. Uiteindelijk is het een combinatie van werken en lol. Na een lange draaidag, duik je het liefste je bed in. Maar dan moet je de tekst voor de volgende dag instuderen. Daarente gen is het in metershoge golven duiken, met de zon op je bolletje, temidden van spetters van meiden ook weer niet echt heel erg zware arbeid," lacht hij met een vette knipoog. 'Paradise Beach', iedere werkdag om 19.30 uur op RTL5. ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Jurassic Park. 19.15 en 22 u. In the line of fire. 19 en 22 u. The firm. 19.15 en 22 u. The vanishing. 19.15 en 22 u. The fugitive. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Glengarry Glen Ross. 22.30 u. Daens. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Jurrasic Park. 20 u. Sliver. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. De ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14 u. Drie ninja's. 19 en 21.45 u. The piano. - Alhambra 4 14, 19 en 21.45 u. The fugitive. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14, 18.45 en 21.30 u. The piano. 18.45 en 21.30 u. The fugitive. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. 14 u. Junglebook. -Roxy 1 - 14 u. De ongelofelijke reis. 18.30 en 21.30 u. The firm. •-Roxy 2 - 14 u. De prinses en de trollen. 18.45 en 21.30 u. Sliver. ROOSENDAAL - City 1-2-3 18.30 en 21.30 u. The firm. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. 18.45 u. Oeroeg. 14 u. Junglebook. 14 u. Teenage mutant ninja turtles 3. 21.30 u. The fugitive. ZONDAG FILMS GOES v. éililisroliroii» v. smw Grand Theater 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Juras sic Park. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. In the line of fire. 16 en 20 u. The firm. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The vanishing. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The fugitive. 13.45 u. Junglebook. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Daens. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Dave. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. De ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14 u. Drie ninja's. 19 en 21.45 u. The piano. - Alhambra 4 14 u. Vietnam '93. 19 en 21.45 u. The fugitive. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 16.15, 18.45 en 21.30 u. The piano. 16.15, 18.45 en 21.30 u. The fugiti ve. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. 14 u. Junglebook. -Roxy 1 - 14 u. De ongelofelijke reis. 16.30 en 20 u. The firm. -Roxy 2 - 14 u. De prinses en de trollen. 16.30 en 20.15 u. Sliver. ROOSENDAAL - City 1-2-3 18.30 en 21.30 u. The firm. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. 16 en 21.30 u. Oeroeg. 14 u. Junglebook. 14 u. Teenage mutant ninja turtles 3. 16.15 en 18.45 u. The fugitive. Tom Cruise in de film The Firm foto francois duhamel Prijs incl. 171/2 %BTW.* 9.20 12.27 15.33 18.40 21.47 24.53 KWALITEIT MOSSELEN f hangcultuur mosselen. j rijden dagelijks door euws-Vlaanderen. bering aan particulieren, j-enigingen, bedrijven, [tellingen en horeca. 14, 4401 CG Yerseke aertshof" op pet 2 x een fiets als enheid voor het nuttigen fiswaren aan het buffet. ISAHOY' |n 20.00 u; zo. 12.30 en 16.15 u f 35.- en f 40.-. Blingen en 65+ op za. 15.30 110.-, f 15.-, f 20.- en f 25 - Is Ahoy' van 10-16 uur (niet f koopadressen. eserveren: (girobetaalkaart/cheque en een flankeerde envelop zenden aan: 1 AC Rotterdam. kje benutten, pitie wordt in een groter 3 advertentie met het Jtsten kort en bondig, rimer in de advertentie op. hakkelijk en snel. \NT HET BEDRAG AFLEZEN dat I van brieven onder nummer dient fntante, betaling kunt u een ^betaalkaart (dus géén giro- of net-contante betaling ontvangt u Is voor de rubrieken Te huur [uitsluitend tegen contante 4800 MB Breda. Afdeling n op onze kantoren. Uw opdracht >ns bezit te zijn. WÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊÊ Oranje-elftal doet finale van 1974 dunnetjes over Nederlandse première 'Passion in Breda |en nieuw pluspunt in uw reclame: It plaatsen van een lEINTJE vormt een we- Inlijke bijdrage tot het rea- leren van uw doel. tien JIZENDEN lezen u d verteren bouwt een reputatie, aannemen^ Inlichtingen: De Stem, 076-2369 71

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 31