ijne Er hangt weer bont in de winkelrekken :el De legende van Lotus IN I.V. W jT .o :N Deining over nieuw reclamespotje op radio Jeugd mikpunt in appel-campagne ANWB: vaker fietsen in woon-werkverkeer LETSELSCHADE De chloorfles N NACHT 26a 15 vmgenot lortbedrijf (oewacht BO destem CONSUMENT D2 _X_58 Is van Gent Irage Vervaet. m Itering 20- ftnen, len, frdijn-, c me- I DONDERDAG 4 NOVEMBER 1993 'Goh, wat een mooie jas'. 'Ja, echt bont'. 'Echt bont? Maar die die ren dan?' 'Oh, die worden goed verzorgd'. Sinds enige tyijd is dit reclamespotje te horen op Radio 1 en Radio 2. Daarmee probeert de handel het dragen van dierenhuiden weer geac cepteerd te krijgen. Tot woede van de actiegroep 'Bont voor dieren', die eist dat de reclame met een wordt stopgezet. En de pelsdierfokker, die zeven magere jaren ach ter de rug heeft? Hoopt hij dat de campagne een ommekeer inluidt, of vreest hij een nieuw of fensief van dierenbevrij- ders? Door John van Oppen Heumen - Nee, hij heeft het reclamespotje nog niet gehoord. Te druk met het verzorgen van de 3400 moedernertsen in de kooien. Maar als je echt wil weten wat Mare Hil- gers (35) denkt van de nieuwe bontreclame, dan moet je even goed luiste ren. En de penetrante geur, die opstijgt vanuit de kooien, maar een .uurtje voor lief nemen. Zijn nertsenfarm ligt ingeklemd tussen de snelweg A73 en het Maas-Waalkanaal. Hij heeft het bedrijf overgenomen van zijn va der. Pas één keer, tien jaar gele den, heeft hij activisten op het erf gehad die de kooien openden. Daarna bleef het rustig. Hilgers is niet van plan om extra veiligheidsmaatregelen te tref fen, als de discussie weer los barst. Infrarood-camera's? Onbetaal baar. Met de schamele opbrengst van de vellen - een gevolg van jarenlange overproduktie op de wereldmarkt - kan hij zijn .vrouw en twee kinderen van 3 en 5 jaar maar nèt onderhouden, 's Nachts wachtlopen? Dat heeft hij tien jaar geleden gedaan. „Volstrekt zinloos. Je raakt dol door het gebrek aan slaap, maar er gebeurt niets. Ze wachten rus tig totdat je op een nacht uitge teld in bed ligt. Dan pas slaan ze toe." Gezond verstand Nee, Mare Hilgers vertrouwt op het gezond verstand van de bont-activisten. „Ik heb een eer lijk beroep. Iedereen mag komen kijken hoe ik de kost verdien voor mijn gezin. Er bestaat geen wezenlijk verschil tussen een varkensfokkerij en een nertsen- farm. En de wintsmarge is nu al jaren zó klein, dat ik geen nieu we tegenslag meer kan gebrui ken. Als ze me pakken, moet ik Een actie in 1988 van het Anti Bond. Comité. Dergelijke acties zorgden er destijds mede voor dat bont bij het publiek uit de gratie raakte. foto anp me aansluiten bij het leger van werklozen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn." Hij vindt dat de nieuwe bont lobby op een goed moment is opgezet. Nederland ligt 's avonds languit op de leren bank naar tv te kijken; niemand stoort zich aan het dragen van een zijden bloes; in het restaurant prijkt wildgebraad op het menu; de poes krijgt blikvoer dat voor een groot gedeelte bestaat uit...nerts vlees. „Waarom zou het dragen van een bontjas nog oneerbaar zijn?" Zoals Hilgers, zo denken al ziin collega's erover. Twee weken ge leden, tijdens de jaarvergadering van de Nederlandse vereniging van Fokkers van Edelpelsdieren (NFE), knikten ze instemmend toen ze te horen kregen dat het Nederlands Bont Instituut (NBI) een nieuwe reclamecampagne wil beginnen. Niet dat de pelsdierfokkers de illusie koesteren dat ze rijk kun nen worden als de campagne aanslaat, oh nee. Maar ze willen eindelijk erkend worden als een hardwerkende beroepsgroep, die de welzijnsnormen voor dieren respecteert en om die reden ook respect terugverdient van het grote publiek. Wereldmarkt De prijs die de fokker krijgt per pels, wordt bepaald door het spel van vraag en aanbod op de wereldmarkt. Liefst 98 procent van de pelzen die de Nederland se fokkers produceren, is ook bestemd voor de export. „Stél dat de reclamecampagne enorm aanslaat; dat de vraag naar bont in Nederland zelfs verdubbelt van twee tot vier procent van de produktie. Dan nóg gaat het om zo'n geringe toename van de wereldvraag naar bont, dat die amper van invloed is op de prijsvorming. De Nederlandse consumptie speelt daarin geen enkele rol," zegt Wim Verhagen. Hij is secretaris van de NFE, de koepelorganisa tie van de fokkers. Pelsfokker Mare Hilgers zegt het op zijn manier: „Mocht de bin nenlandse vraag plotseling ver dubbelen, dan verdien ik mis schien een stuiver extra per pels. Maar als alle Chinezen plotse ling een muts gaan dragen van nertsenbont, ja, dan zou de prijs in één klap omhoog schieten van dertig naar tachtig gulden per pels." Detailhandel De detailhandel heeft wél on middellijk financieel voordeel van een stijging van de vraag naar bontmantels in Nederland. De laatste vijftien jaar zijn tien tallen bontspeciaalzaken uit de winkelstraten verdwenen. Ron Haarman, voorlichter van het NBI en tevens de bedenker van de radio-campagne, schat dat slechts een honderdtal de mage re jaren overleefd heeft. Tegelij kertijd constateert hij, dat 'ge wone' modezaken de laatste twee jaar hoe langer hoe meer bont in de rekken hangen. Het begon heel voorzichtig, met garnering, zoals een bontvoering in een leren jas, met mutsen en sjaals. Stilaan hangen er ook al bontmantels in de 'gewone' mo dezaak. „Duidelijke signalen, die erop wijzen dat er in Nederland weer een markt voor komt," vindt Haarman. „Vandaar die reclamecampagne. Maar pelsdierfokker Mare Hil gers moet nog zien of de recla mecampagne zal leiden tot een toename van de binnenlandse vraag. „Ik ben al dolgelukkig als de campagne tot gevolg heeft dat onze bedrijfstak erkend wordt als een eerbare branche. Om mensen zover te krijgen dat ze een bontmantel kopen, is méér nodig dan een reclamespotje op de radio. Mijn eigen vrouw heeft niet eens een bontmantel in de garderobe. Waarom niet? Omdat de goedkoopste jassen, die van achthonderd gulden, als een zak om je lijf hangen. Wil je een bontjas die er mondern uitziet, dan ben je vijfduizend gulden kwijt. Dat is toch niet te betalen, Nee, de bonthandel in Nederland kan pas echt gaan floreren, als ook de goedkoopste modellen er fraai uitzien." Voorlichter Haarman van het NBI haast zich die opmerking van de fokker te neutraliseren: „Je kunt al voor weinig geld een bontmantel laten remodelleren, zodat het lijkt alsof-ie net uit de winkel komt. Ach, we willen via de campagne vooral demonstre ren dat je vandaag de dag niet meer met de nek wordt aangeke ken, als je bont draagt." Meezingers Lieke Keller van de Stichting 'Bont voor Dieren' verslikt zich bijna in haar thee, als ze dat hoort. „De bonthandel heeft niks geleerd van alle argumenten die we hebben aangedragen," foe tert ze. Bont voor Dieren zint dan ook op tegen-acties. De STER (STichting Ether Reclame) is al benaderd met de vraag de radiocampagne van vijftig spot jes stop te zetten. Gebeurt dat niet, dan stapt Lieke Keiler naar de Reclame Code Commissie. Als dat allemaal niet helpt, vol gen er tegenacties. Te beginnen op de radio. Bijvoorbeeld door het opnieuw draaien van de kin derhit Tweedehands jas en het liedje Madammen met een bont jas van Urbanus. Tenslotte heb ben die meezingers destijds méér bijgedragen aan de opinievor ming over het dragen van bont, dan alle harde acties van dieren- bevrijders bij elkaar. jg--" Lotus. De naam staat voor snelheid en techniek. En voor de legendarische Co lin Chapman. Lotus is zo (Engels als het maar kan, was bijna dood maar wordt nu door het Italiaanse Bu- gatti gereanimeerd. Bij Lo tus is nog geen robot te bekennen. Over tradities, Engelse nuchterheid en de champagne die straks weer wacht. Door Rien van der Steen Een man in een groene overall komt met brandblussers aan dragen: een grote en een kleine. Ze passen nauwelijks in de krappe ruimte waar ook nog een coureur in moet. „De grote blusser is voor de motor, de kleine voor de coureur" grijnst hij. Dit is Lotus, England, maard centrum van geavanceer de techniek, van het zeer Engel se Racing Green. Beroemd van de sportauto's, berucht van de Formule I. „Als het moet zetten we zo'n raceauto in twee dagen in elkaar," zegt de monteur met het zweet op zijn voorhoofd. Thuis is hij bijna nooit: „Als ik thuis ben, ben ik hier; en als ik niet hier ben zit ik op het cir cuit." Team Lotus bewoont een opval lend pand in Norfolk. Een his torisch 'Manor', Ketteringham Hall, in de Tweede Wereldoor log het hoofdkwartier van een Amerikaans squadron. In dit statige pand komt Team Lotus rond met een jaaromzet van twintig miljoen pond. Een schijntje vergeleken bii McLa- Van boven naar beneden: de Lotus Esprit, de raceauto van Colin Chapman, uiteraard in Racing Green. Daaronder de Elite, een van de mooiste sportauto's ooit gebouwd. Daaronder een studiemodel. ren, dat van Marlborough onge veer het drievoudige mag opma ken. Senna won met Lotus in 1978 het laatste wereldkampi oenschap. „Onze tijd komt wel weer," zegt Mark Pointer. „We hebben net een contract geslo ten met Honda. Met onze auto's en hun motoren moet het weer lukken. Het wordt tijd dat we weer eens champagne proeven." 'To finish first, first you'll have to finish': om als eerste te kun nen eindigen zul je eerst moeten eindigen, zeggen ze bij Lotus. Toch gaat het er allemaal heel ontspannen aan toe. De stress van het circuit is mijlenver van Ketteringham Hall verwijderd. Werken doen ze allemaal als paarden zeggen ze. Maar het gebeurt met een glimlach op het gezicht. Ver- Bugatti Bugatti nam een paar weken geleden de Lotus-boedel van General Motors over. De erfenis van de legendarische Colin Chapman is voorlopig gered. Lotus teerde op oude faam, voornamelijk vergaard in de ja ren zestig en zeventig. De sport auto Elan is uit produktie geno men. Verslagen door de Japanse Mazda Miata/MX5, die net zo mooi en technisch beter was. Bugatti en Lotus. Dat Engelsen auto's kunnen bouwen staat buiten kijf. Maar ze zijn zo verdraaid slecht in marketing. Daar hebben Italianen weer meer kaas van gegeten. Dus wie weet, wordt het een prima hu welijk tussen de twee histori sche merken. Lotus bouwt momenteel per week acht sportauto's van het type Esprit. Helemaal met de hand. Maar directeur Adrian Palmer heeft aangekondigd dat de kleine Elan weer in produk tie komt. In een enorme hal in Ketteringham liggen honderden chassis en carrosserieën van het oude model. Een trieste aanblik. Bugatti-baas Romano Artioli heeft de Engelse ingenieurs hard nodig voor zijn superspor tauto's EB 110 en EB 112. En hij heeft de Lotusgroep in elk geval weer enthousiasme ge bracht. Eind september kwamen meer dan 500 trotse bezitters van Lotus-auto's en Bugatti's in En geland samen om de redding van Lotus te vieren. Chapmans weduwe Hazel keek daar tevre den naar honderden historische auto's als de elektrische Bugatti uit 1910, gebouwd door Ettore Bugatti zelf, drie beroemde Type 35 en twee peperd>"-° nieuwe Bugatti's EB 110. Colin Chapman had na de oor log zijn eigen racewagen ge bouwd. Toen hij daarmee succes boekte besloot hij in 1955 een eigen merk op te richten: Lotus Cars Limited in Londen. De Lotus Elite, een uit glasfiber opgetrokken sportautootje, wordt nog steeds beschouwd als een van de mooiste auto's ooit gebouwd. Het model werd in 1962 vervangen door de Elan. Chapman bleek een briljant in genieur, die met zijn innovatie ve vindingen vooral opzien baarde in de racerij. Spoilers, dragende motoren, vergaande gewichtsbesparing, revolutio naire wielophanging, allemaal vondsten van de bevlogen con structeur. Hij stierf in 1982, na geruchtmakende uitspattingen met de Ierse bouwer van de roestvrijstalen sportauto Delo- rean. De naam Lotus was intus sen wereldberoemd door de ver richtingen van Graham Hill, Jimmy Clark, Jochen Rindt en Emerson Fittipaldi. In Ketteringham Hall worden de raceauto's gebouwd, al heeft het er meer de schijn van dat ze gebakken worden. Grote lappen kunststof om aluminium ho ningraten gespannen, worden vacuüm gezogen en in de oven verhit. Op die manier ontstaat een keiharde, ongekend stijve, keiharde constructie die zelfs heel blijft als de auto met ruim 200 km per uur tegen een vang rail knalt. Carbonfiber Bij het aanpalende Lotus Cars lijken ze boten te maken in plaats van sportauto's. Carbon fiber en polyester in plaats van staal. De chassis worden met de hand gelast en daarna gegal vaniseerd. In de hele fabriek is geen robot te bekennen. Op het driehoekige circuit van Lotus mogen we een paar snelle rondjes draaien met de Esprit S4, de meer dan twee ton kos tende sportauto. Tevoren moe ten we een formulier tekenen dat Lotus geen blaam treft, mochten we verongelukken. En voor de zekerheid rijdt een testrijder als passagier mee. De Esprit is een sportauto naar de beste Engelse traditie: luidruch tig, watervlug, aangedreven aan de achterwielen en sturend als een plank: breekt de auto een maal de bocht uit dat is het ook echt mis. Bij Lotus heerst een knusse sfeer. „We proberen het met relatief weinig geld, maar met volle overgave en met de kennis die wij van de techniek hebben. De meesten die hier werken hebben geen baan, maar een verslaving," zegt Mark Pointer. Door Johan van Grinsven Het lijkt zo overbodig, een dure reclamecampagne uitvoeren als de Nederlander gemiddeld al zo'n 23 kilo appels per jaar eet. Dat is per slot van rekening een indrukwekkende berg fruit. „Maar er komen steeds meer appels op de markt. Als de appelconsumptie wordt verhoogd, hoeven we die appels tenmin ste niet door te draaien," zegt woordvoerster Liesbeth Boe- kestein van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen in Nederland (CBT). Ook een grote zorg van haar organisatie: jongeren laten het afweten als het om appels eten gaat. Voor Nederland is onder meer gekozen voor billboards met daarop een bovenmaatse, duidelijk ongezond levende meneer naast een aanbiddelijke, slanke jonge man - de appeleter natuurlijk - die een mooi meisje aan zijn broek heeft hangen. 'Get smart', staat erbij. Boekestein vindt niet dat de reclamekreet 'Get Smart' en de inmiddels suffe slogan 'Snoep verstandig' wel erg dicht bij elkaar liggen. „Dat 'Snoep verstandig, eet een appel' was te zeer het opgeheven vingertje. Dat past niet meer in deze tijd. We proberen nu iets anders over te brengen: 'Bijt eens in wat anders. 'Bijt eens in een appel'. Niet meer zo streng. We proberen jongeren duidelijk te maken dat het eten van een appel niet oubollig is, maar juist trendy." 4b vsa Een van de billboards die jongeren meer appels moeten doen eten. foto cbt Den Haag (anp) - De fiets kan in het woon-werkverkeer vijftig procent vaker worden gebruikt. Tot die conclusie komt de ANWB na een proef met de zogeheten leasefiets. Een aantal bedrijven kreeg een maand lang ruim honderd fietsen en regenpakken ter beschikking. Het aantal mensen dat de fiets gebruikte in het woon-werkverkeer (minder dan zeven kilometer) groeide van 43 naar 69 procent. Het belangrijkste argument om de fiets niet te gebruiken, was volgens de ANWB het ontbreken van 'veilige, snelle en comfor tabele routes.' De animo om aan de proef deel te nemen was volgens de bond evenwel groot, zowel bij ondernemers als bij het personeel. De proef heeft een jaar geduurd. „De fiets kan de auto lang niet altijd vervangen," erkent de bond. „De fiets kan een goed alternatief zijn op afstanden tot ongeveer zeven kilometer." De ANWB ziet de tweewieler als uitgelezen aanvulling op het openbaar vervoer. Van de 140 fietsen die in het proefjaar werden gebruikt, werden er tien gestolen. De ANWB noemt dit een 'saillant detail' en benadrukt het belang van een goede stalling. De uitkomsten van de proef zijn vastgelegd in het rapport 'Is je auto kapot?'. Plaatsvervangend hoofddirecteur J. Barkhof van de ANTO? zal dit vandaag zal overhandigen aan T. Welleman, projectleider van het Masterplan Fiets van het ministerie van verkeer en waterstaat. Door mr. L.J.A.M. Hanssen De advocaat mr. L.J.A.M. Hanssen behandelt op deze plaats gevallen van personen die als gevolg van letsel schade hebben opgelopen. Hij legt uit hoe de daardoor onstane financiële, emotione le of psychische nood via juridische weg kan worden gelenigd. Vandaag de laatste aflevering. Zijn medebewoners vinden hem een wel erg huishoudelijk type. Hij wordt er zelfs mee geplaagd. Niet dat dat hem zoveel kan schelen. Hij heeft nu eenmaal een hekel aan vuile ramen en vloeren. Op een dag koopt hij een fles chloor om de badkamer een goede beurt te geven. Er is niemand in huis en hij kan ongezien zijn gang gaan. Om wat chloor op de grond te spuiten, knijpt hij in de fles. Het hele doseerdopje vliegt eraf en een flinke hoeveel heid chloor spuit eruit. Het bad en de vloer zitten onder de chloor. Het stinkt vreselijk. Voor zijn huisgenoten terugkomen, wil hij de chloor opruimen; anders komt er toch maar weer commentaar. Hij pakt een dweil en een emmer en veegt het spul van de vloer. Hij is net op tijd klaar. Intussen heeft hij een flinke keelpijn gekregen en merkt hij dat ademhalen steeds moeilijker wordt, 's Avonds krijgt hij het zo benauwd, dat hij de huisarts moet waarschuwen. Die stuurt hem meteen door naar het ziekenhuis. Daar moet hij twee weken blijven. De specialist stelt vast dat zijn luchtpijp en longen door de chloordamp ernstig zijn aangetast. Zijn hele leven zal hij daar last van blijven houden. Dat merkt hij nu ook. Als het wat druk wordt in de disco, moet hij naar buiten. In een overdekt zwembad kan hij niet zwemmen. Hij krijgt het er snel benauwd. Een paar maanden na het ongeluk leest hij in de krant dat er flessen chloor uit de handel zijn genomen. Een consumentenor ganisatie heeft vastgesteld dat de doseerknop niet goed bleef zitten: als je in de fles kneep, sprong de dop er gemakkelijk af. Hij weet als geen ander hoe waar dit was. De vraag is nu wie er aansprakelijk is voor zijn schade: de winkelier van wie hij het produkt heeft gekocht, de fabrikant van de fles, de producent van de chloor? Of moet gesteld worden dat het zijn eigen schuld is dat hij de chloordamp heeft ingeademd? Het is heel moeilijk hier zonder meer een antwoord op te geven. Eerst zal uitgezocht moeten worden of er voldoende verband bestaat tussen het in de handel brengen van deze chloorfles met een defect spuitmondje en de beschadiging van de luchtpijp en de longen. Had de jongen geen voorzorgsmaatregelen moeten treffen voor hij de chloor ging opruimen? Heeft hij de badmaker toen wel voldoende geventileerd? Had hij niet moeten weten dat het levensgevaarlijk is chloor in te ademen? Was hij daarvoor op de fles niet gewaarschuwd? Daar staat tegenover dat de leverancier ervoor moet zorgen dat de consument chloor op een veilige manier kan gebruiken. De fles zal toch zodanig beveiligd moeten zijn dat deze ongelukken met zo'n gevaarlijk spul niet kunnen gebeuren. Veel consumen ten kennen het werkelijk gevaar van chloor niet. Ze weten niet dat het levensgevaarlijk is chloordamp in te ademen. Of het slachtoffer het recht heeft de schadelijke gevolgen van het ongeluk te verhalen op een ander, zal in veel gevallen door de rechter uitgemaakt moeten worden. Het is ook mogelijk dat partijen met elkaar gaan onderhandelen om tot een regeling te komen. Naarmate een partij inschat in een rechtszaak zwakker te staan, zal zij geneigd zijn bij de onderhandelingen meer water bij de wijn te doen. De zaak van de chloorfles kan nog heel lang gaan duren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25