Wegtransport
met tweederde
verminderen'
Pe beschrijfbare
telefoonkaart
nu te koop.
KORT
West-Brabant heeft meer milieu-technische bedrijven nodig
Pravda is er weer
PI
Fusie Renault-Volvo
verder onder druk
Werkgroep: Spoor beter benutten
Economisch herstel VS zet sterk door
ECONOMIE
Rapport VNO Brabant: 'Gevoeligheid voor groei of achteruitgang economie verminderen"
De Benedetti
in gevangenis
De telefoonkaart. Belgemak op zak.
telecom
Primafoon
ECONOMIE KORT
Twijfel onder Zweedse aandeelhouders
ER 1993 A4
DE STEM
WOENSDAG 3 NOVEMBER 1993 A5
sie
d in Indonesië om
twee treinen in
Jakarta. Het hoofd
78 mensen gewond
niddellijk gedood,
nhuis van Depok
lkaar tegemoetko-
De treinen waren
en.
loterij
es de Almeida, de
raziliaanse corrup-
aal van rond de 9,5
24.000 keer prijzen
n klein, maar de
prijzen, zoals een
gegevens heeft de
t aan de pariemen
en onregelmatighe-
erzoekt.
aagd
t ex-premier Petre
de communistische
egens corruptie. De
de procureur-gene-
n van documenten,
misters betrokken
ca
n van Europa heeft
ira in de Atlantische
utoriteiten deelden
vermist. Op Corsica
s spoorloos,
heeft sinds vrijdag
In grote delen van
derbroken, zodat de
gens is aangewezen,
rmassa's zijn over
zet.
daal
eens twee medewer-
reden firma die met
hebben gebracht. In
derneming vast. De
Duitse leger, die ook
laboratorium van de
etrokken te zijn bij
lijk donorbloed. Bij
u ontbreekt op de
onder de verklaring
eorgie
ssische Zwarte-Zee-
om de Georgische
In het westen van
ussen regeringstroe-
-amsachoerdia.
ouilleboot, een mij-
rs, opereert onder de
n plan van Rusland,
egen en spoorlijnen
e beschermen.
peuter
in Groot-Brittannië
leuter James Bulger
'e bekend dat zij het
staaf op het hoofd
lieten zij vervolgens
een trein in tweeën
d te hebben ontvoerd
>p de tweede dag van
ijdstip van de moord
volgens het Britse
schietpartij
eft een van de twee
verdacht afgelopen
ry zeven personen te
korte termijn in staat
d, waarop maximaal
aangehouden is voor
dorp Greysteel, moet
utoriteiten verdenken
gehouden.
iement bestaat uit
je koerswinst,
erd in verantwoord
ha rendement, bel
gratis telefoon-
I400 en vraag de
I jen volgens het
ank.
■antie voor de toekomst.
Van onze verslaggever
Breda - De milieutechnologie
in West-Brabant moet wor
den versterkt. Hiermee kan
iets worden gedaan aan de
conjunctuur-gevoeligheid in
deze regio.
Pat concludeert de Vereniging
Nederlandse Ondernemingen
(VNO) Brabant in een gisteren
gepresenteerd rapport over mo
gelijkheden van de Brabantse
economie. Hierin wordt Brabant
opgedeeld in vier regio's. De re
gio West-Brabant krijgt vooral
kansen toebedeeld in de proces
industrie. Onderzoeker G. Mus-
tert beschouwt Philip Morris als
een lichtend voorbeeld. „Die
doet het in deze sector nog beter
dan de chemische industrie."
Het beter functioneren van de
proces-industrie kan nog worden
versterkt door een grotere rol
voor de toeleverings-industrie.
En ten slotte kan een grotere
verscheidenheid aan bedrijven in
West-Brabant ervoor zorgen dat
de economie minder kwetsbaar
wordt.
In het rapport wordt West-Bra
bant omschreven als een uiterst
geschikte locatie voor grote pro
jecten in de proces-industrie.
Het gaat daarbij om activiteiten
die voor veel werkgelegenheid
zorgen door het grote beroep dat
wordt gedaan op toelevering van
andere goederen en diensten in
de omgeving. Mustert: „Op het
terrein van Shell Moerdijk lopen
bijvoorbeeld meer werknemers
rond van andere 'bedrijven dan
van Shell zelf."
Wat West-Brabant volgens het
rapport vooral nodig heeft zijn
meer bedrijven die beter bestand
zijn tegen de heersende recessie.
Te zeer worden ondernemingen
in deze regio gehinderd door
conjunctuur-gevoeligheid. Re
cessie-bestendige bedrijven
staan zelf sterker, wordt gerede
neerd, en vormen daarnaast soli
de opdrachtgevers van de toele
veringsindustrie. Vooral de mi
lieutechnologie, die recessie-be
stendig is, biedt hiervoor goede
kansen.
Tijdens de jaarvergadering van
het VNO-Brabant had gedepu
teerde J. de Geus enige kritiek
op de mentaliteit van werkge
vers. Zo brengt het bedrijfsleven
volgens De Geus veel te weinig
werkelijk nieuwe ideeën tot ont
wikkeling. „Er is gebrek aan
originaliteit. Nederland concur
reert op kosten en niet basis van
vernieuwing. Als we zo doorgaan
raken we steeds meer verstrikt
in een heilloze prijsconcurrentie
met lage-lonenlanden om terug
lopende marktaandelen," aldus
de gedeputeerde.
Bij dit laatste kon de gisteren
ook aanwezige landelijk VNO-
voorzitter Rinnooy Kan zich wel
aansluiten. Net terug van een
reis naar India en Thailand con
stateerde ook hij 'een gebrek aan
wendbaarheid' bij het bedrijfsle
ven. „Er bestaat hier een schrij
nend tekort in de prijs-kwali-
teitsverhouding."
Van onze correspondent
Rome - Carlo De Benedetti,
de president-directeur van
Olivetti, is gisteren in de Ro
meinse Regina Coeli-gevan-
genis ondervraagd door offi
cier van justitie Maria Cordo
va.
Zoals eerder aangekondigd door
zijn advocaat heeft De Benedetti
zich gistermorgen eerst gemeld
bij de kazerne van de carabinieri
van Milaan, vanwaar hij vervol
gens naar Rome werd vervoerd.
De Benedetti bleef tijdens het
verhoor op zijn standpunt staan,
dat hij geen aanzet tot corruptie
heeft gegeven, maar werd afge
perst door politici.
Officier Cordova en rechter van
instructie Augusta Iannini be
schouwen De Benedetti daaren
tegen als de hoofdrolspeler in
een gigantisch corniptiesysteem,
dat tot doel 'ha'éhtfin verouderde
en minderwaardige apparatuur
voor grof geld aan de staat te
slijten. Zijn arrestatie was vol
gens hen nodig 'om te voorko
men dat De Benedetti zijn crimi
nele activiteiten kan voortzet
ten'.
Toch heeft De Benedetti's arres
tatie in Italië bevreemding ge
wekt. Zo verklaarde de bisschop
van Ivrea, waar Olivetti is geves
tigd, gisteren dat het op zijn
minst raar is dat De Benedetti
wél in de gevangenis zit, terwijl
de ontvangers van het Olivetti-
smeergeld allen nog op vrije voe
ten zijn.
De rechtbank van Rome heeft
het verzoek tot arrestatie van
Gianni Letta en Roberto Gallia-
ni, respectievelijk de tweede en
de derde man van Silvio Berlus
coni's Fininvest-groep afgewe
zen. Zij worden ervan verdacht
de voormalige minister van Post
en Telecommunicatie, Maurizio
Pagani, te hebben omgekocht om
een voor Berlusconi gunstige
verdeling te krijgen van van de
beschikbare frequenties voor de
tv-zenders.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Het gebruik van de vrachtwagen voor
goederentransport moet met tweederde worden terugge
drongen, ten gunste van het spoor en de binnenvaart.
Zo'n omslag is noodzakelijk èn mogelijk.
Dat staat in het rapport Goed op
Weg, dat de initiatiefgroep Wijs
op Weg gisteren heeft aangebo
den aan de ministers Maij-Weg-
gen (Verkeer) en Alders (Milieu
beheer). Minister Maij reageerde
meteen uiterst kritisch. Zij
noemde het rapport 'te idealis
tisch' en 'niet haalbaar'.
Wijs op Weg bestaat uit mensen
die afkomstig zijn uit de milieu
beweging en de wetenschap. De
ze werkgroep vindt dat het hoog
tijd wordt voor een trendbreuk
in het goederenvervoer. Het
vrachtverkeer over de weg groeit
nog veel te hard, met alle nare
gevolgen voor het milieu van
dien. Daar moet een halt aan
komen, vindt Wijs op Weg.
Technische verbeteringen aan de
vrachtauto's zullen niet voldoen
de zijn. Daarnaast is het nodig
dat het wegtransport per rit
meer vracht meeneemt. Maar het
belangrijkst vindt Wijs op Weg
dat meer goederen via de bin
nenvaart en het spoor worden
vervoerd. Het wegtransport is nu
Minister Maij-Weggen
foto de stem/johan van gurp
nog goed voor 50 procent van
alle goederenvervoer; dat aan
deel kan terug naar 21 procent.
De binnenvaart blijft ongeveer
45 procent vervoeren; het rail
transport wordt veel belangrij
ker en gaat van 6 naar 33 pro
cent.
Dm dit mogelijk te maken, zijn
investeringen nodig in de aanleg
van spoorlijnen, overslagtermi-
nals en waterwegen. Wijs op
Weg schat dat hiervoor de ko
mende 20 jaar 32 miljard gulden
moet worden uitgetrokken. Door
deze overgang op rail en binnen
vaart wordt het transport ge
middeld 30 procent langzamer
en daardoor ook duurder. Maar
volgens de initiatiefgroep is het
schadelijke effect op de econo
mie gering.
Minister Maij was aan de ene
kant blij met de aanbevelingen
uit het rapport. Ook zij wil im
mers de groei van het wegtrans
port beperken. Maij zag het rap
port als een steun in de rug voor
de aanleg van de Betuwelijn. Ze
vroeg de milieubeweging, door
wie ze zich een beetje in de steek
gelaten voelt, om de plannen
voor deze omstreden spoorlijn
toch te steunen.
Daarnaast leverde de minister
forse kritiek op het rapport, om
dat de voorgestelde maatregelen
zullen stuiten op grote maat
schappelijke weerstand. Als
voorbeeld noemde ze het aspect
'tijd'. De werkgroep neemt 30
procent tijdsverlies van het goe
derenvervoer voor lief. Maij: „In
het goederenvervoer is snelheid
een van de belangrijkste concur-
rentiefactoren. Tijd is geld. U zet
dat zo maar op zijn kop."
De organisatie van transport-on
dernemers EVO liet gisteren al
weten dat het scenario van Wijs
op Weg voorbijgaat aan de eco
nomische haalbaarheid. De EVO
verwacht 'aanzienlijke economi
sche schade', omdat het trans
port van sommige produkten
'veel te duur wordt'.
(ADVERTENTIE)
Dat u met de telefoonkaart zonder f op zak kunt bellen, wist
u natuurlijk al. Maar vanaf nu kunt u de tele-^^Jf foonkaart ook voorzien van
uw eigen tekst. Een leuke verrassing om te geven (of te krijgen!) maar ook handig
om zelf te gebruiken, bijvoorbeeld als kattebelletje. Er zijn telefoonkaarten van ƒ5-
10,- en 25,-. U koopt ze bij onderstaande adressen.
postkantoor
Een drukker leest een van de eerste exemplaren van de Pravda die gisteren weer te koop was na
een verschijningsverbod van een maand. President Jeltsin had de communistische krant in de ban
gedaan tijdens de opstand in Moskou. Het verbod is opgeheven na wereldwijde protesten tegen
Jeltsins besluit. foto ap
Opleving activiteit in Amerika wekt hoop voor Europa
Van onze correspondent
Mare de Koninck
Washington - Het econo
misch herstel in de Verenigde
Staten begint overtuigende
afmetingen aan te nemen.
Gisteren kon de regering-
Clinton opnieuw een serie
zeer positieve rapporten toe
voegen aan een recente
stroom van goed economisch
nieuws.
De sprint die de Amerikaanse
bedrijvigheid thans neemt kan
volgens experts duurzaam blij
ken en volgend jaar bijdragen
tot een economisch herstel in
onder andere Europa.
De verkoop van nieuwe huizen
in de VS blijkt in de voorbije
maand september gestegen met
liefst 21 proeent. Alles wijst erop
dat die trend thans doorzet. En
de jongste zogeheten Leidende
Economische Indicatoren - die
de algehele conjunctuur in de
nabije toekomst aanduiden -
blijven op mooi weer staan. De
ontwikkelingen zijn uiterst wel
kom politiek nieuws voor presi
dent Clinton. De populariteit
van een Amerikaans staatshoofd
pleegt meer het resultaat te zijn
van 'slands economische tij dan
van de feitelijke regeerprestaties
van de president.
Behalve woningbouw toont ook
een ander trekpaard van de
Amerikaanse economie - auto's -
herwonnen levenskracht. De
'grote drie', Ford, Chrysler en
Genera] Motors, maken na vele
desastreuze jaren weer fikse
winst dankzij sterk opgelopen
verkopen.
Eind vorige week bleek al dat de
algehele bedrijvigheid in Ameri
ka in het derde kwartaal van dit
jaar met 2,8 procent is gestegen.
Dat zou zelfs 3,4 procent zijn
geweest als een groot deel van
het land afgelopen zomer niet
verlamd was geweest door over
stromingen. Veel Amerikaanse
economen voorzien nu dat gedu
rende dit laatste kwartaal van
1993 het bruto nationaal pro-
dukt een stijging van tussen de 4
en 5 procent op jaarbasis zal
vertonen. In de eerste helft van
dit jaar klom het BNP met
slechts 1,3 procent.
Gisteren bleek bovendien dat de
industriële produktie in de VS
voor het eerst in maanden weer
stijgende is. Hoewel al sedert
begin vorig jaar sprake is van
licht economisch herstel, was
produktiegroei uitgebleven om
dat voorraden extreem groot
waren. Verder wordt 'een vloed
golf' van nieuwe orders aan de
industrie gemeld en een groei in
het derde kwartaal van beste
dingen door consumenten met
4,2 procent. Bij dat alles blijft de
inflatie - thans op een jaarritme
van 1,8 procent - uiterst beschei
den.
Daarnaast is voor het eerst in
jaren het Amerikaanse begro
tingstekort gedaald in het afge
lopen fiscale jaar (dat in de VS
van september tot september
loopt). Het jaartekort bedroeg
per 30 september 255 miljard
dollar. Een jaar geleden was het
nog 290 miljard. De verhoogde
belastingen die de regering-Clin-
ton intussen heeft doorgevoerd
lijken - hoewel op zichzelf rem
mend voor de economie - dit
jaar het gat in de federale begro
ting verder te zullen verkleinen.
Alleen een sterke groei van de
werkgelegenheid laat nog op
zich wachten, maar kan volgens
economen niet uitblijven. De of
ficiële landelijke werkloosheid
bedraagt in de VS thans 6,7
procent, een half procent minder
dan tijdens de piek een jaar
geleden. In feite is het huidige
economische herstel goeddeels
'te danken' aan de massa-ontsla
gen waarmee veel van Amerika's
grootste ondernemingen hun
kosten hebben gedrukt. Gisteren
meldden opnieuw veel bedrijven
'beter dan verwachte winstcij
fers'. De aandelenmarkt op Wall
Street is de afgelopen dagen
weer tot nieuwe recordhoogten
gestegen.
Dit jaar blijft de werkloosheid
nog hoog. Werkgelegenheid is
altijd het iaatste element dat
profiteert van herstel. Maar be
gin volgend jaar zal de spanning
op de arbeidsmarkt terugkeren',
aldus 'econoom Ken Beard van
Washington University. Hij
voorziet met veel collega's dat
Amerika's toenemende koop
kracht en een op termijn in
waarde stijgende dollar, de VS
tot een profijtelijker export
markt voor Europa zullen ma
ken. Ook het zwaar aangetaste
Amerikaanse toerisme naar Eu
ropa kan zich gaan herstellen.
De snelheid waarmee Amerika
thans uit een van de langdurig
ste, zij het 'ondiepe', recessies
sedert de Tweede Wereldoorlog
weet te klimmen, is overigens
goeddeels te danken aan een nog
door voormalig Republikeins
president George Bush ingezet
beleid. Deze is met de ook nu
nog in functie zijnde Alan
Greenspan, voorzitter van Ame
rika's Centrale Bank ('Federal
Reserve Board') begonnen met
een monetaire politiek die de
rente in de VS rigoreus verlaag
de en de dollar veel goedkoper
maakte.
De rentetarieven in de VS liggen
thans een volle een a twee pro
cent lager dan in Nederland.
Investeren en het kopen van een
huis is daardoor goedkoper ge
worden dan het ooit sedert de
vroege zeventiger jaren was. De
lage dollar heeft Amerikaanse
produkten op de wereldmarkt
goedkoop gemaakt en de expor
ten sterk gestimuleerd. De dollar
is thans tegenover b.v. de gulden
nog steeds slechts de helft waard
van wat de Amerikaanse munt in
1985 kostte.
De mate waarin Europa profi
teert van de opleving in de VS,
kan mede afhangen van de vraag
of Amerika en Mexico nog dit
jaar hun voorgenomen Noord-
Amerikaanse Vrijhandels Ver
drag (Nafta) sluiten. Als die
creatie van een gemeenschappe
lijke Amerikaans-Mexicaanse
markt niet doorgaat - en het
politieke lot ervan is ongewis -
lijkt Washington eerder bereid
om tot nieuwe (Gatt-)handelsak-
koorden met Europa te komen.
In opspraak geraakt bestuurslid weg
Amsterdam - De commissie van orde van de Amsterdamse
effectenbeurs heeft de effectenhandelaar H. Vermeulen, die lid
is van het beursbestuur, een voorwaardelijke schorsing van zes
maanden opgelegd met een proeftijd van 18 maanden. Vermeu
len heeft zich volgens de commissie schuldig gemaakt aan
overtredingen die uiteenlopen van minder ernstig tot ernstig.
Vermeulen treedt op 2 december als bestuurslid af.
Er waren diverse klachten over hem ingediend: vermenging van
belangen, het terugdraaien van transacties om cliënten voor
verliezen te compenseren, transacties buiten de beurs om en het
overtreden van de richtlijnen van Van Meer James Capel waar
Vermeulen directeur bij was. Er zou sprake zijn geweest van
persoonlijke verrijking van Vermeulen.
Akzo: Elektriciteitsnet te duur
Arnhem - De Nederlandse stroomproducenten worden Akzo te
duur. Het concern zou de elektriciteit niet langer moeten
betrekken van het openbare net. Nu al wekt Akzo een groot deel
van de in Nederland benodigde stroom zelf op. Bovendien wil
het concern door gebruik te maken van steenzout-formaties in
ons land een belangrijke rol gaan spelen in de levering van
energie aan derden.
Dat zei ir. E. de Wit, energie-manager bij Akzo en voorzitter van
de Sige (industriële grootverbruikers van energie), dinsdag
tijdens een bijeenkomst in Arnhem die georganiseerd was door
de Sep (Samenwerkende Elektriciteits-produktiebedrijven). Ak
zo heeft nu al zes centrales in ons land waar warmte (voor
industriële processen) en stroom gelijktijdig worden opgewekt.
Akzo studeert op een forse uitbreiding van de grootste van die
centrales, Delesto in Delfzijl.
'Verbetering vervoer Randstad"1
Den Haag - In de Randstad moeten verschillende voertuigen van
hetzelfde spoor gebruik gaan maken. Dat is de kern van een
toekomstplan dat vervoerbedrijven uit de Randstad hebben
opgesteld. Nu sluiten trein-, tram- en metroverbindingen onvol
doende op elkaar aan.
De treinreiziger moet nu tussen Rotterdam, Den Haag en
Zoetermeer voor veel bestemmingen overstappen. Het NS-
spoornet is over afstanden van 10 tot 30 kilometer te grootscha
lig. Het stads- en streekvervoer biedt op deze grotere afstanden
vaak te weinig comfort en snelheid om te kunnen concurreren
met de auto. Als het plan wordt doorgevoerd kan de reiziger
straks snel en vrijwel zonder overstappen, comfortabel, via goed
ingerichte stations met gelijkvloerse instap reizen.
Europese ziukindustrie wil saneren
Brussel - De Europese zinkindustrie heeft zo zwaar te lijden
onder de sterk toegenomen Oosteuropese concurrentie dat zij op
korte termijn wil saneren en overgaan tot bedrijfssluitingen. De
overkoepelende organisatie van zinkproducenten, Eurométaux,
heeft dit dinsdag laten weten.
Volgens een zegsvrouw van Eurométaux zal contact worden
gezocht met de Europese Commissie met de vraag of die
akkoord kan gaan met de plannen. Brussel moet bekijken of die
stroken met de EG-concurrentieregels. De zegsvrouw wilde
weinig kwijt over de aanpak die de zinkindustrie voorstaat.
Nederland kent maar één zinkproducent, Budelco uit het
Brabantse Budel, voor vijftig procent eigendom van het Britse
Billiton-concern.
Papierproducenten willen prijsverhoging
Amsterdam - Het besluit van de Zweedse papierproducent Stora
(Europees marktleider) om de prijzen te verhogen heeft de
Europese papierdirecties naar het puntje van hun stoel geduwd.
De hoop groeit dat het veel te lage prijspeil nu spoedig op een
hoger niveau kan worden gebracht. De prijsverhogingen die
Stora per .1 januari wil doorvoeren, variëren, afhankelijk van de
soort, van 4 tot 15 procent.
Verscheidene Nederlandse papierproducenten juichen de stap
van Stora toe. De enige fabrikant van krantenpapier in Neder
land, Parenco, draait als gevolg van de veel te lage prijzen met
verlies. Vorig jaar werd na belasting al f 8,5 miljoen verloren en
dit jaar is de situatie even slecht. „Overigens waren wij toch al
van plan de prijzen te verhogen, los van de stap van Stora",
aldus Van Reenen. Hij wil niet zeggen hoe groot het percentage
van de prijsverhoging zal zijn.
Beurs boekt records in oktober
Amsterdam - De Amsterdamse effectenbeurs heeft een record-
maand achter de rug. De omzet bereikte in oktober in totaal f
92,9 miljard, bijna f 18 miljard meer dan in de voorgaande
maand. Voor de aandelenomzet kwam een record van f 25,5
miljard uit de bus, f 6 miljard meer dan de voorgaande maand
en f 11,5 miljard meer dan in oktober 1992. De obligatie-omzet
bereikte f 67,3 miljard vergeleken met f 55,7 miljard in
september en f 57,8 miljard in dezelfde maand vorig jaar.
Eind oktober waren de aandelenkoersen gemiddeld 34 procent
hoger dan begin 1993. De CBS-koersindex van de Amsterdamse
beurs bereikte 29 oktober het record van 266,4.
Van onze redactie economie
Göteborg - De groeiende twijfel onder Zweedse Volvo-aan-
deelhouders zet de voorgenomen fusie met het Franse Renault
steeds verder onder druk. De beslissende aandeelhoudersver
gadering is inmiddels met bijna een maand uitgesteld naar 7
december.
Officieel heet het dat tot uitstel
is besloten wegens de noodzaak
'meer duidelijkheid te scheppen'.
In feite lijkt de oppositie onder
de aandeelhouders inmiddels zo
groot, dat de uitkomst van de
speciale aandeelhoudersvergade
ring op 9 november zeer onzeker
was geworden.
Volvo en Renault maakten begin
september bekend te zullen fuse
ren, teneinde de teruglopende
vraag en de grote overcapaciteit
in de automobielindustrie het
hoofd te kunnen bieden. Volvo
zou in de nieuwe constructie 35
procent van de aandelen in han
den krijgen, het Franse staatsbe
drijf Renault 65 procent.
Het verzet tegen de fusie wordt,
net als destijds bij de Dasa-over-
name van Fokker, gevoed door
nationale sentimenten, Volvo
geldt als industriële trots van
Zweden en zoiets verkoop je niet
aan buitenlanders, menen velen.
Temeer omdat onduidelijk is hoe
het Zweedse belang gewaar
borgd wordt in de nieuwe onder
neming.
Met name dit laatste argument
vindt bij de Zweden in brede
kring weerklank. Er bestaat on
voldoende garantie, stellen de
critici, dat de Franse regering
Renault inderdaad zal privatise
ren. En het wantrouwen neemt
alleen maar toe nu de Fransen
volharden in hun weigering een
datum te noemen waarop ze hun
belofte zullen inlossen. De vrees
is dat bij de aanhoudende reces
sie dat tijdstip steeds verder
naar achteren zal verschuiven.
In de nieuwe onderneming" zal de
Franse regering een stevige vin
ger in de pap krijgen via een
zogeheten 'gouden aandeel'. Zo
kan de Franse overheid verkoop
van grote aandelenpakketten bij
de privatisering van Renault
blokkeren en zal er permissie uit
Parijs nodig zijn, indien een der
de partij een belang van meer
dan 10 procent in Renault-Volvo
wil nemen.
De rol van Volvo-bestuursvoor-
zitter Pehr Gyllenhammar in dit
geheel is omstreden. Gyllenham
mar is al niet erg populair bij de
kleinere aandeelhouders wegens
de door hen bekritiseerde sala
rissen die de Volvo-top opstrijkt.
In de Zweedse pers gaat nu het
verhaal dat Gyllenhammer op
eigen houtje ingestemd heeft met
het gouden aandeel voor de
Fransen. De positie van de presi
dent-directeur zou in de raad
van bestuur van Volvo ter dis
cussie zijn gesteld.