ERSPORT Week nd Pavarotti verdringt Telkamp dagen )BER 1993 L VERVOER, APPARTEMENT SKIPAS. PER BUS V.A. f558.-; 1£R TRtIN V.A. f 536. 5 R E I Z E T DOEN WE DE ïNDE VAKANTIE? Het oude kerkhof van UIvenhout ligt precies waar het liggen moet. In het hart van het dorp. Naast de kerk. Een ligging die stamt uit de tijd dat de dood nog bij het leven hoorde. Dat mag nu anders zijn, de oude dodenakker is nooit geruimd. De graven liggen in de herrie die het verkeer in de Dorpstraat schopt en wie wil zien hoe Koning Dood hier ooit zijn hof hield, kan onbelemmerd achter de zware hoge haag gaan. Bredase kunstenaar Marius Boender wil doden in een toren begraven zien Eigenlijk is elke muziek geschikt voor uitvaartdoeleinden Er bestaat ontzettend veel muziek over de dood. Vooral in vroeger eeuwen is er een reservoir aan geestelijke muziek bij elkaar geschreven waaruit tot in alle eeuwigheid geput kan worden voor begrafenissen en- crematies. Van Gregoriaans tot het Requiem van Mozart, van de Matthaus Passion tot Mahlers Kindertotenlieder. Keuze genoeg om de droevige gebeurtenis van passende muziek te voorzien. X 6 Reizen en Rekreatie is een gezamenlijke rubriek van de VNU Dagbladengroep. Advertentiereserveringen' tel. 073-125225, fax 073-j 377c„ Postbus 449, 5201 AK Den Bos°i '1*6.- 11 Wf K |0c'e^o^S(;t ■6~ neiN v f431.. WttK V.A. [$uperski6eb,ed de Wintersportbrochure bij de Reiswinkels of NBBS Reisagenten of bel 071 - 221414 Rn GLET- ki Solden. Br HP en B- 27 nov., ■br slechts REKRO K233 t.22u ■EN ■ze fantas- ■elige ski- Jr uit! per auto, 010- ■r. SGR. ■h.P. 8 dgn 1 Les Arcs 1/. Tsjechië dgn. YES CAMELOT SKIVAKANTIES de leukste skireizen in ds franse Alpen, 030-52233(1 NAUTILUS Skiclub 9 dgs Heiligenblüt. Sneeuwzeker 3000 m. incl. 6 dg. skipas luxe bus, grandioos club- hotel, HP. Eigen skischool geen hoogseizoen toeslag' ook kinder-jeugdskikamperi va./ 600,-. Info:04183-2887 SKIËN in Polen 10 dgn incl. hotel VP, skiles, skilift! Vervoer v.a. 390,- p.p inj Euro-90,077-548884. CONCORDIA REIZEN Super goedkoop op winter- sport naar Tsjechië en Oostenrijk per luxe bus en eigen auto. Ook weekend reizen naar Sauerland. Bel voor reisgids: 05213-1333 Lid SGR. iOost-Euro- Italië v.a. B.groepstar. ■0-787980 fceuwzeker fcw-budget, 1, alleeng., Kok spec. |0,- (VP r Holland WINTERSPORT, Kerst en Silvester in Tsjechië en Oostenrijk. 8 dgn. v.a. 496,-. Vraag naar onze gratis brochure, MCeT tel 04406-14142. «Chalets m. 1 v.a. 379. fiss, Chatel B58 SKIËN naar Frankrijk, Oos tenrijk en Tsjechië v.a. 349,- incl. bus, app„ skipas. GOGO TOURS 010-4142599 SGR/ANVR. ÏIEVE EVENEMENTEN I HUUR Hl! rid-zeilen- pglaufen portieve Ar il 83-2887. REIZEN EN REKREATIE van de VNU Dagbladen TREINREIZEN SNEEUW- veel plezier 560,- (VP nic Holland Waar naar toe komende va kantie? Lees REIZEN EN REKREATIE! VE VAKANTIES ZATERDAG 30 OKTOBER 1993 NO - Ardennen, bungalow's. Kano's. 3 iek ekreatie DIVERSEN REISGENOTEN vindt u via de Reisgenotenkrant.lnl:Pb. 15, 5600AA Eindhoven.Ook 1001 alleenstaande reizen. ite en mooiste mogelijkheden in de rubriek n Rekreatie ags in deze krant! BEDRIJFSKUNDE MILIEUTECHNOLOGIE VEEHOUDERIJ «JBOUW/AKKERBOUW DELENTECHNOLOGIE n Bosch 2 BW 's-Herfogenbosch s-Hertogenbosch, tel. 073-120788 Doo' Leo Nierse Zo stelt ontwerper Marius Boender zich zijn spiraalvormige begraaftoren 'Piëtras' voor. Let ook op de 'levensberichten' op de zerken in de torenmuur. TEKENING BUREAU IDEE BEELD TILBURG 0p zoek naar nieuwe rituelen Het is einde ochtend van een doordeweekse dag. Een konijn is het enige levende wezen in de hof; de schrik waar mee het diertje weg stuift tussen de wrakke zerken ver raadt dat hier weinig dorpelingen meer komen. De noodzaak zal wel ontbreken; de laatst gedolven gra ven dateren van een kwart eeuw her. Toen moeten de mogelijkheden van het kerkhofje echt uitgeput zijn geweest. De graven liggen al te dicht op elkaar. Veel stenen zijn wat scheef gezakt; ze dateren van een tijdsgewricht dat nog langer vervlogen schijnt dan de kalender aangeeft. De rijke lijk op de zerken aangebrachte cru- cïfices getuigen van de periode dat er nog in het teken des kruizes werd geleefd. En gestorven. 'Adrianus H. de Graaf, 24.7.88-26.1.69vermeldt het jong ste graf. Behalve met een kruis beeld op de staande zerk is ook de liggende steen met een kruis ge sierd. De ketting die aan de paal tjes rond de dekplaat hangt is op verscheidene plaatsen gebroken. Losse schakels liggen in de mod der. Ze roesten niet. Ze zijn van aluminium. Zolang is het nu ook weer niet geleden. Soms maakt één generatie een we reld van verschil en lijkt met een kwart eeuw wel een eeuw verstre ken. Jong UIvenhout voegt zich achteloos naar het even moderne als vergeefse streven van de Wes terling om de dood uit het leven te schrappen. Weliswaar staan de dorpelingen bekend als trouwe grafbezoekers. Maar de nieuwe generatie Ulven- houters begraaft haar doden niet temin buiten de dorpskom, aan de bosrand op een steenworp afstand van de A 27 en onder het toeziend oog van een handjevol bemiddelde Bredase bejaarden die zich - pal op de Bredase zuidgrens - in de riante appartementen van de residentie 'Belvédère Nieuw-Wolfslaar' heb ben ingekocht. En hier comfortabel levend 'gedencken te sterven'. Voor de stedeling is de dood al helemaal geen levend begrip meer. Als hij al verschijnt op grafvelden en in crematoria - die vrijwel zon der uitzondering in de buitenste stadsringen zijn gelegen - dan schaart de stadsbewoner zich door gaans behoedzaam in een haastig ritueel dat ontworpen lijkt om zo min mogelijk emotie te ervaren. Emotie maakt maar onzeker, werkt op haar gunstigst sociaal gestuntel in de hand en herinnert ons op haar ergst aan ons diepst wegge stopte geheim: onze eigen sterfe lijkheid. Kortom de dood, dat geeft maar verdriet en ander ongemak. Dat motten we dus niet. Nu hebben knappe koppen allang uitgeknobbeld dat het collectief negeren van onze doodsangst tot grote psychische problemen kan leiden. En kunnen hulpverleners aan de hand van talrijke praktijk voorbeelden duidelijk maken dat ook de moderne mens (nieuwe?) rituelen nodig heeft om zich door het verlies van zijn dierbaren heen te slaan. Dit langzaam naar de massa doorsijpelende besef is nog te pril om al tot een grote ideeën stroom te leiden. De dood is nog niet rijp voor een comeback in het leven van alledag. Dus tot heden is elk goed idee er één. Op zijn minst opmerkelijk is het idee van de Bredase beeldend kun stenaar Marius Boender voor de bouw van een spiraalvormige 'be graaftoren' in het hart van een grote stad. 'Piëtras' noemt Boender (45) het aan de Babylonische ziggu- rat herinnerende bouwsel, dat de voorbije generaties letterlijk en overdrachtelijk in het centrum van de stedelijke gemeenschap moet houden. „Door de doden bij te zetten in een monument dat - fraai ogend - bo ven de stad uittorent, kan door terloopse confrontatie de dood in de beleving van de mensen terug gebracht worden," meent de Bre- danaar. Hij verwijst naar onze ei gen voorvaderen, met hun kerkho ven in de binnensteden, maar ook naar de Azteken en het Afrikaanse Dogon-volk als culturen die op soortgelijke wijze het contact met de voorouders levend hielden. En aldoende de dood in de actualiteit van de dag opnamen. Boenders ontwerp heeft na de presentatie in 1990 veel bijval en publiciteit losge maakt. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten prees zelfs de hoge realiteitswaarde van zijn ontwerp en de toepasbaarheid bin nen de nieuwe VNG-modelverorde- ning begraafplaatsen (1991). De ve le reacties hebben verwerkelijking van het plan evenwel nog niet dichterbij gebracht, ofschoon de bouw volgens Boenders berekening 'met betrekkelijk weinig kosten ge paard kan gaan'. Hoe steekt de 'Piëtras' in elkaar? Om de haalbaarheid van het idee te illustreren, is een technische uitleg noodzakelijk. Op een terrein van tweehonderd meter in het vierkant zou een park ingericht moeten worden, waarin met stenen blokken van 75 x 75 x 150 centimeter (de zer ken!) een spiraal met een doorsnee van veertig gelegd wordt. Met een (voor latere spiraaluitbreiding be doelde) aarden wal wordt de dia meter uitgebreid tot zestig a zeven tig meter. De spiraal is in feite een naar binnen draaiende muur van zerken. In de windingen van de spiraal wordt het zand gestort waarin be graven gaat worden en waarover het pad naar boven wordt aange legd. De spiraal begint plat op de grond, maar moet - door opstape ling van de zerk-blokken - in het midden sneller opgehoogd worden dan aan de buitenkant. Uitgaande van vijf nieuwe graven per week voorziet het 'model-Boender' in een hoogte van 16,5 meter na tien jaar. Er zijn dan 2634 graven gelegd. De Piëtras zou volgens de ontwer per tot een vijftig meter hoge toren kunnen uitgroeien. Met het stijgen van de terrassen in de spiraal-win dingen zouden oudere graven met tertijd aan het oog onttrokken gaan worden. Boender: „Vergelijk 't met het ruimen van de graven op de conventionele begraafplaatsen, met dit verschil dat de graven in de Piëtras eeuwig bewaard zullen blij ven. Een idee dat trouwens niet alleen voor joodse gelovigen ge ruststellend zal zijn, want niette genstaande de vele crematies geldt ook in onze eigen cultuur dat je de doden moet laten rusten." Op de als zerk dienende steenblok ken voorziet Boender de inscriptie van 'levensberichten': afbeeldingen in reliëf, waarmee men al lang voor zijn dood de essentie van zijn be staan kan weergeven. „Ik hoop dat daardoor de blijmoedigheid van het leven van de muur afstraalt." Door achterlating van de levensbe richten heeft iedere overledene de gelegenheid zich te onderscheiden, terwijl door de principiële gelijk heid van ieder graf elke vorm van hiërarchie ontbreekt. Doordat de toren het verstrijken van de generaties zichtbaar maakt, en daarmee direct herinnert aan de verdiensten van de voorgaande ge neratiefs), kan de dood zijn grim mige karakter verliezen. „Maar bo venal," vindt Boender, „is de Pië tras toch een plaats voor de leven den. Een plek ook waar zich nieu we rituelen en een nieuwe visie op leven en dood kunnen ontwikkelen. In ons hedendaagse bestaan heb ben we stabiliserende factoren hard nodig. Houvast. Als je toch ziet hoe snel het leven gaat... Neem alleen al de kennis die je vijf jaar gelden verwierf, die is vandaag alweer nutteloos. Ik ben ervan overtuigd dat de Piëtras zo'n stabi liserende factor kan zijn." „Is het trouwens niet een mooie gedachte," onderbreekt hij zich zelf, „dat de mensen richting hemel begraven worden, in plaats van dat ze onder de grond verdwijnen! Het dorpshart van UIvenhout bevat een driehoek van betekenis. Direct achter het godshuis en de begraaf plaats ligt het bejaardenoord. Het is een nog vrij nieuw complex, veel jonger dan kerk en kerkhof. Maar juist omdat het wordt bewoond door Ulvenhouts oudste generatie, ligt het hier op deze plaats. In de rust en de zekerheid van de Oude Samenhang. In de luwte van de kerkmuur is geen levende ziel te bekennen, maar als ik de graftuin verlaat, hangt verse sigarerook boven het verlaten klinkerpaadje dat be jaardenhuis en kerkhof met elkaar verbindt. Er heeft iemand achter de haag gestaan. Hoog boven de hof slaat het klok- kekoper het middaguur. Die toren galm heeft al vele generaties met elkaar verbonden. Er bestaat ontzettend veel mu ziek over de dood. In de cremato ria is naast religieuze muziek tegenwoordig steeds meer pop muziek te horen. FOTO ARCHIEF DE STEM Door Hans Rooseboom De tijden zijn veranderd. Er is in deze geseculariseerde tijden ook veel wereldlijke en amusementsmuziek die heel goed ernstige doelen blijkt te kunnen dienen. Een kleine rond vraag onder collega's levert een aanmerkelijke hoeveelheid popmu ziek op. „Welke muziek mag er wat jou betreft gedraaid worden op je be grafenis of crematie". Een greep uit de antwoorden. In my hour of darkness van Gram Parsons, Brother in Arms van Dire Straits, Tears in Heaven van Eric Clapton, Mister Tambourine Man van Bob Dylan ('dat gaat over een trip of over de dood, maar volgens Simon Vinkenoog is dat hetzelfde'), The End van The Doors uit de film Apocalypse Now, 'iets van John Hiatt of van John Lennon; dat heb ik vastgelegd, zodat ik als het zover is niet de Koningin van de Nacht van Deutekom krijg', The Way We Were van Barbra Streisand, Ik wil zingen tot 's morgens vroeg van Johan Verminnen. Maar ook: 'een originele Grego riaanse requiem-mis, dat zou mij wel wat lijken,' en verder de Mond- scheinsonate van Beethoven, Peer Gynt van Grieg, Finlandia van Si belius. „Van mij mag de harmonie van ons dorp de Marche Funebre van Chopin spelen achter de baar, dat wordt janken, met al dat koper". Voor wie het allemaal niet weet of geen wens te kennen heeft gegeven, biedt het crematorium in Breda een standaardpakket van 25 muzikale combinaties van bij elkaar passen de muziek: van geestelijk tot zwaar klassiek, van licht klassiek tot ope ra, operette, pianomuziek, koren. De heer J. Koelemij, beheerder van het crematorium, houdt zich per soonlijk bezig met het muzikale aspect van de activiteiten die in zijn bedrijf worden ontwikkeld. „Er is bij een crematiedienst mu ziek bij binnenkomst. Daarna wordt er wat gesproken, en dan volgt de tweede muziek, dat is de muziek waar het eigenlijk om gaat. Die is meestal heel rustig. Tenslotte is er dan nog muziek bij het verla ten van de aula. Dat is dus drie maal muziek, en van die series van drie hebben we 25 voorbeelden, waaruit de mensen kunnen kiezen als ze geen eigen voorkeur aandra gen." In principe komen alle soorten muziek in aanmerking, daar bemoeit het crematorium of de uitvaartonderneming zich niet mee. Koelemij: „Dat moeten de mensen helemaal zelf weten. Ons enige criterium is dat de geluids weergave technisch goed is. Vroe ger was dat een ramp, want een grammofoonplaat is na drie keer draaien al beschadigd. En onze weergave-apparatuur is zo goed dat een tikje dat je thuis niet hoort, bij ons zeer hoorbaar is. Vroeger kochten we ons dus arm aan nieu we platen. U begrijpt dat we erg blij zijn met het verschijnsel com pact disc." De beheerder maakt er zelf veel werk van. „Regelmatig ga ik in de aula zitten om eens goed te luiste ren naar iets nieuws. Er is veel prachtige muziek, die ik toch niet op voorraad zet, want er is geen belangstelling voor. Maar bijvoor beeld de Brandenburgse Concerten van Bach, daar heb ik een hele goede uitvoering van. Er wordt misschien maar één keer per jaar naar gevraagd, maar ik vind dat je zoiets moet hebben. Aan de andere kant, een top-40 nummer waar tij delijk veel vraag naar is, dat schaf ik niet aan, want dat is zo uit de belangstelling verdwenen." Het eeuwig populaire Waarheen... van Mieke Telkamp is op z'n re tour, zo blijkt. Koelemij: „Dat loopt langzaam maar zeker terug. Als het gedraaid wordt is er meest al sprake van een uitvaartleider die er zich van af maakt. De absolute topper is momenteel het Ave Maria van Bach-Gounod, gezongen door Pavarotti. Dat gaat mij lang zaamaan tegenstaan, zo vaak hoor je dat." „Herkenningsmelodieën van tv-se- ries, dat is ook zo wat. Dat zijn meestal modegrillen, zoals Reilly en Wie betaalt de veerman." Popu lair zijn ook George Zamfir (bij voorbeeld zijn uitvoering op pan fluit van Traumerei van Schu mann) en Sweet People, dat zijn vogeltjesgeluiden, veel gevraagd bij overleden kinderen. Nog enkele toppers: In diesen heili gen Hallen uit de Zauberflöte van Mozart, het Slavenkoor uit Nabuc- co van Verdi, de Bolero van Ravel (de laatste zeven minuten). „Het Ave Maria op steeldrums heb ben we eens gehad. Dat was schit terend. En een kleinzoon die voor zijn overleden opa Tears in heaven van Eric Clapton speelde. Heel mooi. Dat is wel modern, maar het is een voldragen stuk muziek, ik denk dat dat een klassieker wordt voor deze gelegenheid, een evergreen." „Een keer klonk hier het nummer Daar komt munnen witpen aan (ziede gij da beestje met z'n vleu gels slaan), dat was natuurlijk een fervente duivenmelker. Daar wor den wel de wenkbrouwen even bij opgehaald, maar uiteindelijk is er niets tegen. Als de geluidsweergave maar goed is." „Je kunt vaak aan de muziek horen uit welke hoek de mensen komen. Achtereenvolgens Veilig in Jezus' armen, Er ruist langs de wolken en Blijf bij mij Heer duidt op iemand uit de protestants-christelijke hoek. In die hoek wordt overigens weinig gecremeerd. Vanuit de roomskatholieke gezindte des te meer. Sinds de paus in 1964 het verbod op crematie heeft opgehe ven, maken katholieken druk van deze gelegenheid gebruik. In de regio Breda bijvoorbeeld is de ver houding cremeren-begraven er een van 60-40." „Islamieten doen niet aan creme ren, maar hindoestanen vormen een verhaal apart. Hindoestanen hebben een geheel eigen traditie van lijkverbranding. Hun ceremo nie gaat gepaard met veel muziek, rituelen, geld, reukwaren, eten en drinken. Dat is een heel intense, persoonlijke en ook vrolijke ge beurtenis, die confronterend kan zijn voor anderen, en die meestal behoorlijk uitloopt. Daarom zetten we die altijd aan het einde van de dag." Het zenuwcentrum van het crema torium is de regiekamer, waar een batterij geluidsapparatuur aanwe zig is. Drie cassettedecks, drie cd- spelers, ook nog één platenspeler, een spraakversterker, een muziek- versterker. In deze ruimte kan ook de gehele ceremonie, inclusief alle muziek en sprekers, op cassette worden opgenomen. Tijdens iedere dienst staat achterin de aula een func tionaris van het cremato rium, met zijn hand aan een paneel. Telkens als het zo ver is, drukt hij op een knop, waarna men in de regiekamer weet dat het vol gende muziekstuk aan de beurt is. De beheerder: „In het algemeen kun je zeggen dat wij in alles klantvriendelijk zijn, niet alleen op muziekgebied. Elke wens wordt in gewilligd, behalve als de mensen slingers en ballonnen willen op hangen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33