'Cabaret is vervelend medium' Zuidelijk Toneel scoort hoog bij publiek Kritiek Vatic aan op 4 Op leven en dood' Redders bij rampen voor altijd getekend UIT Hans Liberg zou best naar het concertpodium willen Federico Fellini nu in kritieke toestand Pim de la Parra wil in Rotterdam filmacademie DE STEM GIDS D4 'Bedelaarsopera' in de regie van Rieks Swarte in december op de planken Drie documentaires bij de KRO Essay huidwfflöRqiw Lokhoff mist ]SAC-Ajax Minder live muziek in café Geen dagelijks trekking van Staatsloterij Nederlandse vrijgesproken van drugsmok Burgemeestc Brokx zwem in z'n eentje VRIJDAG 29 OKTOBER 1993 Door Koos Tuitjer „Er heerst na zoveel pro gramma's nog steeds het hardnekkige misverstand", zegt Hans Liberg, „dat ik als cabaretier mijn kunstje doe. Maar dat is niet waar. Muziek is het medium, waar ik me elke avond druk over sta te maken. En juist de muziekliefhebbers kunnen er extra plezier aan beleven." In zijn nieuwste programma, 'Nu ook voor vrouwen', wordt het Nederlands theaterpubliek als vanouds muzikaal onderhouden. Zaterdag is hij in Etten-Leur enlater doet hij ook Breda, Roo sendaal, Bergen op Zoom en Terneuzen aan. „De narigheid is dat cabaretfa naten vaak over mijn program ma's schrijven", zeht Hans Li berg. „Mijn doen en laten op het toneel wordt bij gevolg op het cabaretgehalte getoetst. En ach, de muziek, die nemen ze voor lief. Dat is de zaak omdraaien! Zelf vind ik cabaret een zeer vervelend medium. Wat heet? Ik haat cabaret!" Na dit statement kijkt hij uiter mate vrolijk rond. „O.K, zo ex treem hoef je dat ook weer niet op te vatten", vervolgt hij. „Maar wat waar is, is dat ik aan al dat gepluk uit de boom van puur maatschappelijk relevante onderwerpen meestal niets be leef." Concertpodium Hans Liberg is in tien jaar tijds ontstegen aan het kleine zaal tjes-werk. Op dit moment zijn de grootste theaterzalen in binnen- en buitenland binnen zijn bereik gekomen. Maar na de uitspraak van zoëven, is er de vraag of hij eigenlijk niet in een concertzaal thuishoort. Hans Liberg beaamt dit. „Ik zou Hans Liberg, ook populair in Duitsland: „Sie sind grossartig." maar wat graag opschuiven naar het concertpodium. Dat is ook veel beter voor de weergave van mijn werk. De akoestiek in de concertzaal versterkt mijn optre den alleen maar. In de schouw burg daarentegen, blijft veel van wat ik doe in al die lappen op het toneel hangen." Waf let je je bakens te verzetten? Liberg: „Dat is toch moeilijk. Wat ik bereikt hebt, heb ik opge bouwd in het schouwburgcircuit. Daar zit mijn publiek. Dat kan ik niet zomaar laten schieten." Huize Liberg, op een flinke steenworpafstand gelegen van de Utrechtse stadsschouwburg, zindert van de activiteiten. Echt genote Marlise Frenken heeft ook dingen om zich druk over te maken. Zij schildert en legt de laatste hand aan een tentoon stelling in een toonaangevende galerie in New York. De opening is in december gepland. Maar 'het land' zal daar nog nader over horen. Want Ivo Niehe be reidt naar aanleiding van zowel FOTO ARCHIEF DE STEM het nieuwe Liberg-programma als die tentoonstelling een repor tage voor. Elkaar in de weg lopen tijdens het werk hoeft er niet bij te zijn. Marlise werkt in huis op de beletage, Hans in een studio in de tuin. De twee kindjes Liberg worden als het nodig is toever trouwd aan een oppas in huis. Die studio betreft een ruim be meten houten optrek, waarin een vleugel, een aantal snaarinstru menten en een boekenkast de voornaamste blikvangers en ruimtevullers zijn. Maar rond- banjeren kan hij er ook. En dat laat hij tijdens het gesprek zeker niet na. Hans Liberg kan niet te lang stilzitten. Ook thuis lijkt het alsof hij op het podium bezig is. „Het nieuwe programma", zo vertelt hij, „bestaat uit twee de len. Het eerste deel is klassiek en na de pauze doe ik het Schep pingsverhaal." Voor dat scheppingsverhaal con strueerde hij een groot orgel. Maar het verhaal raakt dan ook Hemel en Aarde. De Schepper geeft ook acte de presence. Hans Liberg heeft voor die rol zijn oog laten vallen op de overleden kunstenaar Joseph Beuys. De voormalige Stones-gitarist Brian Jones is indirect ook bij het Scheppingsverhaal betrokken. Liberg gebruikt zijn gitaar. On langs wist hij daar de hand op te leggen op een veiling in Enge land. „Goed, dat is de ene lijn", meldt Hans Liberg. „Voor de pauze heb ik het over het nationalisme. Mijn bronnen zijn onder anderen Bartók, Mozart en Bach. Bartók heeft zich sterk verdiept in de volksmuziek op de Balkan. Hij ontdekte al dat de vele volkeren in het gebied verkeerden, onder ling weinig met elkaar op had den. Dat kon hij afleiden uit de omstandigheid dat er ook vele soorten volksmuziek waren, die allerminst in een vanzelfspre kende harmonie in elkaar over vloeiden." De toon is op dit punt van het gesprek uitermate serieus. Maar Liberg is per slot behalve een uniek muziekperformer óók mu ziekwetenschapper. Cabaretfa naten moeten nu even extra goed opletten. Hans Liberg: „Onge twijfeld zal het wel weer als een grap opgevat worden, wanneer ik te berde breng dat er een verband bestaat tussen de be faamde yell 'Olé' en Allah. Maar ik kan er niets aan doen, er is een verband. Dat kun je overi gens gewoon in een boekje le zen." Hans Liberg gaat er weer tegen aan in eigen land. De laatste jaren heeft hij ook het Duitse theaterpubliek voor zich weten te winnen. Over de reacties is hij buitengewoon te spreken. „Het Duitse publiek is muzikaal ge sproken goed onderlegd. Er wordt vaak beter gereageerd. Maar er gebeuren ook dingen, die me in Nederland godzijdank niet overkomen." Portret „Laatst trad ik in Duitsland op voor een meer dan duizendkop pige zaal. Plotseling stond er een man naast me, die een schilderij ophield. 'Herr Liberg, meine Frau hat das Bild für Sie gema- hlt. Sie sind grossartig'. Je houdt niet voor mogelijk: ze had mij geschilderd. Op zo'n moment verlang ik hevig naar de nuch terheid van het publiek in eigen land." Een andere Duitse ervaring heeft hij wel lief, hoewel hij daar zeer tegenop had gezien. Hans Li berg: „Ik ben opgetreden met de het Philharmonisch Orkest uit Keulen. Stel je voor: een van de meest prestigieuze orkesten van Duitsland. De musici moesten mij volgen in een voor hen waanzinnige lijn en tempo. We hadden tevoren nog geen twee uur gerepeteerd. Ik dacht: die mensen verdommen dat ver der. Maar nee, toch niet. Opeens voelde iedereen zich weer aange sproken in zijn enthousiasme voor muziek. De Duitse televisie heeft er een opname van ge maakt. Telkens al ik die band weer zie en hoor, voel ik me groeien. Wat een ervaring is dat geweest!". Hans Liberg is op 30 oktober in de Nobelaer in Etten-Leur, op 3 november in het Zuidland in Ter- neuzen, op 11 en 12 november in Concordia in Breda, op 11 de cember in De Maagd in Bergen op Zoom en op 26 en 27 januari in De Kring in Roosendaal. Rome (rtr/.upi/afp) - De toestand van de in coma liggende Italiaanse filmregisseur Federico Fellini is kritiek. Zijn hersenen vertonen geen activiteit meer. Hij kan nog 7 tot 10 dagen leven. Dit hebben de behandelende artsen gisteren verklaard. „Fellini is er zeer slecht aan toe, maar zijn toestand blijft stabiel", verklaarde dokter Maurizio Bufi van het Umberto I ziekenhuis in Rome. Bufi zei dat zich geen verbetering meer zal voordoen in Fellini's conditie. Hij erkende dat de artsen slechts trachten de 73-jarige regisseur in leven te houden. Maar zo'n 'onderhoudstherapie' zou slechts ruim een week zin hebben. Door Anja van den Akker „Wie eenmaal de dood in de ogen heeft gekeken, wordt nooit meer dezelfde. Daar houdt je iets aan over", stelt programmamaakster Ria Groeneveld. Vanuit die gedachte maakte ze voor de KRO drie documentaires over redders bij rampen die voor hun leven zijn getekend. In de eerste aflevering vertel len vanavond redders van de op 6 maart 1987 gezonken veerboot 'Herald of Free En terprise' hoe ze soms moesten kiezen: wie red je wel en wie niet? Purser Steven Home- wood heeft talloze passagiers uit het ijskoude water gevist, maar kon daarna niet meer op zee werken. Gie Couwen- bergh, officier bij de Belgische marine, herinnert zich nog veel gezichten. Ook hij is een ander mens geworden. Minder naïef, niet meer zo'n idealist. „De mensen maken er zo'n puinhoop van. Mocht de we reld een trein zijn, stapte ik uit bij het volgende station." Malcolm Snakesby, officier koopvaardij, schetst eveneens zijn schokkende ervaringen van een ramp die bijna 200 doden eiste. Ria Groeneveld heeft zich in haar onderwerpenkeuze laten leiden door het criterium dat de (niet-professionele) redders in ieder geval dicht bij de dood gestaan moesten hebben en nog de kans hadden iemand te helpen. Het maken van de vreselijke keuze wie je wel en niet redt, was voor haar essen tieel. Het meest schrijnende voor beeld daarvan komt naar vo ren in het tweede deel. Trevor Hicks, wiens beide dochters met 93 andere voetbalfans in 1989 tijdens de wedstrijd Not tingham Forest-Liverpool werden doodgedrukt in het overvolle middenvak, moest op een gegeven moment kie zen: ais Victoria, de jongste van 15 jaar, in een overvolle ambulance ligt en Sarah (19) daar niet meer bij kan, wat doet hij dan? Blijft hij bij Sarah of vergezelt hij Victo ria? „Ik heb nooit geweten dat emotionele pijn, zoveel licha melijke pijn kan veroorzaken. Een deel van mijn hart is gestorven", zegt hij. Deze aflevering is ronduit de meest emotionele van het drie luik. Trevor Hicks durft van niemand meer volledig te hou den. Zijn vrouw is bij hem weggegaan. Het slot gaat over de trein ramp in Harmeien in 1962. Dokter A. Speelman ontmoet Hans Roest, die hij destijds bevrijdde uit een beknelling. Voor 92 mensen kwam de hulp te laat. Politievideo's Ria Groeneveld heeft vooral voor het tweede deel moeite moeten doen om archiefmate riaal los te krijgen. De BBC wilde niet meewerken, waar door Groeneveld het met slechte kopieën en politievi deo's heeft moeten doen. „Het was bovendien een hele emo tionele toestand. Ik heb zeker een week moeten bijkomen van die opnamen." Over waarom Ria Groeneveld geen onderwerpen koos die dichterbij huis liggen en ver ser in het geheugen, zoals het Heizeldrama of de Bijlmer meerramp, zegt ze: „Ik wilde mensen spreken die de ramp enigszins hebben verwerkt. Daarom heb ik gekozen voor rampen die een paar jaar gele den zijn gebeurd. Het rampen identificatieteam van de Bijl mer was bovendien al in zee gegaan met 'Nova'." 'Gezichten die je niet vergeet' in de serie 'Sporen', Neder land 1,23.05 uur. Radio bestaat niet meer. Elke stad en elke streek in Nederland heeft weliswaar zijn eigen sta tion, elke loketbediende doet zijn werk met het achtergrond geluid van radio 3 en geen bos of duin of de ghettoblasters schetteren door de stilte. Maar radio is niet meer. Ochtendwij ding, militair weekoverzicht en commentaar op het nieuws zijn afgeschaft, nauwelijks nog hoorspel, interview van meer dan 40 woorden of educatie. Een documentaire is een uitzondering. De klassieke radiojournalist is met vut of maakt zijn laatste jaren vol als hulpje bij rechtstreeks uitgezonden praatprogramma's. De overge bleven diehards zijn verbannen naar Radio 5, het stukje oerbos waar de laatste panda's en dodo's op hun genadig einde wachten. Maar zelfs Radio 5 blijkt nu bedreigd. Er is geen geld meer voor een degelijk gemaakte documentaire, een goed gemonteerd interview of een afgewogen gecomponeerd magazine. Alle middelen gaan naar uitzendingen voor de massa. Radio 5 moet goedkoop en rechtstreeks. Op '5 brengt de KRO, om het slechts bij een voorbeeld te houden, het literair programma 'Montaigne', opvolger van het gerenommeerde 'Camera Obscura', voorheen 'Spektakel' en 'Babel'. 'Montaigne' heeft een uur meer dan indertijd op Radio 4. Heeft ook een theoretisch betere uitzendtijd gekregen, woensdagmiddag van twee tot vier. Alle reden dus om te veronderstellen dat de KRO zich met kunst en literatuur wil profileren. Het valt tegen. Het team van de vaak bekroonde Louis Houèt doet zeer zijn best, blijkt na vier beluisterde woensdagmiddagen. Maar het resultaat haalt het niet bij vroeger. Toen ging het om diepgravend heid, een onorthodoxe invalshoek, uit de belangstelling verdwenen boeken en schrijvers en vooral om als eenheid gepresenteerde programma's. Allle haperingen, herhalingen, onduidelijkheden wa ren weg. Bij de montage gesneuveld. Van vier uur gesprek werd een mooi geheel van 57 minuten gemaakt. Een essay in radiovorm. Nu draait het om actualiteit. Niets op tegen, behalve dat de redactie nu in dezelfde vijver vist als al die andere krante-, weekbladen en radioredacties. Het is dus meer van hetzelfde. De eigen lijn van Houèt blijft garant staan voor verrassingen, maar dat is niet genoeg. De gasten van de afgelopen weken waren boeiend: Titus Muizelaar, Anthony Mertens, Atte Jongstra, Henk Hofland, Alfred Kossmann, Bert Schierbeek en zijn biograaf Karin Evers en hoorspelschrijver Eriek Verpale. De thema's deugden: de verloedering van het acade mische klimaat, de literaire wederopbouw van de Rijnmond en de bizarre letterkundige wereld van Daniil Charms. Toch past 'Montaigne' niet in de lijn van Camera Obscura-Spekta- kel-Babel. Het is niet de schuld van Houët en collegae, maar van de omroepbonzen. Was er tijd voor voorbereiding en montage, zou er aan een vorm gewerkt zijn. Nu is die onsamenhangend. Toch moet Montaigne beluisterd worden. Niet alleen omdat Hans van Straten de volgende week komt en praat over zijn boekje waarin hij uitlegt dat Shakespeare een groot plagiator was, maar omdat er niet veel anders is. Alleen zou de naam veranderd moeten worden. 'Montaigne' was de meester van het essay en daar heeft het programma helaas weinig mee van doen. Door Marjan Mes Eindhoven - Het Zuidelijk Toneel doet het erg goed bij het Nederlandse publiek. In een paar jaar tijd heeft het een zo groot vertrouwen bij de toneelbezoeker gewekt dat zelfs minder goede kritieken (zoals bij 'Medea' en 'Abele Spelen') het publiek niet van een bezoek afhouden. Dat is nog zelden eerder vertoond bij de Nederlandse toneelge zelschappen. Zelfs in een kleine plaats als Oss was 'Hamlet' uitvekocht. Het Zuidelijk Toneel met zijn kleine spelerskern en slechts vier produkties per seizoen trok vorig jaar maar liefst 73.000 bezoe kers. Toneelgroep Amsterdam, 's lands grootste repertoiregezel schap dat minstens tweemaal zo veel produkties uitbrengt, telde er slechts 3000 meer, 76.000. Voor directeur Ivo van Hove was het publieksucces een aanleiding om vorige week buiten medewe ten van WVC om aan te kondi gen dat hij per 1 november 1994 met een vaste spelersgroep gaat werken. De Eindhovense produktiekern wordt dus eigenlijk een klein ensemble, waaraan inmiddels nog een zevende vaste acteur is toegevoegd, de Vlaamse actrice Katelijne Damen, winnares in 1991 van de Theo 'd Or, de hoogste Nederlandse toneelon derscheiding voor haar hoofdrol in 'Strange Interlude' bij De Blauwe Maandag Compagnie. Chassé Theater Het gerucht dat Het Zuidelijk Toneel over enkele jaren naar Breda zou willen verhuizen om daar de vaste bespeler te worden van de nieuwe schouwburg, het Chassé Theater, worden door Van Hove niet bevestigd. „Daar over zijn we niet in gesprek". Wel vindt hij het een probleem dat de gemeente Eindhoven al leen de gebouwen tegen een goedkoop tarief ter beschikking stelt. „Dat is onze enige binding met Eindhoven. Maar in Breda is er alleen die grote schouwburg." Het Zuidelijk Toneel zal slechts drie of vier grote zaalprodukties per seizoen blijven spelen. „Meer is niet mogelijk met het geld dat we krijgen (4 miljoen van het rijk). Het zou ook een te zware belasting vormen voor zo'n klein ensemble", stelt Van Hove. Ter vergelijking: Toneelgroep Am sterdam wordt met negen mil joen gesubsidieerd. De directeur is bereid om, dank zij de goodwill die de groep heeft gekweekt, ook naar kleinere plaatsen te blijven reizen. „Wij zijn het enige echt reizende ge zelschap aan het worden en heb- Een prent van de 18e eeuwse Engelse tekenaar Hogarth, waarop (links) het affiche voor de première in 1728 van 'De Bedelaarsopera' van John Gay is 'te zien. ben ons met het reizen verzoend, al blijft het een droom om min der speelplaatsen aan te doen." Met zijn aankondiging een vast ensemble te gaan vormen, heeft Van Hove vooral ook een signaal aan de politiek willen geven. „Wij krijgen te weinig geld van Den Haag om echt te maken wat we willen, terwijl er duidelijk een publiek voor is. Aan de an dere kant wil ik niet te arrogant zijn, want volgend jaar hebben we misschien al minder succes. Dat weet je maar nooit." Holland Festival In juni van dit jaar gaat tijdens het Holland Festival het eerste van een O'Neill-tweeluik, 'Rijke- manshuis', in de regie van Van Hove in première. In september 1993 volgt de Eindhovense pre mière en daarna een toernee. In dat nieuwe seizoen volgen: 'Een druppel dichtersbloed' (A touch of the poet) van O'Neill, 'Tram lijn begeerte' van Tennessee Wil liams met Chris Niet veld als Blanche Dubois en de hele nieu we vaste kern en 'Phaedra' van Hugo Claus in de regie van Dora van der Groen met o.a. Katelijne Damen en Luk Perceval. Met het tweeluik van Eugene O'Neill wil Van Hove verder gaan met wat zijn grote drama tische hartstocht is: grote poli tieke veranderingen die hun weerslag vinden in de menselijke relaties, zoals hij dat ook deed met 'Ajax/Antigone' en eerdere stukken van O'Neill. Met het psycho-drama 'Tramlijn begeer te' komt een andere obsessie aan de orde: menselijk gedrag dat het gevolg is van de verdoezeling van een geheim uit het verleden. De eerstvolgende produktie, 'De Bedelaarsopera' van John Gay uit 1728, gaat op 10 december aanstaande in première en zal worden geregisseerd door Rieks Swarte. Een ongewone theater maker, bekend van 'speelgoed voorstellingen' als 'Franken stein', 'Potters beesten' (naar Beatrix Potter), 'Het theater van het geheugen' en de familievoor stelling 'De wind in de wilgen' bij het RO Theater. Rieks Swarte is een gepassioneerd verzame laar van curiosa die in zijn voor stellingen een wonderlijke, ge voelsmatige rol spelen. Hij werkt met rijkssubsidie in de Toneel schuur in Haarlem waar zijn eigen vaste voorstellingen uit sluitend te zien zijn. Als gastregisseur en vormgever bij Het Zuidelijk Toneel wil Rieks Swarte van 'De Bedelaar sopera' een revue-achtige voor stelling met muziek en dans ma ken, waaraan hij met een be paalde montagevorm een fil misch karakter wil geven. „Ik ben opgevoed met 'Dreigro- schenoper' van Brecht, maar dat is inmiddels een groot cliché ge worden. Ik doe veel liever het orgineel dan Brecht want ik ben geïnteresseerd in de historie en ook in de theaterpraktijk van toen. 'De Bedelaarsopera' was in 1728 de eerste musical aller tij den en werd commercieel zo'n gigantisch succes dat men er later in Londen Covent Garden van heeft kunnen bouwen." Ruige tijd John Gay parafraseerde in zijn beroemde struikroversopera de opera's van zijn tijdgenoot Han del en spotte ook met de 18e eeuwse politiek in Londen die van corruptie en omkoperij aan elkaar hing. „Alles wat liederlijk is en aan de onderkant van de samenleving zit", aldus Rieks Swarte, „wordt in 'De Bedelaar sopera' opgeroepen in relatie tot de politieke corruptie. In onze tijd bestaat over dat 18e eeuwse Londen de indruk dat men er alleen menuetj es danste onder gepoederde pruiken. Maar het was een ruige tijd. Men ging 's avonds alleen het huis uit met geile bedoelingen. Ik wil dat la ten zien door er dat liederlijk zooitje tegenover te stellen dat elkaar op het toneel naar het leven staat." „Tevens wordt het ook toneel over toneel. Er wordt een illusie geschapen over de 18e eeuw, maar tegelijkertijd krijgt men te zien hoe de acteurs hun best doen om die illusie te construe ren en dat vind ik heel leuk. Theo van Gogh heeft bovendien een prachtige gajes-vertaling ge maakt waar alleen de dramatur gie nog wat aan heeft gesleuteld, omdat het soms een beetje te gek werd." De componist Ron Ford, leerling van Louis Andriessen, heeft de originele muziek bewerkt en daar allerlei 'jatwerk' in gestopt, waarbij ook de hedendaagse En gelse opera - en filmcomponist Michael Nyman nog om de hoek komt kijken. Toch blijft het vooral 18e eeuwse muziek. De acteurskeuze is al even onortho dox. Ladykiller Mack the Knife wordt gespeeld door de Turkse acteur Ali Qifteci. Verder staan er allerlei jonge acteurs op het toneel die al eerder met Rieks Swarte hebben samengewerkt, zoals Ferdi Jansen en Raphael Troch maar ook Debbie Korper, Oda Spelbos en Jes Vriens. Prenten Rieks Swarte werd bij zijn vormgeving onder meer geïnspi reerd door de 18e eeuwse Engel se schilder en satiricus Hogarth, die de première van 'De Bede laarsopera' in 1728 vast heeft gelegd in prenten. Daarnaast heeft hij ook zijn verzamelaars woede toegepast op het decor van de uitdragerswinkel van Pa Peachum waarvoor talloze vei lingen en rommelmarkten wer den afgeschuimd. „Binnenkort ga ik ook nog op een veiling een bod uitbrengen op 125 antieke wandelstokken", aldus Swarte. Het slotdecor is afkomstig uit Bayreuth, een weelderig geval waarin zich het happy-end la Turque afspeelt, in turquoise kostuums met enor me tulbanden. Een gedeelte van de opbrengst van de première op 10 december in Eindhoven wordt bestemd voor het Aids Fonds. Die première vindt plaats in het kader van de Wereld Aids Dag op 1 december. 'De Bedelaarsopera' van John Gay door Het Zuidelijk Toneel gaat op 10 december in Eindhoven in première en komt in o.a. Breda, Oosterhout, Tilburg, Etten-Leur Bergen op Zoom en Roosendaal. Vaticaanstad - Het Vaticaan is verontwaardigd over he NCRV-programma 'Op leven en dood'. Het vertonen van zwaar zieken in een tv-spelletje moet veroordeeld worden als een „daad van wreedheid", schreef de Francescaanse theoloog Gino Concetti in het Vaticaanse dagblad dagblad L'Osserva- tore Romano. „Tot nu toe is nog nooit iemand op het idee gekomen om een tv-programma in de vorm van een spel te organiseren, waarin terminale patiënten meedoen, met het doel om de aandacht te vestigen op de kosten die derge lijke zieken met zich meebren gen", verklaart Concetti. „Het blootstellen van zieken aan een dergelijk spelletje is een voudigweg een daad van wreed heid en barbarij. De mensheid lijkt terug te keren naar de duis tere eeuwen, toen het oordeel over leven of dood van een per soon werd bepaald in de arena oi door een beslissing van clan- hoofden." Rotterdam (anp) - Filmmaker Pim de la Parra wil in Rotterdam Akademie voor de Cinematografie beginnen. Hij vraagt daarvoor van minister D'Ancona (WVC) voorlopig twee jaar lang 750.000 gul per jaar. De academie moet een kweekvijver worden voor iedereen die met film te maken wil hebben. Volgens De la Parra's partner Margot Barel is er nog geen beschikbaar, maar beginnen daarover binnenkort besprekingen rad de gemeente. „Rotterdam wil meer film- en tv-produkties. De stal heeft een goed klimaat", zegt ze. De akademie richt zich op korte cursussen en seminars (drie tot vier dagen), vooral tijdens de weekeinden. msBÊÊBm '3|, FILMS GOES -Grand Theater 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Junglebook. 14 en 19.15 u. 3 Ninja's. 14, 19.15 en 22 u. Jurassic Park. 19.15 en 22 u. In the line of fire. 19 en 22 u. The firm. 22 u. Sliver. 19.15 en 22 u. The fugitive. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Enchanted April. 22.30 u. Decameron. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Indecent 20 u. The vanishing. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. De ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14 u. Drie ninja's. 19 en 21.45 u. The fugitive. - Alhambra 4 14, 19 en 21.45 u. The piano. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14, 18.45 en 21.30 u. The fugitive. 14, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. 14 u. Junglebook. 18.45 en 21.30 u. In the line of fire. -Roxy 1 - 14 u. Teenage mutant Ninja Turtles 3. 18.30 en 21.30 u. The firm. -Roxy 2-14 u. Platvoet en z'n vriendjes. 18.45 en 21.30 u. Sliver. GENT - Decascoop 17 en 20 u. farewell to my concu bine. 22.30 u. One false move. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 20 en 22.30 u. The snapper. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun- dum. 20 en 22.30 u. Boxing Helena. 14.30 en 17 u. Homeward bound. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The firm 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the line of fire. 22.30 u. Tina. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sliver. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. fugitive. 14.30, 17 en 20 u. Hot Shots 2. 14.30 en 17 u. Cliffhanger (za. en zo.). 20 en 22.30 u. The piano. Berkelstraat 6,4535 CJ Zeist - De tuchtcommiss je KNVB heeft Ton Lc aanvoerder van NAC, vo( wedstrijden geschorst.- Di zijn twee duels voorwaai met een proeftijd van Lokhoff werd zondag in minuut van de uitwedstr gen Willem II door scheic ter Van der Ende uit he gestuurd na een trappen, weging- Hij mist onder m wedstrijd tegen Ajax in Lokhoff wordt vanavor NAC vervangen door Gerritéen. Rustig herfstweer In de nacht en ochtend eerst nevel of mist ontstaan. Na het optrekken, kan enige ti. duren, wordt 't vrij moe droog, en rustig herfstweer. Terneuzen - Er komen r live-optrédens in Zeeuws blissementen. Als gevolj nieuwe landelijke normei geluidsoverlast haken cafés af als podium voo: muziek. Wil de horeca na 1 decemt zo veel geluid blijven prodj als nu, dan moet de bedr namelijk veel geld steken latie. Maar veel exploi hebben dat geld niet. ZIE ZEELAND - C1 Den Haag - De dagelijkss king van de Staatsloter vanaf 10 januari elke d RTL 4 zou plaatsvinden niet door. Het besluit le\ schatkist geen nadeel c verwachte extra opbrengs zo lang er geen fiat lag ministerraad, nog niet ing op de begroting voor Fini Per jaar vangt de schatki; 147 miljoen gulden aan af ten van de Staatsloterij. Singapore - De Nederlanc ria Krol is gisteren in Sin vrijgesproken van drugsr Krol zat al twee jaar vast zij 1,5 kilo heroïne 'in ha; had. Op het bezit van 1 heroïne staat in Singapor doodstraf. Justitie in Sir onderzoekt nu nog of vrouw op druggebruik k volgen. ZIE BUITENLAND - A4 Tilburg - De Tilburgse gemeester Brokx trekt keer in de week 's ocht in z'n eentje baantjes ir zwembad aan de Ringb Oost. Dat doet hij, voc het zwembad voor het bliek open gaat. En da de Tilburgse politiek blij mee. „Zwemmen is voor de burgemeester, z'n1 gezondheid en z'n meur. Maar laat hij zie! aansluiten bij mensen clubverband zwei.. Dan komt hij ook nog onder de gewone men., zei commissielid Kokx teren in een vergade* Loco-burgemeester mermans zegt dat er meer uitzonderingen groepjes worden gem „In dit geval voor een klein groepje." Hij voe wel aan toe dat Brokx rig 5,25 per keer beta; NAC: zw dart

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24