'Cabaret is vervelend medium'
Zuidelijk Toneel scoort hoog bij publiek
Kritiek Vatic aan op
4 Op leven en dood'
Redders bij rampen
voor altijd getekend
UIT
Hans Liberg zou best naar het concertpodium willen
Federico Fellini nu
in kritieke toestand
Pim de la Parra wil in
Rotterdam filmacademie
DE STEM
GIDS
D4
'Bedelaarsopera' in de regie van Rieks Swarte in december op de planken
Drie documentaires bij de KRO
Essay
huidwfflöRqiw
Lokhoff mist
]SAC-Ajax
Minder live
muziek in café
Geen dagelijks
trekking van
Staatsloterij
Nederlandse
vrijgesproken
van drugsmok
Burgemeestc
Brokx zwem
in z'n eentje
VRIJDAG 29 OKTOBER 1993
Door Koos Tuitjer
„Er heerst na zoveel pro
gramma's nog steeds het
hardnekkige misverstand",
zegt Hans Liberg, „dat ik
als cabaretier mijn kunstje
doe. Maar dat is niet waar.
Muziek is het medium,
waar ik me elke avond
druk over sta te maken. En
juist de muziekliefhebbers
kunnen er extra plezier
aan beleven."
In zijn nieuwste programma, 'Nu
ook voor vrouwen', wordt het
Nederlands theaterpubliek als
vanouds muzikaal onderhouden.
Zaterdag is hij in Etten-Leur
enlater doet hij ook Breda, Roo
sendaal, Bergen op Zoom en
Terneuzen aan.
„De narigheid is dat cabaretfa
naten vaak over mijn program
ma's schrijven", zeht Hans Li
berg. „Mijn doen en laten op het
toneel wordt bij gevolg op het
cabaretgehalte getoetst. En ach,
de muziek, die nemen ze voor
lief. Dat is de zaak omdraaien!
Zelf vind ik cabaret een zeer
vervelend medium. Wat heet? Ik
haat cabaret!"
Na dit statement kijkt hij uiter
mate vrolijk rond. „O.K, zo ex
treem hoef je dat ook weer niet
op te vatten", vervolgt hij.
„Maar wat waar is, is dat ik aan
al dat gepluk uit de boom van
puur maatschappelijk relevante
onderwerpen meestal niets be
leef."
Concertpodium
Hans Liberg is in tien jaar tijds
ontstegen aan het kleine zaal
tjes-werk. Op dit moment zijn de
grootste theaterzalen in binnen-
en buitenland binnen zijn bereik
gekomen. Maar na de uitspraak
van zoëven, is er de vraag of hij
eigenlijk niet in een concertzaal
thuishoort.
Hans Liberg beaamt dit. „Ik zou
Hans Liberg, ook populair in Duitsland: „Sie sind grossartig."
maar wat graag opschuiven naar
het concertpodium. Dat is ook
veel beter voor de weergave van
mijn werk. De akoestiek in de
concertzaal versterkt mijn optre
den alleen maar. In de schouw
burg daarentegen, blijft veel van
wat ik doe in al die lappen op
het toneel hangen."
Waf let je je bakens te verzetten?
Liberg: „Dat is toch moeilijk.
Wat ik bereikt hebt, heb ik opge
bouwd in het schouwburgcircuit.
Daar zit mijn publiek. Dat kan
ik niet zomaar laten schieten."
Huize Liberg, op een flinke
steenworpafstand gelegen van
de Utrechtse stadsschouwburg,
zindert van de activiteiten. Echt
genote Marlise Frenken heeft
ook dingen om zich druk over te
maken. Zij schildert en legt de
laatste hand aan een tentoon
stelling in een toonaangevende
galerie in New York. De opening
is in december gepland. Maar
'het land' zal daar nog nader
over horen. Want Ivo Niehe be
reidt naar aanleiding van zowel
FOTO ARCHIEF DE STEM
het nieuwe Liberg-programma
als die tentoonstelling een repor
tage voor.
Elkaar in de weg lopen tijdens
het werk hoeft er niet bij te zijn.
Marlise werkt in huis op de
beletage, Hans in een studio in
de tuin. De twee kindjes Liberg
worden als het nodig is toever
trouwd aan een oppas in huis.
Die studio betreft een ruim be
meten houten optrek, waarin een
vleugel, een aantal snaarinstru
menten en een boekenkast de
voornaamste blikvangers en
ruimtevullers zijn. Maar rond-
banjeren kan hij er ook. En dat
laat hij tijdens het gesprek zeker
niet na. Hans Liberg kan niet te
lang stilzitten. Ook thuis lijkt
het alsof hij op het podium bezig
is.
„Het nieuwe programma", zo
vertelt hij, „bestaat uit twee de
len. Het eerste deel is klassiek en
na de pauze doe ik het Schep
pingsverhaal."
Voor dat scheppingsverhaal con
strueerde hij een groot orgel.
Maar het verhaal raakt dan ook
Hemel en Aarde. De Schepper
geeft ook acte de presence. Hans
Liberg heeft voor die rol zijn oog
laten vallen op de overleden
kunstenaar Joseph Beuys. De
voormalige Stones-gitarist Brian
Jones is indirect ook bij het
Scheppingsverhaal betrokken.
Liberg gebruikt zijn gitaar. On
langs wist hij daar de hand op te
leggen op een veiling in Enge
land.
„Goed, dat is de ene lijn", meldt
Hans Liberg. „Voor de pauze
heb ik het over het nationalisme.
Mijn bronnen zijn onder anderen
Bartók, Mozart en Bach. Bartók
heeft zich sterk verdiept in de
volksmuziek op de Balkan. Hij
ontdekte al dat de vele volkeren
in het gebied verkeerden, onder
ling weinig met elkaar op had
den. Dat kon hij afleiden uit de
omstandigheid dat er ook vele
soorten volksmuziek waren, die
allerminst in een vanzelfspre
kende harmonie in elkaar over
vloeiden."
De toon is op dit punt van het
gesprek uitermate serieus. Maar
Liberg is per slot behalve een
uniek muziekperformer óók mu
ziekwetenschapper. Cabaretfa
naten moeten nu even extra goed
opletten. Hans Liberg: „Onge
twijfeld zal het wel weer als een
grap opgevat worden, wanneer
ik te berde breng dat er een
verband bestaat tussen de be
faamde yell 'Olé' en Allah. Maar
ik kan er niets aan doen, er is
een verband. Dat kun je overi
gens gewoon in een boekje le
zen."
Hans Liberg gaat er weer tegen
aan in eigen land. De laatste
jaren heeft hij ook het Duitse
theaterpubliek voor zich weten
te winnen. Over de reacties is hij
buitengewoon te spreken. „Het
Duitse publiek is muzikaal ge
sproken goed onderlegd. Er
wordt vaak beter gereageerd.
Maar er gebeuren ook dingen,
die me in Nederland godzijdank
niet overkomen."
Portret
„Laatst trad ik in Duitsland op
voor een meer dan duizendkop
pige zaal. Plotseling stond er een
man naast me, die een schilderij
ophield. 'Herr Liberg, meine
Frau hat das Bild für Sie gema-
hlt. Sie sind grossartig'. Je houdt
niet voor mogelijk: ze had mij
geschilderd. Op zo'n moment
verlang ik hevig naar de nuch
terheid van het publiek in eigen
land."
Een andere Duitse ervaring heeft
hij wel lief, hoewel hij daar zeer
tegenop had gezien. Hans Li
berg: „Ik ben opgetreden met de
het Philharmonisch Orkest uit
Keulen. Stel je voor: een van de
meest prestigieuze orkesten van
Duitsland. De musici moesten
mij volgen in een voor hen
waanzinnige lijn en tempo.
We hadden tevoren nog geen
twee uur gerepeteerd. Ik dacht:
die mensen verdommen dat ver
der. Maar nee, toch niet. Opeens
voelde iedereen zich weer aange
sproken in zijn enthousiasme
voor muziek. De Duitse televisie
heeft er een opname van ge
maakt. Telkens al ik die band
weer zie en hoor, voel ik me
groeien. Wat een ervaring is dat
geweest!".
Hans Liberg is op 30 oktober in
de Nobelaer in Etten-Leur, op 3
november in het Zuidland in Ter-
neuzen, op 11 en 12 november in
Concordia in Breda, op 11 de
cember in De Maagd in Bergen
op Zoom en op 26 en 27 januari
in De Kring in Roosendaal.
Rome (rtr/.upi/afp) - De toestand van de in coma liggende
Italiaanse filmregisseur Federico Fellini is kritiek. Zijn
hersenen vertonen geen activiteit meer. Hij kan nog 7 tot
10 dagen leven. Dit hebben de behandelende artsen
gisteren verklaard.
„Fellini is er zeer slecht aan toe, maar zijn toestand blijft
stabiel", verklaarde dokter Maurizio Bufi van het Umberto I
ziekenhuis in Rome. Bufi zei dat zich geen verbetering meer zal
voordoen in Fellini's conditie. Hij erkende dat de artsen slechts
trachten de 73-jarige regisseur in leven te houden. Maar zo'n
'onderhoudstherapie' zou slechts ruim een week zin hebben.
Door Anja van den Akker
„Wie eenmaal de dood in de ogen heeft gekeken, wordt
nooit meer dezelfde. Daar houdt je iets aan over", stelt
programmamaakster Ria Groeneveld. Vanuit die gedachte
maakte ze voor de KRO drie documentaires over redders
bij rampen die voor hun leven zijn getekend.
In de eerste aflevering vertel
len vanavond redders van de
op 6 maart 1987 gezonken
veerboot 'Herald of Free En
terprise' hoe ze soms moesten
kiezen: wie red je wel en wie
niet? Purser Steven Home-
wood heeft talloze passagiers
uit het ijskoude water gevist,
maar kon daarna niet meer op
zee werken. Gie Couwen-
bergh, officier bij de Belgische
marine, herinnert zich nog
veel gezichten. Ook hij is een
ander mens geworden. Minder
naïef, niet meer zo'n idealist.
„De mensen maken er zo'n
puinhoop van. Mocht de we
reld een trein zijn, stapte ik
uit bij het volgende station."
Malcolm Snakesby, officier
koopvaardij, schetst eveneens
zijn schokkende ervaringen
van een ramp die bijna 200
doden eiste.
Ria Groeneveld heeft zich in
haar onderwerpenkeuze laten
leiden door het criterium dat
de (niet-professionele) redders
in ieder geval dicht bij de
dood gestaan moesten hebben
en nog de kans hadden iemand
te helpen. Het maken van de
vreselijke keuze wie je wel en
niet redt, was voor haar essen
tieel.
Het meest schrijnende voor
beeld daarvan komt naar vo
ren in het tweede deel. Trevor
Hicks, wiens beide dochters
met 93 andere voetbalfans in
1989 tijdens de wedstrijd Not
tingham Forest-Liverpool
werden doodgedrukt in het
overvolle middenvak, moest
op een gegeven moment kie
zen: ais Victoria, de jongste
van 15 jaar, in een overvolle
ambulance ligt en Sarah (19)
daar niet meer bij kan, wat
doet hij dan? Blijft hij bij
Sarah of vergezelt hij Victo
ria?
„Ik heb nooit geweten dat
emotionele pijn, zoveel licha
melijke pijn kan veroorzaken.
Een deel van mijn hart is
gestorven", zegt hij.
Deze aflevering is ronduit de
meest emotionele van het drie
luik. Trevor Hicks durft van
niemand meer volledig te hou
den. Zijn vrouw is bij hem
weggegaan.
Het slot gaat over de trein
ramp in Harmeien in 1962.
Dokter A. Speelman ontmoet
Hans Roest, die hij destijds
bevrijdde uit een beknelling.
Voor 92 mensen kwam de hulp
te laat.
Politievideo's
Ria Groeneveld heeft vooral
voor het tweede deel moeite
moeten doen om archiefmate
riaal los te krijgen. De BBC
wilde niet meewerken, waar
door Groeneveld het met
slechte kopieën en politievi
deo's heeft moeten doen. „Het
was bovendien een hele emo
tionele toestand. Ik heb zeker
een week moeten bijkomen
van die opnamen."
Over waarom Ria Groeneveld
geen onderwerpen koos die
dichterbij huis liggen en ver
ser in het geheugen, zoals het
Heizeldrama of de Bijlmer
meerramp, zegt ze: „Ik wilde
mensen spreken die de ramp
enigszins hebben verwerkt.
Daarom heb ik gekozen voor
rampen die een paar jaar gele
den zijn gebeurd. Het rampen
identificatieteam van de Bijl
mer was bovendien al in zee
gegaan met 'Nova'."
'Gezichten die je niet vergeet'
in de serie 'Sporen', Neder
land 1,23.05 uur.
Radio bestaat niet meer. Elke
stad en elke streek in Nederland
heeft weliswaar zijn eigen sta
tion, elke loketbediende doet
zijn werk met het achtergrond
geluid van radio 3 en geen bos
of duin of de ghettoblasters
schetteren door de stilte. Maar
radio is niet meer. Ochtendwij
ding, militair weekoverzicht en
commentaar op het nieuws zijn afgeschaft, nauwelijks nog hoorspel,
interview van meer dan 40 woorden of educatie. Een documentaire is
een uitzondering.
De klassieke radiojournalist is met vut of maakt zijn laatste jaren vol
als hulpje bij rechtstreeks uitgezonden praatprogramma's. De overge
bleven diehards zijn verbannen naar Radio 5, het stukje oerbos waar
de laatste panda's en dodo's op hun genadig einde wachten.
Maar zelfs Radio 5 blijkt nu bedreigd. Er is geen geld meer voor een
degelijk gemaakte documentaire, een goed gemonteerd interview of
een afgewogen gecomponeerd magazine. Alle middelen gaan naar
uitzendingen voor de massa. Radio 5 moet goedkoop en rechtstreeks.
Op '5 brengt de KRO, om het slechts bij een voorbeeld te houden, het
literair programma 'Montaigne', opvolger van het gerenommeerde
'Camera Obscura', voorheen 'Spektakel' en 'Babel'. 'Montaigne'
heeft een uur meer dan indertijd op Radio 4. Heeft ook een
theoretisch betere uitzendtijd gekregen, woensdagmiddag van twee tot
vier. Alle reden dus om te veronderstellen dat de KRO zich met kunst
en literatuur wil profileren.
Het valt tegen. Het team van de vaak bekroonde Louis Houèt doet
zeer zijn best, blijkt na vier beluisterde woensdagmiddagen. Maar het
resultaat haalt het niet bij vroeger. Toen ging het om diepgravend
heid, een onorthodoxe invalshoek, uit de belangstelling verdwenen
boeken en schrijvers en vooral om als eenheid gepresenteerde
programma's. Allle haperingen, herhalingen, onduidelijkheden wa
ren weg. Bij de montage gesneuveld. Van vier uur gesprek werd een
mooi geheel van 57 minuten gemaakt. Een essay in radiovorm.
Nu draait het om actualiteit. Niets op tegen, behalve dat de redactie
nu in dezelfde vijver vist als al die andere krante-, weekbladen en
radioredacties. Het is dus meer van hetzelfde. De eigen lijn van
Houèt blijft garant staan voor verrassingen, maar dat is niet genoeg.
De gasten van de afgelopen weken waren boeiend: Titus Muizelaar,
Anthony Mertens, Atte Jongstra, Henk Hofland, Alfred Kossmann,
Bert Schierbeek en zijn biograaf Karin Evers en hoorspelschrijver
Eriek Verpale. De thema's deugden: de verloedering van het acade
mische klimaat, de literaire wederopbouw van de Rijnmond en de
bizarre letterkundige wereld van Daniil Charms.
Toch past 'Montaigne' niet in de lijn van Camera Obscura-Spekta-
kel-Babel. Het is niet de schuld van Houët en collegae, maar van de
omroepbonzen. Was er tijd voor voorbereiding en montage, zou er
aan een vorm gewerkt zijn. Nu is die onsamenhangend.
Toch moet Montaigne beluisterd worden. Niet alleen omdat Hans
van Straten de volgende week komt en praat over zijn boekje waarin
hij uitlegt dat Shakespeare een groot plagiator was, maar omdat er
niet veel anders is. Alleen zou de naam veranderd moeten worden.
'Montaigne' was de meester van het essay en daar heeft het
programma helaas weinig mee van doen.
Door Marjan Mes
Eindhoven - Het Zuidelijk
Toneel doet het erg goed bij
het Nederlandse publiek. In
een paar jaar tijd heeft het
een zo groot vertrouwen bij
de toneelbezoeker gewekt dat
zelfs minder goede kritieken
(zoals bij 'Medea' en 'Abele
Spelen') het publiek niet van
een bezoek afhouden. Dat is
nog zelden eerder vertoond
bij de Nederlandse toneelge
zelschappen. Zelfs in een
kleine plaats als Oss was
'Hamlet' uitvekocht.
Het Zuidelijk Toneel met zijn
kleine spelerskern en slechts vier
produkties per seizoen trok vorig
jaar maar liefst 73.000 bezoe
kers. Toneelgroep Amsterdam, 's
lands grootste repertoiregezel
schap dat minstens tweemaal zo
veel produkties uitbrengt, telde
er slechts 3000 meer, 76.000.
Voor directeur Ivo van Hove was
het publieksucces een aanleiding
om vorige week buiten medewe
ten van WVC om aan te kondi
gen dat hij per 1 november 1994
met een vaste spelersgroep gaat
werken.
De Eindhovense produktiekern
wordt dus eigenlijk een klein
ensemble, waaraan inmiddels
nog een zevende vaste acteur is
toegevoegd, de Vlaamse actrice
Katelijne Damen, winnares in
1991 van de Theo 'd Or, de
hoogste Nederlandse toneelon
derscheiding voor haar hoofdrol
in 'Strange Interlude' bij De
Blauwe Maandag Compagnie.
Chassé Theater
Het gerucht dat Het Zuidelijk
Toneel over enkele jaren naar
Breda zou willen verhuizen om
daar de vaste bespeler te worden
van de nieuwe schouwburg, het
Chassé Theater, worden door
Van Hove niet bevestigd. „Daar
over zijn we niet in gesprek".
Wel vindt hij het een probleem
dat de gemeente Eindhoven al
leen de gebouwen tegen een
goedkoop tarief ter beschikking
stelt. „Dat is onze enige binding
met Eindhoven. Maar in Breda is
er alleen die grote schouwburg."
Het Zuidelijk Toneel zal slechts
drie of vier grote zaalprodukties
per seizoen blijven spelen. „Meer
is niet mogelijk met het geld dat
we krijgen (4 miljoen van het
rijk). Het zou ook een te zware
belasting vormen voor zo'n klein
ensemble", stelt Van Hove. Ter
vergelijking: Toneelgroep Am
sterdam wordt met negen mil
joen gesubsidieerd.
De directeur is bereid om, dank
zij de goodwill die de groep heeft
gekweekt, ook naar kleinere
plaatsen te blijven reizen. „Wij
zijn het enige echt reizende ge
zelschap aan het worden en heb-
Een prent van de 18e eeuwse Engelse tekenaar Hogarth,
waarop (links) het affiche voor de première in 1728 van 'De
Bedelaarsopera' van John Gay is 'te zien.
ben ons met het reizen verzoend,
al blijft het een droom om min
der speelplaatsen aan te doen."
Met zijn aankondiging een vast
ensemble te gaan vormen, heeft
Van Hove vooral ook een signaal
aan de politiek willen geven.
„Wij krijgen te weinig geld van
Den Haag om echt te maken wat
we willen, terwijl er duidelijk
een publiek voor is. Aan de an
dere kant wil ik niet te arrogant
zijn, want volgend jaar hebben
we misschien al minder succes.
Dat weet je maar nooit."
Holland Festival
In juni van dit jaar gaat tijdens
het Holland Festival het eerste
van een O'Neill-tweeluik, 'Rijke-
manshuis', in de regie van Van
Hove in première. In september
1993 volgt de Eindhovense pre
mière en daarna een toernee. In
dat nieuwe seizoen volgen: 'Een
druppel dichtersbloed' (A touch
of the poet) van O'Neill, 'Tram
lijn begeerte' van Tennessee Wil
liams met Chris Niet veld als
Blanche Dubois en de hele nieu
we vaste kern en 'Phaedra' van
Hugo Claus in de regie van Dora
van der Groen met o.a. Katelijne
Damen en Luk Perceval.
Met het tweeluik van Eugene
O'Neill wil Van Hove verder
gaan met wat zijn grote drama
tische hartstocht is: grote poli
tieke veranderingen die hun
weerslag vinden in de menselijke
relaties, zoals hij dat ook deed
met 'Ajax/Antigone' en eerdere
stukken van O'Neill. Met het
psycho-drama 'Tramlijn begeer
te' komt een andere obsessie aan
de orde: menselijk gedrag dat
het gevolg is van de verdoezeling
van een geheim uit het verleden.
De eerstvolgende produktie, 'De
Bedelaarsopera' van John Gay
uit 1728, gaat op 10 december
aanstaande in première en zal
worden geregisseerd door Rieks
Swarte. Een ongewone theater
maker, bekend van 'speelgoed
voorstellingen' als 'Franken
stein', 'Potters beesten' (naar
Beatrix Potter), 'Het theater van
het geheugen' en de familievoor
stelling 'De wind in de wilgen'
bij het RO Theater. Rieks Swarte
is een gepassioneerd verzame
laar van curiosa die in zijn voor
stellingen een wonderlijke, ge
voelsmatige rol spelen. Hij werkt
met rijkssubsidie in de Toneel
schuur in Haarlem waar zijn
eigen vaste voorstellingen uit
sluitend te zien zijn.
Als gastregisseur en vormgever
bij Het Zuidelijk Toneel wil
Rieks Swarte van 'De Bedelaar
sopera' een revue-achtige voor
stelling met muziek en dans ma
ken, waaraan hij met een be
paalde montagevorm een fil
misch karakter wil geven. „Ik
ben opgevoed met 'Dreigro-
schenoper' van Brecht, maar dat
is inmiddels een groot cliché ge
worden. Ik doe veel liever het
orgineel dan Brecht want ik ben
geïnteresseerd in de historie en
ook in de theaterpraktijk van
toen. 'De Bedelaarsopera' was in
1728 de eerste musical aller tij
den en werd commercieel zo'n
gigantisch succes dat men er
later in Londen Covent Garden
van heeft kunnen bouwen."
Ruige tijd
John Gay parafraseerde in zijn
beroemde struikroversopera de
opera's van zijn tijdgenoot Han
del en spotte ook met de 18e
eeuwse politiek in Londen die
van corruptie en omkoperij aan
elkaar hing. „Alles wat liederlijk
is en aan de onderkant van de
samenleving zit", aldus Rieks
Swarte, „wordt in 'De Bedelaar
sopera' opgeroepen in relatie tot
de politieke corruptie. In onze
tijd bestaat over dat 18e eeuwse
Londen de indruk dat men er
alleen menuetj es danste onder
gepoederde pruiken. Maar het
was een ruige tijd. Men ging 's
avonds alleen het huis uit met
geile bedoelingen. Ik wil dat la
ten zien door er dat liederlijk
zooitje tegenover te stellen dat
elkaar op het toneel naar het
leven staat."
„Tevens wordt het ook toneel
over toneel. Er wordt een illusie
geschapen over de 18e eeuw,
maar tegelijkertijd krijgt men te
zien hoe de acteurs hun best
doen om die illusie te construe
ren en dat vind ik heel leuk.
Theo van Gogh heeft bovendien
een prachtige gajes-vertaling ge
maakt waar alleen de dramatur
gie nog wat aan heeft gesleuteld,
omdat het soms een beetje te gek
werd."
De componist Ron Ford, leerling
van Louis Andriessen, heeft de
originele muziek bewerkt en
daar allerlei 'jatwerk' in gestopt,
waarbij ook de hedendaagse En
gelse opera - en filmcomponist
Michael Nyman nog om de hoek
komt kijken. Toch blijft het
vooral 18e eeuwse muziek. De
acteurskeuze is al even onortho
dox. Ladykiller Mack the Knife
wordt gespeeld door de Turkse
acteur Ali Qifteci. Verder staan
er allerlei jonge acteurs op het
toneel die al eerder met Rieks
Swarte hebben samengewerkt,
zoals Ferdi Jansen en Raphael
Troch maar ook Debbie Korper,
Oda Spelbos en Jes Vriens.
Prenten
Rieks Swarte werd bij zijn
vormgeving onder meer geïnspi
reerd door de 18e eeuwse Engel
se schilder en satiricus Hogarth,
die de première van 'De Bede
laarsopera' in 1728 vast heeft
gelegd in prenten. Daarnaast
heeft hij ook zijn verzamelaars
woede toegepast op het decor
van de uitdragerswinkel van Pa
Peachum waarvoor talloze vei
lingen en rommelmarkten wer
den afgeschuimd.
„Binnenkort ga ik ook nog op
een veiling een bod uitbrengen
op 125 antieke wandelstokken",
aldus Swarte. Het slotdecor is
afkomstig uit Bayreuth, een
weelderig geval waarin zich het
happy-end la Turque afspeelt,
in turquoise kostuums met enor
me tulbanden. Een gedeelte van
de opbrengst van de première op
10 december in Eindhoven wordt
bestemd voor het Aids Fonds.
Die première vindt plaats in het
kader van de Wereld Aids Dag
op 1 december.
'De Bedelaarsopera' van John
Gay door Het Zuidelijk Toneel gaat
op 10 december in Eindhoven in
première en komt in o.a. Breda,
Oosterhout, Tilburg, Etten-Leur
Bergen op Zoom en Roosendaal.
Vaticaanstad - Het Vaticaan is verontwaardigd over he
NCRV-programma 'Op leven en dood'. Het vertonen van
zwaar zieken in een tv-spelletje moet veroordeeld worden als
een „daad van wreedheid", schreef de Francescaanse theoloog
Gino Concetti in het Vaticaanse dagblad dagblad L'Osserva-
tore Romano.
„Tot nu toe is nog nooit iemand
op het idee gekomen om een
tv-programma in de vorm van
een spel te organiseren, waarin
terminale patiënten meedoen,
met het doel om de aandacht te
vestigen op de kosten die derge
lijke zieken met zich meebren
gen", verklaart Concetti.
„Het blootstellen van zieken aan
een dergelijk spelletje is een
voudigweg een daad van wreed
heid en barbarij.
De mensheid
lijkt terug te keren naar de duis
tere eeuwen, toen het oordeel
over leven of dood van een per
soon werd bepaald in de arena oi
door een beslissing van clan-
hoofden."
Rotterdam (anp) - Filmmaker Pim de la Parra wil in Rotterdam
Akademie voor de Cinematografie beginnen. Hij vraagt daarvoor van
minister D'Ancona (WVC) voorlopig twee jaar lang 750.000 gul
per jaar. De academie moet een kweekvijver worden voor iedereen
die met film te maken wil hebben.
Volgens De la Parra's partner Margot Barel is er nog geen
beschikbaar, maar beginnen daarover binnenkort besprekingen rad
de gemeente. „Rotterdam wil meer film- en tv-produkties. De stal
heeft een goed klimaat", zegt ze. De akademie richt zich op korte
cursussen en seminars (drie tot vier dagen), vooral tijdens de
weekeinden.
msBÊÊBm
'3|,
FILMS
GOES
-Grand Theater
14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. Junglebook.
14 en 19.15 u. 3 Ninja's.
14, 19.15 en 22 u. Jurassic Park.
19.15 en 22 u. In the line of fire.
19 en 22 u. The firm.
22 u. Sliver.
19.15 en 22 u. The fugitive.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Enchanted April.
22.30 u. Decameron.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Indecent
20 u. The vanishing.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.45 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
14 u. De ongelofelijke reis.
20 u. The firm.
- Alhambra 3
14 u. Drie ninja's.
19 en 21.45 u. The fugitive.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.45 u. The piano.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 18.45 en 21.30 u. The fugitive.
14, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park.
14 u. Junglebook.
18.45 en 21.30 u. In the line of fire.
-Roxy 1 - 14 u. Teenage mutant
Ninja Turtles 3.
18.30 en 21.30 u. The firm.
-Roxy 2-14 u. Platvoet en z'n
vriendjes.
18.45 en 21.30 u. Sliver.
GENT
- Decascoop
17 en 20 u. farewell to my concu
bine.
22.30 u. One false move.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic
Park.
20 en 22.30 u. The snapper.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun-
dum.
20 en 22.30 u. Boxing Helena.
14.30 en 17 u. Homeward bound.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The firm
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the line
of fire.
22.30 u. Tina.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sliver.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
fugitive.
14.30, 17 en 20 u. Hot Shots 2.
14.30 en 17 u. Cliffhanger (za. en
zo.).
20 en 22.30 u. The piano.
Berkelstraat 6,4535 CJ
Zeist - De tuchtcommiss
je KNVB heeft Ton Lc
aanvoerder van NAC, vo(
wedstrijden geschorst.- Di
zijn twee duels voorwaai
met een proeftijd van
Lokhoff werd zondag in
minuut van de uitwedstr
gen Willem II door scheic
ter Van der Ende uit he
gestuurd na een trappen,
weging- Hij mist onder m
wedstrijd tegen Ajax in
Lokhoff wordt vanavor
NAC vervangen door
Gerritéen.
Rustig herfstweer
In de nacht en ochtend
eerst nevel of mist
ontstaan. Na het
optrekken, kan enige ti.
duren, wordt 't vrij moe
droog, en rustig
herfstweer.
Terneuzen - Er komen r
live-optrédens in Zeeuws
blissementen. Als gevolj
nieuwe landelijke normei
geluidsoverlast haken
cafés af als podium voo:
muziek.
Wil de horeca na 1 decemt
zo veel geluid blijven prodj
als nu, dan moet de bedr
namelijk veel geld steken
latie. Maar veel exploi
hebben dat geld niet.
ZIE ZEELAND - C1
Den Haag - De dagelijkss
king van de Staatsloter
vanaf 10 januari elke d
RTL 4 zou plaatsvinden
niet door. Het besluit le\
schatkist geen nadeel c
verwachte extra opbrengs
zo lang er geen fiat lag
ministerraad, nog niet ing
op de begroting voor Fini
Per jaar vangt de schatki;
147 miljoen gulden aan af
ten van de Staatsloterij.
Singapore - De Nederlanc
ria Krol is gisteren in Sin
vrijgesproken van drugsr
Krol zat al twee jaar vast
zij 1,5 kilo heroïne 'in ha;
had. Op het bezit van 1
heroïne staat in Singapor
doodstraf. Justitie in Sir
onderzoekt nu nog of
vrouw op druggebruik k
volgen.
ZIE BUITENLAND - A4
Tilburg - De Tilburgse
gemeester Brokx trekt
keer in de week 's ocht
in z'n eentje baantjes ir
zwembad aan de Ringb
Oost. Dat doet hij, voc
het zwembad voor het
bliek open gaat. En da
de Tilburgse politiek
blij mee. „Zwemmen is
voor de burgemeester,
z'n1 gezondheid en z'n
meur. Maar laat hij zie!
aansluiten bij mensen
clubverband zwei..
Dan komt hij ook nog
onder de gewone men.,
zei commissielid Kokx
teren in een vergade*
Loco-burgemeester
mermans zegt dat er
meer uitzonderingen
groepjes worden gem
„In dit geval voor een
klein groepje." Hij voe
wel aan toe dat Brokx
rig 5,25 per keer beta;
NAC:
zw
dart