Vlaanderen en Nederland weer eikaars gijzelaars Yosmeerse pastor vond zijn Indiase leermeester en zichze Ministei -DE STEM D'Ancoi Commissi over bijst; DE STEM Vrede en DE STEM BINNENLAND BUITENLAND ra?--96' Hollandse dolksteek Gehandicapt TGV en de Westerschelde: hoofdzaak voor de één, bijzaak voor de ander DE STEM DONDERDAG 28 OKTOBER 1993 oPDeSuTren bewerken. autofriat/sch n'et rtandCtiehetmetu« Landpunt eens is IN DAGBLAD De Stem d.d. 15-10-1993 presenteert prof. dr. F.G. Droste zijn 'definitief pamflet' over Nederland- Vlaanderen met als conclusie 'Het wordt nooit iets tussen Noord en Zuid'. In een Europa in een wereld, waar grenzen wegvallen, waar iedereen de mond vol heeft over gelijkheid en mul ticulturele samenlevingen, gaat speurneus Droste naar stig op zoek naar 'diepe, ono verbrugbare' verschillen tus sen Nederlanders en Vlamin gen. Hij haalt daarbij alles uit de kast wat hem in zijn vooroor delen kan sterken, maar ont wijkt de essentie: 1. Zijn ei gen onaangepastheid als Hol lander in Vlaanderen projec teert Droste op de Neder lands-Vlaamse situatie. 2. Niet de mentaliteitsverschil- len tussen Nederland en Vlaanderen veroorzaakten de Belgische afscheiding in 1830, maar de onverzoen baarheid van Franstalig Wal lonië en Luxemburg tegen over het hooghartige Hol landse regime van die tijd. De zogenaamde 'Belgische re volutie' was het werk van enkele Waalse en Franse offi cieren; aan de Vlaamse meer derheid werd niets gevraagd. Met 'Hollands' doel ik op het provinciale randstedelijke Holland met de centralisti sche regeringszetel in Den Haag en het mediacentrum in Hilversum. Vanouds behept met een superioriteitsgevoel, dat met minachting neerkeek op de grappige plattelands- cultuurtjes buitenom van Friesland tot Zeeland. Het overzeese gebiedsdeel Zeeuws-Vlaanderen, de kneu terige Brabantse zandboertj'es en de half-Duitse Limbur gers, om maar te zwijgen v%% de 'domme Belgen'! Vooroor delen te over. Tegen deze achtergrond was Drostes 'emigratie' naar de juist over de grens gelegen Vlaamse Kempen gedoemd te mislukken. Maar niet vanwe ge Vlaams-Nederlandse te genstellingen: Hij zou een zelfde negatieve ervaring hebben opgedaan in Sluis, St. Willebrord of Schin-op-Geul. Een Nederlander uit de Noordbrabantse Kempen heeft echt geen moeite met zijn buurman uit de Vlaams- Brabantse Kempen. Eens was dit grensgewest één ongedeeld Hertogdom Bra bant met rijke, trotse steden als Brussel, Breda, Antwer pen, Bergen op Zoom, Leuven en 's-Hertogenbosch. De scheuring van de Nederlandse gewesten ontstond overigens niet door de 'volkswil', niet door referendum of democra tische stemming, maar steeds als gevolg van de internatio nale politiek. Tijdens de Spaanse bezetting een mili taire frontlijn tussen de Spanjaarden en de Geuzenli- nies van Willem van Oranje. Vlaanderen bleef bezet ge bied: Na de Spaanse Neder landen werden het de Oosten rijkse Nederlanden, gevolgd door de Franse bezetting on der Napoleon. Vlaanderen hield zijn Nederlandse identi teit overeind door zijn dialect en volkscultuur. Nederland deed niets. Tot de geallieerden na Napo leon een Hollandse superstaat oprichtten als buffer tegen het Franse gevaar. Een soort Benelux onder Hollandse heerschappij. Een te Groot- Nederland. Holland verviel andermaal in zijn oude fout: Met strenge taalwetten joeg het de Francofone bevolking tegen zich in het harnas, het geen resulteerde in de 'Bel gische revolutie'; de misge boorte van een Belgisch crea tuur, opgezet als Noordfranse provincie. Maar de tijden zijn veran derd: Vlaanderen is als deel staat op weg naar Vlaamse autonomie, die uiteindelijk zal leiden tot een Heelneder- lands concept. Religie vormt geen barrière meer. Cultuur, commercie, communicatie, media, milieuproblematiek en verkeer zien geen achterhaal de, onnatuurlijke frontgren zen meer. Daar zal geen mijn heer Droste iets aan verande ren. Deze tijd is rijpvoor een Heelnederlands integratie proces; de enige weg ter handhaving van onze geza- melijke taal- en cultuurge meenschap tussen de ons om ringende taalblokken in het Europa van morgen. Samen met de Vlamingen. En met de Hollanders. Ondanks somminge Hollanders. Hoeven, F. Verbrugge. Deze brief is naar aanleiding van een bericht in De Stem van d.d. 26-10-1993. Daarin wordt gemeld dat het Van der Valk-concern in Gilze-Rijen geestelijk gehandicapten in een kelder laat eten. En dat in een tijd dat er in onze maatschappijplaats is voor asielzoekers, allochtonen en zovele lagen van de bevol king. Tegenwoordig staat er in ieder restaurant zelfs een drinkbak klaar voor een hond. Ik vind dat de heer Van der Valk jr. zelf maar eens in een tehuis moet gaan werken voor geestelijk gehandicap ten. Dan zou hij weten wat hij aanricht met zijn middel eeuwse methode. Hij zou zich moeten schamen. Hij pakt toch ook de reservering en het geld aan Breda Maria Jacobs Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-37253, fax 01640-40731. (voor nabezorging 01640-36850) Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis). Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Ternèuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 ACTerneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236394/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur. Nederland en Vlaanderen zijn het nog steeds niet eens over het tracé voor de TGV. Als straf voor de Vlaamse medewerking aan een TGV langs de E19 schortte verkeersminister Maij-Weggen de bespre kingen over uitdieping van de Westerschelde op. Voor het eind van dit jaar wordt de kwestie rondge- praat, hopen zegslieden aan weerszijden van de grens op een wonder. „Het wordt een zalige kerst". Door onze redacteur Henk Boot Aan de kwaliteit van de dis lag het dinsdagochtend in Brussel niet. De dames en heren onderhandelaars van Nederlandse en Vlaamse komaf lieten zich de pistolets met kaas en de croissantjes met confiture tijdens het werkontbijt goed smaken. Nee, dat het overleg tussen Maij- Weggen en haar Vlaamse collega Kelchtermans over de TGV en de Westerschelde misliep, kwam door het gebrek aan mandaat van beide bewindslieden, leert navraag in Brussel en Den Haag. Noch Maij, noch Kelchtermans mocht namelijk uitspraken doen over de financiering van de di verse TGV-trajecten die dinsdag over tafel gingen. Een regelrech te handicap, zo bleek staande het gesprek. Temeer omdat beide landen, het niet eens konden worden over één en hetzelfde TGV-tracé uit de veertien modellen, die waren aangedragen door een multi-dis- ciplinaire commissie van des kundigen uit Nederland en Vlaanderen. Een TGV langs Roosendaal/Es sen, eerder als de 'gulden mid denweg' door de provincie Noord-Brabant aangedragen, viel al snel af. Vlaanderen voelt niets voor de Nederlandse eis het bestaand spoor daar te verdub belen zodat de TGV in de aller hoogste versnelling tussen Ant werpen en Rotterdam kan rijden. Dat zou namelijk tot kaalslag in de dorpen eromheen leiden en die prijs is een TGV de Vlamin gen niet waard. Dat kwam 'La Maij', zoals ze in bestuurderskringen wordt ge noemd, op zich niet slecht uit. Nu kon ze de oude voorkeursva riant langs de E19 en Breda weer in beeld brengen. Een tracé dat voor Vlaanderen met 1,4 miljard gulden driemaal zo duur uitvalt als Kelchtermans' favoriete al ternatief via de Havenweg langs Ossendrecht. „En bovendien ligt naast de E19 het Peerdsbos waar niet alleen bomen staan, maar waar ook mensen wonen," aldus kabinets chef Vreijsen, woordvoerder van Kelchtermans. Maar ondertun neling van dat tracé, zoals in de prijs is inbegrepen, zou de over last voor mens en natuur kunnen ondervangen. Het Havenwegtracé langs Ossen drecht, Woensdrecht en onder gronds door Wouwse Plantage is Protest in Roosendaal tegen een mogelijke komst van de TGV. Dit tracé viel echter al in een vroeg stadium af. voor ons land echter al lang onbespreekbaar. Het kost Ne derland niet alleen meer (2,5 miljard gulden tegen 1,9 miljard langs de E19), het gaat, zelfs met een tunnel voor de TGV, ook ten koste van de flora en fauna bij Wouwse Plantage. „Zou Vlaanderen niet bereid zijn om met Nederland mee te gaan op de E19-variant als Nederland als co-financier optreedt op Vlaams grondgebied?" legde Ma ij Kelchtermans nog voor. In dat geval zou er met haar ook te praten zijn over de twee Vlaamse hartewensen: uitdieping van de Westerschelde en aanleg van een goederenspoor van Antwerpen naar Bergen op Zoom. Daarop moest Kelchtermans noodgedwongen het antwoord schuldig blijven. Niet Vlaande ren, maar België betaalt de aan leg van een TGV-spoor bij de zuiderburen. De spoorwegen zijn immers een nationale aangele genheid en de NMBS zijn zo arm als een kerkluis. Verantwoordelijk minister Coë- me van Transport had wellicht dat probleem kunnen oplossen, maar die was vanwege een spoedberaad van het kabinet- Dehaene over het sociaal pact verhinderd om het werkontbijt bij te wonen. Maij's andere suggestie om in plaats van een dure tunnel over een afstand van tien kilometer de El9 wat te versmallen, werd door Kelchtermans van de hand gewezen als te onveilig voor het autoverkeer. Waardoor de 1 mil jard, het verschil tussen Haven weg en E19, een splijtzwam voor het overleg bleek. Van haar kant kon Maij ook geen harde toezeggingen doen over de mate van mede-financie ring aan het E19-tracé, waar over ze in eigen land onder meer met Breda nog een stevig rob bertje moet vechten. Zonder zak met geld binnen handbereik konden beide bewindslieden geen compromissen bereiken. Dat speet vooral Maij hevig om dat ze had gehoopt dat een eer der overleg dit voorjaar tussen de premiers Lubbers, Vanden- brande (Vlaanderen) en Dehaene (België) de weg naar een TGV- oplossing had vrijgemaakt. Als eikaars gijzelaars verlieten beide bewindslieden dinsdag na twee uur de onderhandelingsta fel. Nederland omdat het zijn zin diet kreeg met een TGV langs de E19. Vlaanderen, omdat het als straf daarvoor opnieuw moet wachten op groen licht vanuit Den Haag voor het uitdiepen van de Westerschelde. Want zo hard speelde Maij het wel. „Zij ons nu niet ter wille, dan wij hen voorlopig ook niet," moet ze gedacht hebben. Zoals Nederland en België elkaar rond de waterverdragen - een schone Maas en Schelde in ruil voor een diepere Westerschelde en een Baaljhoekkanaal naar Antwer pen - zeventien jaar aan het lijn tje hielden. Nu die zaken ontkoppeld zijn en Nederland rechtstreeks met Vlaanderen en Wallonië afzon derlijk over deze kwesties praat, leek het Westerschelde-dossier in een stroomversnelling te gera ken. Omdat het als wisselgeld voor een TGV op minder weer stand in .Vlaanderen leek te stui ten. Tot dinsdag het tegendeel bleek en Maij uit onvrede daar over opnieuw de oude loopgra ven opzocht. Waarom zou ze ook anders? Wel- foto de stem ben steffen iswaar betaalt Vlaanderen zelf de 400 miljoen die het uitbagge ren van de Westerschelde op Ne derlands grondgebied kost. Maar blokkade van de Nederlandse toestemming daarvoor kan de druk vanuit Antwerpen op Kelchtermans vergroten om toch mee te werken aan een voor ons lands gunstige TGV-oplossing. En zo'n snelle aansluiting van Schiphol en Rotterdam op Parijs en Londen via de Kanaaltunnel is voor het kabinet prioriteit, liet Lubbers dit voorjaar al aan zijn Vlaamse collega Vandenbrande en zijn Belgische collega Dehae ne weten. Op de achtergrond speelt ook de positie van de Rotterdamse ha ven mee. Tal van overslag- en containerbedrijven werken met tienjarige contracten. De Wes- teuropese havens beconcurreren elkaar hevig om dit soort bedrij ven binnen te halen of te hou den. Zolang Rotterdam geen zeker heid heeft over aanleg van de Betuwelijn naar Duitsland, heeft het weinig zin om Antwerpen zonder tegenprestatie van Vlaamse zijde toegankelijk te maken voor nieuwe g containerschepen, zou Mail goed fatsoen kunnen ze; Voor een havenbedrijf vooruitzicht op betere aai- afvoerlijnen in de kosten-!» nanalyse net het doorslag de element zijn om van gingsplaats te veranderen ol er te blijven. In Antwerpen logen de rea: er gisteren niet om. Op hets huis stampvoette schepen vroe van Havenzaken van*; over de Nederlandse boycot, zijn stad al zeventien jaarfa „Het internationale recht ii grensoverschrijdende ritn wordt door Nederland beta luidde het verwijt aan de liggende noorderburen. Vlaamse journalisten legden; termiddag hun eerste mi Vandenbrande het vuur schenen. „Sleept Vlaanderen! derland nu voor het intern nale gerechtshof?" wilden zt ten. Voorlopig zeker niet, oi Vandenbrande veronderstell onder vier ogen met pie Lubbers wel uit te komen. Beide christen-demcoraten gen elkaar ook in het persooi ke vlak uitstekend, zo bleé eerdere overleggen. Dinsi: vond al vroeg Vandenbrandi Lubbers belet. Die zit even»? India. Maar als de voortel» niet bedriegen, volgt er twee weken een gesprek te beiden. „We zijn optismistisch, be landen zijn ermee gebaat 4 oplossing wordt gevonden: derland vanwege de Vlaanderen vanwege de uit ping van de Westerschelde verzeker u: het wordt kerst dit jaar," aldus dew voerder van Kelchtermans. Ook bij Verkeer en Watersta: Den Haag zien ze met verb wen de toekomst tegemoet, passé? Een zwaar woord, het liever tussenbalans. Ove: week of twee, denk ik, word verder gepraat. Met de m die wel mandaat hebben beslissingen te nemen," een woordvoerder van Weggen. Daarmee zou na zeventien; onderhandelen tussen Nederl en België eindelijk de kt over een diepere Westerscb worden doorgehakt. Dat daarmee in Zeeuwsch-Vlaai ren vanwege de grotere risi van het scheepvaartverkeer der gelukkig zijn, speelt ii TGV-debat geen enkele rol zijn in de hogere politiek eenmaal hoofd- en bijzaken lopen die soms zo door dat de besluitvormers soms het spoor bijster raken. Van onze correspondente Truus Bosters In het begin is pastor Bertus van Schaik uit Nieuw-Vosse- meer wat terughoudend om te vertellen over de diepere kant van zijn pelgrimstocht afgelopen zomer naar India. „Je moet pas brood op tafel zetten, als de mensen honger hebben", heeft hij geleerd van zijn Indiase leermeester Sathya Sai Baba. Een katho lieke priester in retraite in India. Hoewel hij het voornaamste wat hij van Sathya Sai Baba heeft meegekregen bewaart in zijn hart, heeft hij toch twee spreu ken uitvergroot boven het voe teneinde van zijn bed hangen. 'Laat ons samen een zon zijn, schijnend over goeden en kwa den' en 'Overal waar warmte is, ontluiken de bloemen'. Samen met nog 4000 andere pel grims was hij in India op zoek naar die ene God, die zo veel verschillende namen heeft. Het mediteren en het zoeken naar wegen om het egoïsme de wereld uit te krijgen, zijn zaken waar volgens Van Schaik heel wat werk voor gedaan moet worden. „Maar als je uit die strijd komt, brengt dat een lichamelijke zui vering. Dan is er pas plaats voor de nieuwe bron, die ik ontdekt heb. Hieruit put ik kracht om energie op te bouwen, waardoor ik anders omga met het lijden in de wereld. Ik kan nu iets uitde len aan hen die een onbegrijpe lijk lijden overkomt, zonder dat dit mij sloopt. Voor mijn reis naar India had ik daar wel voortdurend last van." Hij bleef twintig dagen in Putta- parthi en acht dagen in White- field, waar hij Sathya Sai Baba persoonlijk ontmoette. Voor Van Schaik is Sathya Sai Baba 'een bijzondere heilige'. „Hij roept bij duizenden pel grims de naam van God wakker. Hij wijst je de weg naar innerlij ke vrede, die kan leiden tot uni versele vrede. Voor christenen verheldert hij het evangelie van Jezus. Hindoes roept hij op tot oprecht hindoeïsme. Ik heb in Puttaparthi ervaren, dat mensen van allerlei godsdiensten één kunnen zijn in het dienen van God. Zo'n oecumenische gezind heid heb ik nog nooit eerder mogen meemaken. Er zit wel werk aan vast om daar aan mee te doen, maar we zijn tenslotte niet op aarde om te luieren". De pelgrims die naar de tempel in Puttaparthi gaan, vinden daar godsbeelden van verschillende religies opdat iedere pelgrim de zijne kan vinden. Tijdens de middagdienst bezoekt Sai Baba de pelgrims. Voor de bedevaart gangers is dat het hoogtepunt van de dag, omdat hij dan men sen uitkiest met wie hij persoon lijk wil praten. Sommigen van hen geeft hij 'hei lige as'. Die as zou uit het niets uit zijn vingers komen en wordt opgegeten door de uitverkore nen. Sai Baba zegt dat zijn as een bijzondere kracht heeft: als de pelgrims weer thuis zijn, kun nen zij hun taak in deze wereld beter vervullen. Is Sai Baba voor de pastor uit Nieuw-Vossemeer en duizenden aanhangers een bijzondere heili ge, voor tegenstanders en ex- volgelingen is hij niets meer dan een charlatan die goocheltrucs met as uithaalt. Van Schaik zou zijn bevindingen graag echt delen met iemand. In de praktijk is dit niet zo gemak kelijk. De meeste belangstellen den beperken zich tot de buiten kant van zijn reis. Vragen als: Welke taal spreken de pelgrims onder elkaar? Hoe was het eten? Is India duur? zijn vlug beant woord. Dat houdt de vragenstellers op veilige afstand van het onbeken de waar hun pastor of collega priester zich mee bezighoudt. Maar weinig mensen willen we ten wie Sathya Sai Baba nu eigenlijk is en wat hem zo bij zonder maakt voor Bertus van Schaik. Hij zegt nu nog de warmte te voelen van zijn leer meester. Van Schaik weet dat deze nieu we ervaring voor hem als katho liek priester niet geheel zonder risico is. In Europa zijn door deze ontdekkingsreis priesters uit hun ambt gezet. Voorlopig lijkt hij van het bisdom Breda de nodige ruimte te krijgen, om zijn beleving een plaats in zijn leven Den Haag (anp) D'Ancona van WV<| reid lijsttrekker te! van de PvdA bij de 1 se verkiezingen van jaar als de partij hd om vraagt. Dit heeft de woordvoe, haar ministerie gistere tigd. PvdA-leider en J mier Kok heeft DA Pastor Bertus van Schaik voelt nu nog de warmte van Sathya Sai Baba. foto de stem/dickdE= als priester te geven. zoektocht van Van Schaik se- We weten immers dat hij bf Volgens de persvoorlichter J. rieus. „Het bisdom staat hele- teken van de oecumene is 4 Willems neemt het bisdom de maal open voor zijn belevingen, trokken." Mo Den Haag - Mini! dreigt gemeenten 'ij nieuwe woningbouv ze gepraat en ger locaties moet afgelo woningtekort dreigtl Dat zei de minister gisl tijdens het debat in de| Kamer over de begroT Volkshuisvesting en Rui Ordening. Het kabinet zich 'grote zorgen' over] kort aan geschikte bouwlocaties. Als gevoll groeiende woningbehoefj ten er met name in de w en de provincies Noord-| en Gelderland tot het ja bijna 145.000 woningej gebouwd worden. De zorgen van het kabl treffen vooral de komeij jaar. De oorzaak van de men rond de bouwlocati| onder meer te maken bodemvervuiling, maar 'soms veel te lange dil binnen of tussen gemeenj het aanwijzen van nieuw| gronden. Alders riep alle betrokl meenten op 'nu met el woord te komen op da Den Haag - De kamen nieuwe, minder fraud vandaag geen unaniem. Voorzitter Doelman-Pel I zal vanmiddag bekend f dat WD en Groen Links! opvattingen hebben or[ hoogte van de bijstandsuj gen dan de fracties van CDA, D66 en GPV. Op tal van andere puntd de commissie wel overe! ming bereikt. Alle partijl len een strengere aanpak 1 bijstandsfraude. Ook mo^ gemeentelijke sociale en de arbeidsbureaus na| men gaan werken. Zo meer uitkeringsgerecB weer aan werk worden ge| Voorzitter van de con Doelman-Pel heeft steeds I beerd om net als de parlerf re enquêtecommissie td unanieme aanbeveling te 1 Op het punt van de hoog de uitkeringen liggen erj maar liefst drie standpunl commissie wil een bijstal kering van 70 procent v| minimumloon. WD'er Lif ten vindt dat teveel. Hij vast aan het concept- ZUIVERE BEDOEUNGEf Dat lijkt de algemene re Vredeling-Stemerdink ir aan Israël heeft verstrekt Even terug in de tijd. Het 6 oktober begon met eer Israël werd in het nauw en een nederlaag werd Heel Nederland stond ac er waren nog geen dep< in de publieke opinie. Ir. Henk Vredeling, mini openbaar op een manif sche wereld reageerde niemand in Nederland ve Koopmansbeurs. Integer minister van Defensie gegeven had in Amsterd eenmaal niet kon. Vredeling en Stemerdin Israëlisch verzoek om m den niemand. Het verwe situatie ogenblikkelijk consultatie van collegae vanwege de internationa tot een negatief besluit z tweede holocaust op zijr de beide bewindslieden ment en bevolking te har Aan dit laatste kan voor bestaan. Toch blijft de vi het militaire apparaat bui dig stappen mag nemen. Niet over wat de toem Defensie ondernomen I warme sympathie die hr sche zaak, niet anders da

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2