Vlaanderen
en Nederland
weer eikaars
gijzelaars
Yosmeerse pastor vond zijn Indiase leermeester en zichze
Ministei
-DE STEM
D'Ancoi
Commissi
over bijst;
DE STEM
Vrede en
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
ra?--96'
Hollandse
dolksteek
Gehandicapt
TGV en de
Westerschelde:
hoofdzaak voor
de één,
bijzaak voor
de ander
DE STEM
DONDERDAG 28 OKTOBER 1993
oPDeSuTren
bewerken.
autofriat/sch n'et
rtandCtiehetmetu«
Landpunt eens is
IN DAGBLAD De Stem d.d.
15-10-1993 presenteert prof.
dr. F.G. Droste zijn 'definitief
pamflet' over Nederland-
Vlaanderen met als conclusie
'Het wordt nooit iets tussen
Noord en Zuid'.
In een Europa in een wereld,
waar grenzen wegvallen,
waar iedereen de mond vol
heeft over gelijkheid en mul
ticulturele samenlevingen,
gaat speurneus Droste naar
stig op zoek naar 'diepe, ono
verbrugbare' verschillen tus
sen Nederlanders en Vlamin
gen.
Hij haalt daarbij alles uit de
kast wat hem in zijn vooroor
delen kan sterken, maar ont
wijkt de essentie: 1. Zijn ei
gen onaangepastheid als Hol
lander in Vlaanderen projec
teert Droste op de Neder
lands-Vlaamse situatie. 2.
Niet de mentaliteitsverschil-
len tussen Nederland en
Vlaanderen veroorzaakten de
Belgische afscheiding in
1830, maar de onverzoen
baarheid van Franstalig Wal
lonië en Luxemburg tegen
over het hooghartige Hol
landse regime van die tijd.
De zogenaamde 'Belgische re
volutie' was het werk van
enkele Waalse en Franse offi
cieren; aan de Vlaamse meer
derheid werd niets gevraagd.
Met 'Hollands' doel ik op het
provinciale randstedelijke
Holland met de centralisti
sche regeringszetel in Den
Haag en het mediacentrum in
Hilversum. Vanouds behept
met een superioriteitsgevoel,
dat met minachting neerkeek
op de grappige plattelands-
cultuurtjes buitenom van
Friesland tot Zeeland. Het
overzeese gebiedsdeel
Zeeuws-Vlaanderen, de kneu
terige Brabantse zandboertj'es
en de half-Duitse Limbur
gers, om maar te zwijgen v%%
de 'domme Belgen'! Vooroor
delen te over.
Tegen deze achtergrond was
Drostes 'emigratie' naar de
juist over de grens gelegen
Vlaamse Kempen gedoemd te
mislukken. Maar niet vanwe
ge Vlaams-Nederlandse te
genstellingen: Hij zou een
zelfde negatieve ervaring
hebben opgedaan in Sluis, St.
Willebrord of Schin-op-Geul.
Een Nederlander uit de
Noordbrabantse Kempen
heeft echt geen moeite met
zijn buurman uit de Vlaams-
Brabantse Kempen.
Eens was dit grensgewest één
ongedeeld Hertogdom Bra
bant met rijke, trotse steden
als Brussel, Breda, Antwer
pen, Bergen op Zoom, Leuven
en 's-Hertogenbosch. De
scheuring van de Nederlandse
gewesten ontstond overigens
niet door de 'volkswil', niet
door referendum of democra
tische stemming, maar steeds
als gevolg van de internatio
nale politiek. Tijdens de
Spaanse bezetting een mili
taire frontlijn tussen de
Spanjaarden en de Geuzenli-
nies van Willem van Oranje.
Vlaanderen bleef bezet ge
bied: Na de Spaanse Neder
landen werden het de Oosten
rijkse Nederlanden, gevolgd
door de Franse bezetting on
der Napoleon. Vlaanderen
hield zijn Nederlandse identi
teit overeind door zijn dialect
en volkscultuur. Nederland
deed niets.
Tot de geallieerden na Napo
leon een Hollandse superstaat
oprichtten als buffer tegen
het Franse gevaar. Een soort
Benelux onder Hollandse
heerschappij. Een te Groot-
Nederland. Holland verviel
andermaal in zijn oude fout:
Met strenge taalwetten joeg
het de Francofone bevolking
tegen zich in het harnas, het
geen resulteerde in de 'Bel
gische revolutie'; de misge
boorte van een Belgisch crea
tuur, opgezet als Noordfranse
provincie.
Maar de tijden zijn veran
derd: Vlaanderen is als deel
staat op weg naar Vlaamse
autonomie, die uiteindelijk
zal leiden tot een Heelneder-
lands concept. Religie vormt
geen barrière meer. Cultuur,
commercie, communicatie,
media, milieuproblematiek en
verkeer zien geen achterhaal
de, onnatuurlijke frontgren
zen meer. Daar zal geen mijn
heer Droste iets aan verande
ren.
Deze tijd is rijpvoor een
Heelnederlands integratie
proces; de enige weg ter
handhaving van onze geza-
melijke taal- en cultuurge
meenschap tussen de ons om
ringende taalblokken in het
Europa van morgen.
Samen met de Vlamingen. En
met de Hollanders. Ondanks
somminge Hollanders.
Hoeven,
F. Verbrugge.
Deze brief is naar aanleiding
van een bericht in De Stem
van d.d. 26-10-1993. Daarin
wordt gemeld dat het Van der
Valk-concern in Gilze-Rijen
geestelijk gehandicapten in
een kelder laat eten. En dat
in een tijd dat er in onze
maatschappijplaats is voor
asielzoekers, allochtonen en
zovele lagen van de bevol
king. Tegenwoordig staat er
in ieder restaurant zelfs een
drinkbak klaar voor een
hond. Ik vind dat de heer Van
der Valk jr. zelf maar eens in
een tehuis moet gaan werken
voor geestelijk gehandicap
ten. Dan zou hij weten wat
hij aanricht met zijn middel
eeuwse methode. Hij zou zich
moeten schamen. Hij pakt
toch ook de reservering en
het geld aan
Breda
Maria Jacobs
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie)
01640-37253, fax 01640-40731. (voor nabezorging 01640-36850)
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Afdeling Lezerscontact ®06-0226116 (gratis).
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Ternèuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145, 4530 ACTerneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45,
per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin-
nekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881.
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00
uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-
236394/236911.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Ook op zaterdag van 09.00-12.00 uur.
Nederland en Vlaanderen zijn het nog steeds niet
eens over het tracé voor de TGV. Als straf voor de
Vlaamse medewerking aan een TGV langs de E19
schortte verkeersminister Maij-Weggen de bespre
kingen over uitdieping van de Westerschelde op.
Voor het eind van dit jaar wordt de kwestie rondge-
praat, hopen zegslieden aan weerszijden van de grens
op een wonder. „Het wordt een zalige kerst".
Door onze redacteur
Henk Boot
Aan de kwaliteit van de dis
lag het dinsdagochtend in
Brussel niet. De dames en
heren onderhandelaars van
Nederlandse en Vlaamse
komaf lieten zich de pistolets
met kaas en de croissantjes
met confiture tijdens het
werkontbijt goed smaken.
Nee, dat het overleg tussen Maij-
Weggen en haar Vlaamse collega
Kelchtermans over de TGV en de
Westerschelde misliep, kwam
door het gebrek aan mandaat
van beide bewindslieden, leert
navraag in Brussel en Den Haag.
Noch Maij, noch Kelchtermans
mocht namelijk uitspraken doen
over de financiering van de di
verse TGV-trajecten die dinsdag
over tafel gingen. Een regelrech
te handicap, zo bleek staande
het gesprek.
Temeer omdat beide landen, het
niet eens konden worden over
één en hetzelfde TGV-tracé uit
de veertien modellen, die waren
aangedragen door een multi-dis-
ciplinaire commissie van des
kundigen uit Nederland en
Vlaanderen.
Een TGV langs Roosendaal/Es
sen, eerder als de 'gulden mid
denweg' door de provincie
Noord-Brabant aangedragen,
viel al snel af. Vlaanderen voelt
niets voor de Nederlandse eis het
bestaand spoor daar te verdub
belen zodat de TGV in de aller
hoogste versnelling tussen Ant
werpen en Rotterdam kan rijden.
Dat zou namelijk tot kaalslag in
de dorpen eromheen leiden en
die prijs is een TGV de Vlamin
gen niet waard.
Dat kwam 'La Maij', zoals ze in
bestuurderskringen wordt ge
noemd, op zich niet slecht uit.
Nu kon ze de oude voorkeursva
riant langs de E19 en Breda weer
in beeld brengen. Een tracé dat
voor Vlaanderen met 1,4 miljard
gulden driemaal zo duur uitvalt
als Kelchtermans' favoriete al
ternatief via de Havenweg langs
Ossendrecht.
„En bovendien ligt naast de E19
het Peerdsbos waar niet alleen
bomen staan, maar waar ook
mensen wonen," aldus kabinets
chef Vreijsen, woordvoerder van
Kelchtermans. Maar ondertun
neling van dat tracé, zoals in de
prijs is inbegrepen, zou de over
last voor mens en natuur kunnen
ondervangen.
Het Havenwegtracé langs Ossen
drecht, Woensdrecht en onder
gronds door Wouwse Plantage is
Protest in Roosendaal tegen een mogelijke komst van de TGV. Dit tracé viel echter al in een vroeg
stadium af.
voor ons land echter al lang
onbespreekbaar. Het kost Ne
derland niet alleen meer (2,5
miljard gulden tegen 1,9 miljard
langs de E19), het gaat, zelfs met
een tunnel voor de TGV, ook ten
koste van de flora en fauna bij
Wouwse Plantage.
„Zou Vlaanderen niet bereid zijn
om met Nederland mee te gaan
op de E19-variant als Nederland
als co-financier optreedt op
Vlaams grondgebied?" legde Ma
ij Kelchtermans nog voor. In dat
geval zou er met haar ook te
praten zijn over de twee Vlaamse
hartewensen: uitdieping van de
Westerschelde en aanleg van een
goederenspoor van Antwerpen
naar Bergen op Zoom.
Daarop moest Kelchtermans
noodgedwongen het antwoord
schuldig blijven. Niet Vlaande
ren, maar België betaalt de aan
leg van een TGV-spoor bij de
zuiderburen. De spoorwegen zijn
immers een nationale aangele
genheid en de NMBS zijn zo arm
als een kerkluis.
Verantwoordelijk minister Coë-
me van Transport had wellicht
dat probleem kunnen oplossen,
maar die was vanwege een
spoedberaad van het kabinet-
Dehaene over het sociaal pact
verhinderd om het werkontbijt
bij te wonen.
Maij's andere suggestie om in
plaats van een dure tunnel over
een afstand van tien kilometer
de El9 wat te versmallen, werd
door Kelchtermans van de hand
gewezen als te onveilig voor het
autoverkeer. Waardoor de 1 mil
jard, het verschil tussen Haven
weg en E19, een splijtzwam voor
het overleg bleek.
Van haar kant kon Maij ook
geen harde toezeggingen doen
over de mate van mede-financie
ring aan het E19-tracé, waar
over ze in eigen land onder meer
met Breda nog een stevig rob
bertje moet vechten. Zonder zak
met geld binnen handbereik
konden beide bewindslieden
geen compromissen bereiken.
Dat speet vooral Maij hevig om
dat ze had gehoopt dat een eer
der overleg dit voorjaar tussen
de premiers Lubbers, Vanden-
brande (Vlaanderen) en Dehaene
(België) de weg naar een TGV-
oplossing had vrijgemaakt.
Als eikaars gijzelaars verlieten
beide bewindslieden dinsdag na
twee uur de onderhandelingsta
fel. Nederland omdat het zijn zin
diet kreeg met een TGV langs de
E19. Vlaanderen, omdat het als
straf daarvoor opnieuw moet
wachten op groen licht vanuit
Den Haag voor het uitdiepen
van de Westerschelde.
Want zo hard speelde Maij het
wel. „Zij ons nu niet ter wille,
dan wij hen voorlopig ook niet,"
moet ze gedacht hebben. Zoals
Nederland en België elkaar rond
de waterverdragen - een schone
Maas en Schelde in ruil voor een
diepere Westerschelde en een
Baaljhoekkanaal naar Antwer
pen - zeventien jaar aan het lijn
tje hielden.
Nu die zaken ontkoppeld zijn en
Nederland rechtstreeks met
Vlaanderen en Wallonië afzon
derlijk over deze kwesties praat,
leek het Westerschelde-dossier
in een stroomversnelling te gera
ken. Omdat het als wisselgeld
voor een TGV op minder weer
stand in .Vlaanderen leek te stui
ten. Tot dinsdag het tegendeel
bleek en Maij uit onvrede daar
over opnieuw de oude loopgra
ven opzocht.
Waarom zou ze ook anders? Wel-
foto de stem ben steffen
iswaar betaalt Vlaanderen zelf
de 400 miljoen die het uitbagge
ren van de Westerschelde op Ne
derlands grondgebied kost. Maar
blokkade van de Nederlandse
toestemming daarvoor kan de
druk vanuit Antwerpen op
Kelchtermans vergroten om toch
mee te werken aan een voor ons
lands gunstige TGV-oplossing.
En zo'n snelle aansluiting van
Schiphol en Rotterdam op Parijs
en Londen via de Kanaaltunnel
is voor het kabinet prioriteit, liet
Lubbers dit voorjaar al aan zijn
Vlaamse collega Vandenbrande
en zijn Belgische collega Dehae
ne weten.
Op de achtergrond speelt ook de
positie van de Rotterdamse ha
ven mee. Tal van overslag- en
containerbedrijven werken met
tienjarige contracten. De Wes-
teuropese havens beconcurreren
elkaar hevig om dit soort bedrij
ven binnen te halen of te hou
den.
Zolang Rotterdam geen zeker
heid heeft over aanleg van de
Betuwelijn naar Duitsland, heeft
het weinig zin om Antwerpen
zonder tegenprestatie van
Vlaamse zijde toegankelijk te
maken voor nieuwe g
containerschepen, zou Mail
goed fatsoen kunnen ze;
Voor een havenbedrijf
vooruitzicht op betere aai-
afvoerlijnen in de kosten-!»
nanalyse net het doorslag
de element zijn om van
gingsplaats te veranderen ol
er te blijven.
In Antwerpen logen de rea:
er gisteren niet om. Op hets
huis stampvoette schepen
vroe van Havenzaken van*;
over de Nederlandse boycot,
zijn stad al zeventien jaarfa
„Het internationale recht ii
grensoverschrijdende ritn
wordt door Nederland beta
luidde het verwijt aan de
liggende noorderburen.
Vlaamse journalisten legden;
termiddag hun eerste mi
Vandenbrande het vuur
schenen. „Sleept Vlaanderen!
derland nu voor het intern
nale gerechtshof?" wilden zt
ten. Voorlopig zeker niet, oi
Vandenbrande veronderstell
onder vier ogen met pie
Lubbers wel uit te komen.
Beide christen-demcoraten
gen elkaar ook in het persooi
ke vlak uitstekend, zo bleé
eerdere overleggen. Dinsi:
vond al vroeg Vandenbrandi
Lubbers belet. Die zit even»?
India. Maar als de voortel»
niet bedriegen, volgt er
twee weken een gesprek te
beiden.
„We zijn optismistisch, be
landen zijn ermee gebaat 4
oplossing wordt gevonden:
derland vanwege de
Vlaanderen vanwege de uit
ping van de Westerschelde
verzeker u: het wordt
kerst dit jaar," aldus dew
voerder van Kelchtermans.
Ook bij Verkeer en Watersta:
Den Haag zien ze met verb
wen de toekomst tegemoet,
passé? Een zwaar woord,
het liever tussenbalans. Ove:
week of twee, denk ik, word
verder gepraat. Met de m
die wel mandaat hebben
beslissingen te nemen,"
een woordvoerder van
Weggen.
Daarmee zou na zeventien;
onderhandelen tussen Nederl
en België eindelijk de kt
over een diepere Westerscb
worden doorgehakt. Dat
daarmee in Zeeuwsch-Vlaai
ren vanwege de grotere risi
van het scheepvaartverkeer
der gelukkig zijn, speelt ii
TGV-debat geen enkele rol
zijn in de hogere politiek
eenmaal hoofd- en bijzaken
lopen die soms zo door
dat de besluitvormers soms
het spoor bijster raken.
Van onze correspondente
Truus Bosters
In het begin is pastor Bertus
van Schaik uit Nieuw-Vosse-
meer wat terughoudend om
te vertellen over de diepere
kant van zijn pelgrimstocht
afgelopen zomer naar India.
„Je moet pas brood op tafel
zetten, als de mensen honger
hebben", heeft hij geleerd
van zijn Indiase leermeester
Sathya Sai Baba. Een katho
lieke priester in retraite in
India.
Hoewel hij het voornaamste wat
hij van Sathya Sai Baba heeft
meegekregen bewaart in zijn
hart, heeft hij toch twee spreu
ken uitvergroot boven het voe
teneinde van zijn bed hangen.
'Laat ons samen een zon zijn,
schijnend over goeden en kwa
den' en 'Overal waar warmte is,
ontluiken de bloemen'.
Samen met nog 4000 andere pel
grims was hij in India op zoek
naar die ene God, die zo veel
verschillende namen heeft. Het
mediteren en het zoeken naar
wegen om het egoïsme de wereld
uit te krijgen, zijn zaken waar
volgens Van Schaik heel wat
werk voor gedaan moet worden.
„Maar als je uit die strijd komt,
brengt dat een lichamelijke zui
vering. Dan is er pas plaats voor
de nieuwe bron, die ik ontdekt
heb. Hieruit put ik kracht om
energie op te bouwen, waardoor
ik anders omga met het lijden in
de wereld. Ik kan nu iets uitde
len aan hen die een onbegrijpe
lijk lijden overkomt, zonder dat
dit mij sloopt. Voor mijn reis
naar India had ik daar wel
voortdurend last van."
Hij bleef twintig dagen in Putta-
parthi en acht dagen in White-
field, waar hij Sathya Sai Baba
persoonlijk ontmoette. Voor Van
Schaik is Sathya Sai Baba 'een
bijzondere heilige'.
„Hij roept bij duizenden pel
grims de naam van God wakker.
Hij wijst je de weg naar innerlij
ke vrede, die kan leiden tot uni
versele vrede. Voor christenen
verheldert hij het evangelie van
Jezus. Hindoes roept hij op tot
oprecht hindoeïsme. Ik heb in
Puttaparthi ervaren, dat mensen
van allerlei godsdiensten één
kunnen zijn in het dienen van
God. Zo'n oecumenische gezind
heid heb ik nog nooit eerder
mogen meemaken. Er zit wel
werk aan vast om daar aan mee
te doen, maar we zijn tenslotte
niet op aarde om te luieren".
De pelgrims die naar de tempel
in Puttaparthi gaan, vinden daar
godsbeelden van verschillende
religies opdat iedere pelgrim de
zijne kan vinden. Tijdens de
middagdienst bezoekt Sai Baba
de pelgrims. Voor de bedevaart
gangers is dat het hoogtepunt
van de dag, omdat hij dan men
sen uitkiest met wie hij persoon
lijk wil praten.
Sommigen van hen geeft hij 'hei
lige as'. Die as zou uit het niets
uit zijn vingers komen en wordt
opgegeten door de uitverkore
nen. Sai Baba zegt dat zijn as
een bijzondere kracht heeft: als
de pelgrims weer thuis zijn, kun
nen zij hun taak in deze wereld
beter vervullen.
Is Sai Baba voor de pastor uit
Nieuw-Vossemeer en duizenden
aanhangers een bijzondere heili
ge, voor tegenstanders en ex-
volgelingen is hij niets meer dan
een charlatan die goocheltrucs
met as uithaalt.
Van Schaik zou zijn bevindingen
graag echt delen met iemand. In
de praktijk is dit niet zo gemak
kelijk. De meeste belangstellen
den beperken zich tot de buiten
kant van zijn reis. Vragen als:
Welke taal spreken de pelgrims
onder elkaar? Hoe was het eten?
Is India duur? zijn vlug beant
woord.
Dat houdt de vragenstellers op
veilige afstand van het onbeken
de waar hun pastor of collega
priester zich mee bezighoudt.
Maar weinig mensen willen we
ten wie Sathya Sai Baba nu
eigenlijk is en wat hem zo bij
zonder maakt voor Bertus van
Schaik. Hij zegt nu nog de
warmte te voelen van zijn leer
meester.
Van Schaik weet dat deze nieu
we ervaring voor hem als katho
liek priester niet geheel zonder
risico is. In Europa zijn door
deze ontdekkingsreis priesters
uit hun ambt gezet. Voorlopig
lijkt hij van het bisdom Breda de
nodige ruimte te krijgen, om zijn
beleving een plaats in zijn leven
Den Haag (anp)
D'Ancona van WV<|
reid lijsttrekker te!
van de PvdA bij de 1
se verkiezingen van
jaar als de partij hd
om vraagt.
Dit heeft de woordvoe,
haar ministerie gistere
tigd. PvdA-leider en J
mier Kok heeft DA
Pastor Bertus van Schaik voelt nu nog de warmte van Sathya Sai Baba. foto de stem/dickdE=
als priester te geven. zoektocht van Van Schaik se- We weten immers dat hij bf
Volgens de persvoorlichter J. rieus. „Het bisdom staat hele- teken van de oecumene is 4
Willems neemt het bisdom de maal open voor zijn belevingen, trokken."
Mo
Den Haag - Mini!
dreigt gemeenten 'ij
nieuwe woningbouv
ze gepraat en ger
locaties moet afgelo
woningtekort dreigtl
Dat zei de minister gisl
tijdens het debat in de|
Kamer over de begroT
Volkshuisvesting en Rui
Ordening. Het kabinet
zich 'grote zorgen' over]
kort aan geschikte
bouwlocaties. Als gevoll
groeiende woningbehoefj
ten er met name in de w
en de provincies Noord-|
en Gelderland tot het ja
bijna 145.000 woningej
gebouwd worden.
De zorgen van het kabl
treffen vooral de komeij
jaar. De oorzaak van de
men rond de bouwlocati|
onder meer te maken
bodemvervuiling, maar
'soms veel te lange dil
binnen of tussen gemeenj
het aanwijzen van nieuw|
gronden.
Alders riep alle betrokl
meenten op 'nu met el
woord te komen op da
Den Haag - De kamen
nieuwe, minder fraud
vandaag geen unaniem.
Voorzitter Doelman-Pel I
zal vanmiddag bekend f
dat WD en Groen Links!
opvattingen hebben or[
hoogte van de bijstandsuj
gen dan de fracties van
CDA, D66 en GPV.
Op tal van andere puntd
de commissie wel overe!
ming bereikt. Alle partijl
len een strengere aanpak 1
bijstandsfraude. Ook mo^
gemeentelijke sociale
en de arbeidsbureaus na|
men gaan werken. Zo
meer uitkeringsgerecB
weer aan werk worden ge|
Voorzitter van de con
Doelman-Pel heeft steeds I
beerd om net als de parlerf
re enquêtecommissie td
unanieme aanbeveling te 1
Op het punt van de hoog
de uitkeringen liggen erj
maar liefst drie standpunl
commissie wil een bijstal
kering van 70 procent v|
minimumloon. WD'er Lif
ten vindt dat teveel. Hij
vast aan het concept-
ZUIVERE BEDOEUNGEf
Dat lijkt de algemene re
Vredeling-Stemerdink ir
aan Israël heeft verstrekt
Even terug in de tijd. Het
6 oktober begon met eer
Israël werd in het nauw
en een nederlaag werd
Heel Nederland stond ac
er waren nog geen dep<
in de publieke opinie.
Ir. Henk Vredeling, mini
openbaar op een manif
sche wereld reageerde
niemand in Nederland ve
Koopmansbeurs. Integer
minister van Defensie
gegeven had in Amsterd
eenmaal niet kon.
Vredeling en Stemerdin
Israëlisch verzoek om m
den niemand. Het verwe
situatie ogenblikkelijk
consultatie van collegae
vanwege de internationa
tot een negatief besluit z
tweede holocaust op zijr
de beide bewindslieden
ment en bevolking te har
Aan dit laatste kan voor
bestaan. Toch blijft de vi
het militaire apparaat bui
dig stappen mag nemen.
Niet over wat de toem
Defensie ondernomen I
warme sympathie die hr
sche zaak, niet anders da