'Een boek zonder boodschap is flut' 'Mooi schrijven is geen doel' 4 Bij de P stortte de Sovjetunie in' Evert Hartman wil vooral 4niet te kinderachtig' schrijven SUSKE VI HAMBONE DE STEM GIDS DE STEM Grote Winkler Prins bijgewerkt Veronica Hazelhoff wil boeken met gevoel maken C DONDERDAG 28 OKTOBER 1993 Door Mick Salet Evert Hartman, 55 jaar, heeft een nieuw boek ge schreven. 'De voorspel ling.' Een spannend boek over een eerstejaars stu dent die van een myste rieuze man te horen krijgt dat hij over twee weken gehaald wordt... Een vraaggesprek met de schrij ver uit Hoogeveen die sinds zijn debuut met 'Oorlog zonder vrienden' één van de populairste jeugdboekenschrijvers van Ne derland is. Vorig jaar stond Evert Hartman nog voor de klas. Als leraar aardrijkskunde. Nu is hij van 's morgens vroeg tot 's morgens vroeg schrijver. Van jeugdboe ken. „Ik kon niet meer met schrijven èn school bezig zijn. Het ging niet meer samen. Les geven zuigt alle energie uit je weg. Dat is werkelijk onvoor stelbaar. Nu kan ik continu met een boek bezig zijn. Dat vind ik lekker werken. Al heb je er wel discipline voor nodig om iedere ochtend weer aan het werk te gaan. Maar als je die discipline niet hebt, dan kun je die jezelf opleggen. Dat heb ik gedaan. Schrijven is denken, doorzetten en volhouden." Bent u niet bang dat u de klas, als bron voor uw boeken, gaat missen? „Een beetje. Maar ik geloof niet dat het een voorwaarde is dat je voor de klas staat. Ik heb het dertig jaar gedaan. Dat lijkt me wel voldoende. Bovendien, ik blijf wel in contact met de jonge ren voor wie ik schrijf. Door lezingen op school en zo." Welke eisen stelt u aan een jeugdboek? „Het moet in de eerste plaats spannend en boeiend om te lezen zijn. Het moet ook de fantasie prikkelen. Je moet dus niet alles beschrijven. Geweld bijvoor beeld. Dat kun je tot in alle details - iedere klap en elke druppel bloed - beschrijven. Maar dan laat je niets aan de verbeelding over. Aan de andere kant moet je zó schrijven dat de lezers zich kunnen inleven. Dat betekent dus dat het realistisch moet zijn. Voor mij moet een verhaal echt kunnen. Als je het leest, moet je denken: 'dat zou mij ook kunnen overkomen.' Verder moet het niet kinderach tig zijn. Je moet niet infantilise- Jeugdboekenschrijver Evert Hartman: „Ik beschrijf het karakter van mijn personen niet, dat moet blijken uit hun woorden en daden". fotoanp ren. 'En weten jullie wat er toen gebeurde?' Dat is hurktaal waar ik niet van houd. Jan Terlouw heeft eens gezegd: 'kinderen van dertien jaar moeten het kunnen begrijpen; dan zit je goed.' En zo is het. Een goed jeugdboek is begrijpelijk en niet kinderachtig. Ik heb steeds in inijn "achter hoofd: 'kinderen van elf jaar moeten dit kunnen snappen.' Dat is ingebouwd. Ik hoef er niet echt moeite voor te doen. Zo schrijf ik gewoon. Stel dat ik voor volwassenen zou schrijven, dan zou dat niet veranderen." In uw boeken lees je zelden of nooit een lange beschrijving van een landschap of een persoon. Waarom niet? Doet u dat doelbe wust of, 't klinkt een beetje on aardig, kimt u het niet? „Ik kan het wel, het is niet moeilijk om alles tot in de de tails te beschrijven, maar ik doé het niet, omdat het vervelend is om te lezen. Het wordt zo gauw langdradig. Als een beschrijving meer dan één a twee minuten lezen kost, dan wordt het irri tant. Dan slaat het verhaal dood. Een korte beschrijving is beter. Die vraagt ook nog wat van de verbeeldingskracht. Ik vind ook dat ik de karakters van de perso nen in mijn,tuisen niet hoef te beschrijven. Hoe ze zijn, moet uit hun woorden en hun daden blijken." De meeste mensen houden niet van boeken vol preken en prie mende vingertjes, maar van een jeugdboek wordt vaak wel ver wacht dat er een boodschap tus sen de regels zit. Wat vindt u? „Dat vind ik een voorwaarde. Een boek zonder boodschap is flut. Maar dat geldt niet alleen voor jeugdboeken, maar voor al le boeken. Met 'De voorspelling' heb ik ook iets te zeggen. Over angst. Over mensen. Alleen, er zit niet één boodschap in, maar wel honderd boodschappen. Ie dereen kan er iets uit halen. Ik denk dat je als jeugdboeken schrijver ook de verantwoorde lijkheid hebt om jongeren af en toe in bescherming te nemen. Een voorbeeld. Ik ben met een vertaling van de Odyssee van Homerus bezig en zit met de vraag: moet ik nou vertellen hoe iemand de neus, de oren en de schaamdelen afgesneden wor den? Ik heb er lang over zitten twijfelen, maar ik denk dat ik het toch wel doe. Het hoort bij het verhaal. Daarbij maakt het natuurlijk uit hoé je het op schrijft. Schrijf je het zo op dat de lezer denkt, 'ha, ha, daar wordt een neus afgesneden! ha ha, daar worden schaamdelen voor de honden geworpen' öf schrijf je het zo op dat de lezer begrijpt dat dit geweld niet goedgekeurd wordt? Ik kies voor het laatste." 'De voorspelling' speelt zich af tijdens de ontgroening van eer stejaars studenten. Wat vindt u van ontgroenen? „Het kan best leuk zijn. Maar er zijn grenzen. Van mijn zoon hoorde ik het verhaal dat nulde- jaars in een kelder moesten gaan liggen, bovenop elkaar, waarna ze met bier overgoten werden. De studenten die onderop lagen, werden bijna platgedrukt en hadden doodsangsten uitge staan. Dat vind ik te ver gaan." I En al dat bier drinken? -T fir, ^h,. „Ik vind het een beetje ordinair en een beetje onvolwassen ge drag. Zelf drink ik nauwelijks. Af en toe een glaasje wijn. Er zit een maatschappelijk en persoon lijk gevaar in dat vele drinken. Maar dat is mijn persoonlijke mening. In het boek schrijf ik er geen kwaad woord over. Ik schrijf hoeveel er gedronken wordt en wat de gevolgen zijn; dan moeten de lezers zelf maar oordelen... Maar goed, het hoort bij het studentenleven." In het boek duikt een ketting brief op. Wie daar geen kopieën van maakt om door te sturen, zal door het ongeluk getroffen wor den. Wat zou u doen als u zo'n brief kreeg? „Ik zou 'm niet doorsturen. Ik vind dat mensen die zo'n brief doorsturen ziek zijn. Want wat staat er nou in die kettingbrief? Wie twintig kopieën van die brief doorstuurt, wordt gelukkig, maar wie dat niet doet, wordt met ongeluk gestraft. Als je zo'n kettingbrief doorstuurt en daar andere mensen mee beschadigt, ben je niet goed öf is je angst zó groot dat je niets anders durft." Bent u bijgelovig? „Wat is toeval? Ik zat op een boekenmarkt in Den Haag. Er kwam een man die 'Oorlog zon der vrienden' kocht en vroeg of ik er mijn handtekening en 'voor Ewout' in wilde zette. Dat deed ik. Na een tijdje kwam die man terug. Hij had ontdekt dat de laatste bladzijde van het boek beschadigd was. Of hij een nieuw exemplaar kon krijg. Dat kreeg hij. Ik legde dat bescha digde boek 'ergens achter me weg. Aan het eind van de dag had ik al mijn exemplaren van 'Oorlog zonder vrienden' ver kocht. Toen kwam er een vrouw langs, of ik er nog één had. Ik zei dat het uitverkocht was, tenzij ze dat beschadigde boek wilde hebben. Dat kon ze dan met korting krijgen. Ze vond de be schadiging wel meevallen en wilde het boek kopen. Pas toén schoot me te binnen dat ik er al 'voor Ewout' in geschreven had. 'Dat komt dan goed uit', zei ze, 'want zo heet mijn zoon, voor wie ik het boek koop.' Zou je daar niet bijgelovig van worden? Maar tot het tegendeel bewezen is, geloof ik dat God de Schepper van het heelal is, geloof ik dat de natuur zijn gang gaat èn geloof ik tegelijkertijd ook dat wonde ren bestaan." 'De voorspelling' heeft een open eind. Vindt u niet dat u de lezers met veel vraagtekens laat zitten? „Eigenlijk is er altijd een open eind aan een verhaal. Stel dat je een boek leest over een jongen en een meisje die elkaar aan het eind van het verhaal verliefd in de armen vallen. Dan zijn er mensen die zeggen: 'hè, hè, ze hebben elkaar gevonden'. Maar ik denk dan: 'en wat nu? Gaan ze trouwen? Krijgen ze kinderen? Krijgen ze ruzie? Gaan ze schei den?' Als iemand aan het eind van een boek niet doodgaat, dan gaat het leven verder. En het verhaal dus ook." Evert Hartman: 'De voorspelling'. Uitg. Lemniscaat, prijs 28,90. Tijdens het bezoek aan de Buchmesse in Frankfurt wist hij het zeker. Natuurlijk is een encyclopedie van deze tijd. „Een encyclopedie is een instituut dat de bewegingen ij de maatschappij signaleert en vastlegt voor de huidigi generatie. Geen enkel ander medium kan deze rijkdom aan informatie aanbieden." Hoofdredacteur dr. L. Röst van de nieuwe Grote Winkler Prins toont trots het laatste deel van de negende editie, dat onlangs werd gepresenteerd. Het is deel 26, een monnikenwerk van drie jaar zit er op. Ruim zesentwintig miljoen gulden is geïnvesteerd in de nieuwe uitgave van het 120 jaar oude naslagwerk. Zeven tien redacteuren en 500 ande re deskundigen werkten er aan. Verdeeld over 16.056 bladzijden staan bijna 90.000 trefwoorden. Bijwerken was hard nodig. Het laatste deel van achtste editie dateert uit 1984. Sinds dien is de wereld drastisch veranderd. „Vrijwel alles wat in de laatste jaren is gebeurd hebben we nog mee kunnen nemen." De Sovjetunie viel uiteen. „Dat begon tussen de E en de L. Bij de P stortte de Sovjet unie definitief in. De onafhan kelijkheid van Estland hebben we niet meer kunnen meene men." „Om zo actueel mogelijk te kunnen zijn hebben we daar om bij het GOS niets over de Russische federatie geschre ven, maar het hele Russische item opgevoerd bij de S, de Sovjetunie. Dat gaf ons meer tijd." 'Woordenboek voor Weten schap en kunst, beschaving en nijverheid', is de ondertitel van de eerste uitgave uit 1870. Enige auteur en redacteur: Anthony Winkler Prins. Op vallend veel 'Duitse' onder werpen. Röst: „Dat is niet zo verwon derlijk, voor de eerste encyclo pedie is destijds nogal wat uit Duitstalige werken overgeno men." Zo beschrijft Winkler Prins vele pagina's lang de opbouw van het Hongaars- Oostenrijkse rijk. „Iedere generatie drukt zijn eigen stempel op een encyclo pedie. We signaleren stromin gen en veranderingen in de maatschappij. Onze taak is om te stortvloed aan informatie te ordenen en te schiften. Wij beschrijven en bewaren, niet voor het nageslacht, maar voor de huidige generatie. Ons nageslacht krijgt straks weer zijn eigen encyclopedie." Maatschappelijke bewegingen worden 'voorzichtig' bena derd. Het rechts-extremisme, bij voorbeeld. „Het opnemen van een artikel duidt er niet op dat wij iets belangrijk vin den. We beschrijven daden, zonder daar een oordeel aan te verbinden." Bij neo-fascisme duiken daarom Le Pen en Vlaams Blok wel op en is er een staatje met literatuurver wijzingen. Maar terughou dend. „Want hoe meer aan dacht je ze geeft, des te be- Door Mick Salet Elmo. Dat is de titel van het nieuwste boek van Veronica Hazelhoff. Een verhaal over de vriendschap tussen Elmo en Vera èn de come-back van Elmo's moeder - thuis Jannie, op het podium Jolene - als zangeres met een snik in de stem. '13 staat er op de rug van het boek, maar Veronica Hazelhoff weet dat er in de bieb ook door volwassenen naar haar boeken gegrepen wordt. „Ik ben een verschrikkelijke pes simist. Echt een tobber. Alle rampen die me kunnen overko men, heb ik al bedacht". Veronica Hazelhoff, 46 jaar, is schrijfster. Succesvol schrijfster. Voor haar eerste boek, Nou Moe!, kreeg ze een Zilveren Grif fel. Voor haar derde boek, Auwwl, ook een kinderboek, kreeg ze een Gouden Griffel. Daarna maakte ze naam met boeken die vooral door meisjes verslonden worden. „Het is mijn ideaal ooit nog 's een grote familieroman te schrij ven, met honderdduizend neefjes en nichtjes, maar verhalen over de verhouding tussen twee of drie mensen blijven me trekken. Liefde. Ruzie. Vriendschap. Haat. Het gewone gedoe tussen mensen. Daar schrijf ik toch het liefst over." Haar nieuwste boek heet Elmo. In de eerste zin - 'Ik zat op het muurtje dat voor ons huis staat en ik vroeg me af wat ik hier eigenlijk had te zoeken op deze snikhete dag' - lijkt het tweede woordje ik overbodig. Een kwes tie van smaak of staat het er bewust? „Ja, dat heb ik bewust gedaan. Ik heb altijd de neiging met een te korte adem te schrijven. Snel. Kortaf. Dat mensen moeite heb ben me bij te houden. Daarom ben ik iets anders gaan schrij ven. Langzamer. Om de lezer meer rust te geven. Ik schreef als een performer die niet wacht op applaus, maar gelijk doorgaat. Dat wil niet zeggen dat ik nu ineens ellenlange zinnen, met zes komma's, ga schrijven. Nee. Ik hou nog altijd van kort en krachtig. Maar voor de duide lijkheid gebruik ik nu wel eens een paar woorden méér. Ik ben ook niet een schrijfster die in de eerste plaats móói wil schrijven. Mooi schrijven is voor mij geen doel. Taal is voor mij een hulpmiddel. Els Pelgrom vindt een boek niet goed als er geen mooie zin in staat. Ik vind dat niet het' belangrijkste. Ik vind het belangrijker dat een boek je raókt. Het moet je kwaad maken, het moet je ver drietig maken, het moet je vro lijk maken, maar het moet je in ieder geval iets doén. Een boek dat de lezer koud laat, vind ik geen goed boek, ook al staan er mooie zinnen in. Dat is met films ook zo. Je kunt soms beter naar een goed gemaakte B-film kij ken, dan naar een slecht ge maakte A-film. 'Het gaat om de blues', heeft René Stoute eens gezegd. En dat is het. Het gaat om de blues. Het gaat om het gevoel dat een film of een boek bij je oproept. Ik heb waarom ik? Nee. Ik ben blij dat ik hier nu zo zit en niet in Bosnië geboren ben. Die reuma heeft misschien ook wel wat opgeleverd, nou ja, op geleverd wil ik eigenlijk niet zeggen, ik bedoel: ik weet niet hoe mijn leven geworden zou zijn als ik niét ziek geworden was. Dan had ik het schrijven misschien nog wel jaren uitge steld. Dan was ik misschien eerst een opleiding voor maatschap pelijk werkster gaan volgen en was er daarna weer iets anders tussen gekomen. Ik heb altijd liever dat lezers mijn boeken met tranen in de ogen lezen, dan dat ze zeggen: 'goh, wat een prachtig geschreven passages...'" In Elmo laten de hoofdpersonen, Elmo en Vera, zich tatoeëren. Een blauwe zwaluw op de arm. Zelf heeft ze ook zo'n tatoeage. Waarom? „Waarom? Op mijn vijfentwin tigste kreeg ik reuma en veran derde er van alles aan mijn lichaam. Zonder dat ik daar iets over te zeggen had. Die tatoeage was een kwestie van terugslaan. Daarmee veranderde ik zélf iets aan mijn lichaam. Mijn dochter, Eva, heeft er ook een aantal. De eerste liet ze zetten toen ze zestien was. Ik kon er niets tegen doen. Ik pro beerde het wel. Ik zei: 'Weet je het zeker? Zo'n tatoeage gaat nooit meer weg.' Maar ze zei dat ze het zeker wist. Nou, wat kon ik toen nog méér zeggen? Ik had er zelf ook een. Mensen vinden het vaak heel ordinair. Je ziet ze kijken. Maar ja, als je mijn handen hebt en loopt als ik dan kijken ze toch wel." Reuma. Denkt ze vaak: waarom ik? „Nee. Nooit. Er zijn wel periodes dat ik het er moeilijk mee heb. Vooral als ik veel pijn heb. Dan denk ik: verdomme, moét dat nou? Maar ik het nooit gedacht: schrijfster willen worden, als kind maakte ik al boekjes, maar door mijn ziekte ben ik werke lijk met schrijven begonnen." Hoe schrijft ze? „Mijn eerste boeken schreef ik met de pen, maar dat was vrese lijk vermoeiend en kostte me mijn handen. Nu werk ik met een computer en dat gaat veel beter. Ik print wel veel. Want uiteindelijk moet ik het toch op papier zien. Het beeldscherm maakt me blind voor fouten die ik op papier zó zie en een ver haal echt lézen kan ik eigenlijk alleen als het zwart op wit staat. Het schrijven zelf gaat in perio des. In het begin is het veel ijsberen en naar het plafond sta ren, maar na hoofdstuk zes gaat het in een noodtempo. Dan ben ik zó benieuwd hoe het afloopt, dat ik het liefst blijf schrijven. Natuurlijk, ik heb het verhaal in mijn hoofd, van punt a tot punt z, maar tijdens het schrijven ver andert er van alles. Dan blijkt het karakter van die en die toch anders dan ik dacht... Dan ge beuren er dingen die ik vooraf niet verzonnen had... Ik heb ooit gedacht dat je als schrijver greep op de gebeurtenissen in een ver haal hebt, maar nu weet ik dat het verhaal met de schrijver aan de haal kan gaan. Ik heb ook wel eens het idee dat verhalen werkelijkheid worden zo gauw je ze vertelt. Daarom vind ik het ook verstandiger om over sommige dingen niet te pra ten of te schrijven. Je moet het niet hebben over de gruwelijkhe den die je geliefde kunnen over komen. Dat heeft iets eng. Dat had ik ook met het ongeluk dat er in het boek met de moeder van Elmo gebeurt... Mijn man en ik reden in Engeland. In het Lake-district. Het was slecht weer. Het regende. We zaten te fantaseren over de manier waar op de moeder van Elmo zou verongelukken. Ze zou met de auto uit de bocht kunnen vlie gen. Ze zou tegen een boom kunnen rijden. Ze zou.. Opeens zei mijn man: 'stop, hier moeten we mee ophouden, dit zijn din gen die je niet moet oproepen.' In de eerste versies van Elmo liet ik trouwens niet alleen de moe der van Elmo verongelukken, maar Elmo zelf ook. Maar toen ik dat geschreven had, dacht ik: langrijker die mensen zich vinden. Dat elke generatie zijn eigen naslegwerk creëert onder streept Röst met actuele the* ma's als popmuziek, milieu en geneeskunst. „In de zevende druk waren The Beatles een lingen. Popmuziek was alles, behalve cultuur." In de negen de editie niet alleen trefwoor den als Nederpop, maar krij gen artiesten als Prince, Frank Zappa en Abba hun eigi stukje. Nederhouse?: Quazar! Voor de milieu-onderwerpen is deskundigheid van de Uni versiteit Nijmegen ingehuurd, dr. J. W. Copius Peereboora schreef de desbetreffende pa- ragraaf, ook heeft hij alle rele vante onderwerpen van mi lieu-aantekeningen voorzien. „Ons verwijzingssysteem is echt uniek. Daar bestaat in ternationaal grote waardering voor." Grappig vindt Röst dat bij geneeskunst de redactie nog met heel veel slagen om de arm 'gentherapie' opvoert. „-In 1991 vroegen wij ons namelijk af of dit ooit serieuze genees kunst zou worden." Curiosa Een 'eerste druk' van de Win kler Prins blijkt tegenwoordig nog slechts curiositeitswaarde te hebben. Een stoffige exem plaar van zestien delen komt op 600 gulden. „Of er moei een goed deel met platen bij zitten, dan willen de mensen wel eens wat meer geven." De negende druk, goud op snee, kost een dikke vierdui zend gulden. Per deel, van ruim zeshonderd pagina's, 175 gulden. Veel geld voor iets dal al weer snel door de actuali teit en nieuwe technieken wordt ingehaald. Of niet? „Een encyclopedie biedt ach tergrondinformatie, is een aanvulling op de kennis die mensen dagelijks opdoen kranten, radio en televisie, Wij zullen nooit streven naar ac aliteit. Daarnaast komen jaarlijks aanvullingen jaarboeken en verschijnen supplementen die de encjlo- pedie weer helemaal up-to- date maken." „Ingehaald door nieuwe tech nieken? Wij kunnen de infor matie die wij bieden niet kwijl via een beeldscherm. Produk- ten als CD-i zijn niet meer een foto met bijschrift, encyclopedie geeft achter grondinformatie van pagina's Meer tekst dan beeld. Ik loof niet dat het ene medhin ooit het andere zal verdrin gen." Deel 26 wordt vandaag feeste lijk ten doop gehouden door Freek de Jonge. Hij staat ook in de Winkler Prins. Bij is J, met foto op pagina 562 tussen de geschiedkundige de jonkheer. Veronica Hazelhoff: Vriendschap, haat, het gewone gedoe tussen mensen, daar schrijf ik het liefst over" foto anp och god, wat verschrikkelijk, het is zo'n aardige jongen, waarom moet die nou dood. Toen heb ik hem maar op een andere manier uit het leven van Vera laten verdwijnen. Niet zo drakerig. Ik verander veel in mijn verha len. Na de eerste versie schiij een tweede versie en daarna derde, die naar de uitgever ga Dan kunnen ze daar er mee in zee willen. Ik ben altijd benieuwd wat» van vinden. Dan zit ik spanning te wachten te wad tot de telefoon gaat. Vinder het in principe goed, dan be ik aan de versie die het uiteini lijk moet worden. Mijn manuscripten worden al kritisch gelezen door redact Jacques Dohmen. Dat is goed ook. Zelf zit ik zó i» verhaal, dat ik niet afstand meer kan oordelen." Het lukt haar niet om en klaar verhaal in te levete"' zó naar de drukker kan? „Nee. Mijn manuscripten erg slordig. Het ziet er niets dig uit, het is allemaal geprint, maar er zitten slort heden in het verhaal. Da» Jacques Dohmen: 'leg dat - iets duidelijker uit' of 'zou je niet veranderen?' Meestal dan: 'ja je hebt gelijk, dat beter'" Zitten er ook veel taalfouten „Ja, wat dat betreft kun j£1 ken dat ik voortijdig van s# ben gegaan..." Veronica Hazelhoff: 'Elmo Querido, prijs 22,90. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30 13.30, 17.30, 18.30 en 06.30 EO: 7.07 Tijdsein. KRO: 12.0 14.05 Dingen die gebeuren 17.07 Radiojournaal. KRO: 2( der tafel. AVRO: 22.04 Tus oren. NOS: 23.07 Met het morgen. VPRO: 0.04-7.00 ven met om 0.04 Street bet Het paradijs: 4.02 Grand disi sique; 5.02-7.00 De gez amen ders Paesens Moddergat RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. NCR Goedemorgen Nederland i 7.53 Woord onderweg. Hier en Nu). 9.04 Wie wei Willem Wever woont? 10.04 bij de koffie. 11.04 Plein 12.04 Middag-ma (13.04-13.15 Hier en Nu) 14.0 nieuw. 15.04 Reislustig, re 16.04 Discogram. 16.47 Iets EO: 17.04 Alle mensen.VPRC Ekkel horizontaal. TROS: 19.' ter. 20.04 Music all in. 21. wie graag luisteren wil. 22.1 lissen. 23.04-24.00 Sesjun RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKI Breakfast-club. 9.04 Arbeid! nen. 11.04 Baas van de dag. 12.04 Denk aan Henk. 14.04 AKN: 15.04 Popsjop (I en I 17,04 Rinkeldekinkel. NOS: 1 avondspits. EO: 19.04 Sp NCRV: 20.04 Paperclip ma VPRO: 21.04 Villa 65. TR0 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama RADIO 4 Om 7.00. 8.00, 13.00, 18.00 e Nieuws. VOO: 7.02 Ochten ming. 9.00 Muziek voer milj 11 12 Het ochtendconcert, Sinfonietta Amsterdam en cimbel. 13.04 Klassiek op v VARA: 14.00 Middagc Sjostakovitsj Kwartet. 15.30 Campra. 16.00 de Nederlandi fay en Andriessen. KRO: 17.01 muziek. 18.03 Klassiek. 19.: orgel. 20.02 Avondconcert Blazers Ensemble en Kwartet met sopraan en 22.00 Laudate. 23.00 Deze VOO: 0.00-1.00 Vier na midder RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws 6.45-6.50 Mededelingenrubri' uitgebreid weerbericht scheepsvaartberichten. 7.05 op 5.8.55 Waterstanden. TRC Perspectief. 10.02 De duvel RVU: 11.02 Kleur bekennen. 12.02 Weldenkende mensen Bijlage. 14.02 Een leven lang. 15.02 Schuim en as. NOS: Radio UIT. PP: 17.50 Groen NMO: 18.02 Actualiteitenpro ma in drie talen, met om Nederlands programma: 18.3 bisch programma: 18.45 Turl gramma. EO: 19.00 Waar wai ook alweer? NOS: 19.15 Nieu actualiteiten in het Turks. Niéuws en actualiteiten in hc rokkaans en Berbers. 20.40 h en actualiteiten in het Chinei LEAC: 21.00 Urineverlies. Knoop in je zakdoek II. TROS Finale. NOS: 23.07-24.00 M oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.0 bants nieuws, actualiteiten krant in Brabant. 7.55 We Johan Verschuuren. 8.08 Br nieuws. 8.11 Radio Nieuws t le. 8.32 Brabants nieuws, act ten en weerman. 9.03 Br nieuws. 9.07 Muziekkiosk. Brabants nieuws. 10.07 Draa 11.03 Brabants nieuws. 11.( harte. 12.05 Brabants nieui actualiteiten. 12.55 Bericht boer en tuinder. 13.08 Br nieuws. 13.11 Radio Nieuwi trale. 13.32 Brabants nieuws Muziek. 14.03 Brabants 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Br nieuws. Aansl. Tussen Amst en Brussel. 16.03 Brabants n Aansl.: Sociaal economiscl gramma. 17.05 Brabants n actualiteiten en achtergro gramma. 17.45 De agenda. -18.00 Nieuwsoverzicht O mossen an onze mennen re mus m- senonen... lemin ojot zun n sre nornae mo oe etna oe coneon oe... Hit) heb Uieke, knijp in m'n arm1 Droom fkof...'AUiW r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 26