DE STEM
'Ik ben een beetje een tobber'
Sprookje van een fantast
met plannen
Isabel Allende
verfilmd op z'n Deens
Vondels hemelstrijd
modern en spannend
UIT GIDS
eetpatroon
maaltijden
nsumentenbon(3
^preparaten
mm
Zangeres Janis Ian enthousiast bezig met haar derde carrière
niet schadelijk
Wim Crouwel gaat weg bij
Boymans van Beuningen
RTL 5 nog weinig bekeken
'Ave Ave Eva' van Antigone
DAG 28 OKTOBER 1993 D]
klaar maaltijden, diepvriesge-
food restaurants scoren steeds
consument. Dat concludeert het
een onderzoek onder duizend
if er vet, zout, alcohol, cafeïne of
eten of drinken zit. 65 procent
mijden. Drie jaar geleden was dat
vermijden, tracht 39 procent tegen
ier dan eenderde van alle eters zegt
in 1990 signaleerde 17 procent dat
chter op landen als Japan en de
nt het zogenaamde 'funcfood' lang.
an het 'junkfood' in. Funcfood staat I
sftiiddelen die van nature een goede
iben.
onderzocht op de aanwezigheil
van de door de fabrikanten aaif
geprezen stoffen als vitamine!
ijzer en jodium. Daaruit is g
ken dat die vaak in slechts
zalig kleine hoeveelheden' in q
produkten zijn verwerkt. BoveJ
dien kunnen de fabrikanten
door hen geclaimde positieve el
fecten op de volksgezondheil
nauwelijks hard maken, aldus q
bond. Als uitzondering wordd
de knoflook- en ginsengprepar]
ten genoemd, daarvan kunnel
sommige mensen wel een gunst]
effect verwachten.
Ook houden de fabrikanten zie
vaak niet aan de regels van d
Warenwet. Die schrijft voor dJ
pas iets over het vitaminegehalj
van een voedingsmiddel ma
worden beweerd als een dag<
lijks portie tenminste 20 procej
van de dagelijkse behoefte dekt]
ne
e-
ler
fa-
ef-
iet
De
;ijn
lei-
er-
id.
tie
een
de
ler-
van
>m-
>ge-
iten
een
Ford
met
e-wa-
de
nault
chijnt
t een
kaans
aarna
stieke
an de
jaar
ir fno-
werp-
Mer-
id en
eciali-
ondeo
Ame-
n zich
Sen.
puters
ltwik-
Sony
rpara-
an de
ont-
vrij-
cteert.
ovend
ntwer-
•dellen
oor de
of af-
Is met
ie, of
linder,
pro-
nieken
zuini-
Stelba-
lorver-
zijn in
St bin-
aöelift
airbag
r komt
ariabel
'Het doodzwijgen van racisme is
onderhand een gepasseerd station'
Lejo Schenk, tv-programmamaker
1 j nds
Door Marcel Linssen
Ze is klein, kleiner nog dan verwacht. Het bruine,
krullige, haar verkleurt hier en daar al een beetje. De,
eveneens, bruine ogen kijken weetgierig en behoedzaam
de wereld in. Na een doodse stilte van negen jaar begon
zangeres Janis Ian twee jaar geleden aan haar derde
carrière. Vandaag treedt ze op in Breda en op 1
november in Antwerpen.
n geen aanwijzingen dat vezels vi
n aan de longen van mensen die met ha
is er sprake van enig risico op longk:
ek van het RCC-instituut in Genèvj
g werden blootgesteld aan extreem hoa
olvezels.
onder mensen die met het material
n geen verband kunnen leggen tussel
mhalingsziektes.
:erde een commissie de Duitse overhel
als een mogelijk kankerverwekker
waarop dat advies gebaseerd werd, j
Minerale Wol in de Benelux oud en k
beschouwd.
De fans van vroeger zijn haar
nog lang niet vergeten, zo blijkt
nu. In oktober geeft Ian, inmid
dels 42 jaar, twintig concerten in
Nederland, deels al uitverkocht.
In 1982, met een platencontract
van nog eens vijf jaar in de hand,
kapte Janis Ian er ineens mee.
„Ik had er genoeg van, ik kon
niet meer", licht ze toe in een
Amsterdamse hotelkamer.
„Twaalf jaar lang had ik niets
anders gedaan dan op tournee
gaan, teksten schrijven, die in de
studio opnemen en daarna weer
opnieuw zo'n rondje. Ik wilde
eindelijk eens wat tijd voor me
zelf hebben, iets doen wat niets
met muziek te maken had."
Rigoreus keerde Janis Ian de
platenindustrie de rug toe. Ze
ging literatuur studeren en nam
toneel- en ballet -lessen. „Zo
langzamerhand praatte ik over
niets anders meer dan over mu
ziek. Was het niet inhoudelijk
dan ging het wel over de finan
ciën of over de volgende tournee.
En daar baalde ik echt van. Die
balletlessen zijn trouwens echt
een fiacso geworden. Ballet is
heel mooi, echt, maar niets voor
mij. Ik heb er blijkbaar niet het
juiste ritmegevoel voor", lacht
Niet thuis
Toen Ian in 1986 weer een plaat
wilde maken, gaven de Ameri
kaanse maatschappijen niet
thuis. Niemand leek meer geïn
teresseerd in Janis Ian. Haar ster
was verbleekt. Janis, een beetje
verbitterd: „Voor de Amerikaan
se muziekindustrie zijn artiesten
wegwerpartikelen. En als je
ouder dan 35 bent en ook nog
een vrouw dan kun je het hele
maal vergeten, dan hoor je er
niet meer bij. Maar ook iemand
als Johnny Cash krijgt geen con
tract meer. En Tina Turner
moest toen ze haar comeback
wilde maken, uitwijken naar En
geland."
En meteen geeft ze een reden
voor die vreemde houding van
de Amerikaanse platenbazen.
„De mannen die het voor het
zeggen hebben zijn voor het
grootste deel al wat ouder en die
doen er alles aan om jong te
blijven. Dus zijn ze op zoek naar
jonge, nieuwe, zangeressen. Op
dit moment zie je in Amerika
heel veel zangeresjes met van die
hoge kinderstemmen. Ze zien er
aardig uit, maar verder klinkt
het nergens naar."
Na een korte pauze: „Kijk, als de
oudere generatie artiesten geen
geld meer in de la zou brengen
dan kon ik die houding begrij
pen, maar het tegendeel is
waar."
Ernstiger
De Janis Ian die in 1991 de
draad weer heeft opgepakt, lijkt
een stuk ernstiger geworden. Uit
haar pen vloeien tegenwoordig
onder meer teksten over incest,
Breaking Silenceen mishande
ling, His Hands. Songs, ontstaan
door gebeurtenissen in lans ken
nissenkring. En hoewel naar
haar eigen zeggen circa vijftig
procent van haar teksten auto
biografisch is, behoren deze in
dringende liedjes daar zeker niet
toe.
„Er zit meer diepgang in de
Janis Ian:
„Ik doe als artiest alleen maar dat waarvan ik vind dat ik het goed doe".
FOTO ARCHIEF DE STEM
teksten op Breaking Silence dan
vroeger, dat zeker. Ik ben ouder
geworden, dat is één kant. Maar
het ligt ook aan de belangstel
ling die je hebt voor de mensen
om je heen en voor andere mu
ziek. Zo luister ik heel veel naar
Army Of Lovers. Sommige van
hun teksten zijn nogal serieus en
dat zou je zo op het eerste ge
zicht ook niet verwachten."
„Net als bij de rapmuziek",
springt ze over op een ander
onderwerp. „Rap is prima mu
ziek. Daardoor hebben de zwar
te, jonge, Amerikanen weer een
eigen muziekstijl, een uitlaat
klep. Die songs moeten ook niet
worden gecensureerd. Dat is on
zin. Persoonlijk heb ik heel veel
moeite met de houding van de
blanke Amerikanen dat het goed
is om mensen dom te houden en
om subculturen in stand te hou
den. Net zo veel als met de
stelling in de rapmuziek dat
vrouwen sletten en hoeren zijn.
Wat worden de mannen daar
door? Ja, pooiers. Maar door de
rapmuziek kunnen zwarte jonge
ren zich uiten en dat is gezond."
Prioriteiten
Haar eigen serieuze teksten ver
klaart ze heel eenvoudig met
'dat verwachten de mensen van
mij'. „En bovendien ben ik zo,
een beetje een tobber en een
denker, zoals veel songschrij
vers. Wat niet betekent dat ik
geen lol heb in het leven. Inte
gendeel, nu ik in Nashville
woon, heb ik mijn rust gevon
den. Daar kan ik op m'n gemak
teksten schrijven en als er iets is,
kun je altijd wel bij iemand
aankloppen. Ik heb alleen mijn
prioriteiten gesteld. Zo heb ik
absoluut geen zin om tijd te
verspillen. En evenmin wil ik
idioten en dronkaards om me
heen hebben."
Ian verwijst hiermee onder meer
naar haar vroegere manager van
wie enkele jaren geleden bekend
werd dat deze door een aantal
bedenkelijke fouten een groot
deel van lans inkomsten erdoor
had gejaagd. „Daardoor ben ik
heel erg veranderd. Ik doe als
artiest alleen maar dat waarvan
ik vind dat ik het goed doe.
Vroeger was ik veel inschikkelij
ker, sloot ik sneller compromis
sen. Tegenwoordig heb ik zoiets
van 'het is mijn show en die
vinden jullie leuk of niet'. En zo
niet dan heb ik daar geen bood
schap aan."
Als
een
bom
„Natuurlijk, het publiek ver
wacht van mij een bepaald soort
teksten en die zullen ze ook
altijd krijgen. Een lied als At
Seventeen hoort gewoon bij mij.
Ik zal ook niet ineens heel ande-
schokdempersysteem voor mo-1
dellen als de Fiesta. Voor del
Mondeo bestaat dat al. Schok-1
dempers waarvan de stugheid I
tot zesmaal zo groot gemaakt I
kan worden zouden afhanke-l
lijk van de rij-omstandigM-l
den veel meer comfort leveren
Plus betere wegligging.
Hoogst modern en al leverbaar!
is de inbraakbeveiliging PATSI
(Passive Anti Theft System), r
mogelijk op de Escort voor een
meerprijs van 1990,- (jjL
Duitsland 730 Mark...). PATSI
bestaat uit een priegelig code-I
staafje in de contactsleutel, öl
een zender/ontvanger bij Ml
contactslot. Het contactslotI
'leest' de sleutel en schakelt!
alleen bij een juiste code Ml
motormanagement in. Df|
elektronica biedt miljardeal
mogelijke coderingen, terwijl
mechanische sleutels maar ee; I
paar duizend codevarianter-l
kennén.
Aluminium
Het laatste (Amerikaanse) stu
diemodel van Ford is de Syn
thesis 2010, een aluminw®
vierdeurs vierzitter met twee-]
taktmotor. Ford heeft een I
patenteerd proces om alumin
um plaatwerk te persen, wee-
moeilijker dan bij staal- Al
leen een gewone zelfdragend
carrosserie uit aluminium z*|
geschikt zijn voor produktie
grote aantallen, niet het
bruik van 'space frame' draag
constructies zoals Audi kiesj
En in plaats van lassen
straks lijm voldoen. Het zjjl
volgens Ford echter nog z°
tien jaar duren voor het.®
serieproduktie van alumimu
auto's kan komen.
Door Jos Kessels
Het is verleidelijk om beroem
de, goedverkopende boeken te
verfilmen. Maar sommige lite
raire romans zijn zo complex
en onverfilmbaar dat de poging
bij voorbaat tot mislukken ge
doemd is. Een enkele keer lukt
het wel, zoals bij 'Under the
Volcano' omdat de kern van het
boek werd geraakt.
Een goed boek brengt de fanta
sie op gang. Je verzint er je
eigen beelden bij, beelden die je
dierbaar worden. Een filmer
dringt je zijn eigen beelden op
waardoor zo'n film je van je
eigen fantasie kan beroven. In
zo'n geval stap je alleen maar
armer de bioscoop uit.
De verfilmingen van Marquez
lijden aan dit euvel omdat aan
de onvergelijkelijke vertel
kracht onmogelijk recht kan
worden gedaan op film. 'Het
huis van de geesten' van Isabel
Allende is ook zo'n boek dat
door de magisch-realistische
sfeer verwant is aan het werk
van Marquez.
Toch is het boek verfilmd en
nog wel door een regisseur uit
een totaal andere cultuur, de
Deen Bille August. In zijn be
kroonde films, 'Pelle de verove
raar' en 'The Best Intentions'
(naar het scenario van Ingmar
Bergman), toonde hij zich een
meester in het vertellen van
familieverhalen, met een scherp
oog voor details en karakters.
Bij 'The House of the Spirits'
kreeg hij de beschikking over
een grote internationale cast:
Meryl Streep, Glenn Close en
Wynona Ryder uit Hollywood,
Jeremy Irons en Vanessa Red
grave uit Engeland, Antonio
Banderas uit Spanje, Armin
Mueller-Stahl uit Duitsland,
plus nog een hele reeks mindere
goden.
Dit zware geschut werkt ave
rechts. De film krijgt er onbe
doeld iets protserigs en gekun
stelds door. Al die bekende ge
zichten leiden de aandacht af
van het verhaal en sommige
acteurs kunnen niet doen ver
geten wie ze in werkelijkheid
zijn. Meryl Streep is daar een
voorbeeld van. Je kijkt niet
naar een Zuidamerikaanse
vrouw die over bovennatuurlij
ke eigenschappen beschikt,
maar naar Meryl Streep. Ook'
Glenn Close en Wynona Ryder
gaan onder dit euvel gebukt.
Dat is jammer, omdat Allende's
verhaal zo mooi is. De film
begint rond 1920 in een niet
nader genoemd Zuidameri
kaans land. Het meisje Clara
heeft telepatische gaven en
wordt door de buurt voortdu
rend geraadpleegd. Als haar
oudere zus vergiftigd wordt
denkt Clara dat ze daaraan
schuld heeft en weigert
voortaan nog te praten.
De echtgenoot van het dode
zusje, de gedreven en gepassio
neerde Esteban (Jeremy Irons),
bouwt elders een nieuw be
staan op en wordt een welge
steld man. Als Esteban jaren
later Clara terugziet, doet zij
voor het eerst sinds jaren haar
mond weer open. „Je bent ge
komen om met me te trouwen,
nietwaar?" zegt ze tegen Este
ban.
Inderdaad, ze trouwen en krij
gen een dochter, Blanca (Wy
nona Ryder). Blanca valt voor
de jonge strijdbare landarbei
der Pedro, die opkomt voor de
arme arbeiders van Esteban.
De conservatieve Esteban
zweert Pedro te doden, hetgeen
hem verwijdert van vrouw en
dochter. Vele jaren later, tij
dens een militaire coup in de
zeventiger jaren, groeit de fa
milie weer naar elkaar toe.
Schrijfster Isabel Allende heeft
*ich jarenlang verzet tegen de
verfilming van haar boek. Ze
liet zich echter overhalen nadat
ze de twee eerder genoemde
films van Bille August gezien
had. Uit die films maakte ze op
dat August heel goed in staat is
om een familiekroniek te ver
tellen.
Hoewel August dat ook pro
beert in 'The house of spirits',
gaat het hem ditmaal toch min
der goed af. De magisch-realis
tische sfeer van het boek is in
de film grotendeels verloren ge
gaan en heeft plaats gemaakt
voor een groot aantal gebeurte
nissen gedurende een halve
eeuw. Er is te weinig tijd voor
innerlijke bespiegeling en voor
diepere emoties.
Jeremy Irons als de gepassioneerde Esteban in de film 'Het huis van de geesten' naar de roman van Isabel Allende.
FOTO PUBLICITY COMPANY
Doordat de film een halve eeuw
overbrugt, moest de grimeur
overuren maken. Erg conse
quent was hij daarbij niet. Het
lijkt of alleen Meryl Streep en
Jeremy Irons ouder worden.
Het pleit wel voor Bille August
dat hij nooit sentimenteel
wordt en het verhaal ingetogen
vertelt. Zijn film is zeker een
serieuze aangelegenheid maar
hij mist wat het boek bijzonder
maakte: magie. Je stapt dan
ook niet met een brok in de
keel uit de bioscoop, zoals dat
wel bij zijn twee vorige films
het geval was.
'The house of the spirits' van Bille
August draait in Casino in Breda
en Heuvelpoort 1 in Tilburg.
Van onze filmredactie
De al viermaal met belangrijke
filmprijzen bekroonde Joego
slavische (thans Servische) ci
neast Emir Kusturica is wegge
bombardeerd uit Sarajevo. De
laatste twee jaar doceert hij
film aan de Columbia-universi-
teit in New York. Een van zijn
studenten daar schreef een sce
nario, dat Kusturica zelf ver
filmde tot een fantastisch
sprookje, 'Arizona Dream'. Het
werd onlangs in Berlijn be
kroond met de juryprijs.
Hoewel het veel met de Ameri
kaanse filmmythe van doen
heeft en de personages en land
schappen Amerikaans zijn, is
het allerminst een Amerikaanse
film en al nauwelijks een film
over Amerika. Het gaat ook
niet om een lopend verhaal
maar om de fantasieën en dro
men van de personages; vol
wassenen met een kinderlijke
inborst, die net als Kusturica
zelf met verwondering naar de
wereld kijken.
Faye Dunaway is een van hen,
de excentrieke Elaine; een
oudere dame met de inborst
van een jong meisje, die al van
jongsaf een obsessie heeft om
als Icarus te kunnen vliegen en
daartoe met zelfgemaakte vleu
gels pogingen onderneemt. Zij
lijkt op een ouderwetse Hol-
lywood-ster en heeft een ge
frustreerde stiefdochter, die wil
reïncarneren als schildpad.
Hoofdpersoon is Axel (Johnny
Dep), een jonge visser, die uit
een droom wakker schiet,
waarmee de film overrompe
lend begint.
Aan de hand van Axel voert de
regisseur de kijker mee langs
allerlei Amerikaanse fantasie-
en. Axels vriend Paul (Vincent
Gallo) droomt van een carrière
als filmster en imiteert te pas
en te onpas scènes uit beroem
de Amerikaanse films. Met
Paul reist Axel naar zijn oom
Leo Sweetie (Jerry Lewis), een
handelaar in Cadillacs in Ari
zona; een vertegenwoordiger
van de Amerikaanse droom. In
diens showroom ontmoet Axel
Elaine en haar stiefdochter.
Verbindende schakels zijn een
enorme vis die over steden en
landschappen zweeft en een ro
de ballon. 'Arizona Dreams' is
opgebouwd uit poëtische inval
len, beeldrijmpjes en opzettelij
ke cliché's. Wars van rationali
teit en logica maakte Kusturica
een bijzondere film met een
veelheid aan associaties en
vreemde overgangen. Helaas is
'Arizona Dream' onevenwichti
ger dan Kusturica's drie char
mante voorgangers, waarvan
'Vader is op zakenreis' (1985)
en 'Time of the Gypsies' (1989)
werden bekroond met de
hoofdprijzen in Cannes.
'Arizona Dream' van Emir Kusturi-
ca draait in Filmhuis Concordia in
Breda, 28 oktober-3 november
(22.00 uur).
DONDERDAG 28 OKTOBER 1993
re dingen gaan doen. Want dat
kan ik niet. Andere artiesten
gaan als ze in de veertig zijn
ineens acteren of schilderen
maar daar heb ik geen enkele
behoefte aan. Ik hou van wat ik
nu doe."
Het is inmiddels al zo'n dertig
jaar geleden dat Janis Ian haar
eerste songtekst schreef. Twee
jaar later vloeide Society's Child
uit de pen van de toen 14-jarige
Janis. Een, zeker voor die tijd,
ongewoon heldere tekst over de
liefde van een blank meisje voor
een zwarte jongen. Society's
Child werd op plaat uitgebracht
en sloeg in als een bom, zeker in
het zuiden van de Verenigde
Staten waar de rassenrellen nog
volop woedden.
Scheldwoorden
Janis: „Hoe het kan dat een
meisje van veertien zoiets
schrijft? Vergis je niet. Kinderen
van veertien piekeren over veel
meer dingen dan we denken. Het
is een leeftijd van ontdekkingen
en tegenlijkertijd een verschrik
kelijke leeftijd. Voor ons ieder
een in de maatschappij hebben
mensen van veertien jaar niets
volwassens, we zien alleen maar
kinderen. En kinderen worden
niet voor vol aangezien."
De scheldwoorden die Ian na het
schrijven van Society's Child
naar haar hoofd gegooid kreeg,
waren niet van de lucht. Het
meisje dat in haar onschuld, heel
zwart-wit, een probleem aan de
orde stelde, werd uitgemaakt
voor nigger-lover. „Dat was heel
vreemd. Je bent eerlijk over hoe
jij de maatschappij ziet en daar
door verzoorzaak je een schan
daal. Dat is iets wat, zeker op
die leeftijd, moeilijk te begrijpen
is. Maar als schrijver en mens
leer je daarvan, je groeit er
door."
Janis Ian, vandaag, donderdag 28
oktober, in Concordia in Breda
(20.15 uur) en 1 november in de
Stadsschouwburg in Antwerpen
(20.30 uur).
Breda - Stadsschouwburg.
'Ave Ave Eva' naar Vondel
door Theater Antigone. Regie
en bewerking: Hubert Damen.
Vormgeving: Mare Cnops. Ge
speeld door o.a. Hans Roy-
aards, Anja van Riet, Peter
Bulckaen en Daan Hugaert.
Gezien op 27 oktober. Op 4
november in Oosterhout, 6 no
vember in Roosendaal, il no
vember in Bergen op Zoom.
Door Marjan Mes
De moeilijke alexandrijnen
uit Vondels drama's 'Lucifer'
en 'Adam in ballingschap'
klinken niet alleen prachtig
bij de Vlaamse acteurs van
Theater Antigone uit Kort-
rijk. Belangrijker is dat regis
seur Hubert Damen erin is
geslaagd om het gebrek aan
dramatische ontwikkeling,
die de grote 17e eeuwse dich
ter nu eenmaal aankleeft,
goeddeels op te vangen door
een fascinerende dramatur
gie. En door intens fysiek
spel, waarin universele
machtswellust beangstigend
zichtbaar wordt.
De voormalige acteur van de
KNS in Antwerpen smeedde de
twee stukken samen tot een
speelbaar geheel, waarin de rijke
barokke taal prachtig samenvalt
met een eigentijds beeld van een
duistere machtsstrijd op leven en
dood. Hubert Damen wilde het,
volgens zijn eigen zeggen gister
avond tijdens de voorbespreking
in Breda, hebben over: 'twee
machthebbers die de mens ge
bruiken om hun macht te ver
sterken, daarbij gebruik makend
van diens onzekerheid'. Geïnte
resseerd was hij vooral ook in de
rol van Eva 'binnen de grote
ordening'. „Zij is daarin het ver
storende element en de eerste
atheïste ter wereld."
Dat het paradijs er 'Walt Dis-
ney-achtig' uitzag, zoals de re
gisseur zelf opmerkte, kon ik
niet beamen. Het kreeg eerder
het uiterlijk van een desolate
politiestaat. Met een half waan
zinnig geworden Lucifer, de lei
der van de aan God trouwe en
gelen in de hemel. Hij kan de
verleiding niet weerstaan om te
heersen over de mens en on
trouw te worden aan zijn oor
spronkelijke opdracht, God en
zijn schepping te dienen. Lucifer
is een adembenemend mooie rol
van Daan Hugaert. Zijn heers
zucht wordt arglistig bespeeld
door Beelzebub, een fascinerend
sinistere creatie van Hans Roy-
aards.
Aartsengel Gabriël, die de in
twee kampen uiteenvallende en
gelenschare wil verzoenen en
hen op hun plichten wijst, wordt
hier gespeeld als een brallende
prediker van het Amerikaanse.
Billy Graham-achtige soort. De
engelen ogen in hun zwarte kos
tuums als de leden van een para
militaire groepering. Het simpele
decor is ruimtelijk en suggestief.
Toneelspel, geluiden, echo's en
dreigende muziek geven de voor
stelling die theatrale kracht, die
de stukken op zich niet hebben.
Zelfs de verleidingsscène van
Eva (een ontwapenende Anja
van Riet) met de appel krijgt een
geladen spanning. Adam en Eva
zijn in hun halfgeklede staat (in
onschuldig wit) net onvoldoende
argeloos om de zondeval als een
moderne gebeurtenis te doen er
varen.
Rotterdam (anp) - In november neemt directeur professoi
W.H. Crouwel na acht jaar afscheid van museum Boymans
van Beuningen in Rotterdam. De (grafisch) vormgever doet
dat met een opvallende tentoonstelling met als onderwerp de
sterk door het functionalisme bepaalde vormgeving uit zijn
geboortejaar 1928.
„Schoonheid en transparantie,
logica en vernuft" is een weerga
ve van Crouwels visie op het
ontwerpen.
De tentoonstelling Iaat vanaf 31
oktober uiteenlopende voorwer
pen zien, alle uit 1928, toen het
functionalisme op zijn hoogte
punt was. De eerste stalen buis
stoelen van de Franse architect
Le Corbusier, het ontwerp van
de beroemde Bugatti Type 35 B
GP, glaswerk van A.D. Copier,
affiches van Piet Zwart en van
de ontwerper Cassandre (onder
meer van de Statendam, het
toenmalige vlaggeschip van de
Holland America Lijn) en het
ontwerp van de in 1928 gereed
gekomen Van Nelle-fabriek.
Tijdens zijn directeurschap heeft
Crouwel zich steeds opgesteld
als onderdeel van het team van
medewerkers, bij deze laatste
tentoonstelling wilden de stafle
den van het museum de rollen
omdraaien en vroegen hem zijn
visie weer te geven op het vakge
bied waarmee hij zich het meest
verwant voelt.
Onder leiding van Crouwel is
veel veranderd in en rond het
museum. Er kwam een nieuwe
entree, de indeling werd verbe
terd, in 1991 kon een nieuwe
vleugel aan de tuinzijde worden
geopend. Aan de collectie mo
derne kunst werden ongeveer
500 kunstwerken toegevoegd,
het prentenkabinet breidde uit
met circa 1500 prenten, de afde
ling oude kunst verwierf 11
schilderijen, de collecties kunst
nijverheid en vormgeving wer
den verdubbeld. De aanwinsten
uit zijn periode zijn onderwerp
van een tentoonstelling die eind
november open gaat.
Het beleid van het museum werd
vorig jaar beloond met de Mu-
seumprijs 1992 van hét Prins
Bernhard Fonds.
Hilversum (anp) - Het commerciële station RTL 5 heeft
afgelopen week een gemiddeld marktaandeel van zes procent
gehaald. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling kijk- en
luisteronderzoek van de NOS.
De nieuwe zender was op donderdagavond met onder meer Barend
van Dorp (545.000 kijkers) het meest succesvol. Die avond haalde
RTL 5 het gewenste marktaandeel van tien procent.
De talkshow van Ischa Meijer en het mediaprogramma Tévépuré van
Jan Lenferink trekken nauwelijks kijkers. Deze programma's waren
afgelopen week goed voor een gemiddelde kijkdichtheid van één
procent (136.000 kijkers).
Het gemiddelde marktaandeel van RTL 4 daalde met één procent
naar 25 procent. Het station was alleen op maandag en dinsdag de
meest bekeken zender.
Ondanks de versterkte positie van de commerciële omroep, evenaar
de de publieke televisie afgelopen week met 54 procent het markt
aandeel van dezelfde week een jaar geleden.
Op vijf avonden was één van de drie publieke netten de best bekeken
zender. De voetbalwedstrijd Ajax-Besiktas was met kijkdichtheid 24
(3,2 miljoen kijkers) het best bekeken programma.
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 en 20 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Jurassic Park.
20 u. In the line of fire.
20 u. The firm.
2p u. Sliver.
20 u. The fugitive.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Enchanted April.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. Jurassic Park.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
14 u. De ongelofelijke reis.
20 u. The firm.
- Alhambra 3
14 u. Drie ninja's.
20 u. The fugitive.
- Alhambra 4
14 en 20 u. The piano.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 18.45 en 21.30 u. The fugitive.
14, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park
14 u. Junglebook.
18.45 en 21.30 u. In the line of fire
- Roxy 1 - 14 u. Teenage mutant
Ninja Turtles 3.
20 u. The firm.
-Roxy 2-14 u. Platvoet en z'n
vriendjes.
20.15 u. Sliver.
BRUGGE
Kennedy Complex
20 u. Jurassic Park..
20 u. Ad Fundum.
20 u. The Firm.