DE STEM 'Ik ben een beetje een tobber' Sprookje van een fantast met plannen Isabel Allende verfilmd op z'n Deens Vondels hemelstrijd modern en spannend UIT GIDS eetpatroon maaltijden nsumentenbon(3 ^preparaten mm Zangeres Janis Ian enthousiast bezig met haar derde carrière niet schadelijk Wim Crouwel gaat weg bij Boymans van Beuningen RTL 5 nog weinig bekeken 'Ave Ave Eva' van Antigone DAG 28 OKTOBER 1993 D] klaar maaltijden, diepvriesge- food restaurants scoren steeds consument. Dat concludeert het een onderzoek onder duizend if er vet, zout, alcohol, cafeïne of eten of drinken zit. 65 procent mijden. Drie jaar geleden was dat vermijden, tracht 39 procent tegen ier dan eenderde van alle eters zegt in 1990 signaleerde 17 procent dat chter op landen als Japan en de nt het zogenaamde 'funcfood' lang. an het 'junkfood' in. Funcfood staat I sftiiddelen die van nature een goede iben. onderzocht op de aanwezigheil van de door de fabrikanten aaif geprezen stoffen als vitamine! ijzer en jodium. Daaruit is g ken dat die vaak in slechts zalig kleine hoeveelheden' in q produkten zijn verwerkt. BoveJ dien kunnen de fabrikanten door hen geclaimde positieve el fecten op de volksgezondheil nauwelijks hard maken, aldus q bond. Als uitzondering wordd de knoflook- en ginsengprepar] ten genoemd, daarvan kunnel sommige mensen wel een gunst] effect verwachten. Ook houden de fabrikanten zie vaak niet aan de regels van d Warenwet. Die schrijft voor dJ pas iets over het vitaminegehalj van een voedingsmiddel ma worden beweerd als een dag< lijks portie tenminste 20 procej van de dagelijkse behoefte dekt] ne e- ler fa- ef- iet De ;ijn lei- er- id. tie een de ler- van >m- >ge- iten een Ford met e-wa- de nault chijnt t een kaans aarna stieke an de jaar ir fno- werp- Mer- id en eciali- ondeo Ame- n zich Sen. puters ltwik- Sony rpara- an de ont- vrij- cteert. ovend ntwer- •dellen oor de of af- Is met ie, of linder, pro- nieken zuini- Stelba- lorver- zijn in St bin- aöelift airbag r komt ariabel 'Het doodzwijgen van racisme is onderhand een gepasseerd station' Lejo Schenk, tv-programmamaker 1 j nds Door Marcel Linssen Ze is klein, kleiner nog dan verwacht. Het bruine, krullige, haar verkleurt hier en daar al een beetje. De, eveneens, bruine ogen kijken weetgierig en behoedzaam de wereld in. Na een doodse stilte van negen jaar begon zangeres Janis Ian twee jaar geleden aan haar derde carrière. Vandaag treedt ze op in Breda en op 1 november in Antwerpen. n geen aanwijzingen dat vezels vi n aan de longen van mensen die met ha is er sprake van enig risico op longk: ek van het RCC-instituut in Genèvj g werden blootgesteld aan extreem hoa olvezels. onder mensen die met het material n geen verband kunnen leggen tussel mhalingsziektes. :erde een commissie de Duitse overhel als een mogelijk kankerverwekker waarop dat advies gebaseerd werd, j Minerale Wol in de Benelux oud en k beschouwd. De fans van vroeger zijn haar nog lang niet vergeten, zo blijkt nu. In oktober geeft Ian, inmid dels 42 jaar, twintig concerten in Nederland, deels al uitverkocht. In 1982, met een platencontract van nog eens vijf jaar in de hand, kapte Janis Ian er ineens mee. „Ik had er genoeg van, ik kon niet meer", licht ze toe in een Amsterdamse hotelkamer. „Twaalf jaar lang had ik niets anders gedaan dan op tournee gaan, teksten schrijven, die in de studio opnemen en daarna weer opnieuw zo'n rondje. Ik wilde eindelijk eens wat tijd voor me zelf hebben, iets doen wat niets met muziek te maken had." Rigoreus keerde Janis Ian de platenindustrie de rug toe. Ze ging literatuur studeren en nam toneel- en ballet -lessen. „Zo langzamerhand praatte ik over niets anders meer dan over mu ziek. Was het niet inhoudelijk dan ging het wel over de finan ciën of over de volgende tournee. En daar baalde ik echt van. Die balletlessen zijn trouwens echt een fiacso geworden. Ballet is heel mooi, echt, maar niets voor mij. Ik heb er blijkbaar niet het juiste ritmegevoel voor", lacht Niet thuis Toen Ian in 1986 weer een plaat wilde maken, gaven de Ameri kaanse maatschappijen niet thuis. Niemand leek meer geïn teresseerd in Janis Ian. Haar ster was verbleekt. Janis, een beetje verbitterd: „Voor de Amerikaan se muziekindustrie zijn artiesten wegwerpartikelen. En als je ouder dan 35 bent en ook nog een vrouw dan kun je het hele maal vergeten, dan hoor je er niet meer bij. Maar ook iemand als Johnny Cash krijgt geen con tract meer. En Tina Turner moest toen ze haar comeback wilde maken, uitwijken naar En geland." En meteen geeft ze een reden voor die vreemde houding van de Amerikaanse platenbazen. „De mannen die het voor het zeggen hebben zijn voor het grootste deel al wat ouder en die doen er alles aan om jong te blijven. Dus zijn ze op zoek naar jonge, nieuwe, zangeressen. Op dit moment zie je in Amerika heel veel zangeresjes met van die hoge kinderstemmen. Ze zien er aardig uit, maar verder klinkt het nergens naar." Na een korte pauze: „Kijk, als de oudere generatie artiesten geen geld meer in de la zou brengen dan kon ik die houding begrij pen, maar het tegendeel is waar." Ernstiger De Janis Ian die in 1991 de draad weer heeft opgepakt, lijkt een stuk ernstiger geworden. Uit haar pen vloeien tegenwoordig onder meer teksten over incest, Breaking Silenceen mishande ling, His Hands. Songs, ontstaan door gebeurtenissen in lans ken nissenkring. En hoewel naar haar eigen zeggen circa vijftig procent van haar teksten auto biografisch is, behoren deze in dringende liedjes daar zeker niet toe. „Er zit meer diepgang in de Janis Ian: „Ik doe als artiest alleen maar dat waarvan ik vind dat ik het goed doe". FOTO ARCHIEF DE STEM teksten op Breaking Silence dan vroeger, dat zeker. Ik ben ouder geworden, dat is één kant. Maar het ligt ook aan de belangstel ling die je hebt voor de mensen om je heen en voor andere mu ziek. Zo luister ik heel veel naar Army Of Lovers. Sommige van hun teksten zijn nogal serieus en dat zou je zo op het eerste ge zicht ook niet verwachten." „Net als bij de rapmuziek", springt ze over op een ander onderwerp. „Rap is prima mu ziek. Daardoor hebben de zwar te, jonge, Amerikanen weer een eigen muziekstijl, een uitlaat klep. Die songs moeten ook niet worden gecensureerd. Dat is on zin. Persoonlijk heb ik heel veel moeite met de houding van de blanke Amerikanen dat het goed is om mensen dom te houden en om subculturen in stand te hou den. Net zo veel als met de stelling in de rapmuziek dat vrouwen sletten en hoeren zijn. Wat worden de mannen daar door? Ja, pooiers. Maar door de rapmuziek kunnen zwarte jonge ren zich uiten en dat is gezond." Prioriteiten Haar eigen serieuze teksten ver klaart ze heel eenvoudig met 'dat verwachten de mensen van mij'. „En bovendien ben ik zo, een beetje een tobber en een denker, zoals veel songschrij vers. Wat niet betekent dat ik geen lol heb in het leven. Inte gendeel, nu ik in Nashville woon, heb ik mijn rust gevon den. Daar kan ik op m'n gemak teksten schrijven en als er iets is, kun je altijd wel bij iemand aankloppen. Ik heb alleen mijn prioriteiten gesteld. Zo heb ik absoluut geen zin om tijd te verspillen. En evenmin wil ik idioten en dronkaards om me heen hebben." Ian verwijst hiermee onder meer naar haar vroegere manager van wie enkele jaren geleden bekend werd dat deze door een aantal bedenkelijke fouten een groot deel van lans inkomsten erdoor had gejaagd. „Daardoor ben ik heel erg veranderd. Ik doe als artiest alleen maar dat waarvan ik vind dat ik het goed doe. Vroeger was ik veel inschikkelij ker, sloot ik sneller compromis sen. Tegenwoordig heb ik zoiets van 'het is mijn show en die vinden jullie leuk of niet'. En zo niet dan heb ik daar geen bood schap aan." Als een bom „Natuurlijk, het publiek ver wacht van mij een bepaald soort teksten en die zullen ze ook altijd krijgen. Een lied als At Seventeen hoort gewoon bij mij. Ik zal ook niet ineens heel ande- schokdempersysteem voor mo-1 dellen als de Fiesta. Voor del Mondeo bestaat dat al. Schok-1 dempers waarvan de stugheid I tot zesmaal zo groot gemaakt I kan worden zouden afhanke-l lijk van de rij-omstandigM-l den veel meer comfort leveren Plus betere wegligging. Hoogst modern en al leverbaar! is de inbraakbeveiliging PATSI (Passive Anti Theft System), r mogelijk op de Escort voor een meerprijs van 1990,- (jjL Duitsland 730 Mark...). PATSI bestaat uit een priegelig code-I staafje in de contactsleutel, öl een zender/ontvanger bij Ml contactslot. Het contactslotI 'leest' de sleutel en schakelt! alleen bij een juiste code Ml motormanagement in. Df| elektronica biedt miljardeal mogelijke coderingen, terwijl mechanische sleutels maar ee; I paar duizend codevarianter-l kennén. Aluminium Het laatste (Amerikaanse) stu diemodel van Ford is de Syn thesis 2010, een aluminw® vierdeurs vierzitter met twee-] taktmotor. Ford heeft een I patenteerd proces om alumin um plaatwerk te persen, wee- moeilijker dan bij staal- Al leen een gewone zelfdragend carrosserie uit aluminium z*| geschikt zijn voor produktie grote aantallen, niet het bruik van 'space frame' draag constructies zoals Audi kiesj En in plaats van lassen straks lijm voldoen. Het zjjl volgens Ford echter nog z° tien jaar duren voor het.® serieproduktie van alumimu auto's kan komen. Door Jos Kessels Het is verleidelijk om beroem de, goedverkopende boeken te verfilmen. Maar sommige lite raire romans zijn zo complex en onverfilmbaar dat de poging bij voorbaat tot mislukken ge doemd is. Een enkele keer lukt het wel, zoals bij 'Under the Volcano' omdat de kern van het boek werd geraakt. Een goed boek brengt de fanta sie op gang. Je verzint er je eigen beelden bij, beelden die je dierbaar worden. Een filmer dringt je zijn eigen beelden op waardoor zo'n film je van je eigen fantasie kan beroven. In zo'n geval stap je alleen maar armer de bioscoop uit. De verfilmingen van Marquez lijden aan dit euvel omdat aan de onvergelijkelijke vertel kracht onmogelijk recht kan worden gedaan op film. 'Het huis van de geesten' van Isabel Allende is ook zo'n boek dat door de magisch-realistische sfeer verwant is aan het werk van Marquez. Toch is het boek verfilmd en nog wel door een regisseur uit een totaal andere cultuur, de Deen Bille August. In zijn be kroonde films, 'Pelle de verove raar' en 'The Best Intentions' (naar het scenario van Ingmar Bergman), toonde hij zich een meester in het vertellen van familieverhalen, met een scherp oog voor details en karakters. Bij 'The House of the Spirits' kreeg hij de beschikking over een grote internationale cast: Meryl Streep, Glenn Close en Wynona Ryder uit Hollywood, Jeremy Irons en Vanessa Red grave uit Engeland, Antonio Banderas uit Spanje, Armin Mueller-Stahl uit Duitsland, plus nog een hele reeks mindere goden. Dit zware geschut werkt ave rechts. De film krijgt er onbe doeld iets protserigs en gekun stelds door. Al die bekende ge zichten leiden de aandacht af van het verhaal en sommige acteurs kunnen niet doen ver geten wie ze in werkelijkheid zijn. Meryl Streep is daar een voorbeeld van. Je kijkt niet naar een Zuidamerikaanse vrouw die over bovennatuurlij ke eigenschappen beschikt, maar naar Meryl Streep. Ook' Glenn Close en Wynona Ryder gaan onder dit euvel gebukt. Dat is jammer, omdat Allende's verhaal zo mooi is. De film begint rond 1920 in een niet nader genoemd Zuidameri kaans land. Het meisje Clara heeft telepatische gaven en wordt door de buurt voortdu rend geraadpleegd. Als haar oudere zus vergiftigd wordt denkt Clara dat ze daaraan schuld heeft en weigert voortaan nog te praten. De echtgenoot van het dode zusje, de gedreven en gepassio neerde Esteban (Jeremy Irons), bouwt elders een nieuw be staan op en wordt een welge steld man. Als Esteban jaren later Clara terugziet, doet zij voor het eerst sinds jaren haar mond weer open. „Je bent ge komen om met me te trouwen, nietwaar?" zegt ze tegen Este ban. Inderdaad, ze trouwen en krij gen een dochter, Blanca (Wy nona Ryder). Blanca valt voor de jonge strijdbare landarbei der Pedro, die opkomt voor de arme arbeiders van Esteban. De conservatieve Esteban zweert Pedro te doden, hetgeen hem verwijdert van vrouw en dochter. Vele jaren later, tij dens een militaire coup in de zeventiger jaren, groeit de fa milie weer naar elkaar toe. Schrijfster Isabel Allende heeft *ich jarenlang verzet tegen de verfilming van haar boek. Ze liet zich echter overhalen nadat ze de twee eerder genoemde films van Bille August gezien had. Uit die films maakte ze op dat August heel goed in staat is om een familiekroniek te ver tellen. Hoewel August dat ook pro beert in 'The house of spirits', gaat het hem ditmaal toch min der goed af. De magisch-realis tische sfeer van het boek is in de film grotendeels verloren ge gaan en heeft plaats gemaakt voor een groot aantal gebeurte nissen gedurende een halve eeuw. Er is te weinig tijd voor innerlijke bespiegeling en voor diepere emoties. Jeremy Irons als de gepassioneerde Esteban in de film 'Het huis van de geesten' naar de roman van Isabel Allende. FOTO PUBLICITY COMPANY Doordat de film een halve eeuw overbrugt, moest de grimeur overuren maken. Erg conse quent was hij daarbij niet. Het lijkt of alleen Meryl Streep en Jeremy Irons ouder worden. Het pleit wel voor Bille August dat hij nooit sentimenteel wordt en het verhaal ingetogen vertelt. Zijn film is zeker een serieuze aangelegenheid maar hij mist wat het boek bijzonder maakte: magie. Je stapt dan ook niet met een brok in de keel uit de bioscoop, zoals dat wel bij zijn twee vorige films het geval was. 'The house of the spirits' van Bille August draait in Casino in Breda en Heuvelpoort 1 in Tilburg. Van onze filmredactie De al viermaal met belangrijke filmprijzen bekroonde Joego slavische (thans Servische) ci neast Emir Kusturica is wegge bombardeerd uit Sarajevo. De laatste twee jaar doceert hij film aan de Columbia-universi- teit in New York. Een van zijn studenten daar schreef een sce nario, dat Kusturica zelf ver filmde tot een fantastisch sprookje, 'Arizona Dream'. Het werd onlangs in Berlijn be kroond met de juryprijs. Hoewel het veel met de Ameri kaanse filmmythe van doen heeft en de personages en land schappen Amerikaans zijn, is het allerminst een Amerikaanse film en al nauwelijks een film over Amerika. Het gaat ook niet om een lopend verhaal maar om de fantasieën en dro men van de personages; vol wassenen met een kinderlijke inborst, die net als Kusturica zelf met verwondering naar de wereld kijken. Faye Dunaway is een van hen, de excentrieke Elaine; een oudere dame met de inborst van een jong meisje, die al van jongsaf een obsessie heeft om als Icarus te kunnen vliegen en daartoe met zelfgemaakte vleu gels pogingen onderneemt. Zij lijkt op een ouderwetse Hol- lywood-ster en heeft een ge frustreerde stiefdochter, die wil reïncarneren als schildpad. Hoofdpersoon is Axel (Johnny Dep), een jonge visser, die uit een droom wakker schiet, waarmee de film overrompe lend begint. Aan de hand van Axel voert de regisseur de kijker mee langs allerlei Amerikaanse fantasie- en. Axels vriend Paul (Vincent Gallo) droomt van een carrière als filmster en imiteert te pas en te onpas scènes uit beroem de Amerikaanse films. Met Paul reist Axel naar zijn oom Leo Sweetie (Jerry Lewis), een handelaar in Cadillacs in Ari zona; een vertegenwoordiger van de Amerikaanse droom. In diens showroom ontmoet Axel Elaine en haar stiefdochter. Verbindende schakels zijn een enorme vis die over steden en landschappen zweeft en een ro de ballon. 'Arizona Dreams' is opgebouwd uit poëtische inval len, beeldrijmpjes en opzettelij ke cliché's. Wars van rationali teit en logica maakte Kusturica een bijzondere film met een veelheid aan associaties en vreemde overgangen. Helaas is 'Arizona Dream' onevenwichti ger dan Kusturica's drie char mante voorgangers, waarvan 'Vader is op zakenreis' (1985) en 'Time of the Gypsies' (1989) werden bekroond met de hoofdprijzen in Cannes. 'Arizona Dream' van Emir Kusturi- ca draait in Filmhuis Concordia in Breda, 28 oktober-3 november (22.00 uur). DONDERDAG 28 OKTOBER 1993 re dingen gaan doen. Want dat kan ik niet. Andere artiesten gaan als ze in de veertig zijn ineens acteren of schilderen maar daar heb ik geen enkele behoefte aan. Ik hou van wat ik nu doe." Het is inmiddels al zo'n dertig jaar geleden dat Janis Ian haar eerste songtekst schreef. Twee jaar later vloeide Society's Child uit de pen van de toen 14-jarige Janis. Een, zeker voor die tijd, ongewoon heldere tekst over de liefde van een blank meisje voor een zwarte jongen. Society's Child werd op plaat uitgebracht en sloeg in als een bom, zeker in het zuiden van de Verenigde Staten waar de rassenrellen nog volop woedden. Scheldwoorden Janis: „Hoe het kan dat een meisje van veertien zoiets schrijft? Vergis je niet. Kinderen van veertien piekeren over veel meer dingen dan we denken. Het is een leeftijd van ontdekkingen en tegenlijkertijd een verschrik kelijke leeftijd. Voor ons ieder een in de maatschappij hebben mensen van veertien jaar niets volwassens, we zien alleen maar kinderen. En kinderen worden niet voor vol aangezien." De scheldwoorden die Ian na het schrijven van Society's Child naar haar hoofd gegooid kreeg, waren niet van de lucht. Het meisje dat in haar onschuld, heel zwart-wit, een probleem aan de orde stelde, werd uitgemaakt voor nigger-lover. „Dat was heel vreemd. Je bent eerlijk over hoe jij de maatschappij ziet en daar door verzoorzaak je een schan daal. Dat is iets wat, zeker op die leeftijd, moeilijk te begrijpen is. Maar als schrijver en mens leer je daarvan, je groeit er door." Janis Ian, vandaag, donderdag 28 oktober, in Concordia in Breda (20.15 uur) en 1 november in de Stadsschouwburg in Antwerpen (20.30 uur). Breda - Stadsschouwburg. 'Ave Ave Eva' naar Vondel door Theater Antigone. Regie en bewerking: Hubert Damen. Vormgeving: Mare Cnops. Ge speeld door o.a. Hans Roy- aards, Anja van Riet, Peter Bulckaen en Daan Hugaert. Gezien op 27 oktober. Op 4 november in Oosterhout, 6 no vember in Roosendaal, il no vember in Bergen op Zoom. Door Marjan Mes De moeilijke alexandrijnen uit Vondels drama's 'Lucifer' en 'Adam in ballingschap' klinken niet alleen prachtig bij de Vlaamse acteurs van Theater Antigone uit Kort- rijk. Belangrijker is dat regis seur Hubert Damen erin is geslaagd om het gebrek aan dramatische ontwikkeling, die de grote 17e eeuwse dich ter nu eenmaal aankleeft, goeddeels op te vangen door een fascinerende dramatur gie. En door intens fysiek spel, waarin universele machtswellust beangstigend zichtbaar wordt. De voormalige acteur van de KNS in Antwerpen smeedde de twee stukken samen tot een speelbaar geheel, waarin de rijke barokke taal prachtig samenvalt met een eigentijds beeld van een duistere machtsstrijd op leven en dood. Hubert Damen wilde het, volgens zijn eigen zeggen gister avond tijdens de voorbespreking in Breda, hebben over: 'twee machthebbers die de mens ge bruiken om hun macht te ver sterken, daarbij gebruik makend van diens onzekerheid'. Geïnte resseerd was hij vooral ook in de rol van Eva 'binnen de grote ordening'. „Zij is daarin het ver storende element en de eerste atheïste ter wereld." Dat het paradijs er 'Walt Dis- ney-achtig' uitzag, zoals de re gisseur zelf opmerkte, kon ik niet beamen. Het kreeg eerder het uiterlijk van een desolate politiestaat. Met een half waan zinnig geworden Lucifer, de lei der van de aan God trouwe en gelen in de hemel. Hij kan de verleiding niet weerstaan om te heersen over de mens en on trouw te worden aan zijn oor spronkelijke opdracht, God en zijn schepping te dienen. Lucifer is een adembenemend mooie rol van Daan Hugaert. Zijn heers zucht wordt arglistig bespeeld door Beelzebub, een fascinerend sinistere creatie van Hans Roy- aards. Aartsengel Gabriël, die de in twee kampen uiteenvallende en gelenschare wil verzoenen en hen op hun plichten wijst, wordt hier gespeeld als een brallende prediker van het Amerikaanse. Billy Graham-achtige soort. De engelen ogen in hun zwarte kos tuums als de leden van een para militaire groepering. Het simpele decor is ruimtelijk en suggestief. Toneelspel, geluiden, echo's en dreigende muziek geven de voor stelling die theatrale kracht, die de stukken op zich niet hebben. Zelfs de verleidingsscène van Eva (een ontwapenende Anja van Riet) met de appel krijgt een geladen spanning. Adam en Eva zijn in hun halfgeklede staat (in onschuldig wit) net onvoldoende argeloos om de zondeval als een moderne gebeurtenis te doen er varen. Rotterdam (anp) - In november neemt directeur professoi W.H. Crouwel na acht jaar afscheid van museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. De (grafisch) vormgever doet dat met een opvallende tentoonstelling met als onderwerp de sterk door het functionalisme bepaalde vormgeving uit zijn geboortejaar 1928. „Schoonheid en transparantie, logica en vernuft" is een weerga ve van Crouwels visie op het ontwerpen. De tentoonstelling Iaat vanaf 31 oktober uiteenlopende voorwer pen zien, alle uit 1928, toen het functionalisme op zijn hoogte punt was. De eerste stalen buis stoelen van de Franse architect Le Corbusier, het ontwerp van de beroemde Bugatti Type 35 B GP, glaswerk van A.D. Copier, affiches van Piet Zwart en van de ontwerper Cassandre (onder meer van de Statendam, het toenmalige vlaggeschip van de Holland America Lijn) en het ontwerp van de in 1928 gereed gekomen Van Nelle-fabriek. Tijdens zijn directeurschap heeft Crouwel zich steeds opgesteld als onderdeel van het team van medewerkers, bij deze laatste tentoonstelling wilden de stafle den van het museum de rollen omdraaien en vroegen hem zijn visie weer te geven op het vakge bied waarmee hij zich het meest verwant voelt. Onder leiding van Crouwel is veel veranderd in en rond het museum. Er kwam een nieuwe entree, de indeling werd verbe terd, in 1991 kon een nieuwe vleugel aan de tuinzijde worden geopend. Aan de collectie mo derne kunst werden ongeveer 500 kunstwerken toegevoegd, het prentenkabinet breidde uit met circa 1500 prenten, de afde ling oude kunst verwierf 11 schilderijen, de collecties kunst nijverheid en vormgeving wer den verdubbeld. De aanwinsten uit zijn periode zijn onderwerp van een tentoonstelling die eind november open gaat. Het beleid van het museum werd vorig jaar beloond met de Mu- seumprijs 1992 van hét Prins Bernhard Fonds. Hilversum (anp) - Het commerciële station RTL 5 heeft afgelopen week een gemiddeld marktaandeel van zes procent gehaald. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS. De nieuwe zender was op donderdagavond met onder meer Barend van Dorp (545.000 kijkers) het meest succesvol. Die avond haalde RTL 5 het gewenste marktaandeel van tien procent. De talkshow van Ischa Meijer en het mediaprogramma Tévépuré van Jan Lenferink trekken nauwelijks kijkers. Deze programma's waren afgelopen week goed voor een gemiddelde kijkdichtheid van één procent (136.000 kijkers). Het gemiddelde marktaandeel van RTL 4 daalde met één procent naar 25 procent. Het station was alleen op maandag en dinsdag de meest bekeken zender. Ondanks de versterkte positie van de commerciële omroep, evenaar de de publieke televisie afgelopen week met 54 procent het markt aandeel van dezelfde week een jaar geleden. Op vijf avonden was één van de drie publieke netten de best bekeken zender. De voetbalwedstrijd Ajax-Besiktas was met kijkdichtheid 24 (3,2 miljoen kijkers) het best bekeken programma. FILMS GOES -Grand Theater 14 en 20 u. Jurassic Park. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Jurassic Park. 20 u. In the line of fire. 20 u. The firm. 2p u. Sliver. 20 u. The fugitive. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Enchanted April. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Jurassic Park. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 14 u. De ongelofelijke reis. 20 u. The firm. - Alhambra 3 14 u. Drie ninja's. 20 u. The fugitive. - Alhambra 4 14 en 20 u. The piano. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14, 18.45 en 21.30 u. The fugitive. 14, 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park 14 u. Junglebook. 18.45 en 21.30 u. In the line of fire - Roxy 1 - 14 u. Teenage mutant Ninja Turtles 3. 20 u. The firm. -Roxy 2-14 u. Platvoet en z'n vriendjes. 20.15 u. Sliver. BRUGGE Kennedy Complex 20 u. Jurassic Park.. 20 u. Ad Fundum. 20 u. The Firm.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25