ERA
1.200,-
DE STEM
Meevallertje voor Zeeland
„Lenen
is al
duur
genoeg
rs
Ui
oemmï
Het Thorbecke-gevoel van het Zeeuwse CDA
Verkeersorgaan Zeeland ziet heil in verkeerscursussen voor ouderen
Provincie mag deel bezuinigingen uitsmeren over meerdere jaren
Gemeentesecretaris
met de dood bedreigd
Oudere automobilist oefent droog in Hulst
Helft werknemers Standfast
Yachts verliest haar baan
waliteit.
v.a. 37.695
Vrijstelling
BRUIDSMOOE
Hydraulische
kraan spoorloos
Vandalen slaan
toe in Terneuzen
Stad Gent voor
tonnen opgelicht
POSTBANK
'lt u natuurlijk
ers heeft daar
tbook. Onge-
ij weegt nog
MHz i386sl
MB, de harde
tsenbord met
te om applica-
ctionaliteit is
gedacht. Want
tieprijs! Voor
een opmerke-
'ulip-dealer in
06-0995559.
e ongelukken helpen voorkó-
belangrijk hulpmiddel om on-
uit een recent onderzoek van
eurs Primera's (LX en SLX mo-
zien van airconditioning voor
iet de 4.200,- die er voor staat,
len en omdat we zuinig zijn op
we Primera doet meer voor de
kende kreukelzones en schok-
oor 'n auto met airco, ook dat
TE EEN OFFERTE OP MAAT,
100 KM PER JAAR (OPERATIONELE LEASE).
derhoud en vervangend vervoer.
tburg, Garage Adriaansen, Baljuw
ispolderstraat 25, tel. 0115 7-2710
kontakt met
illeen voor het
n vaste (sex)
comm.). De
'elatie is en
echter door
een sex mog.
jij ook in een
atie. Laat iets
3eheimh.verz.
47.
poeken
srteerders,
even o.nr.
en belo-
en brieven
eren c.q.
twoorden,
erkelijk te
NAC bestuur bedankt!
millitaire dienst?
Wij behandelen deze zaken
m.m.v. gespecialiseerde ju
risten ook in beroepszaken.
Kansloze zaken worden
niet aangenomen. Geves
tigd sinds 1946.
Bureau Wolters B.V.
Heerdlaan 39-41Postbus
16, 6720 AA Bennekom.
Tel: 08389-14329/14640.
Fax: 08389-16922
Paintball Party
Lunch-games-Brab.buffe'
99,- p.p. Parkhotel
Nispen, 01656-5951.
"nF MEESTE
EN DE
MOOISTE
l.UIDSJURKEN
Hoogeind 8
(winkelcentrum Epelenberg)
Breda 076-228173
24 jan. bruidsmodeshow 5
in 't Turfschip Breda 5
Zeeland
DONDERDAG 28 OKTOBER 1993 DEEL
t/an onze verslaggever
Buist - Het Regionaal Verkeersor
gaan Zeeland (ROVZ) ziet heil in
permanente verkeerscursussen voor
ouderen om het relatief hoge aantal
verkeersslachtoffers onder die
groep terug te dringen.
Wellicht de beste manier om dat aan te
pakken is om de ouderenorganisaties
een spilfunctie te geven bij het opzetten
en de organisatie van verkeerscursus
sen. ROVZ-voorzitter, gedeputeerde J.
Hennekeij sloeg gisteren die weg in bij
de start van een proefproject in Hulst,
waar zo'n tachtig ouderen een rijvaar-
digheidstest'aflegden.
„De wijze waarop een en ander is
georganiseerd, is voor het ROVZ bui
tengewoon interessant. De opzet: orga
nisatie via de Stichting Welzijn voor
Ouderen met als participanten de sectie
Basiseducatie en Vormings- en Ontwik
kelingswerk van het ROC, plaatselijke
rij-instructeurs en ouderenvoorlichters
van Veilig Verkeer Nederland, is moge
lijk dé formule om in Zeeland verkeer-
seducatie aan ouderen een permanent
karakter te geven", aldus Hennekeij.
Statistieken leren dat ouderen een risi
cogroep in het verkeer vormen. Een
kwart van de verkeersdoden in Zeeland
is ouder dan 65 jaar, terwijl deze leef
tijdsgroep slechts 16 procent van de
Zeeuwse bevolking uitmaakt. Als het
mis gaat gaat het ook goed mis. De kans
op dodelijk letsel is bij ouderen boven
65 jaar drie keer zo groot als bij de
groep van 18 tot 23 jaar en twee keer zo
groot als bij de groep van 40 tot 65 jaar,
gaf Hennekeij aan.
Ouderen zijn volgens de gedeputeerde
kwetsbaarder in het verkeer omdat hun
waarnemingsvermogen in het algemeen
minder is en ze minder snel kunnen
reageren. Ze haalden hun rijbewijs in
een periode waarin veel verkeersregels
en -situaties anders waren dan nu. In
hun voordeel werkt dat ze meer rijerva
ring hebben en een minder riskante
rijstijl.
De problemen zullen volgens Hennekeij
in de toekomst alleen maar 'groter wor
den omdat ouderen, die voor hun con
tacten aangewezen zijn op het verkeer,
langer zelfstandig wonen en de vergrij
zing toeneemt. Hennekeij ziet drie mo
gelijkheden om daar iets aan te doen.
Het verbeteren van de toegankelijkheid
en bereikbaarheid van voorzieningen
waarop de ouderen zijn aangewezen,
het optimaliseren van het openbaar ver
voer en het beïnvloeden van het ver
keersgedrag door cursussen.
Verkeerscursussen waarbij ouderen
wordt geleerd om te gaan met de veran
derde verkeersomstandigheden en
slechte ingesleten gewoonten worden
afgeleerd, kunnen de risico's voor de
ouderen danig verminderen, verwacht
Hennekeij. bewijs daarvoor wordt
misschien door de stichting Welzijn
voor Ouderen geleverd die naar ver
wachting binnen korte tijd de resulta
ten van de eerste rijvaardigheidstesten
aan Hennekeij kan overleggen.
Van onze verslaggever
Kloosterzande - De Honte-
nisser gemeentesecretaris
F. van Kuppeveld is eerder
deze maand met de dood
bedreigd. Op het stadhuis
kwam begin oktober een
telefoontje binnen met de
mededeling dat Van Kup
peveld 'de avond niet zou
halen'.
De secretaris heeft aangifte
gedaan bij de politie. Nader
onderzoek heeft echter niets
opgeleverd. „Wat kun je doen
met een anoniem telefoontje.
Bovendien heb ik zelf de stem
niet gehoord. De telefoniste
heeft de hoorn opgepakt", zei
Van Kuppeveld gisteren.
Op het hoofdkantoor van De
Stem in Breda kwam dins
dagnacht over dezelfde kwes
tie een anoniem telefoontje
binnen. Een man vertelde dat
de bedreiging te maken heeft
met het gerechtelijk vooron
derzoek dat momenteel loopt
naar een ambtenaar van de
gemeente die verdacht wordt
van valsheid in geschrifte. De
man, die inwoners van Hulst
en Hontenisse zou hebben ge
holpen uit militaire dienst te
blijven, is geschorst.
Van Kuppeveld zei gisteren
dat dat verband niet gelegd is
in het telefoontje d«t op het
stadhuis binnenkwam. „Er
werd alleen verteld dat ik de
avond niet zou halen. Geluk
kig is er niets gebeurd".
Een deelnemer aan de riivaardiqheidstest (rechts) wordt nauwlettend in de gaten gehouden door een rij-instructrice.
1 FOTO WIM KOOYMAN
Van orize verslaggever Frank Deij
Hulst - „Als je precies volgens de
regels moet rijden sta je altijd stil".
Albert van Raemdonck (74) uit Hulst
is het er niet mee eens dat zijn rij-in-
structeur hem aanrekent dat hij in
Terhole vlak voor een aankomende
auto de weg opvliegt. De bestuurder
moet een flinke draai aan zijn stuur
geven om Albert te ontwijken.
„Ik zag hem niet te laat. Het kon nog
makkelijk", zegt Albert die veertig jaar
zijn rijbewijs op zak heeft. „Bovendien
mogen ze hier maar vijftig rijden". En dat
zijn rij-instructeur hem in Sint-Jansteen
een weg instuurt met een verbodsbord voor
autoverkeer vindt hij eigenlijk niet horen
op zo'n dag. „Dat was een instinker. Maar
het is waar. Ik had het moeten zien. Maar
ik heb precies zo gereden zoals ik normaal
rij, zodat ik kan zien wat ik fout doe. Daar
gaat het vandaag toch om".
Ouderen in het verkeer. Voor menig jonge
ling zijn ze een ergernis op de weg. Zeker
oude mannen met een hoed op, stevig
ingesnoerd, de lippen bijna tegen de voor
ruit geplakt vormen het stereotiepe schrik
beeld op de weg. Ze vormen ook een
risico-groep. Uit ongevallencijfers blijkt
dat een kwart van de verkeersdoden in
Zeeland oudere verkeersdeelnemers zijn,
terwijl ze 16 procent van de Zeeuwse
bevolking uitmaakt.
De stichting Welzijn voor Ouderen in
Hulst onderwierp gisteren in samenwer
king met het Regionaal Verkeersorgaan
Zeeland 80 ouderen aan een strenge rij
vaardigheidstest. En testte de chauffeurs
aansluitend op hun gehoor-, gezichts- en
reactievermogen om antwoorden te krijgen
op de vraag of de deelnemers nog wel
verantwoord aan het verkeer kunnen deel
nemen. Het gaat voor het ROVZ, die er
8600 gulden aan meebetaalt, om een proef.
Verkeerscursussen voor ouderen is mis
schien de formule om ouderen meer zelf
verzekerd de weg op te laten gaan en het
aantal verkeersslachtoffers terug te bren
gen, oppert ROVZ-voorzitter gedeputeerde
J. Hennekeij.
Albert van Raemdonck stapt even over
negen als een van de eersten achter het
stuur van zijn eigen Japanner. „De deelne
mers eerst nog laten wennen aan een
lesauto is wat teveel gevraagd", zegt rij-in-
structeur A. Hermans. Albert is vol ver
trouwen. Hij rijdt nog regelmatig grote
afstanden, naar Hilversum en Boxmeer, en
is voor de duvel en zijn ouwe moer niet
bang. „Er zijn kennissen die niet over de
ring in Antwerpen durven rijden. Daar heb
ik geen last van".
Eigen vervoer
Hij vindt dat ouderen in Zeeland aangewe
zen zijn op eigen vervoer en wil zo lang
mogelijk blijven rijden. Hij heeft een doch
ter in Boxmeer. Eén keer is hij met het
openbaar vervoer gegaan. Dat kostte hem
vijf uur. Met zijn eigen autootje doet hij er
twee uur over.
Albert ontpopt zich als een vlot rijder die
het verkeer om zich heen niet altijd in de
gaten houdt. Voor spiegels kijken krijgt hij
later, wanneer de rij-instructeur hem bij
praat over zijn rijgedrag, dan ook een
B-tje. „Goed in de rechterspiegel kijken.
Zeker bij het afslaan want er kunnen
fieters aankomen", luidt het advies. „Kan
wel zijn, maar in de praktijk weet ik
natuurlijk dat ik ze al voorbij gereden
ben", stribbelt Albert tegen.
Maar er is meer gebeurd tijdens het half
uur durende ritje. Hij is een keer stil
gevallen, verleende een keer geen voorrang
(maar dat bleef zonder gevolgen) en reed
een straat in die voor-auto's verboden is.
„Uw examen had u vandaag niet gehaald",
zegt de rij-instructeur. „Maar het was een
plezier om met u te rijden. Uw rijstijl is
goed. Het tempo is goed. Je hebt veel
ouderen die niet meer mee kunnen in het
verkeer. Die te voorzichtig rijden. Ze mis
sen overzicht omdat hun waarnemingsver
mogen verminderd is, blijven bij een krui
sing treuzelen terwijl een ander al lang
heeft gezien dat de weg vrij is. Ik vind dat
u voor uw leeftijd nog prima rijdt", com
plimenteert de rij-instrcuteur Albert. „Al
leen moet u een beetje beter naar de
borden kijken".
Van onze verslaggever
Middelburg - Staatssecretaris Nauta (binnenlandse za
ken) gaat ermee akkoord om van de 2,9 miljoen gulden
die Zeeland de komende jaren moet bezuinigen, negen
ton enkele jaren uit te stellen. Met die boodschap riep
gedeputeerde Dijkwel (interprovinciaal overleg) gisteren
een spoedcommissie van Provinciale Staten bijeen.
Breskens - De helft van de 32 mensen die in vaste dienst zijn
bij jachtwerf Standfast Yachts in Breskens verliest haar baan.
De directie van het bedrijf studeert momenteel op voorstellen
die de Industriebond FNV in een sociaal plan heeft gedaan.
Dijkwel vroeg de politici naar
verdere opdrachten in de onder
handelingen via het Inter Pro
vinciaal Overleg (IPO), maar hij
stelde zelf voor met het uitstel
akkoord te gaan. „Want uitstel
van de kortingen betekent tijd
winst en dat kan een wapen
zijn," aldus Dijkwel.
Hij vond zijn voornaamste te
genstanders gisteren bij het
CDA. Daar was men helemaal
niet blij met de gang van zaken.
Met name de. statenleden Van
Tatenhove en De Boelegden
Dijkwel het vuur aan de sche
nen. De Boe vond dat Dijkwel dg
'onderhandelingsruimte' van
Zeeland gewoon wilde weggeven
door nu al in te stemmen met de
kortingen.
Van Tatenhove maakte zich
kwaad over het feit dat hij niet
voldoende informatie had gekre
gen om 'de volledige gevolgen
voor Zeeland' te kunnen over
zien. Hij maakte bezwaar tegen
de haast van Dijkwel.
In feite ging het het CDA er om,
om erachter te komen wat er
gebeurt als Zeeland binnen het
IPO (dat namens de twaalf pro
vincies het akkoord over de kor
tingen met Nauta gaat tekenen)
tegenstemt. Eerder berichten
wilden dat Zeeland een veto zou
hebben en dat dan de hele zaak
niet door zou gaan.
De Boe citeerde staande de ver
gadering van gisteren statuten
waaruit zou moeten blijken dat
Zeeland een beslissende stem
binnen het IPO heeft.
Dijkwel vertelde dat de kortin
gen al in de rijksbegroting staan
opgenomen en dat ze dus onver
kort door zouden gaan. En dat
het IPO eventueel ook zonder
Zeeland in zal stemmen.
Het gaat om bezuinigingen die
niet alle provincies hard treffen,
maar Zeeland wel. Het zijn kor
tingen die worden doorgevoerd
Terneuzen - Vanaf een bedrijf
sterrein aan de Haarmanweg in
Terneuzen is een hydraulische
kraan met een waarde van
53.000 gulden gestolen. De
kraan was geplaatst op een aan
hangwagen die eveneens van het
terrein verdween.
in een plan dat cryptisch wordt
aangeduid als.de Decentralisatie
Impuls. Hiermee wordt de her
verdeling van taken tusen Rijk,
gemeente en provincie bedoeld.
Van onze correspondent
Terneuzen - Vandalen heb
ben in de nacht van dinsdag
op woensdag vernielingen
aangericht in de Terneuzen-
se wijk Zeldenrust. Daarbij
moesten vooral planten en
heesters het ontgelden.
Uit de tuin van een woning
aan de Maasstraat werden
niet minder dan zestig coni
feren uit de grond getrok
ken. Verder gooien onbe
kenden een aarden Keulse
pot bij de oprit van een
pand aan de Dommelstraat
omver en trokken ze de
planten eruit. Tevens wer
den in die straat twee heg
gen vernield.
De vandalen maakten ook
nog een buitenlicht bij een
woning aan de Vlietstraat
kapot. De totale schade is
moeilijk te schatten, maar
loopt zeker in de honderden
guldens.
De situatie bij Standfast is vol
gens districtsbestuurder J. Mee
der van de industriebond alar
merend. „Het bedrijf krijgt geen
orders meer voor nieuwbouw en
is daar in sterke mate van afhan
kelijk."
Begin september probeerde de
directie nog te redden wat er te
redden viel door arbeidstijdver
korting aan te vragen voor een
groot deel van het personeel,
maar dat bood geen soelaas.
Standfast verkeert zelfs dermate
in moeilijkheden dat het bedrijf
de ontslagprocedure via het ar
beidsbureau voor zestien perso
neelsleden niet kan volgen. Want
daar geldt een opzegtermijn van
een maand tot een half jaar -
afhankelijk van leeftijd en
dienstjaren van de medewer
kers- en die kan de Breskense
jachtenbouwer niet betalen.
Daarom begint de directie een
ontslagprocedure via de kanton
rechter om de zestien arbeids
contracten sneller te kunnen
ontbinden. Een werknemer
treedt vervroegd uit.
Tijdens overleg met de directie
legde Meeder van de industrie
bond begin deze week voorstel
len op tafel om een regeling te
treffen voor het personeel dat op
straat komt te staan. Maar de
bedrijfsleiding kon geen toezeg
gingen doen over een redelijke
afvloeiingsregeling en eventuele
herplaatsing van werknemers bij
andere bedrijven.
De banen van de resterende vijf
tien mensen lopen voorlopig
geen gevaar, aldus Meeder. „De
directie heeft een plan om de
onderneming met die werkne
mers voort te zetten." De FNV-
bestuurder hoort morgen tijdens
nieuw overleg met de directie
van Standfast of die kansen ziet
tegemoet te komen aan de voor
stellen in het sociaal plan.
Gent - Het stadsbestuur van
Gent is voor ettelijke honderd
duizenden guldens opgelicht
door zijn brandstoffenleveran-
cier. Ook de welzijnsdienst
OCMW is voor een bedrag van
om en nabij de vijftigduizend
gulden benadeeld door de
brandstoffenhandelaar.
Het OCMW heeft inmiddels een
klacht ingediend bij het Gentse
parket, het stadsbestuur heeft
dat nog niet gedaan omdat het
eerst zelf nader onderzoek naar
de omvang van de oplichting wil
doen.
De brandstoffenhandelaar
bracht de beide overheidsinstan
ties te hoge facturen in rekening.
Het gesjoemel met de facturen is
nog maar een paar weken gele
den ontdekt, maar werd vermoe
delijk stil gehouden omdat de
betrokken leverancier zou heb
ben aangeboden het teveel in
rekening gebrachte bedrag on
middellijk terug te storten.
(ADVERTENTIE)
NAC-Ajax kaartjes te koop
Tel. 076-206543 na 17.06
uur.
'oor onze redacteur
lees Maas
Toe is het toch gesteld met de
lieuwe bestuurscultuur in
iet provinciaal bestuur? De
lieuwe Middelburgse open-
ïeid, uit nood geboren na de
aatste verkiezingen, toen
Zeeland een parlement kreeg
lat de fouten met de open-
laarheid in de belastingaffai-
'e kost wat kost wilde ver
lijden. Hoe is het daarmee
iesteld?
plecht, vindt het Zeeuwse CDA.
In de eerste ronde van de begro-
Jingsdebatten klaagt de fractie
Steen en been, en dan in het
pijzonder over de openbaarheid
jvan bestuur naar de statenleden
Joe. Gedeputeerde Staten,
Bchrijft de fractie, geven veel te
weinig relevante informatie over
net name de voortgang van de
oeververbinding WOV en de fi
nanciële afwikkeling van het
ouderenbeleid. En dat maakt het
regeren voor de christen-demo
craten buitengemeen lastig, vin
den ze.
Het zit de politici zo hoog dat
zelfs Thorbecke erbij wordt ge
haald in de schriftelijke be
schouwingen op de provinciebe
groting. Soms is openbaarheid
'een groot valsch woord', zo
wordt de staatsman geciteerd.
Een groot valsch woord. Dat is
nogal wat. Het steekt het CDA
dat de tot nu toe supergeheime
informatie over de offertes van
de WOV niet integraal naar de
fractie is gelekt, informeel of
formeel. Het steekt het CDA dat
WD-gedeputeerde Hennekeij
(waterstaat) in de pers medede
lingen deed over de veerdien
sten, zonder dat die informatie
het CDA-kamp eerst had be
reikt. En het steekt het CDA dat
bijna een miljoen gulden Zeeuws
geld zonder tussentijdse rappor
tages is opgegaan aan Het Zilve
ren Schor. En wat gaat de slui
ting van de zes bejaardentehuis-
jes precies kosten? GS weten
veel meer, vermoedt het CDA,
dan ze loslaten aan de Staten.
De frustratie van de christen-de
mocraten over dit alles is de
afgelopen maanden sterk ge
groeid. Het feit dat de fraotie
zelf twee gedeputeerden in GS
heeft zitten en dus ongetwijfeld
over goede kanalen kan beschik
ken maar het kennelijk niet doet,
laat dat onverlet. Een groot
valsch woord, dat stempel drukt
de fractie nu op het beleid van
GS.
De kritiek op de bestuurscultuur
an sich doet een beetje vreemd
verwrongen aan. Het CDA
maakt immers als grootste
Zeeuwse" partij prominent deel
uit van die cultuur.
Als het CDA in dit kader open
baarheid zegt, bedoelt de fractie
openbaarheid naar het CDA toe
en veel minder naar de pers en
de burger. Immers, ettelijke
CDA'ers klaagden de afgelopen
tijd over het feit dat Hennekeij
een belangrijke vergadering over
die WOV openbaar maakte. „Als
die vergadering besloten was ge
weest, hadden wij pas echt goede
informatie gekregen, nu hield de
gedeputeerde zich op de vlakte,"
zo luidde de klacht uit de CDA-
gelederen.
De selectieve verontwaardiging
van de fractie kan nauwelijks
slaan op de openbaarheid van
bestuur die GS richting pers en
burger onderhouden. Ideaal is de
situatie nog lang niet in Zeeland,
maar anderzijds zijn veel pro
vinciale besturen zo gesloten als
een pot vergeleken bij Zeeland.
GS-stukken zijn openbaar, in
welke provincie zie je dat ook?
Al wordt er traditioneel nooit
gerept van de stemverhoudingen
binnen het college, dat blijven
notabele geheimen. Maar ambte
naren in het provinciehuis staan
altijd klaar om informatie te
geven over allerlei zaken en uit
de afdeling Voorlichting stroomt
regelmatig een vloed van infor
matiebulletins voor de burgers,
over alles en nog wat. Of het nu
gaat om een uitleg over het wa
terhuishoudingsplan, het wel en
wee van een zeldzaam zangvo
geltje in een nieuw natuurge
bied, of de grove problemen rond
de vervuilde baggerspecie.
In dit kader is de betiteling 'een
groot valsch woord' buitenge
woon ongenuanceerd. Los van
het feit dat Hennekeij met zijn
informatie over de WOV op eie
ren loopt. Het gaat om aanbeste
dingen, om miljoenen guldens,
om bedrijfsbelangen en om de
onderhandelingspositie van de
provincie. Dus is discretie gebo
den. Iedereen begrijpt dat, ook
het CDA. Maar het steekt. Al
lang. En daarom krijgen GS een
veeg uit de pan van de oude
Thorbecke.
Een thuisbankier bekijkt
dan even de voordelige rentetarieven
van de Postbank.
Lenen hoeft helemaal niet
duur te zijn. Tenminste als je bij
de Postbank leent.
VVant de Postbank hanteert
rentetarieven die tot de laagste
van Nederland behoren.
Lenen bij de Postbank is
niet alleen voordelig, maar ook
makkelijk. U leent namelijk
gewoon thuis. Met alle privacy
van dien. U belt 06-0400 en u
krijgt een folder met aanvraag
formulier over het doorlo
pend krediet of de persoon
lijke lening thuisgestuurd.
II leest op uw gemak
de folders door. II hoeft
eigenlijk alleen maar de
deur uit om het aanvraag
formulier op de bus te doen.
En dan is het ook
nog eens onbezorgd lenen
bij de Postbank.
Want de Postbank is
niet voor niets een van de
grootste leeninstellingen
van Nederland.
Een leeninstelling
met heldere informatie en
een adequate afhandeling.
En met extra's
als het boetevrij vervroegd
aflossen van de lening
en kwijtschelding van de
schuld na overlijden.
Met andere woorden: als u
voor de makkelijkste weg kiest,
kiest u meteen voor de beste.
Lenen doe je gewoon bij de Postbank.