ERA 1.200,- DE STEM Meevallertje voor Zeeland „Lenen is al duur genoeg rs Ui oemmï Het Thorbecke-gevoel van het Zeeuwse CDA Verkeersorgaan Zeeland ziet heil in verkeerscursussen voor ouderen Provincie mag deel bezuinigingen uitsmeren over meerdere jaren Gemeentesecretaris met de dood bedreigd Oudere automobilist oefent droog in Hulst Helft werknemers Standfast Yachts verliest haar baan waliteit. v.a. 37.695 Vrijstelling BRUIDSMOOE Hydraulische kraan spoorloos Vandalen slaan toe in Terneuzen Stad Gent voor tonnen opgelicht POSTBANK 'lt u natuurlijk ers heeft daar tbook. Onge- ij weegt nog MHz i386sl MB, de harde tsenbord met te om applica- ctionaliteit is gedacht. Want tieprijs! Voor een opmerke- 'ulip-dealer in 06-0995559. e ongelukken helpen voorkó- belangrijk hulpmiddel om on- uit een recent onderzoek van eurs Primera's (LX en SLX mo- zien van airconditioning voor iet de 4.200,- die er voor staat, len en omdat we zuinig zijn op we Primera doet meer voor de kende kreukelzones en schok- oor 'n auto met airco, ook dat TE EEN OFFERTE OP MAAT, 100 KM PER JAAR (OPERATIONELE LEASE). derhoud en vervangend vervoer. tburg, Garage Adriaansen, Baljuw ispolderstraat 25, tel. 0115 7-2710 kontakt met illeen voor het n vaste (sex) comm.). De 'elatie is en echter door een sex mog. jij ook in een atie. Laat iets 3eheimh.verz. 47. poeken srteerders, even o.nr. en belo- en brieven eren c.q. twoorden, erkelijk te NAC bestuur bedankt! millitaire dienst? Wij behandelen deze zaken m.m.v. gespecialiseerde ju risten ook in beroepszaken. Kansloze zaken worden niet aangenomen. Geves tigd sinds 1946. Bureau Wolters B.V. Heerdlaan 39-41Postbus 16, 6720 AA Bennekom. Tel: 08389-14329/14640. Fax: 08389-16922 Paintball Party Lunch-games-Brab.buffe' 99,- p.p. Parkhotel Nispen, 01656-5951. "nF MEESTE EN DE MOOISTE l.UIDSJURKEN Hoogeind 8 (winkelcentrum Epelenberg) Breda 076-228173 24 jan. bruidsmodeshow 5 in 't Turfschip Breda 5 Zeeland DONDERDAG 28 OKTOBER 1993 DEEL t/an onze verslaggever Buist - Het Regionaal Verkeersor gaan Zeeland (ROVZ) ziet heil in permanente verkeerscursussen voor ouderen om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers onder die groep terug te dringen. Wellicht de beste manier om dat aan te pakken is om de ouderenorganisaties een spilfunctie te geven bij het opzetten en de organisatie van verkeerscursus sen. ROVZ-voorzitter, gedeputeerde J. Hennekeij sloeg gisteren die weg in bij de start van een proefproject in Hulst, waar zo'n tachtig ouderen een rijvaar- digheidstest'aflegden. „De wijze waarop een en ander is georganiseerd, is voor het ROVZ bui tengewoon interessant. De opzet: orga nisatie via de Stichting Welzijn voor Ouderen met als participanten de sectie Basiseducatie en Vormings- en Ontwik kelingswerk van het ROC, plaatselijke rij-instructeurs en ouderenvoorlichters van Veilig Verkeer Nederland, is moge lijk dé formule om in Zeeland verkeer- seducatie aan ouderen een permanent karakter te geven", aldus Hennekeij. Statistieken leren dat ouderen een risi cogroep in het verkeer vormen. Een kwart van de verkeersdoden in Zeeland is ouder dan 65 jaar, terwijl deze leef tijdsgroep slechts 16 procent van de Zeeuwse bevolking uitmaakt. Als het mis gaat gaat het ook goed mis. De kans op dodelijk letsel is bij ouderen boven 65 jaar drie keer zo groot als bij de groep van 18 tot 23 jaar en twee keer zo groot als bij de groep van 40 tot 65 jaar, gaf Hennekeij aan. Ouderen zijn volgens de gedeputeerde kwetsbaarder in het verkeer omdat hun waarnemingsvermogen in het algemeen minder is en ze minder snel kunnen reageren. Ze haalden hun rijbewijs in een periode waarin veel verkeersregels en -situaties anders waren dan nu. In hun voordeel werkt dat ze meer rijerva ring hebben en een minder riskante rijstijl. De problemen zullen volgens Hennekeij in de toekomst alleen maar 'groter wor den omdat ouderen, die voor hun con tacten aangewezen zijn op het verkeer, langer zelfstandig wonen en de vergrij zing toeneemt. Hennekeij ziet drie mo gelijkheden om daar iets aan te doen. Het verbeteren van de toegankelijkheid en bereikbaarheid van voorzieningen waarop de ouderen zijn aangewezen, het optimaliseren van het openbaar ver voer en het beïnvloeden van het ver keersgedrag door cursussen. Verkeerscursussen waarbij ouderen wordt geleerd om te gaan met de veran derde verkeersomstandigheden en slechte ingesleten gewoonten worden afgeleerd, kunnen de risico's voor de ouderen danig verminderen, verwacht Hennekeij. bewijs daarvoor wordt misschien door de stichting Welzijn voor Ouderen geleverd die naar ver wachting binnen korte tijd de resulta ten van de eerste rijvaardigheidstesten aan Hennekeij kan overleggen. Van onze verslaggever Kloosterzande - De Honte- nisser gemeentesecretaris F. van Kuppeveld is eerder deze maand met de dood bedreigd. Op het stadhuis kwam begin oktober een telefoontje binnen met de mededeling dat Van Kup peveld 'de avond niet zou halen'. De secretaris heeft aangifte gedaan bij de politie. Nader onderzoek heeft echter niets opgeleverd. „Wat kun je doen met een anoniem telefoontje. Bovendien heb ik zelf de stem niet gehoord. De telefoniste heeft de hoorn opgepakt", zei Van Kuppeveld gisteren. Op het hoofdkantoor van De Stem in Breda kwam dins dagnacht over dezelfde kwes tie een anoniem telefoontje binnen. Een man vertelde dat de bedreiging te maken heeft met het gerechtelijk vooron derzoek dat momenteel loopt naar een ambtenaar van de gemeente die verdacht wordt van valsheid in geschrifte. De man, die inwoners van Hulst en Hontenisse zou hebben ge holpen uit militaire dienst te blijven, is geschorst. Van Kuppeveld zei gisteren dat dat verband niet gelegd is in het telefoontje d«t op het stadhuis binnenkwam. „Er werd alleen verteld dat ik de avond niet zou halen. Geluk kig is er niets gebeurd". Een deelnemer aan de riivaardiqheidstest (rechts) wordt nauwlettend in de gaten gehouden door een rij-instructrice. 1 FOTO WIM KOOYMAN Van orize verslaggever Frank Deij Hulst - „Als je precies volgens de regels moet rijden sta je altijd stil". Albert van Raemdonck (74) uit Hulst is het er niet mee eens dat zijn rij-in- structeur hem aanrekent dat hij in Terhole vlak voor een aankomende auto de weg opvliegt. De bestuurder moet een flinke draai aan zijn stuur geven om Albert te ontwijken. „Ik zag hem niet te laat. Het kon nog makkelijk", zegt Albert die veertig jaar zijn rijbewijs op zak heeft. „Bovendien mogen ze hier maar vijftig rijden". En dat zijn rij-instructeur hem in Sint-Jansteen een weg instuurt met een verbodsbord voor autoverkeer vindt hij eigenlijk niet horen op zo'n dag. „Dat was een instinker. Maar het is waar. Ik had het moeten zien. Maar ik heb precies zo gereden zoals ik normaal rij, zodat ik kan zien wat ik fout doe. Daar gaat het vandaag toch om". Ouderen in het verkeer. Voor menig jonge ling zijn ze een ergernis op de weg. Zeker oude mannen met een hoed op, stevig ingesnoerd, de lippen bijna tegen de voor ruit geplakt vormen het stereotiepe schrik beeld op de weg. Ze vormen ook een risico-groep. Uit ongevallencijfers blijkt dat een kwart van de verkeersdoden in Zeeland oudere verkeersdeelnemers zijn, terwijl ze 16 procent van de Zeeuwse bevolking uitmaakt. De stichting Welzijn voor Ouderen in Hulst onderwierp gisteren in samenwer king met het Regionaal Verkeersorgaan Zeeland 80 ouderen aan een strenge rij vaardigheidstest. En testte de chauffeurs aansluitend op hun gehoor-, gezichts- en reactievermogen om antwoorden te krijgen op de vraag of de deelnemers nog wel verantwoord aan het verkeer kunnen deel nemen. Het gaat voor het ROVZ, die er 8600 gulden aan meebetaalt, om een proef. Verkeerscursussen voor ouderen is mis schien de formule om ouderen meer zelf verzekerd de weg op te laten gaan en het aantal verkeersslachtoffers terug te bren gen, oppert ROVZ-voorzitter gedeputeerde J. Hennekeij. Albert van Raemdonck stapt even over negen als een van de eersten achter het stuur van zijn eigen Japanner. „De deelne mers eerst nog laten wennen aan een lesauto is wat teveel gevraagd", zegt rij-in- structeur A. Hermans. Albert is vol ver trouwen. Hij rijdt nog regelmatig grote afstanden, naar Hilversum en Boxmeer, en is voor de duvel en zijn ouwe moer niet bang. „Er zijn kennissen die niet over de ring in Antwerpen durven rijden. Daar heb ik geen last van". Eigen vervoer Hij vindt dat ouderen in Zeeland aangewe zen zijn op eigen vervoer en wil zo lang mogelijk blijven rijden. Hij heeft een doch ter in Boxmeer. Eén keer is hij met het openbaar vervoer gegaan. Dat kostte hem vijf uur. Met zijn eigen autootje doet hij er twee uur over. Albert ontpopt zich als een vlot rijder die het verkeer om zich heen niet altijd in de gaten houdt. Voor spiegels kijken krijgt hij later, wanneer de rij-instructeur hem bij praat over zijn rijgedrag, dan ook een B-tje. „Goed in de rechterspiegel kijken. Zeker bij het afslaan want er kunnen fieters aankomen", luidt het advies. „Kan wel zijn, maar in de praktijk weet ik natuurlijk dat ik ze al voorbij gereden ben", stribbelt Albert tegen. Maar er is meer gebeurd tijdens het half uur durende ritje. Hij is een keer stil gevallen, verleende een keer geen voorrang (maar dat bleef zonder gevolgen) en reed een straat in die voor-auto's verboden is. „Uw examen had u vandaag niet gehaald", zegt de rij-instructeur. „Maar het was een plezier om met u te rijden. Uw rijstijl is goed. Het tempo is goed. Je hebt veel ouderen die niet meer mee kunnen in het verkeer. Die te voorzichtig rijden. Ze mis sen overzicht omdat hun waarnemingsver mogen verminderd is, blijven bij een krui sing treuzelen terwijl een ander al lang heeft gezien dat de weg vrij is. Ik vind dat u voor uw leeftijd nog prima rijdt", com plimenteert de rij-instrcuteur Albert. „Al leen moet u een beetje beter naar de borden kijken". Van onze verslaggever Middelburg - Staatssecretaris Nauta (binnenlandse za ken) gaat ermee akkoord om van de 2,9 miljoen gulden die Zeeland de komende jaren moet bezuinigen, negen ton enkele jaren uit te stellen. Met die boodschap riep gedeputeerde Dijkwel (interprovinciaal overleg) gisteren een spoedcommissie van Provinciale Staten bijeen. Breskens - De helft van de 32 mensen die in vaste dienst zijn bij jachtwerf Standfast Yachts in Breskens verliest haar baan. De directie van het bedrijf studeert momenteel op voorstellen die de Industriebond FNV in een sociaal plan heeft gedaan. Dijkwel vroeg de politici naar verdere opdrachten in de onder handelingen via het Inter Pro vinciaal Overleg (IPO), maar hij stelde zelf voor met het uitstel akkoord te gaan. „Want uitstel van de kortingen betekent tijd winst en dat kan een wapen zijn," aldus Dijkwel. Hij vond zijn voornaamste te genstanders gisteren bij het CDA. Daar was men helemaal niet blij met de gang van zaken. Met name de. statenleden Van Tatenhove en De Boelegden Dijkwel het vuur aan de sche nen. De Boe vond dat Dijkwel dg 'onderhandelingsruimte' van Zeeland gewoon wilde weggeven door nu al in te stemmen met de kortingen. Van Tatenhove maakte zich kwaad over het feit dat hij niet voldoende informatie had gekre gen om 'de volledige gevolgen voor Zeeland' te kunnen over zien. Hij maakte bezwaar tegen de haast van Dijkwel. In feite ging het het CDA er om, om erachter te komen wat er gebeurt als Zeeland binnen het IPO (dat namens de twaalf pro vincies het akkoord over de kor tingen met Nauta gaat tekenen) tegenstemt. Eerder berichten wilden dat Zeeland een veto zou hebben en dat dan de hele zaak niet door zou gaan. De Boe citeerde staande de ver gadering van gisteren statuten waaruit zou moeten blijken dat Zeeland een beslissende stem binnen het IPO heeft. Dijkwel vertelde dat de kortin gen al in de rijksbegroting staan opgenomen en dat ze dus onver kort door zouden gaan. En dat het IPO eventueel ook zonder Zeeland in zal stemmen. Het gaat om bezuinigingen die niet alle provincies hard treffen, maar Zeeland wel. Het zijn kor tingen die worden doorgevoerd Terneuzen - Vanaf een bedrijf sterrein aan de Haarmanweg in Terneuzen is een hydraulische kraan met een waarde van 53.000 gulden gestolen. De kraan was geplaatst op een aan hangwagen die eveneens van het terrein verdween. in een plan dat cryptisch wordt aangeduid als.de Decentralisatie Impuls. Hiermee wordt de her verdeling van taken tusen Rijk, gemeente en provincie bedoeld. Van onze correspondent Terneuzen - Vandalen heb ben in de nacht van dinsdag op woensdag vernielingen aangericht in de Terneuzen- se wijk Zeldenrust. Daarbij moesten vooral planten en heesters het ontgelden. Uit de tuin van een woning aan de Maasstraat werden niet minder dan zestig coni feren uit de grond getrok ken. Verder gooien onbe kenden een aarden Keulse pot bij de oprit van een pand aan de Dommelstraat omver en trokken ze de planten eruit. Tevens wer den in die straat twee heg gen vernield. De vandalen maakten ook nog een buitenlicht bij een woning aan de Vlietstraat kapot. De totale schade is moeilijk te schatten, maar loopt zeker in de honderden guldens. De situatie bij Standfast is vol gens districtsbestuurder J. Mee der van de industriebond alar merend. „Het bedrijf krijgt geen orders meer voor nieuwbouw en is daar in sterke mate van afhan kelijk." Begin september probeerde de directie nog te redden wat er te redden viel door arbeidstijdver korting aan te vragen voor een groot deel van het personeel, maar dat bood geen soelaas. Standfast verkeert zelfs dermate in moeilijkheden dat het bedrijf de ontslagprocedure via het ar beidsbureau voor zestien perso neelsleden niet kan volgen. Want daar geldt een opzegtermijn van een maand tot een half jaar - afhankelijk van leeftijd en dienstjaren van de medewer kers- en die kan de Breskense jachtenbouwer niet betalen. Daarom begint de directie een ontslagprocedure via de kanton rechter om de zestien arbeids contracten sneller te kunnen ontbinden. Een werknemer treedt vervroegd uit. Tijdens overleg met de directie legde Meeder van de industrie bond begin deze week voorstel len op tafel om een regeling te treffen voor het personeel dat op straat komt te staan. Maar de bedrijfsleiding kon geen toezeg gingen doen over een redelijke afvloeiingsregeling en eventuele herplaatsing van werknemers bij andere bedrijven. De banen van de resterende vijf tien mensen lopen voorlopig geen gevaar, aldus Meeder. „De directie heeft een plan om de onderneming met die werkne mers voort te zetten." De FNV- bestuurder hoort morgen tijdens nieuw overleg met de directie van Standfast of die kansen ziet tegemoet te komen aan de voor stellen in het sociaal plan. Gent - Het stadsbestuur van Gent is voor ettelijke honderd duizenden guldens opgelicht door zijn brandstoffenleveran- cier. Ook de welzijnsdienst OCMW is voor een bedrag van om en nabij de vijftigduizend gulden benadeeld door de brandstoffenhandelaar. Het OCMW heeft inmiddels een klacht ingediend bij het Gentse parket, het stadsbestuur heeft dat nog niet gedaan omdat het eerst zelf nader onderzoek naar de omvang van de oplichting wil doen. De brandstoffenhandelaar bracht de beide overheidsinstan ties te hoge facturen in rekening. Het gesjoemel met de facturen is nog maar een paar weken gele den ontdekt, maar werd vermoe delijk stil gehouden omdat de betrokken leverancier zou heb ben aangeboden het teveel in rekening gebrachte bedrag on middellijk terug te storten. (ADVERTENTIE) NAC-Ajax kaartjes te koop Tel. 076-206543 na 17.06 uur. 'oor onze redacteur lees Maas Toe is het toch gesteld met de lieuwe bestuurscultuur in iet provinciaal bestuur? De lieuwe Middelburgse open- ïeid, uit nood geboren na de aatste verkiezingen, toen Zeeland een parlement kreeg lat de fouten met de open- laarheid in de belastingaffai- 'e kost wat kost wilde ver lijden. Hoe is het daarmee iesteld? plecht, vindt het Zeeuwse CDA. In de eerste ronde van de begro- Jingsdebatten klaagt de fractie Steen en been, en dan in het pijzonder over de openbaarheid jvan bestuur naar de statenleden Joe. Gedeputeerde Staten, Bchrijft de fractie, geven veel te weinig relevante informatie over net name de voortgang van de oeververbinding WOV en de fi nanciële afwikkeling van het ouderenbeleid. En dat maakt het regeren voor de christen-demo craten buitengemeen lastig, vin den ze. Het zit de politici zo hoog dat zelfs Thorbecke erbij wordt ge haald in de schriftelijke be schouwingen op de provinciebe groting. Soms is openbaarheid 'een groot valsch woord', zo wordt de staatsman geciteerd. Een groot valsch woord. Dat is nogal wat. Het steekt het CDA dat de tot nu toe supergeheime informatie over de offertes van de WOV niet integraal naar de fractie is gelekt, informeel of formeel. Het steekt het CDA dat WD-gedeputeerde Hennekeij (waterstaat) in de pers medede lingen deed over de veerdien sten, zonder dat die informatie het CDA-kamp eerst had be reikt. En het steekt het CDA dat bijna een miljoen gulden Zeeuws geld zonder tussentijdse rappor tages is opgegaan aan Het Zilve ren Schor. En wat gaat de slui ting van de zes bejaardentehuis- jes precies kosten? GS weten veel meer, vermoedt het CDA, dan ze loslaten aan de Staten. De frustratie van de christen-de mocraten over dit alles is de afgelopen maanden sterk ge groeid. Het feit dat de fraotie zelf twee gedeputeerden in GS heeft zitten en dus ongetwijfeld over goede kanalen kan beschik ken maar het kennelijk niet doet, laat dat onverlet. Een groot valsch woord, dat stempel drukt de fractie nu op het beleid van GS. De kritiek op de bestuurscultuur an sich doet een beetje vreemd verwrongen aan. Het CDA maakt immers als grootste Zeeuwse" partij prominent deel uit van die cultuur. Als het CDA in dit kader open baarheid zegt, bedoelt de fractie openbaarheid naar het CDA toe en veel minder naar de pers en de burger. Immers, ettelijke CDA'ers klaagden de afgelopen tijd over het feit dat Hennekeij een belangrijke vergadering over die WOV openbaar maakte. „Als die vergadering besloten was ge weest, hadden wij pas echt goede informatie gekregen, nu hield de gedeputeerde zich op de vlakte," zo luidde de klacht uit de CDA- gelederen. De selectieve verontwaardiging van de fractie kan nauwelijks slaan op de openbaarheid van bestuur die GS richting pers en burger onderhouden. Ideaal is de situatie nog lang niet in Zeeland, maar anderzijds zijn veel pro vinciale besturen zo gesloten als een pot vergeleken bij Zeeland. GS-stukken zijn openbaar, in welke provincie zie je dat ook? Al wordt er traditioneel nooit gerept van de stemverhoudingen binnen het college, dat blijven notabele geheimen. Maar ambte naren in het provinciehuis staan altijd klaar om informatie te geven over allerlei zaken en uit de afdeling Voorlichting stroomt regelmatig een vloed van infor matiebulletins voor de burgers, over alles en nog wat. Of het nu gaat om een uitleg over het wa terhuishoudingsplan, het wel en wee van een zeldzaam zangvo geltje in een nieuw natuurge bied, of de grove problemen rond de vervuilde baggerspecie. In dit kader is de betiteling 'een groot valsch woord' buitenge woon ongenuanceerd. Los van het feit dat Hennekeij met zijn informatie over de WOV op eie ren loopt. Het gaat om aanbeste dingen, om miljoenen guldens, om bedrijfsbelangen en om de onderhandelingspositie van de provincie. Dus is discretie gebo den. Iedereen begrijpt dat, ook het CDA. Maar het steekt. Al lang. En daarom krijgen GS een veeg uit de pan van de oude Thorbecke. Een thuisbankier bekijkt dan even de voordelige rentetarieven van de Postbank. Lenen hoeft helemaal niet duur te zijn. Tenminste als je bij de Postbank leent. VVant de Postbank hanteert rentetarieven die tot de laagste van Nederland behoren. Lenen bij de Postbank is niet alleen voordelig, maar ook makkelijk. U leent namelijk gewoon thuis. Met alle privacy van dien. U belt 06-0400 en u krijgt een folder met aanvraag formulier over het doorlo pend krediet of de persoon lijke lening thuisgestuurd. II leest op uw gemak de folders door. II hoeft eigenlijk alleen maar de deur uit om het aanvraag formulier op de bus te doen. En dan is het ook nog eens onbezorgd lenen bij de Postbank. Want de Postbank is niet voor niets een van de grootste leeninstellingen van Nederland. Een leeninstelling met heldere informatie en een adequate afhandeling. En met extra's als het boetevrij vervroegd aflossen van de lening en kwijtschelding van de schuld na overlijden. Met andere woorden: als u voor de makkelijkste weg kiest, kiest u meteen voor de beste. Lenen doe je gewoon bij de Postbank.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 15