Uitstel van betaling United Bus
Dagbladuitgevers willen samenwerking met regionale omroepen
Overleg Air France hervat na felle botsingen
Blunderende gendarme laat verontreinigde spijsolie door
Minder terugval op
markt geluidsdragers
Autobus-bouwer niet langer in staat salarissen personeel te betalen
AS
ECONOMIE
GWK wijzigen
naam wegens
verwarring met
fraudeurs
ECONOMIE KORT
S 01650-52288
G 23 OKTOBER 1993
45,50
106,50
62,00
91.50
80.60
73,70
999,00
44,20
19,50
54,10
39,70
53,50
32,10
36,50
550,00
27,30
63,80
4,30
59,10
42,10
41,00
68,50
699.00
19,50
60,30
11,80
18,10
49,70
13,30
24,00
73,50
Wall Street
21/10 22/10
70 71%
33% 33'/,
58% 57%
55% 55%
17% 17%
15% 16%
38% 38%
16% 16%
96 95%
1» 11%
52 53
37% 36%
35% 35%
35 35%
46 45%
57% 57%
64% 64%
59 59%
97% 96
45% 46
45% 44%
72 71%
45 44%
91% 93%
23% 22
90 91
32 32%
80% 81%
31% 31%
20% 20%
44% 44%
104% 105
59% 58
19 18
68% 67%
58% 61
13% 13%
15% 15%
24 23%
Goud
onbewerkt 21,880-22,480 per kg.
bewerkt 24,080 per kg.
Zilver
zilver onbewerkt 230-300 per kg.
bewerkt 340 laten per kg
amer.brands
amer tel tel
amoco corp
asarco inc
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
ch«j(j(ta
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digit, equipm.
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int.tel.tel,
klm airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
penn central
philips
primerica
royal dutch
sears roebuck
sfe-south pac.
texaco inc
united techn.
westinghouse
whitman corp
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
1 gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
65,00
362
6,40
7,40
67,50
349
4,60
5,40 a
70,00
1346
3,30
3,90
72,50
1617
2,00
2,80
52,50
328
19,30
20,50
65,00
349
13,00
13,50
70,00
1207
11,80
12,00
95,00
388
3,50
4,30
100,00
576
1,80
2,10
100,00
367
3,60
4,00
80,00
831
4,00
5,20
185,00
337
3,50
4,50
190,00
320
2,50
3,00
190,00
388
3,40
4,00
200,00
293
1,80
2,30
185,00
382
2,50
2,00
375,00
517
9,10
12,80
380,00
787
6,10
9,20
385,00
688
3,80
6,00
390,00
564
2,50
3,80
380,00
470
9,00
12,30 b
390,00
328
7,40
9,80
355,00
1010
0,60
0,50
360,00
1315
0,90
0,80
365,00
1392
1,40
1,20
370,00
640
2,20
1,90
375,00
666
3,30 a
2,60
380,00
524
5,20 a
4,00
385,00
584
8,50 a
5,90
390,00
301
12,00 a
8,20
360,00
623
2,40
2,20
380,00
303
7,00
6,10
375,00
680
7,00
6,30
380,00
946
9,00
8,00
380,00
601
12,00
11,00
25,00
305
1,20
1,50
90,00
924
1,00
1,40
42,50
529
2,00 a
2,10
34,50
521
3,60
4,60
37,00
305
2,20 a
3,00
195,00
476
2,90 a
1,90
37,50
1159
1,90
2,20
40,00
351
0,90
1,00
37,50
1071
2,90
2,90
40,00
338
2,50
2,60
35,00
79!
3,40
3,40
35,00
299
4,30
4,40
205,00
394
13,00
14,00
210,00
324
10,30 a
10,70
P
1610
4,50 a
4,50
70531 Wilmont Assurantiën, Freesiaberg
30, 4708 CE Roosendaal. Assurantiebemid
deling.
70532 Jurda, Gastelseweg 50,4702 TB Roo
sendaal. Fabricage van klompen, klomp
schoenen en babysloffen en -schoentjes,
alsmede de groothandel hierin.
70533 Huidverzorging 'Acribie', Se
ringstraat 55, 4621 DC Bergen op Zoom.
Dienstverlening, t.w. gelaatsverzorging en
kleurenanalyse.
70534 UB Snackfoods Europe BV, Vine-
loolaan, P, 18, 4611 AN Bergen op Zoom.
Houdstermaatschappij, alsmede het opne
men en verstrekken van leningen en het
verstrekken van zekerheden, al dan niet
voor schulden van anderen.
70535 Alltech/Applied Science BV, Takke-
bijsters-69a, 4817 BL Breda. Fabriceren van
laboratoriummateriaal, precisietoestellen
voor laboratoria, evenals hun inkoop, ver
koop, invoer, uitvoer, evenals de handel in
diverse organische chemische produkten.
70536 Lex Beins BV, Boeimeerlaan 94a,
4819 BJ Breda. Advisering en dienstverle
ning op het gebied van management. Het
geven van opleiding en training op het
gebied van informatica. Het beheren van
gelden en andere vermogenswaarden en
het beleggen in- en het exploiteren van
(reg/stergoederen, effekten daaronder be
grepen).
70537 Ton Berends BV, Tilburgseweg 257,
4817 BD Breda. Advisering en dienstverle
ning op het gebied van management. Het
geven van opleiding en training op het
gebied van informatica. Het beheren van
gelden en andere vermogenswaarden en
het beleggen in- en het exploiteren van
(register)goederen, effecten daaronder be
grepen.
70538 CSU Beveiliging BV, St. Antonius-
straat 31, 4902 PT Oosterhout NB Alle
beveiligings-, bewakings- en controledien
sten en het leveren van beveiligingsappa
ratuur.
70539 Jee-EM Beheer BV 10, Zouavenlaan
la, 4731 EM Oudenbosch. Beheer en be
legging, adviesmanagement en bemidde
ling van registergoederen, alsmede deel
nemen in etc.
70540 Art-design, dr. J M. den Uylstraat 3,
4908 CS Oosterhout NB De import van,
alsmede de groothandel in diverse roeren
de goederengroepen. Het aanbrengen van
striping en belettering vnl op bedrijfs
auto's
70541 Huize 'Krystle', Rozestraat 40 4702
CN Roosendaal Privehuis.
70543 Moerenhout-Smids, Wildestraat 7,
4845 PK Wagenberg. Agrarisch loonbedrijf/
handwerk
70544 Dagmarkt Zevenbergen. Zoetendaal
125, 4761 TT Zevenbergen Detailhandel in
food en non-food.
70545 Barth Electronic Publishing, Da-
hliastraat 13a, 4818 HJ Breda Buro voor
desk top publishing.
70546 't Jagthuys, Dorpstraat 3, 4851 CJ
Ulvenhout. Café-restaurantbedrijf.
70547 Ro Co, Kesterenlaan 116, 4822 WK
Breda. Kleinhandel in gebruikte en ongere-
gelde goederen.
ZATERDAG 23 OKTOBER 1993
Amsterdam (anp) - Uitgevers van
dagbladen moeten samen met regio
nale en lokale omroepen radio gaan
maken. Kranten hebben de taak
fm-frequenties te exploiteren, nadat
met de publieke zendgemachtigden
overeenstemming is bereikt over de
verdeling van zendtijd en reclame
inkomsten.
Dat schrijft de vereniging De Neder
landse Dagbladpers (NDP) in een brief
aan mediaminister D'Ancona.
Volgens de dagbladuitgevers biedt een
systeem van 'kanaal-deling' de kans om
tot een evenwichtig samenhangend me
diabeleid te komen. Daarbij kan in de
ogen van de NDP rekening worden
gehouden met de belangen van alle
betrokken media, zonder dat de betrok
ken partijen onderling strijd leveren om
etherfrequenties.
Verder hoeft de publieke financiering
van regionale en lokale omroep niet te
worden herzien en de pers kan in het
harmoniemodel meer uitzicht krijgen
op een multi-mediale toekomst.
De NDP zet zich hiermee nadrukkelijk
af tegen het door D'Ancona voorgestel
de toekomstperspectief om grote lokale
en regionale ormoepen te laten samen
werken in publieke gewestelijke omroe
pen, de kleine lokale omroep te beper
ken tot de kabel en de overblijvende
freqenties een commerciële bestemming
te geven.
Volgens de dagbladuitgevers is het niet
wenselijk in de regio's een duaal bestel
te creëren. Van concurrentie tussen pu
blieke en commerciële omroep zullen'
alle betrokken schade ondervinden, al
dus het NDP-bestuur.
Bij 'kanaal-deling' zijn de vooruitzich
ten volgens de uitgevers beter. Kranten
en omroepen kunnen op zinvolle wijze
uitbreiding geven aan vormen van sa
menwerking, voor regionale en lokale
omroepen wordt de gewenste integratie
bereikt en de stations, schrijft de NDP,
zijn dankzij de inzet van de uitgevers
ook verzekerd van uitzendingen wan
neer zij niet in de lucht zijn.
Dat zou verder als voordeel hebben dat
de druk wegvalt om met ontoereikende
middelen zoveel mogelijk uitzenduren
te vullen.
Verder vraagt de NDP maatregelen te
gen nutsbedrijven die kabelnetten ex
ploiteren. Volgens de uitgevers zijn er
nu te vaak incidenten. Zo zijn er op dit
moment in een aantal plaatsen proble
men bij verlenging van de contracten
voor gezamenlijke reclame-exploitatie.-
Verder weren nutsbedrijven steeds va
ker kabelkranten van uitgevers om
voorrang te geven aan eigen commer
ciële activiteiten.
Veldhoven (anp) - Bussenbouwer United Bus in Veldho
ven heeft uitstel van betaling gekregen van de rechtbank
in Den Bosch. Gisteren bleken de banken niet langer
bereid 25 miljoen gulden te betalen voor verdere sane
ring van het bedrijf.
De aanvraag om uitstel van be
taling kwam gisteren bij perso
neel en bonden aan als een
'harde klap'.
Een van de oorzaken van de
ellende is de ingestorte markt
voor autobussen. Daarnaast
heeft United Bus volgens de vak
bonden te veel hooi op zijn vork
genomen door de overneming
van Den Oudsten in Woerden en
Daf Bus in Eindhoven in zeer
korte tijd voor veel te veel geld.
Zo moest aan goodwill eventjes
45 miljoen gulden worden opge
bracht. De situatie is zo uit de
hand gelopen dat er geen geld
genoeg is om de werknemers hun
oktobersalaris te betalen. De be
drijfsvereniging zal daarom
moeten bijspringen.
Zorgen
Bij het débacle zijn in Nederland
bijna duizend werknemers be
trokken: 480 bij Bova in Val-
kenswaard, 350 bij Den Oudsten
in Woerden en 160 bij Daf Bus in
Eindhoven. De 480 arbeiders in
Denemarken en de 350 man in
Engeland vallen buiten de sur
séance, heeft United Bus laten
weten.
De directeur van United Bus, ir.
A.E. Nientker, is verrast door de
snelheid waarmee de banken
hebben besloten de kredietkraan
te vergrendelen. Volgens hem
maken de bankiers zich zorgen
over het geld dat zij al in de
onderneming hebben gestopt.
„Wij hadden al een volledig uit
gewerkt herstructureringsplan
met een groot aantal varianten
klaar liggen. In dat plan zouden
we 40 miljoen gulden hebben
gekregen van nieuwe financiers,
redelijk bekende Nederlandse
marktpartijen. De banken wil
den echter sneller saneren dan
de achttien maanden die wij
denken nodig te hebben maar
dat was voor ons niet mogelijk."
Een woordvoerder van de Rabo
bank Nederland, die betrokken
is bij de stopgezette krediet
kraan wil desgevraagd geen
commentaar geven 'gezien de
vertrouwelijkheid van de relatie
tussen de bank en de klant'.
Afslanking
De beoogde herstructurering had
onder meer een sterke afslanking
en concentratie van de produktie
omvat. Dat zou hebben geleid
tot het schrappen van 100 extra
banen bovenop de 240 reeds be
oogde.
Volgens Nientker is er voor Bova
één gegadigde. Deze stelt echter
Amsterdam (anp) - De Grens
wisselkantoren NV schaft haar
naam af. Het bedrijf is het beu
om steeds te worden verward
met frauduleus handelende geld
wisselkantoren die de laatste tijd
veelvuldig in het nieuws zijn.
In plaats van de verwarring
wekkende volledige firmanaam,
wordt voortaan uitsluitend de
afkorting GWK gebruikt, aldus
woordvoerder L. Zelders. Met de
naamsverandering zijn enkele
tonnen gemoeid.
Geldwisselkantoren in met name
het centrum van Amsterdam
worden al langere tijd aangeduid
als ideale plaatsen voor crimine
len om hun illegaal verdiende
geld wit te wassen. De negatieve
publiciteit bereikte in de afgelo
pen week een hoogtepunt, toen
de politie van Amsterdam samen
met de Fiscale Inlichtingen en
Opsporings Dienst FIOD vijf
geldwisselkantoren van een Is
raëlische familie binnenviel en
31 arrestaties verrichtte.
Bij vergissing werd in kranten
artikelen over de actie herhaal
delijk gesproken over Grenswis
selkantoren.
als voorwaarde voor overneming
dat Bova buiten de surséance
wordt gehouden, „Zowel de ban
ken als wij waren daarmee ak
koord. Het woord hierover is aan
bewindvoerder mr. H.I. Prinsen.
Morgen zal ik Prinsen nader in
formeren."
Bestuurder J. Kirkels van de
Industriebond FNV is verbitterd
over de gang van zaken. Hij
vermoedt dat de banken 'een
kunstje geflikt' hebben met Bo
va. Door verliezen van Bova over
te hevelen naar de andere onder
delen zou de financiële situatie
van Bova er beter uitzien dan die
in werkelijkheid is. Hij zegt ech
ter dit niet hard te kunnen ma
ken.
Onontkoombaar
De Industrie- en Voedingsbond
CNV noemt de surséance vrijwel
onontkoombaar, maar ook dra
matisch. De problemen in de
markt zijn voor een deel veroor
zaakt door de Nederlandse over
heid. Die blijft consequent in
gebreke een goed beleid te ont
wikkelen voor het openbaar ver
voer. De bond vindt het overi
gens pijnlijk dat de directie te
genover de werknemers zo opti
mistisch is geweest over de fi
nanciën.
De Unie BLHP kent de bewind
voerder als 'een vindingrijk man'
die wellicht de 'doffe ellende'
waarin United Bus is geraakt
nog iets ten goede kan keren.
Het eens zo trotse bedrijf dat er
drie jaar geleden op boogde tot
een busfabrikant van Europese
allure uit te groeien is de onder
gang nabij. De 24 miljoen gulden
winst, die dit jaar werd ver
wacht, blijft een schone droom.
Het ziet er echter naar uit dat de
werknemers zich niet zonder
meer bij de situatie zullen neer
leggen. Volgens bestuurder Van
Os van de Unie BLHP worden
actieplannen uitgebroed.
Ontslagen
Gisteren werd bekend dat ook
bij het busvervoersbedrijf de
Zuidooster in Gennep de komen
de tijd bijna 110 van de ongeveer
1100 banen verdwijnen. Ge
dwongen ontslagen probeert de
busonderneming te voorkomen.
De vervoersbonden FNV, CNV
en WL zijn gisteren in Eindho
ven met de directie onderhande
lingen gestart over de reorgani
satie.
Bij monde van J. Westerhof,
hoofd Personeel Organisatie,
zegt de Zuidooster gedwongen te
zijn tot de maatregel omdat het
Rijk de afgelopen jaren stelsel
matig zijn financiële bijdrage
heeft verlaagd. Daardoor is het
resultaat van de onderneming
sterk onder druk gekomen.
De Zuidooster onderhoudt bus
diensten in een gebied tussen
grofweg zuidelijk Gelderland,
oostelijk Noord-Brabant en Mid
den-Limburg.
Somber kijkende werknemers van
uitstel van betaling was verteld.
United Bus-onderdeel Den Oudsten verlaten het bedrijfsterrein nadat hen het nieuws over het
foto anp
Parijs (anp) - De acties op en
om de Parijse vliegvelden Or-
ly en Charles-De-Gaulle zijn
opgeschort tot vanochtend,
nadat de Franse minister van
Transport, Bernard Bosson,
de vakbonden heeft uitgeno
digd voor nieuw overleg in
het conflict rond Air France.
Er werd gisteren aan het eind
van de middag weer min of meer
normaal gevlogen - behalve door
Air France - nadat het eerder op
de dag nog tot veldslagen op
landingsbanen was gekomen.
Minister Bosson heeft directeur-
generaal Bernard Attali van Air
France dringend gevraagd uiter
lijk vandaag met de onderhande
lingen te beginnen. De minister
gaf evenwel meteen de grenzen
aan voor nieuwe besprekingen.
Het herstructureringsplan van
Attali, dat vierduizend arbeids
plaatsen kost tot eind volgend
jaar, blijft gehandhaafd. Dit is
strikt noodzakelijk voor het
voortbestaan van de Franse
luchtvaartmaatschappij. Er kan
alleen nog worden gepraat over
begeleidende sociale maatrege
len voor de mensen persoonlijk.
Vooral op het vliegveld Orly ten
zuiden van Parijs kwam het gis
teren tot harde botsingen. 2500
stakers met vorkheftrucks, die
dwars door ramen en deuren
reden, stonden tegenover 200
man oproerpolitie met traangas,
die hen hoe dan ook uit de buurt
van de brandstoftanks wilden
houden. Vijf mensen werden ge
arresteerd.
Een dag eerder waren er al de
monstranten van Air France ge
wond geraakt bij een blokkade
op de toegangswegen tot het
vliegveld. Een woedende auto
mobilist reed toen op hen in.
Ten noorden van Parijs, rond het
vliegveld Charles-De-Gaulle,
was de stemming minder grim
mig, maar even vastberaden.
Daar blokkeerden enkele hon
derden demonstranten de Autor
oute du Nord (Parijs-Rijsel) vol
ledig gedurende ruim twee uur,
evenals de andere toegangswe
gen tot het vliegveld.
Passagiers moesten kilometers
lopen om bij de terminals te
komen, waar buitenlandse maat
schappijen gisteren wel min of
meer gewoon konden vliegen.
Veel vluchten weken echter uit
naar vliegvelden in de regio
- Lille, Beauvais en Nantes - en
naar Brussel, waarvan de passa
giers met bussen verder zijn ver
voerd.
In verband met de beginnende
herfstvakantie en de acties bij de
luchtvaartmaatschappij hebben
de Franse spoorwegen SNCF 190
extra treinen ingezet.
Gemaskerde stakers gooien een bagagewagentje omver op de
Parijse luchthaven Orly. Gisteren kwam het opnieuw tot geweld-
dnrtinp rellen tussen stakers en oproerpolitie. foto ap
Secretaris-generaal Viannet van
de vakbondsfederatie CGT bleef
fel tegen het hele plan-Attali.
Beide partijen onderhandelen
met het mes op de keel. De grote
bonden hebben al nieuwe, uitge
breide acties aangekondigd voor
dinsdag: dan gaat ook het perso
neel van de Franse binnenlandse
luchtvaartmaatschappij, Air In-
ter, actie voeren. Zij vrezen voor
hun maatschappij een soortge
lijk plan als voor Air France. Bij
Air Inter werken 11.000 mensen.
De socialistisch getinte vak
bondfederatie CFDT heeft laten
weten het dinsdag niet te willen
laten bij stakingen van het per-
soneeL bij Air France en Air
Inter. Zij wil ook het personeel
van de Franse spoorwegmaat
schappij SNCF oproepen tot ac
ties, 'en mogelijk nog anderen'.
Air France had gisteren al een
verlies geleden van ruim 90 mil
joen gulden door de stakingen.
Ook andere Franse bedrijven be
ginnen de gevolgen ervan te voe
len. In een paginagrote adver
tentie in een aantal dagbladen
zetten de presidenten-directeur
van de 21 grootste ondernemin
gen in Frankrijk grote vraagte
kens bij de stakingen. „De sta
king van Air France legt heel
Frankrijk plat," staat er zwart
omkaderd.
De "patrons' van de Franse in
dustrie zijn vooral boos over het
blokkeren van buitenlandse
vliegtuigen, waardoor alles vast
komt te zitten en zij met hun
produkten geen kant meer uit
kunnen.
Van onze correspondent
Wilko Voordouw
Parijs - Door een blunderen
de gendarme met taalproble
men is de Nederlandse keu
ringsdienst van waren niet op
de hoogte gesteld van de
komst van een transport spij
solie, die niet voor menselijke
consumptie geschikt is.
De vrachtauto met 27.000 liter
uit Italië afkomstige en met
aardolieresten verontreinigde
zonnebloemolie kon deze week
zonder problemen naar zijn be
stemming - een fabriek in Zaan
dam - rijden.
Het verhaal van de zonnebloem
olie uit Italië is een bewijs van
de grote mazen in het Europese
net. Vorige week vrijdag stuitte,
bij een routine-controle, de mo
torbrigade van het oost-Franse
Ambérieu-en-Bugey op een
Duitse vrachtauto die zonne
bloemolie vervoerde van het Ita
liaanse Castelfiorentino richting
Nederland. De chauffeur had
aan zijn tachograaf gerommeld.
Bij nader onderzoek bleek dat de
lading werd vervoerd in een tank
die gebruikt wordt voor het ver
voer van aardolieprodukten. Uit
de vrachtbrief bleek dat de
chauffeur uit Bochum onderweg
was naar Zaandam. Hij had een
aardolieprodukt naar Italië ge
bracht en had de zonnebloemolie
als retourvracht aangenomen.
Dat op zich is al verboden, maar
bovendien had hij zijn tank niet
eens schoongemaakt. De olie
moest dus als onbruikbaar wor
den beschouwd, concludeerde de
gendarmerie.
De Duitser had het risico geno
men omdat hij wist dat - sinds
op 1 januari de binnengrenzen in
de EG zijn opgeheven - hij nog
nauwelijks de kans loopt te wor
den gecontroleerd.
Hangende het onderzoek moest
de Duitser, eigenaar van zijn
vrachtauto, in Ambérieu wach
ten. Dinsdag kon hij echter met
zijn verontreinigde vracht ver
trekken.
Volgens de gendarmes konden de
Franse autoriteiten geen verdere
stappen tegen hem ondernemen,
aangezien 'het al dan niet afkeu
ren van de olie een zaak is van
de Nederlandse autoriteiten. Wij
doen niets, want de olie transi-
teert alleen maar door Frank
rijk', aldus een woordvoerder
van de gendarme in Ambérieu.
Maar de Nederlandse autoritei
ten zijn nooit ingelicht. Bij de
Nederlandse ambassade in Parijs
reageerde men gisteren hoogst-
verbaasd. „We kunnen niets an
ders doen dan deze affaire aan
Den Haag te melden."
Gevraagd naar het waarom van
dat gemis aan informatie-uitwis
seling verklaarde een gendarme
dat dit moest worden toege
schreven aan de taalbarrière. „Ik
weet niet hoe ik zo'n ingewik
keld verhaal moet duidelijk ma
ken aan de Nederlandse autori
teiten," aldus de gendarmerie
woordvoerder.
De gendarmerie in Ambérieu
constateert overigens dat er
steeds vaker een handje wordt
gelicht met de voorschriften. Dat
wordt toegeschreven aan het feit
dat de interne grenscontroles
vrijwel zijn afgeschaft. „Daar
door is de pakkans veel kleiner
geworden. Ze nemen gewoon het
risico."
De gendarmerie in Ambérieu
meent dat, als gevolg van de
economische problemen, veel
vrachtvervoerders op alle moge
lijke manieren de wet ontduiken
in een poging het hoofd boven
water te houden. „Maar het is
duidelijk dat dit soort criminele
Diesel een cent duurder
Rotterdam - Diesel wordt maandag 1 cent per liter duurder. De
adviesprijs aan de zelftank wordt 127,6 cent. Dat hebben
marktleider Shell en de zelfstandige pomphouders (Novok)
bekendgemaakt. De hogere dollarkoers, in combinatie met de
produktnoteringen, is debet aan de verhoging.
Werktijdverkorting bij NedCar
Helmond - NedCar heeft werktijdverkorting aangevraagd voor
3800 werknemers van de fabriek in Born. Deze personeelsleden
gaan gedurende twintig dagen, in november (vijftien dagen) en
december (vijf dagen), korter werken. Nedcar zal hun salaris op
de betreffende dagen tot 100 procent aanvullen. Door de
maatregel zal het produktievolume voor 1993 van 88.000 tot
circa 80.000 auto's worden teruggebracht. Andere maatregelen
zoals het invoegen van atv-dagen had de onderneming al
volledig benut.
NedCar benadrukt dat de vooruitzichten voor herstel van de
internationale automarkt in 1994 gunstig lijken te zijn. De
verwachting is dat ook de Volvo 400-serie daarvan profiteert.
Rodamco koopt deel winkels Vendex
Rotterdam - Het onroerend-goedfonds Rodamco, onderdeel van
de Robeco-groep, heeft een groot deel van de winkelpanden van
Vendex International overgenomen. Rodamco koopt zeven klei
nere warenhuizen en 27 speciaalzaken met een totale waarde
van 240 miljoen gulden. Vendex houdt wel een vinger in de pap
door middel van een belang van twintig procent.
Hypotheken tot 6,5 procent verlaagd
Amsterdam - FBTO (onderdeel van de AVCB Groep) in
Leeuwarden en de Zwolsche Algemeene in Nieuwegein lopen
voorop in een nieuwe ronde tariefsverlagingen voor hypotheken.
De tarieven van FBTO gaan met 0,4 procent omlaag tot 6,5
procent. Dit geldt voor spaar-, leven- en annuïteitsshypotheken.
De tariefsverlaging gaat 25 oktober in. Bij de Zwolsche Alge
meene worden de hypotheken 0,3 proeent goedkoper. Daar
zitten levenhypotheken nu op 6,45 procent en hypotheken op
basis van annuïteit zelfs op 6,4 procent. Daarentegen staan
spaarhypotheken op 6,75 procent, een kwart procentpunt hoger
dan bij FBTO.
Ook Frankrijk verlaagt rente
Parijs - Frankrijk heeft besloten in navolging van een aantal
andere Europese landen zijn rente te verlagen. De Franse
centrale bank liet gisteren weten dat de interventierente, het
belangrijkste rentetarief in Frankrijk, wordt verlaagd met 0,3
procent tot 6,45 procent. De verlaging gaat maandag in. Verder
gaat het tarief op de speciale beleningen met een looptijd van
vijf tot tien dagen omlaag met een half procent tot 7,25 procent.
Oost-Europabank zet mes in organisatie
Londen - De Oost-Europabank in Londen gaat fors reorganise
ren. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten. De
Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD),
zoals de bank officieel heet, telt zo'n 700 werknemers. Ook is te
verwachten dat een gedeelte van het in Londen werkende
personeel naar Oost-Europa moet verhuizen.
De drijvende kracht achter de reorganisatie is de Fransman
Jacques de Larosière, die sinds kort bij de bank de scepter
zwaait. Naar verluidt acht de nieuwe bankpresident momenteel
zijn kansen om met succes in te grijpen het grootst. Nu kan hij
naar eigen zeggen binnen en buiten de bank op het meeste
krediet rekenen.
Volkswagen wil 9000 man bij SEAT kwijt
Barcelona - De Duitse Volkswagen AG heeft aangekondigd 9000
personeelsleden bij haar Spaanse dochter SEAT te willen
ontslaan. Waarnemend voorzitter van SEAT Peter Walzer zei
dat de autoproduktie van de historische SEAT-fabriek in Zona
Franca zal worden verplaatst naar de nieuwe fabriek in het
nabijgelegen Martorell. Zona Franca zal worden veranderd in
een industrieterrein voor toeleveraars van onderdelen.
Van onze economische redactie
Hilversum - De fors dalende lijn in de verkoop van geluids
dragers (cd's, platen, muziekcassettes) lijkt voorlopig omgebo
gen. Er was in de eerste zes maanden van dit jaar sprake van
een daling met 4,5 procent, blijkt uit cijfers van de producen
ten en importeurs van geluidsdragers (Nvpi). In de eerste helft
van vorig jaar bedroeg die daling nog 13 procent.
acties keihard een halt moet
worden toegeroepen," aldus de
officier van Justitie in Belley.
Deze voegde er nog aan toe dat
het hem spijt dat hij de Duitse
vervoerder alleen maar kan ver
volgen wegens het rommelen
met zijn tachograaf.
De totale omzet behaald uit de
verkoop van geluidsdragers
kwam tot en met juni uit op
506 miljoen. In stuks daalde de
markt met 2,7 procent van 18,4
miljoen in de eerste helft van
vorig jaar tot 17,9 miljoen dit
jaar.
De verkopen van cd's zijn in de
eerste helft van 1993 afgenomen
ten opzichte van dezelfde perio
de in 1992, al is ook hier sprake
van een daling in een lager tem
po.
Het aantal verkochte schijfjes
ging met vier procent naar bene
den tot 14,9 miljoen, terwijl over
geheel 1992 sprake was van een
min van tien procent. In geld
namen de cd-verkopen af met
zes procent; de gemiddelde prijs
lag met 30,77 iets lager dan de
31,70 van 1992.
De afzet van de (verdwijnende)
lp bleef gelijk met 180.000 stuks.
In waarde was daar wel sprake
van een daling, met 33 procent
van 4,2 miljoen tot 2,8 mil
joen. De branche neemt aan dat
de lp tegen lagere prijzen wordt
'geruimd'.
De Nvpi constateert dat ook
voor de muziekcassette (mc) het
einde in zicht is. De in Neder
land nooit erg populaire geluids
drager zag het verkochte aantal
bandjes met 16 procent afnemen
tot 657.000 stuks.
Volgens de organisatie ligt het in
de verwachting dat de dititale
opvolgers van de cassette, dcc en
minidisc, dit marktsegment
nieuw leven zullen inblazen. De
Nvpi meent dat pas in de loop
van 1994 enig zicht kan worden
gegeven op de populariteit van
de nieuwe geluidsdragers, gezien
de nog lage penetratiegraad van
de afspeelapparatuur.
De verkopen van cd-singles na
men zowel in stuks als in geld
met bijna een kwart toe. Het
aandeel nationaal repertoire
steeg met 17 procent. Het groot
ste afzetkanaal bleef de spe
ciaalzaak (56 procent).
Ruim eenderde van de bestedin
gen deden mensen van 20-29
jaar. Het aandeel van de belang
rijkste kopersgroep, de twinti
gers, blijkt met 2 procent te zijn
afgenomen tot 37 procent. De
groep dertigers zag daarentegen
zijn aandeel met 2 procent stij
gen tot 26 procent.
(ADVERTENTIE)
RIJKSWEG ZUID 11 - ZEGGE
POSTBUS 1175 - 4700 BD ROOSENDAAL
TELEFAX 01650-69011
ir Inzameling chemisch afval
ir Verhuur bedrijfsafvalcontainers
Inzameling papier karton
Inzameling glas
ir Rioolreiniging
-Ar Industriële reiniging
Ledigen vetputten septictanks
Machinaal vegen