Uitstel van betaling United Bus Dagbladuitgevers willen samenwerking met regionale omroepen Overleg Air France hervat na felle botsingen Blunderende gendarme laat verontreinigde spijsolie door Minder terugval op markt geluidsdragers Autobus-bouwer niet langer in staat salarissen personeel te betalen AS ECONOMIE GWK wijzigen naam wegens verwarring met fraudeurs ECONOMIE KORT S 01650-52288 G 23 OKTOBER 1993 45,50 106,50 62,00 91.50 80.60 73,70 999,00 44,20 19,50 54,10 39,70 53,50 32,10 36,50 550,00 27,30 63,80 4,30 59,10 42,10 41,00 68,50 699.00 19,50 60,30 11,80 18,10 49,70 13,30 24,00 73,50 Wall Street 21/10 22/10 70 71% 33% 33'/, 58% 57% 55% 55% 17% 17% 15% 16% 38% 38% 16% 16% 96 95% 1» 11% 52 53 37% 36% 35% 35% 35 35% 46 45% 57% 57% 64% 64% 59 59% 97% 96 45% 46 45% 44% 72 71% 45 44% 91% 93% 23% 22 90 91 32 32% 80% 81% 31% 31% 20% 20% 44% 44% 104% 105 59% 58 19 18 68% 67% 58% 61 13% 13% 15% 15% 24 23% Goud onbewerkt 21,880-22,480 per kg. bewerkt 24,080 per kg. Zilver zilver onbewerkt 230-300 per kg. bewerkt 340 laten per kg amer.brands amer tel tel amoco corp asarco inc bethl. steel boeing co can.pacific chevron ch«j(j(ta Chrysler Citicorp cons.edison digit, equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int.tel.tel, klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck sfe-south pac. texaco inc united techn. westinghouse whitman corp vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend 1 gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 65,00 362 6,40 7,40 67,50 349 4,60 5,40 a 70,00 1346 3,30 3,90 72,50 1617 2,00 2,80 52,50 328 19,30 20,50 65,00 349 13,00 13,50 70,00 1207 11,80 12,00 95,00 388 3,50 4,30 100,00 576 1,80 2,10 100,00 367 3,60 4,00 80,00 831 4,00 5,20 185,00 337 3,50 4,50 190,00 320 2,50 3,00 190,00 388 3,40 4,00 200,00 293 1,80 2,30 185,00 382 2,50 2,00 375,00 517 9,10 12,80 380,00 787 6,10 9,20 385,00 688 3,80 6,00 390,00 564 2,50 3,80 380,00 470 9,00 12,30 b 390,00 328 7,40 9,80 355,00 1010 0,60 0,50 360,00 1315 0,90 0,80 365,00 1392 1,40 1,20 370,00 640 2,20 1,90 375,00 666 3,30 a 2,60 380,00 524 5,20 a 4,00 385,00 584 8,50 a 5,90 390,00 301 12,00 a 8,20 360,00 623 2,40 2,20 380,00 303 7,00 6,10 375,00 680 7,00 6,30 380,00 946 9,00 8,00 380,00 601 12,00 11,00 25,00 305 1,20 1,50 90,00 924 1,00 1,40 42,50 529 2,00 a 2,10 34,50 521 3,60 4,60 37,00 305 2,20 a 3,00 195,00 476 2,90 a 1,90 37,50 1159 1,90 2,20 40,00 351 0,90 1,00 37,50 1071 2,90 2,90 40,00 338 2,50 2,60 35,00 79! 3,40 3,40 35,00 299 4,30 4,40 205,00 394 13,00 14,00 210,00 324 10,30 a 10,70 P 1610 4,50 a 4,50 70531 Wilmont Assurantiën, Freesiaberg 30, 4708 CE Roosendaal. Assurantiebemid deling. 70532 Jurda, Gastelseweg 50,4702 TB Roo sendaal. Fabricage van klompen, klomp schoenen en babysloffen en -schoentjes, alsmede de groothandel hierin. 70533 Huidverzorging 'Acribie', Se ringstraat 55, 4621 DC Bergen op Zoom. Dienstverlening, t.w. gelaatsverzorging en kleurenanalyse. 70534 UB Snackfoods Europe BV, Vine- loolaan, P, 18, 4611 AN Bergen op Zoom. Houdstermaatschappij, alsmede het opne men en verstrekken van leningen en het verstrekken van zekerheden, al dan niet voor schulden van anderen. 70535 Alltech/Applied Science BV, Takke- bijsters-69a, 4817 BL Breda. Fabriceren van laboratoriummateriaal, precisietoestellen voor laboratoria, evenals hun inkoop, ver koop, invoer, uitvoer, evenals de handel in diverse organische chemische produkten. 70536 Lex Beins BV, Boeimeerlaan 94a, 4819 BJ Breda. Advisering en dienstverle ning op het gebied van management. Het geven van opleiding en training op het gebied van informatica. Het beheren van gelden en andere vermogenswaarden en het beleggen in- en het exploiteren van (reg/stergoederen, effekten daaronder be grepen). 70537 Ton Berends BV, Tilburgseweg 257, 4817 BD Breda. Advisering en dienstverle ning op het gebied van management. Het geven van opleiding en training op het gebied van informatica. Het beheren van gelden en andere vermogenswaarden en het beleggen in- en het exploiteren van (register)goederen, effecten daaronder be grepen. 70538 CSU Beveiliging BV, St. Antonius- straat 31, 4902 PT Oosterhout NB Alle beveiligings-, bewakings- en controledien sten en het leveren van beveiligingsappa ratuur. 70539 Jee-EM Beheer BV 10, Zouavenlaan la, 4731 EM Oudenbosch. Beheer en be legging, adviesmanagement en bemidde ling van registergoederen, alsmede deel nemen in etc. 70540 Art-design, dr. J M. den Uylstraat 3, 4908 CS Oosterhout NB De import van, alsmede de groothandel in diverse roeren de goederengroepen. Het aanbrengen van striping en belettering vnl op bedrijfs auto's 70541 Huize 'Krystle', Rozestraat 40 4702 CN Roosendaal Privehuis. 70543 Moerenhout-Smids, Wildestraat 7, 4845 PK Wagenberg. Agrarisch loonbedrijf/ handwerk 70544 Dagmarkt Zevenbergen. Zoetendaal 125, 4761 TT Zevenbergen Detailhandel in food en non-food. 70545 Barth Electronic Publishing, Da- hliastraat 13a, 4818 HJ Breda Buro voor desk top publishing. 70546 't Jagthuys, Dorpstraat 3, 4851 CJ Ulvenhout. Café-restaurantbedrijf. 70547 Ro Co, Kesterenlaan 116, 4822 WK Breda. Kleinhandel in gebruikte en ongere- gelde goederen. ZATERDAG 23 OKTOBER 1993 Amsterdam (anp) - Uitgevers van dagbladen moeten samen met regio nale en lokale omroepen radio gaan maken. Kranten hebben de taak fm-frequenties te exploiteren, nadat met de publieke zendgemachtigden overeenstemming is bereikt over de verdeling van zendtijd en reclame inkomsten. Dat schrijft de vereniging De Neder landse Dagbladpers (NDP) in een brief aan mediaminister D'Ancona. Volgens de dagbladuitgevers biedt een systeem van 'kanaal-deling' de kans om tot een evenwichtig samenhangend me diabeleid te komen. Daarbij kan in de ogen van de NDP rekening worden gehouden met de belangen van alle betrokken media, zonder dat de betrok ken partijen onderling strijd leveren om etherfrequenties. Verder hoeft de publieke financiering van regionale en lokale omroep niet te worden herzien en de pers kan in het harmoniemodel meer uitzicht krijgen op een multi-mediale toekomst. De NDP zet zich hiermee nadrukkelijk af tegen het door D'Ancona voorgestel de toekomstperspectief om grote lokale en regionale ormoepen te laten samen werken in publieke gewestelijke omroe pen, de kleine lokale omroep te beper ken tot de kabel en de overblijvende freqenties een commerciële bestemming te geven. Volgens de dagbladuitgevers is het niet wenselijk in de regio's een duaal bestel te creëren. Van concurrentie tussen pu blieke en commerciële omroep zullen' alle betrokken schade ondervinden, al dus het NDP-bestuur. Bij 'kanaal-deling' zijn de vooruitzich ten volgens de uitgevers beter. Kranten en omroepen kunnen op zinvolle wijze uitbreiding geven aan vormen van sa menwerking, voor regionale en lokale omroepen wordt de gewenste integratie bereikt en de stations, schrijft de NDP, zijn dankzij de inzet van de uitgevers ook verzekerd van uitzendingen wan neer zij niet in de lucht zijn. Dat zou verder als voordeel hebben dat de druk wegvalt om met ontoereikende middelen zoveel mogelijk uitzenduren te vullen. Verder vraagt de NDP maatregelen te gen nutsbedrijven die kabelnetten ex ploiteren. Volgens de uitgevers zijn er nu te vaak incidenten. Zo zijn er op dit moment in een aantal plaatsen proble men bij verlenging van de contracten voor gezamenlijke reclame-exploitatie.- Verder weren nutsbedrijven steeds va ker kabelkranten van uitgevers om voorrang te geven aan eigen commer ciële activiteiten. Veldhoven (anp) - Bussenbouwer United Bus in Veldho ven heeft uitstel van betaling gekregen van de rechtbank in Den Bosch. Gisteren bleken de banken niet langer bereid 25 miljoen gulden te betalen voor verdere sane ring van het bedrijf. De aanvraag om uitstel van be taling kwam gisteren bij perso neel en bonden aan als een 'harde klap'. Een van de oorzaken van de ellende is de ingestorte markt voor autobussen. Daarnaast heeft United Bus volgens de vak bonden te veel hooi op zijn vork genomen door de overneming van Den Oudsten in Woerden en Daf Bus in Eindhoven in zeer korte tijd voor veel te veel geld. Zo moest aan goodwill eventjes 45 miljoen gulden worden opge bracht. De situatie is zo uit de hand gelopen dat er geen geld genoeg is om de werknemers hun oktobersalaris te betalen. De be drijfsvereniging zal daarom moeten bijspringen. Zorgen Bij het débacle zijn in Nederland bijna duizend werknemers be trokken: 480 bij Bova in Val- kenswaard, 350 bij Den Oudsten in Woerden en 160 bij Daf Bus in Eindhoven. De 480 arbeiders in Denemarken en de 350 man in Engeland vallen buiten de sur séance, heeft United Bus laten weten. De directeur van United Bus, ir. A.E. Nientker, is verrast door de snelheid waarmee de banken hebben besloten de kredietkraan te vergrendelen. Volgens hem maken de bankiers zich zorgen over het geld dat zij al in de onderneming hebben gestopt. „Wij hadden al een volledig uit gewerkt herstructureringsplan met een groot aantal varianten klaar liggen. In dat plan zouden we 40 miljoen gulden hebben gekregen van nieuwe financiers, redelijk bekende Nederlandse marktpartijen. De banken wil den echter sneller saneren dan de achttien maanden die wij denken nodig te hebben maar dat was voor ons niet mogelijk." Een woordvoerder van de Rabo bank Nederland, die betrokken is bij de stopgezette krediet kraan wil desgevraagd geen commentaar geven 'gezien de vertrouwelijkheid van de relatie tussen de bank en de klant'. Afslanking De beoogde herstructurering had onder meer een sterke afslanking en concentratie van de produktie omvat. Dat zou hebben geleid tot het schrappen van 100 extra banen bovenop de 240 reeds be oogde. Volgens Nientker is er voor Bova één gegadigde. Deze stelt echter Amsterdam (anp) - De Grens wisselkantoren NV schaft haar naam af. Het bedrijf is het beu om steeds te worden verward met frauduleus handelende geld wisselkantoren die de laatste tijd veelvuldig in het nieuws zijn. In plaats van de verwarring wekkende volledige firmanaam, wordt voortaan uitsluitend de afkorting GWK gebruikt, aldus woordvoerder L. Zelders. Met de naamsverandering zijn enkele tonnen gemoeid. Geldwisselkantoren in met name het centrum van Amsterdam worden al langere tijd aangeduid als ideale plaatsen voor crimine len om hun illegaal verdiende geld wit te wassen. De negatieve publiciteit bereikte in de afgelo pen week een hoogtepunt, toen de politie van Amsterdam samen met de Fiscale Inlichtingen en Opsporings Dienst FIOD vijf geldwisselkantoren van een Is raëlische familie binnenviel en 31 arrestaties verrichtte. Bij vergissing werd in kranten artikelen over de actie herhaal delijk gesproken over Grenswis selkantoren. als voorwaarde voor overneming dat Bova buiten de surséance wordt gehouden, „Zowel de ban ken als wij waren daarmee ak koord. Het woord hierover is aan bewindvoerder mr. H.I. Prinsen. Morgen zal ik Prinsen nader in formeren." Bestuurder J. Kirkels van de Industriebond FNV is verbitterd over de gang van zaken. Hij vermoedt dat de banken 'een kunstje geflikt' hebben met Bo va. Door verliezen van Bova over te hevelen naar de andere onder delen zou de financiële situatie van Bova er beter uitzien dan die in werkelijkheid is. Hij zegt ech ter dit niet hard te kunnen ma ken. Onontkoombaar De Industrie- en Voedingsbond CNV noemt de surséance vrijwel onontkoombaar, maar ook dra matisch. De problemen in de markt zijn voor een deel veroor zaakt door de Nederlandse over heid. Die blijft consequent in gebreke een goed beleid te ont wikkelen voor het openbaar ver voer. De bond vindt het overi gens pijnlijk dat de directie te genover de werknemers zo opti mistisch is geweest over de fi nanciën. De Unie BLHP kent de bewind voerder als 'een vindingrijk man' die wellicht de 'doffe ellende' waarin United Bus is geraakt nog iets ten goede kan keren. Het eens zo trotse bedrijf dat er drie jaar geleden op boogde tot een busfabrikant van Europese allure uit te groeien is de onder gang nabij. De 24 miljoen gulden winst, die dit jaar werd ver wacht, blijft een schone droom. Het ziet er echter naar uit dat de werknemers zich niet zonder meer bij de situatie zullen neer leggen. Volgens bestuurder Van Os van de Unie BLHP worden actieplannen uitgebroed. Ontslagen Gisteren werd bekend dat ook bij het busvervoersbedrijf de Zuidooster in Gennep de komen de tijd bijna 110 van de ongeveer 1100 banen verdwijnen. Ge dwongen ontslagen probeert de busonderneming te voorkomen. De vervoersbonden FNV, CNV en WL zijn gisteren in Eindho ven met de directie onderhande lingen gestart over de reorgani satie. Bij monde van J. Westerhof, hoofd Personeel Organisatie, zegt de Zuidooster gedwongen te zijn tot de maatregel omdat het Rijk de afgelopen jaren stelsel matig zijn financiële bijdrage heeft verlaagd. Daardoor is het resultaat van de onderneming sterk onder druk gekomen. De Zuidooster onderhoudt bus diensten in een gebied tussen grofweg zuidelijk Gelderland, oostelijk Noord-Brabant en Mid den-Limburg. Somber kijkende werknemers van uitstel van betaling was verteld. United Bus-onderdeel Den Oudsten verlaten het bedrijfsterrein nadat hen het nieuws over het foto anp Parijs (anp) - De acties op en om de Parijse vliegvelden Or- ly en Charles-De-Gaulle zijn opgeschort tot vanochtend, nadat de Franse minister van Transport, Bernard Bosson, de vakbonden heeft uitgeno digd voor nieuw overleg in het conflict rond Air France. Er werd gisteren aan het eind van de middag weer min of meer normaal gevlogen - behalve door Air France - nadat het eerder op de dag nog tot veldslagen op landingsbanen was gekomen. Minister Bosson heeft directeur- generaal Bernard Attali van Air France dringend gevraagd uiter lijk vandaag met de onderhande lingen te beginnen. De minister gaf evenwel meteen de grenzen aan voor nieuwe besprekingen. Het herstructureringsplan van Attali, dat vierduizend arbeids plaatsen kost tot eind volgend jaar, blijft gehandhaafd. Dit is strikt noodzakelijk voor het voortbestaan van de Franse luchtvaartmaatschappij. Er kan alleen nog worden gepraat over begeleidende sociale maatrege len voor de mensen persoonlijk. Vooral op het vliegveld Orly ten zuiden van Parijs kwam het gis teren tot harde botsingen. 2500 stakers met vorkheftrucks, die dwars door ramen en deuren reden, stonden tegenover 200 man oproerpolitie met traangas, die hen hoe dan ook uit de buurt van de brandstoftanks wilden houden. Vijf mensen werden ge arresteerd. Een dag eerder waren er al de monstranten van Air France ge wond geraakt bij een blokkade op de toegangswegen tot het vliegveld. Een woedende auto mobilist reed toen op hen in. Ten noorden van Parijs, rond het vliegveld Charles-De-Gaulle, was de stemming minder grim mig, maar even vastberaden. Daar blokkeerden enkele hon derden demonstranten de Autor oute du Nord (Parijs-Rijsel) vol ledig gedurende ruim twee uur, evenals de andere toegangswe gen tot het vliegveld. Passagiers moesten kilometers lopen om bij de terminals te komen, waar buitenlandse maat schappijen gisteren wel min of meer gewoon konden vliegen. Veel vluchten weken echter uit naar vliegvelden in de regio - Lille, Beauvais en Nantes - en naar Brussel, waarvan de passa giers met bussen verder zijn ver voerd. In verband met de beginnende herfstvakantie en de acties bij de luchtvaartmaatschappij hebben de Franse spoorwegen SNCF 190 extra treinen ingezet. Gemaskerde stakers gooien een bagagewagentje omver op de Parijse luchthaven Orly. Gisteren kwam het opnieuw tot geweld- dnrtinp rellen tussen stakers en oproerpolitie. foto ap Secretaris-generaal Viannet van de vakbondsfederatie CGT bleef fel tegen het hele plan-Attali. Beide partijen onderhandelen met het mes op de keel. De grote bonden hebben al nieuwe, uitge breide acties aangekondigd voor dinsdag: dan gaat ook het perso neel van de Franse binnenlandse luchtvaartmaatschappij, Air In- ter, actie voeren. Zij vrezen voor hun maatschappij een soortge lijk plan als voor Air France. Bij Air Inter werken 11.000 mensen. De socialistisch getinte vak bondfederatie CFDT heeft laten weten het dinsdag niet te willen laten bij stakingen van het per- soneeL bij Air France en Air Inter. Zij wil ook het personeel van de Franse spoorwegmaat schappij SNCF oproepen tot ac ties, 'en mogelijk nog anderen'. Air France had gisteren al een verlies geleden van ruim 90 mil joen gulden door de stakingen. Ook andere Franse bedrijven be ginnen de gevolgen ervan te voe len. In een paginagrote adver tentie in een aantal dagbladen zetten de presidenten-directeur van de 21 grootste ondernemin gen in Frankrijk grote vraagte kens bij de stakingen. „De sta king van Air France legt heel Frankrijk plat," staat er zwart omkaderd. De "patrons' van de Franse in dustrie zijn vooral boos over het blokkeren van buitenlandse vliegtuigen, waardoor alles vast komt te zitten en zij met hun produkten geen kant meer uit kunnen. Van onze correspondent Wilko Voordouw Parijs - Door een blunderen de gendarme met taalproble men is de Nederlandse keu ringsdienst van waren niet op de hoogte gesteld van de komst van een transport spij solie, die niet voor menselijke consumptie geschikt is. De vrachtauto met 27.000 liter uit Italië afkomstige en met aardolieresten verontreinigde zonnebloemolie kon deze week zonder problemen naar zijn be stemming - een fabriek in Zaan dam - rijden. Het verhaal van de zonnebloem olie uit Italië is een bewijs van de grote mazen in het Europese net. Vorige week vrijdag stuitte, bij een routine-controle, de mo torbrigade van het oost-Franse Ambérieu-en-Bugey op een Duitse vrachtauto die zonne bloemolie vervoerde van het Ita liaanse Castelfiorentino richting Nederland. De chauffeur had aan zijn tachograaf gerommeld. Bij nader onderzoek bleek dat de lading werd vervoerd in een tank die gebruikt wordt voor het ver voer van aardolieprodukten. Uit de vrachtbrief bleek dat de chauffeur uit Bochum onderweg was naar Zaandam. Hij had een aardolieprodukt naar Italië ge bracht en had de zonnebloemolie als retourvracht aangenomen. Dat op zich is al verboden, maar bovendien had hij zijn tank niet eens schoongemaakt. De olie moest dus als onbruikbaar wor den beschouwd, concludeerde de gendarmerie. De Duitser had het risico geno men omdat hij wist dat - sinds op 1 januari de binnengrenzen in de EG zijn opgeheven - hij nog nauwelijks de kans loopt te wor den gecontroleerd. Hangende het onderzoek moest de Duitser, eigenaar van zijn vrachtauto, in Ambérieu wach ten. Dinsdag kon hij echter met zijn verontreinigde vracht ver trekken. Volgens de gendarmes konden de Franse autoriteiten geen verdere stappen tegen hem ondernemen, aangezien 'het al dan niet afkeu ren van de olie een zaak is van de Nederlandse autoriteiten. Wij doen niets, want de olie transi- teert alleen maar door Frank rijk', aldus een woordvoerder van de gendarme in Ambérieu. Maar de Nederlandse autoritei ten zijn nooit ingelicht. Bij de Nederlandse ambassade in Parijs reageerde men gisteren hoogst- verbaasd. „We kunnen niets an ders doen dan deze affaire aan Den Haag te melden." Gevraagd naar het waarom van dat gemis aan informatie-uitwis seling verklaarde een gendarme dat dit moest worden toege schreven aan de taalbarrière. „Ik weet niet hoe ik zo'n ingewik keld verhaal moet duidelijk ma ken aan de Nederlandse autori teiten," aldus de gendarmerie woordvoerder. De gendarmerie in Ambérieu constateert overigens dat er steeds vaker een handje wordt gelicht met de voorschriften. Dat wordt toegeschreven aan het feit dat de interne grenscontroles vrijwel zijn afgeschaft. „Daar door is de pakkans veel kleiner geworden. Ze nemen gewoon het risico." De gendarmerie in Ambérieu meent dat, als gevolg van de economische problemen, veel vrachtvervoerders op alle moge lijke manieren de wet ontduiken in een poging het hoofd boven water te houden. „Maar het is duidelijk dat dit soort criminele Diesel een cent duurder Rotterdam - Diesel wordt maandag 1 cent per liter duurder. De adviesprijs aan de zelftank wordt 127,6 cent. Dat hebben marktleider Shell en de zelfstandige pomphouders (Novok) bekendgemaakt. De hogere dollarkoers, in combinatie met de produktnoteringen, is debet aan de verhoging. Werktijdverkorting bij NedCar Helmond - NedCar heeft werktijdverkorting aangevraagd voor 3800 werknemers van de fabriek in Born. Deze personeelsleden gaan gedurende twintig dagen, in november (vijftien dagen) en december (vijf dagen), korter werken. Nedcar zal hun salaris op de betreffende dagen tot 100 procent aanvullen. Door de maatregel zal het produktievolume voor 1993 van 88.000 tot circa 80.000 auto's worden teruggebracht. Andere maatregelen zoals het invoegen van atv-dagen had de onderneming al volledig benut. NedCar benadrukt dat de vooruitzichten voor herstel van de internationale automarkt in 1994 gunstig lijken te zijn. De verwachting is dat ook de Volvo 400-serie daarvan profiteert. Rodamco koopt deel winkels Vendex Rotterdam - Het onroerend-goedfonds Rodamco, onderdeel van de Robeco-groep, heeft een groot deel van de winkelpanden van Vendex International overgenomen. Rodamco koopt zeven klei nere warenhuizen en 27 speciaalzaken met een totale waarde van 240 miljoen gulden. Vendex houdt wel een vinger in de pap door middel van een belang van twintig procent. Hypotheken tot 6,5 procent verlaagd Amsterdam - FBTO (onderdeel van de AVCB Groep) in Leeuwarden en de Zwolsche Algemeene in Nieuwegein lopen voorop in een nieuwe ronde tariefsverlagingen voor hypotheken. De tarieven van FBTO gaan met 0,4 procent omlaag tot 6,5 procent. Dit geldt voor spaar-, leven- en annuïteitsshypotheken. De tariefsverlaging gaat 25 oktober in. Bij de Zwolsche Alge meene worden de hypotheken 0,3 proeent goedkoper. Daar zitten levenhypotheken nu op 6,45 procent en hypotheken op basis van annuïteit zelfs op 6,4 procent. Daarentegen staan spaarhypotheken op 6,75 procent, een kwart procentpunt hoger dan bij FBTO. Ook Frankrijk verlaagt rente Parijs - Frankrijk heeft besloten in navolging van een aantal andere Europese landen zijn rente te verlagen. De Franse centrale bank liet gisteren weten dat de interventierente, het belangrijkste rentetarief in Frankrijk, wordt verlaagd met 0,3 procent tot 6,45 procent. De verlaging gaat maandag in. Verder gaat het tarief op de speciale beleningen met een looptijd van vijf tot tien dagen omlaag met een half procent tot 7,25 procent. Oost-Europabank zet mes in organisatie Londen - De Oost-Europabank in Londen gaat fors reorganise ren. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten. De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD), zoals de bank officieel heet, telt zo'n 700 werknemers. Ook is te verwachten dat een gedeelte van het in Londen werkende personeel naar Oost-Europa moet verhuizen. De drijvende kracht achter de reorganisatie is de Fransman Jacques de Larosière, die sinds kort bij de bank de scepter zwaait. Naar verluidt acht de nieuwe bankpresident momenteel zijn kansen om met succes in te grijpen het grootst. Nu kan hij naar eigen zeggen binnen en buiten de bank op het meeste krediet rekenen. Volkswagen wil 9000 man bij SEAT kwijt Barcelona - De Duitse Volkswagen AG heeft aangekondigd 9000 personeelsleden bij haar Spaanse dochter SEAT te willen ontslaan. Waarnemend voorzitter van SEAT Peter Walzer zei dat de autoproduktie van de historische SEAT-fabriek in Zona Franca zal worden verplaatst naar de nieuwe fabriek in het nabijgelegen Martorell. Zona Franca zal worden veranderd in een industrieterrein voor toeleveraars van onderdelen. Van onze economische redactie Hilversum - De fors dalende lijn in de verkoop van geluids dragers (cd's, platen, muziekcassettes) lijkt voorlopig omgebo gen. Er was in de eerste zes maanden van dit jaar sprake van een daling met 4,5 procent, blijkt uit cijfers van de producen ten en importeurs van geluidsdragers (Nvpi). In de eerste helft van vorig jaar bedroeg die daling nog 13 procent. acties keihard een halt moet worden toegeroepen," aldus de officier van Justitie in Belley. Deze voegde er nog aan toe dat het hem spijt dat hij de Duitse vervoerder alleen maar kan ver volgen wegens het rommelen met zijn tachograaf. De totale omzet behaald uit de verkoop van geluidsdragers kwam tot en met juni uit op 506 miljoen. In stuks daalde de markt met 2,7 procent van 18,4 miljoen in de eerste helft van vorig jaar tot 17,9 miljoen dit jaar. De verkopen van cd's zijn in de eerste helft van 1993 afgenomen ten opzichte van dezelfde perio de in 1992, al is ook hier sprake van een daling in een lager tem po. Het aantal verkochte schijfjes ging met vier procent naar bene den tot 14,9 miljoen, terwijl over geheel 1992 sprake was van een min van tien procent. In geld namen de cd-verkopen af met zes procent; de gemiddelde prijs lag met 30,77 iets lager dan de 31,70 van 1992. De afzet van de (verdwijnende) lp bleef gelijk met 180.000 stuks. In waarde was daar wel sprake van een daling, met 33 procent van 4,2 miljoen tot 2,8 mil joen. De branche neemt aan dat de lp tegen lagere prijzen wordt 'geruimd'. De Nvpi constateert dat ook voor de muziekcassette (mc) het einde in zicht is. De in Neder land nooit erg populaire geluids drager zag het verkochte aantal bandjes met 16 procent afnemen tot 657.000 stuks. Volgens de organisatie ligt het in de verwachting dat de dititale opvolgers van de cassette, dcc en minidisc, dit marktsegment nieuw leven zullen inblazen. De Nvpi meent dat pas in de loop van 1994 enig zicht kan worden gegeven op de populariteit van de nieuwe geluidsdragers, gezien de nog lage penetratiegraad van de afspeelapparatuur. De verkopen van cd-singles na men zowel in stuks als in geld met bijna een kwart toe. Het aandeel nationaal repertoire steeg met 17 procent. Het groot ste afzetkanaal bleef de spe ciaalzaak (56 procent). Ruim eenderde van de bestedin gen deden mensen van 20-29 jaar. Het aandeel van de belang rijkste kopersgroep, de twinti gers, blijkt met 2 procent te zijn afgenomen tot 37 procent. De groep dertigers zag daarentegen zijn aandeel met 2 procent stij gen tot 26 procent. (ADVERTENTIE) RIJKSWEG ZUID 11 - ZEGGE POSTBUS 1175 - 4700 BD ROOSENDAAL TELEFAX 01650-69011 ir Inzameling chemisch afval ir Verhuur bedrijfsafvalcontainers Inzameling papier karton Inzameling glas ir Rioolreiniging -Ar Industriële reiniging Ledigen vetputten septictanks Machinaal vegen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7