Marokkanen in het land van Pietje Precies Ragazzi aan huis: hiphopper wil hulp m De Vierkante Decimeter George Michael wil van contract af O O o O O O O O O O O 06-97.22 Escort Breda de stem Topsexbox live m. mij van daag doe ik Franse massa ge op kantoor 100cpm [steMeiden LiveSex! Doe jij m'n onderbroekje maar uit schatje! Heerlijk heet 1 gpm 06.320.320.65 Erox! Heeft de lekkerste vrouwen en meisjes voor kke livegesprek m.jou 1OOcpm 06*95*06 Bemidd. voor u meisjes van 20 tot 35 jr, bi-jongen 22 jr. 076-226258 je I (50cphm) De leerling glazenwasser v. 18 zag mevrouw naakt door de kamer lopen. "Kom binnen knul, pak ze maar n's lekker beet" je I 06-340.350.60. (50cphm) "Kijk ik heb geen slipje aan" zei Tanja, toen kwam Natasje met haar per- tong steeds dichterbij ll! 1 06-340.350.75. (50cphm) Oh tandarts ik n heb een heel gevoelig hjj! j gaatje! Kunt u het even vul len? Oh nee niet zo diep! 06-340.340.21. j NIEUW! Vanaf nu laat Karin pen u elke zaterdagavond en m'n zondag ongehaast genieten Tel. 076-221051 ir'ni Direkt-Apart |lige j S.M. Dit is de lijn voor een strenge meester en/of meesteres. 06-340.350.74, 75 cpm. bres and Direkt-Apart DOlt I Bi-sex. Op zoek naar een Bi-stel voor de variatie. Bel. 06-340.350.72, 75 cpm Klundert Lisa en Nina privé en fotoboek 11-23 u. ma t/mza. 01682-3916. "e Life-sex-sex 06-340.310.15 Privé 1,- pm 06-340.310.36 SM life 06-350.320.88. ■n|' ier vind ik het wel tof, we zijn met W Marokkaanse jon- gens onder elkaar. We begrijpen el- I kaar direct en dan heb je niet zo gauw misverstan den als met Nederlandse jon gens, zegt Youssef. Youssef (16) woont met vier an dere jongens in Karam, een Ma rokkaans opvanghuis voor jon gens dat vorige maand in Roo sendaal geopend werd. Hoewel iedereen vond dat zo'n huis er echt moest komen, heeft het acht jaar geduurd voor het zover was. In de huiskamer van Karam, dat betekent gastvrij in het Marok kaans, ziet het er een beetje Nederlands en een beetje Ma rokkaans uit. Aan de muur han gen Marokkaanse platen naast een oerhollandse klok, er zwer ven Nederlandse en in het Ara bische geschreven boeken rond. Aan de ene kant staat een Ne- - derlandse eethuis, aan de andere kant staan lage, lange banken met Oosterse tapijten erover langs de muur, en in de keuken ruik het niet elke dag naar kool en aardappelen. Bijna alle bewoners hebben eer der in een Nederlands tehuis gezeten, soms nadat ze met de politie in aanraking waren geko men voor kleine vergrijpen. In zo'n Nederlands tehuis gaat alles strikt volgens Nederlandse nor men. „Ik vond het daar moeilijk om met Nederlandse jongens te communiceren", vertelt Youssef. „De regels waren heel streng en je moest zo nodig je emoties tonen, je frustraties uiten. Schreeuwen tegen iemand die over je had geroddeld bijvoor beeld". „Wij zijn dat niet gewend, bij ons ga je op iemand af en praat je het uit", legt Mohammed (16) uit. Hij woont met zijn jongere broertje in Karam, omdat het thuis niet goed ging tussen hen en hun stiefvader. In een Marok kaans gezin is dat des te lastiger omdat het gezag, vooral van de vader, heel belangrijk is. Er was veel ruzie thuis. „Onze ouders komen geregeld op bezoek en we kunnen nu beter met elkaar praten. Daar krijg je hier ook alle tijd voor. We gaan ook gere geld een weekend naar huis". Ali (22) merkt op dat de moei lijkheden thuis vaak ontstaan doordat Marokkaanse jongeren in twee werelden moeten leven. Vooral na een verblijf in een Nederlands tehuis, valt het niet mee om thuis weer aan de Ma rokkaanse sfeer te wennen. En dan moet je je buiten ook nog eens aan de Nederlandse maat schappij aanpassen. Abdel (14) is het daar roerend mee eens. „Wat ik verder zo raar vind is dat alles in dit land Pietje Precies moet gaan. Een Neder landse jongen krijgt een bepaald bedrag aan zakgeld, nooit een cent meer. Daarvan moeten ze van hun ouders dan ook nog eens de helft sparen, dus duurt het heel lang voor ze eindelijk dat ding kunnen kopen dat ze zo graag willen hebben. Ik vind niet dat je meteen alles moet kunnen kopen, maar het kan toch iets soepele%even stoppen met spa ren? Maar nee, alles moet vol gens de regels. We zaten eens met een heel stel naar een film op tv te kijken. Belt de moeder van een van de Nederlandse jon gens op: hij moest onmiddellijk thuis komen om zijn schoenen in de kelder op te bergen. Dat kon geen tien minuten wachten tot de film was afgelopen. Dat be grijp ik niet. Net als huisarrest als je niet precies om acht uur thuis bent, en die moeders die om vijf voor vijf aan de poort komen roepen 'eten!', terwijl je midden in een spannende voet balwedstrijd zit. Dan is het spel gelijk voor iedereen afgelopen". Ze zeggen dat Nederlandse jon geren door Marokkaanse jonge ren worden meegesleurd in het kattekwaad en zo. Het is eerder andersom, vinden ze hier aan tafel. Abdel: „Zij trekken ons mee, want door al die strakke regels slaan Nederlandse jonge ren buitenshuis soms helemaal door, vooral als ze in een groep e Vierkante De cimeter van de ze week is ge vuld door Daisy Schalken uit Dongen. 'Met deze vierkante decimeter wil ik wijzen op het feit dat alles om ons heen bestaat uit ver schillende vormen. En iedere vorm heeft weer zijn eigen structuur. Wij als mensen let ten daar niet zo erg op,' schrijft Daisy in haar toelich ting. Daisy krijgt zo spoedig moge lijk een cd thuisgestuurd. Ook jij kunt een cd verdienen door een originele bijdrage aan De Vierkante Decimeter. Al wat je hebt te doen is het oppervlak van een vierkante decimeter zo leuk mogelijk in vullen. Stuur dus je bijdrage voor woensdag a.s. naar Redactie De Stem t.a.v. ragAzzi, post bus 3229 4800 MB Breda. Door Muriel Boll Ik wil in de krant komen om duide lijk te maken dat hiphop nog steeds bestaat en ook wel zal blijven be staan, maar hiphop verdient be slist meer aandacht van-jonge ren. Dat stond in de brief waar mee Angelo Kastanja zich aan meldde voor 'Ragazzi aan huis'. Hiphop in het verdomhoekje: Hoezo, waardoor Angelo Kas tanja alias dj Crime Cutz moet dat maar eens uit de doeken doen. Op zolder staan een bed, twee stoelen, bakken met honderden platen, twee draaitafels, een mengpaneel, boxen en stapels cd's, duidelijk het domein van een dj. Met hiphop op de achter grond, zijn petje achterstevoren op zijn kop, lucht Crime Cutz (20) relaxed zijn hart. „Ik ben een hiphop-liefhebber in hart en nieren, daarom vind ik het zo erg dat die muziek bijna helemaal verdrongen is door de house-sce ne. In de top-40 komt maar heel af en toe en hiphop-plaat te recht. Het is een en al house-mu- ziek: op de televisie, in de recla me en in de krant staan elke week advertenties voor house parties. Ik begrijp dat wel, het klinkt lekker en je kunt er goed op dansen en de clips zien er mooi uit, maar ik baal ervan dat je bijna niets anders hoort. Je had jarenlang discotheken waar ze allerlei soorten muziek draaiden: funk, populaire top-40 platen, house, jazz, swingbeat en natuur lijk rap. Als je nu naar die disco theken gaat, Nighttown in Rot terdam of Hollywood in Eindho ven, wat draaien ze daar dan urenlang Precies, house-mu- ziek. Het lijkt wel of iedereen denkt dat hiphop voorbij is, maar hiphop is geen rage; die bestond al toen de house-muziek nog met de paplepel naar binnen Ben je tussen de 12 en 20 jaar en vind jij datje heel bijzon der bent, dat je iets buitenge woons te vertellen hebt of dat ie zomaar per se in de krant wilt? Laat het ons dan weten en wij komen langs om je te fotogra feren en met je te praten. Wie een verslaggever en fotograaf aan huis wil, moet een briefje schrijven naar: De Stem, t.a.v. ragAzzi, postbus 3229,4800 MB Breda. Zet in je brief wel waarom je in de krant wil. Wij kiezen dan iedere week de meest opmer kelijke inzending uit. geschoven moest worden. Nu lijkt bijna iedereen omges- witched, veel van mijn vrienden hielden vroeger ook van hiphop. Ik lach me rot als ik ze nu per ongeluk dansend op een house- plaat aantref...Vroeger had je bijna elke week wel een hiphop feest in onze omstreken, in de Willem II in Den Bosch of The Bad Cave in Tilburg, daar gingen honderden mensen naar toe. Ik ben al vanaf mijn elfde jaar bezig met hiphop. Ik volg alles wat er op dat gebied gebeurt op de hele wereld. Via de televisie en Amerikaanse bladen als Tip Source, de bijbel op het gebied van de hiphop. Elke maand koop ik wel een paar nieuwe rappla- ten, als dj van de hiphopgroep 'The Next Chapter' moet ik na tuurlijk bijblijven. Ik werk met platen natuurlijk, niet met cd's. Platen overmixen doe je met je handen, niet met luxe knopjes zoals je dat tegenwoordig in dis cotheken ziet. Daar is geen kunst aan voor een dj, het moet blijven boeien. Mixen is een echte kunst. Als mensen op een feest zien hoe je met je handen zorgt voor een scratch over de muziek van de groep heen, dat leuker maakt, gaan de mensen helemaal uit hun dak. We zijn al vaak opgetreden in Paradiso en ook in de Melkweg en Mazzo, met veel succes. Ston- zijn. Ze vinden dat wij streng worden opgevoed, maar bij ons gaat het om de principes, niet om de regeltjes". Overdag gaan de bewoners van Karam naar school of naar hun werk. Daarna hebben ze taken: helpen met koken, opruimen, af wassen, stofzuigen. Er moet huiswerk gemaakt worden, enzo voort. Omdat je in een kleine groep leeft, moet je rekening houden met elkaar, maar ze heb ben ook vaak lol samen. Ze kijken graag naar de televisie, sinds een paar weken hebben ze namelijk schotelantenne. Ze hebben de voetbalwedstrijd ge volgd waarmee Marokko zich plaatste voor de wereldkampi oenschappen, heel spannend. Verder luisteren ze naar popmu ziek en naar Marokkaanse Raj- muziek. Het belangrijkste van Karam is, dat je kunt leren hoe je met twee culturen moet omgaan, maar dan moet je het zelf ook wel willen. Met de begeleiders kun je over de dingen doorpraten, dan be grijp je ook je ouders beter. Youssef, Mohammed, Ali en Abdel vinden het daarom be langrijk dat er meer Marokkaan se opvanghuizen komen. Ook voor meisjes? Die gedragen zich al zo Nederlands, soms te, vin den ze, dus die huizen zullen vooral voor jongens nodig zijn. Abdel: „Je leert hier ook disci pline, en ik heb wel in de gaten den zelfs in het voorprogramma van Gang Starr. In de Randstad durven mensen niet zo te laten merken dat ze de muziek gewel dig vinden. In het zuiden gaan ze helemaal uit hun dak, maar daar zijn ze bang hun stoere image te verliezen. Vorig jaar heeft de stichting Pop muziek Nederland een cd uitge bracht waarop muziek staat van vijf hiphopgroepen, waar wij één van zijn. Het was bedoeld als promotie en er zijn ook Ameri kaanse contacten uit voortgeko men. Verder is er ook een semi nar met groepen en platenmaat schappijen geweest, maar ieder een verschilde van mening, schreeuwde door elkaar, veel ge- bla-bla, dus dat heeft de hiphop promotie niet echt geholpen. In Amerika is de muziek heel erg populair. Dat komt vooral doordat die platen gedraaid wor den op de Black College Radio. Veel scholieren zijn dj geworden door dat ze op hun college de muziek mochten draaien. Waar is de leefbaarheid van de hiphop hier in het zuiden gebleven Ik weet zeker dat er heel veel lief hebbers zijn, maar die hebben zich in de sleur van de house-sce- ne laten meeslepen Dat moet veranderen. Dat moet nodig ver anderen, vind ik, hiphop is niet dood, hiphop leeft In de keuken van Karam, het opvanghuis voor Marokkaanse jon gens in Roosendaal FOTO DE STEM BEN STEFFEN dat dat goed voor je is. Vroeger liep het met mij nogal eens uit de hand. We hebben allemaal af en toe heimwee, maar ik heb het hier naar mijn zin. Het enige wat we nog missen, is een tafelvoet balspel". e Britse popster George Michael heeft voor het Hooggerechtshof in Londen geëist dat zijn 15 jaar be lopende contract met zijn platen maatschappij Sony wordt ont bonden. Michael eist dat het contract dat hij in 1988 sloot met Sony Music Entertainment (de Britse tak van het Japanse bedrijf) ongeldig wordt verklaard. De zanger zegt dat Sony hem gebruikt als een stuk software en keiharde ver kooptechnieken toepast. Voor George Michael is het me nens: of hij de zaak wint of verliest, hij zal geen plaat meer voor Sony maken, kondigde hij Angelo Kastanja, alias dj Crime Cutz: geen luxe knopjs, daar is geen kunst aan. FOTO DE STEM DICK DE BOER 13) I'd do anything for love - ileatloaf 10) Somebody dance with me DJ Bobo 12) Go west - Pet Shop Boys 8) Slave to the music - 'wenty 4 seven 19) Calling out your name ruby) - René Froger 9) Living on my own - Veddie Mercury 11) Dream lover - Mariah Carey 14) Right here - S.W.V. 23) If i had no loot - Tony oni tone 16) Luv 4 luv - Robin S 20) 'T is zo weer voorbij - Gordon 29) Shoop - Salt 'n Pepa 28) Dum da dum - Melodie mc 24) Schrijf me nooit geen.... - Marianne Weber 18) Killing in the name - Rage against the machine 17) Life - Haddaway 15) Peach - Prince 26) U got me up - Dajae 33) Window of hope - Oleta Adams 34) Careless whisper - Darrel Bell 30) I'm the only one - Melissa Ctheridge 21) Higher ground - UB40 Relight my fire - Take That 32) A natural woman - Aretha Franklin Moving on up - M people 38) Move - Moby 39) Don't go - Boobytrax 25) Desanya - BZN 27) Sunday morning - Earth wind fire This carry go bring come - Freddie McGregor M'n eigen feessie - de Havenzangers Big city 1993 - Tol Hansse 22) Boom shack-a-lak - Apache Indian o o 3) I'd Do Anything For Love Meat Loaf 2) Boom! Shake the Room - Jazzy Jeff and Fresh Prince 6) Stay - Eternal 1) Relight My Fire - Take That Feat Lulu 9) One Love - Prodigy 4) She Don't Let Nobody - Chaka Demus and Pliers 5) Moving On Up - M People The Gift - INXS 7) Life - Haddaway Don't Be a Stranger - Dina Carroll SCHRIFTELIJKE REACTIES: REDACTIE DE STEM T.A.V. RAGAZZI, POSTBUS 3229,4800 MB BREDA. TELEFONISCH: 076-236416 Door Muriel Boll ZATERDAG 23 OKTOBER 1993 DEEL D 1) It keeps rainin' - Bitty McLean 3) Got to get it - Culture Beat 6) The key, the secret - Urban Cookie Collective 7) Runaway train - Soul Asylum 5) The river of dreams - Billy Joel 2) What's up - 4 Non blondes 4) Faces - 2 Unlimited

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21