Marokkanen
in het land
van Pietje
Precies
Ragazzi aan huis: hiphopper wil hulp
m
De Vierkante Decimeter
George Michael
wil van
contract af
O
O
o
O
O
O
O
O
O
O
O
06-97.22
Escort Breda
de stem
Topsexbox live m. mij van
daag doe ik Franse massa
ge op kantoor 100cpm
[steMeiden LiveSex! Doe jij m'n
onderbroekje maar uit
schatje! Heerlijk heet 1 gpm
06.320.320.65
Erox! Heeft de lekkerste
vrouwen en meisjes voor
kke livegesprek m.jou 1OOcpm
06*95*06
Bemidd. voor u meisjes van
20 tot 35 jr, bi-jongen 22 jr.
076-226258
je I (50cphm) De leerling
glazenwasser v. 18 zag
mevrouw naakt door de
kamer lopen. "Kom binnen
knul, pak ze maar n's lekker
beet"
je I 06-340.350.60.
(50cphm) "Kijk ik heb geen
slipje aan" zei Tanja, toen
kwam Natasje met haar
per- tong steeds dichterbij
ll! 1 06-340.350.75.
(50cphm) Oh tandarts ik
n heb een heel gevoelig
hjj! j gaatje! Kunt u het even vul
len? Oh nee niet zo diep!
06-340.340.21.
j NIEUW! Vanaf nu laat Karin
pen u elke zaterdagavond en
m'n zondag ongehaast genieten
Tel. 076-221051
ir'ni Direkt-Apart
|lige j S.M. Dit is de lijn voor een
strenge meester en/of
meesteres.
06-340.350.74, 75 cpm.
bres
and Direkt-Apart
DOlt I Bi-sex. Op zoek naar een
Bi-stel voor de variatie.
Bel. 06-340.350.72, 75 cpm
Klundert Lisa en Nina privé
en fotoboek 11-23 u. ma
t/mza. 01682-3916.
"e Life-sex-sex 06-340.310.15
Privé 1,- pm 06-340.310.36
SM life 06-350.320.88.
■n|' ier vind ik het wel
tof, we zijn met
W Marokkaanse jon-
gens onder elkaar.
We begrijpen el-
I kaar direct en dan
heb je niet zo gauw misverstan
den als met Nederlandse jon
gens, zegt Youssef.
Youssef (16) woont met vier an
dere jongens in Karam, een Ma
rokkaans opvanghuis voor jon
gens dat vorige maand in Roo
sendaal geopend werd. Hoewel
iedereen vond dat zo'n huis er
echt moest komen, heeft het acht
jaar geduurd voor het zover was.
In de huiskamer van Karam, dat
betekent gastvrij in het Marok
kaans, ziet het er een beetje
Nederlands en een beetje Ma
rokkaans uit. Aan de muur han
gen Marokkaanse platen naast
een oerhollandse klok, er zwer
ven Nederlandse en in het Ara
bische geschreven boeken rond.
Aan de ene kant staat een Ne- -
derlandse eethuis, aan de andere
kant staan lage, lange banken
met Oosterse tapijten erover
langs de muur, en in de keuken
ruik het niet elke dag naar kool
en aardappelen.
Bijna alle bewoners hebben eer
der in een Nederlands tehuis
gezeten, soms nadat ze met de
politie in aanraking waren geko
men voor kleine vergrijpen. In
zo'n Nederlands tehuis gaat alles
strikt volgens Nederlandse nor
men.
„Ik vond het daar moeilijk om
met Nederlandse jongens te
communiceren", vertelt Youssef.
„De regels waren heel streng en
je moest zo nodig je emoties
tonen, je frustraties uiten.
Schreeuwen tegen iemand die
over je had geroddeld bijvoor
beeld".
„Wij zijn dat niet gewend, bij ons
ga je op iemand af en praat je
het uit", legt Mohammed (16)
uit. Hij woont met zijn jongere
broertje in Karam, omdat het
thuis niet goed ging tussen hen
en hun stiefvader. In een Marok
kaans gezin is dat des te lastiger
omdat het gezag, vooral van de
vader, heel belangrijk is. Er was
veel ruzie thuis. „Onze ouders
komen geregeld op bezoek en
we kunnen nu beter met elkaar
praten. Daar krijg je hier ook
alle tijd voor. We gaan ook gere
geld een weekend naar huis".
Ali (22) merkt op dat de moei
lijkheden thuis vaak ontstaan
doordat Marokkaanse jongeren
in twee werelden moeten leven.
Vooral na een verblijf in een
Nederlands tehuis, valt het niet
mee om thuis weer aan de Ma
rokkaanse sfeer te wennen. En
dan moet je je buiten ook nog
eens aan de Nederlandse maat
schappij aanpassen.
Abdel (14) is het daar roerend
mee eens. „Wat ik verder zo raar
vind is dat alles in dit land Pietje
Precies moet gaan. Een Neder
landse jongen krijgt een bepaald
bedrag aan zakgeld, nooit een
cent meer. Daarvan moeten ze
van hun ouders dan ook nog
eens de helft sparen, dus duurt
het heel lang voor ze eindelijk
dat ding kunnen kopen dat ze zo
graag willen hebben. Ik vind niet
dat je meteen alles moet kunnen
kopen, maar het kan toch iets
soepele%even stoppen met spa
ren? Maar nee, alles moet vol
gens de regels. We zaten eens
met een heel stel naar een film
op tv te kijken. Belt de moeder
van een van de Nederlandse jon
gens op: hij moest onmiddellijk
thuis komen om zijn schoenen in
de kelder op te bergen. Dat kon
geen tien minuten wachten tot
de film was afgelopen. Dat be
grijp ik niet. Net als huisarrest
als je niet precies om acht uur
thuis bent, en die moeders die
om vijf voor vijf aan de poort
komen roepen 'eten!', terwijl je
midden in een spannende voet
balwedstrijd zit. Dan is het spel
gelijk voor iedereen afgelopen".
Ze zeggen dat Nederlandse jon
geren door Marokkaanse jonge
ren worden meegesleurd in het
kattekwaad en zo. Het is eerder
andersom, vinden ze hier aan
tafel. Abdel: „Zij trekken ons
mee, want door al die strakke
regels slaan Nederlandse jonge
ren buitenshuis soms helemaal
door, vooral als ze in een groep
e Vierkante De
cimeter van de
ze week is ge
vuld door Daisy
Schalken uit
Dongen. 'Met
deze vierkante decimeter wil
ik wijzen op het feit dat alles
om ons heen bestaat uit ver
schillende vormen. En iedere
vorm heeft weer zijn eigen
structuur. Wij als mensen let
ten daar niet zo erg op,'
schrijft Daisy in haar toelich
ting.
Daisy krijgt zo spoedig moge
lijk een cd thuisgestuurd.
Ook jij kunt een cd verdienen
door een originele bijdrage
aan De Vierkante Decimeter.
Al wat je hebt te doen is het
oppervlak van een vierkante
decimeter zo leuk mogelijk in
vullen.
Stuur dus je bijdrage voor
woensdag a.s. naar Redactie
De Stem t.a.v. ragAzzi, post
bus 3229 4800 MB Breda.
Door Muriel Boll
Ik wil in de krant
komen om duide
lijk te maken dat
hiphop nog steeds
bestaat en ook wel
zal blijven be
staan, maar hiphop verdient be
slist meer aandacht van-jonge
ren. Dat stond in de brief waar
mee Angelo Kastanja zich aan
meldde voor 'Ragazzi aan huis'.
Hiphop in het verdomhoekje:
Hoezo, waardoor Angelo Kas
tanja alias dj Crime Cutz moet
dat maar eens uit de doeken
doen.
Op zolder staan een bed, twee
stoelen, bakken met honderden
platen, twee draaitafels, een
mengpaneel, boxen en stapels
cd's, duidelijk het domein van
een dj. Met hiphop op de achter
grond, zijn petje achterstevoren
op zijn kop, lucht Crime Cutz
(20) relaxed zijn hart. „Ik ben
een hiphop-liefhebber in hart en
nieren, daarom vind ik het zo erg
dat die muziek bijna helemaal
verdrongen is door de house-sce
ne. In de top-40 komt maar heel
af en toe en hiphop-plaat te
recht. Het is een en al house-mu-
ziek: op de televisie, in de recla
me en in de krant staan elke
week advertenties voor house
parties.
Ik begrijp dat wel, het klinkt
lekker en je kunt er goed op
dansen en de clips zien er mooi
uit, maar ik baal ervan dat je
bijna niets anders hoort. Je had
jarenlang discotheken waar ze
allerlei soorten muziek draaiden:
funk, populaire top-40 platen,
house, jazz, swingbeat en natuur
lijk rap. Als je nu naar die disco
theken gaat, Nighttown in Rot
terdam of Hollywood in Eindho
ven, wat draaien ze daar dan
urenlang Precies, house-mu-
ziek. Het lijkt wel of iedereen
denkt dat hiphop voorbij is,
maar hiphop is geen rage; die
bestond al toen de house-muziek
nog met de paplepel naar binnen
Ben je tussen de 12 en 20 jaar
en vind jij datje heel bijzon
der bent, dat je iets buitenge
woons te vertellen hebt of dat
ie zomaar per se in de krant
wilt?
Laat het ons dan weten en wij
komen langs om je te fotogra
feren en met je te praten. Wie
een verslaggever en fotograaf
aan huis wil, moet een briefje
schrijven naar: De Stem, t.a.v.
ragAzzi, postbus 3229,4800
MB Breda.
Zet in je brief wel waarom je
in de krant wil. Wij kiezen dan
iedere week de meest opmer
kelijke inzending uit.
geschoven moest worden.
Nu lijkt bijna iedereen omges-
witched, veel van mijn vrienden
hielden vroeger ook van hiphop.
Ik lach me rot als ik ze nu per
ongeluk dansend op een house-
plaat aantref...Vroeger had je
bijna elke week wel een hiphop
feest in onze omstreken, in de
Willem II in Den Bosch of The
Bad Cave in Tilburg, daar gingen
honderden mensen naar toe.
Ik ben al vanaf mijn elfde jaar
bezig met hiphop. Ik volg alles
wat er op dat gebied gebeurt op
de hele wereld. Via de televisie
en Amerikaanse bladen als Tip
Source, de bijbel op het gebied
van de hiphop. Elke maand koop
ik wel een paar nieuwe rappla-
ten, als dj van de hiphopgroep
'The Next Chapter' moet ik na
tuurlijk bijblijven. Ik werk met
platen natuurlijk, niet met cd's.
Platen overmixen doe je met je
handen, niet met luxe knopjes
zoals je dat tegenwoordig in dis
cotheken ziet. Daar is geen kunst
aan voor een dj, het moet blijven
boeien. Mixen is een echte kunst.
Als mensen op een feest zien
hoe je met je handen zorgt voor
een scratch over de muziek van
de groep heen, dat leuker maakt,
gaan de mensen helemaal uit
hun dak.
We zijn al vaak opgetreden in
Paradiso en ook in de Melkweg
en Mazzo, met veel succes. Ston-
zijn. Ze vinden dat wij streng
worden opgevoed, maar bij ons
gaat het om de principes, niet om
de regeltjes".
Overdag gaan de bewoners van
Karam naar school of naar hun
werk. Daarna hebben ze taken:
helpen met koken, opruimen, af
wassen, stofzuigen. Er moet
huiswerk gemaakt worden, enzo
voort. Omdat je in een kleine
groep leeft, moet je rekening
houden met elkaar, maar ze heb
ben ook vaak lol samen. Ze
kijken graag naar de televisie,
sinds een paar weken hebben ze
namelijk schotelantenne. Ze
hebben de voetbalwedstrijd ge
volgd waarmee Marokko zich
plaatste voor de wereldkampi
oenschappen, heel spannend.
Verder luisteren ze naar popmu
ziek en naar Marokkaanse Raj-
muziek.
Het belangrijkste van Karam is,
dat je kunt leren hoe je met twee
culturen moet omgaan, maar dan
moet je het zelf ook wel willen.
Met de begeleiders kun je over
de dingen doorpraten, dan be
grijp je ook je ouders beter.
Youssef, Mohammed, Ali en
Abdel vinden het daarom be
langrijk dat er meer Marokkaan
se opvanghuizen komen. Ook
voor meisjes? Die gedragen zich
al zo Nederlands, soms te, vin
den ze, dus die huizen zullen
vooral voor jongens nodig zijn.
Abdel: „Je leert hier ook disci
pline, en ik heb wel in de gaten
den zelfs in het voorprogramma
van Gang Starr. In de Randstad
durven mensen niet zo te laten
merken dat ze de muziek gewel
dig vinden. In het zuiden gaan ze
helemaal uit hun dak, maar daar
zijn ze bang hun stoere image te
verliezen.
Vorig jaar heeft de stichting Pop
muziek Nederland een cd uitge
bracht waarop muziek staat van
vijf hiphopgroepen, waar wij één
van zijn. Het was bedoeld als
promotie en er zijn ook Ameri
kaanse contacten uit voortgeko
men. Verder is er ook een semi
nar met groepen en platenmaat
schappijen geweest, maar ieder
een verschilde van mening,
schreeuwde door elkaar, veel ge-
bla-bla, dus dat heeft de hiphop
promotie niet echt geholpen.
In Amerika is de muziek heel
erg populair. Dat komt vooral
doordat die platen gedraaid wor
den op de Black College Radio.
Veel scholieren zijn dj geworden
door dat ze op hun college de
muziek mochten draaien. Waar
is de leefbaarheid van de hiphop
hier in het zuiden gebleven Ik
weet zeker dat er heel veel lief
hebbers zijn, maar die hebben
zich in de sleur van de house-sce-
ne laten meeslepen Dat moet
veranderen. Dat moet nodig ver
anderen, vind ik, hiphop is niet
dood, hiphop leeft
In de keuken van Karam, het
opvanghuis voor Marokkaanse jon
gens in Roosendaal
FOTO DE STEM BEN STEFFEN
dat dat goed voor je is. Vroeger
liep het met mij nogal eens uit de
hand. We hebben allemaal af en
toe heimwee, maar ik heb het
hier naar mijn zin. Het enige wat
we nog missen, is een tafelvoet
balspel".
e Britse popster
George Michael
heeft voor het
Hooggerechtshof
in Londen geëist
dat zijn 15 jaar be
lopende contract met zijn platen
maatschappij Sony wordt ont
bonden.
Michael eist dat het contract dat
hij in 1988 sloot met Sony Music
Entertainment (de Britse tak van
het Japanse bedrijf) ongeldig
wordt verklaard. De zanger zegt
dat Sony hem gebruikt als een
stuk software en keiharde ver
kooptechnieken toepast.
Voor George Michael is het me
nens: of hij de zaak wint of
verliest, hij zal geen plaat meer
voor Sony maken, kondigde hij
Angelo Kastanja, alias dj Crime Cutz: geen luxe knopjs, daar is geen
kunst aan.
FOTO DE STEM DICK DE BOER
13) I'd do anything for love -
ileatloaf
10) Somebody dance with me
DJ Bobo
12) Go west - Pet Shop Boys
8) Slave to the music -
'wenty 4 seven
19) Calling out your name
ruby) - René Froger
9) Living on my own -
Veddie Mercury
11) Dream lover - Mariah
Carey
14) Right here - S.W.V.
23) If i had no loot - Tony
oni tone
16) Luv 4 luv - Robin S
20) 'T is zo weer voorbij -
Gordon
29) Shoop - Salt 'n Pepa
28) Dum da dum - Melodie
mc
24) Schrijf me nooit geen.... -
Marianne Weber
18) Killing in the name -
Rage against the machine
17) Life - Haddaway
15) Peach - Prince
26) U got me up - Dajae
33) Window of hope - Oleta
Adams
34) Careless whisper - Darrel
Bell
30) I'm the only one - Melissa
Ctheridge
21) Higher ground - UB40
Relight my fire - Take
That
32) A natural woman -
Aretha Franklin
Moving on up - M people
38) Move - Moby
39) Don't go - Boobytrax
25) Desanya - BZN
27) Sunday morning - Earth
wind fire
This carry go bring come -
Freddie McGregor
M'n eigen feessie - de
Havenzangers
Big city 1993 - Tol Hansse
22) Boom shack-a-lak -
Apache Indian
o
o
3) I'd Do Anything For Love
Meat Loaf
2) Boom! Shake the Room -
Jazzy Jeff and Fresh Prince
6) Stay - Eternal
1) Relight My Fire -
Take That Feat Lulu
9) One Love - Prodigy
4) She Don't Let Nobody -
Chaka Demus and Pliers
5) Moving On Up - M People
The Gift - INXS
7) Life - Haddaway
Don't Be a Stranger -
Dina Carroll
SCHRIFTELIJKE REACTIES: REDACTIE DE STEM T.A.V. RAGAZZI, POSTBUS 3229,4800 MB BREDA. TELEFONISCH: 076-236416
Door Muriel Boll
ZATERDAG 23 OKTOBER 1993 DEEL D
1) It keeps rainin' - Bitty
McLean
3) Got to get it - Culture
Beat
6) The key, the secret -
Urban Cookie Collective
7) Runaway train - Soul
Asylum
5) The river of dreams -
Billy Joel
2) What's up - 4 Non
blondes
4) Faces - 2 Unlimited