'Huidige cabaret is flauw'
Het
Venetië
worden
Bram Vermeulen met programma 'Toeters Bellen' in Breda
Sterren het circus in voor Foster Parents
Reeks afgelastingen
in de schouwburgen
Fideï en Arti belicht
kwaliteit in de film
West Side Story van
de jaren negentig
UIT GIDS
Redding
DE STEM
GIDS
Lik
Bekende Nederlanders werven nieuwe donateurs in gala van de Tros
'Kathleen' bij Seapino Rotterdam
DE STEM
VRIJDAG 22 OKTOBER 1993
Door Marjan Mes
Bram Vermeulen; dat was ooit - samen met Freek de
Jonge - cabaret. De tegenwoordige, 47-jarige artiest is
onder geen enkele noemer te vangen. Hij brengt geen
cabaret, maar is ook geen gewone zanger/muzikant.
„Daarom noemen de critici mij graag de Nederlandse
Tom Waits of Randy Newman. Een hele eer, maar het
heeft toch vooral te maken met een rare behoefte om je
te plaatsen; dat schept nu eenmaal duidelijkheid. Mis
schien kun je Tom Waits beter de Amerikaanse Vermeu
len noemen. Grapje! Maar ik zong eerder dan hij."
Emotie, overdracht van gevoe
lens; daar gaat het zanger met de
verleidelijk hese 'stem om. Tij
dens zijn optredens staat het
gevoel centraal. Meer dan de
technische vaardigheid. Hoewel
die in zijn laatste theaterconcert
'Toeters Bellen' bepaald niet
ontbreekt. Tijdens de slottournee
van dit jubileumoptreden (25
jaar zingen in het Nederlands)
speelt Bram samen met alle so
listen die hem in het vorige sei
zoen begeleidden. 'Een puur
feest', dat volgens de artiest
'voor onszelf net zo leuk is als
voor het publiek'.
Morgenavond treedt Bram Ver
meulen met zijn orkest van vijf
man op in Stadsschouwburg
Concordia in Breda. Met Ernst
Jansz, Peter Wassenaar, Rick
Nolov en Marcel Cuijpers. Aan
het eind van de middag verzorgt
hij bovendien een kort solo-op-
treden voor kinderen, tijdens de
slotmanifestatie van de 'Jantje
Beton Roefeldag'.
'Slavische Bram' wordt de zan
ger/muzikant ook wel door col
lega's genoemd. Niet omdat hij
uitgesproken Slavische muziek
speelt, maar vanwege het 'tem-
poloze aspect' van zijn muziek
dat herinnert aan zigeunermu-
ziek. En die heeft volgens hem
weer heel veel te maken heeft
met de blues. Die melancholieke
muziekvorm die in zijn genen zit
en die nooit voorspelbaar kan
worden uitgevoerd.
„Je weet tijdens zo'n optreden
nooit waar je uitkomt. Met 'Toe-
'ters Bellen' geef je het publiek
ook het gevoel: waar gaat dit
naartoe? Zelf lopen we het ge
vaar dat we alleen voor ons
eigen plezier zitten te spelen.
Maar als je dat dan ook op de
zaal weet over te brengen dan
wordt het een prachtige avond."
Onveilig
Bram Vermeulen houdt van risi
co. Van het gevaar ergens naar
toe te gaan zonder te weten waar
je uitkomt. Ook als zwerver in de
natuur, op onvoorbereide vakan-
tietochten. Maar vooral op het
podium, waar hij zonder enig
uiterlijk vertoon zijn emoties
over de dingen die hem raken in
zijn muziek en stem legt. „Het
onveilige aspect van het muzi
kant zijn, is wat ook die jongens
in het orkest aan mij bindt. Een
fijn vriendenclubje. Ze glijden
perfect mee met wat er gezongen
wordt. Een hele band in dienst
van de melodie; dat geeft mij een
heerlijk gevoel."
In Nederland wordt het repertoi
re van Bram Vermeulen nog al
tijd veel minder gewaardeerd
dan in Vlaanderen. Daar zijn bij
ieder 'concert' de schouwburgza
len uitverkocht. In Nederland
mag hij al blij zijn met 200
bezoekers. „Het is vervelend om
het zelf te moeten vertellen,
maar tijdens een folkfestival in
Vlaanderen hadden we 8000 en
thousiaste toehoorders. „Je kunt
wel zoveel zeggen, zie ik de
mensen denken als ik het daar
over heb."
Zachtheid
„Het heeft natuurlijk alles te
maken met het maskeren van
gevoelens waar de Nederlanders
zo sterk in zijn. Ik houd er juist
van om gevoelens naarboven te
halen. Om weemoed en zacht
heid toe te laten. Zodra je durft
te denken aan wat je dierbaar is,
krijg je nu eenmaal zachtere ge
voelens. In Vlaanderen hoef je
dat niet uit te leggen. In Neder
land is het een moeizame weg
om anders dan anders te zijn en
niet in het cabaretabonnement
geplaatst te kunnen worden.
Doet een schouwburg dat wel
dan loop je de kans op boze
mensen."
„In ons land is er een ander soort
aandacht voor wat je doet. Niet
dat ik daar geen buitengewoon
hartelijk publiek meemaak.
Maar het zou leuker zijn als het
er meer waren. Echte fans zijn
het ook niet, want dan zouden ze
meer platen en boeken van me
kopen. Van mijn boek zijn maar
duizend exemplaren verkocht,
van mijn platen 3000.
Bram Vermeulen: „Ik pas niet zo
Bram Vermeulen: „Kinderen maken je bewust van een andere vorm van liefde, "foto Clemens rikken
in de Nederlandse theaterwe
reld. En ik moet zelf niets heb
ben van het huidige cabaret.
Daar wordt onwijs veel onzin
nigs te berde gebracht. Wat moet
je nog van die jonge cabaretiers
mee naar huis nemen? Het ver
wordt allemaal tot flauw amuse
ment. Ik loop liever in het bos
dan naar zo'n voorstelling te
gaan. Er zijn natuurlijk uitzon
deringen, zoals Waardenberg
De Jong. Maar dat zijn ook geen
cabaretiers. Dat is puur theater.
Als je de verkeerd georgani
seerde zaal hebt, lopen de men
sen daar net zo geshockeerd weg
als in de begintijd van Neerlands
Hoop."
Het Neerlands Hoop-verleden,
samen met Freek de Jonge, zal
Bram Vermeulen wel altijd blij
ven achtervolgen. „Niemand
komt van zijn verleden af. Er
doet zich wel altijd weer een
gebeurtenis voor dat je eraan
herinnerd wordt. Of het publiek.
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd
wie er het eerst van ons zal
doodgaan, Freek of ik? Dan
wordt alles weer opgerakeld, al
is het zestig jaar na dato."
Chanson
Hoewel 'het bluesgevoel', dat hij
ook al bij Neerlands Hoop ver
klankte, Bram Vermeulen wel
altijd zal blijven aankleven,
voelt hij zich steeds meer ver
want met Jacques Brei. „Hoe
ouder ik word des te meer waar
deer ik de rijke historie van het
Franse chanson. En Paolo Conté
is uiteraard een grote favoriet.
Taal en klanken worden ook
steeds belangrijker. Ik ontwikkel
me steeds meer tot een dichter.
De mensen halen vaak ook heel
andere dingen uit mijn liederen
dan ik zelf bedoeld heb."
„Poëzie", meent Bram Vermeu
len, „is een diepe behoefte. Ik
ben een waanzinnige fan van
Remco Campert. Maar ik houd
ook enorm van vormidioten als
Jean-Pierre Rawie. Als ik dat
lees dan ligt de emotie voor mij
voor een groot deel in de vraag:
hoe komt hij aan het passende
rijmwoord. Zelf krijg ik veel
ideëen als ik in de auto zit."
„Het begint altijd met een regel
die me te binnen schiet. De re
gels zwerven eerst in mijn hoofd
rond. Soms maak ik korte noti
ties. Dan weet ik al: hier zit een
lied in. Het is net als met koken:
de ingrediënten zijn er al, dus is
het eten in vermogen al aanwe
zig. Je hoeft het alleen nog te
bereiden. Ik houd ook een dag
boek bij en dat helpt enorm. Dat
is een vorm van werktuigelijk
schrijven waarbij van alles en
nog wat naarboven komt."
Graag zou Bram Vermeulen
meer samenwerken met zijn le
venspartner, de actrice en to
neelregisseuse Shireen Strooker.
In het verleden ontwierp hij
meermalen decors voor haar
voorstellingen. „Maar", zegt hij,
„het is niet gemakkelijk om in
mijn werk geld te verdienen. Dus
moet je alles aanpakken wat je
krijgen kunt. Op die manier ben
ik altijd onderweg en kan ik te
weinig samen doen met Shireen.
Maar zij is wel heel erg belang
rijk in mijn leven. De kinderen
ook."
„Kinderen zijn geweldig belang
rijk. Ze versterken je emoties en
maken je bewust van een andere
vorm van liefde. Hoe is het mo
gelijk, denk ik vaak, dat je zo
vanzelfsprekend achter je kind
staat... Kom vooral niet aan mijn
kinderen."
Jantje Beton
Morgenmiddag tussen 16.00 en
17.00 uur speelt Bram Vermeu
len voor kinderen tijdens de slot
manifestatie van de Jantje Beton
Roefeldag in de Bredase schouw
burg. „Ik weet nog niet wat,
maar dat komt wel. Ik heb veel
affiniteit met kinderen en zij
begrijpen mijn songs, heb ik ge
merkt."
Morgenavond treedt hij in Breda
op met 'Toeters Bellen', samen
met zijn muzikale vrienden, van
wie Ernst Jansz ondermeer de
accordeon zal bespelen. Het
wordt een chronologische keuze
uit 351 liederen, van Neerlands
Hoop via 'De Toekomst', 'De
Neefjes', 'Het Leven', 'Rode
Wijn', 'Dans met mij' naar
'Vriend Vijand' en 'De Tijd
stond ook nooit stil'. Hoe het
optreden zal uitpakken, ligt he
lemaal aan de inspiratie van het
moment. Een avontuur van het
muzikale gevoel. Het blues-ge-
voel.
Bram Vermeulen en band spelen
morgenavond (zaterdag 23 okto
ber) in Stadsschouwburg Concor
dia in Breda Toeters Bellen', een
theaterconcert met medewerking
van Peter Wassenaar, Rick Nolov,
Marcel Cuijpers en Ernst Jansz.
Andere culturen, andere zeden.
Een bewijsbare buitenlander die
in een Amsterdamse tram reist
zonder afgestempeld kaartje
omdat hij het strippensysteem
niet kan bevatten, mag rekenen
op clementie. Zeker als uit een
catalogus van het Stedelijk on
der de arm blijkt dat hij op
cultureel werkbezoek is.
In het buitenland is de relatie naïeve burger en geüniformeerde macht
anders. Wie in Parijs op straat loopt en daar in het centrum de
gendarmes voor de ministeries ziet posten, realiseert zich dat hij zich
beter niet te opvallend kan gedragen. Een vrolijk tochtje door
nachtelijk Warschau betekent minstens twee maal controle der
papieren.
Zelfs vlak over de grens is het anders, ook al spreken ze daar
Nederlands. Een gehaast verslaggever op weg van de ene naar de
volgende tentoonstelling in Europa's culturele hoofdstad heeft het
ervaren. De afstand tussen stadhuis en Willemdok is te gering voor
openbaar vervoer. Een kwartiertje langs de Schelde verwaait boven
dien de stoffigheid van eeuwen cultuur. Dus te voet.
Hij zoekt het brouwerijmuseum, een voormalig Waterhuis aan de
rand van de rosse buurt. De zijstraatjes staan niet nauwkeurig
benoemd op het kleine stadsplan dat de weg van de ene tentoonstel
lingslocatie naar de ander aangeeft. Aan elke hoek houdt hij daarom
stil, speurt naar het straatnaambordje en steekt over.
Ineens stopt een politiebusje naast hem. Het raam gaat open, een
vriendelijk, Amerikaans geknipt hoofd vraagt of de verslaggever zijn
paspoort bij zich heeft. „Natuurlijk,en hij overhandigt het nieuwe,
rode document. De agent lijkt verbaasd, stapt uit en bebladert het
boekje. Half lezend zegt hij: U bent een rood licht genegeerd. U weet
toch dat zulks niet mag?" De verslaggever beaamt dat hij daarvan op
de hoogte is, maar wil weten waar hij gezondigd heeft.
„Hier vijftig meter terug, aan de vorige hoek. Ustopte, keek eerst de
straat in en stak desondanks over.De verslaggever legt uit, wat hij
deed aan die hoek en dat hij geen voetgangerslicht gezien heeft.
„Hebt u geld bij u?" is de reactie. Na het bevestigende antwoord
wordt hem verzocht mee te gaan. De zijdeur van het busje gaat van
het slot.
Op weg door de hoerenbuurt roept de bijrijder een centrale op en
vraagt hoeveel de overtreding in Nederlands geld moet kosten. Het
antwoord dat de kas vanwege de zondag gesloten is, bevredigt hem
niet. Hij herhaalt zijn vraag. Bij het bureau weet hij nog niet wat hij
rekenen moet, de overtreder wordt daarom in een cel gezet, waarin al
een gezelschap Nicaraguanen wacht. Zij worden beschuldigd van het
zonder vergunning muziek maken op de openbare weg.
Na tien minuten wordt de Nederlander voor verhoor bevrijd. In een
wachtlokaal annex keuken waar schaftende agenten instant soep
bereiden mag hij zijn verhaal doen. De kalender staat op weken
eerder: dinsdag 21 september. In een hoek liggen twee bundels
handelswaar van de Midden-Amerikanen. In beslag genomen pon
cho's, dekens en hoeden.
Het excuus wordt aanhoord en geloofd, maar is niet ter zake. Fout is
fout en dat komt hem te staan op veertig gulden boete. Als hij wil
betalen in echte franken, moet dat gepast. De kas is immers dicht.
De agenten blijken heren. De Nederlandse gast zal naar de plaats van
zijn overtreding worden teruggebracht. Het busje stopt echter voor
een rood verlicht raam: Hier leert ge wat rood licht beduidt." Een
donkere lichte dame sist in het Frans 'cheri
Van onze rtv-redactie
Omroepen tonen zich de
laatste tijd behoorlijk crea
tief als het om wervende
acties gaat. De tv-marathon
van RTL4 ten bate van het
WNF ligt nog vers in het
geheugen. De Tros probeert
het vanavond op Nederland
2 met het 'Gala of the stars'.
Na wekenlange repetities
geeft een keur van bekende
Nederlanders in deze twee
uur durende voorstelling
een aantal imponerende cir
cusacts weg, aangevoerd
door Ivo Niehe. Ze doen het
allemaal voor Gina.
Gina, een driejarig meisje uit
Ecuador, staat symbool voor de
duizenden kansarme kinderen
die bij het Foster Parents Plan
op de wachtlijst staan voor fi
nanciële adoptie. Om een einde
te maken aan hun uitzichtloze
situatie is de organisatie per
manent op zoek naar donateurs
oftewel foster parents.
Zij betalen maandelijks een be
drag van 45 gulden waarmee de
leefomgeving van 'hun' kind
wordt verbeterd. Het geld
wordt besteed aan zaken als
gezondheidszorg, onderwijs en
infrastructuur. Het Foster Pa
rents Plan heeft zo al meer dan
700.000 families uit 27 ontwik
kelingslanden geholpen. „He
laas puilen de wachtlijsten nog
steeds uit. Wereldwijd zitten er
verschrikkelijk veel kinderen
om hulp verlegen", zegt M.
Dullaert van de organisatie.
American Circus
Nederland telt circa 250.000
donateurs. Veel van hen betuig
den hun steun na het zien van
'Solo voor een kind', eveneens
bij de Tros. Deze formule werd
drie keer herhaald. „Hoe suc
cesvol ook, 'Solo voor een kind'
was eigenlijk louter op kinde
ren toegespitst. Dit keer heb
ben we gekozen voor iets dat
iedereen aanspreekt: het cir-
Bokser Arnold Vanderlijde als dompteur in het 'Gala of the Stars'.
foto dijkstra
cus", aldus Dullaert. Het kwam
de initiatiefnemers goed uit dat
het American Circus in Am
sterdam was neergestreken. Dit
grootste tentcircus ter wereld
stelde alle nodige faciliteiten
beschikbaar.
Enkele van de circa dertig be
kendheden die hun spontane
medewerking verleenden zijn
Gert-Jan Droge, Boudewijn
Büch, Martijn Krabbé, Nelli
Cooman, Linda de Mol, Willeke
Alberti, Hans Kazan, Gerrie
van der Klei, Gerard Joling en
Liesbeth List. Het ope
ningsnummer wordt verzorgd
door jeugdcircus II Grigio uit
het Brabantse Haaren.
Veruit het spectaculairst, zo
bleek tijdens de repetitie, is het
optreden van bokser Arnold
Vanderlijde. Van hem is bekend
dat hij niet voor een kleintje is
vervaard. Maar om dan met
acht tijgers in een stalen kooi te
kruipen? „Ik heb er wel even
over na moeten denken, maar
vond het meteen een enorme
uitdaging", zegt Vanderlijde.
Om ongelukken te voorkomen,
kreeg hij van de vermaarde
dompteur Dieter Farell een
spoedcursus tijgers temmen.
Aardige rechtse
„De act heeft veel weg van een
bokswedstrijd", meent Vander
lijde. „Afstand bewaren en
goed kijken zijn ook hier vrese
lijk belangrijk. Er is eigenlijk
maar één verschil. In deze ring
heb je met acht opponenten
tegelijk te maken." Farell trekt
de vergelijking door: „Ook de
tijgers beschikken over een
aardige rechtse. Normaal duurt
het jaren voor iemand tot deze
prestatie in staat is. Arnold had
echter een voordeel: hij wist al
min of meer hoe hij zich als een
tijger moest bewegen." De bok
ser, breedgrijnzend: „Tja, ik
heb thuis zelf ook een poesje."
Ook Danny de Munk blijkt niet
vies van waaghalzerij. Hij voert
een gedurfde trapeze-act op.
Huub Stapel en Patty Brard
studeerden een paardendres-
suur-nummer in. De opmerke
lijke olifantenfinale is voorbe
houden aan Anneke Grönloh,
Marte Röling en Liz Snoyink.
In het programma gaat vanzelf
sprekend veel aandacht uit
naar de activiteiten die het
Foster Parents Plan ontplooit.
Tijdens de uitzending zal regel
matig worden overgeschakeld
naar twee telefoonpanels (in
Aalsmeer en in het Rotterdam
se Ahoy') waar maar liefst 1400
mensen de tussenstand bijhou
den.
'Gala of the Stars', Neder
land 2, 20.21 uur
Van onze kunstredactie
Breda - Binnen een week moesten in de Bredase Stads-
schouwburg drie toneelvoorstellingen in de maand no-
vember worden afgelast. Het gaat overigens om produk-
ties die om artistieke redenen door de gezelschappen zeil
van het repertoire zijn genomen.
De Vlaamse Theatergroep Nova Zembla heeft afgezien van het
spelen van 'Zondvloed' omdat zij het eindresultaat onvoldoende
vond. Deze voorstelling zou op 3 en 4 november in Theater
Achterom te zien zijn. Ook 'Hedda Gabler' door het Vlaamse
Theater De Korre (16 november) en 'Die verlorene Ehre der
Katharina Blum' van het Westdeutsches Tourneetheater (ij
november), die beide in de grote zaal zouden worden gespeeld
zijn afgelast. Pogingen om op korte termijn voor vervangende
voorstellingen te zorgen, zijn niet gelukt.
Ook op cabaretgebied wordt op het laatste moment druk
geannuleerd. De voorstelling die het cabaret-duo Zindroo®
vanavond in de Nobelaer in Etten-Leur zou geven, gaat niet
door omdat Herman Boon en Bert Schuiling het programma
'Normaal gesproken' nog niet rijp achten voor het grote publiek
Er waren 350 kaarten verkocht.
De voorstelling van Hans Teeuwen, 'Hard en zielig', in De
Boulevard in Breda is wegens ziekte van de cabaretier ver
plaatst van vanavond naar donderdag 2 december. Het is de
eerste show van Teeuwen na de dood van zijn vroegere
podiumpartner Roland Smeenk.
Van onze filmredactie
Oudenbosch - 'Kwaliteit uit
beeld' is de titel van het film
weekend dat op 30 en 31 oktober
wordt gehouden in cultureel
centrum Fideï et Arti in Ouden
bosch. In drie lezingen, begeleid
door videofragmenten, staat de
vraag naar kwaliteit centraal.
Ook wordt een zestal lange
speelfilms vertoond, waaronder
'Edward II' van Derek Jarman,
dat ook voor anderen toeganke
lijk is. Ze vormen een onderdeel
van het nieuwe filmseizoen van
Fideï et Arti.
Aan het woord komen de filmdo
centen Hans van Driel, Jou
Raessens en Henk Haest en Si
Fu Maltha, directeur van Meta
Film, die veel artistieke produk
ties in zijn pakket heeft.
Vertoond worden ondermen
'The Hot Spot' van
Hopper, 'Edward II' van
Jarman, 'M - Eine Stadt suck
seinen Mörder' van Fritz Lan
en 'Cinema Paradiso' van Gii
seppe Tornatore. Daarna»
worden korte films van o.a.
Rus Pelesjan en van Paul Dries
sen gedraaid.
Roosendaal - Schouwburg De
Kring. Seapino Rotterdam
met 'Kathleen' van Ed Wubbe
en 'Perureim' van Itzik Galili.
Gezien op donderdag 21 okto
ber. Op 27 oktober in Eindho
ven, 29 en 30 oktober schouw
burg Rotterdam.
Door Marjan Mes
Seapino Rotterdam laat on
der de artistieke leiding van
Ed Wubbe de oude koers, met
vrolijk divertissement voor
een jong publiek, geheel va
ren. Vrolijk waren gistera
vond in Roosendaal 'Ka
thleen' noch 'Perureim'. Maar
wel van een grote artistieke
kwaliteit en zeggingskracht
en bovendien schitterend uit
gevoerd door een jong ensem
ble met voortreffelijke dan
sers.
'Kathleen' van Ed Wubbe bleek
een formidabele aanwinst voor
het Nederlands dansrepertoire.
Een soort 'West Side Story' van
de jaren negentig, waarin een
groep kansloze jongeren in een
'landschap' van grauw beton de
uitzichtloosheid van een leeg be
staan uit in agressie en geweld.
Bij stampende en snerpende har
drock kreeg de troosteloze we
reld van de grotestadsjungle ge
stalte. De jongens en de meisjes
(in zwart en grijs) vormden
aparte groepen, die elkaar uit
daagden maar elkaar ook zoch
ten, in soms wanhopige pogingen
tot contact.
In de duetten tussen de seksen
was evenwel ook een grote
kwetsbaarheid en soms zelfs een
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 en 21.45 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
19.15 en 22 u. Jurassic Park.
19.30 en 22 u. In the line of fire.
19 en 22 u. The firm.
19.30 u. Teenage mutant ninja
turtles 3.
22 u. Sliver.
19.15 en 22 u. The fugitive.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Red Rock West.
22.30 u. Les nuits fauves.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Hot shots 2.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Indecent proposal.
20 u. Angie.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.45 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
20 u. The firm.
- Alhambra 3
19 en 21.45 u. The fugitive.
- Alhambra 4
19 en 21.45 u. The piano.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem actueel 1-2-3
18.45 en 21.30 u. The fugitive.
18.45 en 21.30 u. Jurassic Park.
18.45 eif 21.30 u. In the line of fire.
- Roxy I - 18.30 en 21.30 u. The
onverwachtse tederheid te ti
speuren, al werd die meestal
weer snel afgeweerd met
pesterig gebaar. De jongens
gen fysieke krachtmetingen
en werden door de meisjes uitge
daagd op hun mannelijkheid.
groep vormden ze soms een
dair geheel, met een enorme pe
wer.
Ook de meisjes vertoonden
groep meermalen een triomfan
telijke veerkracht, waaruit onge
broken levenslust sprak. Die af
wisseling, met jeugdig optimis
me als drijvende kracht, maakte
'Kathleen' tot meer dan alleen
een somber portret van een
doemde generatie.
Wubbes dansidioom bleek bo
vendien van een grote schoon
heid, met een heel bijzonden
bewegingstaal die de ger
toestand van deze jongeren voo:
zich liet spreken.
'Perureim' van de Israëlisch
choreograaf Itzik Galili was
even raadselachtig als indruk
wekkend. Mannen met ontbloti
bovenlijven bewogen traag
atletisch vlak boven de gre
waar zij met kleine matrasjes
de weer waren. Het leek
gestileerd beeld van een
trouille in de nachtelijke woes
tijn.
Met de komst van vrouwen oil
stonden er puur dansante, lyri
sche momenten bij de emotione
rende muziek van Michael Ny-
man. Onvoorspelbare, inventie»
beweging en poëtische bi
gingen op een ongewone manin
samen, die uiterst boeiend
Niet op de laatste plaats door de
sterke en subtiele uitvoering val
de Scapino-dansers.
- ,;a
firm.
-Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u. Sliver.
BRUGGE
- Kennedy Complex
20 en 22.30 u. Jurassic Park..
20 en 22.30 u. Ad Fundum.
20 u. The Firm.
22.45 u. The fugitive.
20 en 22.30 u. In the line of fire.
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 en 22.30 u. Jurassic Park.
20 en 22.45 u. The firm.
20 en 22.30 u. Ad Fundum.
20 u. The fugitive.
Onze archieven gaan
archivarissen en const
Nederlands papieren
dreigt te verpulveren,
kilometers boeken en j
theek en de rijksarchit
dellij k iets aan moet w
dat er een bruikbare n
en meteen toegepast k
maar enkele tientallen
komen. Wat is nu het j
Door Ivo Postma
Den Haag/Arnhem - Zesendi
strekkende meter Nederland;
chiefmateriaal onderging
langs een ontzuringsbehandi
in Houston in Texas. Het ma
aal, dat afkomstig is uit de
ninklijke Bibliotheek in
Haag, wordt ontzuurd in
proeffabriek van het Akzo-
cern. Door de behandeling
diethyl zinkgas stopt het vei
ringsproces waaraan het pa
tot dusver onderhevig was.
Het is de tweede zending
chiefmateriaal die door de Ri
archiefdienst naar Houstor
gestuurd. De eerste zending j
in juni en in oktober gaa
opnieuw een container uit
Haag naar Houston. De bei
ling is dat er in 1994 in to
tien zendingen gaan.
„Dit is natuurlijk veel te we:
Het moet allemaal veel gr
schaliger gaan gebeuren,"
Ted Steemers, beleidsmedev
ker Conservering en Restaui
bij de Rijksarchiefdienst, „k
wij kunnen nu eenmaal niet
-staan met alsmaar roepen da
toestand van de nationale
chieven zo slecht is. We wi
op deze manier laten zien da
de achterstand zo snel mog
willen inhalen."
Deltaplan
Steemers en zijn collega G
de Bruin maken bij dit overz
noodprogramma dankbaar
.bruik van de gelden die hui
beschikking staan dankzij
meerjarige Deltaplan voor
Cultuurbehoud dat in 1991
het leven is geroepen. „Het I
taplan is een zegen," zegt
Bruin. „Het 800 miljoen gul
omvattende fonds heeft ge
tot samenwerking met inste
gen - zoals het ministerie -,
anders niet zo gauw tot s
zou zijn gekomen."
Steemers en De Bruin hac
het liefst gezien dat Neder
al over een fabriek zou besc
ken waar archieven die me
ondergang worden bedreigd
hoogst noodzakelijke beha
ling kunnen ondergaan. Ma
ministeries van WVC en
Economische Zaken zijn
druk aan het touwtrekken
Akzo. Behalve om de vraag
voldoende klandizie is voor
fabriek gaat het daarbij v(
om geld.
Een woordvoerder van
merkt fijntjes op dat het
standkomen van een ontzuri
fabriek meer een belang is
de samenleving dan van het
zo-concern. Volgens Akzo be
gen de bouwkosten van eer
briek die groot genoeg is
rendabel te zijn 25 miljoen
den. Wanneer dat op tafel 1
kan er eindelijk een einde kc
aan een tijdperk dat we w<
Door onze correspondent
Aart Heering
Om de ondiepe, warm
brakke lagune van Ve
te bevrijden van een
lijks terugkerende stir
de algendrab, worden
1989 iedere zomer 3(
50.000 kubieke meter
met fijnmazige netten
zameld.
Het blijkt te helpen: het
in de lagune is sedertdie
derdèr en in Venetië
slechts zelden meer de ka
ristieke geur van rotte eie
ruiken. Daarmee rees de
wat te doen met de 'oogs
de algen. Een deel dl
wordt tegenwoordig vei
voor de bereiding van
mest en veevoeder, zoa
elders in de wereld gebeu
Maar de Italiaanse ond
kers hebben nu een gloe
we bestemming gevondei
fabricage van papier en i
Sinds vorig jaar is een i
team van het Consorzio
zia Nuova, een groep v
dernemingen die op
heeft gekregen om Ven
beschermen tegen het ho
ter en het ecologisch eve
in de lagune te herstell
men met het milieukunc