ER: IT ER rAN OP IING U. SATIS lAATSEN RKOOP .EDING Grot a Gids DE STEM De eerlijkheid van Melissa Etheridge Elke maand een film van Pasolini in Filmhuis in Breda i in we maar het ;land sint ren! 1EDELING DAG 0 9 m d badgasten W beleefd aanbevolen [GEVEN. DE HALLE, 1Af AXEL DBER11 -17 u. Honderd hoofdperso nen en steeds wisse lende prespectieven in het boek 'Omhelzin gen' van Gerrit Krol. Belle van Zuylen leef de van 1740 tot 1805, leed aan migraine en was verslaafd aan opium. Will van Kralin gen laat haar herleven in de bioscopen. x 51 Paintball Party Lunch-games-Brab.buffet 99,- p.p. Parkhotel Nispen, 01656-5951. 3ENJASSEN 1." i. Italia Leather Wear vh. DANKERS G, ST.JANSSTR.21; SOPEN - Diverse luxe modellen - Uitvoerbaar met Clean Whirl systeem Vervaardigd van hoogwaar- fgoten sanitair-acrylaat Zeer aantrekkelijke prijzen Luxe Baden fan: 01140-10111 01140-11008 Theo Punt speelt Leo pold en Molly Bloom uit 'Ulysses' van James Joyce (op 28 oktober in Breda). Door Marcel Linssen Op haar gemak doet Melissa Etheridge in het gebouw van haar platenmaatschappij in Los Ange les - met een mooi uitzicht op Hollywood - pit de doeken wat haar zoal bezig houdt. Voor de 32-jarige Melissa is 1993 een be langrijk jaar omdat ze op ver schillende fronten kleur heeft be kend. Ze heeft haar fans verteld dat ze lesbisch is - 'eerlijkheid duurt het langst' - maar wat be langrijker is; ze doet met haar nieuwe, vierde, cd Yes I Am een stap terug in de tijd. Terug naar dat unieke, rauwe geluid van haar eerste naamloze elpee. Terug ook naar het echte live-geluid dat de Amerikaanse altijd zo heeft ge- 'koesterd. Bij haar eerste bezoek aan Nederland - vijf jaar gele den - deed Melissa Etheridge in een achteraf gelegen hotel in Amsterdam een belofte. „De volgende keer zitten we in zo'n prachtig oud hotel met van die mooie grote kamers. Wedden?", klonk het toen. Zelfkennis of grootspraak? Wie weet, maar het kwam uit. Was Melissa in 1988 één van de vele vrouwelijke singer/ songwriters die op de Neder landse podia verschenen; an no 1993 is ze een van de weinigen wier carrière nog steeds in opwaartse lijn ver- s loopt. „Ik wilde na Never Enough een cd maken waarvan het geluid heel dicht moest liggen bij wat ik op het podium doe", stelt Melissa. „Want daar sta ik het grootste deel van mijn leven. En ik vind dat een concert en een cd niet twee totaal verschillende dingen moe ten zijn, zoals je zo vaak ziet. Dat live-geluid vastleggen, dat was dit keer mijn doel." Melissa is daar samen met de Engelse producer Hugh Padgham - bekend door zijn vroegere werk voor The Police en Phil Collins - prima in geslaagd, ook al klinkt Yes 1 Am door diens inbreng hier en daar misschien iets té bombastisch. Hoe het ook zij, Etheridge levert in ieder geval weer een gedegen werkstuk af. „Muzikaal gezien is de cirkel nu zo'n beetje rond. Yes 1 Am lijkt weer veel op de eerste cd en dat komt eigenlijk omdat ik merkte dat na vijf jaar on the road de songs van die cd toch nog steeds die zijn die ik het liefst speel. En het zijn ook de songs waar het publiek het meest naar vraagt. En, eh... tjee, lekker en plezierig spelen is toch wat ik wil. Ik wil lol hebben in wat ik doe." Even opvallend zijn de songteksten. Die gaan niet meer uitsluitend over liefde, jaloezie en alle andere prettige en minder prettige gevoelens die bij relaties horen. Tegenwoordig schrijft ze ook over de Amerikaanse werken de vrouw, over gelijke rechten voor vrouwen en over het ontkennen van seksuele gevoelens bij tieners in Si lent Legacy, Melissa's favoriet op Yes I Am. Een tekst waartoe ze werd geïnspi reerd door een verhaal over een 14-jarig meisje dat door haar ouders op straat werd gezet, nadat die haar in bed hadden betrapt met een jon gen. Melissa zou geen Etheridge heten als ze bij het schrijven ervan niet had geput uit haar eigen tienertijd. „Toen ik eenmaal bezig was heb ik echt veilen vol geschreven. D'r kwam geen eind aan. En later moest ik dat weer allemaal samenvoegen en inkorten en weggooien." Silent Legacy is uitein delijk een oproep geworden aan ouders om de ontluikende seksualiteit van hun kinderen niet te negeren of te onderdrukken maar hen' juist te ver tellen waar het om gaat. Verantwoordelijkheden Etheridge heeft haar horizon duide lijk verbreed. Voorgoed, zo lijkt het. „Op gegeven moment zie je dat er meer is in het leven dan alleen jé eigen ik en je muziek. Je merkt ineens dat je ook verantwoordelijkheden hebt, tegenover anderen maar ook tegenover jezelf. Het duurt even voor dat zoiets tot je doordringt en nog langer voordat je erover gaat schrij ven, dat is een groeiproces. Daar komt bij dat ik altijd heel gemakke lijk schrijf over liefde en relaties, in welke vorm dan ook. Dat hoort bij me, dat kan ik het beste. Ik schreef en schrijf mijn eigen ervaringen, mijn eigen emoties, van me af en de men sen accepteren dat. Maar ik weet niet of ik een tekst over de werkende vrouw in Amerika - All American Girl - even powerful en sprekend kan maken als bij voorbeeld Like The' Way 1 Do." Bill Clinton Ontspannen leunt ze achterover in een van de stevige vergaderstoelen; haar voeten rusten op een tweede exemplaar. Op tafel een flesje mine raalwater. Voor de zoveelste keer veegt ze de net iets te lange' blonde haren die half voor haar ogen vallen, (foto) Melissa Etheridge: „Het ge luid van de cd moest zo dicht mogelijk liggen bij wat ik op het podium doe, want daar sta ik het grootste deel van mijn leven." FOTO BMG opzij. Vlot praat ze over de gebeurte nissen van liet afgelopen jaar. De toch wel grote stap om bij Yes I Am een producer van buiten te betrekken en het niet weer zelf te doen - 'een logische stap, ik wil vooruit' - en haar opborrelende politieke interesse die uitmondt in benefietoptredens voor de democratische presidentskan didaat Bill Clinton. Melissa: „Toen vorig jaar de discus sies losbarstten over de rechten van de vrouw en van homo's, begreep ik dat dat mij ook persoonlijk zou raken. Ik heb toen gevraagd 'kan ik iets doen?' en het antwoord was 'zingen'. Nou dat heb ik een paar keer gedaan. Voor de Democraten." Apart feest Van het een kwam het ander. Tijdens het inauguratiefeest van Bill Clinton werd er voor het eerst in de Ameri kaanse geschiedenis een apart feest gehouden voor de lesbiennes en ho mo's. „Echt zo'n avond vol trots. Zo van 'wij als groep hebben er toe bijgedragen- dat deze man president is geworden'. Ik trad daar op en op gegeven moment heb ik toen - zeg maar in de roes van de overwinning - gezegd dat ik ook lesbisch ben. Dat gebeurde gewoon, spontaan. Het was eruit voordat ik het in de gaten had." Ze drinkt nagenietend een slok mine- VRIJDAG 22 OKTOBER 1993 DEEL I raalwater. „En ik heb er geen spijt van, ik heb ik nog geen boze brieven gekregen en tot nu toe heeft nog niemand zijn platen teruggestuurd", lacht ze. „Ik was het eigenlijk een beetje beu dat ik nooit gewoon kon zeggen waar het op stond. In feite ben ik nogal recht door zee, ik heb een drang naar eerlijkheid, maar ik vind ook dat het feit dat ik lesbisch ben niets te maken heeft met mijn muziek. Die komt recht uit mijn hart en gaat over relaties. Dat kan net zo goed zijn 'tussen mannen en vrouwen als tussen vrouwen of mannen onderling. Dat mag iedereen voor zich zelf uitmaken. Ik heb gewoon niet in mijn bio gezet dat ik lesbisch ben en in die vijf jaar heeft niemand er naar gevraagd." Melissa is niet bang dat deze bekend making haar carrière zou kunnen schaden. „Nee, niet meer. Wel als iedereen het in het begin geweten had. Dan hadden de mensen mijn teksten heel anders gelezen," Baksteen Van het grote aantal vrouwelijke zan geressen die in 1988 ineens boven kwamen drijven, zijn er niet meer zo veel over. Melissa: „Het is echt een komen en gaan van gezichten. Dat is best wel beangstigend. In het begin lijkt iemand het te gaan maken maar dan ineens vallen ze als een baksteen en hoor je er niets meer over. Daarom staan zingen en concerten geven bij mij ook echt op de eerste plaats, daar doe ik alles voor. Want ik weet dat ik daar goed in ben. Ik probeer ook niet koste wat kost een hit te schrijven, dat kan niet. Een lied wordt een hit of niet." Woede „Ik heb er alleen op aangedrongen dat I'm The Only One de eerste single van deze cd zou worden. Dat was heel belangrijk voor mij. Het is echt een lied in de Etherigde-traditie, een dat voorkomt uit een soort jaloerse woede net als Bring Me Some Water en Similar Features op de eerste cd. Voor de fans beslist een heel herkenbare single, maar ik geloof niet dat het een hit zal worden." Populariteit valt vaak af te meten aan het bestaan van bootlegs, illegale op namen van concerten. In Nederland doken de eerste illegale cd's van Me lissa al enige tijd geleden op. Gecon fronteerd daarmee zegt ze dat niet echt erg te vinden. „Het maken van illegale opnames kun je toch niet tegenhouden. Zo lang de kwaliteit dan maar maar goed is heb ik er niet veel moeite mee." Naar eigen zeggen heeft de blonde Melissa in die eerste vijf jaar nog lang niet bereikt waar ze op had gehoopt. „Maar dat is menselijk. Je stelt je doelen alijd te hoog, ik tenminste wel." In haar hart zou ze best eens willen ruiken aan de supersterren- status, hoewel ze betwijfelt of ze dan nog echt gelukkig zou zijn. „Als ik zie hoe hard ik heb moeten werken om te bereiken wat ik nu ben en hoeveel moeite de echt grote namen die ik ken, hebben om op de been te blijven, dan weet ik het nog niet. Maar voor even zou het leuk zijn", lacht ze. De andere kant van de medaille zijn de fans die willen dat Etheridge altijd de Melissa blijft van de eerste cd. „Maar dat kan niet, dat wil ik ook niet", benadrukt ze. „Ik wil daar bovenuit groeien, andere, nieuwe er varingen opdoen en daarover schrij ven. Zoals nu in Silent Legacy en All American Girl. Hopelijk slaat dat aan. Iets veranderen is altijd een gok, voor iedere artiest denk ik. Misschien dat door Yes I Am een beetje duide lijk wordt hoe de mensen daarover denken. De arrangementen zijn net als op de eerste cd echt in de oude Etheridge-stijl maar een paar teksten zijn heel anders. Ik ben benieuwd hoe de mensen daarop reageren." Door Marjan Mes Het Bredase Filmhuis Concor dia doet tot een eind in 1994 mee aan het 'door het Neder lands Filmmuseum georgani seerde Pasolini-retrospectief. Onder de titel 'II Cinema de Pier Paolo Pasolini' worden in ieder geval zes films van de in 1975 vermoorde cineast ver toond, mogelijk worden het meer. Iedere maand wordt in Breda een andere film van deze filmdichter met de pessimisti sche levensvisie gedraaid. Te beginnen met 'Medea' uit 1970 waarin de operadiva Ma ria Callas de titelrol vertolkt. Een barbaarse, antieke heldin die haar kinderen vermoordt om zich op haar ontrouwe echt genoot, Jason, te wreken en die ook de nieuwe vrouw van Jason gruwelijk laat sterven.. Zowel Callas als Pasolini zijn door Pier Paolo Pasolini (links) regisseert Silvana Mangano en Franco Citti in 'Edipo Re'. FOTO ALA FOTOCINE hun tragische dood (Callas stierf, ziek van verdriet, veel te vroeg in 1977) uitgegroeid tot mythen. Geniale-artistieke per soonlijkheden wier privéleven ondanks alle roddels met raad sels bleef omgeven. Met 'Medea' schiep Pasolini evenwel geen mythologisch verhaal of personage. Hij werd geïnspireerd door Callas' com plexe persoonlijkheid die hij leerde kennen tijdens hun vriendschap, die van haar kant de trekken van een grote liefde had. Pasolini zag veel overeen komsten tussen haar en Medea. Een in een heidense wereld op gegroeide vrouw, die wanneer Jason haar verlaat, teruggrijpt naar oude, barbaarse zeden. Maar hij projecteerde er vooral ook zijn eigen, even poëtische als vernietigende visie op de menselijke natuur in. Pasolini's 'Medea' is een sa craal ritueel waarin een onbe grijpelijke eruptie van wreed heden plaatsvindt in barre, fas cinerende landschappen. Het noodlot is niet te doorgronden. De vrouw Medea valt dan ook nauwelijks als een van de on zen te herkennen. Het mytholo gische verhaal wordt in flarden verteld, met weinig tekst en nog minder innerlijke logica. Alleen al met haar ogen en haar houding weet Maria Callas de razernij en vertwijfeling van de bedrogen minnares te vertol ken. Toch geeft deze film ner gens een antwoord op.. Wel geeft hij een deprimerend beeld van een meedogenloze, maar ook gevoelige wereld, waarin de (menselijke) natuur zich te gen zichzelf keert. In november volgt het even de primerende 'Salo of de 120 da gen van Sodom', waarin Pasoli ni een hel met alle mogelijk denkbare perversiteiten sugge reert, die zich echter groten deels in het hoofd van de kijker afspeelt. De fascistische repu bliek van Salo (ten tijde van Mussolini) stond model voor dit filmische testament van Pasoli ni. Met beide films leek hij al te anticiperen op de onbegrijpelij ke gruwelen die in onze dagen (o.a. in Joegoslavië) opnieuw zouden plaatshebben. Tegelij kertijd schiep hij gevoelige filmgedichten van een grote, maar gruwelijke schoonheid. Pasolini, in 1922 geboren in Bologna,debuteerde in 1962 met het neo-realistische 'Mama Roma' (in januari in. Breda), met Anna Magnani als volks vrouw. Daarna volgde het in drukwekkende 'Evangelie vol gens Mattheus' (gepland voor april). Een marxistische visie op het lijdensverhaal* van Christus, aangrijpend gespeeld door gewone volksmensen. De overige films van Pasolini wa ren (in chronologische volgor de): 'Uccellacci e Uccellini', 'Edipo Re' (maart), 'Teorema', 'Porcile', 'II Decamerone', 'I ra- conti di Canterbury' (februari)) en 'Storie scellerate' en 'II fiore delle mille e una notte'. 'Medea' van Pasolini draait in Filmhuis Concordia in Breda, 28 oktober tot en met 3 november (19.30 uur), 4 tot en met 10 no vember (22.00 uur). 'Salo of de 120 dagen van Sodom' (25 no vember tot en met 8 december).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19