v 'Het is prachtig als je zelf je land kunt regeren' Harry Aarts na ruim twintig jaar weg uit Tweede Kamer SUSKE W HAMBONE DE STEM BINNENLAND DE STEM WOENSDAG 20 OKTOBER 1993 i -o 4 9 w o 1 a RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.3 13 30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.1 Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagec tie VPRO: 10.05 NL Buitenland n portage. 11.05 Michelangelo. AVRi 12 07 Radiojournaal. NCRV: 17.1 Hier en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praa radio. NOS: 20.04 Langs de lij sport en muziek. 23.07 Met het oc op morgen. EO: 0.04 Voor wie ni slapen kan. 1.02 Zingen in de nacl 2 02 Mag ik even? 3.02 Van Nede landse bodem. 4.02 EO's countr uur. 5.02-7.00 Wakker op weg. 6.; Nieuws RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. VOO: 7 04 Oc goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl werkt. 12.04 Het is maar een spelli tje. 14.04 Terug in de tijd. 15.( Nederland muziekland EO: 17.1 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ekkel h' rizontaal. EO: 19.04 Country tra 20.04 Nederland zingt: Samen zi gen in... 20.30 Nederland zingt: Lie op jongerenkoren. 21.04 Gospelp dium. 22.04 Praise op woensda 23.04-24.00 Take it easy RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6. Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitan nen. 11.04 Baas van de dag. VAR 12 04 Denk aan Henk. 14.04 Caro AKN: 15.04 Popsjop |l en II). VO 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 I avondspits. EO: 19.04 Spoor NCRV: 20.04 Paperclip magazir VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0. Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol Mark. AKN. 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8 00, 13.00, 18.00 en 20 Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8 Musica sacra. 9.00 Muziek vc miljoenen. 11.00 Ochtendconcc met om 11.00 I. Amsterdam Bachsolisten; 12.30 II. Concerto F latino 13.04 Stemmen. EO: 14.00 F middagconcert. Holland Festi Oude Muziek 1993. Ensemble Reb 15.30 De sonatinen van een scho meester.16.00 De Nederland: AVRO: 17.00 Jacco's keus.18 Kleine zaal. 19.00 Opera magazii 20.02 Avondconcert: Koninklijk Cc certgebouw Ork. met bariton. 20 Nieuws. 22.30 Thema. 23.00 J zspectrum. NCRV: 0.00-1.00 Noct ne RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NI 6.45-6.50 Mededelingenrubriek i uitgebreid weerbericht scheepsvaartberichten. 7.05 Vrc op 5. 8.55 Waterstanden. EO: S Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen gebeuren. 13.10 Glas in lood. R Montaigne. RVU: 16.02 De schat mer. NOS: 17.10 Radio UIT. 17.50 CD.KRO/RKK: 18.02 Op vert komen. EO: 19.00 Waar waren ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws actualiteiten in het Turks. 1! Nieuws en actualiteiten in het r rokkaans en Berbers. 20.40 Niet en actualiteiten in het Chinees. LEAC: 21.00 Effectief bestui 2130 P C. Privé. 22.00 Kwaliteitsi nagement. 22.30 Reklame en motie. NOS: 23.07-24.00 Met oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 l bants nieuws, actualiteiten en krant in Brabant. 7.55 Weerr Johan Verschuuren. 8.08 Brabc nieuws. 8.11 Radio Nieuws Cen Ie. 8.32 Brabants nieuws, actuali ten. 8.55 Weerman. 9.03 Braba nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 1P Brabants nieuws. 10.07 Draai-bc 11.03 Brabants nieuws. 11.07 harte. 12.05 Brabants nieuws actualiteiten. 12.55 Bericht v boer en tuinder. 13.08 Braba nieuws. 13.11 Radio Nieuws trale. 13.32 Brabants nieuws. 1^ Muziek. 14.03 Brabants nieu 14.07 Muziekkiosk. 15.03 Brabc nieuws. 15.07 Muziekkiosk. 11 Brabants nieuws. Aansl.: De h( lijkheid. 17.05 Brabants nieuws actualiteiten. 17.45 De ager 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. Nieuws en actualiteiten met 7.15 Het weer in de provincie. Regionaal nieuwsoverzicht. 7 4( dag van... 7.45 overzicht ochti bladen. 7.50 agendatip en age 8.08 Landelijne en internatio actualiteiten Radio 1.12.05 Nie en actualiteiten, met om 12.15 weer in de provincie. 12.32 Re naai nieuwsoverzicht. 12.35 Zee se streken. 12.55-13.00 De age 16.03 Het kanaal door Zeel 17.05 Nieuws en actualiteiten, om 17.15 Het weer in de provii 17.32 Regionaal nieuwsoverz 17.35 Eute beute.17.55-18.00 agenda Harry Aarts: „Wat ik in Albanië heb gezien vind ik erger dan Afrika. In Afrika schijnt de zon nog rn hebben de mensen nooit beter geweten. Albanië is vijftig jaar lang onderdrukt. Jeremmag ik je aart jezelf ah, Slapjanui, mrstelten Jullie iaat te bepraten, niet Drs. H.J.B. (Harry) Aarts (63) heeft de Tweede Ka mer verlaten. Daarmee komt een einde aan een onafgebroken periode van meer dan twintig jaar kamerlidmaatschap waarin de onderwerpen ontwikkelingshulp en buitenlandse zaken cen traal stonden. Aarts is buitengewoon lid van de Raad van State gewor den. En dat doet hem erg veel genoegen. „Het is een mooie afronding van mijn carrière. Een terug keer naar mijn oude stiel: het binnenlands en lo kaal bestuur.Een ge sprek met een katholiek Brabants kamerlid-af. Hij hoopt nu eens wat meer tijd te hebben om een goed boek te lezen. Daar is het in al die jaren eigenlijk nooit van gekomen. Na tuurlijk las Aarts: meters papier, brieven, stukken, nota's. Over ontwikkelingshulp, over buitenlandse zaken, de onderwerpen die hem twee decennia bezig hielden. „Alleen in de vakantie heb je wat meer tijd om een boek te lezen. Zo heb ik een aantal boeken gelezen van de Albanese schrijver Kadare over het leven in Albanië. Waarom? Ik ben het afgelopen jaar in Albanië ge weest. Wat ik daar zag, vond ik erger dan Afrika. In Afrika schijnt de zon nog en hebben de mensen nooit beter geweten. Albanië is vijftig jaar lang op een afschuwe lijke manier onderdrukt. Hoe is het mogelijk dat mensen zo lang in een gevangenis zitten? Dat intrigeert mij. Een land op tweeëneen half uur vliegen hier vandaan. Dat is zo dicht bij ons. Geen land ter wereld is zo lang en zo volledig geïsoleerd geweest. Onder drukking is nergens en nooit zo erg geweest als daar. Voor kleine vergrijpen zoals klagen over de kwaliteit van bepaalde goederen ging men veertig jaar lang de cel in. Dat is onbeschrijflijk." Harry Aarts, geboren op 9 maart 1930, groeide op in zijn geboortestad Den Bosch. Hij ondervond er tijdens de Tweede Wereld oorlog wat het betekent als een land onder de knoet van de bezetter zit. „Je maakt als jonge jongen de oorlog mee. Je merkt wat het is om niets te zeggen te hebben over je eigen leven. Mijn politieke bewustwording is toen ontstaan. Je beseft dan hoe prachtig het is als je zelf je land kunt regeren. Dat is zo'n elementair gevoel. Ik herinner mij dat gevoel veel meer nog dan de fysieke problemen en het gebrek aan voedsel in de oorlog." In 1953 werd de jonge Aarts voor de Katho lieke Volkspartij (KVP) lid van de gemeente raad van Den Bosch. „Ik was met mijn 23 jaar het jongste raadslid van Nederland." Vijf jaar later verliet hij de raad, noodge dwongen, want hij kreeg in Den Haag een betrekking bij de Vereniging van Nederland se Gemeenten (VNG). Hij gaf organisatie-ad viezen aan vele gemeentebesturen. Maar merkte ook hoe moeizaam de adviezen wer den overgenomen. „Iedereen zei: je hebt gelijk, maar het kan niet. Bijvoorbeeld om dat ze een gemeentesecretaris hadden die ze niet konden ontslaan." Burgemeester De enige mogelijkheid om een einde te maken aan dat groeiende onbehagen, was zelf het beleid uitvoeren. In 1965 werd Aarts burgemeester van Berkel-Enschot, het dorp met 4.500 inwoners onder de rook van Tilburg dat in korte tijd uitgroeide tot een forensengemeente met tienduizend inwoners. Het lot van die gemeente gaat hem, ook al woont hij al weer vele jaren in Goirle, na aan het hart. Tot zijn grote ergernis en verbazing heeft hij in de krant moeten lezen dat het einde van Berkel-Enschot als zelfstandige gemeente nabij is. Gedeputeerde Staten van Brabant willen in het kader van de gemeen telijke herindeling van Brabant Berkel-En schot bij Tilburg voegen. „Dat is een zeer onwijs en onnodig besluit. Als het niet anders kan, moet je een gemeen te opheffen. Maar als een gemeente goed wordt bestuurd, goed zorgt voor zijn inwo ners, goed samenwerkt in de regio en een bepaalde maat heeft moet je jezelf drie keer bedenken voordat je zo'n gemeente opheft." Aarts heeft er best begrip voor dat Tilburg grond nodig heeft. Maar met een paar grens correcties kan de stad toch ook geholpen zijn. En Berkel-Enschot kan beter samenge voegd worden met Udenhout, zoals eerst de bedoeling was. „Het is jammer dat ik daar als Tweede-Kamerlid geen invloed meer op kan uitoefenen." Berkel-Enschot leek het begin van een loop baan als burgemeester. Maar tot zijn eigen verrassing werd hij door de Tilburgse KVP kandidaat gesteld voor de Tweede Kamer. „Ik had wel interesse maar ik had het goed als burgemeester. Na het vertrek van oud-minister Lardinois naar Brussel werd Aarts op 23 januari 1973 beëdigd als kamerlid. „Het was een omscha keling en een risico. Je moet als kamerlid maar afwachten hoe lang je dat kunt blijven. Maar ik vond het landsbestuur een uitdaging en het lidmaatschap van de Tweede Kamer interessant. Sommige mensen hebben dat niet, ik voel dat zo." Warmlopen De belangstelling voor de ontwikkelingen in zijn eigen Brabant heeft Aarts nooit verloren ook al lagen de onderwerpen buiten zijn terrein. „Natuurlijk hield ik me er veel minder mee bezig, maar als het over de aanleg van de A50 ging of over de verbre ding van de Zuid-Willemsvaart, wist ik ervan. En als een vader mij vroeg of zijn zoon uit militaire dienst kon blijven, werkte ik daaraan." Het grootste deel van zijn tijd besteedde Aarts toch aan het onderwerp ontwikke lingssamenwerking. Na vier jaar warmlopen werd hij in 1977 voorzitter van de Kamer commissie voor Ontwikkelingssamenwer king en dat is hij tot 1989 gebleven toen hij voorzitter van de Kamercommissie voor Bui tenlandse Zaken werd. „Die interesse voor Aarts krijgt als buitengewoon lid van de Raad van State weer te maken binnenlands en lokaal bestuur. FOTO FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP ontwikkelingssamenwerking komt voort uit mijn katholieke opvoeding. Je werd de bete kenis van missie en Derde Wereld duidelijk gemaakt. Je leerde dat de armste mensen in de wereld geholpen moesten worden." Zijn respect voor het missiewerk is nog altijd onveranderlijk groot. „Paters en zusters zijn de meest belangeloze mensen." Al die jaren hebben hem ook geleerd dat particuliere organisaties als Cebemo, Icco, Hivos en Novib de beste garanties bieden voor effec tieve ontwikkelingshulp. „Beter vijfhonderd projecten van twee ton dan honderd miljoen van overheid tot overheid. Het is minder bureaucratisch en heeft door de kleine schaal meer resultaat." Stoutse dromen Het politieke landschap in de wereld is in de twintig jaren van Aarts' kamerlidmaatschap volledig veranderd. Het Oostblok is ontman teld en de Sovjetunie viel uiteen. De Muur - symbool van de scheiding tussen Oost en West - is verdwenen. En in Zuid-Afrika werken president De Klerk en ANC-leider Nelson Mandela aan het geleidelijk afschaf fen van de apartheid. „In mijn stoutste dromen had ik in de jaren '70 niet kunnen denken dat dat allemaal binnen enkele tien tallen jaren zou veranderen." In die veranderde wereld veranderde ook het denken over ontwikkelingssamenwerking. In de jaren '70 werd ontwikkelingshulp nog beschouwd als het welzijnswerk in de inter nationale betrekkingen. Nu wordt het gezien als een onlosmakelijk onderdeel van het geheel van buitenlands beleid, vrede- en veiligheidspolitiek. Aarts vindt dat Nederland nu erkent dat het door idealen gevoede ontwikkelingsbeleid van de jaren '70 niet heeft gewerkt. „Het heeft in ieder geval niet het resultaat opgele verd wat we toen verwachtten." Ook de enorme financiële hulp en inzet van vele mensen hebben daar niets aan kunnen ver anderen. „Met name op het Afrikaanse con tinent is het met de armoede nog even erg gesteld als twintig jaar geleden." Personificatie van dat veranderde denken over ontwikkelingsbeleid is PvdA'er Jan Pronk. In de jaren '70 zette Pronk als minister de toon voor het Nederlandse ont wikkelingsbeleid. In zijn huidige, tweede periode als minister is Pronk tot andere inzichten gekomen: échte ontwikkelingshulp heeft geen zin als mensen elkaar uitmoor den. Er moet eerst vrede zijn. Aarts heeft als kamerlid die ontwikkeling van nabij gevolgd en soms gestuurd. „On danks zijn begeestering heeft Pronk wel door dat cfe idealen van de jaren '70 niet reali seerbaar zijn. De wereld ziet er anders uit. Of Pronk wil of niet: de ontwikkelingslanden' zijn uitgebreid met de Oosteuropese landen. Pronk ziet dat wel, maar we hebben hem als CDA-fractie wel moeten aanmoedigen dat Oost-Europa niet meer weg te denken is uit de Nederlandse ontwikkelingspolitiek." - „Nederland heeft een groot belang bij een stabiele politieke situatie in Oost-Europa. Bij de machtsstrijd die nu woedt in Rusland hebben we ook veel belang. Als het daar niet goed gaat, krijgen wij miljoenen Russen hier. Dat is niet goed voor hen en niet goed voor ons. Pronk ziet dat en richt zich ernaar. Niet dat Pronk de rest van de wereld vergeet, maar hij is teruggekeerd naar de realiteit. Hij is de Rubicon overgestoken." Ofschoon ontwikkelingsbeleid veel meer ver vlochten wordt met buitenlands, vrede- en veiligheidsbeleid blijft Pronk van mening dat een aparte minister van Ontwikkelings samenwerking nodig is. Juist vanwege die vervlechting is Aarts tegen een aparte minis ter van Ontwikkelingssamenwerking. „De minister van Buitenlandse Zaken moet verantwoordelijk zijn voor het ontwikke lingsbeleid, een staatssecretaris kan zich bezig houden met de uitvoering." Aarts meent ook dat met een staatssecretaris fi nancieel nóg scherper toezicht op de uitga ven van ontwikkelingshulp mogelijk is. „Dat is nodig, want als we in Nederland scherp toezien op de besteding van geld in de sociale zekerheid moeten we de belasting centen die we in het buitenland uitgeven ook zo goed mogelijk controleren." Verrijken Suriname is een land dat nu al merkt dat de tijd voorbij is dat Nederland eenmaal be loofd ontwikkelingsgeld vrijwel zonder com mentaar overmaakt. Aarts bezocht de voor malige kolonie twee keer als leider van een parlementaire delegatie. Over de toestand in Suriname is hij erg pessimistisch. „Suriname is tot op het bot berooid. Een zeer kleine groep mensen, niet alleen Bouter- se maar ook de hahdelaren, zijn rijker dan de rijkste mensen in Nederland. Zolang als dat verrijken blijft, zal het moeilijk zijn om Nederlands ontwikkelingsgeld daar naar toe te sturen. Want je weet niet of het bij de mensen terecht komt. Er is één grondprinci pe: het moet direct of indirect ten goede komen aan de allerarmsten. Het mag nooit in de verkeerde zakken terecht komen." Buitenlandse en ontwikkelingspolitiek is niet meetbaar in direct resultaat. „Het gaat om de invloed op het denken over landen. Dan heb je het niet over de korte termijn. Toen Suriname in 1975 zelfstandig werd, had iedereen zich moeten realiseren dat het na 300 jaar van koloniale overheersing niet meteen een bloeiend land kon zijn. Dat is ook het probleem in Afrika. Daar zijn de landen in de jaren '60 en '70 onafhankelijk geworden. Die zitten allemaal in een over gangsfase." „Het is logisch dat een land direct na de onafhankelijkheid moeilijke tijden door maakt. Een land moet een katharsis doorma ken. Een land moet leren dat het op zichzelf is aangewezen. Het moet het zelfbewustzijn als natie ontwikkelen. Dat duurt lang, want in veel van die landen is geen traditie, geen kader. Het zijn de barensweeën van naties. Nederland heeft daar zelf ook eeuwen last van gehad." „Je hoeft er dan niet al te zwaar aan te tillen dat de economie van zo'n land niet zo geordend is. Maar als er sprake is van corruptie, van smeergeld dan moet je wel harde woorden gebruiken omdat je weet dat 99 procent van de bevolking daarvan de dupe is. En als het om zware schendingen van de mensenrechten gaat, moet je ook stevige taal gebruiken." Koopman en dominee „Waarom mengen wij ons overal in? Wij zijn koopman en dominee. Wij zijn voor een rechtvaardige wereld met ontwikkelingskan sen voor iedereen en we willen de mensen rechten bevorderen. Anderzijds heeft Neder land als handelsland voor zijn economische positie een grote markt nodig. We zijn alleen welvarend als er een zo vrij mogelijke we reldhandel is. Dat biedt onszelf mogelijkhe den en geeft de ontwikkelingslanden ook afzetmogelijkheden „Het economische belang van Nederland is ook een heel acceptabele doelstelling. Je ontwikkelingsgeld zo besteden dat het Ne derlandse bedrijfsleven ervan kan profite ren. Maar wel op één voorwaarde: dat goe deren die worden geleverd in een reële behoefte van die landen voorzien, dat de vraag uit die landen zelf komt." Aarts heeft de Nederlandse belangen als parlementariër tijdens zijn vele reizen nim mer uit het oog verloren. „Het beleid voor ontwikkelingshulp moet gericht zijn op die sectoren waarin wij goed zijn. Dat is alles wat samenhangt met water. Dijken, dam men, baggeren, drainage, irrigatie, daar we ten wij alles van." „Maar het gaat dan ook om onze agrarische sector, in brede zin van plattelandsontwik keling tot de wijze waarop wij de landbouw hebben georganiseerd. Al die kleine boertjes in Afrika bijvoorbeeld: die moeten net als in Nederland is gebeurd, de handen ineen slaan. Als iedereen een dubbeltje bij elkaar legt, heb je een boerenleenbank. Organiseer een gemeenschappelijke afzet zodat je niet afhankelijk bent van inkopers. Als je van ploeg af wilt, koop dan met het hele dc een tractor. Natuurlijk is het heel moeilijk als je in Afrika zegt: doe iets samen; men durft daar nauwelijks geld aan een ander af te staan. Maar Nederland en zeker Brabant is door saamhorigheid groot geworden!" Ondanks al die goed bedoelde, economische en ideële, motieven kan het ook wel eens fout gaan. Typisch genoeg gebeurt dat voor al in de relatie met de voormalige koloniën. De verhouding met Suriname is momenteel gespannen. En met Indonesië ging het vorig jaar helemaal mis toen Jakarta Den Haag mededeelde geen behoefte meer te hebben aan Nederlandse ontwikkelingshulp. „We hebben te weinig rekening gehouden met hun gevoel van eigenwaarde, van trots. Je weet niet precies waar dat aan ligt. Onze kritiek over de mensenrechten was in het algemeen wel steekhoudend. Maar de i is of je er iets mee kunt bereiken als die landen zich vanuit hun gevoel van eigen waarde verzetten. Ik ben het met Van Broek (de oud-minister van Buitenlandse Zaken-red.) eens dat je in zo'n delicate verhouding zaken binnenskamers aan de orde moet stellen. Publiciteit werkt ave rechts. Zo'n ontzaglijk land als Indonesië kan voor de buitenwereld niet toegeven aan de druk van een klein land en voormalig kolonisator die zelf ook boter op het hoofd heeft. Kijk er onze geschiedenis maar op na: Atjeh, Van Heutsz, etcetera." Vers bloed Met Aarts is de laatste Brabantse KVP'er uit de Tweede Kamer vertrokken. Zo be schouwd is een boek dichtgeslagen. Natuur lijk is er het CDA, maar ook daar komt het katholieke smaldeel bij gebrek aan vers bloed steeds meer aan de zijlijn te staan. Aarts heeft op verzoek van de partijtop de laatste maanden al eens rondgekeken of er geen goede katholieke kandidaat-politici rondlopen die zich niet uit eigener beweging al gemeld hebben. „We moeten oppassen dat het een probleem wordt. Een volksvertegenwoordiging moet het volk in alle aspecten vertegenwoordigen. Als in het Brabantse CDA de katholieken in de minderheid zijn, is het geen weerspiege ling van de bevolking. Het kan niet Brabant minder vertegenwoordigers dan bij voorbeeld Drenthe in de CDA-kamerfractie krijgt. Als de CDA-fractie niet zorgt voor een paar boeren, dan knijp je een groep, een volksdeel af. Je moet voorkomen dat een bevolkingsgroep zich niet meer in de partij herkent."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18