DE STEM Iünderfilm-festival van start gehad, UIT GIDS SCHIJF Een van de grote trekpleisters is de vierde Muppet-show RVU praat over taboes Lezingen internationale kunstenaars op St. Joost in zesdelige tv-serie LTATEN. LR 1993 Voetbalavondje Samenwerking met Apollohuis Eindhoven Yes Okoshi, Harrell, Spendel Coster Jeanne op de brandstapel Harnoncourt en Schubert MUZIEKRECENSIES „Ik dacht dat artiesten alt yd goed aten, maar je ziet ze gewoon een patatje prikken" Sybrand Niessen, tv-presentator Gids FILMS IB GOES -Grand Theater 14 en 20 u. Jurassic Park. B HULST De Koning van Engeland 20 u. Jurassic Park. 20 u. Angie. 20 u. The firm. 20 u. Sliver. 20 u. The fugitive. B MIDDELBURG Cinema 20 u. Mad dog and glory. B VLISSINGEN Alhambra 1 14 en 20 u. Jurassic Park. Alhambra 2 14 u. Teenage mutant Ninja Turt les. 20 u. The firm. Alhambra 3 14 u. The fugitive. I 20 u. Tous les matins du monde. Alhambra 4 14 u. De ongelofelijke reis. 20 u. Angie. B BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel 1-2-3 20 u. The fugitive. 14 en 20 u. Jurassic Park. 14 u. Junglebook. 14 en 20 u. In the line of fire. -Roxy 1-14 u. Teenage mutant Ninja Turtles 3. 20 u. The firm. Roxy 2 - 20.15 u. Sliver. 14 u. Dennis the menace. BGENT Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun- dum. 17, 20 en 22.30 u. Boxing Helena. 14.30 en 17 u. Hon 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The firm. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the line of fire. 20 u. Tina. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sliver. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The fugitive. 22.30 u. Guilty as sin. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hot Shots 2. 14.30 en 17 u. Cliffhanger. 20 en 22.30 u. The piano. Van onze rtv-redactie Ajax-Besiktas, Porto-Feyenoord en een 'Fifty fifty'-interview met Ruud Gullit vormen de bestand delen van een voetbalavondje dat duurt van zeven uur tot middernacht. De uitzending van de Europa Cup-wedstrijden begint om res pectievelijk 19.20 en 21.40 uur. De Evangelische Omroep her haalt het interview dat Henk Binnendijk in de reeks 'Fifty fifty' met Ruud Gullit had langs het trainingsveld van Sampdoria te Genua. Dat doet de EO in twee delen (19.03 en 21.25 uur). Studio Sport (23.43 uur) besluit het eup-avondje. WOENSDAG 20 OKTOBER 1993 DEEL Van onze kunstredactie Breda - Op de kunstakademie Sint Joost in Breda vindt vanmiddag een openbare lezing plaats door de Britse geluid en lichtkunstenaar Ron Haselden. De lezing is onderdeel van een reeks, waarvoor Sint Joost in samenwerking met het Apollohuis in Eindhoven een aantal kunstenaars uit Europa heeft uitgenodigd. De lezingen vinden iedere woensdagmiddag om 14.00 uur plaats in de kapel van de IJpe- laar, het onderkomen van Sint Joost. De laatste lezing is op 15 december. Alle lezingen zijn gra tis. De meeste deelnemende kun stenaars hebben gelijktijdig een project lopen in het Apollohuis in Eindhoven. Na Ron Haselden vanmiddag (over 'Multimedia in de beelden de kunst'), komen de volgende weken aan bod Phill Niblock (USA), Rolf Sachsse (Did), Bruce Checefsky (USA), Juan d'Oultre- mont (B), Henri van der Putten en Paul Panhuysen (N), De woensdagmiddagserie is wel iswaar in beginsel opgezet voor studenten en docenten van Sint Joost, maar de akademie nodigt uitdrukkelijk alle belangstellen den uit, die de kans willen heb ben om kennis te maken met een aantal interessante kunstenaars, hun werk en hun opvattingen. Benno Premsela, ex-voorzitter van het COC, komt aan het woord in 'Taboes'. Naast hem een 13de eeuws Cambodjaans fallussymbool. foto snoek DE MEESTE groepen of arties ten die unplugged gaan probe ren met behulp van akoestische instrumenten hun muziek iets intiems mee te geven. Yes doet dat op de cd Symphonic music of Yes ietj es anders; veel van de ooit op elektrische wijze door Yes voorgebrachte muziek wordt vertolkt door een echt orkest... Onder leiding van Alan Parsons hoor je Yes-leden Jon Ander son, Bill Bruford en Steve Ho- we samen het London Philhar monic Orchestra, The English Chamber Orchestra en The London Community Gospel Choir klassieke Yes-nummers vertolken. De muziek van Yes is altijd tamelijk orkestraal geweest, dus vertolkingen samen met een symfonie- of kamerorkest kunnen nauwelijks misgaan, zou je denken. Toch valt dat tegen. Symphonic music of Yes is in speltechnisch opzicht een vlekkeloze plaat, maar de cd doet je niettemin hevig terug verlangen naar de originele versies van de diverse num mers. Want een van de aardige dingen van Yes was dat een rockgroep er in slaagde om met eigen, elektrische middelen een symfonisch geluid neer te zet ten. De unplugged-bijdragen van de orkesten op deze plaat halen wat mij betreft alle span ning uit de nummers. Maar wie weet zijn er wel volop liefhebbers voor. Die mensen kunnen ook op 4 december in Urecht terecht als in de Jaar beurs Yes, koor en orkesten live zullen optreden. (RCA Victor) WIM VAN LEEST JAPANNER TIGER Okoshi speelt trompet en hij legt daar bij een voorkeur aan de dag voor het traditionele materiaal. Zijn cd Echoes of a note (A tribute to Louis 'Pops' Arm strong) laat Okoshi's interpre taties horen van ooit door 'Satchmo' gespeeld repertoire. Samen met onder anderen gita rist Mike Stern en drummer Peter Erskine brengt Okoshi zijn uiterst verzorgde jazz die een heel klein beetje naar fu sion neigt op de momenten dat Stern wat meer de ruimte krijgt. Echoes of a note is een onberis pelijke plaat die als geluidsde cor heel aangenaam is, maar die op hoger volume afge speeld, wat al te gepolijst over komt. (JVC, VIA) Opwindender gaat het eraan toe op Upswing van trompettist Tom Harrell. Harrell is een oude rot die speelde bij Woody wel voortdurend opvalt is de aandacht die deze orkestleider besteedt aan begeleidingsmo tieven. Bij Harnoncourt worden deze meestal onderbelichte be geleidingsfiguren uitgebouwd tot volwaardige stemmen die Schuberts muziek een verras sende toegevoegde waarde ge ven. Zoals je mag verwachten, volgt het Koninklijk Concertge bouworkest Harnoncourt in al les virtuoos, ook in de door gaans fikse tempi die door deze topmuzikanten allemaal tot een vlekkeloos einde worden ge bracht. De Schubert van Har noncourt en het Concertge bouworkest is een belevenis. (Teldec) HANS ROOSEBOOM Het melodramatische orato rium Jeanne au bücher (Jeanne op de brandstapel) van de Zwitsers-Franse componist Arthur Honegger (1935) is een wonderlijk samenraapsel van muziekstijlen. Nog wonderlij ker is de inhoud. Jeanne d'Arc staat op de brandstapel en blikt vlak voordat het vuur ontsto ken wordt terug op haar leven en op haar schijnproces. Het is een verhaal vol middeleeuws diepkatholiek sentiment, het Heilige Frankrijk, verscheurd door oorlog, woest en ledig als in Genesis 1, en Jeanne als Dochter van God, maar door het opgehitste volk verketterd als duivelskind. Hoe overspannen de thematiek ook is, het biedt een componist wel alle mogelijkheid om zijn registeres open te trekken. En dat doet Honegger. Het is ove rigens niet allemaal tragedie en heldendom in dit werk, want bijvoorbeeld het 'proces' waar op Jeanne tot de brandstapel wordt veroordeeld wordt ge voerd met dieren in de hoofd rollen (het Varken als rechter, de Ezel als griffier). Hier maakt Honegger humoristisch gebruik van jazz- en 20-eeuwse dans muziek, ter afwisseling van de nogal zware toonzetting van de rest. Van Jeanne au bücher is een opname in het Duits ver schenen (Johanna auf dem Scheiterhauffen), en dat bij zo'n ontzettend Frans onder werp. Vooral aan het slot, dat superfranse muziek laat horen, stoort de Duitse taal wel een beetje. Maar je kunt niet alles hebben, en de opname is verder heel mooi. (KOCH) HR Van onze rtv-redactie Ondanks alle vermeende openheid wemelt het nog van de taboes. Bij de RVU kwamen ze in ieder geval moeiteloos op wel dertig stuks uit. Van ,'hoerenlopen' tot 'de dood' of 'sex op oudere leeftijd'. In de nieuwe zesdelige televi sieserie 'Taboes', vanaf van avond op Nederland 3, komt een aantal van die moeilijk bespreekbare onderwerpen aan bod. De geïnterviewden worden daartoe ondervraagd in een fort-, als symbool van een stevig bolwerk dat moei lijk te 'nemen' valt. Vla een televisiescherm op de achter grond zijn zij verbonden met de buitenwereld. Via dat scherm wordt hun verhaal geïllustreerd. Als er niets te illustreren valt, geeft het toe stel alleen een ruis. In de eerste aflevering vertel len mannen waarom ze'naar de hoeren gaan. Naar schat ting is een op de vijf ooit in zijn leven bij een prostituee geweest. Vijftien procent van deze groep gaat zelfs regelma tig. Het aantal betaalde wip pen moet jaarlijks zo'n 12,5 miljoen bedragen. Weduwnaar De programmamakers, die veel moeite hebben moeten doen mannen voor de camera te krijgen, belichten onder meer de mr. A. de Graaf Stichting. Deze tracht de ac ceptatie van klanten te bevor deren en streeft naar bonafide prostitutie. Als spreekbuis treedt op de heer N. ten Kate, die sinds hij weduwnaar is gebruik maakt van betaalde sex. „Ik had het idee dat ik me in iets heel smerigs stortte. Maar dat viel erg mee. Miljoe nen mannen bedienen zich van een prostituee en niemand praat erover", aldus Ten Kate. Schande Hij heeft aan den lijve onder- Herman, Stan Kenton, Horace Silver en Phil Woods en die ook als componist zijn sporen ver diend heeft. Upswing laat Harrell horen in een sextet dat verder bestaat uit Phil Woods (altsax), Joe Lavano (tenorsax), Danilo Pe rez (piano), Peter Washington (bas) en Bill Goodwin (drums). In zeven eigen stukken en Blues connotation van Ornette Coleman wordt schitterende jazz gespeeld. Upswing is een goed voorbeeld van hoe gere nommeerde muzikanten met el kaar kunnen spelen zonder dat ze de neiging krijgen elkaar van de plaat af te toeteren. Ruimte voor virtuositeit is er wel degelijk, maar het staat allemaal in dienst van de com posities. Daardoor wordt een diepgang bereikt die vooral in stukken als Train shuffle, Pro cession en Tune-a-tune over donderend overkomt. (Chesky Records, VIA) Dat echte jazz alleen maar door Amerikanen gespeeld kan wor den is onzin, dat blijkt op de momenten dat bijvoorbeeld Brazilianen of Afrikanen zich met jazz bemoeien. Dat er wel iets voor te zeggen valt, speelt door je hoofd als je sommige Europeanen bezig hoort in een Amerikaanse jazz-omgeving. Cool Street van de Duitse toet senist Christoph Spendel werd aan de overkant van de grote plas opgenomen met muzikan ten als Omar Hakim, Victor Bailey, Oscar Castro Neves en Mark Johnson. Het is een op het eerste gehoor heel lekker klinkende plaat met beschaafde fusion, maar als je wat kriti scher gaat luisteren dan hoor je toch dat Spendel met al zijn goede bedoelingen niet veel verder is gekomen dan de mu zikale clichés van het genre. Nergens worden er opmerkelij ke frisse ideeën aan de muziek toegevoegd en hier en daar krijg je als het ware het idee dat die Amerikaanse sessie-cats even wachten tot Spendel weer Nikolaus Harnoncourt foto teldec Jurylid Maartje van Weegen: „Sommige omroepen zijn vol strekt ongeïnteresseerd in de jeugd. foto dijkstra Door Marjan Mes Niet alleen het goede kinderboek staat steeds meer in de belangstelling en krijgt jaarlijks extra aandacht. Ook de betere kinderfilm heeft zijn jaarlijkse 'feestje': Cinekid. Vandaag begint dit film- en televisiefestival voor de zevende keer in cultureel centrum De Meervaart in Amsterdam-Osdorp. vonden hoe groot het taboe is. Sinds hij er openlijk mee te koop loopt, heeft hij zich uit bepaalde maatschappelijke organisaties teruggetrokken. „Om anderen geen schade te berokkenen. Verder wil ik daar niets over zeggen", stelt hij tijdens de perspresentatie van de serie. „Betalen een schande? Ach, bij de bakker betaal je toch ook. Een vriendin erbij in een rela tie is veel gevaarlijker dan een prostituee", luidt de algemene opvatting in de film. Een van de hoerenlopers vreest wel het steeds verleggen van grenzen: „Dat je door je nieuwsgierigheid almaar jon gere vrouwen bezoekt en mis schien op een gegeven moment wel je eigen kinderen zou kun nen misbruiken." aangesloten is. Het resultaat is een tamelijk overbodige plaat. (TCB Records, VIA) Hoe het met keyboards en jazz wel klinkt, valt te horen op Let's set the record straight van Tom Coster. Die plaat biedt daverende fusion die je als luis teraar op het puntje van je stoel doet zitten. Coster weet de platgetreden paden te vermij den en door het aantrekken van Bob Berg op saxofoon en Frank Gambale op gitaar heeft hij twee instrumentalisten op zijn plaat die fantastisch kunnen soleren en dat dan ook nadruk kelijk doen. Daarnaast zorgen topmuzikanten als Alfonso Jo hnson (bas) en Dennis Cham bers (drums) niet alleen voor degelijkheid, maar ook nog eens voor uiterst inspirerende ritmische ondersteuning. Zodoende is Let's set the record straight een puike plaat die laat horen dat fusion nog wel degelijk vernieuwend kan zijn. (JVC, VIA) WVL Nikolaus Harnoncourt heeft zich weer een stap verder ver wijderd van zijn basis. Vorig jaar al bracht Hij de verzamelde symfonieën van Beethoven op indrukwekkende wijze uit, nu is zijn versie van de symfonieën van Schubert op cd verschenen. De van oorsprong barokspecia- list Harnoncourt lijkt dus zijn oude stiel voorgoed verlaten te hebben. Er gaan zelfs geruch ten dat hij nog veel verder gaat, want aan de horizon doemen de symfonieën van Bruckner op. Overigens is dat minder verras send dat het lijkt, want er loopt een rechte lijn van de Oosten rijker Schubert naar de Oos tenrijker Bruckner, en tenslotte is ook Harnoncourt een Oosten rijker. Luisterend naar Harnoncourts interpretatie van Schuberts laatste symfonie (de 'Grote') valt die overeenkomst met Bruckner weer eens op. En dat ligt niet aan de dirigent, want Harnoncourt zet Schubert na melijk niet extra dik aan. Wat Tot en met 27 oktober worden vijftien nieuwe kinderfilmpro- dukties uit de hele wereld ver toond. Gelijktijdig vindt 'Cine kid op lokatie' plaats, met een selectie van festivalfilms in twintig Nederlandse plaatsen. In deze regio doet alleen Fideï et Arti in Oudenbosch mee. Na afloop vindt niet alleen de uitreiking van de Cinekid Awards plaats, maar ook van de jaarlijkse Kinderkastprijzen voor de beste Nederlandse tele visieprogramma's voor de jeugd. Maartje van Weegen zit in de jury. Volgens haar „zijn sommi ge omroepen volstrekt ongeïnte resseerd in de jeugd. Ze doen niets of pakken het aan zonder een greintje fantasie." In de Cinekid-programmakrant zegt Maartje van Weegen blij te zijn dat televisieprogramma's als 'Het Klokhuis' en 'Sesamstraat' zijn uitgekozen voor de Kinder kastprijzen. „Dat komt waar schijnlijk een beetje door mij. Ik vind het knap dat het ze lukt om die kwaliteit zo lang vast te houden." Niet verbieden De televisiejournaliste zou „kin deren niet willen verbieden naar iets op televisie te kijken. Het lelijke hoeft niet gestimuleerd te worden, maar het echte leven is nu eenmaal niet alleen goed en mooi, maar ook lelijk, slecht en treurig. Zowel voor kinderen als volwassenen. Iets verbieden, nee. Wel liever meekijken en meepra ten." Een van de grote trekpleisters van Cinekid wordt 'The Muppet Christmas Carol', de vierde Muppetfilm, maar de eerste in samenwerking met Disney (die de rechten op de poppen van Jim Henson kocht). Het beroemde kerstverhaal van Dickens over de vrek Scrooge (Michael Caine) De overige kinderfilms die wor den vertoond tijdens Cinekid zijn onder meer: 'Olifant in het ziekenhuis' van de Duitse Karola Hattop, 'Reintje de Vos', een Duits/Chinese produktie van Reineke Fuchs (animatiefilm naar Goethe), 'Rode Laarsjes' van Chakmeh uit Iran, 'De fami lie Crums in galop', 'Het kale spook' en 'Verloren onschuld' (drie Deense films) en 'Kinder- spiele' van de Duitser Wolfgang Becker. 'Ik hou van lawaai' van Bredanaar Bob Entrop over de 15-jarige blinde Bas die samen met de even oude Brechtje naar Singapore reist, staat ook op het programma en is genomineerd voor een prijs. Ouderen In de tweede uitzending ko men ouderen aan bod over hun sexbeleving. Een 72-jarige vrouw die een leven dige relatie met haar 80-jarige vriend heeft, maar eigenlijk niet aan haar kinderen durft te zeggen dat ze 'het' nog steeds doet. In de resterende vier delen wordt gepraat over het hebben van een psychiatrisch- of ge vangenisverleden, verraad en de hoogte van het inkomen, vreemd genoeg in Nederland nog steeds een gevoelig onder werp. Als het aan de makers Hans Quatfass, Ineke Brinkmann en Marianne van Eldik Thieme ligt, zijn er nog heel wat ver volgdelen in het verschiet. Voorlopig houdt de RVU het bij zes afleveringen. (Nederland 3, 21.10 uur) die 's nachts wordt lastig geval len door de geesten van zijn overleden collega Marley, is in Victoriaanse stijl aangekleed. Miss Piggy Kermit en Miss Piggy spelen het arme echtpaar Bob Cratchit en zijn vrouw Emily. 'The Muppet Christmas Carol' is de eerste speelfilm die wordt geprodu ceerd door Brian Henson, die na de dood van zijn vader Jim Henson het bedrijf, met studio's in New York en Londen, over nam. Een andere speelfilm die in aan merking komt voor een prijs is 'Lotta uit de Kabaalstraat', een Zweedse verfilming van het boek van Astrid Lindgren door Johan na Hald. Ook 'Blinky Bill' van de Australische cineast Yoram Gross over een klein koalabeer tje is genomineerd voor een Ci nekid Award. Uit China komt 'Een brief uit de hemel' over een jongetje dat bij zijn grootvader woont omdat zijn ouders ver weg werken. 'Ik hou van lawaai' van de Bredanaar Bob Entrop over de vijftienjarige blinde Bas is genomineerd voor een prijs. foto sol film Lawaai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17