AID streeft naar orde in mestchaos Landbouwhervormingen Rusland brengen magere oogst op NU WEGLEGGEN, STRAKS GENIETEN. NMS SPAARBANK Een unieke fles wijn cadeau bij een helder spaaraanbod. een beperkte genummerde oplage speciaal De NMS, de bank die U kent. Je kunt nu eenmaal niet achter iedere staart een controleur zetten Escort Rosa Sex 06-9715 Griekse Sex Nymf Linda pE STEM ECONOMIE A7 CTOBER 1993 A6 hoodyear 45 45% Ihewlett-pack 70% 73 Int. bus.mach. 44Vi 44 Int. tel.tel. 92 90 Iklm airlines 22V4 22% pcdonnell 93 94% perck co. 31% 32% Imobiloil 82% 82% Ipenn central 31% 31% [philips 20% 20% [primerica 47 46% [royal dutch 105% 106 Isears roebuck 56% 55 Isfe-south.pac. 19 18% Ifexaco ine. 68% 69% 'united techn. 57% 58% 'westinghouse 13% 13% whitman corp 15 15% woolworth 23% 23% Goud onbewerkt 21,180-21,780 per ka. bewerkt 23,380 per kg. Zilver zilver onbewerkt 215-285 per kg. bewerkt 330 laten per kg. vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend ■32 1,80 2,00 23,50 a 24,00 K31 3,90 a 4.60 2,00 2,50 1.10 1,20 3,60 4,60 2,00 2,80 li93 1,00 1,50 ■547 1,60 1,90 WW 1,30 1,40 b 3,70 b 4,20 a 8,10 10,50 W32 5,40 7,20 ■57 3,40 4,70 a ■413 1,90 2,90 ■26 4,10 5,40 ■62 P 20,00 3042 47,00 a 50,50 K72 2,80 1,70 b K51 4,40 2,90 ■42 6,40 4,50 9,20 7,00 KOI P 3,50 f541 13,50 11,40 L321 2,60 a 1,60 1380 1,60 2,10 1449 6,90 a 8,00 11323 3,60 4,60 1407 1,60 a 2,30 5,10 6,00 «17 2,10 1,80 |305 4,80 5,30 (360 1,90 2,50 [480 4,80 a 5,00 [875 P 2,20 375 1,70 3,30 277 10,00 12,80 1096 4,30 6,30 498 2,60 4,00 354 2,50 1,60 423 8,00 a 5,00 '351 1,20 1,30 3288 2,00 2,20 322 1,00 1.10 278 7,70 7,90 379 P 8,50 303 P 21,50 347 5,30 5,80 275 9,00 9,50 410 4,30 4,80 a Dame-gigolo-echtpaar 24 uur per dag. Tevens dame gevraagd. Tel. 076-421370 Live sexbox 24 u. 100 cpm Live 06-320.320.61 Nual 880!! meisjes vertellen u alles zelfs hun adres en/of tel. nummer. Bel nu 50 c.p.m. 06-320.326.50 Live Sexcontact Geen wachttijden 100cphm Live Switch Box Sex 06-9745 1,- pm (toets 9 v. uitleg). Lisa draait z. om. 100 cpm 06-320.325.55 Geniet v. 2 kanten 100 cpm 06-320.320.14 Rijpe Vrouwen kontakt 06-96.16 Direkt een leuk meisje 06-9757 Direkt plezier voor Twee 06-9701 Meisje aan de telefoon! 06-9503 Snel Sexkontakt: 06-9665 Meisjes bij jou in de buurt 06-9710 Direkt 'n meisje 06-98.80 Bel nu snel! (75cpm) Homo-Regio-Kontakt regio Brabant/Zeeland 06-320.322.71 Zoek je 'n lekkere boy v. 'n afspraak bel 06-350.29-016 (75cpm) DINSDAG 19 OKTOBER 1993 Van onze verslaggevers Breda/Eindhoven - „Het rapport over het mestgat in Brabant is zo ongeloof waardig dat de paniek daarover bij kenners al snel is weggeëbd." Zo reageert waarnemend directeur J. Hambeukers van de Algemene Inspectie Dienst van het ministerie van Landbouw, Natuurbe heer en Visserij op een SOS van de provinciale stuurgroep voor Land bouw en Milieu dat in twee jaar tijd drie miljoen ton mest in het niets is verdwenen. Drie miljoen ton. Dat is ongeveer tien procent van de totale mest- produktie van de Brabantse vee stapel in 1991 en 1992. Hoe kan zoveel mest onder de ogen van de rechercheurs van de AID verdwenen zijn? „Dat kan ook niet," antwoordt Hambeu kers nuchter. „Die provinciale stuurgroep heeft zich laten ver leiden tot een simpele verkla ring. Alsof er een schandaal zou zijn." Daarvoor steekt de mate rie volgens hem echter te com plex in elkaar. Om een beeld te schetsen van het probleem waar de AID voor staat. Door de totale veestapel in Brabant wordt jaarlijks ruim 19 miljoen ton mest geproduceerd. In de mest zitten fosfaat en an dere mineralen. Op zich goed voor de plantengroei. Mits er niet teveel van wordt uitgereden. Anders is het effect averechts. Sommige landbouwgronden in Brabant en Limburg zijn al zo verzadigd dat er eigenlijk geen kilogram mest meer bij kan. De planten nemen het groeimiddel dan niet op, waardoor de fosfaat doorzakt naar het grondwater, dat daardoor onbruikbaar wordt als drinkwater. Of uitsijpelt op sloten en rivieren, waar het al- gengroei veroorzaakt. Bovendien verschilt het fosfaat gehalte in de mest per diersoort. De overheid hanteert een gemid delde per varkens- of runder plaats. Mede op grond van het gebruikte voedsel. Die theoreti sche norm valt te hoog uit, als de beesten fosfaatarm voer te eten krijgen. Voeg daarbij het gegeven dat het aantal door de boeren aan het Centraal Bureau voor de Statis tiek opgegeven dieren kan afwij ken van het werkelijke aantal dat op stal staat. Wat van in vloed is op de hoeveelheid mest, die de verzamelde beestenbende jaarlijks uitpoept. „Het zal duidelijk zijn dat de naleving van de mestwetgeving en de controle daarop behoorlijk ingewikkeld is." Dat maakt het voor de boeren, die dat zouden willen, overigens heel wel moge lijk de hand te lichten met de voorschriften. Toch getuigt de veelgehoorde roep om extra mestcontroles volgens Hambeu kers niet van inzicht in de werk wijze van de AID. De AID-chef, die ook hoofdin specteur is van de regio Zuid- Nederland is, haalt er de econo mische wet van het afnemend grensnut bij. „Je moet je altijd afvragen wat de meerwaarde is van investeringen in extra con troles. Meer controleurs brengen wellicht meer overtredingen aan het licht. Maar hoeveel meer dan en is dat de extra kosten waard?." In 1991 checkte de AID in Bra bant 1289 veehouders, mesthan delaren en -transporteurs. In 293 gevallen werd een overtreding ontdekt. Het jaar daarop doken de 12 AID-rechercheurs in 1570 zaken, waarvan er met 270 iets mis was. De conclusie: er werd meer gecontroleerd en het was minder vaak bingo. „We zien duidelijk een verbetering." Die pakkans van gemiddeld éen op zes is hoog, stelt Hambeukers. Veel hoger dan 'in de vis' bij voorbeeld, waar het bij een op de twintig controles mis is. Met vis, staan milieu, waaronder mest valt, en de gezondheid voor mens en dier hoog op de priori teitenlijst van de AID. „Die keu zes maken we in overleg met het departement, de politiek en het openbaar ministerie. Bewust, om wat minder afhankelijk te zijn van de agenda van de Tweede Kamer dan vroeger." De AID scoort in de mestcontro les goed, omdat ze zeer selectief te werk, gaat. De dienst beschikt over een scala aan gegevens over de omvang van de veestapel,'het gebruikte voer, de hoeveelheid fosfaat en nitraat daarin, de af- De Brabantse veestapel produceert jaarlijks ruim negentien miljoen ton mest. zet van de mest op eigen grond en de bestemming van het over schot. Bronnen zijn: de mei-tel lingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek, de boekhou ding van de 1700 Brabantse mestproducenten zoals die bij het Bureau Heffingen is inge diend, en de afleveringsbonnen van mesttransporteurs en -ontr vangers die bij de Mestbank worden geregistreerd. Hambeukers: „Zo ontstaat een beeld van wat de norm is en wat daarvan afwijkt. Dat betekent dat een flinke groep wel eens fout zou kunnen zitten. Zou kunnen dus. Voor die categorie hebben wij speciale belangstel ling." Dat heeft als nadeel dat de anderen, van wie de boekhou ding ogenschijnlijk klopt, jaren achtereen geen bezoek krijgen van de AID. Dat daar wel eens gefoeteld wordt met mest, sluit Hambeu kers niet uit. Helemaal water dicht kan de controle nooit zijn, werpt hij tegen. Nog afgezien van de vraag of dat maatschap pelijk ook gewenst is. „Je kunt nu eenmaal niet achter iedere staart een controleur zetten. Het gaat erom dat we het mestpro bleem beheersbaar houden. We proberen op basis van een risico analyse van alle beschikbare ge gevens achteraf de potentiële overtreders eruit te halen en daarvoor ontwikkelen we een steeds fijnmaziger netwe,rk." Daarin zitten mazen, erkent Hambeukers. Gaten die vanwege een aangescherpte wetgeving, geavanceerde computersystemen bij de AID en ontdekte overtre dingen jaar in, jaar uit kleiner worden. „Het is een soort ont- wikkelingsspel. Wij leren van de fraude-gevallen, maar ook dege nen onder de boeren die kwaad willen, en dat' zijn echt niet de meesten, ontdekken telkens nieuwe slimmigheidjes." Al is dat laatste, dankzij de rechterlijke macht, soms niet eens nodig. De laatste maanden wordt de AID geconfronteerd met uitspraken die het de vee houders mogelijk maakt af te wijken van de wettelijk vastge stelde normen. Justitie hanteert nu tolerantie van 30 procent bo ven de norm, ook al omdat er vanuit gegaan wordt dat er ook vanuit de lucht fosfaten op het land terecht kunnen komen. „We hebben natuurlijk ook onze professionele trots. Leuk is niet om te horen dat een boer vrijuit gaat, als je denkt dat je een overtreding wettig en overtui gend hebt bewezen. Maar zo in gewikkeld zit die mestgeving te genwoordig wel in elkaar." De overtredingen variëren van illegale produktie van teveel dierlijke mest tot valsheid in geschrifte bij handel in mest, van het negeren van uitrijverbo- den en overbemesting tot een onschuldige verschrijving in de boekhouding omdat de boeren onderhand uit de papierwinkel geen wijs meer kunnen. Dat veelbesproken rapport was wel 'gefundenes fressen' voor de kritikasters die al lang beweren dat de mestboeren of grote schaal de boel vernaggelen. „Je foto cor viveen hoort mij niet zeggen dat ei nooit mest illegaal gedumpl wordt. Soms zelfs in aanzienlijke hoeveelheden, hebben we zeil vastgesteld. Maar ik heb geer aanwijzingen dat het van eer omvang is, zoals die nu, op pa pier althans, wordt vermist." Zo'n rapport bevestigt vooral de vooroordelen dat mest ook fi guurlijk stinkt. De goede boeren leiden volgens Hambeukers on der een minderheid van kwaad willigen. „Zo denkt de goege meente al gauw dat er iets niet deugt als er 's avonds en 's nachts mest wordt uitgereden. Toevallig mag dat in deze tijd van het jaar wel. Daar is op zich niks mis mee, maar wie het niet vertrouwt moet vooral de politie bellen." Door Gerrit Bogaard Moskou - De tv-beelden van protesterende Russische boe ren onder het oude Sovjet vaandel, in september in Moskou, vormen slechts het topje van een ijsberg vol wantrouwen, angst en haat ten opzichte van de land bouwhervormingen. Met spanning wordt in Rusland dan ook op de oogst van dit jaar gewacht. Mochten de resultaten - evenals vorig jaar - teleurstel lend zijn, dan komt de positie van president Jeltsin verder on der druk te staan. Met een reeks decreten heeft de president de afgelopen jaren ge poogd vaart te zetten achter herstructurering van de agrari sche sector. Hervormingsgezin de landbouwexperts vragen zich echter in toenemende mate af of het nieuwe beleid levens vatbaar is. De privatisering van de Sovjet- landbouw werd aanvankelijk door een deel van de stedelijke bevolking geestdriftig begroet, maar het enthousiasme is door de prijsverhogingen enigszins bekoeld. Kostte brood in 1991 nog twin tig kopeken per kilo, een jaar later was dat al zestig roebel. Miljoenen laagbetaalden heb ben dan ook na het loslaten van de prijzen veel moeite de eind jes aan elkaar te knopen. Onder de kolchoz- en sovchoz- boeren zelf is de animo om geheel zelfstandig te gaan on dernemen niet erg groot. Eigen initiatief was niet het sterkste punt van de boeren sinds het eerste vijfjarenplan (1928-1933), toen ze gedwongen werden in een collectief te wer ken. Voorzichtige pogingen in de af gelopen kwart eeuw om land bouwhervormingen door te voe ren, genoten zeker populariteit onder de meest actieve boeren, maar liepen steeds stuk op de klippen van ideologische scherpslijperij en bureaucrati sche onwil. Óm aan de tegen werking een halt toe te roepen, maakte de toenmalige regering in 1987 de weg vrij voor boeren die als pachter een zelfstandig bedrijf wilden beginnen. Gor- batsjov en de zijnen hadden daarmee niet de bedoeling de kolchozen (collectieve boerde rijen) en sovchozen (staatsbe drijven) te ontbinden, maar om de bestaande bedrijven te reor ganiseren 'op basis van coöpe raties van pachters'. Drie jaar later legaliseerde de Russische regering de stichting van privé-boerderijen, het in loondienst nemen van landar beiders en de overdracht van land aan particulieren. De re sultaten van dit beleid leken op het eerste gezicht indrukwek kend: in 1991 was 63 procent van de akkers en 45 procent van de veestapel verpacht aan boe ren. Bij nadere beschouwing bleek de zelfstandigheid tegen te vallen, want de overgrote J m 1 Een Amerikaanse boer leert zijn Russische collega, die op een kolchoze werkt, hoe hij een tractor moet besturen. foto ap een aantal decreten uit. Alle kolchozen moesten voor het ein de van het jaar'daarop vergaan- meerderheid van de pachters bleef deel uitmaken van het moederbedrijf. Om de macht van de agrarische partijbonzen te breken, vaar digde Jeltsin in december 1991 de reorganisaties doorvoeren, terwijl bedrijfsdirecteuren op straffe van boetes verplicht werden landarbeiders een stuk je land toe te wijzen als die het collectief zouden willen verla ten. Per decreet bekleedde Jeltsin zijn toenmalige vice-president Roetskoj met 'persoonlijke ver antwoordelijkheid' voor de uit- voeriing van de maatregelen. Rusland zou naar de mening van de vice-president, die in verrassend korte tijd vrijwel al le macht aan het ministerie van landbouw ontfutselde, de be staande grootschalige socialis tische landbouwbedrijven moe ten omvormen tot kapitalisti sche giganten; gezinsbedrijven zouden slechts afbreuk doen aan de economische ontwikke ling. Dat Roetskoj's ideeën wor tel zullen schieten, lijkt echter onwaarschijnlijk, want in april werd de generaal van zijn agra rische taak ontheven. Hoe dan ook, tot nu toe zijn de resultaten van de hervormingen nogal teleurstellend: het tempo blijft achter bij de doelstellin gen, de produktie daalt en de infrastructurele gebreken vor men een belemmering voor dis tributie van het voedsel en de opkomst van een welvarende boerenstand. Op 1 januari van dit jaar was slechts 66 procent van de kol chozen en 44 procent van de sovchozen gereorganiseerd. Be gin 1993 was het aantal gezins bedrijven gestegen tot 183.000 met ongeveer 5 procent van het landbouwareaal. De bijdrage van de privé-boer derijen aan de totale Russische voedselproduktie bedroeg in 1992 hooguit 2,5 procent. Zij leverden dan ook een miniem aandeel aan de door de staat gekochte hoeveelheden graan, aardappelen, groenten, vlees, pluimvee en melk. De starters kampen met grote problemen. Er zijn te weinig arbeidskrach ten en krediet met een lage rente om te mechaniseren is er nauwelijks. Weliswaar zijn na het vrijlaten van de prijzen in januari 1992 de opbrengsten voor agrarische produkten vorig jaar vijf tot twintig keer gestegen, maar de prijs voor landbouwwerktuigen nam in dezelfde tijd meer dan veertig keer toe. Om de oogst op de markt te brengen, zijn de boeren econo misch en verkeerstechnisch nog aangewezen op de infrastruc tuur, die geheel is afgestemd op de staatsbedrijven. Het trans port over de slechte wegen met oude vrachtauto's verloopt traag, de opslagruimtes verke ren in een erbarmelijke staat en in de steden zijn veel te weinig verkooppunten. Het kost de onervaren, zelfstan dige boeren met hun zwakke individuele onderhandelingspo sitie heel wat meer moeite hun produkten in de winkel te krij gen dan hun collega's van de collectieven. De officiële cijfers van de afge lopen twee jaar tonen trouwens aan dat de Russische landbouw- produktie zich in dalende lijn bevindt. Was de daling in 1991 nog betrekkelijk gering, het jaar daarop liet, met uitzondering van graan, een scherpe terugval zien van 15 procent. Behalve de conservatieve verte genwoordigers van de Agrarti- sche Unie in de volksvertegen woordiging zetten steeds meer hervormingsgezinde Russische landbouwexperts vraagtekens bij de wijze waarop de land bouwhervorming wordt aange pakt. Volgens hen had men er verstandiger aan gedaan eerst het transport en distributiesys teem te privatiseren. De econoom Nikitenko waar schuwt voor de 'overdreven haast van veel politici bij de pivatisering van natuurlijke hulpbronnen in het bijzonder land'. Ondanks de bezwaren die er aan pachtcontracten kleven, zou overdracht van land in par ticulier bezit volgens deze eco noom pas moeten plaatsvinden als de bedrijven efficiënt wer ken. Tot die tijd zou de staat genoe gen moeten nemen met een pachtsom en en moeten afzien van ontmoedigende belastingen. Op die manier zou men voorko men dat door grondspeculatie op korte termijn een uitgebreid agrarisch proletariaat ontstaat met alle nadelige gevolgen van dien. (ADVERTENTIE) De NMS Spaarbank heeft voor nieuwe vervaardigd voor nieuwe klanten van spaarders tijdens de spaaractie een bijzonder de NMS Spaarbank* Kom langs bij het aantrekkelijk aanbod. Naast uiteraard een agentschap van de NMS Spaarbank of bel degelijk persoonlijk advies en een goede 06 - 0250019 (gratis) voor het adres rente ontvangt u een uniek welkomst- van de dichtstbijzijnde NMS-agent. geschenk. Indien u een eerste spaarbe- De NMS Spaarbank is een onderdeel drag inlegt van minimaal 250,-krijgt van de ING Bank. u een bijzondere fles wijn met een opvallend zwevend etiket. De fles is in De NMS Spaaractie loopt van 15 tot en met 30 oktober 1993. De fles wijn ontvangt u alleen in de actieperiode en zolang de voorraad strekt. *Dit aanbod geldt niet voor personen onder de 18 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7