DE STEM
Ëen enfant terrible van 53
Aangenaam concert
met Roberto Benzi
UIT
Pim de la Parra: "Minimal movie de redding van de Europese cinema
SUSKE WISK
HAMBONE
Federico Fellini ernstig ziek
De blauwe
hemel van
Wolfgang Laib
IN BEELD
mm
hoe v/w vb
M/M ÓOi(PMErl'!
„Seks is absoluut iets
watje moet leren"
Angela Groothuizen, tv-presentatrice
De la Parra maakte in de jaren
zestig en zeventig samen met
Wim Verstappen films als 'Blue
Movie' en 'Frank en Eva'. Hij
verdiende er behalve veel geld
ook de kwalificatie 'enfant terri
ble' mee. Van dat eerste is wei
nig meer over, een enfant terri
ble voelt De la Parra zich nog
steeds.
Kijk maar naar zijn minimal
movies, volgens hem de enige
redding van de Europese cinema.
Hij is de godfather van deze
stroming.
Het kantoor ziet er net zo uit als
je mag verwachten van een
maatschappij die zich bezig
houdt met minimal movies. Een
enkele kamer in een statig Am
sterdams herenhuis, een groot
schoolbord waarop de produk-
tiegegevens van 'Dagboek van
een zwakke yogi' nauwkeurig
staan bijgehouden, veel posters
aan de muren, door zijn dochter
tje van acht gemaakte schilderij
tjes, enkele telefoons en een
computer.
De gehele top van de coöperatie
'Yogi Productions' is aanwezig:
Margot Barel, Pim de la Parra en
assistente Simone Berghuis, de
derde schakel in de gouden
triangel, zoals De la Parra verte
derd opmerkt.
Er is sprake van enige spanning,
want in het laboratorium wordt
de laatste hand gelegd aan de
geluidsband van 'Dagboek van
een zwakke yogi' en een dag
later is de eerste vertoning van
de film gepland. „Maar alles
komt goed," verzekert De la
Parra met de rust van iemand
die alles al eens heeft meege
maakt.
Filmgek
Op filmgebied is dat zeker zo, de
van film bezeten De la Parra zag
in zijn vakgebied de hemel en de
hel. Twintig jaar oud kwam de
in Paramaribo geboren apothe
kerszoon in 1960 naar Nederland
om politieke en sociale weten
schappen te gaan studeren. Hij
stapte echter al snel over naar de
Filmacademie. En bracht dagen
door in de bioscoop. „Ik heb
inmiddels denk ik wel zo'n veer
tien-, vijftienduizend films ge
zien."
Hij noemde zich in een artikel in
Skoop filmgek, op die manier
zijn passie voor film bekennend.
Hij maakte enkele kleine films,
die niet erg opvielen. Dat veran
derde toen hij in 1965 samen met
Wim Verstappen de produktie-
maatschappij Scorpio Films op
richtten. Het motto van het duo
dat de in hun ogen vastgeroeste
vaderlandse filmerij te lijf wilde:
Door Wil Kester
In de schaduw van spektakelfilms als 'Jurassic Park',
'Cliffhanger' en 'Last action Hero' die in de Nederlandse
bioscopen volle zalen trekken, duikt in de filmhuizen af
en toe een met minimale middelen vervaardigde Neder
landse film op.
Aan deze minimal movies is bijna altijd de naam
verbonden van Pim de la Parra. Zo ook aan 'Dagboek
van een zwakke yogi', een film die hij samen met Margot
Barel produceerde en die binnenkort in roulatie komt.
„Beter een slechte film dan geen
film.
Hun samenwerking leverde een
aantal vanwege het vele bloot
spraakmakende, succesvolle
films op. 'Obsessions', met de
toen nog volslagen onbekende
Martin Scorsese sl co-scenarist,
'Liefdesbekentenissen' met Mi
chael York en Ramses Shaffy,
'Rubia's Jungle', in 1971 de grote
klapper 'Blue Movie' en een jaar
later 'Frank en Eva', de door
braak van Willeke van Ammel-
rooij en de eerste Nederlandse
film over een LAT-relatie.
Miljonair werden Pim en Wim
ervan. Het geld verdween echter
als sneeuw voor de zon. Niet
omdat het werd besteed aan hui
zen, snelle boten of aandelen,
nee, het werd in film gestoken.
Die dus geen succes werden. Of
ze schonken het aan beginnende
regisseurs. Spijt? De la Parra in
ieder geval niet. „Film is voor
mij meer een zaak van liefde,
niet expliciet van geld."
Barst
Halverwege de jaren zeventig
kwam er een barst in de zo hecht
lijkende relatie Pim-Wim. Ver
stappen stapte uit Scorpio Films
en De la Parra ging vervolgens
failliet. Het wrange is dat zijn
mooiste en beste film („Tot nu
toe", haast hij zich te zeggen)
hem over de rand gooide.
'Wan Pipel', een schitterende
film over het net onafhankelijk
geworden Suriname („Een soort
Max Havelaar") had hem bijna
twee miljoen gulden gekost. En
werd een flop. „Maar ik ben er
trots op hem gemaakt te hebben.
Trouwens, hij wordt nog altijd
her en der over de wereld ver
toond. En men zegt dat Salaam
Bombay er schatplichtig aan is."
Zwaar teleurgesteld vertrok De
la Parra na het echec van 'Wan
Pipel' naar Aruba en schreef
daar zijn autobiografie 'Prins
Pim'. Halverwege de jaren tach
tig dook hij plotseling weer in
Nederland op met 'Paul Chevro
let en de ultieme hallucinatie', in
1987 gevolgd door 'Odyssee
d'amour'. Films, die met een mi
nimaal budget vervaardigd wer
den.
Stapje
Het stapje, dat hij een jaar later
maakte naar de minimal movie
bleek dan ook niet groot. 'Lost
in Amsterdam' was de eerste,
geproduceerd door het collectief
Commercial Artists 1988, ook
wel de 'Academie voor Elemen
taire Cinematografie' genoemd,
'Dagboek van een zwakke yogi'
inmiddels de vijftiende.
Rome (rtr) - De Italiaanse filmregisseur Federico Fellini, die in
augustus werd getroffen door een beroerte, is in het weekeinde met
hartproblemen opgenomen in een Romeins ziekenhuis. Zijn toestand
is ernstig. Dr. Gianfranco Turchetti, Fellini's persoonlijke arts, zei
dat de 73-jarige regisseur maandagochtend buiten bewustzijn was.
Fellini heeft volgens de dokter geen tweede beroerte gehad. Verder
onderzoek is echter noodzakelijk. Later op de dag weerd vermeld,
dat hij in coma lag.
Fellini was verlamd aan zijn linkerzijde sinds hij in augustus in
Rimini werd getroffen door een attaque. De regisseur van klassiekers
als 'La Dolce Vita' en 'Amarcord' en '8-1/2' was juist met de
revalidatie begonnen in ziekenhuizen in Noord-Italië en Rome.
Zondag werd hij onwel tijdens een bezoek aan zijn vrouw, de actrice
Giulietta Masina, in Rome. Hij werd direct opgenomen in de
intensive-care van het Umberto I-ziekenhuis in de Italiaanse hoofd
stad.
In zijn lange carrière won de bekendste Italiaanse regisseur vier
maal de Oscar voor de beste buitenlandse film. Eerder dit jaar werd
hij voor zijn hele oeuvre beloond met een speciale Oscar van de
Amerikaanse filmindustrie.
De minimal movie is volgens het
evangelie van'De la Parra ont
staan als een soort tegenkracht,
als een reactie op de ambtenarij
en de willekeur bij de subsidië
ring door het Fonds voor de
Nederlandse Film en het Pro-
duktiefonds. „De minimal movie
is niet door mij ontdekt, maar
uit nood geboren", zegt hij. „Wij
proberen het maken van films
weer het grote avontuur te laten
zijn dat het eigenlijk is. Met
talenten, vaklieden en durfals,
die anders nauwelijks of zelfs
nooit een kans zouden krijgen."
Godfather
Vreemd is het niet, dat De la
Parra het etiket 'godfather van
de minimal movie' kreeg opge
plakt. „Nee man, want ik heb in
het verleden niets anders gedaan
dan minimal movies maken. De
minder gelukkige terugkeer van
Joszef Katüs naar het Land van
Rembrandt, mijn eerste produk-
tie voor Scorpio Films, was de
eerste minimal movie."
Sinds die eerste film van het duo
Pim en Wim uit 1966, de hoogtij
dagen van provo, is er in de
vaderlandse cinema veel veran
derd. „Er is tegenwoordig bij
voorbeeld veel meer talent. Alle
maal jongelui die carrière willen
maken bij de lange speelfilm.
Dat is niet eenvoudig met de tien
films die jaarlijks in Nederland
worden gemaakt. Daarom ko
men ze bij de minimal movie
terecht. En dus bij mij. Bij de
pionier, iemand van de generatie
filmmakers die Fóns Radema
kers als papa had."
Tot een groot succes a la 'blue
Movie' heeft De la Parra het met
een van zijn tot dusver gereali
seerde minimal movies nog niet
gebracht. Al werden bijvoor
beeld 'How to survive a broken
heart' en 'The best things in life'
van de als zeer talentvol herken
de regisseur Paul Ruven goed
ontvangen door de kritiek. Wat
De la Parra overigens een zorg
is. Niet voor niets noemt hij de
meeste recensenten met een
knipoog naar 'pus' bij voorkeur
critipi. „De enkele bonafide cri
tici kunnen daar wel om la
chen."
Gunst
Met het uitbrengen van 'Dag
boek van een zwakke yogi' denkt
het producersduo Barel/De la
Parra echter wel te kunnen din
gen naar de gunst van het pu
bliek.
„Er komen in deze Nederlands
talige film zaken aan de orde die
de moderne mens van nu bezig
houdt. En bovendien gaan we
niet in filmhuizen uit, maar in
heuse, luxe theaters. Volgende
week hebben we daar een ge
sprek over met MGM. Ik heb er
alle vertrouwen in. Deze film
gaat minstens 30.000 bezoekers
trekken."
Is het grote succes tot nu toe
uitgebleven, waardering kreeg
De la Parra wel. Twee jaar gele
den ontving hij tijdens de Film
dagen in Utrecht een Gouden
Kalf voor zijn totale oeuvre.
Maar erg blij was hij er niet mee.
„Ik had het Kalf liever alleen
voor Two People gekregen. Een
minimal movie die net was uit
gekomen. Ik speel daar trouwens
een prachtige Portugese bellboy
in. Bovendien werd me in die
tijd net een subsidieaanvraag
door de neus geboord voor de
afwerking van 'Het labyrint der
lusten'. Idioot, je krijgt van de
ene kant een prijs en anderzijds
wordt je belet een film af te
maken."
Klimaat
Toch is het klimaat voor de
minimal movies volgens volgens
De la Parra goed. „Het zijn de
meest vrije films, zonder conces
sie aan de commercie. Ik geloof
absoluut, dat deze richting na
verloop van tijd net zo bekend
zal zijn als de nouvelle vague. De
minimal movie wordt de redding
van de Europese cinema, vooral
in de kleine filmlanden. In een
dag of zes, zeven wordt een film
gedraaid. De jonge mensen, die
gratis mee doen, krijgen een fan
tastische opleiding. Iedereen kan
aan de slag. En er zit hier zoveel
talent."
En De Ia Parra wijst op alles wat
het piepkleine Nederland inter
nationaal in anderhalve genera
tie al vóór en achter de camera
heeft opgebracht.
„What about Paul Verhoeven,
Rutger Hauer, Menno Meijes.
What about Jan de Bont, Louk
Dikker, Renée Soutendijk,
Jeroen Krabbé. Internationale
powerhouses uit een landje
waarin iedereen toch neerkijkt
op de eigen filmindustrie. Als
Paul Verhoeven in 6,5 maand
Total Recall maakt en wij maken
in 6,5 dag op 16 mm
Max&Laura&Henk&Willie dan
is dat in principe alleen een
schaalvergrotende kwestie. Maar
basically is hij met hetzelfde be
zig als wij."
Geen pauze
En dan komt weer even het
'enfant terrible' boven in de in
middels 53-jarige Prins Pim.
Pim de la Parra: „Film is
voor mij meer een zaak van
liefde, niet expliciet van geld.
FOTO ARCHIEF DE STEM
„Wij willen de kijker terughalen
naar de bioscoop. Naar de Ne
derlandse film. Onze bioscopen
scoren de minste bezoekers van
de hele EG, zelfs minder dan
Portugal. We zijn trouwens ook
een van de weinige landen waar
in midden, in de hoofdfilm nog
wordt gepauzeerd. Een crime,
die zo snel mogelijk afggeschaft
moet worden.
Van de andere kant kun je ook
zeggen dat we als Nederlandse
filmmakers niets voorstellen
wanneer niemand een kaartje
voor ons eigen produkt wil ko
pen. Dan slagen we er niet in
buiten de calvinistische condi
tionering te komen. Met als ge
volg dat we alleen maar brave
films blijven maken. Willen we
dat? Nee toch."
De bijenwasruimte van Wolf
gang Laib (Duitsland, 1950)
maakt sinds ongeveer een jaar
deel uit van de De Pont, de
stichting voor eigentijdse kunst
in Tilburg. In de relatief korte
tijd van het bestaan van de
Wachsraum op die plek is het
bezoek daaraan voor mij onge
merkt een dwingende gewoonte
geworden.
Elke keer dat ik in De Pont
ben, loop ik de schaars verlich
te gang binnen aan de rand van
de indrukwekkende tentoon
stellingsruimte. Vanuit de grote
zaal is de bijenwasruimte niet
zichtbaar. Maar in de overgave
aan al die andere kunst kom je
vanzelf binnen reukafstand van
de bijenwas. De reuk is het
eerste zintuig waarmee je dit
werk van Wolfgang Laib er
vaart.
Ineens vangt de neus die koele
en zoete geur op van bijenwas.
Bijenwas is vettig en rijk en die
sensatie ruik je. De toegang is
een deurgat in de grote witte
muur van de oude fabriekshal.
Een klein trapje af en je bent
omgeven door zachtbruine bij
enwas. Een gang van 9 meter
lang, 3.25 meter hoog maar am
per 1 meter breed die helemaal
bezet is met platen bijenwas.
Een veelheid van intense, zin-
tuigelijke waarnemingen neemt
bezit van je.
Door een schamel peertje aan
het plafond wordt de gang ver
licht en kun je zien. Je bent
ondergedompeld in een geur
die door gewenning aan de sen
satie weer wat verflauwt. En
als de tekst bij de ingang niet
dringend had verzocht de was
niet aan te raken, zou de nei
ging moeilijk bedwingbaar zijn
geweest om het wel te doen.
Door Frits de Coninck
Bijenwas in die hoeveelheid
heeft iets lichamelijks dat je
wilt aanraken en voelen. In je
hoofd hoor je zelfs het gezoem
van al die zwermen bijen die
niet aflatend bezig zijn geweest
de honingraten te vullen die ze
gemaakt hebben van hun was.
Hoe onwaarschijnlijk veel han
delingen van die kleine bijen
zijn er niet nodig geweest om
Wolfgang Laib zo'n installatie
te kunnen laten maken. In de
stilte van die gang bedenk je
hoe betrekkelijk tijd dan ineens
is.
In De Pont zijn tot 6 februari
volgend jaar een aantal werken
samengebracht die inzicht ge
ven in de beleveringswereld
van Wolfgang Laib. Want veel
meer dan een verzameling losse
kunstwerken die elkaar opvol
gen in tijd is het werk van hem
de uitdrukking van een levens
houding met een grote innerlij
ke samenhang. Nu krijgt de
Wachsraum de tot de vaste col
lectie van De Pont behoort, een
organische binding met het an
dere werk dat Laib tijdelijk
daaromheen heeft gerealiseerd.
Bijna al het werk heeft Laib
direct op de grijze vloer ge
plaatst. Het heeft geen andere
beelddrager nodig, geen sokkel,
geen lijst, niks. Het wezen van
Laibs kunstopvatting ligt in de
natuur van het materiaal dat
hij gebruikt en niets mag daar
van afleiden.
Vanaf zijn eerste expositie, zo
puur en zo geconcentreerd dat
een ongehoorde kwaliteit van
de stof naar boven wordt ge
haald. Het materiaal is steeds
hetzelfde en daarmee dus ook
het werk, en toch is het steeds
weer anders. Bij elke gelegen
heid opnieuw realiseert Laib
zijn werk, in harmonie met de
ruimte waarin het moet be
staan. Daaraan ligt een kun
stopvatting ten grondslag die
voor ons westerlingen bijzon
der is. Voor een westerse kun
stenaar heeft een werk in feite
afgedaan als het eenmaal be
staat. Hij concentreert zich op
een nieuw werk dat een volgen
de stap is in zijn artistieke
ontwikkeling die zich als een
lijn in de tijd voltrekt.
Wolfgang -Laib, daarentegen,
keert steeds weer terug naar
dezelfde materie, een soort van
levenscyclus. Stuifmeel, rijst en
bijenwas, bronnen van leven,
zijn oeroud en in Laibs handen
tegelijk splinternieuw. In een
van de afgesloten ruimten in
De Pont heeft Laib in een vier
kant van (ongeveer) 3 bij 3
meter stuifmeel uitgestrooid op
de grijze vloer. Stuifmeel, wat
is dat nou helemaal, zo kwets
baar, zo vluchtig. Maar in de
hoeveelheid en concentratie
waarin hij het pure stuifmeel
gebruikt, is het geel overdonde
rend. Zo geel, zo intens geel,
dat zie je nergens in de natuur,
want aan die minuscule korrels
stuifmeel in die individuele
bloem, daar gaan wij aan voor
bij.
Het stuifmeel doet je beseffen
hoeveel tijd en identieke han
delingen nodig zijn geweest om
het in die hoeveelheid te verza
melen. Als een monnik heeft
LAib gewerkt in de velden en
bossen rond zijn huis in Zuid-
Duitsland, zomers lang, om
potjes met stuifmeel te vullen.
In het werk dat in Tilburg op
de grond ligt, krijgt de tijd een
Marmer en melk van Wolfgang Laib.
stoffelijke gedaante in geel en
daarmee wordt het abstracte
zichtbaar.
Dit kan alleen maar in stilte en
rust, want de geringste versto
ring van het evenwicht kan het
stuifmeel doen wegwaaien. De
rust en stilte gelden niet alleen
de atmosfeer in De Pont maar
ook de innerlijke harmonie in
het werk van Laib. Zoiets als
het evenwicht tussen Yin en
Yang, het evenwicht tussen
lichaam en geest.
En die harmonie zit, bijvoor
beeld, in het stuifmeel of in de
bijenwas. Die harmonie is er
altijd geweest zolang de mate
rie bestaat. Oneindig veel lan
ger dus dan de kunstenaar
wiens individualiteit er niet
eens zoveel meer toe doet.
Wolfgang Laib verzamelt stuif
meel en hoopt het op tot een
berg, hij gebruikt de was van
miljoenen bijen voor een gang.
In die gedaante is de materie
van een intensiteit, van een
volheid die de mens zelf niet
kan maken. Dat zou, zo meent
hij, een enorm misverstand
zijn.
Hij noemt dat het verschil tus
sen een blauw schilderij en een
blauwe hemel. Tussen de wer
kelijkheid en de nabootsing
daarvan. En als hij was verza
melt of in het bloeiende veld
het stuifmeel in een potje op
vangt, dan geldt voor hem de
blauwe hemel die hij recht
streeks wil laten zien. Dus
maakt hij geen schilderij, geen
beeld, geen installatie, met die
beperkte indeling kun je zijn
werk ook niet benoemen.
Wolfgang Laib onttrekt zich
aan de geijkte categorieën en
systemen die het denken in
klemmen in grijpbare verban
den. Laib wil niet afhankelijk
zijn van een systeem, een indi
vidueel lichaam, van het hier
en het nu. Daarom ook heeft hij
het beroep van arts nooit uitge
oefend terwijl hij doctor is in
de medicijnen.
De binnen de westerse weten
schap gestelde grenzen, alsme
de de daarin gezocht oplossin
gen bevielen hem niet. Boed-
histische teksten, reizen door
Islamitische landen en het al
duizenden jaren hetzelfde leven
op het Indiase platteland heb
ben hem naar een andere op
vatting van leven gevoerd, ver
van onze rationele systemen.
De vloer heeft dezelfde beteke
nis binnen zijn werk als de
vloer in de moskee, de ruimte
waar alle overbodigheid uit ge
weerd is. De kelim die de mos-
keevloer bedekt, is leeg en heeft
tegelijk door de ontelbare her
haling van het patroon een vol
heid die het kleed een symboli
sche betekenis verschaft die
staat voor het leven.
Die idee van leegte en volheid
heeft Laib gerealiseerd in zijn
melksteen. Een plaat marmer,
van 1.20 bij 1.30 meter en 2
centimeter dik, zorgvuldig in
Macedonië gezocht om zijn
warme, organische karkater,
heeft hij met de hand uitgesle
pen zodat een ondiep bassin is
ontstaan. Dat heeft hij heel
voorzichting volgegoten met
melk, precies tot aan de rand
en geen druppel meer. Het op
pervlak van de melkplas staat
gespannen als een koepel in een
volmaakte rust.
Een stofje dat onzichtbaar van
uit de grote ruimte in de witte
plas neerdaalt, wordt onmid
dellijk zichtbaar. Beter gezegd,
het maakt de leegte zichtbaar
van een natuurlijke stof die
tegelijk in volmaakte volheid
het marmer vult. Dat wat de
mens bedenkt en de stof is,
vinden in dit werk hun volko
men evenwicht, in een witheid
die door geen mens te maken
valt. Dat is het verschil tussen
een blauw schilderij en een
blauwe hemel.
Wolfgang Laib tot 6 februari
1994 in De Pont, Wilhelmina-
park 1, Tilburg.
Breda - Stadsschouwburg
Concordia. Concert door Het
Brabants Orkest olv. Roberto
Benzi, m.m.v. Pascal Rogé
(piano). Muziek van Fauré,
Debussy, Ravel en Poulenc.
Gehoord op zondag 17 okto
ber 1993.
Door Geert van den Dungen
Het Brabants Orkest bracht zon
dagmiddag in het Bredase Con
cordia een compleet Frans pro
gramma, dat onder leiding van
de beroemde Franse gastdirigent
Roberto Benzi uitgroeide tot 'un
vrai midi de fête'.
'Iberia' van Debussy en 'Rhapso-
die Espagnole' van Ravel vorm
den de op Spanje geïnspireerde
hoekdelen van het programma.
Hoewel geen van beide compo
nisten gebruik maakten van au
thentieke folkloristische gege
vens, is de muzikale uitwerking
van hun inspiratie verschillend
van elkaar.
Gebruikte Ravel bijvoorbeeld
verschillende danstypen als uit-
gangspunt, met daardoor een
scherpe profilering van ritmiek
en melodiek: Debussy's hispanis
men zijn een gevolg van zijn
evocatie van atmosfeer en zon
licht, of van het contrast daar
van, de nacht. Hij wilde meer de
indrukken die Spanje in hem
opriep in zijn eigen muziek ver
tellen. Het gevolg hiervan is dat
de Spaanse partituren van Ravel
in de oren van het grote publiek
veel Spaanser klinken dan die
van Debussy.
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Jurassic Park.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Jurassic Park.
20 u. Angie.
20 u. The firm.
20 u. Slivèr.
20 u. The fugitive.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Jurassic Park.
- Alhambra 2
20 u. The firm.
- Alhambra 3
20 u. The fugitive.
- Alhambra 4
20 u. Angie.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Jurassic Park.
20 u. Madame Bovary.
20 u. In the line of fire.
- Roxy 1 - 20 u. The firm.
-Roxy 2 - 20.15 u. Sliver.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ad Fun-
dum.
17, 20 en 22.30 u. Boxing Helena.
14.30 en 17 u. Homeward bound.
14.30. 17, 20 en 22.30 u. The firm.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the line
of fire.
20 u. Tina.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sliver.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
fugitive.
Het slot van dit matineeconcert,
Ravels 'Rhapsodie Espangnole'
had een spectaculair karakter I
door de rijke orkestratie en de I
effectvolle toepassing van vurige
Spaanse dansmotieven en volks
melodieën.
Benzi leidde het orkest met ener
zijds ritmische precizie en an
derzijds vele joyeuze gebaren;
een prachtige combinatie die
volleclig uitdrukking gaf aan
inhoud van de muziek. Een apart I
compliment verdient Anne de
Vries, die met zijn melancholieke
althobo-soli het dubbele karak-
ter van deze muziek, melancho
lie met uitbundigheid, onder
streepte.
Het raffinement dat Debussy in I
zijn 'Iberia' stopte, kwam vooral
in details naar voren; zoals in de
onvergelijkbaar natuurlijke
overgang van 'Parfums de la
nuit' naar 'Le matin d'un jour de
fête'. Geheel volgens Andalusi-
sche muzikale tradities gaan bij I
Debussy dromerigheid en ritme
gelijk in elkaar op, waardoor
zijn suggestie sterker is dan bij
Ravel.
Dirigent Roberto Benzi had ook I
deze partituur volledig in zijn
hoofd. Zodoende kon hij Het
Brabant Orkest stimuleren tot
een hecht en muzikaal samen
spel.
Interessant in dit programma
waren ook de twee zelden uitge
voerde werken voor piano en
orkest van Poulenc en Fauré.
Vooral Poulenc pianoconcert
was de moeite van het beluiste
ren waard.
22.30 u. Guilty as sin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hot Shots
2.
14.30 en 17 u. Cliffhanger.
20 en 22.30 u. The piano.
20 u. L M Rock Concert: Blues
Brothers.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. The firm.
20 u. Jurassic Park.
20 u. Raise the red lantern.
h RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13 30 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
kRfr' 7 07 Echo 9.05 Dingen die
aebeuren <M/V>. NCRV: 12.07 Hier
en Nu (12.45 Aandacht voor agrari
sche actualiteiten.! V00. 14.05
Nieuwsradio. TROS: 19.04 Interak-
tief 20.04 Klantenservice VOO:
22 04 Sportradio. NOS: 23.07 Met
het ooq op morgen VARA: 0.04 For
the record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00
Ochtendhumeur
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws, AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9,04 Arbeids
vitaminen op 2.12.04 Het beleg van
Hilversum. EO: 14.04 De gouden
qreep 15.04 Formule 2. 17.04 Alle
mensen. VPRO: 18.04 Ekkel horizon
taal AVRO: 19.04 Album. 22.04 Li
melight. 23.04-24.00 Bluefunk 'n
soul
RADIO 3
Elk heel uur (behalve 20.001
Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club.
9 04 Arbeidsvitaminen. 11.04 Baas
van de dag. VARA: 12.04 Denk aan
Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04
popsjop II en II). VOO: 17,04 Rinkel-
dekinkel. NOS: 18.04 Oe avondspits.
EO 19 04 Spoor 7. AVRO: 20.04 For-
za, VPRO: 21.04 Vil.la 65. TROS: 0.04
Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met dr. Albert v.d. Heuvel. 9.00
Muziek voor miljoenen 11.00 Och
tendconcert, met om 11.00 I. Radio
Filh. Ork. met viooi,cello, hobo en
fagot; 12.30 II. Wiener Schubert
Trio. 13.04 De klassieke top 10 en
nieuwe klassieke cd's. 14.00 Mid
dagconcert: Pique dame, opera van
Tsjaikovsky. Boston Symphony
Orch o.l.v. Seiji Ozawa met sol.
NCRV: 16.00 De Nederlanden. 17.00
Leger des Heilskwartier. 17.15 Mu
ziek in vrije ti|d. 18.04 Geloven in
muziek. 18.45 Orgelconcert. 19.15
Klassiek in vogelvlucht. 20.02
Avondconcert, met om 20.02 Turan-
dot, opera van Busoni; 21.30 Piano-
muz. EO: 22.30 Orgelbespeling.
23.00 De oratoria van G. F. Handel.
23.30 Songs of praise. 24.00-1.00
Slotakkoord
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5. IKON: 8.50 Snippers. NOS' 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Het
gesprek; 9.45 Instituut Schreuders;
10.02 Ontmoetingen in de natuur
met Gied Jaspars; 10.42 De jazz van
Pete Felleman; 11.02 Ischa; 11.55
Vrije geluiden; 12.02 Het debat;
12.50 Het Niek Stein-archief; 13.10
De documentaire: 14.02 Passages
passanten; 15,02 Boeken; 16.02 Ste
nen des aanstoots; 16.20 Kunst-
wacht. NOS 17.10 Radio UIT. PP:
17.50 D'66. KRO/RKK; 18.02 Tot uw
dienst. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 2040 Actuali
teiten in het Chinees. TELEAC: 21.00
Britse en Amerikaanse literatuur.
21.30 Russisch voor beginners.
22 00 Hello England. 22.30 Pronto?
NOS: 23.07-24.00 Met het oog op
morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en De
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuw. 8.11 Radio Nieuws Centrale.
8.32 Brabants nieuws, actualiteiten
en weerman. 9.03 Brabants nieuws.
9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants
nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws, actualitei
ten. 12.55 Bericht voor boer en
tuinder. 13.08 Brabants nieuws.
13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek.
14.03 Brabants nieuws. 14.07 Mu
ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws
Aansl: Prikbord I 16.03 Brabants
nieuws. Aansl.: Prikbord II 17.05
Brabants nieuws en actualiteiten
17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht