JAAR 'Een koe moet koe kunnen zijn' Italiaanse biechtvaders praten corruptie goed TENSHOWS ELMARKT G 16 OKTOBER: Dierenprof wil af van de intensieve veehouderij IEN- EN KACHELSHOW verteren ;ft de doorslag, iger.» DE STEM BUITENLAND A7 Zonder voor- of achterkant I; 15 OKTOBER 1993 163,50 J 3,20 ■31,00 182,10 |84,80 114,30 186,30 119,20 131,30 151,00 26,40 J 3,90 ■31,20 1 i.io J 5,30 162,50 152,80 159,60 156,40 56,70 160,50 1 6,00 a 195,10 3,50 I 43,30 1 15,90 10,90 53,10 3,30 I 37,60 I 62,00 a gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. Int. tel tel kim airlines mcdonnell merck co. mobil oil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck sfe-soutb,pac, texaco inc united techn. westinghouse whitman corp 96% 96% 43% 44% 46% 45% 68% 68% 43% 42% 91% 91% 22 22% 92% 93% 31 31% 83% 82 31% 31% 20 20% 48 48% 104% 103 56% 57% 19% 19% 68% 67% 56% 57% 13% 13% 15 15% 26% 24% onbewerkt 20,950-21,550 per kg. bewerkt 23,150 per kg. Zilver zilver onbewerkt 220-290 per kg. bewerkt 330 laten per kg. vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend, f gedaan/laten g bieden en ex dividend h - laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 60,00 349 6,30 6,60 65,00 1002 1,50 1,40 67,50 588 2,60 2,60 90,00 310 1,60 2,10 180,00 310 0,90 1,50 330,00 342 32,30 a 33,00 340,00 308 22,30 23,70 350,00 309 12,30 a 13,70 355,00 482 7,40 a 8,70 360,00 650 3,20 a 3,80 365,00 621 0,50 0,60 360,00 511 8,50 9,30 365,00 393 5,90 6,30 300,00 322 65,90 a 67,00 b 360,00 402 0,90 0,20 345,00 337 1,40 a 1,00 320,00 528 1,00 a 1,00 330,00 483 1,60 a 1,60 a 340,00 536 3,00 a 2,70 360,00 446 6,50 6,30 a 42,50 629 4,20 4,40 45,00 335 2,80 2,60 35,00 341 1,50 1,40 42,50 567 4,50 4,20 75,00 344 4,40 4,50 35,00 880 4,90 5,40 40,00 560 1.70 1,90 37,50 936 4,00 4,30 40,00 501 2,80 2,90 40,00 763 2,30 2,20 34,50 430 0,30 a 0,70 34,50 308 1,20 0,40 50,00 400 3,00 a 2,10 b 185,00 375 3,50 3,30 190,00 369 6,00 5,50 185,00 435 1,60 1,60 a 30,00 4960 5,60 b 6,50 32,50 562 3,20 4,10 35,00 728 0,80 1,60 37,50 760 1,40 1,80 45,00 733 1,40 1,50 22,50 1012 15,30 16,00 b 37,50 550 2,70 a 1,70 200,00 968 3,90 8,20 205,00 1151 0,70 3,40 210,00 445 0,20 0,40 210,00 594 P 4,00 205,00 365 7,30 9,80 210,00 539 5,10 7,20 210,00 436 8,50 11,00 I NAAR DE GROOTSTE IOO opstellingen haarden, kachels, Irs, houtkachels, gaskachels enz. look op zaterdag geopend! pdag gesloten. raat 30a Rucphen - 01654-2750 lENNIE DAMARO URT LOORENZ - PHIL DEAN 17 OKTOBER: DISCOBAR 23 OKTOBER: ORKEST BACK TO TOWN 24 OKTOBER: ORKEST BACK TO TOWN 30 OKTOBER: RUDY MEYNS FRANK VALENTINO COMPANY 31 OKTOBER: VRIJ PODIUM r info: Presentatie: Dennie Damaro Iedere zondagmiddag vanaf 11 tot 18 uur live muziek met Discobar. Industrtelaan 1 (zijweg Essensteenweg j Brasschaat-Polygoon) 2950 KAPELLEN TEL. 03/666.74.54 VANUIT NEDERLAND 09-32-3-667.34.73 Open: zaterdag van 9 tot 17.30U. Zondag van 9 tot 18u. en: De Stem, 076-236911 VRIJDAG 15 OKTOBER 1993 „Het gaat in de land bouw te ver als de aarde, de bodemvruchtbaar heid, onder de agrari sche activiteiten te lij den heeft. En in de vee houderij gaat het te ver als er sprake is van pure exploitatie en het dier niet méér is dan een pro- duktie-eenheid. Aan het woord is prof.dr. Frederik Jan Grommers, 62 jaar, bij zonder hoogleraar in de relatie tussen mens en dier aan de universiteit van Utrecht. Door Mick Salet „We zijn te ver gegaan. Het is de laatste jaren uit verschillen de inventarisaties duidelijk ge- worden dat het nodig is de huidige intensieve veehouderij bij te sturen. Dat is beter voor het milieu en beter voor de dieren. De concentraties van kippen, varkens en ook koeien, vormen een bedreiging voor de gezondheid. Dat is zo evident. Wie dèt niét ziet, wil het niet zien." „Mensen houden dieren voor de melk, de eieren, de wol, het vlees of als proefdier voor nieu we geneesmiddelen. Mensen maken gebruik van dieren als trekpaard of waakhond. En die ren worden gehouden voor de gezelligheid, ontspanning of educatie, in de dierentuin. Dat is maatschappelijk geaccep teerd. Maar gebruik wordt mis bruik als de gezondheid en het welzijn van het dier in gevaar komen èn er afbreuk wordt ge daan aan de eigen waarde van het dier. Een kip moet kip kun nen zijn. Een koe moet koe kunnen zijn." „Een intensieve veehouderij die structureel afhankelijk is van de diergeneeskunde is heel kwetsbaar. Een veehouderij waarin het geneesmiddelenge- bruik en aantal vaccinaties zo laag mogelijk is en een keizer snee bij een koe geen regel maar uitzondering is, heeft meer sta-, biliteit. Zo min mogelijk dieren transport en gesloten bedrijven zijn daarvoor het beste." Duurzaam „Het is opvallend dat niemand het dan meer over alternatiéve landbouw heeft, maar over duurzame landbouw. Dat is een erkenning van het feit dat de landbouw van vandaag niet duurzaam is. De huidige land bouw is afhankelijk van een Grommers: 'Iets dat zó gebonden is aan de kwaliteit van het leven kun je toch niet aan één bedrijfstak overlaten?' groot gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Gezonder is een vorm van gemengd be drijf, waarbij er zo min moge lijk voer gekocht wordt en de dieren met de oogst van eigen bodem gevoerd kunnen worden. En of dat nou echt eigen grond is, grond van de buurman of grond van een boer die honderd kilometer verder woont, dat maakt niet uit, als het voer maar niet uit alle werelddelen komt, als er maar sprake is van een gesloten kringloop." „Ik denk dat we uiteindelijk toe moeten naar het ideaal van de biologische landbouw. Zonder chemische bestrijdingsmidde len, zonder kunstmest en met zo min mogelijk krachtvoer voor de dieren. Dat is een hele stap, maar die stap is noodzakelijk. Dat zeg ik niet alleen, dat zeg gen ze op het ministerie van Landbouw ook." „Bij biologische landbouw pra ten we niet over keuterboertjes met een koe en een paar schar- relkippen, maar over grote ge mengde bedrijven waar mensen met veel vakkennis werken. Dat zijn de bedrijven van de toe komst." „Dat gaat'niet van de ene op de andere dag. Dat zou eigenlijk wel moeten, maar de werkelijk heid is weerbarstig. De ontwik keling naar de landbouw van vandaag heeft zo'n dertig jaar in beslag genomen, het zal ook wel dertig jaar duren om de landbouw weer duurzaam te maken." „Ja, dat betekent waarschijnlijk het eind voor sommige varkens bedrijven. Dat is heel vervelend, maar als bedrijven ons leefmi lieu bedreigen is dat veel verve lender. Door de varkenshoude rij op de zandgronden is er zoveel nitraat in de bodem ge komen dat het grondwater tot dertig meter diep vervuild is. Als daar vandaag een eind aan zou komen, dan zou het nog dertig jaar duren vóór het grondwater weer als drinkwater te gebruiken is." Schuld „Ik wil die individuele boeren geen verwijt maken. Het is een collectief proces geweest. Dat geldt ook voor de dierenartsen. Want waarom hebben dieren artsen meegewerkt aan een vee houderij waarin koeien ont- hoornd worden en de snavels van kippen gekapt worden? Omdat dierenartsen lang ge steld hebben: 'Wij zijn dienst baar en betrouwbaar. Men moet een beroep op ons kunnen doen'. Natuurlijk, het feit dat het een vrij beroep is zal ook mee hebben gespeeld." „Bovendien zijn de ontwikke lingen geleidelijk gegaan. Het is met de ontwikkelingen in de diergeneeskunde net als met verkeerslichten in de stad. Als je een verkeerslicht op het drukste punt in de stad zet, ontstaat er een volgende druk ste punt waar een verkeerslicht moet komen. Zo is het ook met de bestrijding van dierenziektes gegaan. Eerst hebben we abor tus, tbc en mond- en klauwzeer bestreden. Dat was echt nodig. Daarna werd het moeilijker. Nu houdt de diergeneeskunde zich bezig met factorenziekten als vruchtbaarheidsproblemen en uierontsteking èn een nieuwe categorie van nieuwe variaties in virussen. Veel Nederlanders denken dat de gezondheidszorg hier op een hoog peil staat, maar wat de diergezondheid be- FOTO'S 'T STICHT treft staat de Nederlandse land bouw maar op de tiende plaats in Europa." „Er zijn mensen die, nog altijd, een blind geloof in de techniek hebben en die denken dat de technici alles wel op zullen los sen. Worden de koeien ziek? Dan ontwikkelen we toch een koe die niet ziek wordt. Is de uitstoot van ammoniak zo groot omdat de koeien buiten lopen? Dan houden we toch binnen. Komen we om in de mest? Dan ontwikkelen we toch mestver werkingsfabrieken. Maar dat werkt zo niet, omdat het weer meer van het oude, meer van hetzelfde is. De genetische ma nipulatie, kijk naar de stier Herman, brengt geen oplossing, maar roept nieuwe problemen op." Verantwoordelijk „Sommige mensen hebben de neiging de landbouw en de in tensieve veehouderij als een zelfstandige economische acti viteit te beschouwen. Met eigen normen en eigen waarden. Dat is natuurlijk niet zo. Iets dat zó gebonden is aan de kwaliteit van het leven kün je toch niet aan één bedrijfstak overlaten? We hebben het over de leef baarheid van Nederland, we hebben het over het welzijn van dieren, dat gaat iederéén aan. Het is onze verantwoordelijk heid hoe we met de bodem om gaan. Het is ónze verantwoor delijkheid hoe we met de kip pen, de varkens en de koeien omgaan. Als dat iets extra's moet kosten, dan zij dat zo. Als we daar niet toe bereid zijn, is onze menselijke waardigheid in het geding." Van onze correspondent Aart Heering Rome - Het op de band opnemen van gesprekken in de biechtstoel is natuurlijk een grove schending van een sacrament. Maar het is ook een manier om te doorgronden hoe de kerk zich opstelt tegenover belang rijke vraagstukken van maatschap pelijke moraal, niet in de algemeen heden van kansel en kerkblad, maar in het rechtstreekse contact met de individuele gelovige. Daaraan ont leent 'Smeergeld in de biechtstoel', een pas verschenen boek van de journalist Pino Nicotri, zijn belang. „Padre, ik zit met een gewetenspro bleem. Als politicus heb ik de afgelopen jaren regelmatig grote bedragen aan steekpenningen ontvangen voor mijn partij, de christen-democratie (DC). Ik heb daar nu wroeging over. Wat moet ik doen? Moet ik mij melden bij de recht bank?" Deze vraag heeft Nicotri voorgelegd aan 47 biechtvaders in de steden van de voornaamste smeergeldonderzoeken. Hun antwoorden blijken van een ver- Vassende eensgezindheid. Slechts één van hen raadt de berouwvolle politicus aan om naar de rechter te gaan. Enkele anderen reageren ontwijkend: „Ga eerst nog eens met drie andere biechtvaders praten, mijn zoon"-, „Als niet-Italiaan kan ik daarop geen ant woord geven" en „Laten we eerst over gaan tot de echte zonden: heb je je vrouw de laatste tijd ook bedrogen?". Maar alle overigen zijn het erover eens, dat een spontane bekentenis niet alleen onnodig, maar ook onwenselijk is. 'Nemo tenetur tradere se ipsum': nie mand is gehouden om zichzelf te verra den, luidt daarvoor hun voornaamste argument. „Als je voor de rechtbank wordt gedaagd, dan moet je zweren voor God en ben je dus gedwongen om te bekennen. Maar laten we hopen dat het nooit zo ver zal komen", zegt een van de geestelijken, terwijl een ander kortweg verklaart: „Zwijgen is goud". Daarnaast putten de meeste paters zich uit in verklaringen, waarom het aanne men van steekpenningen eigenlijk niet of nauwelijks als zonde aan te merken valt. Het was immers een algemeen geldend gebruik, zodat de biechteling in wezen te goeder trouw handelde. (Ob jectief gezien was het zonde, maar sub jectief gezien niet, legt een dialectisch doorknede priester uit.) Bovendien heeft hij het geld niet voor zichzelf gehouden maar bestemd voor een goed doel, namelijk een „goede partij, die tegen echtscheiding en abor tus is zoals een biechtvader in de Sint Pieter geruststellend verklaart. In de Dom van Milaan verklaart een ander dat de DC weliswaar de christelijke beginselen met voeten heeft getreden, maar desondanks de enige is die, een maal gezuiverd, het waard is om ge steund te worden. Samenwerken met de justitie is geen plicht, legt een geestelijk? in een andere Romeinse kerk uit, want 'ook al ben je de slechtste misdadiger op aarde, je hebt altijd nog recht op je goede naam'. Bovendien kunnen daardoor andere personen in moeilijkheden komen en er weer nieuwe schandalen losbarsten. „Zeg nu maar niets, mijn zoon, want je weet hoe het gaat. Het is een ketting, waarin A de naam van B noemt en B weer die van C. En zo verder", zegt een priester in de stad Verona, waar de DC door de schandalen bijna is wegge vaagd. „We hebben allemaal fouten gemaakt, dus laten we proberen om de zaken op te lossen zonder elkaar pijn te doen is de mening van een biechtvader in de kerk van San Babile in Milaan. In de Dom van diezelfde stad betoogt een collega, dat het geen zin heeft om de steekpenningen terug te willen geven, vanwege de grootte van het bedrag. Als zijn gesprekspartner toch nog peniten tie wil doen, dan kan hij zijn geld beter aan vrome werken besteden. Een origi nele geestelijke raadt tenslotte de gelo vige af om naar de rechtbank te stap pen, omdat 'de rechters het toch al druk genoeg hebben'. Vrijwel algemeen onder de confessoren is het wantrouwen tegen de rechters, door wier toedoen de grootscheepse corruptie aan het licht is gekomen. Volgens de meesten van hen hebben de magistraten zelf ook boter op hun hoofd en worden zij gemanipuleerd door der den. Een biechtvader in de Sint Pieter beschouwt de corruptieonderzoeken daarbij zelfs als een 'grootscheepse po litieke manoeuvre die gericht is tegen de christelijke krachten'. Al met al vormen de biechtstoelinter views van Nicotri, die ze in hun ruwe, onbewerkte vorm heeft gepubliceerd, een onthullend moraal-theologisch do cument. De nieuwe Universele Cate chismus mag corruptie dan als zonde aanmerken, maar in de praktijk blijkt dit zondebegrip tamelijk rekbaar, voor al wanneer er een hoger doel, in casu de DC, mee wordt gediend. Niet weer doen, drie Onze Vaders bidden en vaker naar de mis gaan, besluiten de meeste biechtvaders, die daarmee impliciet een van antwoord geven op de vraag waar om de corruptie in Italië zo lang heeft kunnen voortwoekeren. Pino Nicotri, Tangenti in confessionale, Venezia: Marsilio, 1993, 224 blz„ 18.000 lire (f 20,00) ISBN 88-317-5920-5. Sinds enkele jaren heeft de stad Nijvel in Waals Brabant een belaste naam. De meest beruchte bende die ooit in België heeft huisgehouden en waarvan de politie nooit een lid heeft we ten te pakken, draagt de naam van de stad. Toch is het een rustige, wat provinciaalse stad waar uitsluitend nette mensen wonen. De juffrouw van een eethuis pal tegenover de kerk - die eigenlijk geen 'tegenover' heeft, maar daar over zo dadelijk meer - is heel vriendelijk en heeft zich zelfs een Vlaams 'asjeblief' en een 'dankjewel' aangemeten. Voor het overige is Nijvel zo Waals als het maar kan zijn. Vandaar dat het zich ook lie ver 'Nivelles' laat noemen. Bijna overal in Europa kun je je 'tegenover' de kerk bevin den. dat wil zeggen voor de ingang die meestal aan de westelijke kant is gelegen. De ingang voert je het midden schip binnen dat meestal op een dwarsbeuk uitkomt. Daarachter bevindt zich - in het verlengde van het schip, maar dan aan de oostelijke kant van de dwarsbeuk - in bijna alle gevallen het koor. Het koor ligt, althans in ge voelsmatige zin, achterin de kerk. Het gaat hier om een onwrikbaar patroon, dat terug te voeren is tot de vroegst mogelijke middeleeuwse sym boliek die voorschrijft dat het altaar in dat deel van de kerk moet staan dat naar de dage raad, dus naar het nieuwe licht is gekeerd. De kerk van Nijvel - ver noemd naar Sint Geftrudis die mogelijk een oudtante van Karei de Grote was - laat zich aan deze symbolische wetmatigheid evenwel niets gelegen liggen. In kunsthisto rische zin is de kerk een teken van tegenspraak en - voor de puriteinse beschouwers van het Romaans - een bui tenbeentje en daarom enigs zins ongenietbaar. Dat komt omdat de Nijvelse kerk twee koren en twee dwarsschepen heeft die pal tegenover elkaar liggen. Daar tussenin ligt het zeer lange (102 meter) mid denschip. Toen rond 1050 de kerk werd voltooid was er nog niks aan hand. Het koor lag gewoon naar het oosten. Zo als het hoorde dus. Maar honderd jaar later gooi den de Nijvelse bouwmeesters alle principes overboord en bestonden ze het ook nog een dwarsbeuk en een koor aan de westelijke kant van het schip op te trekken. Kom er maar eens voor. Sindsdien heeft de Nijvelse kerk - die niettemin een van de mooiste van de Lage Landen is, maar die in menig toeristisch na slagwerkje aan een schrome lijke onderwaardering lijdt - eigenlijk geen echte voor- of achterkant meer. Als gevolg daarvan kan men zich dus ook niet 'tegenover' de kerk be vinden. De inwoners van Nijvel heb ben dat effect nog versterkt. Want de hoofdingang van de kerk mag zich dan volgens de regel aan de westelijke kant bevinden - waar eveneens vol gens de regel ook de toren partij is opgetrokken -, ze hebben de eethuizen, de cafés en het bijbehorende plein achter het oostelijke koor en dus achter de kerk gebouwd. Zo lijkt het alsof alle bouw kundige principes van de Middeleeuwen 180 graden zijn omgekeerd. Mogelijk dat de bombardementen gedu rende de oorlog die omkering nog in de hand hebben ge werkt. Nijvel werd zo zwaar bestookt dat na de oorlog een complete herbouw van zowel kerk als binnenstad nodig was. Wat de kerk niettemin heeft weten te behouden is datgene waarvan men het ge heim nooit zal kunnen ont raadselen: de stilte, die vreemde, mysterieuze Ro maanse stilte die door een dichter ooit als 'de ademtocht van het steen' is beschreven. Het kenmerk van het Ro maanse bouwen is dat de stil te zich, zelfs in weerwil van de geluiden die ze toelaat, onver kort handhaaft. Het gaat hier niet om de zwaar beladen, hoogdravende en daarom enigszins kwezelachtige stilte van de Gotiek, maar om de warme, menselijke en bijna veilige stilte waar je, behalve dan in een romaanse kerk en een enkel klooster uit dat tijd- perk, nergens meer voor hoeft te komen. Wie een tijdje in de Nijvelse kerk heeft rondgelopen, heeft meestal moeite met het naar buiten gaan. Want buiten loopt hij het gewone, brave, maar ook enigszins prozaïsche Nijvel tegen het lijf dat z'n belaste naam geenszins ver dient. Buiten de kerk lijkt het onbestaanbaar dat de stad ooit de kraamkamer van het Karolingisch koningshuis is geweest. Bovendien ben je nog een beetje de kluts kwijt, niet alleen omdat alles dub belop is, maar ook omdat het voorplein van de kerk zich aan de achterkant ervan be vindt. Op menige andere plaats tref je daar juist een kerkhof of de kwijnende zelf kant van de binnenstad aan. In Nijvel kom je daarom pas na een tijdje aan het echte genieten toe. Het is daar gèen Doornik en geen Gent, waar je het allemaal in de schoot geworpen krijgt, waar alles op z'n plaats staat en waar de bouwmeesters zich zonder te genspraken aan hun eigen ge nie te buiten zijn gegaan, bui ten zijn gegaan. Nijvel is een prachtig onge rief. Trouwens, als je de onge nietbaarheid eenmaal voorbij bent, heb je er plotseling een passie bij. De drang om er nog eens heen te gaan, wordt dan ook steeds groter. De kerk in Nijvel. FOTO BELGA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7