DE STEM held Sebastiaan: van homo's en 'Ik ben serieus bezig met - flauwekul' Jenvoordeel Beleefd aanbevolen Stripschapprijs 1993 voor Belgische veeltekenaar Kamagurka 1J Visagiste? assistente Auto's Jbanden - uitlijnen - schokdempers rijf Kun b.v. j Dikke Mik - Hf* BB mg Mj JÉ|MH JflflRf MP i■im nimi te- op Zoek je een job als Wij hebben leuke creatieve opdrachten. Ervaring niet vereist. Bel voor info: 03440-30713 ook na 18.00 u. en op zaterdag bereikb. Administratieburo te Breda vraagt 20-40 jr. voor o.a. type werkzaamheden op vrijdag 10.00-15.00u. Br.o.nr. 2749 HULP i.d. huish. gevr. ia IJpelaar, 1 of 2 morgens p.w. Tel. reacties tussen 19-20 u. 076-656277. jtobanden Centrale sit met fabrieksgarantie. 46, Breda, 076-214146. vlercedes en BMW's Rhnn niR9n-^nS7 'Het Misverstand' van Albert Camus, over een troosteloze wereld waarin niets de mens ervan weerhoudt zijn mede mens te doden, wordt zaterdag in Terneuzen gespeeld door Marlous Fluitsma, Ellen Vogel en Hidde Maas. Galerie Gaffelaar in Greda heropent zondag haar duren met werken van Laszló Bod, Attila Dunsack, Peter Földessy, Tibor Kadar, Addie Kanters, Toorop, Victor Vasarely en Kees Vet. De Paul Robinson Band uit Engeland speelt net als vorig jaar muziek bij zwijgende films. Speciaal gecomponeerde klanken voor Sherlock Junior van Buster Keaton en Warning Shadows van Arthur Robinson, in Roosendaal en Breda. In de Grote Kerk van Veere vindt zaterdagavond het slot- concert van Zeeland Cultuur- maand plaats door het Staats- kamerorkest van Pardubice met een Romantisch programma. ATribute to The Blues Brothers is op 19 oktober in Concordia Breda en op 20 ok tober in De Nobelaer in Etten- Leur te zien en te horen. Een legendarisch duo herleeft. De Zwarte Komedie uit Ant werpen speelt zaterdagavond in Theater Achterom in Breda de Vlaamse satire 'Antwerpen- Amsterdam'. Een losse bewer king van Drie zusters van Tsje- chov. I Ivonne Lex en haar Antwerp se toneelgroep spelen op 19 oktober 'Kroniek van een aan- i. gekondigde dood' naar Gabriel Garcia Marquez in Oosterhout, en op 22 oktober in Roosen daal. De gerenoveerde Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Gent wordt heropend op zon- dag 17 oktober door het Willem Breuker Kollektief. In het Museum van Hedendaag se Kunst in Gent is de tentoon stelling Aldo Rossi Architetto te zien met 40 architectuurmo dellen en meer dan 300 origine le tekeningen. pster voor 30 uur. 3da. Tel. 076-216309. Door Hans van Alebeek Voor tien tekeningen per dag draait hij zijn potlood niet om. „Ik ga zitten en dan komt het", zegt striptekenaar Kamagurka, pseudoniem voor Luc Zeebroek uit Gent. Op zijn 37e heeft hij al een meter albums volgetekend, een enorm oeuvre, waarvoor hij op zaterdag 16 oktober in Breda de Ne derlandse Stripschapprijs krijgt. Als je een belangrijke prijs krijgt, moet je interviews geven. Zo veel dat Kamagurka een paar dagen bij zijn uitgever in Amsterdam is neergestreken om de pers te woord te staan. Maar op de afgesproken tijd is het pand leeg, helemaal leeg. Een mooie grote kamer, in het midden een enorme ronde tafel met daarop alle stripalbums van Cowboy Henk en Bert Bobje. Maar Kamagurka, de maker, is nergens te bekennen. Het lijkt wel een Kamagurka-strip. Plotseling gestommel op de trap. Daar is hij dan, Luc Zeebroek alias Kamagurka. Een onopvallend kereltje, keurig in het pak, met platte haartjes en een brede glimlach. Bekend van zijn theater- en tv-optredens met Herr Seele maar nog meer vanwege zijn tekeningen die onder andere in Humo, Nieuwe Revu en NRC Handelsblad verschijnen. Cowboy Henk en Bert plus hondje Bob zijn zijn beroemdste creaties. Waanzinnige humor, bjna net zo gek als de tekenaar zelf. Een uur in gesprek met Kamagurka. „Met al die interviews voel ik me soms net een dokter, volgende patiënt." Word je niet ziek van die interviews? „Nee hoor. In een interview kun je zeggen wat je in een strip niet kwijt kunt. Alhoewel, in feite zeg ik alles in mijn werk. Maar het is een manier om veel van je lezers op een andere manier te bereiken. Zelf lees ik ook graag een interview, gewoon omdat je dan vaak iets extra's over zo iemand te weten komt. En het is ook wel makkelijk hè. Het gaat rap en ik hoef Sint Sebastiaan is ongeveer de enige heilige die nog tot de ver beelding van kunstenaars spreekt. Zijn marteldood - hij werd met pijlen doorboord - heeft in de loop der eeuwen tot ontelbare afbeeldingen geleid. In Nederland een Vlaanderen zijn 185 schuttersgilden en tien parochies aan Sint Sebastiaan gewijd. In Gemeentemuseum het Markiezenhof in Bergen op Zoom wordt dit weekeinde een tentoonstelling over de heilige Sebastiaan geopend. Op deze grootste expositie die Het Markiezenhof ooit in huis heeft gehad zijn alle aspecten rond de geschiedenis van Sebas tiaan te zien, een onderneming waarmee het museum twee jaar bezig is geweest. In opdracht van de Romeinse keizer Diocletianus werd Sebas tiaan aan het eind van de derde eeuw vanwege zijn bekerings drang aan een boom gebonden en met pijlen doorboord. Hij overleefde dat weliswaar, maar werd alsnog doodgeknuppeld. Al snel werd hij vereerd als marte laar en later ook als pestheilige en schutspatroon. Pijlen waren van oudsher symbool van onheil en pest. Middeleeuwers riepen Sebastiaan aan om gespaard te blijven van de verschrikkelijke ziekte. Conservator Johanna Jacobs heeft de tentoonstelling in Het Markiezenhof voorbereid. Haar omvangrijke speurwerk leidde tot 1300 items rond Sebastiaan. Op de tentoonstelling zullen 260 beelden, schilderijen, religieuze objecten en zilveren gildevoor- werpen te zien zijn. Een opmerkelijk element is de belangstelling die er in de homo beweging bestaat voor deze hei lige, meestal afgebeeld als fraai mannelijk naakt. Zo is er een omslag van een vormgevers-vak- blad zien met een naakte Frank Govers die zich voor de foto met bloederige nep-pijlen heeft laten tooien. Maar alle thema's rond Sebastiaan krijgen even veel aandacht. De legende, de ver beelding vanaf de vijftiende eeuw tot de eerste helft van deze eeuw, de hedendaagse profane verbeelding na 1950 en het gil- dewezen. „Het idee om een tentoonstelling in te richten over de heilige Sebastiaan ontstond in 1986", aldus Johan na Jacobs. „Het Gilde Sint Se bastiaan in Bergen op Zoom werd toen opnieuw opgericht en vroeg om een expositie. Een gil- detentoonstelling zagen wij toen niet zitten, maar een tentoon stelling over de figuur Sebasti aan wel. Hij is ontzettend boeiend omdat hij'nog zo leeft. Hoeveel Catharina's en Apollo- nia's worden er nou nog afge beeld?" De tentoonstelling 'Sebastiaan, martelaar of mythe' in Het Mar kiezenhof in Bergen op Zoom duurt tot en met 9 januari. Adres: Steenbergsestraat 8. Geopend dagelijks 14-17 uur, maandag ge sloten. VRIJDAG 15 OKTOBER 1993 DEEL D het zelf allemaal niet uit te schrijven (lacht)." En dat allemaal vanwege het winnen van de Stripschapprijs. „Dat had ik absoluut niet verwacht, zo'n Nederlandse prijs. Ook omdat wat ik doe eigenlijk niet zo veel met strips te maken heeft. Ik maak meer cartoons, losse plaatjes. Ho, ik weet wel hoe je een strip moet maken, Cowboy Henk bij voorbeeld lijkt veel op een strip met al die kleurtjes maar ik teken liever cartoons. Dat gaat ook zo rap hè. Ik kan er wel vier of vijf per ochtend maken. Natuurlijk zijn niet alle tien tekeningen even goed maar die selec tie maak ik later wel. Van te voren moet je jezelf niet al te veel beperkingen opleggen. Als je begint, laat je het gewoon stromen zonder een oordeel te vellen over de vraag of het goed of slecht is." Maar waar komt de inspiratie dan vandaan? „Een woord, een gedachte, het kan van alles zijn. Ik begin elke dag om negen uur te tekenen en als ik naar boven ga weet ik soms nog totaal niet waar ik het over zal hebben. Maar dat komt vanzelf." Daar kan ik me niets bij voorstellen. „Hier, neem nou dit moderne telefoontoestel. Zie je dit snoer, die handel raakt altijd in de knoop. Maar hoe krijg je dat nou los? En zo'n hoorn, wat kun je daar nog allemaal meer mee doen dan in praten? Je kunt hem bij voorbeeld in de fruitmand leggen. Zo zit ik dan te denken en dan komt het vanzelf. Nee, het gebeurt me nooit dat ik geen inspiratie heb." De jury van de Stripschapprijs gaat met name ook in op die enorme produktie van u. Ze noemen uw werk 'vaak geniaal', maar plaatst de kanttekening dat ...de indrukwekkende produktiviteit niet al tijd ten goede komt aan de kwaliteit van mijn werk. Die kritiek ken ik. Maar het is onzin, gezeik. Je kent iemand een prijs toe of niet en daarmee af. En wat is dat nou: 'indrukwek kende produktiviteit'? Picasso maakte ook heel veel. Als je te weinig produceert zeuren ze ook. Van alle groten zeggen ze dat die te veel produceren." Reken jij jezelf tot de groten? „Ik ben een heel Groot Kunstenaar. Zet dat maar boven je verhaal, ha ha." Maar waarom lacht u daar weer zo typisch bij. Je weet nooit of u een serieus antwoord geeft of niet. „Ik ben heel serieus, echt waar. Ik ben heel serieus bezig met flauwekul. Het punt is alleen dat er in het leven maar bitter weinig dingen zijn die geen flauwekul zijn. Bij alles wat ik verzin blijkt de werkelijkheid toch altijd veel erger te zijn, dat merk ik elke dag weer. Een voorbeeld? Ik kom naar Amsterdam toe en ben al zo verstandig om muntjes, guldens dus, mee te nemen om mijn auto te kunnen parkeren. Met veel geluk vind ik een plekje en dan blijkt de meter kapot te zijn. Nu moet er elk uur iemand van de uitgeverij naar buiten om geld in de parkeermeter te gooien. Is dat niet ontzettend absurd? Stel nu dat mijn uitgever geen tijd had, dan moesten jij en ik nu naar buiten om dat even te doen. Het is toch eigenlijk krankzinnig dat je geld moet betalen om ergens je auto te parkeren. Dat had je honderd jaar geleden eens moeten zeggen: er komt een dag dat je alleen tegen betaling je paard hier neer mag zetten. Waar leidt zoiets toe? Dat je straks als je weer eens in de file staat ook moet gaan betalen? Of dat je alleen maar ergens mag gaan zitten als je eerst geld in de zitmeter gestopt hebt? Over zoiets kan ik een hele sketch maken. U relativeert veel, bijna alles, ook in dit gesprek. „Soms wel eens te veel. Het leven is niet zo eenvoudig als je zo knettergek bent als ik. Waarom hou ik me zo ernstig bezig met al die flauwekul. Waar is het misgegaan met mijn humor, mijn ironie?" Wat is uw motivatie om elke dag te tekenen?' De hypotheek, het gezin? „Dan was ik wel huisdokter geworden. Of journalist, in elk geval iets met een vast inkomen. Mijn enige motivatie is het maken van een mooie tekening. Als dat gelukt is ben ik heel gelukkig." Met tien tekeningen per dag moet u dus wel vaak gelukkig zijn? „Elke dag krijg ik wel een paar keer een koporgasme. Dan ben ik heel blij. Maar werken op het land, het boerenleven, dat is pas zinvol." Hoe komt u daar nu ineens op? „Nou, ik maak eigenlijk dingen waar je niet zo veel aan hebt. Met mijn tekeningen kun je geen leven redden. Een boer zorgt tenminste voor een zak patatten. Ik zit een paar stadia ver der." Dat begrijp ik niet „Eerst moet je eten en drinken, een dak boven je hoofd hebben, dat soort dingen. Dat is allemaal veel belangrijker dan humor, dat komt pas veel later. Ik zal het anders zeggen: een zak patatten is er om te overleven, humor is er om te leven." Is er genoeg humor in het leven? Nee, absoluut niet. In uw werk gaat u niets uit de weg. Grappen over gehandicapten, mensen met kanker of aids, het is soms keihard. „Ik maak grappen over alles. Maar er is een verschil tussen een harde grap en leedvermaak. Een harde grap kan het slachtoffer zelf waar deren, leedvermaak tref je vaak aan bij dege nen die het leed veroorzaakt hebben. In België waren de gehandicapten de eersten die vroegen of ik iets voor hun organisatie wilde tekenen. En wat is nou een handicap? Kort haar, flaporen, kleurenblindheid, bijna iedereen heeft toch wel een handicap? Ik kan bij voor beeld niet tegen zwarte koffie, daar word ik zenuwachtig van. En jij en ik kunnen geen 120 kilometer per uur lopen, dat is ook lastig. Hebben wij niet allemaal een handicap? Wat is volgens u belangrijk in het leven? „Doen waar je zin in hebt. Als de wereld dat tenminste toelaat. In Joegoslavië wordt dat bij voorbeeld al heel moeilijk. heeft die mogelijkheden van uw ouders? gekregen? „Ja." Hoe reageerden uw ouders toen u zei: ik word striptekenaar? „Nee, ik zei: ik word gek. Ha, ha. Bij mij is het begonnen in het ziekenhuis toen - daar gaan we weer - ik werd geopereerd aan mijn hol voeten, het tegenovergestelde van platvoeten. Die ellende en pijn als je zes en negen jaar oud bent, dat bepaalt heel veel. Óe een loopt er een trauma door op, ik heb het van me afgetekend. Mijn eerste tekening was van Fred Flinstone, die had ik heel zuiver. Nee, die tekening heb ik niet meer. Maar ik kijk ook niet zo graag terug naar mijn eigen werk. (lacht) Het is ook veel, zo heel veel. Ik werk nu al op dunner papier maar of dat helpt? Eigenlijk ben ik niet zo'n fantastisch tekenaar. Het gaat ook meer over wat erachter zit dan de tekening zelf." En wat vinden uw ouders van het succes? „Mijn ouders? Die zijn aan de drugs." Lacht. „Nee, die vinden het succes heel leuk. Natuur lijk heb ik op mijn 37e al veel bereikt. Toch hoop ik met mijn werk nog eens internationaal door te breken. Het begin is er want sinds enkele maanden werk ik ook voor de New Yorker. Dat is leuk want als je in dat weekblad een grap maakt over Mick Jagger of Bill Clinton weet je 9 op 10 zeker dat zij die grap ook onder ogen krijgen. En die kopen dan vervolgens mijn boeken. Dat herinnert mij er weer an dat ik mijn uitgever moet laten weten dat hij een extra exemplaar voor het Witte Huis drukt, ha ha." Tot slot: wie moet er volgend jaar de Strip schapprijs krijgen? »- „Dat is moeilijk. Ik zoek nog naar iemand met een heel klein oeuvre die iets te weinig teke ningen maakt en een grote hekel heeft aan interviews." „Ha, ha, ha." De Stripschapprijs 1993 wordt uitgereikt tijdens de Stripdagen in Het Turfschip in Breda. Kama gurka krijgt de prijs op zaterdag 16 oktober om 14.00 uur. Stripliefhebbers kunnen op 16 en 17 oktober tussen 10.00 en 17.00 uur in Het Turf schip terecht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17