'Bonders jongleren met ketterij' life Amsterdam kandidaat! voor assemblee Wereldraad in 1998 ''Laat passieve euthanasie afhangen van bekering' Fel bekritiseerd rapport toch naar Samen op Weg-kerken Multiculturele kerk in Nederland nog ver weg Vrouw zal oprukken in Zwarte Kousenkerken Protestantse kijk op de katholiek mild geworden SUSKE W „Honger naar bijbels Oost-Europa neemt af'l HAMBONE DE STEM GEESTELIJK LEVEN )ESTEM MAAR r WERK 3AN Ooi Qf» mm. lieve Slapjanus. Ie -v-v. $a met ons mee. hi E %v52r« ]'rom "d' l yÖjCv sleihtsle niet. J EP vwrbw6 emir n menen fz normei wordt eensTc men nnnn DONDERDAG M OKTOBER 1993 Amersfoort (anp) - Passieve euthanasie is aanvaardbaar als de patiënt bekeerd is en bereid is te sterven. Is de zieke niet bekeerd, maar nog wel aanspreekbaar op de boodschap van wet en evan gelie, dan moet de medische behandeling worden voortge zet. Dat zei de theoloog ds. J. Koppe laar op een symposium van het Prof. dr. G.A. Lindeboom Insti tuut dat onlangs in Amersfoort is gehouden. Ds. Koppelaar op symposium van het Lindeboominstituut De vraag naar de voortzetting van een uitzichtloze medische behandeling is volgens Koppe laar in de eerste plaats een theo logische afweging. „Zolang niet aangenomen mag worden dat de patiënt een kind van God is, moeten andere vragen zoals de medische op de achtergrond blij ven", betoogde hij. Naar zijn mening kijkt de medi sche wetenschap te eenzijdig .naar het welzijn van het lichaam. Volgens Koppelaar vormt het lichaam een eenheid met de ziel. „De bijbel zegt niet dat we een lichaam hebben, maar dat we een lichaam zijn. Als een onbekeerd lichaam sterft, gaat het ook letterlijk ver loren in eeuwig verderf." De ethicus drs. J. Rolies stelde dat in de hedendaagse maat schappij de conditie van het lichaam een te centrale plaats inneemt. Mensen beschouwen gezondheid volgens hem ten on rechte als de enige voorwaarde voor geluk en welzijn. Dat plaatst de medische wetenschap, die wegens stijgende kosten keu zen in de zorg moet maken, naar zijn mening voor een onoplos baar dilemma. De eisen aan de medische weten schap zijn volgens Rolies veel te hoog. „We veronderstellen een lichaamsmachine die feilloos werkt en gehoorzaamt aan de bevelen van zijn bestuurder. Op een bepaald moment moeten mensen leren zeggen dat het ge noeg geweest is in plaats van op een infantiele wijze te dromen van onsterfelijkheid." Mr. dr. M. de Blois zei dat chris tenen moeten oppassen om men sen met slechte leefgewoonten, zoals rokers, te korten op ge zondheidszorg. „Als je zelf van genade leeft, moet dat ook tot uiting komen in relaties met an deren", aldus de jurist. Ermelo/Amersfoort (anp) - „Als we dit rapport de kerk insturen, bevestigen we alleen maar dat de kerk een archaïsche club is." Deze waarschuwing en ve le andere kritische noties konden niet verhinderen dat de 'kleine synode' van de drie Samen op Weg kerken onlangs besloot een notitie over knelpunten in het kerkelijk herenigings proces aan de plaatselijke gemeenten te sturen. „Dit rapport bevestigt dat de kerk buiten de werkelijke noden van de samenleving staat", zei de lutherse ouderling J.H. Vos naar aanleiding van de notitie over de status van de belijdenis geschriften, de positie van de geboorteleden en het begrip 'va derlandse kerk'. De kerk moet zich daarentegen bezighouden met rechtvaardigheid, vrede, ar moede, racisme en andere „rele vante" vraagstukken. Vooral lutheranen en gerefor meerden uitten grote kritiek op het in hun ogen moeilijke, 'zwaar' theologische rapport, dat vooral gaat over vragen waar mee behoudende hervormden worstelen. Maar ook de her vormde adviseur prof. dr. M. den Duik veegde de vloer aan met de nota: „Als dit de vragen zijn waarmee we ons moeten bezig houden, dan is het droevig ge steld met de kerk." Vragen over de zestiende-eeuwse belijdenisgeschriften vallen in het niet bij de grote wereld vraagstukken, aldus de prak tisch theoloog. En het spreken over de vaderlandse kerk, wat binnen de rechterflank van de Nederlandse Hervormde Kerk veel gebeurd, is niet alleen zin loos, maar ook gevaarlijk: „Het is jongleren boven de afgrond van de ketterij van het nationa lisme." De opstellers van het rapport Wezen erop dat er inderdaad meer belangrijke vraagstukken zijn, maar dat de 'knelpunten nota' wel degelijk besproken Ds.B. Wallet...waar de een wakker van ligt, verbaast de ander zich slechts over... moet worden in de kerken. Vol gens ds. B. Wallet, secretaris van de Raad van deputaten Samen op Weg, bewees de discussie in Ermelo vooral hoe verschillend er in de drie kerken gedacht wordt. „Waar de een wakker van ligt, verbaast de ander zich slechts over." De gereformeerde dr. M. Brink man verklaarde de kritiek van zijn geloofsgenoten uit een zorg wekkende verwaarlozing van de eigen calvinistische traditie. „De tak waarop je zit, moet je niet doorzagen", waarschuwde hij. In de kerken moet volgens hem een eerlijk gesprek op gang komen tussen conservatieven en pro gressieven, net zoals dat is ge beurd in de commissie die het gewraakte rapport schreef. Brinkman zelf vond dat heel leerzaam: hij had „nog nooit gesproken met een gereformeer de bonder in het wild." De vrijzinnige hervormden wil len dat de Remonstrantse Broe derschap terugkomt van haar besluit om te breken met het herenigingsproces van hervorm den, gereformeerden en luthera nen. „Versterking van de vrijzin nige vleugel in de toekomstige herenigde kerk is noodzaak", zegt secretaris E.J. Verseput van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden (WH). De vereni ging zal bij het hervormde syno- debestuur aandringen op een „expliciete uitnodiging" aan de remonstranten om alsnog mee te doen aan de herenigde kerk. De remonstranten besloten een week geleden hun waarnemer schap bij het herenigingsproces (Samen op Weg) te beëindigen. Zij vrezen dat de nieuwe kerk te weinig ruimte biedt voor hun manier van geloven en voor re monstrantse 'tradities' als de in zegening van niet-huwelijkse re laties en een volledig open avondmaal. Verseput wijst erop dat een aan zienlijk deel van de remonstran ten door wil gaan met Samen op Weg; het besluit om te breken werd slechts met een kleine meerderheid genomen (33 voor, 27 tegen, 2 onthoudingen). Het vrijzinnige kerkgenootschap zit nu dus met „een pastoraal pro bleem" en zal bovendien veel FOTO ANP moeite hebben om, met nog geen 10.000 leden, in de toekomst het hoofd boven water te houden. De vrijzinnigen begrijpen de twijfels van de remonstranten overigens heel goed, want ze hebben zelf ook hun vraagtekens bij de toekomstige herenigde kerk. Omdat de hereniging nu snel dichterbij komt, besloot de vereniging op haar recente jaar vergadering zich opnieuw op haar 'uitgangspunten en doel stellingen' te bezinnen. Dat ge beurde voor het laatst in de jaren zestig. Oegstgeest (anp) - „We staan slechts aan het begin van een wezenlijke relatie met chris tenen uit andere culturen." Dit zei dr. G.J. van Butselaar, secretaris van de Nederland se Zendingsraad, onlangs tij dens een forumdiscussie van het Hendrik Kraemer Insti tuut in Oegstgeest. De discus sie in het opleidingscentrum voor zendingswerkers ging over de wederkerigheid tus sen christenen met verschil lende culturele achtergron den. Eén van de oorzaken van het ontbreken van contacten met al lochtone christenen is volgens Van Butselaar de angst voor de andere denkbeelden. Hierbij denkt hij onder andere aan de opvattingen van de syrisch-or- thodoxe christenen over de vrouw in de kerk. „We zien niet in, dat interculturele gesprekken heel aantrekkelijk en bevrijdend kunnen zijn", aldus de secreta ris. Van Butselaar signaleert herle vende gevoelens van superiori teit ten aanzien van andere cul turen. „Wij als Nederlanders zijn lid van een samenleving die het economisch gezien goed voor el kaar heeft. De noodzaak om met anderen in contact te treden en van hen te leren, valt dan weg." Een andere belemmering voor contacten met christenen uit an dere culturen is volgens Van Butselaar de verkeerde beeld vorming ten aanzien van de Der de Wereld. „We zien dat wereld deel te veel als een folkloristisch reservaat." Hij merkte op, dat Nederlanders van een zwarte voorganger, die Nederland be zoekt, bij voorbaat verwachten, dat hij hier is om te leren en niet om te onderwijzen. Drs. J. Schravesande van de De putaten voor Zending en We- Dr.G.J. van Butselaar FOTO ARCHIEF DE STEM relddiaconaat van de Gerefor meerde Kerken zei dat Neder landse christenen gemakkelijker contacten leggen met kerken in het buitenland dan bijvoorbeeld met de Molukse en Ghanese ker ken in eigen land. „Met die verre contacten verschaffen we ons een alibi om niet in contact te treden met buitenlandse kerken in Nederland", waarschuwde hij. Schravesande heeft de indruk dat Nederlandse kerken best be paalde zaken van allochtone christenen willen overnemen, maar niet tot een dialoog komen. „Het enthousiasme van buiten landse pinksterkerken boeit ons, maar we verdiepen ons niet in de achtergronden van het enthou siasme", aldus Schravesande. Prof. Anne van der Meiden: er is al veel veranderd Amersfoort (anp) - Lang zaam maar zeker zal de vrouw in de zogenoemde 'Zwarte Kousenkerken' de positie krijgen die haar toe komt, ook in de ambten. De leiders van deze kerken we ten heel goed „dat zij de Schrift niet mee hebben in hun huidige opstelling te genover de vrouw, tenzij zij alle geloofs- en getuigenis heldinnen uit de bijbel wil len schrappen." Deze voorspelling doet prof. dr. Anne van der Meiden in zijn boek 'De Zwarte Kousenkerken - bevindelijk heroverwogen portret'. Het is een geheel her ziene editie van een boek dat Van der Meiden, theoloog en hoogleraar public relations, in 1966 schreef en dat sindsdien vele herdrukken beleefde. Herziening was nodig omdat er de laatste jaren veel veranderd is in deze kerken aan de rech terflank van het Nederlandse protestantisme, aldus Van der Meiden, De veranderingen be treffen niet de leer van de kerk, maar vooral het leven van haar leden. Zij zijn beter georgani seerd, hoger opgeleid en dus „minder volgzaam". De scherpe kanten van de zondagsheiliging gaan er af, de emancipatie van de vrouw zet door en de jonge ren komen in verzet „tegen al te zwaar opgelegde uiterlijke tekenen van een geïsoleerd ge loof". Van der Meiden zou wat dat betreft liever van 'Grijze Kou senkerken' spreken, maar koos opnieuw voor de bekende naam waaronder de ruim 250.000 'zwaren' bij de ongelovige bui tenwacht bekend staan. De be trokkenen zelf zijn met die naam allerminst gelukkig en noemen zich hervormd, gere- Prof.dr. Anne van der Meiden formeerde bonder, oud-gerefor meerd, christelijk-gerefor- meerd of lid van de Gerefor meerde Gemeenten in Neder land en Noord-Amerika. Als er al een verzamelnaam bedacht moet worden, opteren zij voor bevindelijk-gereformeerd. Zij onderscheiden zich van an dere christenen (onder meer) door een grote nadruk op de uitverkiezing als „onwrikbaar besluit Gods waarbij van te voren vast staat wie zalig zal worden en wie niet." Zij zien een grote kloof tussen 'bekeer den' en 'onbekeerden', hechten sterk aan de persoonlijke bele ving van de omgang met God, lezen gaarne de 'oude schrij vers' uit de zeventiende en achttiende, eeuw en zijn nogal lijdzaam en berustend inge steld. Maar „de scheuren in de funda menten" worden ook hier zichtbaar, schrijft Van der Mei den - vroeger christelijk-gere- formeerd, nu vrijzinnig-her vormd. Veel waarheden worden ontmaskerd als onecht en on waarachtig. „Huichelarij en ge wichtigdoenerij zullen het af moeten leggen tegen een ge zond geestelijk-pragmatisch denken", voorspelt hij. Ook aan het Schriftgezag zal worden ge tornd. „Men leert inzien dat de vrome vaderen nogal selectief met de Heilige Schrift zijn om gegaan." De 'zware' kerken zullen op den duur niet om de vragen uit de samenleving heen kunnen. „Zij zullen langzaamaan moe ten 'luisteren naar de oproep dat het niet alleen om de ziel van de mens gaat, maar om de FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA eis dat er een wereld zal zijn waarop gerechtigheid en vrede zullen wonen". De nieuwe me dische ethiek, maar ook be drijfsethiek, medezeggenschap, geboortenbeperking zijn onder werpen waar de „zware domi nees en hun gemeenteleden" niet onderuit kunnen. De gezinnen zullen kleiner worden, de pil zal oprukken en seksueel verkeer voor het hu welijk zal steeds meer geaccep teerd worden, profeteert Van der Meiden. De hoedjes, rokjes en donkere tinten zullen teloor gaan en de wereldgelijkvormig heid zal toenemen. En ook de kerkelijke stijl verandert: „Vooral jongere generaties ken nen aan het zwart, de deftige toon, het dreunend galmen en de zalvende dierbaarheid geen toegevoegde waarde meer toe." Amsterdam (anp) - De Ne derlandse rooms-katho- lieke gelovige is de afgelo pen eeuwen in de ogen van zijn protestantse landge noot geëvolueerd van een volgeling van de Antichrist (de paus in Rome) tot een goede democraat en een eerlijke burger. In de pro testantse visie op katholie ken is het religieuze ele ment steeds minder belang rijk geworden. Deze ontwikkeling schetst drs. J. van Eijnatten in zijn proef schrift 'God Nederland en Oranje', waarop hij onlangs aan de faculteit der letteren van de Vrije Universiteit in Amsterdam is gepromoveerd. In zijn dissertatie beschrijft hij uitvoerig de veranderingen in het wereldbeeld van gere formeerde predikanten sinds de zeventiende eeuw. De hou ding ten opzichte van katho lieken is daarvan slechts één aspect. Een zeventiende-eeuwse pre dikant beschouwde doorgaans de paus als Antichrist en de Rooms-Katholieke Kerk als de Hoer van Babyion. Zijn we reldbeeld bevatte scherpe te genstellingen. „Na jaren van ontluistering had de Reforma tie de waarheid eindelijk weer aan het het Europese firma ment doen schijnen. Die waar heid werd nu bedreigd door Spaanse en Franse legers, door jezuïeten en de paus", schrijft Van Eijnatten. Deze felle religieuze visie be staat ook in de achttiende eeuw nog, maar wordt minder vanzelfsprekend. De rooms- katholiifc wordt door welden, kende voorgangers gezien J „een redelijk denkend m«U mens die hélaas misleid word door een op macht en invloJ beluste priesterkaste", fd keus voor het nog steeds ver l derfeiijke rooms-katholicisrJ is vooral oen kwestie van min der beschaving. Ih de negentiende eeuw ver-| dwijnt het religieuze ai,, nog meer naar de achtergronjl en wordt het rooms-katholï cisme vooral gezien als „iets on-Nederlands", aldus de pro.| movendus. De katholieke hièj rarchie is gevaarlijk en ver. werpelijk, Rooms en dus we l zensvreemd aan Nederland De gewone gelovigen behorer. echter tot een protestantse n». tie en zijn dus „eigenlijk ooi een beetje protestants, of zi| dat nu willen of niet". Het religieuze element in hetl wereldbeeld van de protest®. ten is gaandeweg minder bt l langrijk geworden en steeds meer beïnvloed geraakt docrl wereldlijke zaken als afkoms l en nationaliteit, concludeer. Van Eijnatten. In de twintig ste eeuw lijkt het bovenwe-] reldlijke zelfs helemaal het wereldlijke te zijn inge-l kapeeld In deze eeuw is de Nederland se foom»-katholiek immers i;| de eerste plaats burger gewor den, betoogt Van Eijnatten „Zijn religieuze identiteit ii thans ondergeschikt aan zijn identiteit als goede democraa; of eerlijke burger, als ingeze tene die hiet discrimineert we gens godsdienst, levensover-1 tuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welltt grond dan ook." Genève (epd) - Amsterdam en Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, staan kandidaat voor de volgende assemblee van de Wereldraad van Ker ken, die wordt gehouden in 1998, vijftijg jaar na de op richting in Amsterdam. Ook een stad in Latijns-Amerika en een in een orthodoxe om geving komen nog in aanmer king. Dat heeft het Uitvoerend Comité (dagelijks bestuur) van de We reldraad besloten op zijn verga dering in het Zweedse Sigtuna. Het Centraal Comité (algemeen bestuur) maakt volgend jaar ja nuari een definitieve keuze tij dens de vergadering in Johan nesburg. De zeven Nederlandse lidkerken van de Wereldraad hebben dit voorjaar de oecumenische bewe ging uitgenodigd de negende al gemene vergadering in Amster dam te houden. Een assemblee wordt eens in de zeven of acht jaar gehouden. Na Amsterdam 1948 volgden Evanston (V.S.) 1953, New Delhi 1961, Uppsala 1968, Nairobi 1975, Vancouver 1983 en Canberra 1991. Wat betreft het thema voor 1998 heeft het Uitvoerend Comité voorgesteld aan te knopen bij het oudtestamentische begrip van het jubeljaar, het vijfstigste jaar waarin alle schulden wer den vergeven en alle slaven vrij gelaten. Tijdens de vergadering van de Wereldraadafdeling voor geloof en kerkorde in de Spaan se bedevaartsplaats Santiago de Compostela had secretaris-gene raal dr. Konrad Raiser vorige maand ervoor gepleit dat de ker- Van de Graaf signaleert een ta nende interesse voor de bijbel na de val van het communisme ill 1989. „Voorheen was de bijbel voor veel mensen eten en drin ken. Het boek gaf hen uithou dingsvermogen, kracht en moed om dwars door alle leugens heen de waarheid te volgen." De synodevoorzitter was blij toen hij na de omwenteling in de boekenkraampjes in de straten van Boedapest bijbels zag liggen. „Maar een paar maanden later lagen er niet alleen bijbels maar ook pomobladen en nog wel later lagen de pornobladen over de bijbel heen." Van de Graaf benadrukte de grote verantwoordelijkheid van Dr.Konrad Raiser...nieuwe iiiil tiatieven nemen... foto ep| kefl hun Jubeljaar zouden grijpen om de wederzijdse ver| oordelingen in te trekken. Tijdens de ntfaderrng in Sig na werd er harde kritiek geuit o« de vergadering in Santiago. Ra l sar hekelde vooral de opzet val dé bijeenkomst, waardoor cl deelnemers nauwelijks tijd had! den vtêt onderlinge discussie I „Wij bèbben een grote kans lal ten ligger*," zo zei de Duitsfl theoloog. Hij riep het Uitvoerend Comit(| venier op meer aandacht te steden aan het oecumeniscll jeugdwerk. Het heeft geen zisl erover te klagen dat de jongeren! •■dere wtge* begaan dan dil oude oecumenische leiders. Wijl moeten gewoon nieuwe initiatie! ven voor het jeugdwerk nemer! aldus Raiser. RADIO 1 S heel uur en om 7.30, 8.30,12.30, ii in 17 30, 18,-30 en 6.30 Nieuws, in 7 07 Tijdsein. AKN: 12.07 Echo. lal» Dingen die gebeuren. 17 07 Radiojournaal. 20.05 Onder tafel «04 Tussen de oren. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VPRO: n iu-7 00 Nachtleven met Street Reats 3.02 Het paradijs; 4.02 Grand Hisco classique; 5.02-7.00 De geza- fenSjk zenders Paezens Mod dergat. RADIO 2 S heel uur Nieuws. NCRV: 7.04 Roedemorgen Nederland (met om 753 Woord onderweg. 8.04-8.15 Hier en nu). 9.04 Wie weet waar Willem Wever woont? 10.04 Muziek L de koffie. 11.04 Plein publiek. ,,04 Middag-magazine. (13 04-13.15 Hier en nu) 14.04 G'oud k nieuw. 15.04 Reislustig, reislastig. ,a 04 Discogram. 16.47 Iets anders. Fg. (7 04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Fkkel horizontaal. TROS. 19.04 Pos ter 20-04 Music all in. 21.04 Voor wie qraag luisteren wil. 22.30 Cou lissen. 23.04-24.00 Sesjun. RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN. 6.02 Rreakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11 04 Baas van de dag. VARA 12 04 Denk aan Henk. 14.04 Carola AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO 17 04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 Spoor 7 NCRV: 20.04 Paperclip magazine VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol o1 Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM. RADIO 4 Om 7 00. 8.00. 13.00, 18.00 en 20.01 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem (rning. 9.00 Muziek voor miljoenen, \10.58 Het ochtendconcert met om «0 58 Pianomuz; 11.40 Gustav Ma \ler Jeugd Ork. 13.04 Klassiek ol Vrzoek. VARA: 14.00 Middagcon] *rt: Radio Kamerork. met piand GO Vivaldi en Schnittke. 16.00 d \erlanden: Dresden, Klein en 0 „iijis, KRO: 17.00 Zin in muziel 18.03 Klassiek. 19.30 Het orge 20.02 Avondconcert: Musica Sacri 1993 Maastricht: A: Ens. '88; E Delta Ens. 22.00 Laudate. 23.00 De ze eeuw. VOO: 0.02-1.00 Vier n middernacht. RADIO 5 Elk heel uur tot 18.00 Nieuws. NO! 6.45-6.50 Mededelingenrubriek mi uitgebreid weerbericht e scheepsvaartberichten. 7.05 IOC AM. 8.55 Waterstanden. TROS: 9.( Perspectief. 10.02 De duvel is oui RVU: 11.02 Kleur bekennen. N0I 12.02 Hans Brinker. 13.10 Bijlag 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.1 Schuim en as. NOS: 17.10 Rad UIT PP: 17.50 Groen Links.NM' 18.02 Magazine. EO: 19.00 Wa waren we ook alweer? NOS: 19. Nieuws en actualiteiten in h Turks. 19.50 Nieuws en actualiti ten in het Marokkaans en Berber 20.40 Nieuws en actualiteiten in h Chinees. TELEAC: 21.00 Urinevt lies. 21.30 Knoop in je zakdoek TROS: 22.00 Finale. NO] 23.07-24.00 Met het oog op morge OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 B bants nieuws. 7.25 De krant in B bant. 7.32 Brabants nieuws. 7 Weerman Johan Verschuuren. 8 Brabants nieuws 8.11 Radio nieu' centrale. 8.32 Brabants nieur 8.55 Weerman. 9.03 Braba nieuws (ook om 10.03 en 11.03). 9 Muziekkiosk. 10,07 Uraai-ba 11.07 Van harte. 12.05 Brabai nieuws en service. 12.55 Beric voor boer en tuinder. 13.08 Br bants nieuws. 13.11 Radio nieur centrale. 13.32 Brabants nieuvi 13.34 Muziek. 14.03 Braban nieuws (ook om 15.03 en 16.C 14.07 Muziekkiosk. 15.07 Tuss Amsterdam en Brussel. 16.07 J ciaal economisch programn 17.05 Brabants nieuws en acht grondprogramma 17.45 De agen: 17.55 -18.00 Nieuwsoverzicht. OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1 1 Nieuws en actualiteiten met 715 Het weer in de provincie. Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 dag van... 7.45 overzicht ochte bladen. 7.60 agendatip en agen 8.08 Landelijke en intematior actualiteitem Radio 1.12.05 Niet en actualiteiten, met om 12.15 weer in de provincie. 12.32 Re naai nieuws. 12,35 Vragen staat 12.55-13.00 De agenda. 13.08 l delijke en internationale actual ten Radio 1. 16.03 Een vak a[ 17.03 Nieuws en actualiteiten, om 17.15 Het weer in de provin Harderwijk (aap) - „Ik geloof niet dut er tegenwoordig bijl zovelen in Oost-Europa zo'n geweldige honger near de bijbel is. De belangstelling slaat over naar stetteotorens, televisies enl nieuwe auto's." Dat zei de praeseS van de generale synode vanl de Nederlands Hervormde Kerk, dr. G.H. van de Graaf! onlangs op de jaarvergadering van het Nederlands Bijtjelge-1 nootschap (NBG). het bijbelgenootschap als part-I ner van het Hongaarse bijbelge-1 nootschap. „De taak om het bij-1 belmateriaal af te stemmen op I de behoefte van kinderen, rand-1 kerkelijken en slechtzienden I gaat meestal ver boven de vaakl armzalige Oosteuropese krach-1 ten uit." Tijdens de jaarvergadering nafl| dr. A. Kruyswijk afscheid voorzitter vso het genootschap! Na 15 jaar droeg hij de hamel ovw aan mevr. C.E. Punt-Voor-I bit Zij is ftwttnalig scriba vanl de generale lyftode van de Gere-I formeerde Kéfken in Nederland! en oud-kerkeraadsvoorzitter in| haar woonplaats Koudekerke.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 26