'Bonders jongleren met ketterij'
life
Amsterdam kandidaat!
voor assemblee
Wereldraad in 1998
''Laat passieve euthanasie afhangen van bekering'
Fel bekritiseerd rapport toch naar Samen op Weg-kerken
Multiculturele kerk in
Nederland nog ver weg
Vrouw zal oprukken in Zwarte Kousenkerken
Protestantse kijk op de
katholiek mild geworden
SUSKE W
„Honger naar bijbels
Oost-Europa neemt af'l
HAMBONE
DE STEM
GEESTELIJK LEVEN
)ESTEM
MAAR r WERK
3AN Ooi
Qf» mm. lieve Slapjanus. Ie
-v-v. $a met ons mee. hi
E %v52r« ]'rom "d' l
yÖjCv sleihtsle niet. J
EP vwrbw6 emir n menen fz
normei wordt eensTc men nnnn
DONDERDAG M OKTOBER 1993
Amersfoort (anp) - Passieve
euthanasie is aanvaardbaar
als de patiënt bekeerd is en
bereid is te sterven. Is de
zieke niet bekeerd, maar nog
wel aanspreekbaar op de
boodschap van wet en evan
gelie, dan moet de medische
behandeling worden voortge
zet.
Dat zei de theoloog ds. J. Koppe
laar op een symposium van het
Prof. dr. G.A. Lindeboom Insti
tuut dat onlangs in Amersfoort
is gehouden.
Ds. Koppelaar op symposium van het Lindeboominstituut
De vraag naar de voortzetting
van een uitzichtloze medische
behandeling is volgens Koppe
laar in de eerste plaats een theo
logische afweging. „Zolang niet
aangenomen mag worden dat de
patiënt een kind van God is,
moeten andere vragen zoals de
medische op de achtergrond blij
ven", betoogde hij.
Naar zijn mening kijkt de medi
sche wetenschap te eenzijdig
.naar het welzijn van het
lichaam. Volgens Koppelaar
vormt het lichaam een eenheid
met de ziel. „De bijbel zegt niet
dat we een lichaam hebben,
maar dat we een lichaam zijn.
Als een onbekeerd lichaam
sterft, gaat het ook letterlijk ver
loren in eeuwig verderf."
De ethicus drs. J. Rolies stelde
dat in de hedendaagse maat
schappij de conditie van het
lichaam een te centrale plaats
inneemt. Mensen beschouwen
gezondheid volgens hem ten on
rechte als de enige voorwaarde
voor geluk en welzijn. Dat
plaatst de medische wetenschap,
die wegens stijgende kosten keu
zen in de zorg moet maken, naar
zijn mening voor een onoplos
baar dilemma.
De eisen aan de medische weten
schap zijn volgens Rolies veel te
hoog. „We veronderstellen een
lichaamsmachine die feilloos
werkt en gehoorzaamt aan de
bevelen van zijn bestuurder. Op
een bepaald moment moeten
mensen leren zeggen dat het ge
noeg geweest is in plaats van op
een infantiele wijze te dromen
van onsterfelijkheid."
Mr. dr. M. de Blois zei dat chris
tenen moeten oppassen om men
sen met slechte leefgewoonten,
zoals rokers, te korten op ge
zondheidszorg. „Als je zelf van
genade leeft, moet dat ook tot
uiting komen in relaties met an
deren", aldus de jurist.
Ermelo/Amersfoort (anp) -
„Als we dit rapport de
kerk insturen, bevestigen
we alleen maar dat de kerk
een archaïsche club is."
Deze waarschuwing en ve
le andere kritische noties
konden niet verhinderen
dat de 'kleine synode' van
de drie Samen op Weg
kerken onlangs besloot een
notitie over knelpunten in
het kerkelijk herenigings
proces aan de plaatselijke
gemeenten te sturen.
„Dit rapport bevestigt dat de
kerk buiten de werkelijke noden
van de samenleving staat", zei
de lutherse ouderling J.H. Vos
naar aanleiding van de notitie
over de status van de belijdenis
geschriften, de positie van de
geboorteleden en het begrip 'va
derlandse kerk'. De kerk moet
zich daarentegen bezighouden
met rechtvaardigheid, vrede, ar
moede, racisme en andere „rele
vante" vraagstukken.
Vooral lutheranen en gerefor
meerden uitten grote kritiek op
het in hun ogen moeilijke,
'zwaar' theologische rapport, dat
vooral gaat over vragen waar
mee behoudende hervormden
worstelen. Maar ook de her
vormde adviseur prof. dr. M. den
Duik veegde de vloer aan met de
nota: „Als dit de vragen zijn
waarmee we ons moeten bezig
houden, dan is het droevig ge
steld met de kerk."
Vragen over de zestiende-eeuwse
belijdenisgeschriften vallen in
het niet bij de grote wereld
vraagstukken, aldus de prak
tisch theoloog. En het spreken
over de vaderlandse kerk, wat
binnen de rechterflank van de
Nederlandse Hervormde Kerk
veel gebeurd, is niet alleen zin
loos, maar ook gevaarlijk: „Het
is jongleren boven de afgrond
van de ketterij van het nationa
lisme."
De opstellers van het rapport
Wezen erop dat er inderdaad
meer belangrijke vraagstukken
zijn, maar dat de 'knelpunten
nota' wel degelijk besproken
Ds.B. Wallet...waar de een wakker van ligt, verbaast de ander zich slechts over...
moet worden in de kerken. Vol
gens ds. B. Wallet, secretaris van
de Raad van deputaten Samen
op Weg, bewees de discussie in
Ermelo vooral hoe verschillend
er in de drie kerken gedacht
wordt. „Waar de een wakker van
ligt, verbaast de ander zich
slechts over."
De gereformeerde dr. M. Brink
man verklaarde de kritiek van
zijn geloofsgenoten uit een zorg
wekkende verwaarlozing van de
eigen calvinistische traditie. „De
tak waarop je zit, moet je niet
doorzagen", waarschuwde hij. In
de kerken moet volgens hem een
eerlijk gesprek op gang komen
tussen conservatieven en pro
gressieven, net zoals dat is ge
beurd in de commissie die het
gewraakte rapport schreef.
Brinkman zelf vond dat heel
leerzaam: hij had „nog nooit
gesproken met een gereformeer
de bonder in het wild."
De vrijzinnige hervormden wil
len dat de Remonstrantse Broe
derschap terugkomt van haar
besluit om te breken met het
herenigingsproces van hervorm
den, gereformeerden en luthera
nen. „Versterking van de vrijzin
nige vleugel in de toekomstige
herenigde kerk is noodzaak",
zegt secretaris E.J. Verseput van
de Vereniging van Vrijzinnige
Hervormden (WH). De vereni
ging zal bij het hervormde syno-
debestuur aandringen op een
„expliciete uitnodiging" aan de
remonstranten om alsnog mee te
doen aan de herenigde kerk.
De remonstranten besloten een
week geleden hun waarnemer
schap bij het herenigingsproces
(Samen op Weg) te beëindigen.
Zij vrezen dat de nieuwe kerk te
weinig ruimte biedt voor hun
manier van geloven en voor re
monstrantse 'tradities' als de in
zegening van niet-huwelijkse re
laties en een volledig open
avondmaal.
Verseput wijst erop dat een aan
zienlijk deel van de remonstran
ten door wil gaan met Samen op
Weg; het besluit om te breken
werd slechts met een kleine
meerderheid genomen (33 voor,
27 tegen, 2 onthoudingen). Het
vrijzinnige kerkgenootschap zit
nu dus met „een pastoraal pro
bleem" en zal bovendien veel
FOTO ANP
moeite hebben om, met nog geen
10.000 leden, in de toekomst het
hoofd boven water te houden.
De vrijzinnigen begrijpen de
twijfels van de remonstranten
overigens heel goed, want ze
hebben zelf ook hun vraagtekens
bij de toekomstige herenigde
kerk. Omdat de hereniging nu
snel dichterbij komt, besloot de
vereniging op haar recente jaar
vergadering zich opnieuw op
haar 'uitgangspunten en doel
stellingen' te bezinnen. Dat ge
beurde voor het laatst in de
jaren zestig.
Oegstgeest (anp) - „We staan
slechts aan het begin van een
wezenlijke relatie met chris
tenen uit andere culturen."
Dit zei dr. G.J. van Butselaar,
secretaris van de Nederland
se Zendingsraad, onlangs tij
dens een forumdiscussie van
het Hendrik Kraemer Insti
tuut in Oegstgeest. De discus
sie in het opleidingscentrum
voor zendingswerkers ging
over de wederkerigheid tus
sen christenen met verschil
lende culturele achtergron
den.
Eén van de oorzaken van het
ontbreken van contacten met al
lochtone christenen is volgens
Van Butselaar de angst voor de
andere denkbeelden. Hierbij
denkt hij onder andere aan de
opvattingen van de syrisch-or-
thodoxe christenen over de
vrouw in de kerk. „We zien niet
in, dat interculturele gesprekken
heel aantrekkelijk en bevrijdend
kunnen zijn", aldus de secreta
ris.
Van Butselaar signaleert herle
vende gevoelens van superiori
teit ten aanzien van andere cul
turen. „Wij als Nederlanders zijn
lid van een samenleving die het
economisch gezien goed voor el
kaar heeft. De noodzaak om met
anderen in contact te treden en
van hen te leren, valt dan weg."
Een andere belemmering voor
contacten met christenen uit an
dere culturen is volgens Van
Butselaar de verkeerde beeld
vorming ten aanzien van de Der
de Wereld. „We zien dat wereld
deel te veel als een folkloristisch
reservaat." Hij merkte op, dat
Nederlanders van een zwarte
voorganger, die Nederland be
zoekt, bij voorbaat verwachten,
dat hij hier is om te leren en niet
om te onderwijzen.
Drs. J. Schravesande van de De
putaten voor Zending en We-
Dr.G.J. van Butselaar
FOTO ARCHIEF DE STEM
relddiaconaat van de Gerefor
meerde Kerken zei dat Neder
landse christenen gemakkelijker
contacten leggen met kerken in
het buitenland dan bijvoorbeeld
met de Molukse en Ghanese ker
ken in eigen land. „Met die verre
contacten verschaffen we ons
een alibi om niet in contact te
treden met buitenlandse kerken
in Nederland", waarschuwde hij.
Schravesande heeft de indruk
dat Nederlandse kerken best be
paalde zaken van allochtone
christenen willen overnemen,
maar niet tot een dialoog komen.
„Het enthousiasme van buiten
landse pinksterkerken boeit ons,
maar we verdiepen ons niet in de
achtergronden van het enthou
siasme", aldus Schravesande.
Prof. Anne van der Meiden: er is al veel veranderd
Amersfoort (anp) - Lang
zaam maar zeker zal de
vrouw in de zogenoemde
'Zwarte Kousenkerken' de
positie krijgen die haar toe
komt, ook in de ambten. De
leiders van deze kerken we
ten heel goed „dat zij de
Schrift niet mee hebben in
hun huidige opstelling te
genover de vrouw, tenzij zij
alle geloofs- en getuigenis
heldinnen uit de bijbel wil
len schrappen."
Deze voorspelling doet prof. dr.
Anne van der Meiden in zijn
boek 'De Zwarte Kousenkerken
- bevindelijk heroverwogen
portret'. Het is een geheel her
ziene editie van een boek dat
Van der Meiden, theoloog en
hoogleraar public relations, in
1966 schreef en dat sindsdien
vele herdrukken beleefde.
Herziening was nodig omdat er
de laatste jaren veel veranderd
is in deze kerken aan de rech
terflank van het Nederlandse
protestantisme, aldus Van der
Meiden, De veranderingen be
treffen niet de leer van de kerk,
maar vooral het leven van haar
leden. Zij zijn beter georgani
seerd, hoger opgeleid en dus
„minder volgzaam". De scherpe
kanten van de zondagsheiliging
gaan er af, de emancipatie van
de vrouw zet door en de jonge
ren komen in verzet „tegen al
te zwaar opgelegde uiterlijke
tekenen van een geïsoleerd ge
loof".
Van der Meiden zou wat dat
betreft liever van 'Grijze Kou
senkerken' spreken, maar koos
opnieuw voor de bekende naam
waaronder de ruim 250.000
'zwaren' bij de ongelovige bui
tenwacht bekend staan. De be
trokkenen zelf zijn met die
naam allerminst gelukkig en
noemen zich hervormd, gere-
Prof.dr. Anne van der Meiden
formeerde bonder, oud-gerefor
meerd, christelijk-gerefor-
meerd of lid van de Gerefor
meerde Gemeenten in Neder
land en Noord-Amerika. Als er
al een verzamelnaam bedacht
moet worden, opteren zij voor
bevindelijk-gereformeerd.
Zij onderscheiden zich van an
dere christenen (onder meer)
door een grote nadruk op de
uitverkiezing als „onwrikbaar
besluit Gods waarbij van te
voren vast staat wie zalig zal
worden en wie niet." Zij zien
een grote kloof tussen 'bekeer
den' en 'onbekeerden', hechten
sterk aan de persoonlijke bele
ving van de omgang met God,
lezen gaarne de 'oude schrij
vers' uit de zeventiende en
achttiende, eeuw en zijn nogal
lijdzaam en berustend inge
steld.
Maar „de scheuren in de funda
menten" worden ook hier
zichtbaar, schrijft Van der Mei
den - vroeger christelijk-gere-
formeerd, nu vrijzinnig-her
vormd. Veel waarheden worden
ontmaskerd als onecht en on
waarachtig. „Huichelarij en ge
wichtigdoenerij zullen het af
moeten leggen tegen een ge
zond geestelijk-pragmatisch
denken", voorspelt hij. Ook aan
het Schriftgezag zal worden ge
tornd. „Men leert inzien dat de
vrome vaderen nogal selectief
met de Heilige Schrift zijn om
gegaan."
De 'zware' kerken zullen op
den duur niet om de vragen uit
de samenleving heen kunnen.
„Zij zullen langzaamaan moe
ten 'luisteren naar de oproep
dat het niet alleen om de ziel
van de mens gaat, maar om de
FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA
eis dat er een wereld zal zijn
waarop gerechtigheid en vrede
zullen wonen". De nieuwe me
dische ethiek, maar ook be
drijfsethiek, medezeggenschap,
geboortenbeperking zijn onder
werpen waar de „zware domi
nees en hun gemeenteleden"
niet onderuit kunnen.
De gezinnen zullen kleiner
worden, de pil zal oprukken en
seksueel verkeer voor het hu
welijk zal steeds meer geaccep
teerd worden, profeteert Van
der Meiden. De hoedjes, rokjes
en donkere tinten zullen teloor
gaan en de wereldgelijkvormig
heid zal toenemen. En ook de
kerkelijke stijl verandert:
„Vooral jongere generaties ken
nen aan het zwart, de deftige
toon, het dreunend galmen en
de zalvende dierbaarheid geen
toegevoegde waarde meer toe."
Amsterdam (anp) - De Ne
derlandse rooms-katho-
lieke gelovige is de afgelo
pen eeuwen in de ogen van
zijn protestantse landge
noot geëvolueerd van een
volgeling van de Antichrist
(de paus in Rome) tot een
goede democraat en een
eerlijke burger. In de pro
testantse visie op katholie
ken is het religieuze ele
ment steeds minder belang
rijk geworden.
Deze ontwikkeling schetst drs.
J. van Eijnatten in zijn proef
schrift 'God Nederland en
Oranje', waarop hij onlangs
aan de faculteit der letteren
van de Vrije Universiteit in
Amsterdam is gepromoveerd.
In zijn dissertatie beschrijft
hij uitvoerig de veranderingen
in het wereldbeeld van gere
formeerde predikanten sinds
de zeventiende eeuw. De hou
ding ten opzichte van katho
lieken is daarvan slechts één
aspect.
Een zeventiende-eeuwse pre
dikant beschouwde doorgaans
de paus als Antichrist en de
Rooms-Katholieke Kerk als de
Hoer van Babyion. Zijn we
reldbeeld bevatte scherpe te
genstellingen. „Na jaren van
ontluistering had de Reforma
tie de waarheid eindelijk weer
aan het het Europese firma
ment doen schijnen. Die waar
heid werd nu bedreigd door
Spaanse en Franse legers,
door jezuïeten en de paus",
schrijft Van Eijnatten.
Deze felle religieuze visie be
staat ook in de achttiende
eeuw nog, maar wordt minder
vanzelfsprekend. De rooms-
katholiifc wordt door welden,
kende voorgangers gezien J
„een redelijk denkend m«U
mens die hélaas misleid word
door een op macht en invloJ
beluste priesterkaste", fd
keus voor het nog steeds ver l
derfeiijke rooms-katholicisrJ
is vooral oen kwestie van min
der beschaving.
Ih de negentiende eeuw ver-|
dwijnt het religieuze ai,,
nog meer naar de achtergronjl
en wordt het rooms-katholï
cisme vooral gezien als „iets
on-Nederlands", aldus de pro.|
movendus. De katholieke hièj
rarchie is gevaarlijk en ver.
werpelijk, Rooms en dus we l
zensvreemd aan Nederland
De gewone gelovigen behorer.
echter tot een protestantse n».
tie en zijn dus „eigenlijk ooi
een beetje protestants, of zi|
dat nu willen of niet".
Het religieuze element in hetl
wereldbeeld van de protest®.
ten is gaandeweg minder bt l
langrijk geworden en steeds
meer beïnvloed geraakt docrl
wereldlijke zaken als afkoms l
en nationaliteit, concludeer.
Van Eijnatten. In de twintig
ste eeuw lijkt het bovenwe-]
reldlijke zelfs helemaal
het wereldlijke te zijn inge-l
kapeeld
In deze eeuw is de Nederland
se foom»-katholiek immers i;|
de eerste plaats burger gewor
den, betoogt Van Eijnatten
„Zijn religieuze identiteit ii
thans ondergeschikt aan zijn
identiteit als goede democraa;
of eerlijke burger, als ingeze
tene die hiet discrimineert we
gens godsdienst, levensover-1
tuiging, politieke gezindheid,
ras, geslacht of op welltt
grond dan ook."
Genève (epd) - Amsterdam en
Harare, de hoofdstad van
Zimbabwe, staan kandidaat
voor de volgende assemblee
van de Wereldraad van Ker
ken, die wordt gehouden in
1998, vijftijg jaar na de op
richting in Amsterdam. Ook
een stad in Latijns-Amerika
en een in een orthodoxe om
geving komen nog in aanmer
king.
Dat heeft het Uitvoerend Comité
(dagelijks bestuur) van de We
reldraad besloten op zijn verga
dering in het Zweedse Sigtuna.
Het Centraal Comité (algemeen
bestuur) maakt volgend jaar ja
nuari een definitieve keuze tij
dens de vergadering in Johan
nesburg.
De zeven Nederlandse lidkerken
van de Wereldraad hebben dit
voorjaar de oecumenische bewe
ging uitgenodigd de negende al
gemene vergadering in Amster
dam te houden. Een assemblee
wordt eens in de zeven of acht
jaar gehouden. Na Amsterdam
1948 volgden Evanston (V.S.)
1953, New Delhi 1961, Uppsala
1968, Nairobi 1975, Vancouver
1983 en Canberra 1991.
Wat betreft het thema voor 1998
heeft het Uitvoerend Comité
voorgesteld aan te knopen bij
het oudtestamentische begrip
van het jubeljaar, het vijfstigste
jaar waarin alle schulden wer
den vergeven en alle slaven vrij
gelaten. Tijdens de vergadering
van de Wereldraadafdeling voor
geloof en kerkorde in de Spaan
se bedevaartsplaats Santiago de
Compostela had secretaris-gene
raal dr. Konrad Raiser vorige
maand ervoor gepleit dat de ker-
Van de Graaf signaleert een ta
nende interesse voor de bijbel na
de val van het communisme ill
1989. „Voorheen was de bijbel
voor veel mensen eten en drin
ken. Het boek gaf hen uithou
dingsvermogen, kracht en moed
om dwars door alle leugens heen
de waarheid te volgen."
De synodevoorzitter was blij
toen hij na de omwenteling in de
boekenkraampjes in de straten
van Boedapest bijbels zag liggen.
„Maar een paar maanden later
lagen er niet alleen bijbels maar
ook pomobladen en nog wel
later lagen de pornobladen over
de bijbel heen."
Van de Graaf benadrukte de
grote verantwoordelijkheid van
Dr.Konrad Raiser...nieuwe iiiil
tiatieven nemen... foto ep|
kefl hun Jubeljaar zouden
grijpen om de wederzijdse ver|
oordelingen in te trekken.
Tijdens de ntfaderrng in Sig
na werd er harde kritiek geuit o«
de vergadering in Santiago. Ra l
sar hekelde vooral de opzet val
dé bijeenkomst, waardoor cl
deelnemers nauwelijks tijd had!
den vtêt onderlinge discussie I
„Wij bèbben een grote kans lal
ten ligger*," zo zei de Duitsfl
theoloog.
Hij riep het Uitvoerend Comit(|
venier op meer aandacht te
steden aan het oecumeniscll
jeugdwerk. Het heeft geen zisl
erover te klagen dat de jongeren!
•■dere wtge* begaan dan dil
oude oecumenische leiders. Wijl
moeten gewoon nieuwe initiatie!
ven voor het jeugdwerk nemer!
aldus Raiser.
RADIO 1
S heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
ii in 17 30, 18,-30 en 6.30 Nieuws,
in 7 07 Tijdsein. AKN: 12.07 Echo.
lal» Dingen die gebeuren. 17 07
Radiojournaal. 20.05 Onder tafel
«04 Tussen de oren. NOS: 23.07
Met het oog op morgen. VPRO:
n iu-7 00 Nachtleven met Street
Reats 3.02 Het paradijs; 4.02 Grand
Hisco classique; 5.02-7.00 De geza-
fenSjk zenders Paezens Mod
dergat.
RADIO 2
S heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Roedemorgen Nederland (met om
753 Woord onderweg. 8.04-8.15
Hier en nu). 9.04 Wie weet waar
Willem Wever woont? 10.04 Muziek
L de koffie. 11.04 Plein publiek.
,,04 Middag-magazine.
(13 04-13.15 Hier en nu) 14.04 G'oud
k nieuw. 15.04 Reislustig, reislastig.
,a 04 Discogram. 16.47 Iets anders.
Fg. (7 04 Alle mensen. VPRO: 18.04
Fkkel horizontaal. TROS. 19.04 Pos
ter 20-04 Music all in. 21.04 Voor
wie qraag luisteren wil. 22.30 Cou
lissen. 23.04-24.00 Sesjun.
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN. 6.02
Rreakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11 04 Baas van de dag. VARA
12 04 Denk aan Henk. 14.04 Carola
AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO
17 04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De
avondspits. EO: 19.04 Spoor 7
NCRV: 20.04 Paperclip magazine
VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol o1
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM.
RADIO 4
Om 7 00. 8.00. 13.00, 18.00 en 20.01
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
(rning. 9.00 Muziek voor miljoenen,
\10.58 Het ochtendconcert met om
«0 58 Pianomuz; 11.40 Gustav Ma
\ler Jeugd Ork. 13.04 Klassiek ol
Vrzoek. VARA: 14.00 Middagcon]
*rt: Radio Kamerork. met piand
GO Vivaldi en Schnittke. 16.00 d
\erlanden: Dresden, Klein en 0
„iijis, KRO: 17.00 Zin in muziel
18.03 Klassiek. 19.30 Het orge
20.02 Avondconcert: Musica Sacri
1993 Maastricht: A: Ens. '88; E
Delta Ens. 22.00 Laudate. 23.00 De
ze eeuw. VOO: 0.02-1.00 Vier n
middernacht.
RADIO 5
Elk heel uur tot 18.00 Nieuws. NO!
6.45-6.50 Mededelingenrubriek mi
uitgebreid weerbericht e
scheepsvaartberichten. 7.05 IOC
AM. 8.55 Waterstanden. TROS: 9.(
Perspectief. 10.02 De duvel is oui
RVU: 11.02 Kleur bekennen. N0I
12.02 Hans Brinker. 13.10 Bijlag
14.02 Een leven lang. NCRV: 15.1
Schuim en as. NOS: 17.10 Rad
UIT PP: 17.50 Groen Links.NM'
18.02 Magazine. EO: 19.00 Wa
waren we ook alweer? NOS: 19.
Nieuws en actualiteiten in h
Turks. 19.50 Nieuws en actualiti
ten in het Marokkaans en Berber
20.40 Nieuws en actualiteiten in h
Chinees. TELEAC: 21.00 Urinevt
lies. 21.30 Knoop in je zakdoek
TROS: 22.00 Finale. NO]
23.07-24.00 Met het oog op morge
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 B
bants nieuws. 7.25 De krant in B
bant. 7.32 Brabants nieuws. 7
Weerman Johan Verschuuren. 8
Brabants nieuws 8.11 Radio nieu'
centrale. 8.32 Brabants nieur
8.55 Weerman. 9.03 Braba
nieuws (ook om 10.03 en 11.03). 9
Muziekkiosk. 10,07 Uraai-ba
11.07 Van harte. 12.05 Brabai
nieuws en service. 12.55 Beric
voor boer en tuinder. 13.08 Br
bants nieuws. 13.11 Radio nieur
centrale. 13.32 Brabants nieuvi
13.34 Muziek. 14.03 Braban
nieuws (ook om 15.03 en 16.C
14.07 Muziekkiosk. 15.07 Tuss
Amsterdam en Brussel. 16.07 J
ciaal economisch programn
17.05 Brabants nieuws en acht
grondprogramma 17.45 De agen:
17.55 -18.00 Nieuwsoverzicht.
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1 1
Nieuws en actualiteiten met
715 Het weer in de provincie.
Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40
dag van... 7.45 overzicht ochte
bladen. 7.60 agendatip en agen
8.08 Landelijke en intematior
actualiteitem Radio 1.12.05 Niet
en actualiteiten, met om 12.15
weer in de provincie. 12.32 Re
naai nieuws. 12,35 Vragen staat
12.55-13.00 De agenda. 13.08 l
delijke en internationale actual
ten Radio 1. 16.03 Een vak a[
17.03 Nieuws en actualiteiten,
om 17.15 Het weer in de provin
Harderwijk (aap) - „Ik geloof niet dut er tegenwoordig bijl
zovelen in Oost-Europa zo'n geweldige honger near de bijbel
is. De belangstelling slaat over naar stetteotorens, televisies enl
nieuwe auto's." Dat zei de praeseS van de generale synode vanl
de Nederlands Hervormde Kerk, dr. G.H. van de Graaf!
onlangs op de jaarvergadering van het Nederlands Bijtjelge-1
nootschap (NBG).
het bijbelgenootschap als part-I
ner van het Hongaarse bijbelge-1
nootschap. „De taak om het bij-1
belmateriaal af te stemmen op I
de behoefte van kinderen, rand-1
kerkelijken en slechtzienden I
gaat meestal ver boven de vaakl
armzalige Oosteuropese krach-1
ten uit."
Tijdens de jaarvergadering nafl|
dr. A. Kruyswijk afscheid
voorzitter vso het genootschap!
Na 15 jaar droeg hij de hamel
ovw aan mevr. C.E. Punt-Voor-I
bit Zij is ftwttnalig scriba vanl
de generale lyftode van de Gere-I
formeerde Kéfken in Nederland!
en oud-kerkeraadsvoorzitter in|
haar woonplaats Koudekerke.