Tulp in de penarie Ge Motormarkt zit op breekpunt Karl Lagerfeld en de panty-jurk Mond als opvolger van de witte motor Eerste bol 400 jaar geleden in Leiden geplant Moorden* DE STEM CONSUMENT DONDERDAG 14 OKTOBER 1993 Di Is de tulp net zo Hollands als molens en kaasmeisjes? Helemaal niet. De tulp is een 'allochtoon'. En nog wel een die het moeilijk heeft. 400 jaar geleden plantte Carolus Clusius de eerste tulpebol in de Leidse Hortus Botanicus. En zie wat daaruit is voortgeko men: tachtig procent van de wereldproduktie aan tulpen vindt in Nederland plaats, zo'n 2,8 miljard bollen per jaar. De toekomst van deze eenzaadlobbi- ge is echter ongewis. Door Hans Bos De bollen zitten in de grond. Als het weer war mer wordt steken ze hun kopjes boven de grond: krokus, blauw druifje, iris, maar vooral natuurlijk de tulp, ons nationale parade paardje. Krijgt u een warm gevoel als u in het buitenland een tulp ont waart? Niet doen. De tulp is ook het symbool van het Turkse toe risme. Volkomen terecht, want via het oude Turkse rijk is deze bol, oorspronkelijk afkomstig uit Centraal Azië, immers tot ons gekomen. De tulp staat de laatste jaren in een kwaad daglicht. Buitenland se bollenpellers zijn niet wel kom, terwijl Nederlandse werk lozen hun neus voor het pelwerk ophalen. De 'allochtone' bol zelf ziet menigeen ook liever gaan dan komen. Vanwege de milieu belasting. Nog even en we moeten tulpen uit het buitenland importeren. Ons land is te klein geworden voor 'de bol'. Te veel mensen en te weinig ruimte om goed uit de voeten te kunnen. Befaamde bol- lenplaatsen als Haarlem, Lisse, Overveen en Leiden groeien uit hun jas en verdrijven de telers naar buitengebieden als Drente, IJsselmeerpolders en Noord- Limburg. Bovendien: vergeet de steeds strengere milieuwetgeving niet. Een bol is weliswaar nog geen 'gifpieper', maar veel scheelt het ook weer niet. Neem dan Frankrijk. Daar is nog geschikte grond genoeg en stel len de milieu-eisen nog geen snars voor. Dat geldt ook voor het voormalige Oostblok, waar met lage lonen een veel goedko pere bol kan 'broeien'. Ook wat dat betreft is ons land 'te duur' geworden. Zuid-Frankrijk biedt het bijkomende voordeel dat de bollen vier weken vroeger klaar zijn. Dat betekent eerder rooien en bloemen op een moment dat de prijs op de veiling nog relatief hoog ligt. En wat dacht u van Nieuw Zee land, aan de andere kant van de aardbol? Een uitstekend (gema tigd) klimaat en precies tegen overgestelde seizoenen. Als in de Nieuwzeelandse lente de bollen hun kopjes boven de grond ste ken, razen hier de herfststormen. 'Kassa' dus voor het eerste Ne derlandse bedrijf dat daar in middels een 'plantage' heeft aan gelegd. Grachtenpand Nu precies 400 geleden stopte Carolus Clusius, prefekt van de Leidse Hortus Botanicus, de eer ste bol in vaderlandse bodem. Het luidde het begin in van een 'bloeiende' bloembollencultuur in ons land. Met zeer merkwaar dige groeistuipen. Rond 1630 was een tulpebol bij voorbeeld meer waard dan een Amster dams grachtenpand. Ons land telt tegenwoordig bijna 15.000 hectare bollenland. Onge veer de helft daarvan wordt door de tulp ingenomen. Nederland produceert jaarlijks 2,8 miljard tulpen, dat is per inwoner 200 stuks, verdeeld over 3000 culti- vars (soorten). Het merendeel van de produktie gaat naar het buitenland. De vaderlandse tulp is inmiddels terug te vinden in tachtig landen. Tot zover enkele feiten, die in 1994 ongetwijfeld stuk voor stuk uitvoerig gememoreerd gaan worden als de tulp door Neder lands Bureau voor Toerisme èn bloembollensector in een vlaag van 'tulpomania' in het zonnetje gezet wordt. Daar is best wat voor te zeggen. Uiteindelijk gaat het Om een plant die zijn sporen in onze cultuur heeft verdiend. Aan de horizon doemen echter wolken op die de familie der Liliaceae behoorlijk parten kun nen spelen. Ach, uiteindelijk is het onze ei gen schuld. De Nederlander is, als het om bloemen gaat, uiter mate conservatief en zuinig. We kopen altijd de goedkoopste bloemen, en dat zijn vaak niet de beste. Milieutechnisch verant woord geteelde bollen zijn duur der dan de 'bulktulp' uit het buitenland. Hopelijk hebt u de bollen bij een vertrouwde leve rancier gekocht, want grootwin kelbedrijven letten doorgaans alleen op de prijs en verkopen volgens deskundigen de grootst mogelijke rotzooi. Zwarte Tulp Ga maar eens kijken bij Vertuco/ Triflor in het Noordhollandse gehucht Oude Niedorp (bij Scha- gen). Tien tegen een dat u direc teur Geert Hageman tegen het lijf loopt. Vertuco/Triflor is een uniek bedrijf. Het houdt zich, in tegenstelling tot de meeste ande re bollenbedrijven, louter bezig In de 16e eeuw lieten Nederlandse bollenhandelaren hun tulpen portretteren. De gravures of aquarellen werden vervolgens in een monsterboek gestoken, waarmee de handelaar zijn klanten af ging. Dergelijke 'portretten', van de hand Judith Leijster, zijn nog te zien in het Frans Hals Museum in Haarlem. met tulpen. Van veredelen en broeien (in de bloei brengen) in binnen- en buitenland tot en met de internationale handel. Het bedrijf is jaarlijks goed voor een kleine elf miljoen tulpebollen. Hageman is een echte Iiefhebbër, die jaren geleden in de vakantie periode als zoon van een huisarts met de bollenteelt in aanraking kwam. Een jaar of zeven geleden kreeg Hageman internationale aandacht door het kweken van de eerste 'zwarte tulp': sinds Alexandre Dumas' boek La Tu- lipe Noir een mythe zonder weerga. Voor het veredelen van bollen is geduld nodig, vèèl geduld. Pas vijf, zes jaar na de kruisbestui ving gaan de nieuwe soorten bloeien. Vertuco veredelt met name 'broeitulpen', geschikt voor het kweken van bloemen. Hageman selecteert op zaken als bladstand (vrij strak aan de steel, een hangend blad bescha-, digt te snel), broeisnelheid, knoppresentatie, houdbaarheid, ziekteresistentie en transport mogelijkheden. Jaarlijks gaan tienduizenden nieuwe variëtei ten door Hageman's vingers. De meeste gaan de mestvaalt op. Van alle exemplaren is dan in middels een uitvoerige beschrij ving gemaakt. Zuur Er waait, in letterlijke zin, een frisse wind door Vertuco. In elke (computerbestuurde) cel liggen vijf miljoen tulpebollen in de van buiten aangevoerde lucht te drogen. Een natte bol is na 24 uur 'zuur' en dus waardeloos. Hageman: „De concurrentie in deze branche is dermate groot dat we steeds meer moeten pro duceren om nog mee te komen. Dat zorgt voor een groter risico op ziekte. Op dit" moment gebruiken de bedrijven nog te veel bestrij dingsmiddelen. Als het zo door gaat is de bollenteelt vanwege steeds scherpere milieu-eisen binnenkort in ons land niet meer mogelijk. De concurrentie vanuit het Oostblok ligt op de loer. Weliswaar is dat produkt minder van kwaliteit, maar het is tevens fors lager in prijs. Nederland is te duur geworden". Hageman wijst naast zijn bedrijf veelbetekenend op het giganti sche meer met spoelwater dat een oppervlakte heeft maar liefst 10.000 viérkante meter. Een tulp groeit overal, zelfs op water. Na de bloei blijft onder de grond altijd een nieuwe bol over. De oude is inmiddels onder de grond vergaan. De bol bevat alle voedingstoffen die nodig zijn om de bijbehorende bloem te laten bloeien. Water biedt het voordeel dat de teler na broei niet met verontreinigde grond blijft zitten. Op 'lichte' grond, de klassieke zandgronden vlak achter de dui nen, is het gemakkelijk rooien, maar is de kans op ziektes gro ter. Op zwaardere grond groeien de bollen beter, maar moeten ze met de hand worden gerooid. Bij tulpen wordt dit bezwaar door gaans ondervangen door ze op netten te planten. Kneepjes Hageman zoekt naar variëteiten die anderen niet hebben, met behulp van fijne kneepjes die de concurrent niet kent. Alleen al de veredeling kost Vertuco/Tri flor jaarlijks meer dan een half miljoen. Het is altijd weer af wachten hoe de markt op nieuwe soorten reageert. Wat in ons land 'in' is, kan in de VS voor hon derd procent onverkoopbaar zijn. Hageman noemt veredelen het 'naar voren halen van een stukje geschiedenis'. In de loop der ja ren heeft de natuur namelijk al voor zö veel mutaties gezorgd. Het kost moeite om Hageman aan de praat te krijgen over de zwarte tulp. Na al die jaren staat het publicitaire circus hem nog helder voor de geest. De hoeveel heid gedrukte onzin kende bij die gelegenheid zijn gelijke niet. Hageman: Ons doel was en is: het veredelen van een donkere, exclusieve tulp die goed te broeien valt. Zwart? Wat is zwart! Echt pikzwart zal nooit kunnen. Het licht zal altijd door het bloemblad kunnen schijnen. In 1986 hadden we één bol. Eén zwarte uit duizend zaailingen! Die ene zwarte moeten we nu vermeerderen totdat we er mini maal 4000 hebben. De handel moet er elke dag om kunnen vragen. Van onze succes-tulp RAI leveren we er bij voorbeeld elk jaar 400.000. Het klonen van een tulp op basis van genetische manipulatie lukt nog niet. Dat is echter een kwes tie van tijd. Centraal staat bij de tulp de behoefte aan zestien we ken kou. Krijgt de bol geen kou, dan verdroogt-ie". Tips Een gesprek met een tulpenken ner 'pur sang' is uiteraard niet compleet zonder enkele prakti sche tips. Hageman is van me ning dat de doorsnee Nederland se huisvrouw de tulp niet goed kent en ook niet weet hoe er mee 0*u te gaan- Ei} dat na 400 jaajj... Snij na aankoop een klein stujcje van de steel en laat de bos op een koele plaats in het papier van aankoop twee uur staan. Dan gaan de bloemen niet han gen. Een schone vaas is van groot belang. Een tulp slibt na melijk snel 'dicht'. Hou u ver van Chrysal, stuivers in het water of spelden in de steel. Ze voeden alleen het volksgeloof. Tot slot: de tulp heeft een hekel aan ver plaatsen. Hageman: „De tulp is en blijft mysterieus. Geen enkele bloem kent zo veel kleurschakeringen. Je kunt ze zelfs verven of spuiten in discokleuren. Zo lang ik kan fantaseren over de grenzeloze mogelijkheden van de tulp blijft het leuk. Dag en nacht ben ik er mee bezig en geen enkele tulp is voor mij hetzelfde. Een beetje liefde? Héél véél zul je bedoelen, anders kun je dit werk niet vol houden. Daarom concentreer ik me op de tulp. Als je lelies oogst (en daar is meer mee te verdie nen), kun je niet aan tulpen denken. Mijn hele leven bestaat uit tulp". Van donderdag 28 tot en met zondag 31 oktober wordt er in Amsterdam weer een MotoRai gehou den. De Nederlandse im porteurs laten daar zien wat ze te bieden hebben. Om de motorenshow zijn er verschillende evenemen ten als een modeshow van motorkleding, indoor mo torcross en de inmiddels traditionele bikersparade, een stoet motoren die zon dags door Amsterdam trekt. Door Rien van der Steen De juichende motorbranche zit op een breekpunt. Er worden nog steeds veel motorfietsen verkocht, maar de stoet belang stellenden voor een motorrijbe wijs neemt af. De afgelopen jaren was het CBR gewend ge raakt aan een aantal van 80.000 A-ex;amens. Dat is dit jaar fors afgenomen. De Rai spreekt ech ter nog altijd van een 'zich voorspoedig ontwikkelende motormarkt'. Alles wijst erop, dat de enorme hausse waarover de motorb ranche de afgelopen jaren ju belde, aan het afnemen is. Ne derland telt inmiddels bijna een kwart miljoen motoren en het het krimpende aantal exa men-aanvragen bij het CBR wijst erop, dat het hoogtepunt bereikt is. Ook de slechte zomer zal veel geïnteresseerden doen twijfelen over de aanschaf van een hobbymotor. H. van Doorn, voorzitter van het comité MotoRai, verklaart dat 'de motormarkt naar vol wassenheid gegroeid is'. En dat kan dus ook betekenen dat de motormanie nu naar zijn retour toeleeft. Hoewel er de eerste zes maanden van dit jaar nog altijd 16.500 nieuwe motoren ver kocht en 11.500 gebruikte ma chines van een nieuw kenteken voorzien zijn. Over het hele jaar zullen er ongeveer 25.000 nieuwe motoren verkocht wor den, zo verwacht de branche. Overigens is het zo dat erg veel mensen wél over een motorrij bewijs beschikken, maar niet over een motor. Schattingen geven aan dat er drie tot vier keer zoveel rijbewijsbezitters als motorenbezitters zijn. Scooters Zolang de vaart erin zit, willen de importeurs de kaars natuur lijk brandend houden. En dus trekken ze weer massaal naar de Rai-gebouwen om motoren, scooters, kleding en accessoires tentoon te stellen. Degenen zonder rijbewijs kunnen in de Urban Jungle terecht. Een po dium waar vanalles gebeurt zo als optredens en spelletjes, maar er kan ook met scooters gereden worden. Want de scooter betekent weer wat op straat. De Vespa is een cultbike en er worden nu al net zoveel scootermodellen als ge wone bromfietsen verkocht. En dat ligt natuurlijk aan vormge ving, prijs en rijcomfort. De scooter werd nieuw leven inge blazen als een typisch produkt voor de ouderen, maar de jeugd heeft er zich intussen massaal op gestort. Een scooter is in, niet in het minst omdat het concept afkomstig is uit Italië. Het ding wordt met het ver dwijnen van de tweetaktmotor ook steeds milieuvriendelijker. De branche gaat ervan uit dat de brommer door de scooter naar de achtergrond gedrongen wordt. In het weekeinde zijn er in de Rai supercrosswedstrijden waaraan Pedro Tragter en Da ve Strijbos deelnemen. Toe gangsbewijzen kosten 50,-. De EG wil het maximum-ver- mogen voor motorfietsen be grenzen op 100 pk. De Duitse fabrikanten hielden zich daar al een paar jaar vrijwillig aan. En de Japanse constructeurs gaan nu ook lekkere toerfietsen maken waar niet meteen de pk's aan alle kanten vanaf druipen. De Rai is niet erg onder de indruk van de begren- zing. Die wil eerst een degelijk onderzoek of een begrensd mo torvermogen ook leidt tot een grotere verkeersveiligheid. Want de veilige motor is, aldus de Rai, toch die motor waar een verantwoordelijke bestuurder op zit. Net als elke verbrandingsmotor is een motorfiets milieuvervui lend. Een groeiend aantal fa brikanten biedt intussen kata lysators aan en het is aanneme lijk, dat de overheid binnen niet al te lange tijd eisen gaat stellen. Niet alleen eisen aan de kwaliteit van de uitlaatgassen, maar ook aan die van het ge luid. De Rai heeft zich intussen tegen 'blèrpijpen' gekant. Waar zijn de tijden dat muziekinstru mentenfabrikant Yamaha mo torfietsen van 250 cm3 naar Europa exporteerde met een uitlaatgeluid als van een orgel pijp. Maar Luid is Uit, zoals de Duitsers inmiddels op tal van plaatsen afficheren: Laut ist Out. Motorfietsen moeten een be schaafd geluid hebben. En ver- vangingsuitlaten die niet aan de normen voldoen moeten, zo vindt de Rai, verboden worden. En met de Amsterdamse belan genbehartiger vinden dat waar schijnlijk miljoenen Nederlan ders die de kriebels krijgen van de snerpende, bulderende en knallende motoren die over de wegen rochelen. Modellen Van Harley-Davidson, het 90-jarige merk uit het Ameri kaanse Milwaukee, zijn twee nieuwe modellen te zien, de FLHR Electra Glide Road King en de FXDS Dyna Low Rider Convertible. De Road King is een toermachine met een vorm geving die sterk aan het Har- ley-verleden doet denken. De sportieve Low Rider ziet er veel minder ouderwets uit. De twee modellen komen volgend voor jaar voor prijzen die er niet om liegen: 42.990 en 39.990 gulden. BMW pronkt met de 650, een eencilinder met kettingaandrij ving die samen met Rotax en Aprilia ontwikkeld is. Boven dien staat er die fantastisch rijdende nieuwe boxer Ril00 in verschillende uitvoeringen waaronder off-road. Het herre zen Triumph is aanwezig met de 'café-racer' Speed Triple. In wezen een Daytona 900 zonder kuip. De Triumph Super Three is een supersportieve uitvoering van de Daytona 900 met veel ver mogen, zes-zuiger remklauwen en carbonfiber onderdelen. Mo to Guzzi heeft het nieuwe op- stapmodel Strada 750, een kaal soort SP die 15.500 gulden kost. De Strada 1000 is een klassieke robuust ogende blauw gespoten Guzzi met spaakwielen. De prijs is vastge steld op 20.500 gulden. Verder springen de nieuwe California 1100 (met carburator óf injec tie) en de 1100 Sport in het oog. Honda pakt uit met zes nieuwe modellen, waarvan de straatra cer RVF/RC 45 het meest tot de snelle verbeelding spreekt. En daar zal het voor de meesten wel bij blijven, want het 150 pk sterke apparaat kost 55.000 gulden. Suzuki heeft met de RF 900R voortgeborduurd op het succes van de 600R. Een vierci- linder met 135 pk aan boord. De Suzuki GSX R750W is lich ter gemaakt. Ook Jawa staat op de MotoRai met zelfs een tweetal Enduro's, een bromscooter en klassiek ogende tweecilinders, die nog steeds een inhoud van 350 cm1 hebben. De prijzen zijn met vier- tot vijfduizend gulden ui terst vriendelijk. De MotoRai is op donderdag 28 oktober open van een tot negen uur, vrijdags van tien tot negen en zaterdag en zondag van tien tot vijf uur. De toegangsprijs is 15 gulden. De tentoonstelling telt 122 exposanten en wordt gehouden in vier hallen met een totale expositieruimte van 8.000 m2. Door Jetty Ferwerd» Het modewoordenboek heeft er weer een nieuw woord bijl panty-jurk, een flinterdunne jurk van pantystof die all een kous om het lichaam spant. De uitvinder ervan - hoe kan het ook anders - Kaiser Karl Lagerfeld. De knielange jurk vormde het collectie samengesteld, bel Ik heb het gevoel i metertje extra Dick A» canvas van zijn eigen collectie waarop hij naar hartelust va rieerde met jasjes, rokjes, broeken en kanten over- gooiers. Zijn mannequins had den iets van een aan punk verslaafde Marie Antoinette met him hoogopgespoten prui ken, veiligheidsspelden en sti letto-hakken. Neo-punk is als styling-element terug in de mode. Lagerfeld borduurt voort op het thema dat al enkele sei zoenen zijn collectie bepaalt: spelen met transparantie. Ko mend voorjaar wordt dat een ondeugend spel. Als enige brengt hij superkorte minirok jes, een lengte die sommige mannenharten sneller zal doen kloppen, maar die alle draag- comfort mist. Veel vrouwen zullen er niet op zitten te wachten, gezien hun bedekte kleedgedrag in de zonovergo ten Parijse straten. Gelukkig ontwerpt Lagerfeld nog steeds de mooiste jasjes, die zo com fortabel als een vest dragen en ogen. En combineert hij de panty-jurk minder extreem - maar net zo ondeugend - met een lange, half opengeknoopte robe manteau of een korter gebloemd trapezejurkje. Lagerfelds collectie 'voor Chloé nam de toeschouwer te rug naar de Griekse en Ro meinse oudheid: vale fresco- tinten, draperieëen, losvallen- de jurken en jasjes, wikkel rokken in verschillende leng tes. Door het gebruik van veel kant en ruches hadden veel jurken wel' een hoog nachtja ponnen-gehalte. Gemakzucht In tegenstelling tot de durf van Lagerfeld staat de com merciële gemakzucht van Kenzo en Christian Dior. Prachtige collecties, de eerste gebaseerd op India eft de tweede op Zuid-Amerlka, maar vooral zeer verkoopbaar en niet nieuw. Gianfranco Ferre had voor Dior een sjieke staande uit elegante gauehol broeken met lange voile bloiJ ses, bolero's en gilets met leer en lange wij del ken. Afgezien van zijn gedurfcJ -en voor sommigen shockel rende - shows, zorgt Lagerfel;| voor nog meer rumoer in Parijse modewereld. De eigen-l wijze ontwerper dreigt zijnl collecties voortaan in Ne»| York te showen. De daarvoor is het feit dat dt| data van de modeshows steeds! vroeger vallen en dat de de/i-l lés voortaan in het nog tJ openen Le Carrousel dj Louvre worden gehouden. Dit| ondergrondse modecentrum) heeft naast winkels en restauT rants ook vier podia, bedoelt! voor modeshows. Lagerfeld| weigert te showen in een 'su permarkt', zo zei hij tactvol. Filmster Voor de fotografen kan de mo-l deweek niet meer stuk, nul Valentino voor zijn modesho» filmster Sharon Stone gevraagd als mannequin meel te lopen. Op zijn kosten word!| ze even overgevlogen uit LaI en flink in de watten.gelegdf Alsof de Italiaanse ontwerper! niet genoeg heeft aan sterrenI •ls Naomi Campbell, Christy I Turlington en Linda EvangeJ lista. Jammer dat cineast Rober: I Altman de hysterie rond de show van Valentino niet kar. I vastleggen. De filmer gaat pasl tijdens de shows in maart op-I names maken van het mode-I circus. Altmann is bezig met een thriller, waarin Julia Ro berts een Amerikaanse ver-I slaggeefster speelt die over de shows in Parijs moet schrijven en onderweg al haar bagage verliest. Op dat moment be gint het modedrama. Ook in de hoofdrollen: Anouk Aimee, Marcel Mastroianni, Tracy UI-1 lman en Lauren Bacall. Het modepubliek speelt zichzelf. Een model toont een van de ontwerpen van Karl Lagerfeld I voor Chloé. Door het gebruik van veel kant en ruches hadden veel jurken wel een hoog nachtjaponnen-gehalte. FOTO EPA I De witte motor is diet meer. Om de Nederlander aan de mellt te krijgen is onloangs een nieuwe campagne gestart met drie| verschillende reclamespots. Daarin gaat het om de mond. Zwart-wit beelden van een strenge biologie-leraar die zijn lastige klas iets over de menselij ke mond poogt bij te brengen - 'hou je mond!' - worden afge wisseld met kleurige flitsen en deunen van jongelui "die zich aan glazen melk te buiten gaan. De wijnliefhebber die - in zwart wit - in het bekende kennersjar gon wijn en mond beschrijft - 'het gaat om de body!* a wordt afgewisseld met Veronica-ach- tige kleurenplaatjes van twee tieners op een bank die iets on duidelijks doen maar in elk ge val ook aan hun melk veel genot beleven. Flitsen Onverholen seksueèl getirtt is de spot waarin, opnieuw in wisse lend zwart-wit en kleur, een ge broken Nederlandse sprekende dame, kennelijk een Francais;! andere mogelijkheden van ij mond - je paakt em steefiT beet" - aangeeft. Met flitsen vae| een jonge vrouw die zioh melk te buiten gaat en daar»| buitengewoon voldaan is. De nu gestaakte 'witte motoil heeft tien jaar lang het imagfj van melk moeten opvijzelen, Df| nieuwe campagne richt zich spe l ciaal op jongeren met het motte Melk, de grootste ontdekkiri|| van de mond. Het Nederlands Zuivelburea»! hoopt met deze spots de con I sumptie van melk op andere moj menten dan bij de maaltijd 4 stimuleren. Melk vormt nu 1"| procent van alles wat de jongel ren drinken en dat zou, zo vindt I het Zuivelbureau, omhoog moe-l ten. De spots zijn het begin; laterj volgt buitenreclame en er kornetI ook promotie-activiteiten i»l kantines en snackbars. Van onze correspondent Frans Wijnands Bonn - Sinds de komst televisie-zender, alweer| 'moord en doodslag' he televisie-zenders. Op he in de ontelbare films centraal staat. Meer schermen op leven en do En wel tussen de in het na gedreven publiek-rechtel- zenders ARD en ZDF enerzi en het nog steeds groeiende i tal private zenders. ARD en i zitten in geldnood, verhezen clame-inkomsten en de gi van de kijkers, de bejaarden gezonderd. Het succes van (enkele) comn ciële zenders is volgens Het Thoma, chef van het winst vende RTL, eenvoudig te ver! ren: „De meeste mensen lac zich nu eenmaal liever dood dat ze zich dood vervelen". T ma (54), Oostenrijker van boorte en na een loopbaan bi Oostenrijkse omroep en R; Luxemburg oprichter van 1 Plus, noemt zichzelf rea vooral inzake televisie. Realij en cynisme zijn volgens nauw aan elkaar verwant, daar dat zijn uitspraken ve cynisch overkomen. Zoals d „Dat RTL zo snel de lievelii zender van de Duitsers is gei den komt, vrees ik, omdat andere zenders nog slecht somberder programma's den". Gejat Dijenkletsende lol, soft-ero' reality-tv, geweld, Heimat zwijmel, spelletjes en qui eindeloze talkshows en over; ge films en tv-series behee het Duitse beeldscherm, o| acht welke zender de kijkers af-'zappen'. In drie jaar is aanbod op de Duitse scherf vervijfvoudigd. Maar het breekt de meeste zendgemj tigden aan groot geld, va' kwame mensen en ideeën. 1 Carrell: „Er is in de hele w^ niets nieuws meer te vinden wordt nog altijd van elkaarj jat". De Duitser zit gemiddeld en een half uur per dag vocj televisie. Voor kranten en ken heeft hij nauwelijks nog! De kijker is ongeduldig en tisch. Dat weten ze bij RTI heeft de zender het kijkers deel tot twintig procent u bouwd. Dat steekproeven uit zen dat de zender niet 'serf wordt geacht, stoort de grammamakers geenszins, weet dat er (nog) een acl stand is tegenover ARD en wat betreft (nieuws)infori Dat de zender zoveel bloot programma's stopt(e) is ovei komstig de smaak van de snee-kijker. „Per slot van ning heeft elk boulevardblaj 'de naakte van dienst' op van de binnenpagina's", Thoma. Geldgebrek Als de chefs van ARD en geringschattend over de k' teit van de commerciële co: rentie praten blijken de dn erg zuur. De ARD had vijf geleden nog een vast kijker: deel van 40%. Dat is gehalv Vrijwel alle tapsterren zijn trokken naar beter beta zenders, en wat dodelijk zijn: de reclame-opbrengste len. Van 761 miljoen in 199 576 miljoen mark vorig jaar is een derde van de reclair komsten van RTL. Met meer dan 26.000 med kers voor in totaal 9 televis 50 radioprogramma's is de een slokop die zonder de heidssubsidie, in de vor Moord en doodslag bep maar achter de schermen gevochten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24