Woon^ijlage •ieMatic 'LVUteUt In de wereld van de oosterse tapijten is een omwenteling gaande KE-SBt8 J£-f6828 JISS8IS Ikenadviseurs iet gevoel >r romantiek. VIONSTRATIES: [ANS v.o.f. DE STEM E5 Durf Op zicht Zonne-ogen Tapijt verliest de slag, een groot onderzoek van een woningin- richtersbond zegt het zelf. Tel daarbij op het dubieuze imago van de stuntverkopers in Perzen, Berbers en ander Oriëntaals handgeknoopt goed, zie of voel aan de vettige en vochtige na- maakpersjes op tafels van Oud hollandse koffiehuizen en het is duidelijk: de wereld van het ta pijt hoort niet bij die van de zelfbewuste, moderne consu ment. Tegenvaller Ouderwets Gevluchte Rus Moderne lijn Exclusief 5ÖOOC' 2 wêö? licceii titinr»! tl'SKt iTHi-oe S2S>S sr-ss^i 55C3S!? irat*!!-» 5-T «ass '-jh B IJSÜ'ïs n 111 lil MS881 as 58 8 VRIJDAG OKTOBER ATAG UCTIEKOKEN en N/MAGNETRON 15.00-20.00 uur samen met u. Met een enorme en spiegels en uw wensen. En Exclusiv Id en net 3 panelen in 10 staat al voor u thuis (excl. tun t.ijk l 01170-53400 Irk ÊSRAAT15 ENDIJKE •1176-1282 É-2206 ZATERDAG 30 OKTOBER SIEMENS EN/MAGNETRON 11.00- 12.30 uur 14.00- 15.30 uur onze gewijzigde ngstijden tijdens de week: vIDAG 25 OKTOBER 3.00- 18.00 UUR DAG 26, IJSDAG 27 DERDAG 28 EN )AG 29 OKTOBER 10.00-22.00 UUR RDAG 30 OKTOBER 3.30- 18.00 UUR DINSDAG 12 OKTOBER 1993 rOBER 1993 1741 vormen. Vierkantjes, diagonalen, schaakborden, kruisen, waaiers en driehoeken. Grijs, zeegroen, zwart, crème, bordeaux, staal blauw en rose. Per tapijt zitten er een paar van deze motieven en kleuren in. In 1989 kwam Van Aalst met de eerste serie op de markt. Het werd een immens succes en vroeg dus om een vol gende stap. Met Alice van Beekhoven, van de Bredase firma Artistiek, ging hij aan het werk. „Ze is een ont werpster decoratrice die wat durft en zo iemand had ik nodig. Voordat de produktie loopt en op voorraad ligt, gaat er een jaar overheen. De periode tussen ont werp en verkoop is dus nog veel langer. Kleuren en dessins moe ten daarom jaren van te voren bedacht worden. Daarvoor heb je iemand nodig die voorziet welke kant het opgaat en die lef heeft. Alice bleek over Beide eigen schappen te beschikken. In 1992 zijn we samen met een nieuwe serie gekomen. Gedeeltelijk nog quilts, maar andere en gedeelte lijk volledig eigen ontwerp. Een Jugendstilkleed, een op Breda 'geïnspireerde 'Breda-Flower', een zakelijke 'Lines Stones', maar ook iets voor de kinderka mer 'Puzzle' en 'Circus'." „Deze lijn zat op hetzelfde ni veau als die van drie jaar ervoor. 80.000 knopen per vierkante me ter, een voorspelde levensduur van zo'n 15 tot 20 jaar en een prijs van nog steeds 450 gulden de vierkante meter. Het succes was groter dan we hadden dur ven dromen. Het werd vaak nee verkopen en lange levertijden. Topinrichters raakten geïnteres seerd en die dreven ons naar een hoger segment. Exclusieve des sins en een kwaliteit voor de bovenkant van de markt. 200.000 Knopen per vierkante meter - en dan komt de prijs op een 750 gulden voor dat oppervlak - of zelfs 285.000 knopen per vier kante meter. De prijs is dan 975 gulden. Je hebt het dan over kleden die minstens een genera tie meegaan." Handgeknoopt en toch modern geeft het toe. Er zijn nogal wat beunhazen en kwaadwilligen in het vak. Van het soort dat voor drie maanden een leegstaande winkel huurt en met leegver- koopkortingen van 50, 60, of zelfs 70 procent de liefhebbers lokt. Na die tijd is de vogel gevlogen en blijkt er geen ver haal mogelijk. Of groot aange kondigde patronaatsverkopin gen, eenmalig en met een papie ren garantie. Op indrukwek kende certificaten en met hoge taxatiewaarden voor de verzeke ring. Bij navraag blijkt de werke lijke waarde vaak slechts een fractie van het betaalde. On danks alle zegels en handteke ningen is het verlies voor de koper. „Oosterse tapijten vragen des kundigheid," legt Pieter van Aalst sr., eigenaar-directeur van P.J. van Aalst te Breda, hofleve rancier sedert 1881 en in 1989 onder de strenge, nieuwe regels van nu in die hoedanigheid her bevestigd, uit. „Van de koper kun je die vak kennis niet verwachten. De han delaar moet die hebben en het is dus zaak als consument er een te vinden met die deskundigheid. Zo moeilijk is dat niet. De goede 1 'Fan', 1989/90. Een tapijt geïnspireerd op de quilts van de Amish, een 'raditioneel en sober levende op de natuur gerichte gemeenschap in rte Verenigde Staten. foto's de stem johan van gurp firma is geen eendagsvlieg. Ze bestaan al jaren, vaak van gene ratie op generatie. Ze hebben belang bij continuïteit, dus bij een goede naam. Garantie is bij die zaken geen probleem. Som mige zijn zelfs bereid een tapijt een tijd op zicht mee naar huis te geven. Kan de potentiële koper in zijn eigen omgeving nagaan of het kleed hem na verloop van tijd nog zint." In Roosendaal bevestigt tapijt- handel Matheuse-De Wit het ver haal. „Handgeknoopte kleden zijn een zaak van vertrouwen. Dat krijg je niet zomaar. Wij krijgen hier mensen in de zaak die bij hun ouders thuis op onze tapijten gewoond en geleefd heb ben. Die tapijten zijn onverslijt baar, dus nog altijd degelijk en mooi en vandaar dat de volgende generatie, zodra ze toe zijn aan iets duurzaams en warms, het oude vertrouwde adres opzoe ken." „Maar niet iedereen heeft zo'n achtergrond. Daarom begint de goede oosterse tapijthandel zich te organiseren. De Nederlandse Vereniging voor Oosterse Hand geknoopte Tapijten is nog jong en klein, pas 20 leden, maar er komen er steeds meer bij. Het wordt een soort keurmerk. Wie zich niet aan de regels en voor waarden houdt, wordt geroyeerd. Regels, zowel op het gebied van de kwaliteit en de prijs, als op dat van de publiciteit. Twee con troleurs vallen onaangekondigd de winkel binnen, lopen door de voorraad heen en gaan na hoe het bedrijf adverteert. Deugt er iets niet, dan is het met het lidmaat schap gedaan." Voor Van Aalst is zo'n vereniging niet het belangrijkste. Daarmee voorkom je immers niet dat er ongeorganiseerden blijven die met stuntaanbiedingen de koop jesgeest van het publiek bespe len. „Het draait om kwaliteit en smaak en de kennis daarvan bij koper en verkoper. Een voor beeld. Ik krijg twee dames van de golfclub in de winkel die naar Tunesië geweest zijn. Ze hebben ter plekke een tapijt gekocht voor 4800,-. De marktkoopman daar heeft ze verzekerd dat het in Nederland een veelvoud kost. Transport, verzekering, koersver schil, winst van tussenhandela ren enzovoorts. De dames gelo ven hem op zijn eerlijke ogen, maar voelen terug in Nederland toch wat nattigheid. De verzeke raar gaat namelijk niet voet stoots akkoord met de opgegeven waarde. Of ik wil zeggen wat het hier jou doen. Mijn antwoord is Door Camiel Hamans Ocean Waves, een modem handgeknoopt oosters kleed uit de serie 1994 van P.J. van Aalst te Breda. 'eigenlijk niets'. De dames zijn uit het veld geslagen. De uitleg overtuigt echter altijd: het dessin is in Nederland onverkoopbaar. Onder de oriëntaalse zon, in de sfeer en kleuren van het land en in vakantiestemming lijkt zo'n kleed heel wat. Thuis werkt het niet. Terug in de dagelijkse om geving hebben we een andere smaak, zien we onze werkelijk heid niet met zonne-ogen. Blote vakantiekleding trek je hier ook alleen bij hoge uitzondering aan. De hatjdel weet dat. Die impor teert slefchts bepaalde kleuren en dessins. De rest is voor de lokale oosterse markt." „De dames moesten voor het thuisfront toch iets van een be drag horen. Ik heb me laten over halen. Op basis van het aantal knopen per vierkante centimeter en de kwaliteit heb ik ze toen maar verteld wat het in Neder lands geld op de plaatselijke markt zou doen: 1200,-. Het zelfde verhaal kan ik vertellen over wat er toeristen in Spanje, Turkije of noem maar een land aangepraat wordt. De prijzen zijn doorgaans hoger dan hier en de smaak valt, als je eenmaal thuis bent, normaliter tegen." „Daarom moet je in Nederland ook niet bij een zich net hier gevestigde vreemdeling kopen. Die ziet, ook al is hij deskundig op het gebied van kwaliteit, een tapijt nog met ogen uit het land van oorsprong. Daar zijn hand geknoopte kleden doorgaans be leggingsstukken. Ze worden ca deau gedaan bij huwelijken en dergelijke en zijn net als sieraden een goed appeltje voor de dorst als je ervan door moet. Kleur en patroon doen er in zo'n geval weinig toe. Als het kleed maar een zekere waarde houdt. Ver geet ook niet dat ze tapijten in oosterse landen heel anders ge bruiken. Wij lopen er met schoe nen over heen. In de oriënt is daar geen sprake van. Je schoei sel laat je achter bij de deur. Aan de duurzaamheid van hun tapij ten worden daarom heel andere eisen gesteld dan aan de onze." Een 'Pers' is niet per definitie ouderwets. Een blik door de toonzalen is voldoende om het vooroordeel de wereld uit te hel pen. Bij Matheuse-De Wit ligt een meer dan metershoge stapel berbers in vrijwel alle denkbare kleuren: gebroken wit,paars, lichtblauw, donkerblauw, violet. Lichtere, enkelgeknoopte en zwaardere kwaliteiten, dubbel- geknoopt. Ernaast voor duizenden guldens Nepalezen, een produkt van uit geweken Tibetaanse monniken. Geen drukke, traditioneel rode kleden, maar strakke tapijten in pasteltinten. Klassieke, kalme motieven, bloemen en gestileerde ornamenten, of moderne, strak grafisch vormgegeven. De be scheiden versiering aan de rand rond een effen middenvlak of een patroon als van een sober jaren dertig abstract schilderij. Weer een meter verder en aan de wan den hoogpolige Chinese zijdeta pijten, glanzend crème, blauw grijs, zachtgroen of blauwig, met doorzichtige mathematische or namenten rond een groot een kleurig middenveld, ingetogen versiering en zuinig met alle te veel. Ze passen zo in welk eigen tijds interieur dan ook. Pieter van Aalst heeft een voor raad uit alle stijlen en perioden. Bijna nonchalant laat hij een pronkstuk zien. 17e eeuws en met een ingeknoopte signatuur, de waarde loopt in de tonnen. Op de stapel ernaast een net gerestau reerde kelim, het enige niet ge knoopte maar geweven type. Ge kocht van een gevluchte Rus die er een paar maanden geleden mee voor de deur stond. De prijs is die van een wintersportreisje naar het Oostblok. Maar Van Aalst zoekt het ook in het echte moderne. De knope- rijen in de derde wereld komen daar niet mee op eigen initiatief, ze willen dat,echter best maken als er vraag naar is. Die heeft Van Aalst. Hij is naast detaillist ook groothandelaar. Hij bereist de halve wereld, is kind aan huis in Iran, kent de plaatse lijke logementen in Nepal en zat in Afghanistan toen de Russen binnenvielen. Hij weet van in koop en productie, maar ook van de Europese markt. Die zocht wat nieuws, was zijn indruk. Niet meer uitsluitend het klassie ke bekende, drukke oosterse ta pijt, maar een modern vormgege ven, strak kleed, maar wel met de kwaliteit en de duurzaamheid van de oude 'Pers'. Vloerbedek king die ondanks intensief ge bruik en onderhoud lang mee gaat, de ruimte niet overheerst, maar juist een extra accent geeft aan de styling. Een Zwitserse collega ging hem voor. Die introduceerde in het kader van de ontwikkelingshulp de Tharu uit Nepal. Een moderne lijn in pasteltinten. De klant kan op basis van stalen zelf kiezen wat voor een tapijt hij wil. Ver volgens wordt de bestelling in Nepal uitgevoerd. Door boed dhistische monnikken die hun ei gen overgeleverde knooptechniek uit het vaderland Tibet meegeno men hebben. Hun materialen zijn eveneens bijzonder. Naast scha pewol verwerken ze ook die van de yak. De prijs was echter een bezwaar. Per vierkante meter moet zo'n kleed een 700 gulden kosten in de Nederlandse winkel. In India, sinds de val van het regime van de sjah het centrum voor de Per zische tapijtindustrie, kan het goedkoper en toch als handwerk. 450 Gulden de vierkante meter. De produktieplaats lag dus voor de hand. Nu moesten er nog patronen komen voor de knope- rijen. Van Aalst vond die in een Vertaling van de Amish-quilts, de traditionele lappendekens van de Pennsylvanian Dutch. Meerkleu- rige kleden, ogenschijnlijk opge bouwd uit losse vlakjes, die met elkaar geometrische patronen „De serie die we nu net uitge bracht hebben, bestaat alleen uit tapijten van dit soort. De andere leveren we natuurlijk ook nog, maar we zoeken nu ook de exclu sieve markt op. De dessins zijn nog aparter, de kleuren nog meer aansluitend op wat nu in de vormgeving en interieurwereld en vogue is. We hebben vijf kle den binnengekregen. Ze zijn al vele malen verkocht. Zelfs de grootste namen in de decoratie wereld moeten op hun beurt wachten. Zo'n vier tot zeven maanden. Ze doen het, tot onze tevredenheid, graag. De prijs, een 4500 gulden voor een courante maat van 2 bij 3 meter, is te concurrerend. En ze begrijpen dat je handwerk niet op afroep beschikbaar hebt." „Een ervaren knoper legt éen 10.000 knopen per dag. Aan een vierkante meter werkt hij dus een maand en dan mag hij nau welijks zondag houden. Een kleed van 180 bij 270 cm kost hem zodoende vijf maanden on afgebroken knopen en sappelen. Dat hoef je een goede inrichter niet uit te leggen. Dus hij sluit graag aan achterin de rij. Ze krijgen wat goeds voor hun ge duld: een kleed met de schoon heid van een Chinees tapijt, met de kwaliteit van een pers, met een dessin voor de 21e eeuw, met de warmte van de kinderkamer thuis en met de exclusiviteit van het eenmalig, traditioneel ge knoopte produkt." Allemaal misverstand, leggen de deskundigen uit. Het tapijt waar de woninginrichters het over hebben, is het kamerbre de, niet het ambachtelijke produkt van knopers uit de Oriënt. Met dat oriëntaalse tapijt gaat het goed. Er ko men nieuwe patronen en des sins op de markt, waardoor er een handgeknoopt oosters ta pijt is voor elk interieur. Ook voor het allermodernste. De handel heeft geen beste naam. Elke detaillist of groothandelaar ■èKA\ M mm l #rir+* - ulr-i's -5 Sunset, een kleecMa^eDaseerd Is o^^faamoneie lappendekens van ae E-ënsyivanian uutcn. uóHëch^Tj. van Aalsl 1994

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29