Fusie van 'waterbouwers' rond
Miele Novotronic"
droogautomaten met
Philips vraagt rijkssteun voor ontwikkeling nieuwe lamp
Minister Maij laakt goedkope vlag-naties
avo naar
itbreiden
Fit op het werk
nd KORT
Boskalis en Ballast Nedam werken aan een volledig samengaan
economie KORT
A4
DE STEM
ECONOMIE
A5
'Reclame is
leugenachtig'
Winkelen met Heineken voort aan 'door mensen gemaakt'
auto neemt
nog steeds toe
Door een ingebouwde mikro-computer wordt uw
kostbare wasgoed behoedzaam gedroogd met het
laagst mogelijke stroomverbruik.
IKTOBER 1993
MP*
it enthousiast onthaald
pan Namen. De vorst
foto belga
elf ast
J de Noordierse hoofdstad
(anderen gewond geraakt.
In toe. De aanslag is nog
(dat het om een aanslag
|voor handhaving van het
buitenlanders
kinderen door buitenlan-
P heeft het Zuidkoreaanse
Zaken gisteren bekendge-
lehandicapte kinderen of
(n op adoptie in Zuid-Ko
nent werden er minder
langeboden en kan Zuid-
pelf voor zijn verweesde
maken'
even pas op de plaats
grote initiatieven (zoals
brdat de huidige politieke
Ivindt voormalig EG-com-
Ijdens een bijeenkomst in
(dat de verwachtingen van
Ibch de politieke, noch de
leeft zijn beslag gekregen
lij verwees in dit verband
1 EG in het conflict in het
If van de vervolging van de
|n politieagent zou hebben
njug. Draskovic had op 25
i gewelddadige actie tegen
J gelopen anti-regeringsde-
lam een agent om het leven
lid. De politie arresteerde
j?ns en na hun arrestatie
(raskovic aanvankelijk van
an het bestormen van het
I een agent. Na een in de
king, en tussenkomst van
rleende de Servische presi-
j aanval op de politieagent.
ïsenrechten
[Birma hebben tijdens een
Ie om een nieuwe koers uit
te niet vrij laten spreken en
pe minderheden in Birma
Dat zijn de belangrijkste
lesty International over de
lland. „Leden van politieke
heden leven in een sfeer van
In van het land," aldus het
lat de laatste jaren enkele
rijgelaten en dat de militai-
Vordt erbij gezegd, er zitten
I De democratische leidster
(San Suu Kyi heeft al meer
ireven
Iben 530 moslim-vrouwen,
Ie frontlinie naar het oosten
pr al maanden ruim 50.000
I VN-woordvoerder gisteren
(tot op het naakte lichaam
geld, juwelen en andere
protesteerde VN-mensen-
|rki in een rapport bij Kroa-
Serviërs door zijn troepen
te maand.
Wörner wil voor de vroe
perspectieven openen voor
•der door premier Balladur ge-
.ceerd plan voor een veilig-
|idspact voor het continent ifl
rweging moet nemen voordat
Navo ook maar een lid van
vroegere communistische
k toelaat.
e Europese defensiestructureri
eten worden verruimd, maar
ij moeten voorzichtig zijn en
ip voor stap te werk gaan.
•rst is daar Centraal- en Oost-
uopa, onze naaste buur."
;t plan-Balladur voor een vei-
heidspact ter bescherming van
nderheden en grenzen op het
le continent zal naar verwacht
pd 30 landen omvatten - EG
Canada, Rusland, Baltische
aten, de overige Oosteuropese
nden, Noorwegen, Zweden,
nland, Oostenrijk en Slovenië-
e Nederlandse minister van
ritenlandse Zaken Kooijmans
ndt dat Centraal- en Oosteuro-
;se landen alleen tot de Navo
annen toetreden als zij eerst lid
in de EG zijn. Hij vindt wel
voor gewaakt moet worden
island te isoleren.
VRIJDAG 8 OKTOBER 1993
Van onze verslaggever
Roosendaal - Het Roosen-
daalse Philips Lighting wil
blijvende steun van het rijk
bij de ontwikkeling van een
nieuwe revolutionaire lamp.
Het bedrijf zegt niet voldoen
de sterk te staan om de dure
ontwikkelingskosten zelf te
dragen.
Schermend met werkgelegenheid
heeft Philips bij minister
Andriessen van Economische
Zaken al wat toezeggingen los
gepeuterd.
Voortbordurend op de techniek
van de spaarlampen is Philips er
in geslaagd een lamp te maken
die niet alleen zeer dun is, maar
ook erg zuinig. Het bedrijf gokt
in het begin met name op toe
passingen in kleine lcd-tv's en de
automobielindustrie. Bijvoor
beeld voor het nieuwe derde
remlicht.
De lamp werd deze week voor
het eerste gepresenteerd tijdens
een bijeenkomst van de Bra
bants-Zeeuwse Werkgevers in
Roosendaal. Volgens woordvoer
der B. Roelevink van Philips
Lighting is twee jaar aan de
nieuwe lamp gewerkt.
„De lamp is afgeleid van de
reeds bestaande spaarlampen,
zoals de PI en de PL-C. De
elektronica is echter zo ver ont
wikkeld dat de lamp niet alleen
veel dunner is, maar ook stukken
zuiniger en een zeer lange le
vensduur heeft. We hebben hier
mee een straatlengte voorsprong
genomen op onze concurrenten.
Alleen de Japanners beheersen
de techniek ook, maar zij kun
nen slechts korte lampen maken.
Wij behalen inmiddels al een
lengte van ruim een meter," al
dus Roelevink.
De lamp kan bovendien gebogen
worden, waardoor een zeer hoge
lichtopbrengst wordt bereikt.
Philips denkt de lamp eerst toe
te passen in lcd-tv's en een nieu
we portable CD-i. Maar ook de
automobielindustrie heeft inte
resse.
„De lamp heeft een zeer snelle
opstarttijd, slechts een duizend
ste van een seconde. Dat is aan
merkelijk sneller dan de be
staande gloeilampen in auto's.
We zien nu al mogelijkheden
voor de toepassing in het nieuwe
derde remlicht," aldus Roele
vink.
De lancering van het nieuwe
produkt in de automobielindus
trie biedt meer voordelen. „Door
de grootte van de lamp sparen
auto-ontwerpers ruimte uit die
niet meer nodig is voor een ar
matuur. Door de vorm van de
lamp, die alle kanten kan wor
den uitgebogen, zijn ook in het
design allerlei zaken mogelijk.
Daarnaast is de lamp zo'n 50
procent goedkoper in het ver
bruik wat weer brandstof uit
spaart," weet de Philips-woord-
voerder. Tevens is het voor Phi
lips interessant om het produkt
te maken voor een markt die de
nieuwe vinding in grote aantal
len wil afnemen.
„De PL-lampen waren in eerste
instantie voor de particuliere
markt bedoeld. Het duurt dan
een aantal jaren voor de ontwik
kelingskosten er uit zijn. Dat zal
ook nu wel het geval zijn. Van
daar dat we de overheid ge
vraagd hebben deze basisont
wikkeling te steunen. We praten
toch over een behoorlijk door
braak op dit gebied die, als we
tot produktie kunnen overgaan,
werkgelegenheid oplevert," al
dus Roelevink.
Papendrecht/Amstelveen (anp) - De aannemers Boskalis
en Ballast Nedam werken aan een volledige fusie.
Boskalis zal daartoe alle Ballast Nedam-aandelen over
nemen van de huidige eigenaar, British Aerospace (BAe).
Overleg daarover is aan de gang.
Met de voorgenomen transactie
is een half miljard gulden ge
moeid. Ter financiering van een
deel daarvan zal Boskalis f 300
miljoen aandelen uitgeven. Bij
gelijkblijvende marktomstandig
heden verwacht het nieuwe con
cern voor de komende jaren een
toeneming van de winst per aan
deel.
De nieuwe bouwreus met een
gezamenlijke omzet van circa f 3
miljard en 7700 man personeel
Utrecht - Driekwart van de
Nederlandse bevolking
vindt dat reclame leugens
vertelt. Dertig procent vindt
zelfs dat reclame zijn of
haar intelligentie beledigt.
Dit blijkt uit een groot on
derzoek dat dit voorjaar in
negentien landen is uitge
voerd. In Nederland werden
duizend consumenten on
dervraagd. Het onderzoek -
'Global Scan' genaamd -
was een initiatief van een
reclame-organistie. Het
wordt om de drie jaar her
haald.
Andere resultaten van het
onderzoek zijn:
De Nederlander raakt
minder geïnteresseerd in
trends en status
De Nederlander blijft
meer thuis
In de keuze tussen gezin
en carrière kiest de Neder
lander steeds vaker voor het
gezin
Wij maken ons minder
druk over een goede ge
zondheid en letten minder
op calorieën, gewicht en li
chaamsbeweging
In de groep 'trendsetters'
daalt de neiging om alles uit
te proberen.
'Rood staan' bij de bank
wordt enger gevonden dan
bij een soortgelijk onder
zoek drie jaar geleden.
Bijna een kwart van de
ondervraagden antwoordt
met 'ja' op de stelling „An
deren halen meer uit het
leven dan ik". Drie jaar ge
leden was dat nog 17 pro
cent.
zal zich profileren als een inter
nationaal aannemingsbedrijf,
gespecialiseerd in de droge- en
natte waterbouw. De baggerac-
tiviteiten en de concernstaven
zullen worden samengevoegd.
De bedrijven bekijken nog of
deze samenvoeging gevolgen
heeft voor de werkgelegenheid.
Van het samengaan van de ove
rige activiteiten worden geen
consequenties voor het personeel
voorzien. Het hoofdkantoor
komt in Amstelveen. Bij Boskalis
is het overgrote deel van de 2700
werknemers betrokken bij het
baggeren, bij Ballast Nedam zijn
dit 500 man.
De Bouw- en Houtbond FNV
ziet in de aangekondigde fusie
grote risico's voor de werkgele
genheid. De bond realiseert zich
dat fusies 'nu eenmaal gepaard
gaan met overlappingen en dus
met verlies van arbeidsplaatsen.'
De bond meent dat er geen ge
dwongen ontslagen mogen
plaatsvinden en vindt dat over
tollige werknemers een andere
baan moet worden aangeboden
in het toekomstige concern.
Beide bedrijven genieten grote
reputatie op het gebied van in
frastructuur in en rond het wa
ter. Deze kernactiviteit willen zij
nader ontwikkelen. Daarnaast
wordt gehecht aan een stevige
positie op de Nederlandse en
Westeuropese thuismarkt. Ver
der wordt gestreefd naar voort
zetting van de speciale marktpo
sitie die Ballast Nedam in Saoe-
di-Arabië bezit.
De SER-fusiecommissie, het be
stuur van de effectenbeurs, de
vakbonden, het personeel en de
ondernemingsraden zijn inge
licht. Tot het moment waarop
het overleg tussen Boskalis, Bal
last Nedam en British Aerospace
als afgerond kan worden be
schouwd, volgen geen nadere
mededelingen.
Boskalis heeft een redelijk mo
derne vloot van 45 schepen. Bal
last Nedam is met drie schepen
betrokken bij het enorme bag-
gerproject in Hongkong voor de
aanleg van een nieuwe luchtha
ven. Boskalis viel bij de race om
een deel van de baggerorder bui
ten de boot, maar fungeert nu
met drie schepen als onderaan
nemer voor Ballast Nedam bij
dit project. De twee baggeraars
werken verder ook bij een aantal
andere projecten samen.
Werknemers fietsen zich fit. Dat is het beeld van de vierdaagse beurs FitVakdie gisteren in Houten is geopend. De beurs is een
initiatief van de stichting Werkgevers Organisatie Fitness en gaat vooral in op fitness in bedrijven. foto anp
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Het citaat is van minister Maij-
Weggen van Verkeer en Water
staat, die daarmee nog eens on
derschreef dat Nederland mikt
op een Europese oplossing.
Minister Maij trad in Vlissingen
op als spookschipper. Ze sprak
de aanwezigen toe via een slor
dig gemonteerde videoband om
dat ze in Den Haag op hetzelfde
moment drukdoende was met de
hoorzittingen over de Betuwe
lijn.
Volgens minister Maij is er spra
ke van concurrentie-vervalsing
omdat Aziatische landen en
goedkope vlag-naties schepen in
de vaart houden die niet voldoen
aan de internationale normen.
Onderbetaalde bemanningen en
bezuiningen op veiligheid stellen
deze landen in staat moordende
afbraaktarieven te hanteren.
Ze doen dat bij de gratie van
malafide scheepvaart-inspectie
bureaus.
Een dergelijk bureau presteerde
het onlangs om een oude super
tanker op 1000 mijl uit de Au
stralische kust via een fax van
een goedkeurings-certificaat te
voorzien, zonder het schip ooit
geïnspecteerd te hebben.
Een van de oplossingen om de
concurrentie het hoofd te bieden,
is dat Nederland zich met een
nieuw scheepvaartregister
schaart onder de goedkope vlag-
landen. Noorwegen en Denemar
ken deden dat al eerder.
Zowel de FWZ als de Koninklij
ke Vereniging van Nederlandse
Reders vinden dat een goed al
ternatief.
Zo'n goedkope vlag register be
tekent dat het recht op belas
tingheffing van Den Haag naar
bijvoorbeeld de Antillen ver
huist. Dat geeft de reders ver
lichting van de loonkosten en
sociale premies. Voorzitter drs.
A .Korteland van de redersvere
niging: „Het betekent behoud
van onze maritieme organisatie,
terwijl er extra inkomsten aan
loonbelasting, registratierechten
en vennootschapsbelasting naar
de Antillen vloeien. De kosten
voor Nederland bedragen nooit
meer dan de belastingafdrachten
van de zeevaart."
Lang rekenden politiek en be
drijfsleven op een Europees
scheepvaartregister. In december
1992 heeft de Europese Commis
sie dit zogeheten Euros-voorstel
afgewezen.
Het economisch machtsblok Eu
ropa lijkt vooralsnog machteloos
tegen maritieme beunhazerij. Dr.
W. Blonk, directeur Zeevaart
van de Europese Commissie gaf
dat openlijk toe: „We verliezen
op alle fronten. Er moet op korte
termijn iets gebeuren."
FWZ-voorzitter Trommel: „Gaat
dat in hetzelfde tempo door, dan
kunnen we makkelijk uitrekenen
wanneer de laatste Nederlander
voor de laatste keer via de loop
plank een Nederlands schip ver
laat."
In sommige Europese landen is
de afbraak van nationale han
delsvloot nog dramatischer. In
Engeland, ooit een zeevaartnatie
die de wereld regeerde, is 80
procent van de vloot al uitge
vlagd.
De FWZ verzet zich tegen on
voorwaardelijke steunmaatrege
len, omdat de ervaring is dat die
geen blijvende oplossingen bie
den. Trommel: „Het streven om
goedkoper te werken dan de
Aziatische concurrent moeten
we verlaten. Eerder moeten we
mikken op kwaliteit."
Hij vroeg om een intensieve vei
ligheidscontrole in Europese ha
vens, de Port State Control en
vond daarbij Europees topamb
tenaar Blonk aan zijn zijde: „De
helft van alle tankers heeft ge
breken. Ga je de onveilige sche
pen in Europese havens strenger
controleren dan verhoog je auto
matisch de kosten van de goed
kope vlagreders."
Voor de volledigheid wees hij
erop dat 60 procent van de onge
lukken op zee te wijten is aan
menselijke fouten: „We kunnen
dus constateren dat er ook iets
mankeert aan de opleidingen.
Staatslening brengt f 10,7 miljard op
Den Haag - De 7,5 procents dertigjarige staatslening waarop
gisteren voor het laatst kon worden ingeschreven, heeft in totaal
f 10,7 miljard opgebracht. De inschrijving van gisteren was de
zesde sinds 11 december 1992 en bracht f 2,8 miljard op. De
uitgiftekoers is 114,5 procent en het daarbij behorende effectie
ve rendement bedraagt 6,39 procent. Op 114,5 is 100 procent
van de inschrijvingen toegewezen.
Aantal werklozen Duitsland iets kleiner
Neurenberg - Het aantal werklozen in Duitsland is van augustus
op september afgenomen met 42.400 tot 3.447.300. In het westen
van het land verminderde het aantal met 26.800 tot 2.288.100.
De werkloosheid nam daarmee af van 7,5 tot 7,4 procent van de
beroepsbevolking. In het oosten van Duitsland werden de
afgelopen maand 1.159.200 werklozen geteld, 15.600 minder dan
in augustus. Hiermee verminderde de werkloosheid van 15,4 tot
15,2 procent. De cijfers zijn volgens de autoriteiten teleurstel
lend.
Gedwongen ontslagen Aluminium Delfzijl
Groningen - Bij Aluminium Delfzijl (Aldel) zullen binnenkort
gedwongen ontslagen vallen. Aldel moet op korte termijn acht
miljoen gulden besparen om de verliezen te verminderen. Een
deel van dat geld wordt gehaald door te korten op de perso
neelskosten.
Hoeveel mensen het bedrijf gedwongen zullen moeten verlaten is
nog niet bekend. Het is de tweede keer dit jaar dat bij Aldel, een
dochter van Hoogovens, gedwongen ontslagen vallen. Eerder dit
jaar maakte het bedrijf bekend dat 120 van de bijna 750
arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Het bedrijf is verliesgevend
door de algehele malaise in de aluminiumindustrie, een gevolg
van de aanhoudende recessie en toevloed van aluminium uit
Rusland en de landen van het voormalige Oostblok.
Bij zaadbedrijf Royal Sluis 60 banen weg
Enkhuizen - Bij het zaadveredelingsbedrijf Royal Sluis verdwij
nen 60 van de ongeveer 1300 arbeidsplaatsen. Dit is het gevolg
van een reorganisatie bij het bedrijf die Royal Sluis marktge
richter moet maken. Royal Sluis zal haar uiterste best doen
gedwongen ontslagen tot een mininum te beperken.
Pliibps verkoopt Super Club
Fort Lauderdale/Eindhoven - Philips verkoopt zijn 430 Super
Club-winkels in de Verenigde Staten aan het Amerikaanse
video- en muziekverhuurbedrijf Blockbuster voor 150 miljoen
dollar 273 miljoen).
De verkoop, die naar verwachting voor het einde van de
volgende maand wordt afgerond, komt niet als een verrassing.
Een jaar geleden liet Blockbuster weten met Philips te onder
handelen over de Super Club-winkels. De winkels passen niet
meer binnen de activiteiten van Philips.
Met de verkoop wordt het voormalige Super Club-imperium van
de Belgische oprichter Maurits de Prins grotendeels ontmanteld.
De Amerikaanse Super Club-vestigingen zijn volgens een
woordvoerder van Philips winstgevend. De verliesgevende Euro
pese tak van Super Club, bestaande uit de Belgische Super-
Clubketen (320 winkels) en de overgenomen verkooppunten van
Videoland in Nederland, worden niet verkocht.
Shell-manager veroordeeld wegens fraude
Londen - Twee voormalige directeuren van de Koninklijke/Shell
Groep en het Britse metaalbedrijf AMEC zijn gisteren veroor
deeld tot een gevangenisstraf van twaalf maanden wegens
fraude met een contract voor de fabricage van oliebooruitrus-
ting, bestemd voor het Britse gedeelte van de Noordzee.
De veroordeelden, voormalig inkoopmanager Francis
Hemsworth van Shell en John Napier van AMEC, gaven toe dat
zij zich schuldig hebben gemaakt aan het betalen/accepteren
van steekpenningen a raison van 213.000 pond (f 592.140). In
ruil voor dit geld verstrekten Hemsworth en Napier vertrouwe
lijke gegevens over een order van acht miljoen pond (ruim f 22
miljoen) voor materieel dat in 1990 en 1991 zou worden gebruikt
voor boringen in het olieveld Gannet.
Peugeot/Citroën fors in het rood
Parijs - Het Franse autoconcern PSA, fabrikant van de merken
Peugeot en Citroen, is voor het eerst sinds 1985 in de rode cijfers
beland. Het bedrijf heeft in de eerste helft van dit jaar een
verlies geleden van 1,2 miljard frank (f 359 miljoen). In de eerste
helft van 1992 werd nog een winst behaald van 2,32 miljard
frank (f 766 miljoen).
De onderneming wijt de tegenvallende resultaten aan de 'onver
wachte' afneming van de vraag naar auto's en de devaluatie van
een aantal vooraanstaande valuta's ten opzichte van de Franse
frank. Zonder deze spelbrekers zou er sprake zijn geweest van
een kleine winst, aldus PSA.
Nederlander in top Siemens Nixdorf
München - Robert Felix Hoogstraten (49) is benoemd tot nieuwe
bestuurder van het noodlijdende Duitse computerbedrijf Sie
mens Nixdorf Informationssysteme (SN1). Hoogstraten kan
bogen op een lange carrière in de automatiseringswereld.
Bij SNI belandt Hoogstraten niet bepaald in een gespreid bedje.
In het boekjaar 1991/92 leed de onderneming een verlies van 513
miljoen mark op een omzet van 13 miljard mark. In het op 30
september geëindigde boekjaar 1992/93 zal naar verwachting
een ongeveer gelijk verlies worden geleden.
Amsterdam - Het gebruik
van de auto als vervoermid
del om boodschappen te
doen, neemt nog steeds toe.
Dat blijkt uit een onderzoek dat
de Raad voor het Filiaal- en
Grootwinkelbedrijf (Raad FGB)
in vijf gemeenten - waaronder
Breda en Geldrop - heeft laten
uitvoeren.
„Per jaar besteden klanten die
met de auto komen circa 60
miljard gulden in winkels. Dat is
de helft van de totale detailhan
delsomzet", aldus de gisteren tij
dens de jaarvergadering van de
Raad FGB gepresenteerde on
derzoeksresultaten.
Uit het onderzoek blijkt dat de
consument in veel gevallen
'vlucht' van de stadscentra naar
winkelcentra in buitenwijken.
Dit als gevolg van parkeerpro
blemen en hoge parkeertarieven
in de binnensteden, tegenover
een overvloed aan gratis par
keerplaatsen in de stedelijke pe
riferie.
Eén op de vijf consumenten gaat
vaker dan een jaar geleden met
de auto naar een aangrenzende
gemeente om daar boodschap
pen te doen, leert het onderzoek.
Dat zuigt dus klanten uit de
binnensteden weg. Voor zover de
consument nog in binnenstad
winkelt, doet hij dat een kwart
minder dan een jaar geleden.
Door Ronald Peters
Zoeterwoude - Wat zeker is:
over vier jaar is er een 'ander
soort' Heineken. Niet het
bier, maar de organisatie
moet dan onder het motto
'Mensen maken Heineken'
een volledige gedaantewisse
ling ondergaan hebben.
Wat, volgens de directie althans,
ook zeker is: er verdwijnen 200
tot 400 arbeidsplaatsen, maar er
vallen geen gedwongen ontsla
gen. Onzeker blijft: wie gaat wat
doen, welke functies veranderen,
welke functies verdwijnen.
'Mensen maken Heineken' is een
dynamisch proces waarvan de
laatste détails pas de komende
jaren vorm krijgen.
Heineken, na het Amerikaanse
Anheuser-Busch de grootste
brouwer ter wereld, wil vooral
een flexibele efficiënte onderne
ming worden. Daarmee wordt
ingehaakt op een organisatiet
rend die al enkele jaren stevig
voet aan de grond heeft.
Begrippen die daarbij steevast
opduiken zijn: flexibiliteit, effi
ciëntie en effectiviteit. Flexibili
teit: de onderneming moet snel
op ontwikkelingen in de markt
in kunnen spelen. Dus geen grote
logge bureaucratische organisa
tie meer met tijd- en energie
verslindende lijnen van hoog
naar laag in de hiërarchie. In
plaats daarvan kleine business
units, of eenheden, waar de ver
antwoordelijkheden op een laag
(ADVERTENTIE)
foto anp
niveau liggen en besluiten dus
snel genomen kunnen worden.
Efficiëntie: met zo min mogelijk
kosten moet zoveel mogelijk ge
daan worden. Kan het sneller,
kan het beter? Maar ook de ver
antwoordelijkheid voor het re
sultaat verschuift daarmee. De
directeur van de businessunit, of
de leider van een eenheid, wordt
persoonlijk 'afgerekend' op zijn
of haar resultaat.
Platter
En al die maatregelen moeten
nog effectief zijn ook. Dat wil
zeggen, de kwaliteit van het pro
dukt moet minimaal gelijk blij
ven en liefst voortdurend verbe
terd worden.
Het project waar Heineken Ne
derland nu onder het motto
'Mensen maken Heineken' mee
gestart is, heeft het allemaal in
zich. De organisatie wordt een
stuk platter: beneden de directie
van Heineken Nederland bevin
den zich over enige tijd alleen
nog de directies van de vijf op te
richten units. Daarmee worden
per contractperiode vaste af
spraken gemaakt, waarmee ook
de verantwoordelijkheid voor de
resultaten op dit niveau komen
te liggen.
De businessunits bestaan voor
namelijk uit taakteams waar
weer eenzelfde verdeling te zien
is: de teams krijgen de gelegen
heid om zelf zoveel mogelijk hun
wijze van werken inhoud te ge
ven. Maar ook zij zijn verant
woordelijk voor hun handelen.
De persoonlijke verantwoorde
lijkheid van de Heinekenwerk-
nemers wordt dus groter. Voor
die omschakeling van de werk
wijze (een onderzoeksbureau
omschreef Heineken nog niet zo
lang geleden als 'log, bureaucra
tisch en risicomijdend'), is een
extra budget voor opleiding en
training uitgetrokken.
Maar niet alleen de opleidingen
zijn van belang. Ook doet de
brouwerij er alles aan om het
voltallige personeel bij het be
denken en uitvoeren van de ope
ratie te betrekken.
Wat dat betreft heeft Heineken
ook het nodige geleerd van de
reorganisatie die enkele jaren
geleden werd doorgevoerd. Toen
werd een aantal maatregelen
van bovenaf aan het personeel
opgelegd en kreeg het bedrijf
direct met een grote staking te
maken.
„Maar er is nog een reden voor
het betrekken van het personeel
bij deze verandering", zegt Wol-
tjes. „Wij beschikken bij Heine
ken over zo'n groot arsenaal aan
kennis en ervaring, dat het
doodzonde zou zijn om dat niet
aan te spreken."
Volgens Woltjes is er tijdens de
voorbereiding van 'Mensen ma
ken Heineken' voortdurend con
tact geweest met de onderne
mingsraad en de vakbonden. De
bonden hebben echter met twee
aspecten problemen.
In de eerste plaats willen zij dat
de werknemers die door de ver
anderingen van een ploegen
dienst naar dagdiensten verhui
zen. voor de rest van hun jaren
bij Heineken kunnen rekenen op
de onregelmatigheidstoeslag die
zij nu krijgen. Daarnaast willen
de bonden regelmatig de kans
krijgen om over uitbreiding van
het 'sociaal raamwerk' te praten.
Heineken wijst beide wensen af.
Zoals gezegd zullen er, en de
directie onderstreept dat voort
durend met klem, geen gedwon
gen ontslagen vallen. De banen
die verdwijnen moeten volgens
Heineken gezien worden in het
licht van de reorganisaties die al
enkele jaren aan de gang zijn.
Daarbij neemt het aantal werk
nemers, door natuurlijk verloop,
jaarlijks al met honderd af.
SMê shwwIMBMB9SR --