Fusie van 'waterbouwers' rond Miele Novotronic" droogautomaten met Philips vraagt rijkssteun voor ontwikkeling nieuwe lamp Minister Maij laakt goedkope vlag-naties avo naar itbreiden Fit op het werk nd KORT Boskalis en Ballast Nedam werken aan een volledig samengaan economie KORT A4 DE STEM ECONOMIE A5 'Reclame is leugenachtig' Winkelen met Heineken voort aan 'door mensen gemaakt' auto neemt nog steeds toe Door een ingebouwde mikro-computer wordt uw kostbare wasgoed behoedzaam gedroogd met het laagst mogelijke stroomverbruik. IKTOBER 1993 MP* it enthousiast onthaald pan Namen. De vorst foto belga elf ast J de Noordierse hoofdstad (anderen gewond geraakt. In toe. De aanslag is nog (dat het om een aanslag |voor handhaving van het buitenlanders kinderen door buitenlan- P heeft het Zuidkoreaanse Zaken gisteren bekendge- lehandicapte kinderen of (n op adoptie in Zuid-Ko nent werden er minder langeboden en kan Zuid- pelf voor zijn verweesde maken' even pas op de plaats grote initiatieven (zoals brdat de huidige politieke Ivindt voormalig EG-com- Ijdens een bijeenkomst in (dat de verwachtingen van Ibch de politieke, noch de leeft zijn beslag gekregen lij verwees in dit verband 1 EG in het conflict in het If van de vervolging van de |n politieagent zou hebben njug. Draskovic had op 25 i gewelddadige actie tegen J gelopen anti-regeringsde- lam een agent om het leven lid. De politie arresteerde j?ns en na hun arrestatie (raskovic aanvankelijk van an het bestormen van het I een agent. Na een in de king, en tussenkomst van rleende de Servische presi- j aanval op de politieagent. ïsenrechten [Birma hebben tijdens een Ie om een nieuwe koers uit te niet vrij laten spreken en pe minderheden in Birma Dat zijn de belangrijkste lesty International over de lland. „Leden van politieke heden leven in een sfeer van In van het land," aldus het lat de laatste jaren enkele rijgelaten en dat de militai- Vordt erbij gezegd, er zitten I De democratische leidster (San Suu Kyi heeft al meer ireven Iben 530 moslim-vrouwen, Ie frontlinie naar het oosten pr al maanden ruim 50.000 I VN-woordvoerder gisteren (tot op het naakte lichaam geld, juwelen en andere protesteerde VN-mensen- |rki in een rapport bij Kroa- Serviërs door zijn troepen te maand. Wörner wil voor de vroe perspectieven openen voor •der door premier Balladur ge- .ceerd plan voor een veilig- |idspact voor het continent ifl rweging moet nemen voordat Navo ook maar een lid van vroegere communistische k toelaat. e Europese defensiestructureri eten worden verruimd, maar ij moeten voorzichtig zijn en ip voor stap te werk gaan. •rst is daar Centraal- en Oost- uopa, onze naaste buur." ;t plan-Balladur voor een vei- heidspact ter bescherming van nderheden en grenzen op het le continent zal naar verwacht pd 30 landen omvatten - EG Canada, Rusland, Baltische aten, de overige Oosteuropese nden, Noorwegen, Zweden, nland, Oostenrijk en Slovenië- e Nederlandse minister van ritenlandse Zaken Kooijmans ndt dat Centraal- en Oosteuro- ;se landen alleen tot de Navo annen toetreden als zij eerst lid in de EG zijn. Hij vindt wel voor gewaakt moet worden island te isoleren. VRIJDAG 8 OKTOBER 1993 Van onze verslaggever Roosendaal - Het Roosen- daalse Philips Lighting wil blijvende steun van het rijk bij de ontwikkeling van een nieuwe revolutionaire lamp. Het bedrijf zegt niet voldoen de sterk te staan om de dure ontwikkelingskosten zelf te dragen. Schermend met werkgelegenheid heeft Philips bij minister Andriessen van Economische Zaken al wat toezeggingen los gepeuterd. Voortbordurend op de techniek van de spaarlampen is Philips er in geslaagd een lamp te maken die niet alleen zeer dun is, maar ook erg zuinig. Het bedrijf gokt in het begin met name op toe passingen in kleine lcd-tv's en de automobielindustrie. Bijvoor beeld voor het nieuwe derde remlicht. De lamp werd deze week voor het eerste gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de Bra bants-Zeeuwse Werkgevers in Roosendaal. Volgens woordvoer der B. Roelevink van Philips Lighting is twee jaar aan de nieuwe lamp gewerkt. „De lamp is afgeleid van de reeds bestaande spaarlampen, zoals de PI en de PL-C. De elektronica is echter zo ver ont wikkeld dat de lamp niet alleen veel dunner is, maar ook stukken zuiniger en een zeer lange le vensduur heeft. We hebben hier mee een straatlengte voorsprong genomen op onze concurrenten. Alleen de Japanners beheersen de techniek ook, maar zij kun nen slechts korte lampen maken. Wij behalen inmiddels al een lengte van ruim een meter," al dus Roelevink. De lamp kan bovendien gebogen worden, waardoor een zeer hoge lichtopbrengst wordt bereikt. Philips denkt de lamp eerst toe te passen in lcd-tv's en een nieu we portable CD-i. Maar ook de automobielindustrie heeft inte resse. „De lamp heeft een zeer snelle opstarttijd, slechts een duizend ste van een seconde. Dat is aan merkelijk sneller dan de be staande gloeilampen in auto's. We zien nu al mogelijkheden voor de toepassing in het nieuwe derde remlicht," aldus Roele vink. De lancering van het nieuwe produkt in de automobielindus trie biedt meer voordelen. „Door de grootte van de lamp sparen auto-ontwerpers ruimte uit die niet meer nodig is voor een ar matuur. Door de vorm van de lamp, die alle kanten kan wor den uitgebogen, zijn ook in het design allerlei zaken mogelijk. Daarnaast is de lamp zo'n 50 procent goedkoper in het ver bruik wat weer brandstof uit spaart," weet de Philips-woord- voerder. Tevens is het voor Phi lips interessant om het produkt te maken voor een markt die de nieuwe vinding in grote aantal len wil afnemen. „De PL-lampen waren in eerste instantie voor de particuliere markt bedoeld. Het duurt dan een aantal jaren voor de ontwik kelingskosten er uit zijn. Dat zal ook nu wel het geval zijn. Van daar dat we de overheid ge vraagd hebben deze basisont wikkeling te steunen. We praten toch over een behoorlijk door braak op dit gebied die, als we tot produktie kunnen overgaan, werkgelegenheid oplevert," al dus Roelevink. Papendrecht/Amstelveen (anp) - De aannemers Boskalis en Ballast Nedam werken aan een volledige fusie. Boskalis zal daartoe alle Ballast Nedam-aandelen over nemen van de huidige eigenaar, British Aerospace (BAe). Overleg daarover is aan de gang. Met de voorgenomen transactie is een half miljard gulden ge moeid. Ter financiering van een deel daarvan zal Boskalis f 300 miljoen aandelen uitgeven. Bij gelijkblijvende marktomstandig heden verwacht het nieuwe con cern voor de komende jaren een toeneming van de winst per aan deel. De nieuwe bouwreus met een gezamenlijke omzet van circa f 3 miljard en 7700 man personeel Utrecht - Driekwart van de Nederlandse bevolking vindt dat reclame leugens vertelt. Dertig procent vindt zelfs dat reclame zijn of haar intelligentie beledigt. Dit blijkt uit een groot on derzoek dat dit voorjaar in negentien landen is uitge voerd. In Nederland werden duizend consumenten on dervraagd. Het onderzoek - 'Global Scan' genaamd - was een initiatief van een reclame-organistie. Het wordt om de drie jaar her haald. Andere resultaten van het onderzoek zijn: De Nederlander raakt minder geïnteresseerd in trends en status De Nederlander blijft meer thuis In de keuze tussen gezin en carrière kiest de Neder lander steeds vaker voor het gezin Wij maken ons minder druk over een goede ge zondheid en letten minder op calorieën, gewicht en li chaamsbeweging In de groep 'trendsetters' daalt de neiging om alles uit te proberen. 'Rood staan' bij de bank wordt enger gevonden dan bij een soortgelijk onder zoek drie jaar geleden. Bijna een kwart van de ondervraagden antwoordt met 'ja' op de stelling „An deren halen meer uit het leven dan ik". Drie jaar ge leden was dat nog 17 pro cent. zal zich profileren als een inter nationaal aannemingsbedrijf, gespecialiseerd in de droge- en natte waterbouw. De baggerac- tiviteiten en de concernstaven zullen worden samengevoegd. De bedrijven bekijken nog of deze samenvoeging gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. Van het samengaan van de ove rige activiteiten worden geen consequenties voor het personeel voorzien. Het hoofdkantoor komt in Amstelveen. Bij Boskalis is het overgrote deel van de 2700 werknemers betrokken bij het baggeren, bij Ballast Nedam zijn dit 500 man. De Bouw- en Houtbond FNV ziet in de aangekondigde fusie grote risico's voor de werkgele genheid. De bond realiseert zich dat fusies 'nu eenmaal gepaard gaan met overlappingen en dus met verlies van arbeidsplaatsen.' De bond meent dat er geen ge dwongen ontslagen mogen plaatsvinden en vindt dat over tollige werknemers een andere baan moet worden aangeboden in het toekomstige concern. Beide bedrijven genieten grote reputatie op het gebied van in frastructuur in en rond het wa ter. Deze kernactiviteit willen zij nader ontwikkelen. Daarnaast wordt gehecht aan een stevige positie op de Nederlandse en Westeuropese thuismarkt. Ver der wordt gestreefd naar voort zetting van de speciale marktpo sitie die Ballast Nedam in Saoe- di-Arabië bezit. De SER-fusiecommissie, het be stuur van de effectenbeurs, de vakbonden, het personeel en de ondernemingsraden zijn inge licht. Tot het moment waarop het overleg tussen Boskalis, Bal last Nedam en British Aerospace als afgerond kan worden be schouwd, volgen geen nadere mededelingen. Boskalis heeft een redelijk mo derne vloot van 45 schepen. Bal last Nedam is met drie schepen betrokken bij het enorme bag- gerproject in Hongkong voor de aanleg van een nieuwe luchtha ven. Boskalis viel bij de race om een deel van de baggerorder bui ten de boot, maar fungeert nu met drie schepen als onderaan nemer voor Ballast Nedam bij dit project. De twee baggeraars werken verder ook bij een aantal andere projecten samen. Werknemers fietsen zich fit. Dat is het beeld van de vierdaagse beurs FitVakdie gisteren in Houten is geopend. De beurs is een initiatief van de stichting Werkgevers Organisatie Fitness en gaat vooral in op fitness in bedrijven. foto anp VERVOLG VAN VOORPAGINA Het citaat is van minister Maij- Weggen van Verkeer en Water staat, die daarmee nog eens on derschreef dat Nederland mikt op een Europese oplossing. Minister Maij trad in Vlissingen op als spookschipper. Ze sprak de aanwezigen toe via een slor dig gemonteerde videoband om dat ze in Den Haag op hetzelfde moment drukdoende was met de hoorzittingen over de Betuwe lijn. Volgens minister Maij is er spra ke van concurrentie-vervalsing omdat Aziatische landen en goedkope vlag-naties schepen in de vaart houden die niet voldoen aan de internationale normen. Onderbetaalde bemanningen en bezuiningen op veiligheid stellen deze landen in staat moordende afbraaktarieven te hanteren. Ze doen dat bij de gratie van malafide scheepvaart-inspectie bureaus. Een dergelijk bureau presteerde het onlangs om een oude super tanker op 1000 mijl uit de Au stralische kust via een fax van een goedkeurings-certificaat te voorzien, zonder het schip ooit geïnspecteerd te hebben. Een van de oplossingen om de concurrentie het hoofd te bieden, is dat Nederland zich met een nieuw scheepvaartregister schaart onder de goedkope vlag- landen. Noorwegen en Denemar ken deden dat al eerder. Zowel de FWZ als de Koninklij ke Vereniging van Nederlandse Reders vinden dat een goed al ternatief. Zo'n goedkope vlag register be tekent dat het recht op belas tingheffing van Den Haag naar bijvoorbeeld de Antillen ver huist. Dat geeft de reders ver lichting van de loonkosten en sociale premies. Voorzitter drs. A .Korteland van de redersvere niging: „Het betekent behoud van onze maritieme organisatie, terwijl er extra inkomsten aan loonbelasting, registratierechten en vennootschapsbelasting naar de Antillen vloeien. De kosten voor Nederland bedragen nooit meer dan de belastingafdrachten van de zeevaart." Lang rekenden politiek en be drijfsleven op een Europees scheepvaartregister. In december 1992 heeft de Europese Commis sie dit zogeheten Euros-voorstel afgewezen. Het economisch machtsblok Eu ropa lijkt vooralsnog machteloos tegen maritieme beunhazerij. Dr. W. Blonk, directeur Zeevaart van de Europese Commissie gaf dat openlijk toe: „We verliezen op alle fronten. Er moet op korte termijn iets gebeuren." FWZ-voorzitter Trommel: „Gaat dat in hetzelfde tempo door, dan kunnen we makkelijk uitrekenen wanneer de laatste Nederlander voor de laatste keer via de loop plank een Nederlands schip ver laat." In sommige Europese landen is de afbraak van nationale han delsvloot nog dramatischer. In Engeland, ooit een zeevaartnatie die de wereld regeerde, is 80 procent van de vloot al uitge vlagd. De FWZ verzet zich tegen on voorwaardelijke steunmaatrege len, omdat de ervaring is dat die geen blijvende oplossingen bie den. Trommel: „Het streven om goedkoper te werken dan de Aziatische concurrent moeten we verlaten. Eerder moeten we mikken op kwaliteit." Hij vroeg om een intensieve vei ligheidscontrole in Europese ha vens, de Port State Control en vond daarbij Europees topamb tenaar Blonk aan zijn zijde: „De helft van alle tankers heeft ge breken. Ga je de onveilige sche pen in Europese havens strenger controleren dan verhoog je auto matisch de kosten van de goed kope vlagreders." Voor de volledigheid wees hij erop dat 60 procent van de onge lukken op zee te wijten is aan menselijke fouten: „We kunnen dus constateren dat er ook iets mankeert aan de opleidingen. Staatslening brengt f 10,7 miljard op Den Haag - De 7,5 procents dertigjarige staatslening waarop gisteren voor het laatst kon worden ingeschreven, heeft in totaal f 10,7 miljard opgebracht. De inschrijving van gisteren was de zesde sinds 11 december 1992 en bracht f 2,8 miljard op. De uitgiftekoers is 114,5 procent en het daarbij behorende effectie ve rendement bedraagt 6,39 procent. Op 114,5 is 100 procent van de inschrijvingen toegewezen. Aantal werklozen Duitsland iets kleiner Neurenberg - Het aantal werklozen in Duitsland is van augustus op september afgenomen met 42.400 tot 3.447.300. In het westen van het land verminderde het aantal met 26.800 tot 2.288.100. De werkloosheid nam daarmee af van 7,5 tot 7,4 procent van de beroepsbevolking. In het oosten van Duitsland werden de afgelopen maand 1.159.200 werklozen geteld, 15.600 minder dan in augustus. Hiermee verminderde de werkloosheid van 15,4 tot 15,2 procent. De cijfers zijn volgens de autoriteiten teleurstel lend. Gedwongen ontslagen Aluminium Delfzijl Groningen - Bij Aluminium Delfzijl (Aldel) zullen binnenkort gedwongen ontslagen vallen. Aldel moet op korte termijn acht miljoen gulden besparen om de verliezen te verminderen. Een deel van dat geld wordt gehaald door te korten op de perso neelskosten. Hoeveel mensen het bedrijf gedwongen zullen moeten verlaten is nog niet bekend. Het is de tweede keer dit jaar dat bij Aldel, een dochter van Hoogovens, gedwongen ontslagen vallen. Eerder dit jaar maakte het bedrijf bekend dat 120 van de bijna 750 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Het bedrijf is verliesgevend door de algehele malaise in de aluminiumindustrie, een gevolg van de aanhoudende recessie en toevloed van aluminium uit Rusland en de landen van het voormalige Oostblok. Bij zaadbedrijf Royal Sluis 60 banen weg Enkhuizen - Bij het zaadveredelingsbedrijf Royal Sluis verdwij nen 60 van de ongeveer 1300 arbeidsplaatsen. Dit is het gevolg van een reorganisatie bij het bedrijf die Royal Sluis marktge richter moet maken. Royal Sluis zal haar uiterste best doen gedwongen ontslagen tot een mininum te beperken. Pliibps verkoopt Super Club Fort Lauderdale/Eindhoven - Philips verkoopt zijn 430 Super Club-winkels in de Verenigde Staten aan het Amerikaanse video- en muziekverhuurbedrijf Blockbuster voor 150 miljoen dollar 273 miljoen). De verkoop, die naar verwachting voor het einde van de volgende maand wordt afgerond, komt niet als een verrassing. Een jaar geleden liet Blockbuster weten met Philips te onder handelen over de Super Club-winkels. De winkels passen niet meer binnen de activiteiten van Philips. Met de verkoop wordt het voormalige Super Club-imperium van de Belgische oprichter Maurits de Prins grotendeels ontmanteld. De Amerikaanse Super Club-vestigingen zijn volgens een woordvoerder van Philips winstgevend. De verliesgevende Euro pese tak van Super Club, bestaande uit de Belgische Super- Clubketen (320 winkels) en de overgenomen verkooppunten van Videoland in Nederland, worden niet verkocht. Shell-manager veroordeeld wegens fraude Londen - Twee voormalige directeuren van de Koninklijke/Shell Groep en het Britse metaalbedrijf AMEC zijn gisteren veroor deeld tot een gevangenisstraf van twaalf maanden wegens fraude met een contract voor de fabricage van oliebooruitrus- ting, bestemd voor het Britse gedeelte van de Noordzee. De veroordeelden, voormalig inkoopmanager Francis Hemsworth van Shell en John Napier van AMEC, gaven toe dat zij zich schuldig hebben gemaakt aan het betalen/accepteren van steekpenningen a raison van 213.000 pond (f 592.140). In ruil voor dit geld verstrekten Hemsworth en Napier vertrouwe lijke gegevens over een order van acht miljoen pond (ruim f 22 miljoen) voor materieel dat in 1990 en 1991 zou worden gebruikt voor boringen in het olieveld Gannet. Peugeot/Citroën fors in het rood Parijs - Het Franse autoconcern PSA, fabrikant van de merken Peugeot en Citroen, is voor het eerst sinds 1985 in de rode cijfers beland. Het bedrijf heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 1,2 miljard frank (f 359 miljoen). In de eerste helft van 1992 werd nog een winst behaald van 2,32 miljard frank (f 766 miljoen). De onderneming wijt de tegenvallende resultaten aan de 'onver wachte' afneming van de vraag naar auto's en de devaluatie van een aantal vooraanstaande valuta's ten opzichte van de Franse frank. Zonder deze spelbrekers zou er sprake zijn geweest van een kleine winst, aldus PSA. Nederlander in top Siemens Nixdorf München - Robert Felix Hoogstraten (49) is benoemd tot nieuwe bestuurder van het noodlijdende Duitse computerbedrijf Sie mens Nixdorf Informationssysteme (SN1). Hoogstraten kan bogen op een lange carrière in de automatiseringswereld. Bij SNI belandt Hoogstraten niet bepaald in een gespreid bedje. In het boekjaar 1991/92 leed de onderneming een verlies van 513 miljoen mark op een omzet van 13 miljard mark. In het op 30 september geëindigde boekjaar 1992/93 zal naar verwachting een ongeveer gelijk verlies worden geleden. Amsterdam - Het gebruik van de auto als vervoermid del om boodschappen te doen, neemt nog steeds toe. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Raad voor het Filiaal- en Grootwinkelbedrijf (Raad FGB) in vijf gemeenten - waaronder Breda en Geldrop - heeft laten uitvoeren. „Per jaar besteden klanten die met de auto komen circa 60 miljard gulden in winkels. Dat is de helft van de totale detailhan delsomzet", aldus de gisteren tij dens de jaarvergadering van de Raad FGB gepresenteerde on derzoeksresultaten. Uit het onderzoek blijkt dat de consument in veel gevallen 'vlucht' van de stadscentra naar winkelcentra in buitenwijken. Dit als gevolg van parkeerpro blemen en hoge parkeertarieven in de binnensteden, tegenover een overvloed aan gratis par keerplaatsen in de stedelijke pe riferie. Eén op de vijf consumenten gaat vaker dan een jaar geleden met de auto naar een aangrenzende gemeente om daar boodschap pen te doen, leert het onderzoek. Dat zuigt dus klanten uit de binnensteden weg. Voor zover de consument nog in binnenstad winkelt, doet hij dat een kwart minder dan een jaar geleden. Door Ronald Peters Zoeterwoude - Wat zeker is: over vier jaar is er een 'ander soort' Heineken. Niet het bier, maar de organisatie moet dan onder het motto 'Mensen maken Heineken' een volledige gedaantewisse ling ondergaan hebben. Wat, volgens de directie althans, ook zeker is: er verdwijnen 200 tot 400 arbeidsplaatsen, maar er vallen geen gedwongen ontsla gen. Onzeker blijft: wie gaat wat doen, welke functies veranderen, welke functies verdwijnen. 'Mensen maken Heineken' is een dynamisch proces waarvan de laatste détails pas de komende jaren vorm krijgen. Heineken, na het Amerikaanse Anheuser-Busch de grootste brouwer ter wereld, wil vooral een flexibele efficiënte onderne ming worden. Daarmee wordt ingehaakt op een organisatiet rend die al enkele jaren stevig voet aan de grond heeft. Begrippen die daarbij steevast opduiken zijn: flexibiliteit, effi ciëntie en effectiviteit. Flexibili teit: de onderneming moet snel op ontwikkelingen in de markt in kunnen spelen. Dus geen grote logge bureaucratische organisa tie meer met tijd- en energie verslindende lijnen van hoog naar laag in de hiërarchie. In plaats daarvan kleine business units, of eenheden, waar de ver antwoordelijkheden op een laag (ADVERTENTIE) foto anp niveau liggen en besluiten dus snel genomen kunnen worden. Efficiëntie: met zo min mogelijk kosten moet zoveel mogelijk ge daan worden. Kan het sneller, kan het beter? Maar ook de ver antwoordelijkheid voor het re sultaat verschuift daarmee. De directeur van de businessunit, of de leider van een eenheid, wordt persoonlijk 'afgerekend' op zijn of haar resultaat. Platter En al die maatregelen moeten nog effectief zijn ook. Dat wil zeggen, de kwaliteit van het pro dukt moet minimaal gelijk blij ven en liefst voortdurend verbe terd worden. Het project waar Heineken Ne derland nu onder het motto 'Mensen maken Heineken' mee gestart is, heeft het allemaal in zich. De organisatie wordt een stuk platter: beneden de directie van Heineken Nederland bevin den zich over enige tijd alleen nog de directies van de vijf op te richten units. Daarmee worden per contractperiode vaste af spraken gemaakt, waarmee ook de verantwoordelijkheid voor de resultaten op dit niveau komen te liggen. De businessunits bestaan voor namelijk uit taakteams waar weer eenzelfde verdeling te zien is: de teams krijgen de gelegen heid om zelf zoveel mogelijk hun wijze van werken inhoud te ge ven. Maar ook zij zijn verant woordelijk voor hun handelen. De persoonlijke verantwoorde lijkheid van de Heinekenwerk- nemers wordt dus groter. Voor die omschakeling van de werk wijze (een onderzoeksbureau omschreef Heineken nog niet zo lang geleden als 'log, bureaucra tisch en risicomijdend'), is een extra budget voor opleiding en training uitgetrokken. Maar niet alleen de opleidingen zijn van belang. Ook doet de brouwerij er alles aan om het voltallige personeel bij het be denken en uitvoeren van de ope ratie te betrekken. Wat dat betreft heeft Heineken ook het nodige geleerd van de reorganisatie die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. Toen werd een aantal maatregelen van bovenaf aan het personeel opgelegd en kreeg het bedrijf direct met een grote staking te maken. „Maar er is nog een reden voor het betrekken van het personeel bij deze verandering", zegt Wol- tjes. „Wij beschikken bij Heine ken over zo'n groot arsenaal aan kennis en ervaring, dat het doodzonde zou zijn om dat niet aan te spreken." Volgens Woltjes is er tijdens de voorbereiding van 'Mensen ma ken Heineken' voortdurend con tact geweest met de onderne mingsraad en de vakbonden. De bonden hebben echter met twee aspecten problemen. In de eerste plaats willen zij dat de werknemers die door de ver anderingen van een ploegen dienst naar dagdiensten verhui zen. voor de rest van hun jaren bij Heineken kunnen rekenen op de onregelmatigheidstoeslag die zij nu krijgen. Daarnaast willen de bonden regelmatig de kans krijgen om over uitbreiding van het 'sociaal raamwerk' te praten. Heineken wijst beide wensen af. Zoals gezegd zullen er, en de directie onderstreept dat voort durend met klem, geen gedwon gen ontslagen vallen. De banen die verdwijnen moeten volgens Heineken gezien worden in het licht van de reorganisaties die al enkele jaren aan de gang zijn. Daarbij neemt het aantal werk nemers, door natuurlijk verloop, jaarlijks al met honderd af. SMê shwwIMBMB9SR --

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5