Ziekenhuis blijft bron voor tv Twijfel a 'Weetgierigheid kinderen is prikkelend' Passie van i| als spannende solo 'P 1 Bijzondere missies in 'Made in Holland" UIT GIDS Series 4 Medisch Meesterschap' en 4Het Kinderziekenhuis' Turkije krijgt geroofde schat van Croesus terug ei DE STEM GIDS Succes VRIJDAG 8 OKTOBER 1993 Dl DE STEM Van onze verslaggever De zesdelige reeks 'Medisch Meesterschap' vormt de start van de RTL5-serie Five Reports, die plaats wil bieden aan de betere documentaires. In 'Medisch Mees terschap' draait het om Nederlandse topmedici. Presentatrice Vivian Boelen toont waartoe de beste zieken huizen van Nederland in staat zijn. Zo komt de eerste afleve ring vanavond uit het Dijkzigt Ziekenhuis in Rotterdam. Dit ziekenhuis geniet internatio nale faam door de wijze waarop bij ingewikkelde operaties meer dere specialisten samenwerken. Ze nemen als het ware allemaal een stukje van de ingreep voor hun rekening. Het Dijkzigt Ziekenhuis is ook bekend om de zogeheten cranio- faciale chirurgie. Daarbij gaat het om de correctie van meestal aangeboren afwijkingen aan de schedel en het aangezicht. Daar naast wordt het verwijderen van een moeilijk bereikbare tumor vlakbij de hersenstam getoond. De zware ingrepen waarbij nij ver wordt geboord en gezaagd, gaan gepaard met toelichtende zinnetjes van de specialisten als 'Het aardige van deze boor is dat hij stopt als hij door de schedel is' en 'Het is altijd kijken hoe het voorhoofd er weer in moet'. Reputatie De zesdelige reeks is een pro- dukt van René Stokvis, die op dit vlak een reputatie heeft op gebouwd, ondere andere met 'In gang Oost' (Tros), 'Chirurgen- werk' (Veronica) en 'Het Zieken huis' (EO). Aan zijn oevre voegt hij binnenkort 'Het Kinderzie kenhuis' toe, vanaf 16 oktober te zien bij de EO. In die laatstgenoemde serie schildert Stokvis een waarheids getrouw beeld van de mogelijk heden en de onmogelijkheden van de moderne kindergenees kunde. Het Rotterdamse Sophia- ziekenhuis liet een cameraploeg meekijken op de afdeling chirur gie, oncologie, infectieziekten, neurologie en prenatale diagnos tiek bij baby's met ernstige af wijkingen. „Het gaat om twee totaal ver schillende series", licht René Stokvis zijn produkties toe. „Medisch Meesterschap gaat over de grenzen van het medisch kunnen. En ook over de interna tionale samenwerking, weten schap en research. Tegelijk ma ken we duidelijk dat er niet voor elk probleem een oplossing is." „Het Kinderziekenhuis is veel minder technisch. Daar bepalen de kinderen wat er gebeurt. Ze worden met grote toewijding en geduld behandeld. Centrale ge dachte is of alles wat kan ook moet", vervolgt Stokvis. „We la ten zien hoe zorgvuldig er wordt omgesprongen met het maken van keuzes." De nieuwe serie 'Het Kinderziekenhuis' is vanaf volgende week zaterdag te zien bij de Evangelische Omroep. foto de stem De producent noemt de medi sche wereld een bron van infor matie, waarbij allerlei redactio nele invalshoeken te vinden zijn. „Die bron is voorlopig niet uit geput. Het is natuurlijk niet zo dat je zomaar met een camera een operatiekamer binnenstapt en gaat draaien; je moet er wel zorgvuldig mee omgaan." (Medisch Meesterschap, RTL5, 20.S5 uur) VERVOLG VAN GROTE GIDS 1 van Joke van Leeuwen, maar het heeft haar bepaald waardevolle elementen meegegeven. „Het leert je begaan te zijn met men- sewe'l n om jee heen en met wat er in de wereld Mijn vader was iemand van enerzijds-ander- zijds, nooit dwingend. Dat vind ik positief, ik heb er geen schuldgevoel aan over gehouden zoals dat bij anderen soms het geval is." Dankbaarheid Ze is al zO'n twintig jaar actief in Amnesty International, de laatste jaren als voorzitter van de afdeling Heerlen. Haar atelier op zolder wordt tijdelijk be woond door een familie uit Sera- jewo. „Alleen die verdomde dankbaarheid, hoepel toch op", gromt ze binnensmonds. En om op het christendom terug te ko men: „Ik vind dat dat veel mas- culiene trekjes heeft, die stonden me vroeger ook al niet aan. Dat Eva uit een rib van Adam zou zijn gemaakt, kon ik niet gelo ven toen ik er als kind bewust over nadacht. Alle mannen wor den toch uit vrouwen geboren." Haar tienjarige zoon Rutger heeft een aardje naar zijn moe der; hij is evenmin goedgelovig. Kortgeleden kwam hij thuis met de mededeling dat hij niets ge loofde van het verhaal over Adam en Eva. „Er staat niets in over dinosaurussen en die waren er toen echt al." Een voorbeeld van beginnend denken, heel se rieus en consequent. In al hun eenvoud kunnen kinderen op fi losofisch gebied wezenlijke vra gen stellen waarmee ze volwas senen voor schut zetten, vindt Joke van Leeuwen. „De weetgierigheid van kinderen is prikkelend en prettig om mee te maken. Op de middelbare school verdwijnt dat en hagen ze ongeïnteresseerd in de school banken. De bron voor het leven wordt al in de basisschooltijd gevormd. Wie later bioloog is gewoorden, verzamelde toen al schelpen of iets dergelijks." Beelden Woorden en beelden gaan bij Joke van Leeuwen gelijk op, dat ■is duidelijk te zien aan haar boeken. Het verhaal in woorden gaat met het grootste gemak over in een beeldverhaal. De ideeën voor die woorden en beelr den heeft ze altijd in voorraad, en ze raken nooit op, er komen makkelijk nieuwe bij. Zo heeft ze een paar wandelende takken in haar nieuwste boek Filomon en Baukis genoemd. Takken doen denken aan blaadjes en bomen. Toen Zeus op aarde ner- gen onderdak kon krijgen behal ve bij een oude man en een oude vrouw, mochten die twee als dank na hun dood verder leven als een eik en linde. In dat gegeven zitten weer zoveel aan knopingspunten, een andere schimmige wereld, de dood, het kerkhof, enzovoort. Al zijn de ideeën er wel altijd, dan nog vlot niet elk verhaal even snel, maar daar wordt Joke van Leeuwen niet zenuwachtig van. Tijdens het schrijven van een boek noteert ze in een apart schrift hoe het verloopt. „Als ik vastzit en mijn notities doorlees, zie ik dat ik er altijd weer uitge komen ben. Ik weet heel goed of een gedachte levensvatbaar is of niet. Een verhaal gaat altijd zijn eigen weggetje. Hoe dat door werkt, weet ik niet. Ik weet wel dat ik er niemand iets mee wil opleggen. Ik wil niet betweterig en uitleggerig zijn, ik wil eigen lijk helemaal niets met kuddes kindertjes te maken hebben. Uit eindelijk schrijf je voor je eigen plezier. Er zijn kinderboeken waarin volwassenen absoluut niet deugen, zo is het bij mij niet, maar de liefdevolle on macht van ouderen zit er wel in, daar ontkomt je niet aan." Later vertelt Van Leeuwen dat ze het gevoel heeft toe te zijn aan een sabbatical year, even bijtanken. Misschien dat ze dan tijd vindt om vrij werk te maken als het grote schilderij dat in de kamer hangt waar we zitten. Werken met dat brede gebaar, mist ze een beetje. „Het is fysiek een prettig gevoel, werken op zo'n groot doek, een beetje ach teruit lopen. Eigenlijk is dat ook theater." Succes maakt overmoedig. Al les wat aangeraakt wordt lijkt in goud te veranderen. De zelfkri tiek dooft. Een aardig idee uit het repetitielokaal komt onge wijzigd op de bühne. Het pu bliek vindt het toch prachtig. De bejubelde steracteur mag alles spelen, de recensenten hebben hem immers tot een dieu d'or verklaard. De regisseur zoekt niet langer naar een nieuwe aanpak of een specifieke interpretatie voor het nu onderhanden stuk, hij volgt zijn maniertje. Zoals hij met teksten omgaat, heeft immers het grootzegel van de kritiek gekregen. Het Zuidelijk Toneel lijdt onder het eigen succes. Vorig jaar kreeg de groep vrijwel alle theaterprijzen. Artistiek aanvoerder Van Hove is daardoor de roem naar het hoofd gestegen. Alles wat in zijn bol opkomt, denkt hij zo aan het publiek voor te mogen zetten. Een Hamlet van vier en een halfuur, integraal en inclusief alle dode stukken. Zelfs de geest van Hamiets vader is uit de mottenballekist gehaald. En werd er nog maar goed gespeeld. Niets daarvan. Willem Nijholt, Viviane de Muynck en Henk van Ulsen zijn als vanouds, maar Bart Siegers die bijna de hele avond op het toneel staat, is een gruwelijke ergernis. Ongetwijfeld een bruikbaar acteur met een lenig lichaam, maar ook met een uitspraak die aan de vulgariteit van het patronaats gebouw herinnert. Niets tegen accent, maar een acteur die niet meer in huis heeft dan in de keelholte gesmoorde of aan het verhemelte klevende klinkers is alleen geschikt voor het type van loonwerkers knecht. Een castingsdirecteur, en zo'n figuur was aangetrokken voor deze voorstelling, die dat niet hoort, heeft voor twee jaar hooi in zijn oren. En dan nog het enkele dansje. Een paar houten klazen die grote aftrekgebaren maken. Een vondst op internaatsniveau. Iets voor de artistieke leerling van 6 gym die met zijn regie de prefect en de onderkapelaan wil shockeren. Niets was het, deze Hamlet. Overschatting van het eigen talent en onderschatting van het kritische vermogen van het publiek. De toeschouwer begint na vijf kwartier te hopen op koffie, na twee uur zonder pauze af te tellen en zich na tien maal een kwartier af te vragen wat hij in deze tijd liever had willen doen. Na drie uur heeft hij uitgerekend dat hij intussen een perfecte tweede handsfiets bij elkaar had kunnen schnabbelen en bij het slotapplaus is hij ervan overtuigd dat zelfs vier en een halfuur slaap gezonder was geweest. Neem dan Opera Zuid. Een ensemble dat zich in het Nederlandse operaklimaat nog steeds moet bewijzen. Een voor ieder onbekend stuk l'Etoile van Emannuel Chabrier, ook geen naam waar de zalen vanzelf vol door stromen. Toch een succesvoorstelling. Een opera comique in de geest van Offenbach. Een eenvoudig strak decor, een simpele, maar adequate enscenering. Frisse stemmen met acteertalent, een enthousiaste beginnende dirigent, een aan hem gehoorzamend orkest en een koor, niet veel verder dan veredeld amateurniveau, dat laat zien waartoe een regisseur met ideeën en doorzettingsvermogen zo'n groep kan opzwepen. Een verademing. Met de deuntjes in het hoofd en op de lip verlaat het publiek de schouwburg. De naam van Chabrier en van Opera Zuid is gevestigd. Opera Zuid staat aan het begin, wil nog werken en moet de liefde van recensenten, publiek en schouwburgdirecteuren elke keer opnieuw proberen af te dwingen. Vandaar de inzet bij repertoirekeus en uitvoering. Opera Zuid staat midden in de concurrentieslag. Daarom speelvreugde, zelfkritiek en verdiend succes. Premier Tansu Ciller ook op jacht naar het Goud van Troje Door onze redacteur Hans Rooseboom Turkije heeft het eerste suc ces boeken in de strijd om een groot aantal historische kunstschatten terug te krij gen. Ankara is erin geslaagd een akkoord met het Metro politan Museum in New York te sluiten over de te ruggave van een collectie historische objecten die vanuit Turkije naar de Vere nigde Staten was gesmok keld. Het gaat om de collectie van 363 stukken uit de erfenis van de Lydische koning Croesus, die ooit gold als 'de rijkste man ter wereld'. Het akkoord tussen Turkije en het Amerikaanse museum zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere landen om hun ontvreemde nationale kunstvoorwerpen terug te ei sen. Volgens de Turkse minister van Cultuur, Fikri Saglar, zal Tur- kije's overwinning via culturele diplomatie 'alle landen aan moedigen om zich te verenigen in de strijd tegen artistieke en culturele roof'. Turkije's aan houdende inspanningen in de Amerikaanse gerechtshoven hebben het museum 'gedwon gen tot deze overeenkomst', al dus de bewindsman. De Croesus-schat behelst gave voorbeelden van Lydische, Per zische en Griekse kunst uit de zesde eeuw voor Christus, toen de legendarisch rijke koning Croesus aan de macht was in Lydië (een deel van het huidige West-Turkije). De collectie be vat kistjes van goud, zilver en brons, juwelen bezet met edel stenen en marmeren sfinxbeel- den. De verzameling zal zonodig eerst gerestaureerd worden en vervolgens tijdig het Archeolo gisch Museum van Istanbul be reiken om daar vanaf 22 okto ber voor het publiek tentoonge steld te worden. Een belangrij ke rol in de hele geschiedenis is gespeeld door de Turkse jour nalist Ozgen Acar, hoofdredac teur van het dagblad Cümhü- riyet. Het Archeologisch Museum in Istanbul herbergt honderden schatten, die de Turkse sultans uit hun uitgestrekte imperium bijeen hebben gegaard. Aangemoedigd door dit succes zijn de Turkse autoriteiten van plan hun pogingen voort te zet ten om andere kunstvoorwer pen terug te halen die in de loop der jaren uit Turkije zijn gestolen en zich nu in buiten landse musea bevinden. Zo ho pen zij Phrygische graftomben terug te krijgen van Zwitser land, Romeinse munten van Duitsland en beelden uit de Griekse Oudheid van de Vere nigde Staten. Een van de meest aansprekende voorbeelden is het volledig intacte Zeus-altaar uit Bergama (Pergamon), dat zich al sinds de vorige eeuw in Berlijn bevindt. De Turkse premier Tansu Ciller heeft tijdens een bezoek aan Moskou vorige maand het over leg geopend over de terugkeer van het beroemde Goud van Troje. Die goudschat was aan het eind van de vorige eeuw gevonden door de Duitse miljo nair, archeoloog en Troje- blootlegger Heinrich Schlie- mann en later illegaal naar Duitsland overgebracht. De collectie viel aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in handen van het oprukkende Rode Leger, dat het goud van Troje meenam naar de Sovjet- Unie. Daar bevindt zich de schat nog altijd, tegen de zin van de Turkse regering. Vol gens de laatste berichten zal de schat van Troje binnenkort ver huizen naar Istanbul - hoewel ook Athene er aanspraak op maakt. Istanbul Deze ontwikkeling kan zich overigens ook tegen Turkije zelf gaan keren. Turkije is in de loop van de geschiedenis ook niet vies geweest van het smok kelen en roven van kunstschat ten. In het midden van de vori ge eeuw, op het hoogtepunt van de macht en de gebiedsuitbrei ding van het Osmaanse Rijk, besloten de Sultans tot de bouw van het Archeologisch foto hans rooseboom Museum in Istanbul. In dat im mense museum, opgetrokken in Grieks-Romeinse klassieke stijl, sloegen de Osmaanse heersers alles op wat zij in hun uitgestrekte rijk aan gave oudheden hadden gevonden. Schatten uit het huidige Liba non, Syrië, Jordanië, Israël, Irak en Egypte - landen die allemaal onder de Turkse troon vielen - werden en masse naar de hoofdstad des rijks getrans porteerd, waar ze nu nog altijd te bewonderen zijn in het Ar cheologisch Museum. Hoogte punt is tussen haakjes de gave tombe van Alexander dq»Grote, gevonden in Tyrus (Libanon). Nu Turkije succes begint te krijgen in de strijd om kunst schatten terug te winnen, zou dit wel eens contraproductief kunnen werken. Want een aan tal landen in het Midden-Oos ten kan met recht de geroofde schatten opeisen die de Os maanse heersers zich in het .verleden hebben toegeëigend. Herman Brand in 'Travo! Dag mevrouw' Breda - Theater Achterom. 'Travo! Dag mevrouw'. Tekst en spel: Herman Brand. Regie: Ricardo Anemaet. Coproduk- tie van Bisprodukties en De Grootste Luxe na de Kleuren- teevee. Gezien op donderdag 7 oktober. Door Marjan Mes De geheime passie van een travestiet kreeg gisteravond spannend gestalte in de to neelsolo van Herman Brand, 'Travo! Dag mevrouw'. De acteur had zijn tekst zelf ge schreven en dat was goed te merken; het personage en diens woorden vielen volledig samen. Brands 'performance' en diens inleving in het bui tenissige karakter van zijn personage waren bovendien van een zelden voorkomende intensiteit. „Ik ben godverdomme net zo macho als jullie", beet hij zijn onzichtbare tegenstanders toe. „Nachtenlang lig ik te woelen met volle bepakking. Fantaseer de wildste vrijpartijen. Met mij is er niks aan de hand." Wat er wel aan de hand was met deze keurig getrouwde meneer mocht in vijftig minuten blijken. Als jongetje al heeft hij een on bedwingbare neiging om zich in zijn moeders kleren te hullen. Haar woede, afkeer en onbegrip worden zijn deel. Later is die afkeer nog groter bij zijn eigen vrouw: „wat wil je nou eigen lijk?; dat ik lesbisch word?" Het mag allemaal niet baten. Dat deden de strenge moraal van 'de padvinderij ('een gezonj geest in een gezond lichaam)' niet, noch de bijbelteksten een donderprekende domiu De obsessie voor damesklei en opschik is sterker dan al andere. Het grootste genot staat er juist uit om de verbi te tarten. Om gehuld in jarreti les en kant te genieten van schokkende effect op andei Om met pruik en op pumps je gerief te komen, liefst nog een vrouw ook. Want df 'travo' is beslist geen homo.jj als meneer zijn vijandige omgs ving niet zonder leedvernn; toevoegt. Het mooiste wat deze 'travo' overkomen, is niettemin dat echte kerel, een betonwerker bi] voorbeeld, hem probeert te vi sieren. En nog fantastischer het als hij op straat wordt gesproken als 'mevrouw'. Dat de grootste vervulling van zij diepste wensen. Om die behoei te bevredigen riskeert hij iedi mogelijke vernedering in hj openbaar. Herman Brand maakte van zij solo een ware hartekreet, ma: dan wel een vol zelfspot en inj nie. Hij hoefde zich er niet voor te verkleden om de onl dwingbare neiging van zijn tn| vestie zicht- en voelbaar te ken. Slechts een keer toonde zijn in panties gestoken ond« lijf, verder bewoog hij zich nie zonder geraffineerde koketter! in zijn zwarte mannenkostui Zijn dubbelzinnige blikken spn| ken boekdelen. Ricardo Anemat (vroeger danser bij het Dansa Collectief) had hem prachtig regisseerd. Van zevenhonderd Ne derlanders is bekend dat ze blijvende schade heb ben opgelopen bij het maken van een (rönt genfoto met contrast vloeistof. De vrees be staat dat veel meer men sen - tot enkele duizen den toe - zijn overgele verd aan deze 'ziekte van de pijn'. Na dodelijke on gevallen (1991) in zieken huizen te Haarlem, Den Bosch en Tilburg is de Nederlandse Vereniging Slachtoffers Medische Contrastmiddelen (NVSMC) opgericht. Die is momenteel bezig met het inrichten van regio nale steunpunten en het aanhalen van de banden met de Engelse zelfhulp groep 'Arachnoiditis' (hersenvliesontsteking) Belangrijkste streven: al le contrastmiddelen de wereld uit. Door Frits Stommels Of zoals producent Hans Slees- wijk vaststelt: „We kennen alle maal de Koeman-doelpunten in het Oranje-elftal, maar er zijn zonder dat we dat weten een heleboel Nederland die hoog scoren in het buitenland. En daar kunnen we ook best trots op zijn." Onder anderen de Nederlandse tuinarchitect met klanten in New York, de zangeres die de hoofdrol kreeg in een Weense musical, de autorestaurateur die voor Opel een antieke auto moest opknappen, of de scheepsarchitect die voor een Amerikaan het snelste mega- jacht ter wereld moest maken. De hoofdpersonen worden ge volgd bij het uitvoeren van hun opdrachten; tegelijk wordt het beroep en wat ermee samen hangt belicht. In elke aflevering staat een persoon centraal. De twaalfde aflevering is een terug- HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Jurassic Park. 19.30 en 22 u. Dave. 19.30 en 22 u. Sliver. 19.15 en 22 u. The fugitive. 19.30 u. Fixing the shadow. 22 u. Indecent proposal. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Guilty as sin. TERNEUZEN - Luxortheater 16.15 u. Jurassic Park. Harrison Ford speelt 'The Fugitive' Nederlanders met een 'bijzondere buitenlandse opdracht' zijl de hoofdrolspelers in de nieuwe twaalfdelige KRO-serJ 'Made in Holland'. Vanaf vandaag haalt presentator Rol Fruithof elke week een landgenoot voor het voetlicht, die ziel op een of andere manier in den vreemde verdienstelijk maakt blik: hoe ging het verder met o elf Nederlanders en wat had hu] succes voor gevolg? Vanavond bijt Bart Holland uil Bodegraven het spits af. Uil knapt antieke karretjes op val eigenaren die hem van heinde el verre weten te vinden. 'Made il Holland' bekijkt de restauratil van een Opel Admiral uit 1931 In zijn werkplaats, een voormal lig kerkgebouw, gaat Bart Holl land driftig aan de slag. Op hel moment van filmen heeft hij onl der meer ook een Rolls Rovcl onder handen, met een essen! houten chassis, dat 'verrukkelija verrot' was en helemaal nage-| maakt moest worden. Rob Fruithof volgt Bart op i voet. Hij probeert te doorgronl den waarom mensen dolverliefd! op hun old-timer kunnen zijnl „Er is echt liefde in het spel. E:| is duidelijk sprake van old-time-| ritis", constateert Rob. (Nederland 1, 20.26 uur) „Nu al weer negentien jaar werd van mij een vloeistofl maakt in het ziekenhuis vat lem, nodig in verband met derzoek aan de rug. Vanaf ment ben ik niet meer zon< geweest. Die zat overal, bekken, in de liezen, onde rug." De 66-jarige ex-verpleegkundige R Leeuwarden, secretaris van de Ne vereniging en zelf slachtoffer, ze zaalgenoten in het ziekenhuis e dachten dat hij dood zou gaan. „Zc was ik van dat spul. Toch ben ik en tijdens de ingreep kreeg ik als mijn slechte conditie een hartstik op de dag van vandaag kan ik begrijpen dat geen arts heeft gere het feit dat mijn ziek zijn te make een allergie voor deze vloeistof." Puite, die nog altijd aan het pro< werd uit het ziekenhuis ontslagen, situatie na de operatie zogenaa stoord was. „Maar iedereen kon zi hopeloos met me was gesteld. Mij pikte het dan ook niet. Die ken< voor de ingreep en hij zag wat er v overgebleven. Ik liep gebogen als man, wat ik aanvankelijk zelf gaten had, maar ik zag het in de de huizen waar ik langs liep. Toen goed tot me door hoe absurd de si Via acupunctuur is het later geh weer rechtop te krijgen." Hebben kinderen die kleine mensjes tekenen last van minderwaardig heidsgevoelens? En wijst het tekenen van grote fi guren op agressie? In het boek 'De psychologie van kindertekeningen' zetten Glyn Thomas en Angèle Silk oude en nieuwe theorieën op een rijtje. Door Mick Salet Rob Fruithof: van 'Waku Waku' naar 'Made in Holland' foto anp FILMS GOES -Grand Theater 19 en 21.45 u. Jurassic Park. 20 u. Hot shots 2. 20 u. Dragon. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.45 u. Jurassic Park. - Alhambra 2 19 en 21.45 u. The fugitive. - Alhambra 3 19 en 21.45 u. Sliver. - Alhambra 4 19 en 21.45 u. In the line of fire. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 18.45 en 21.30 u. The fugitive. 18.45 en 21.30 u. Jurassic Park. 18.45 en 21.30 u. In the line of fire. - Roxy 1 - 18.45 en 21.30 u. Sliver. - Roxy 2 - 19 u. Hot Shots 2. 21.30 u. Fixing the shadow. Kras. Met een brede beweging zet ie een lange lichtblauwe lijn op het papier. „De zee." Kras, kras. Met een rood potlood kriebelt ie er iets impressionistisch boven. „Een vlieger." Kras, kras, kras. Na elk kleurig krabbeltje kijkt ie even naar 't papier en vertelt dan wat ie getekend heeft. Een auto, een boom, een vliegtuig. Maar als z'n vader 'm vraagt een zonnetje boven de zee te teke nen, geeft ie het gelijk op. „Papa doet.',' De kunstenaar van tweeënhalf tekent net als de meeste van zijn leeftijdgenootjes. Met papiervre- tende passie. Kras, een levendige lijn, kriebel, een raar rondje, kladder, nog wat krassen en klaar is het kunstwerk. „Nou nieuwe maken." Het is met tekenen net als met lopen en lezen. Het ene kind leert het wat eerder dan het andere kind, maar uiteindelijk kunnen ze het allemaal. Het is dus niet precies aan te geven op welke leeftijd een kind een pop petje of een autootje moet kun nen tekenen, maar de ontwikke ling van het tekentalent is, van peuter tot puber, in grote lijnen gelijk. Krassen In het boek 'De psychologie van kindertekeningen' zetten Glvn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22