'Kijken en bekeken worden' 'Het a Chic Simple: boekjes om stijl uit te halen Grappig busje van Subaru Femina '93 in Ahoy' warm, druk en tijdrovend Tatjana Simic o Fransen komen met Vin de Pays als antwoord op nieuwe concurrentie 6Chiropractie is effectiever bij lage rugpijn9 'Overheid doet weinig aan vergroting veiligheid motorrijder5 DE STEM CONSUMENT Seat Córdoba Miljoenste Pajero Opel Corsa meest verkocht Mercedes Europese droomauto Ford mag 'Z' niet gebruiken Ex-Stasi-baas blijft in zijn eigen Duitsl DONDERDAG 7 OKTOBER 1993 D2 Door Jetty Ferwerda 'Alles kan!,' juichen mode tijdschriften en interieurbla den. Individualiteit, Persoon lijkheid, Intuïtie, schreeuwen de koppen. Nog nooit werd in zoveel fotore portages binnengekeken als nu. En nog nooit was het modebeeld zo'n mix en match als in 1993. Het lijkt een ongekende vrijheid, maar velen overvalt een vreemd soort paniek: wie ben ik en wat voor kleren en interieur passen daarbij? Maar vooral: wat zullen anderen daarvan denken? Want interieur en uiterlijk blijven toch het persoonlijke visitekaartje. Er lijkt behoefte te zijn aan spelregels: wat kies ik, hoe com bineer ik, waar moet ik op let ten, wat zijn de valkuilen en vooral hoe ga ik met kleding en interieur om? Bij de Britse uitge verij Thames Hudson zijn on langs twee boeken verschenen die inspelen op het probleem persoonlijke stijl: Chic Simple: Clothes en Chic Simple: Home. Het motto van beide uitgaven luidt: 'hoe meer je weet, hoe minder je nodig hebt'. In Chic Simple: Clothes geen wilde verhalen over trends en rages. Het boek behandelt de zogenaamde basisstukken van een garderobe, waarmee je er steeds anders uit kan zien door middel van onverwachte combi naties en styling. In het kort behandelt auteur Christa Worthington de mode historie: van de jaren twintig tot de jaren negentig. Opvallend is dat de meeste basistukken echte klassiekers zijn, die alle mode grillen hebben overleefd, zoals de trenchcoat, het kostuum, de jeans, de marineblauwe blazer en het T-shirt. Vervolgens ko men alle basics aan bod en de verschillende manieren om ze te combineren, van feestelijk tot casual, van avantgardistisch tot ballerig. Tussendoor geven be kende mode-ontwerpers hun vi sie op persoonlijke stijl. Het boek is doorspekt met grappige wetenswaardigheden op het ge bied van mode. Zo scheen bij voorbeeld Winston Churchill het liefst lichtroze zijden ondergoed te dragen. Chic Simple: Home draait om interieurs die tegemoet komen aan de persoonlijke wensen. De lezer leert anders te kijken naar ruimtes, design, basismeubel stukken en accessoires. Auteur Julie Iovine spoort de lezers aan vooral zelf het interieur te bepa len en niet bang te zijn al te uitgesproken keuzes te maken. Goed design is niet altijd exclu sief en duur, maar ook functio neel en heeft bovenal emotionele waarde. Iovine redeneert heel simpel: vloeren en muren geven het interieur structuur, meubels geven het karakter en de manier van leven bepaalt de inrichting. De prijs is niet belangrijk. Het enige waar men op moet letten is de balans in donker/licht, mas sief/beeldend, serieus/grappig. Tussendoor geven ontwerpers hun visie op wonen. Ook milieu bewust leven komt in een hoofd stuk aan bod. Beide uitgaven blinken uit in aparte vormgeving. De teksten zijn helder, hier en daar licht voetig en nooit belerend. Het creëeren van een persoonlijke stijl moet vooral leuk blijven. Beide inleidingen beweren niet voor niets dat het boeken zijn die leren lekker en toch bewust te leven in de jaren negentig. 'Chic Simple: Home' door Julie Iovine en 'Chic Simple: Clothes' door Christa Worthington wor den uitgegeven door Tha mes Hudson. In Nederland worden de boeken geïmporteerd door Nilsson Lamm. Prijs per stuk: 46,50. Verschillende soorten streep jes in overhemden, uit Chic Simple Clothes. Van onze verslaggeefster Rotterdam - Een bezoek aan de Femina '93 in de Rotterdamse Ahoy' bete kent wachten. Zeker wan neer je voor de openings tijd van elf uur 's morgens al aanwezig bent. De groepen scholieren, delega ties plattelandsvrouwen, pen sioengerechtigden en jonge ge zinnen maken de drukte enorm. Dan moet je wachten in de rij voor een kaartje. Vervolgens sta je te wachten in de rij voor de ingang. En van lang buiten staan, moet je naar het toilet. En dus lang wachten voor de w.c. Pas daarna kan onder begelei dende muziek van Radio Rijn mond het bezoek aan de 46e •najaarsconsumentenbeurs begin nen. Een enkele standhouder is na vijf dagen Femina al aardig hees. Anderen komen verdraaid helder over en blijken een micro foontje dp het revers te hebben. Weer anderen gaan nog verder. Zij gebruiken een dusdanig mi crofoonvolume dat bezoekers, drie gangen verder, informatie naar het hoofd geslingerd krij gen over het trimmen van hon den terwijl zij kijken naar een glasblazer. Folders „Van lekker rustig rondlopen is geen sprake," verzucht Giel Bur gers van het Economisch Ly ceum uit Nijmegen. Samen met zo'n zeventig medescholieren is hij vanwege een excursie op de consumentenbeurs. „Bijna zon der ophouden wil iemand een folder in je hand duwen of pro beren ze je aandacht te trekken met allerlei kreten," aldus de Even weg uit de drukte om meubeltjes te kijken. jongen. Giel en twee medestudenten hebben zich niet laten verleiden tot een aankoop. „Het is net als bij de waspoederreclames op de televisie," reageert Ingeborg Verbaten als de traditionele pen, deurmatten en sponzen ter sprake komen. „Ze bieden zoveel aan en zeggen zoveel, dat je niet weet wat je moet geloven," vindt ze. Klasgenoot Toon Bongers vindt het toch interessant om te zien huishoudspullen als zemen lap- hoe de standhouders hun best doen de produkten aan de man te brengen. „Verkopers blijven de bezoekers aanspreken omdat er altijd mensen tussen lopen die er vatbaar voor zijn, die geen nee kunnen zeggen." Menig be zoeker verliet inderdaad de Ahoy' met een super-absorbe- foto archief de stem rende doek of een nieuwe deur mat in de tas. Bankschroef Meneer Mak uit Krimpen aan de IJssel behoort niet tot deze groep bezoekers die naar zijn zeggen alleen de Femina bezoekt 'om te kijken en bekeken te worden'. Geleund tegen een pilaar in de entree bestudeert hij in diepe concentratie de catalogus. „Ik kom speciaal voor een metalen bankschroef die ik mijn schoon zoon cadeau wil geven en voor mezelf zoek ik gezondheidssan dalen met die rubberen dopjes. En ik ga even kijken bij de speciale doe-het-zelf-stands." Hij kwam samen met zijn vrouw naar Rotterdam maar mevrouw Mak heeft een algemenere inte resse en zoekt haar eigen weg door het Ahoy' doolhof. Meneer Mak houdt niet van rondneuzen: „Zaken waar ik me niet voor interesseer, bekijk ik snel in het voorbijlopen." Het valt hem ieder jaar weer op dat de beurs ontoegankelijk is voor mensen die een bepaald produkt zoeken. „Er zijn in to taal zes hallen. Bij de catalogus zit een plattegrond waarop alle standnummers genoteerd staan. De stands zelf weten de num mers echter goed verdekt op te hangen of hangen ze helemaal niet op. Meestal weet ik in vijf tien minuten wat ik wil zien. De rest van de middag heb ik nodig om deze stands ook daadwerke lijk te kunnen bezoeken," con cludeert de man uit Krimpen aan de IJssel. Naast de kooplui met de enigs zins opdringerige verkooptech nieken zijn er ook standhouders die rustig afwachten en de men sen rond laten kijken. Likkend langs een ijsje of met de catalo gus in de hand vindt de bezoeker altijd wel iets van zijn of haar gading. De consumentenbeurs Femina '93 in de Rotterdams Ahoy' is open tot en met zondag 10 oktober van 11.00 u. tot 17.00 u. en van 19.00 u. tot 22.30 u.. Zondag is de beurs geopend van 11.00 u. tot 17.00 u.. Hoewel Seat er in Barcelona financieel zeer belabberd voor staat, komt de VW-dochter te gen het einde van dit jaar met een sedan-versie van de Ibiza, de Córdoba. De auto komt on der het topmodel Toledo en boven de Ibiza. De prijs zal beginnen rond 27.000 gulden. De Córdoba zal uitgerust wor den met motoren met een in houd van 1.4, 1.6, 1.8 en 2.0 liter, terwijl ook een 1.9 turbo diesel beschikbaar komt. Mitsubishi heeft in Japan de miljoenste terreinauto van het type Pajero gebouwd. De pro- duktie van de Pajero startte in 1982. Alleen al in Japan wer den er 330.000 van verkocht. De terreinauto heeft in Euro pa een grote populariteit van wege het comfortabele rijge drag. De opvallende vormgeving van de kleinste Opel, de Corsa, blijkt aan te slaan: sinds het model in april van dit jaar geïntroduceerd werd, zijn er in Nederland al bijna 7000 afge zet. In een moeilijke automarkt ver kocht Opel in de maand augus tus 1869 nieuwe Corsa's. Daar mee was dat model de meestge- kochte auto van Nederland. Van de gebruikelijke nummer 1, de Opel Astra, werden er in augustus 1506 exemplaren ver kocht. Opel heeft momenteel drie modellen in de top vijf van de autoverkopen in Nederland: Astra 1, Vectra 3 en Corsa 5. Van onze verslaggever De kortste definitie van ruimte. Zo noemt Subaru zijn vernieuwde minibusje. Wat de verschijning van het autootje betreft: zo zijn er al meer geweest. Van Dai hatsu, Subaru zelf en Su zuki. Maar de nieuwe Su baru heeft weer andere ei genschappen. Het autootje is 3.53 meter lang en biedt plaats aan zes mensen. Een leuk busje voor een groot gezin dus, deze E-Wagon. En Subaru zelf heeft het over een betaalbaar alternatief voor de gewilde ruimteauto's en sta- Het nieuwe Subaruutje is een heel grappig mini-busje, waar zelfs zes personen goed in kunnen zitten. foto subaru tionwagons. Het wagentje wordt aangedre ven door een pittig driecilinder 1.2 liter motortje dat met 54 pk de achterwielen aandrijft. Het motortje ligt achter de kantel bare achterbumper. Het glasoppervlak rondom is enorm en de vierwielaangedreven E- Wagon Sun Roof heeft zelfs twee glazen zonnedaken, waar van er een over een lengte van meer dan zeventig centimeter elektrisch open kan. De banken zijn wel in te klappen en op te vouwen, maar niet te verwijde ren. Een bed is er wel van te maken. En de toegang via de brede schuifdeur is ruim. Uk Opvallend is het karretje zon der meer. Over de passieve vei ligheid kunnen tal van vragen gesteld worden. Het onderstel is comfortabel, het wagentje rijdt verdienstelijk,-maar zeker met zes personen aan boord dient de bestuurder omzichtig te werk te gaan. Uiteraard heeft het autootje een type goedkeuring voor het Neder landse verkeer. En ongevallen zijn nooit aantrekkelijk. Maar de botsveiligheid van deze nieuwe Japanse uk is op het oog wel heel erg twijfelachtig. Grappig is het autootje wel, praktisch ook en bovendien leuk uitgevoerd. De goedkoop ste uitvoering kost ƒ32.995,-. Met vierwielaandrijving en zonnedaken moet daar vijfdui zend gulden bovenop. Een Mercedes. Die staat boven aan het verlanglijstje met droomauto's van de gemiddelde Europeaan. In Portugal ligt dat nét even anders: daar wil het gros van de autogekken eerst een Ferrari. En als dat echt niet kan is een Mercedes goede tweede. Het autoverhuurbedrijf Europ- car doet regelmatig onderzoek naar de diepste gevoelens van haar doelgroep: de autorijden de Europeanen. In heel Europa zou 12 van de ruim zeven duizend ondervraagden niets liever willen dan een Mercedes. Vooral Duitsers en Spanjaar den zijn helemaal wild van het merk-met-de-ster. Nederlanders ook, al staat BMW ex aequo op de eerste plaats. Dan volgt Ferrari en opvallend genoeg is ook Volks wagen heel gewild. Fiat en Peugeot scoren met 2 procent van de stemmen laag Fiat heeft Ford de wacht aan gezegd de naam 'Zeta' niet meer te gebruiken. Binnenshuis doet bij Ford al jaren de naam Zeta de ronde als aanduiding voor de nieuwe generatie zes- tienkleps motoren. Die motoren worden in Merkenich bij Keu len geproduceerd. Fiat heeft de aanduiding Zeta (Grieks voor 'z') al jaren gele den gekocht en verbiedt Ford nu de naam te gebruiken. Ford heeft besloten de aandui ding voor de nieuwe motoren nu 'Zetec' te noemen. Door Hein Sluijter De Franse wijnwereld denkt een antwoord te hebben gevonden op het succes dat nieuwe wijnlanden buiten de EG hebben op de wereldmarkt en dat ten koste gaat van de export van Franse wijnen. De 'nieuwe concurrenten', zoals de Fransen hun belagers noemen, zijn vooral Chili, Argentinië, Australië, Californië, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika en Bulgarije. Verrassend genoeg hebben topmanagers in Frankrijk nu bedacht, dat het beste wapen waarmee de afkalving van de wijnuitvoer bestreden kan worden een relatief eenvoudi ge Vin de Pays moet zijn. Die moet dan wel kwalitatief uit steken boven zijn soortgeno ten zonder overigens de hoog ste kwalificatie, die van Ap pellation d'Origine Cöntrolée (AOC) te bereiken. En vooral moet die wijn ver vaardigd zijn uit slechts één enkel druiveras. De in de EG zo succesvolle wijnen van de 'nieuwe concurrenten' zijn dat namelijk bijna zonder uitzon dering ook. Er wordt vanuit gegaan dat deze eigenschap, gekoppeld aan een goede ver houding tussen prijs en kwali teit, die wijnen steeds gelief der maakt bij de consument. Wakker In feite zijn de Fransen nu goed wakker geschrokken, want de stagnatie in de uit voer zette aanvankelijk aarze lend en nauwelijks merkbaar in. De afgelopen drie jaar ech ter verloor Frankrijk elk jaar een procent van zijn aandeel op de wereldwijnmarkt. In 1992 werd een teloorgang van 2,9 procent in de uitgevoerde waarde geconstatateerd. Vol doende om met een stevige investering te trachten terug te winnen wat handig en slim was weggekaapt. Maar de manier waarop de tegenaanval wordt ingezet is op zijn zachst gezegd opmer kelijk. Want moet Frankrijk zijn be lagers te lijf met een Vin de Pays, die het imago heeft van 'gewoon'? Guy Geoffroy, directeur van het Office National Interpro- fessionnel des Vins in Parijs (ONIVINS, hetgeen zoveel be tekent als het Franse produkt- schap voor wijn) is de spreek buis van hen die het uitgevo geld hebben als hij beweert dat de plannen gebaseerd zijn op een gedegen onderzoek naar wat de conssument anno 1993 en de daarop volgende jaren wil. Die niet-Franse wijnen zijn voor de consument heel duide lijk herkenbaar omdat ze niet zoals vele hoogstaande Franse wijnen geperst zijn uit een melange van druiverassen (Chateaneuf-du-Pape 13 soor ten), maar uit één ras dat vermeld wordt op het etiket. Bekijk maar eens een wille keurige fles die van buiten de EG komt. Vrijwel altijd staat die ene druif er op vermeld. Een enkele keer twee. Het gaat dan in beide gevallen meestal maar om een beperkt aantal Franse soorten: Char- donnay en Sauvignon Blanc voor de witte wijn en Caber net Sauvignon, Merlot en Sy- rah voor de rode. Elk beleid van wijnen op basis van één enkele variëteit dient volgens het Franse wijnmanagement op deze vijf edele Franse wijn stoksoorten te berusten, waar ook ter wereld aangeplant. En zo kan het gebeuren, dat het uitgerekend Franse drui ven zijn waar de nieuwe wijn- landen de Fransen economisch mee om de oren slaan. Een man die de cepage-wijnen (wijnen uit één enkele drui- vesoort) helemaal ziet zitten, is Jean Marc Pottiez. Hij- is directeur van Skalli-Fortant de France, een als dynamisch bekend staand produktiebe- drijf in Sète in de Languedoc. Pays d'Oc Pottiez zegt heel beslist: „Alle wijnmarkten in de wereld ont wikkelen zich onverbiddelijk in de richting van de con sumptie van wijnen die uit één bepaalde wijnstokvariteit sa mengesteld zijn. Het zijn deze wijnen die ten grondslag lig gen aan het succes van de nieuwe concurrenten. En dus gaan we het hier ook doen". En met dat 'hier' bedoelt hij het Pays d'Oc, oftewel de enorme zuidelijke wijnstreek Languedoc-Roussillon, waar eenderde van de Franse wijn vandaan komt en waar uitste kende vakkennis bij boeren en producenten en verder kli maat en grond, alle mogelijk heden lijken te bieden om op grote schaal cepage-wijnen te verbouwen. De tijd zal leren of het Franse antwoord het juiste was. Van onze verslaggeefster Breda - Bij lage rugpijn is chiropractie effectiever en veiliger dan reguliere medische behandeling. Bovendien is het kostenbesparend. Dat constateert de Canadese onder zoeker prof. dr. P. Manga in een rapport dat hij schreef in opdracht van het Ministerie van Gezondheid in Ontario. Aan het zogenaamde Manga rapport werkten ook econo men mee. Zij menen dat er zeer veel bewijsmateriaal is voor de stelling dat chiroprac- tische behandeling beduidend minder kost dan medische be handeling; mogelijk tot vele honderden miljoenen per jaar. Evenals in Nederland is de chiropractie in Canada (nog) niet in het basis-gezondheids pakket opgenomen. In het Manga-rapport staat de aanbeveling om chiropracti- sche behandeling te integreren in het systeem van de gezond heidszorg en chiropractoren toe te laten tot de medische teams in de ziekenhuizen. Amsterdam (anp) - De motormarkt ontwikkelt zich vol gens drs. B. Bierens van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI-vereniging voorspoedig. On danks de figuurlijke tegenwind die de motorrijders op diverse terreinen ondervinden. Tegenwind die met name van de kant van de overheid komt Zo hekelde secretaris Bierens tijdens een persconferentie ter gelegenheid van de Motorrai eind oktober, de recente EG- beslissing om het maximale vermogen van motorfietsen te stellen op 100 PK. Volgens Bierens ontbreekt ieder gefun deerd onderzoek naar de rela tie tussen verkeersonveilig heid en de begrenzing van het vermogen van motorfietsen. De RAI-vereniging pleit voor een dergelijk onderzoek. De overheid doet zelf ook wei nig aan een vergroting van de veiligheid van motorrijders, vindt de RAI-vereniging. Zo is het voor motorrijders van groot belang om te worden gewaarschuwd voor steenslag op de weg en kunnen plotse ling eindigende geluidswallen windstoten veroorzaken die de motorrijder uit balans bren gen. Bierens noemt verder de geva ren van groeven die in de lengterinchting van de weg worden gefrased om regenwa ter af te voeren, gladde, ge vaarlijke pijlen die op de weg worden geplakt en het nieuwe model vangrail dat voor de motorrijder 'een levensgevaar lijk obstakel' zou vormen. Liefhebbers van paardekrach- ten op twee wielen kunnen van donderdag 28 tot en met zondag 31 oktober hun hart ophalen tijdens de MotoRai 93 in Amsterdam. Soms hoor ik Shakespes tv-journaal" Franz Marijnen, ton Tatjana Simic is vanaf grel vandaag, donderdag elke nu week op de buis te zien in de nieuwe, dertiende- Ki lige serie 'Flodder'. „De te z makers hebben mij als een laatste gebeld. Ze waren dan heel gelukkig dat ik ja hgt zei. Ik heb de rol van me dochter Kees door mijn opt: manier van spelen zo Een neergezet. Zolang de se- eve 1 x i -i i a l voo ne loopt zal ik het ka- ten rakter zo vasthouden. De me figuren blijven zoals in dat de eerste Flodderfilm, een beetje tekenfilm-ach- Zui tig." Ter laai Door Rein van Willigen js E haa „Door gebrek aan geld ben ik in na'. dit vak terecht gekomen", zegt em< Tatjana Simic. „Ik werkte voor hou een jaar als administratief mede- Net werkster bij de gemeente Rotter- ik dam. Facturen opbergen. Aan voo het eind kreeg ik ruzie met mijn jeu; vriend. Mijn moeder zat in Joe- Vad goslavië, dus daar had ik geen 0p steun aan. Een paar vriendinne- vra tjes wezen me op een Miss-ver- Voo kiezing. Een van de vereisten Ma: was dat er top-less opnamen Hul gemaakt werden. Ik voelde me aiCc Ni» zo opstandig, dat ik dacht: ik ga er toch niet dood van." Dat Tatjana de wedstrijd won, spreekt voor zich. De „Vroeger was ik een verlegen dat meisje", lacht ze. „Ik was door 3aar mijn korte koppie meer een jon- haa gen om te zien. In principe ben hui: ik een vrolijk iemand, maar ook Selr naïef. De laatste jaren ben ik 16e behoorlijk veranderd. In mijn Mij kleden, in het uitgaan. Ik heb kig niet langer het gevoel, dat ik me and moet bewijzen. Het liefst zit ik was thuis. Soms ga ik naar de bio- ster scoop, maar de kinderen laten je sl°t niet met rust. Dan gaan ook de niet ouderen omkijken. Die drukte er 0 maakt me verlegen." en zijn Uitstraling g'h' Tatjana Simic, zangeres, foto- zijn model en actrice is welbe- alcc spraakt. Haar donkerbruine is h ogen, omlijst door goudblond de j haar, hebben een sympathieke noe uitstraling. Haar aanwezige vee moeder luistert geduldig naar ze wat haar dochter te melden zek heeft. Ze mengt zich niet in het gesprek. Integendeel, moederlief ge steekt een sigaret op. „Een jaar of tien geleden, ik was 20, was ik De onbezorgd. Tot een goede kennis mef longkanker kreeg." Nee Tatjana onderbreekt het gesprek enkele seconden. „Ik heb die vrouw zien lijden. Dat verander- Jjie de mijn leven zo. Ik weet dat ver geld niets betekent. Geld kan de jeuj aardbol niet helpen. Ook die ver; vrouw niet. Ze teerde weg. Ro- ken vind ik niet lekker. Mijn sg manager heeft ervoor gezorgd, ge„ dat ik gezonder ben gaan eten; jjjy minder junkfood en meer verse VQg groente." De twee zware auto- Qe ongelukken, die Tatjana troffen, ^ez stipt ze niet aan. ^eti Wel haar afkomst. Ze werd ge- blij boren in de Kroatische stad Za- kan Documentaire over Kurt Ze Van onze rtv-redactie Kurt Zeiseweise is een kat in voormalige Stasi-chef voelt zich Duitsland waar hij niet voor gekoz» re met de toepasselijke titel 'Vreem Ikon vanavond vertoont, is Zeisewe en slat tie\ zijl gre ouc de Da mil teg uit In deze film van Rob Hof wordt de oude Stasi-baas geconfron teerd met enkele opposanten. Een jaar lang filmde Hof de maandelijkse ontmoetingen in de Bekenntnisgemeinde, een kerk in de Oostberlijnse wijk Treptow. Voor de val van De Muur was deze kerk een ontmoetingspunt van tegenstanders van het DDR- regime. De Stasi beschouwde de ze mensen als vijanden van het volk. Sinds 1984 voerde de Stasi de geheime operatie 'Dubbel Kruis' uit. Het was een strategisch op gezette operatie, die tot doel had om alle oppositionele activitei ten in de kerk te ondermijnen en stop te zetten. Rond en in de kerk had de geheime dienst een netwerk van vijftig verklikkers opgezet om belastende informa tie te verzamelen over alle kerk gangers. Een jaar na de einde van de DDR ontmoeten Kurt Zeiseweise eer liji bei me He onl ha< zoi afg jaa ge< sei der ber zijl (Ne

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20