DE STEM De wegbereider James Bond Consument koopt meer fietsen bij warenhuis Veel futuristsische snufjes van toen worden inmiddels echt toegepast De nieuwe rage: Amerikaans bier De Derde Wereld in een pakket bij de kerstboom Gemiddelde prijs rijwiel daalt Ski '94 vol met informatie over wintersport x 61 ■k -i:;\ biedt* u ét mogelijkheid om /aankoopgespreid ft betalen j behulp »o* de Comfort Cord Consument DONDERDAG 7 OKTOBER 1993 DEEL Van onze verslaggever De economisch moeilijke tijden zijn ook terug te vinden in de verkoopcijfers van fietsen in de eerste zes maanden van dit jaar. De gemiddelde prijs van een nieuwe fiets is gedaald van 799,- naar 750,- vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. daling profiteerde de jeugdfiets (8 procent) en de kleuterfiets (8 procent). Het aandeel van de ATB-achtigen bleef met 34 pro cent nagenoeg onveranderd. James Bond dendert deze we ken weer over het televisie scherm. De Avro herhaalt een deel van de oude Bond-films. Drie elementen komen in de films altijd terug: mooie vrou wen, karikaturale schurken en auto's. Snelle auto's, met veel snufjes. Door Rob van Ginneken De superspeurder is herkenbaar aan zijn automobiel. Vroeger al. Neem bij voorbeeld 'Wreker' John Steed, met zijn chique Engelse limousine. En de Ferrari Testarossa van Don Johnson in Miami Vice. Maar de meest bijzondere bolides komen zonder twijfel voor rekening van de bekendste geheim agent ter wereld: 007. Op één ding kun je in iedere Bond-film rekenen: de afdeling transport is altijd prima voor elkaar. Niets is te veel gevraagd voor de Bond-mobielen. In The Man With The Golden Gun (1974) demonstreert 007 met een AMC Hornet bijvoorbeeld een sprong met volle schroef over een rivier. Om de mannen van aartsrivaal Scaramanga even later alsnog te zien ontsnappen in een vlie gend automobiel. Want ook de schurken kunnen er wat van. Rookschermen, kogelvrije platen, vleu gels en ski's... we zijn het in de loop van de jaren bijna gewoon gaan vinden. Maar in The Spy Who Loved Me (1977) gingen de wenkbrauwen toch weer ver- baasd omhoog toen Bond na een duik in zee in de Lotus Esprit gewoon een periscoop naar buiten draaide en onder ivater verder ging. De superspeurder verplaatst zich bij voorkeur in peperdu re en vooral exclusieve automobielen, maar als het echt moet springt hij ook wel eens op een motorfiets. Maar dan wel één met een lanceerinrichting voor raketten. Reclame De autokosten moeten bij de Britse geheime dienst trouwens tamelijk hoog oplopen, want er wordt met de meeste auto's vrij slordig omgesprongen. Niet alleen op het witte doek, maar ook in werkelijkheid. De eerder genoemde Lo tus Esprit kon aan het eind van de film letterlijk met stoffer en blik bij elkaar geveegd worden. En dan maar hopen dat de opname niet over hoeft. Maar de autofabrieken hebben het er voor over. Want de films leveren onschatbare re clame op. Toch is Bond niet kieskeurig. In de loop der jaren reed hij in allerhande merken. De eerste grote achtervolging - Doctor No (1962) - vond plaats met een Sunbe am Alpine. En hij schroomde zelfs niet Japans te rijden: een Toyota 2000 GT in You Only Live Twice (1967). Of Ameri kaans: de geweldige nachtelijke achter volging van zijn Mustang Mach I door de complete politiemacht van Las Vegas behoort tot de klassiekers. Dat was in Diamonds Are Forever (1971). En wie herinnert zich niet A View To A Kill (1985) en de bijbehorende monster- tocht met een Renault 11? Trappen al, dwars door een vrachtwagen, dak eraf bij een duik onder een obstakel en uiteindelijk volledig in tweëen gebro ken op twee wielen verder. Een geheim agent laat zich niet afbluffen. Zelfs niet door Grace Jones aan een hang-glider. Aston Martin Maar er is één merk dat Bonds hart kennelijk heeft gestolen: Aston Martin. En dat zijn meteen ook zijn bekendste vervoermiddelen. Het roemruchte Brit se merk trad voor het eerst op in Goldfinger (1964). De Aston Martin DB5 was van alle gemakken voorzien: kogelvrij glas, de befaamde schietstoel, radar, machinegeweren, oliesproeiers en kraaiepoot-werpers. Het beviel ken nelijk goed, want in On Her Majesty's Secret Service (1969) bediende 007 zich van een Aston Martin DBF, zonder al te veel tierlantijnen. Immers, stijl telt ook. De laatste aanwinst van Bond was weer een Aston Martin. Een soort rijdend laboratorium op basis van de beelscho- ne Volante Convertible. In de Bond-film The Living Daylights (1987) zien we die auto eerst met het dak omlaag geklapt rondrijden. Dat was in werkelijkheid trouwens de privé auto van Aston Mar- De Aston Martin Volante van 007, een wagen boordevol futuristische snufjes. tin directeur Vicor Gauntlett. Even ge leend. Een rondleiding langs de Aston Martin Volante van 007. De carrosserie is ver stevigd en biedt extra bescherming. Achterop zit een beschermplaat, die met een druk op de knop omhoog komt. Ook het glas schrikt niet terug van een salvo met een machinegeweer. Het is kogelvrij. Zelfs de banden zijn bijzon der. Tijdens het rijden wordt de ban denspanning elektronisch gecontro leerd. Bond hoeft maar op een knopje te drukken en er komen kleine spikes uit de banden. De achterste kentekenplaat blijkt een raketmotor te verbergen. Je weet maar nooit wanneer je wat extra snelheid nodig hebt. En de zijskirts klappen dan omlaag. Als een soort skies. Tijdens een snelle achtervolging, heb je natuurlijk geen tijd om dat alles rustig te bedie nen. Daarom wordt alle belangrijke informatie tijdens het rijden op de voorruit geprojecteerd. Net als in een F16 straaljager. Werkelijkheid Niet bepaald alledaagse accessoires al lemaal. Hoewel? De tijd staat niet stil. Het zal wel even duren voor een Opel met raketmotoren en een lanceerinrich ting wordt uitgerust. Maar veel van die andere accessoires zijn inmiddels wer kelijkheid geworden. De zogenaamde heads up display wordt al in een paar Amerikaanse auto's geleverd. Informa tie als snelheid, toerental en de knip perlichten worden daarbij op de voor ruit geprojecteerd. Zodat je niet meer omlaag naar de meters hoeft te kijken. Ook automatisch bewegende skirts en spoilers bestaan al. Bij Porsche komt de 'taartschep' achterop vanzelf omhoog. En zakt onder de 80 kilometer weer omlaag. Laserstralen? Inmiddels zijn er auto's die zulke lasers of kleine sonar stralers gebruiken bij het parkeren. BMW bijvoorbeeld. Ze geven precies aan hoeveel ruimte je nog hebt. En het zal niet lang duren voor dezelfde tech niek ons helpt in een file automatisch de goede afstand te houden op voorgan gers. Speciale banden? Bestaan ook al. En Dunlop levert al een tijdje zo'n systeem om de bandenspanning onder het rijden te controleren. Gepantserd? Zelfs heel populaire automodellen bieden tegen woordig ongelooflijk veel bescherming. De techniek van 007 is misschien nog niet zo gek als het lijkt. Volgens een marktonderzoek, uitgevoerd in opdracht van on der meer RAI, BOVAG en Stich ting Fiets, groeide tegelijkertijd de vraag naar de duurdere fiets in de prijsklasse boven de dui zend gulden. Dit marktsegment steeg met 3 naar 29 procent. ~©e belangstelling van de consu ment voor een goedkopere fiets kwam voor een belangrijk deel ten goede aan de warenhuizen, die de fietsverkoop zagen stijgen van 4 naar 10 procent. De wa renhuizen hebben zich van ouds gespecialiseerd in de goedkopere fiets. De afzet via de vakhandel liep naar 80 procent. woordvoéredFVSffde Stich ting Fiets gelooft niet dat er sprake is van een structurele ontwikkeling. Het aandeel van de vakhandel schommelt de laatste tien jaar tussen de 80 en de 90 procent. Vergeleken met de omringende landen neemt de vakhandel in Nederland een zeer sterke positie in. Het totaal aantal verkochte fiet sen heeft niet te leiden gehad onder de economische recessie. Gedurende het eerste half jaar zijn 800.000 stuks geleverd. De meeste nieuwe fietsen worden traditioneel in deze periode aan geschaft. Aangenomen wordt dat de verkoop in 1993 het aantal in 1992 zal evenaren. Vorig jaar zijn in Nederland 1,3 miljoen nieuwe fietsen gekocht. De populariteit van de toerfiets toont een lichte teruggang van 42 naar 36 procent. Van deze Snowboarden wordt snel populair, vooral onder jongeren. Toch blijft al pineskiën onbetwist de populairste wintersport. Dat blijkt uit het dikke ANWB-wintersportma gazine Ski'94. Daarin verder de traditione le ski-test (ook kinderski's zijn getest), verhalen over technische vernieuwingen bij alpine- en langlaufski's, ski-vrije ski-dorpen, auto rijden in de sneeuw, ski- gymnastiek, veiligheid op de pistes, indoorskiën, ski brillen en ski-mode. Ook worden bekende winter sportplaatsen en -gebieden besproken. Amerika krijgt dit jaar extra aandacht, maar ook over de ontwikke lingen in Oost-Europa wordt geschreven. Het informatieve magazine Ski'94 verschijnt vandaag; het is voor vijftien gulden te koop in ANWB-kantoren en de boekhandel. Door Jetty Ferwerda Het was toch elk jaar opnieuw spannend als pa het kerstpak ket zo vlak voor de feestdagen mee naar huis nam. En toch ook altijd weer teleurstellend: chocolaatjes, een fles 'azijn'wijn, ingeblikte haricots verts, slappe knabbelzoutjes en altijd een onduidelijk prulletje ter lering en vermaak. Maar tijden veranderen. Over consumptie en geldsmijterij zijn uit, bewuster leven in. Dus wordt het dit jaar een kerstpak ket uit de Wereldwinkel, van de Novib of van Natuurmonumen ten. Zo'n 31.000 kerstpaketten ver lieten vorig jaar de Novib. Ruim 320 bedrijven hadden gekozen voor een van de tien standaard dozen vol verantwoorde produk- ten. Personeel van de Voedings bond FNV, de bedrijfsgezond heidsdienst van Fokker, de Bo dyshop en het Museon werden verwend met Tanzania Goud- merk koffie, Cashewpasta uit Bolivia, kruiden uit Sri Lanka, rode wijn uit Algerije, rietsuiker uit Costa Rica en chocolade uit de Filipijnen. Zo'n pakket is pas echt een verrassing, want de smaak van ver is niet overal bekend. De Novib koopt de artikelen rechtstreeks van de producenten in de Derde Wereld. Op deze manier kunnen de mensen een redelijk inkomen verdienen en op de lange termijn hun levens omstandigheden verbeteren. De Novib-organisatie biedt meer dan alleen etenswaren. In een heuse postordergids, met Caroli ne Tensen op de cover, staan ook sieraden, textiel, speelgoed en andere gebruiksartikelen. Arti kelen die eveneens geschikt zijn voor in een kerstpakket. Janneke Brinkman Ook Natuurmonumenten duikt in de kerstpakettenmarkt en komt met sfeervolle en verant woorde cadeaus. Zoals het 'nar tuurlijke' kerstpakket met ho- ningthee, honingsnoepjes, ho- ningdropjes, honingpotjes met kaars, honingrozijnenkoek en gelukkig ook bosbessenjam, stroopwafels en de onvermijde lijke fles wijn. Maar een verjaar dagskalender en briefpapier van niemand minder dan Janneke Brinkman-Salentijn is natuur lijk ook énig. De familie Brink man zelf zal er niet beter van worden, want de opbrengst gaat naar een begrazingsproject van Natuurmonumenten met Schotse Hooglanders. Alternatieven zijn fietspaketten, stropdassen, rug zakken of een kompas. Ideëele instellingen hebben dui delijk de merchandising ontdekt. Begon het voorzichtig met agen da's, posters en speldjes; nu wordt de consument overspoeld met T-shirts, tassen, spelletjes, knuffeldieren en horloges. Je kan het zo gek niet bedenken, of het is er. Maar wel mét opdruk. Het is geven aan het goede doel vanuit de luie stoel. Door Johan van Grinsven Gouden tip voor snobistische en modegevoelige bierdrin kers. Gezien worden met een Belgische biertje is funest voor hun imago. Op zijn minst bestellen zij noncha lant een Bud of een Corona, want Amerikaanse bieren zijn in. Dit is de bestelling hors categorieeen Zima (of wel Coors) Clear Malt of een Miller's Clear Beer. Dat moet zelfs een barman bin nen de Amsterdamse grach tengordel voor onoverkome lijke problemen stellen. Het is het nieuwste van het nieuwste in Amerika, en het drijft mee op de golf van gezond en natuurlijk leven. Het zijn kraanwaterheldere, doorzichti ge bieren. Ze ogen als licht badschuim of 7-Up met een druppel bier; pseudobiertjes zo als ze vroeger op familiefeestjes werden geschonken aan bijna- pubers en bejaarde tantes die eens wat anders wilden dan het eeuwige advocaatje met slag room. Afwachten De importeur van Coors bier in Nederland, Forgo Interconti nental Trading in Poortugaal, heeft alleen nog maar gehoord van de nieuwe variant. „We wachten nog even af wat het doet in Amerika voor we het gaan importeren. Amerikanen zijn heel sterk in het kweken van een leuk imago voor hun produkten, maar de Ameri kaanse bieren kunnen niet tip pen aan de onze. Zelfs geïmpor teerde Spaanse en Australische bieren zijn vele malen beter." Omdat de concurrent nooit mag slapen, heeft bierbrouwer Bava ria al enkele 'monsters' (alco holpercentage 4,7%) van dit nieuwe bier in huis. Woordvoer der Rien Coolen: „Wij denken er niet aan om een soortgelijk bier op de markt te brengen. Ik zie de Nederlandse bierdrinker dit bier niet drinken." Om er fijn tjes maar dodelijk aan toe te voegen: „West-Europa heeft een échte biercultuur. En andere bierdrinkers. Hier is een pils ook een produkt met een eeu wenoude traditie. In de Vere nigde Staten worden steeds weer nieuwe produkten uitge bracht. Recent waren het de light bieren. Maar dat soort nieuwe produkten werkt in Ne derland niet". En hoe zit het dan met het alcoholvrij bier? Bavaria is marktleider in dit segment. „Laten we eerlijk zijn, zelfs alcoholvrij bier moet zich nog bewijzen in de tijd. Wie zegt dat dat over tien of dertig jaar nog bestaat?" Scpetisch Arthur van der Linden van Het Bierblad, gesponsord door Hei- neken, is bij voorbaat sceptisch. „Weer zo'n yuppenbier. Ameri kaanse bieren maken in Neder land toch niet veel kans. Zij kennen niet de mooie bieren die wij maken. Daarom zijn Heine- ken, Grolsch en Brand daar ook zo populair." Een woordvoerder van De Kik- vorsch in Deest, importeur van vele buitenlandse bieren, is ook al bescheiden over de mogelijk heden van de clear beers. „Wij importeren het Amerikaanse Budweiser, maar dat is hier niet echt succesvol. Het gaat in Ne derland maar om een markt aandeel van hoogstens zo'n 0,03%, een paar duizend hecto liter. Maar het is trendy om Amerikaans bier te drinken. Dat komt door de sfeer er om heen, de neonreclames, het li- moentje dat in de hals van een Corona-fles wordt gestoken voor het wordt geserveerd. Leuk voor mensen die willen opvallen in de disco. Dan ben je toch weer het heertje als je met zo'n flesje Corona rondloopt." Bier van over de grote plas: helder als kraanwater en vooral trendy. FOTO DE STEM DICK DE BOER hhhhbhhh miMm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19