Week ?nd Sch; 'Ge< De ii de 6 Bent u happy? DE STEM In de wervelwind van vrede die door het Midden-Oosten stormt, blijft de Hezbollah onwrikbaar overeind. Onverzoenlijk zijn deze fundamentalisten, die nog de enigen zijn die daadwerkelijk tegen Israël vechten. Maar niet alléén tegen Israël, ook anderen in de Arabische wereld zullen er van lusten. DE STEM 'Wij bezorgen het Israëlische leger bijna iedere dag een hoop koppijn' Fundamentalisten in Libanon willen van geen compromis weten De Fransen wonen, in vergelij king met onze eigen planolo gisch perfect opgeruimde kleibak, in een gezegend land. Zijn ze daar gelukkiger dan wij hier? Le Nou- vel Observateur, een krant met vrij zware intellectuele bagage, heeft een opinie-onderzoek inge steld waaruit zou blijken dat 88 procent van de bevolking content is. Zijn ze echt blij, of slechts tevreden over het feit dat ze niet werkloos zijn of nog niet getrof fen door AIDS, of geen hinder ondervinden van de bloedarmoe de van de franc? De hele maand augustus zijn er in Frankrijk, onder meer in het blad Liberation, brede discussies ge voerd door apostelen van het geluk in Frankrijk. Een van hen, Jean-Michel Cousteau, zoon van de oceanograaf Jacques, heeft al een speciale wetenschap, de We tenschap der Blijdschap, voorge steld, waarin vreugdologen alle aspecten van geluk, tevredenheid en blijdschap onder de loep kun nen nemen. En een groep Parijse neurologen meent zelfs een meetinstrument te hebben gevonden voor het in kaart brengen van geluksgevoe- lens. Met thermografie denken deze geleerden veranderingen in de hersenen te kunnen meten die door bonheur worden veroor zaakt. Mooi. Maar waar hebben die ge leerden het eigenlijk over? Zijn contente mensen ook steevast happy? Zijn blije mensen con tent? Wie kent niet de hartver scheurende uitspraak van de naar Amerika geëmigreerde Duitse Jood, die, gevraagd of hij happy was, antwoordde: 'Ich bin happy, aber glücklich bin ich nicht...' Wat bedoelen ze in de Amerikaanse Grondwet precies met 'the purs uit of happiness'? Is dat het blind najagen van geluk of slechts het streven naar een min of meer permanente staat van tevreden heid? Definities zijn moeilijk te bouwen. De Verenigde Naties hebben ooit een poging aangewend en meen den dat voor 'happiness' twaalf zaken noodzakelijk waren, waar onder een radio, een fiets, en een set eetgereedshappen per gezin. Dat kan nauwelijks de 'happiness' zijn waar ze het in de Ame- rickaanse Grondwet over hebben. We weten dus niet precies waar we het over hebben en, tot over maat van ramp, de peilingen deu gen niet. Zei Le Nouvel Observa teur niet dat 88 procent van de Fransen content was? De organisatie van George Gallup berekende een jaar geleden dat de Fransen tot de ongelukkigste mensen van Europa behoren. Driekwart van de Fransen was bovendien een stuk ongelukkiger dan tien jaar eerder en 60 procent voorzag dat de toestand eerder slechter dan beter zou worden. Juist! Zo ken ik de Fransen al sedert jaar en dag: wat knorrig, pessimistisch, de goudfranken strelend en klagend over de lever en de regering. Ze zijn nooit blij. Tweederde van de Fransen leeft in de knagende zekerheid dat veel mensen elders in de wereld ge lukkiger zijn dan zij en dat de kans niet gering is dat deze goudvin ken in Duitsland wonen. Een der de van de Duitsers zegt 'zeer gelukkig' te zijn. De vraag is ook hier natuurlijk: met wat? Met Wein, Weib und Gesang? Met hard werk? Met een radio, een fiets en vork en mes? U zult denken dat de Italianen zeer happy zijn, maar ze behoren tot de ongelukkigste volkeren van Europa. Ze plegen nog wel de minste zelfmoorden, maar ze kun nen eenzaamheid maar nauwe lijks verdragen. In Nederland, De nemarken en de Verenigde Staten wonen respectievelijk 47, 44 en 40 procent van de personen bo ven de 65 jaar alleen, in Italië is dat nog maar 19 procent. Van de Russen wordt gezegd dat ze nooit happy zijn en dat bij hen slechts metingen van de graad van misère mogelijk zijn. En wij, dat vreedzame volk achter de blanke top der duinen en in het bronsgroen eikenhout? We kla gen, maar we zijn erg tevreden, schoon niet helemaal content. We zijn happy, maar zelden blij. We hebben het goed. Door Rogier Slop De kustweg tussen Bei roet en Saida is een al eeuwenlang betreden pad. Ingeklemd tussen de bergen van Liba non en de schuimende Middelandse Zee slingert de weg zich langs de rotsige kust. Het is altijd een route geweest van groot belang. Eens trokken de han delskaravanen van de Phoeniciërs langs deze weg naar de havenstad Sidon, zoals zij het huidige Saida noemden. Maar de weg is meer dan dat: als je ooit het begrip 'oor logspad' letterlijk wilt nemen, moet je hier zijn. In het grijze verleden rukten de Macedonische Phalanxen van Alexander de Grote via deze weg op; Romeinse legioenen mar cheerden over dezelfde weg van Tripoli naar Sidon. In een recenter verleden raasden de Israëlische tanks richting Beiroet in de ver woestende invasie van 1982. Iets ten zuiden van Saida gaat de weg de bergen in. Na alle bloedhete controle-punten, de tanks, en het gezeur lijkt nu een periode van verademing in te treden. Maar de vredige schijn bedriegt. Hier wordt de laatste open oorlog in het Midden-Oosten uitgevoch ten. Dit is 'Hezbollah-land'. De shi'iten van Hezbollah (letterlijk: Partij van God) organiseren van hieruit onvermoeibare guerrilla- aanvallen op de stellingen van het Israëlische leger en de door Israël betaalde militie, die zich het 'Zuid- libanese Leger' (SLA, South Liba nese Army) noemt. Deze SLA heeft een christen als commandant. Maar zijn manschap pen zijn voor meer dan zestig pro cent shi'iten. De laatste tijd wordt dat wat minder. Ook de SLA- shi'iten worden bang voor de Hez bollah, de SLA moet nu al strijders uit het christelijke Oost-Beiroet importeren voor het in plaatselijke omstandigheden verbijsterende be drag van 1000 dollar per maand. Maar binnen de militie zijn de shi'iten nog steeds in de meerder heid. En zij vooral worden belaagd door hun geloofsgenoten van de Hezbollah. Want de Hezbollah wil van geen compromis weten, hun broeders aan de andere kant van de linies zijn gewoonweg collaborateurs. En daarvoor geldt maar één straf: de dood. Net zo min als de SLA een 'christe lijke' militie is, kan de Hezbollah zeggen dat het een puur shi'itische beweging is. Zeker de laatste maanden zijn er nogal wat Pales- tijnen in de gelederen opgenomen. Zij hebben in hun lange oorlogen alleen maar geleerd om te vechten, en de in financiële moeilijkheden verkerende PLO kan en wil ze niet langer betalen. Geld is en blijft een sleutelbegrip in Zuid-Libanon. Shi'iten van de SLA zijn bereid hun broeders te vermoorden omdat ze geld krijgen van Israël. De ontwortelde Pales- tijnen krijgen van de Hezbollah Iraans geld, in ruimere hoeveelhe den dan ze ooit van de PLO kregen. Him bloedige handwerk is goed, de enige concessie die ze moeten doen is de 'zwarte-kousen'-achtige ideo logie van de Hezbollah omarmen. Maar de leiders van Hezbollah denken verder dan alleen maar zoiets aards en vulgairs als geld. In hun optiek gaat het niet alleen om Israël. Het gaat deze gedreven shi'iten om een hele nieuwe werel dorde, waarmee die van Washing ton bitter weinig van doen heeft. tn de romantische, glooiende bergen woedt een kille strijd op leven en dood. Het is een etterende wond die maar niet wil genezen. En soms komt er een grotere uitbarsting, zoals in de laatste week van juli. De 'Zeven daagse Oorlog' zoals het hier wordt genoemd, barstte los. Vanuit de 'veiligheidszone', het stuk van Zuid-Libanon dat door Israël wordt bezet, ontbrandden de vuur monden van de Israëlische artille rie. Israëlische straaljagers en en helikopters bestookten methodisch de dorpen, en veegden de overvolle wegen schoon. Meer dan 450.000 Gemaskerde Hezbollah-leden demonstreren in Beiroet. Nu de vrede door het Midden-Oosten raast, lijken zij de enigen te zijn die nog daadwerkelijk tegen Israël vechten, fotoepa De onwrikbare Hezbollah Libanezen sloegen op de vlucht naar het veilige noorden. De bedoeling van de Israëliërs was duidelijk: er moest voor eens en altijd een einde worden gemaakt aan de bloedzuigerige acties van de Hezbollah. Openlijk gaven Israëli sche leiders toe dat de vluchtelin genstroom opzettelijk was veroor zaakt. Iedereen die in Zuid-Liba non achterbleef, werd beschouwd als Hezbollah-lid, in feite vrij wild voor de Israëlische F-16's. De Israëlische schoonmaakactie heeft uiteindelijk bitter weinig ef fect gehad. De Hezbollah-aanhan- gers, de meest verbeten vijanden die de joodse staat nu heeft, heb ben hun doden geteld en zijn ver volgens weer over gegaan tot de orde van de dag: de strijd aan de randen van de veiligheidszone. Langzaam maar zeker zuigt de meedogenloze guerrilla-oorlog al het leven weg uit de idyllische bergen van Zuid-Libanon. „Een guerrilla-oorlog is net als de jacht op vogeltjes," zegt Hadj Madjid fijntjes. „Soms ga je op jacht en kom je met veertig vogels terug, soms met niets. Je kunt geen plan opzetten; alles gaat van dag tot dag. Maar al je al die kleine dingetjes bij elkaar voegt, kom je maar tot één conclusie: wij gaan het langzaam maar zeker winnen." De Hadj - de respectvolle naam wil zeggen dat hij de belangrijke pel grimstocht naar Mekka en Medina heeft volbracht - spreekt in een koel huis in het dorpje Djibsjit, slechts enkele kilometers verwij derd van de Israëlische stellingen. Hij is een van de topleiders van Hezbollah, en hij houdt er dan ook terdege rekening mee dat er ergens een kogel is waar zijn naam op staat. Vooral de Israëlische Mossad heeft in dit gebied een naam opge bouwd als het gaat om politieke moorden. Hadj Madjid blijft er koeltjes onder. Als hij sterft, gaat hij als martelaar naar het paradijs, zo is zijn rotsvaste overtuiging. Hezbollah-strijders nemen Israëlische stellingen onder vuur in het grensgebied tussen Libanon en Israël. FOTO EPA Djibsjit heeft eind juli de volle 1 gekregen. Zelfs de begraafplaats, waar het graf van een zeer vereerde iman ligt, werd sluw getroffen door vijf bommen. Maar opvallend ge noeg draaien hier de cementmolens volop. Men herbouwt in een tempo dat de rest van het aan flarden geschoten Libanon niet kan evena ren. Zo verwonderlijk is deze acti viteit echter ook weer niet. Hezbol lah is de grote bouwmeester, en Hezbollah krijgt de Iraanse olie dollars nu eenmaal met pakken tegelijk toegeworpen. Op een heuveltop, een eind verder op, wappert trots de vlag met de davidster. „Daar zitten de Israë liërs," grinnikt Ali, die met een brede glimlach zijn ruige baard splijt en tegelijkertijd een ruïne van een gebit laat zien. „Maar ook de SLA zit er. Die lui zijn nou eenmaal angsthazen. Ze gaan liever op de schoot van de Israëliërs zit ten dan dat ze zelf wat doen. En ze hebben gelijk. Als SLA'ers op zich zelf zijn, knallen we ze af als konijnen. Gisteren hadden we er nog vier te pakken. En morgen of misschien overmorgen gaan we het weer proberen." Teder streelt hij zijn kalasKnikov. Hoewel volgens de nu geldende 'vrede' iedere militie in Libanon haar wapens had moeten inleveren, staat de Hezbollah wat dat betreft binten de wet. „De wapens moes ten allemaal naar het officiële Li banese leger," zegt een westerse waarnemer in Beiroet. „Maar het probleem is dat er te weinig chris tenen in dat leger zitten. Die kopen hun dienstplicht af voor duizend dollar, en dan gaat een shi'itische arme sloeber in hun plaats. Maar diezelfde shi'itische soldaat laat het wel uil zijn hoofd om zijn geloofsgenoten van de Hezbollah met dwang te ontwapenen. Dus loopt de Hezbollah nog altijd flui tend rond, tot op de tanden gewa pend. En de smoes is dan dat zoiets nodig voor de strijd tegen de 'Zio nistische agressie'." Het is meer dan dat. Hadj Madjid, een man met enorm veel gezag bij de Hezbollahstrijders in Djibsjit, geeft het overduidelijk aan. Hij is het tegendeel van de bebaarde op gewonden standjes die via de tv- camera's meestal het beeld van shi'iten in het algemeen en de Hez bollah in het bijzonder bepalen. Rustig en beschaafd nippend van zijn koffie filosofeert hij over het lot van 'de onderdrukten', een shi'itisch woord bij uitstek. In tegenstelling tot de soennitische moslims, de meerderheid in de Arabische wereld voor wie de ge loofsbeleving afgesloten is met de Koran, hebben shi'iten een zekere heilsverwachting. Op een dag zal de Verborgen Iman opstaan, en dan zal de hele zaak uiteindelijk toch nog in kannen en kruiken komen. Dit glanzende toekomstbeeld heeft door de eeuwen heen een enorme aantrekkingskracht gehad op de allerarmsten. Het biedt, net als het geloof in de Messias, een denkbeel dige uitweg. Eens, ooit eens zal het beter worden. Allerarmsten zijn er te over in het door oorlog aan stukken gescheur de Zuid-Libanon. „Onze strijd gaat niet alleen tegen Israël," zegt de Hadj in vloeiend en uiterst ver zorgd Engels. „Onze strijd heeft te maken met de strijd tussen onder drukkers en onderdrukten. En al leen de islam, die als kernwoord 'rechtvaardigheid' heeft, kan ons daarbij helpen." „Om die rechtvaardigheid te berei ken, moeten we alles doen. Onze aanvallen op Israël staan niet op zich. We willen een algemene rechtvaardigheid voor alle onder- drukte mensen. En daar zijn op dit moment ook de Arabische leiders, die beweren dat ze oprechte mos lims zijn, niet toe in staat. En die Arabische leiders zijn net zo goed dictators als de Israëliërs, en dus moeten ze bestreden worden." Hadj Madjid heeft al snel een voor beeld bij de hand. Op 13 septem ber, de dag van Het Akkoord, opende het Libanese regeringsleger het vuur op een officieel verboden shi'itische demonstratie in Beiroet. Er vielen negen doden en meer dan dertig mensen raakten gewond. „De demonstranten waren gewoon mensen die hun mening wilden uiten. Tot voor kort kón dat in Libanon, in tegenstelling tot in veel Arabische landen. Maar nu begin nen ze direct te schieten. Net zoals in Egypte, Israël, Jordanië en Sy rië. Het betekent dat de regerings leiders hier knap wanhopig zijn en alleen maar Amerika achterna lo pen. Want ze weten dat de dag zal komen dat wij ze uit het zadel wippen. De mening van mensen kun je nu eenmaal niet veranderen met Ml6-geweren." In de ogen van de Hezbollah deugen de huidige machtheb bers in de Arabische wereld gewoon niet. De Hadj legt uit waarom. „Het zijn marionetten van de Amerikanen. Er is nog maar één supermacht over en dat is Ameri ka," doceert hij. „De Amerikanen doen alles om te laten zien dat ze de baas zijn, kijk maar naar Soma lië. Maar ze nemen daarmee de mensen die met rust gelaten willen worden, die, hoe arm ze ook zijn, hun trots nog overhebben, steeds meer hun gevoel van eigenwaarde af. Wij willen gewoon ons eigen leven leiden, met de islam als lei draad. Wij willen absoluut niet dat we bezet en onderdrukt worden. Door wie dan ook." „Dat hebben we eerst met woorden proberen duidelijk te maken. Want verzet betekent niet alleen maar schieten. Verzet kan ook psycholo gisch zijn. Na de invasie in 1982 liepen we ongewapend op de Israë lische tanks af. We zeiden alleen maar: 'Deze onderdrukking kunnen wij niet accepteren'. Dat was ons goed recht. Het heeft niet geholpen, dus moesten we de wapens wel opnemen. Maar de essentie van verzet is niet de kogel uit een geweer, het gaat om de overtuiging in je hoofd." „En daarom kunnen we het. We bezorgen het Israëlische leger, toch een van de sterkste legers ter we reld, bijna iedere dag een hoop koppijn. En eens zal de dag komen dat ik kan bidden in de al-Aksa- moskee in Jeruzalem. Ik zal geei datum noemen, dat gaat me te ver. Maar de tegenkrachten die niets te maken willen hebben met dit mon sterlijke, zogenaamde 'vredesak koord', zijn sterk aan het groeien. En de al-Aksa komt iedere dag dichterbij." Het Akkoord. Vanzelfsprekend heeft de Hezbollah-leider er geen goed woord voor over. „Ik ben zelf geen Palestijn, maar ik kan niet begrijpen dat de Palestijnen dit zomaar accepteren. Het hele ak koord is één grote valstrik," zegt hij fel. „Nou mag Arafat het vuile werk opknappen. Hij moet de inti- fadah smoren, hij moet de Harnas onderdrukken. Palestijnen worden opgehitst door andere Palestijnen. Dat wat de Israëliërs zelf niet is gelukt, laten ze nu Arafat doen. Waarom denk je dat de nieuwe, zogenaamde Palestijnse politie voor een groot deel wordt getraind in Egypte? Omdat de Egyptische politie veel ervaring heeft met het doodschieten van overtuigde mos lims, die alleen maar opkomen voor hun rechten." „De Amerikanen proberen telkens weer om ons eronder te krijgen. Een hulpmiddel was altijd Israël, en ik moet toegeven dat een derge lijk leger niet makkelijk te verslaan is, maar ze zijn aan de verliezende hand. Want wij zijn er ook nog. De Amerikanen hebben gezien dat ze het op de ouderwetse manier niet meer kunnen winnen. En het is toch vreemd dat juist de Amerika nen, die zelf altijd de mond volheb- ben over 'vrijheid', de deals afslui ten met niet alleen de Israëliërs, maar ook met de Arabische dicta tors. Déartegen wil ik vechten tot mijn laatste snik. Daar hoef ik geen Palestijn voor te zijn." „Het gaat om rechtvaardigheid, zo als de heilige Koran het zegt. Het communisme heeft het niet gehaald omdat er geen echt geloof achter zat. Het kapitalisme degradeert mensen tot consumenten. Er moet een andere weg zijn, een weg naar een wereld zonder ongelijkheid, een wereld vol harmonie. Mensen bestaan nu eenmaal niet alleen bij de gratie van materiële zaken. Het leven draait weliswaar om brood, maar evenzeer om de geest. En alleen de islam brengt die dingen in harmonie bij elkaar." Peinzend kijkt de bebaarde Hadj naar de strakblauwe lucht, waaruit ieder moment een Israëlische straaljager kan opdoemen. De ge- bedsoproep echoot in de vallei. Ver weg blaft venijnig, maar ook enigs zins vermoeid, een machinegeweer. Voor Zuid-Libanon is het een ge wone dag. En Ali grijnst. Vannacht gaat hij weer op jacht. Waar de ElAl-Bol allochtoon Amst/ te, ligt achter hek| De flat 'klein deel van Groenev de klap van de had ze ontwricht! de laatste resten uit de grond. Op nu borden 'Ver „Er zijn advocate! de ramp riepen dl een zeker enkelel den dollars aan gen uit te halen wl zal het in het alg| zijn." Met zijn partner I de Amsterdamse van den Biessen afwikkeling van van slachtoffers ramp. Bij elkaar gl veer 1400 ingedief zullen niet allen worden. Volgens e| hebben ruim 600 smartegeld en/of| ding. Er zou in bedrag tussen 70I gulden geclaimd zil Deze dagen krijg! advocatenkantoren horen die v| Boeing via schikkif den. Nog geen en" afgehandeld, nien geld ontvangen. Mr. Phon van dei schikkingsaanbod is bij een vliegramn gezien het enorm! len." Zijn kantoor ken bij de schadej de SLM-ramp op T De uitkeringen n^ liepen van 5000 miljoenen ('een en! bedroegen 30 tot 4 J den Biessen wil no pen op wat de Bi den kunnen verwaï zeker niet onder de liggen. Het kantoor van Van den Biessen ken. „Claims in al' materieel zowel al nabestaanden, me wondingen, mense kwijt zijn of hun iij Boeing heeft al aansprakelij kheid Het is een ontnuch king achteraf. Da illegalen-debat, da teit en de politiek 1 weken na de Bij nergens voor nodig „Als Van Thijn vo de registratie van Bijlmer-sporthal. I ma. Van al die rije 1800 buitenlanders kingsregister op waar alle opwind waardiging over misschien een of ven. De rest was fal Gerrit Postma, vri Stichting Wijkopbi mermeer, het jaar i onafgebroken in groep illegale Bijln voor' erkenning va fer-status vochten, heid terug. „Ik heb aan overgehouden, een grote groep slachtoffers van d sleeptouw geweest, wilde met hen te m; werden niet ge trouwd." Gerrit Postma stel woordelijk voor een vankelijk 50, voorn se, illegale Bijlmf moesten aantonen getroffen flats woor den een pijnlijke z kerkzaaltjes en bi In bedenkelijke hardnekkig genegi overheden, intusser advocaten vechten ning. Dat is onlangs eind elkaar 48 volwasser zullen een verblijfsv gen, 'om humanita mensen waren ka kregen zelfmoordne stonden problemen heid, iemand is in trum opgenomen. M

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24