Op zoek naar de droomprins BOEKENLEGGER 'Nou tot ziens maar weer, meneer De Jong THEATER POPPODIA i Annie Schmidt in 150 theaters voorgelezen DE STEM BOEKEN D2 Een hoog John Wayne gehalte Broeierige verhalen van Vonne van der Meer Best verzorgd E.L. Doctorow Willy Lages liet twee Nederlanders Silbertanne-moord plegen DE STEM De Fantasten van Robert Musil Waasland Brugge Dubbelprogramma in 't Beest VRIJDAG 1 OKTOBER 1993 MM Met alle speurneuzen in de thril lerliteratuur is Eva Wylie de merkwaardigste. Ze is bewaak ster van een armetierige autoslo perij, leeft in een uitgewoonde stacaravan en verdient in de avonduren bij met een soort worstelen waar Sky-tv zo dol op was. Haar erenaam, de Londense Ladykiller, maakte ze nooit waar, omdat alle wedstrijden verkocht zijn. Omdat ze 'groot, breed en ge meen' is, noemen ze haar Knolle- kop. Tijdens de wedstrijden schelden de bezoekers naar har telust. 'Grote lelijke bullebak,' krijste iemand. 'Grote lelijke slet'Kijk naar je eige', riep ik. 'Maak d'r af', gilden ze. 'Scheur die klote-arm uit d'r lijf'. Kortom: er is weinig gla mour in het leven van deze Eva Wylie. Aan de onderkant van de samen leving is het hard sappelen: de inhoud van gestolen portefeuil les maken haar leven nog enigs zins dragelijk. Ze heeft gratis vervoer, omdat- ze handig auto's openbreekt. Dat ze al twintig jaar zonder rijbewijs rijdt, kan er ook nog wel bij. Met niemand heeft ze contact, afgezien van de twee honden die haar bescher men. Eva Wylie is alleen op de wereld, zelfs haar moeder moet niets van haar hebben: 'Ma was altijd tegen me. Sinds ik het me kan heugen noemde ze me een doorn in haar vlees.' Het is even wennen aan de ge dragsregels die gelden in het milieu van Eva Wylie, maar al snel krijgt de lezer zowaar sym pathie voor de hoofdpersoon. Zeker ook omat ze het slachtof fer wordt van een drugsbende voor wie zij, zonder echt te be seffen wat ze vervoert, als koe rierster optreedt. Ze krijgt op dracht ergens een tas af te geven die een bom bevat. Ongewild staat ze plotseling tussen twee elkaar bestrijdende drugsbendes en dan gaat het knallen. Twee verhaallijnen heeft Liza Cody in Knollekop verwerkt: er is de verhouding tussen de wor stelaarster en een vrouw (Gol- die), die tijdelijk onderdak krijgt in de stacaravan en daarnaast is er de speurtocht van Eva Wylie naar haar zusje dat al vroeg bij pleegouders is ondergebracht. De eerste verhaallijn is de hoofdmoot van de thriller, de tweede is er maar bijgesleept. Op de achterflap citeert de uit gever de private-eye-schrijfster Sara Paretsky, die bekent dat zij aan het einde van de roman 'moest huilen om Eva, om mezelf en om de hele werelld. Het boek is een staaltje van verbeeldings kracht dat me jaloers en verloren achterlaat, omdat ik weet dat ik het niet in me heb zoiets te schrijven.' Knollekop kreeg zo waar de prestigieuze Silver Dag ger Award 1992. Maar het is een thriller die niet boven het gemiddelde uitsteekt. De plot is niet denderend en de personages hebben een hoog Jo hn Wayne-gehalte. Het karakter van Eva Wylie en haar voortdu rende commentaar op de samen leving kunnen de aandacht wel vasthouden, maar voor een thril ler van niveau is dat te weinig. Liza Cody: 'Knollekop'. Uitg. At las, prijs 29,50. Liza Cody FOTO ATLAS Door Johan Diepstraten Het is haast onmogelijk om een karakterisering te geven van de nieuwe verhalen van Vonne van der Meer, verzameld in Nacht goed. Ze zijn sensueel, broeie rig en erotisch, gaan over trouw en ontrouw, schaamte en schuldgevoel, verlangens en fantasieën. Over alles dus wat met liefde te maken heeft en met het bed. 'Het brede, witge lakte tweepersoonsbed was zo oud, dat het van alles moest hebben meegemaakt,' bedenkt een hoofdpersoon uit één van de verhalen: 'liefdesnachten, gekreun in alle toonaarden, hit sig gefluister, verwijtend gesis, bevallingen en smeekbeden.' De optelsom hiervan is de ver halenbundel Nachtgoed. Het zijn weinig opwekkende verhalen, want volgens Vonne van der Meer wordt in een mensenleven een prinses nu eenmaal twee keer wakker ge kust: de eerste keer wanneer zij een man ontmoet die haar be looft voor eeuwig te beminnen en de tweede keer wanneer zij ontdekt dat dezelfde man een ander heeft ontmoet. Nogal wat vrowelijke hoofdpersonen in de verhalen zijn klaarwakker van wege die tweede kus. Teleurge steld of niet, er is één element dat voor vrijwel alle personages opgaat: zij blijven ernaar ver langen dat ze toch door die ene prins in de armen worden ge nomen. Het blijft overigens vergeefse hoop. Zo is er de zeventigjarige vrouw in het openingsverhaal die het voorland van 'een ro chelende dood in een zieken huisbed' van zich heeft afgezet, vrolijk op vakantie gaat naar Spanje en het aanlegt met een gigolo. Tijdens een stierege vecht ontdekt ze wat er met haar aan de hand is: 'Om de matador ging het, om wat hij trotseerde. Voor de ogen van de toeschouwers en misschien wel in hun plaats. Misschien ver zoende hij hen met henzelf, met alles wat zij dag in dag uit niet durfden doorzetten. Met hun spijt. Een matador oog in oog met een stier: dat was de ultie me moed.' Als de gigolo haar had gevraagd waarover zij de hele tijd nadacht, had ze geant woord: 'Over alles wat ik nooit gedurfd heb'. Badkamer Het zal geen toeval zijn dat juist oudere mensen de hoofd rol spelen in de verhalen. Zij kunnen het mooiste dromen vanwege alle gemiste kansen en die mogelijkheden krijgen ze volop van Vonne van der Meer. Sterk is het verhaal De zee meermin over een gepensio neerde man die de hele dag luistert naar de geluiden van een jonge buurvrouw en op die manier achter haar bed- en badgewoonten komt. Het is het enige verhaal met iets van een spannende plot omdat er na verloop van tijd iets merkwaar digs in de badkamer gebeurt. 'Een vrouw die verdrinkt in bad - hij verbeeldde het zich Vonne van der Meer maar, natuurlijk verbeeldde hij het zich en zijn lafheid was dus ook maar denkbeeldig.' Zo sust Vonne van der Meer het gewe ten van haar 'glurende' hoofd persoon. Een niet minder mooie droom- partij is te vinden in het titel verhaal, waarin een weduwe in een lingeriezaak nieuw nacht goed uitkiest waarin zij die nacht voor haar nieuwe vriend gaat pronken. Onwaarschijnlijk is de situatie van het verhaal - nooit zal een verkoopster in een kleedkamer een compleet le vensverhaal van een willekeu rige klant aanhoren - ,maar de literaire verwerking is Veer wel aannemelijk. Het is een verhaal vol verwachtingen en illusies met de verkoopster in de rol van beschermeling die uitein delijk de klant moet loslaten. Ontmoeting Erotische fantasieën over de droomprins zijn niet nieuw in de Nederlandse literatuur. De ene keer werkt Vonne van der Meer ze uit in een rechtlijnig verhaal waar verhoudingsge wijs niet veel aan te beleven valt. In die zin is Een man uit München één van de minst ge slaagde verhalen in de bundel, want wat gebeurt er méér dan dat een vrouw vol verwachting uitkijkt naar de ontmoeting met een onbekende man in een operagebouw. In Eilandliefde daarentegen heeft Vonne van der Meer er een dimensie aan toegevoegd: een vrouw droomt zich een minnaar om op die manier haar overspelige echtgenoot te straf fen, maar vooral tot haar eigen verbazing krijgt ze er een. De illusie wordt voor even werke lijkheid, maar dan volgt onher roepelijk de terugkeer naar haar eigen situatie. 'Mis je hem?' vraagt de man. 'Ik mis hem, ja. Heel erg.' Onder de deken pakte hij mijn hand en zei: 'Ik weet wat je voelt'. Sinterklaas Een hele wereld zit er verbor gen in zo'n simpel dialoogje die de verbeelding van de lezer wel bezighoudt. Dat is de kracht van de verhalenbundel. De ge beurtenissen zijn niet opmerke lijk, soms zelfs volstrekt onge loofwaardig, maar wel bijzon der zijn de sfeer en de emoties. FOTO BERT NIENHUIS Niemand kan voor waar aanne men, zoals in het afsluitende verhaal Het zingen, het water, de peen gebeurt, dat een jongen tot na zijn puberteit blijft gelo ven in Sinterklaas. Zelfs het voorstellingsvermogen van de meest goedwillende lezer heeft zijn grenzen. De eerste liefdesnacht van de jongen wordt een ramp, omdat hij ondanks alles het bestaan van Sinterklaas blijft verdedi gen. Een uitgangspunt voor een slecht verhaal, ware het niet dat Vonne van der Meer de gebeurtenissen vertelt vanuit het perspectief van de moeder en dan is het ineens wel accep tabel. De laatste zinnen, als de moeder het meisje de zolderka mer van haar zoon hoort verla ten, mogen er zijn: 'Ze had vast iets laten liggen, een hemdje, een haarspeld - iets waardoor hij zijn tranen niet zou kunnen bedwingen. Ik rolde me zo klein mogelijk op, trok de de kens over mijn oren. Ik wilde hem niet horen huilen, kon het niet verdragen hem te horen zingen.' Een mooi einde van een aardige verhalenbundel. Vonne van der Meer: 'Nacht goed'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 29,90. Ruim 150 theaters in Europa doen op zondag 10 oktober mee aan de Europese Theater Voor leesdag voor kinderen tot 14 jaar. In Nederland zijn 80 schouwburgen ingeschakeld. De voorleesdag is een initiatief van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, in combinatie met de verenigde Nederlandse open baar vervoer-bedrijven. Toegang en vervoer zijn gratis. In alle landen van Europa behal ve Oostenrijk, Liechtenstein, Andorra, Monaco, Albanië, San Marino, Slowakije, Noorwegen, Vaticaanstad en de voormalige Joegoslavische republieken wordt zondag tussen 10.00 en 17.00 uur het verhaal Vreemde Juffrouw Bok van Annie M.G. Schmidt vele malen voorgelezen. In totaal zal dat gebeuren in 26 talen en meer dan 10 dialecten, soms meer dan één taal per land. Zo zal in Nederland het verhaal worden vertolkt in het Neder lands, Engels, Duits, Sranan Tongo, Papiamento, Marok kaans, Turks, Portugees en Ge barentaal. De voorlezing gebeurt overal door professionele acteurs en tv- persoonlijkheden, zoals daar zijn Kees van Kooten, Paul de Leeuw, Anne-Wil Blankers, Pierre Bokma, Mary Dressel- In het Stedelijk Museum in Am sterdam wordt tot en met 7 no vember de jaarlijkse tentoonstel ling van 'De Best Verzorgde Boe ken 1992' gehouden. Uit 342 in zendingen selecteerde een jury vijftig boeken. De jury verleende daarnaast aan zeven uitgaven een vermelding 'hors concours'. De boeken gaan ook naar de expositie 'Buchkunst Internatio nal' tijdens de Frankfurter Buchmesse van 6 tot en met 11 oktober. huys, Martijn Apituley en Gerda Havertong. In de meeste theaters zuil® naast het voorlezen ook andere culturele activiteiten word® ontwikkeld. Op die wijze kunnen kinderen kennis nemen van mu- ziek, zang, dans, toneel, musical, cabaret, boeken en beeldende kunst. De toegang tot al activiteiten is gratis. Op deze zondag 10 oktober zul len alle personen tot 14 jaar gratis gebruik kunnen mak® van het openbaar vervoer, mei dien verstande dat de trein ten deze kostenloze dienstverle ning valt. Maar voor bus, tram en metro hoeven de jeug' belangstellenden geen greep m hun portemonnee te doen, mits zij het speciaal voor de Europese Theater Voorleesdag ontworpen biljet aan de bestuurder kunnen tonen. Deze speciale, door een bekende striptekenaar te ontwerpen, 0V- bewijzen worden verspreid via de scholen en de deelnemende schouwburgen. In West-Brabant doen De Maagd in Bergen op Zoom en de Nobelaer in Etten- Leur aan de manifestatie mee, de Zeeuwse theaters laten ver stek gaan. Het John Adams Instituut in Amsterdam opent de serie 'Ame rican Literature Today' met drie schrijvers. Op 20 oktober spreekt E.L. Doctorow, schrijver van o. 'Ragtime', 'Billy Bathgate' en 'World's Fair', in De Rode Hoed in Amsterdam over het vak 'schrijven' en hij leest voor uit eigen werk. Gloria Naylor is 26 oktober in het West-Indiscii Huis te beluisteren. Susan Sontag zal 2 november in De Rode Hoed voorlezen uit haai laatste roman 'The Volcano Lover. A Romance' en vragen beantwoorden uit het publiek. Annie Schmidt FOTO WUBBO DE JONG Vervolg van voorpagina Grote Gids Ik was weer 'het kind van de rooie'. Dat werd me weer, maar nu iets beschaafder, onder de neus gewreven. En toch hadden we altijd het huis vol mensen. Je had figuren die voor een week endje kwamen en na drie maan den weggejaagd moesten wor den. -Mijn vader hielp voortdu rend mensen, hij gaf ze eten of betaalde hun huur." De vrijgevigheid van A.M. de Jong was in brede kring bekend en had een lange geschiedenis. Het zal te maken hebben met de armoede van vroeger, zijn vader moest uitwijken naar de fabrie ken van Rotterdam en Delft om aan de kost te komen. 'Arjaon' ontsnapte aan het minimale be staan omdat hij goed kon leren. In Delft werd hij opgeleid tot onderwijzer. Zijn moeder spaar de geld voor een degelijke win terjas, want een schoolmeester moet er netjes bijlopen. Op een koude avond kwam A.M. zonder die jas thuis, hij had 'm wegge geven aan iemand die 'm harder nodig had dan hij. Hij steunde een noodlijdend to neelgezelschap met zesduizend gulden. Later kreeg hij een an sichtkaartje uit Parijs met de vrolijke mededeling van de ont vangers die ze het prima naar hun zin hadden. Toen A.M. met zijn gezin aan een korte vakantie begon, liet hij een beginnend schrijver in zijn huis, die net uit de gevangenis was ontslagen. Dat liep wél goed af. De familie trof bij thuiskomst een keurig verzorgde tuin aan. Het was voor A.M. een bewijs dat goed heid beloond wordt. Willy Lages recruteerde twee Amsterdamse mannen van ach ter in de twintig voor de executie van de schrijver in Blaricum. Daniël Bernard had op het Am sterdamse abattoir gewerkt en als Nederlandse SS-er met de Duitsers op de Balkan gevoch ten. Lambertus Thomas van Gog had ruime Oostfront-ervaring, zijn armen en benen zaten nog vol scherven. In Utrecht en Noord-Holland had hij nauw keurige rapporten samengesteld over onderduikers, joden en ver zetsmensen. De mannen kregen korte instructies. A.M. de Jong had tegenstanders, niet alleen in fascistische krin gen. De literatoren Anton van Duinkerken, Jan Engelman, Hendrik Marsman en Menno ter Braak vonden dat A.M. literair niveau miste. Binnen de SDAP waren er mensen die zijn vertel lingen wel erg simpel en zwart wit vonden. Om onbenullige zaken als geld, jaloezie en burennijd kon A.M. zich niet druk maken. De kern van zijn werk omschreef hij ooit als 'een oproep tot verdraag zaamheid, tot eerbied en aan dacht voor grote problemen, problemen van leven en dood, en bovenal tot het genieten van wat ons is gegeven, van vrouw en kind, van natuur, van kunst." Zijn oudste broer Jan schreef eens over A.M.: „Hij danste niet om meibomen en voelde meer voor een zacht hotelbed dan voor een grondzeiltje in een tent." Sociale strijd en kunst waren mooi, maar je moest niet vergeten van het leven te genie ten. En A.M. de Jong genoot. Aan het eind van de jaren '20 ging hij naar Breda om bij manege Uy- tendaal een paard en bij een garage een eigen auto, een groe ne, tweedehands Auburn, te ko pen. In die tijd stond hij iri Garmisch-Partenkirchen al op de ski's. Toen 'Merijntje Gijzens jeugd' in 1936 werd verfilmd,'op het mo ment dat zijn eerste vrouw Co net was overleden, laafde A.M. zich aan de bescheiden glamour van de Nederlandse filmwereld. Hij speelde de pastoor in de film en reisde een jaar later zelfs naar Rome, waar hij een rol had in de Nederlands-Italiaanse produktie 'Drie Wensen'. In die periode ontmoette hij de Limburgse ope razangeres Wies Defresne, die zijn tweede vrouw werd. Zijn vriend Tjebbo Franken om schreef de politieke betrokken heid van A.M. op deze manier: „Hij leefde vrij naar zijn aard en gaf zich wel eens over aan ge noegens, waar men in socialis tische kring niet altijd even be grijpend tegenover stond, maar dat neemt niet weg dat hij een overtuigd en goed socialist was en als het moest een felle strij der." Bij de dood van een collega in december 1934 schreef A.M. op bijna religieuze wijze over zijn maatschappelijke idealen. Vol gens hem werd het leed van het sterven 'verzacht door de ge dachte aan het grotere leven dat over alle dood heen voortschrijdt naar het verheven doel, waar voor wij, kleine levenden met onze grote doden, in gemeen schap tezamen blijven.' Hij was een strijder en hij wist dat zijn meest meedogenloze vij anden de Duitse bezetters wa ren. Maar A.M. was een optimist, hij vertrouwde in het goede. In het begin van de avond van 18 oktober 1943 reed een onopval lende auto met een Nederlands nummerbord van Amsterdam naar Blaricum. In de wagen za ten Lages, zijn handlangers Oe- hlschlagel en Blumenthal en, ge woon in burgerpakjes, de Neder landse SS'ers Bernard en Van Gog. Op de hoek van de Toren laan kwam de auto langzaam tot stilstand. De koplampen werden gedoofd. Bernard en Van Gog epen de hoek om naar de villa met het puntdakje aan de voor kant, Prof. Van Reeslaan num mer 12. „Ik deed de deur open. Ik had helemaal geen argwaan", vertelt Gudi. Het was overal doodstil, de twee honden lagen te slapen in de achterkamer. „De verduis tering is niet in orde, er komt licht naar buiten, zeiden ze." De twee mannen beweerden dat ze naar binnen moesten om een persoonlijke controle uit te voe ren. „Ze vroegen: wat is de werkkamer van uw vader? Dat is toch A.M. de Jong? Hij moet even beneden komen. Ik zei: dat kan niet, hij zit te werken", herinnert Gudi zich. Van Gog en Bernard bleven aan dringen en toen kwam Wies naar de hal. Ze deed een paar passen naar bulten en wees naar de verduisterde bovenramen. Er mankeerde toch niets aan? We moeten echt zelf boven kijken, zeiden de mannen. Nieuwe re gels. Toen ging Wies met de twee naar boven. A.M. de Jong open de de deur van zijn werkkamer, luisterde naar hun verzoek en bood de heren een sigaretje aan. De toon van het gesprek was rustig, maar toch leken de twee mannen nerveus. Ze hadden één hand in hun broekzak en stapten wat onhandig rond in de kamer. Wies ging naar beneden om thee te zetten. Kort daarna daalde A.M. met de gasten de trap af naar de hal. Bernard en Van Gog treuzelden, ze bleven staan bij een paar Japanse prenten aan de muur. Daarna wezen ze naar een kastje in de hal. „Het is nogal barok", zei A.M. met een glim lach. „Wat is barok eigenlijk?", vroeg een van de mannen. De schrijver begon aan zijn uitleg, maar op eens maakten de twee haastige bewegingen. „Nou, tot ziens dan maar, meneer De Jong", werd er geroepen en toen vielen kort na elkaar twee schotén. De ene ko gel trof de halsslagader van A.M., de andere verdween in een plint. Gudi: „Ik rende naar de hal, maar ze waren al weg. Ik weet nog dat ik heb staan gillen in de deuropening. Er was niks meer te zien, het was hartstikke don ker." Ze knielde bij haar vader en probeerde de bloedgolf te stoppen. Het had geen zin meer. Dokter Keeman kwam en con stateerde de dood. De huisvrien den Scheffer en Strengholt snel den toe en Mels, de zoon, kwam in dolle vaart op zijn fiets. „Daar ligt dan in de hall vader", noteerde Mels de Jong tien jaar na de tragedie in 'Het Gooi en Ommeland'. „Die levenslustige, graag lachende, kerngezonde en oer-sterke vader, op beide armen vooruitgestuikt. Doodgeschoten door het moedwillige, geniepige, laffe tuig, de hart- en hersenloze lafaards, waarvan het reptiel Nijland het prototype is. Je va der doodgeschoten. Hij heeft zijn pantoffels aan, waarvan er één van zijn voet is afgegleden." A.M. de Jong is in stilte gecre meerd. „Anders zouden allerlei ondergedoken vrienden tevoor schijn komen", zegt Gudi. „De SD lag in de bosjes op de loer. Zijn broers waren er wel en zijn vriend Henk Walder, met wie hij in Bergen op Zoom voor de SDAP in de gemeenteraad had gezeten." Na de oorlog werden alle betrok kenen gearresteerd, maar het zou tot 1949 duren voor de moord op A.M. de Jong werd behandeld. Van Gog ontsnapte in december 1945 via een wc- raampje uit de school waar hij gevangen werd gehouden. Hij vluchtte naar Spanje en stond op het punt naar Zuid-Amerika te verdwijnen toen hij werd gepakt. Tijdens de zitting van het Bij zondere Gerechtshof in Amster- Adrianus Michiel de Jong in 1938: 'Brabantse kwajongen'. dam waren Wies en Gudi als getuigen aanwezig, evenals Willy Lages, die 'verveeld en hooghar tig' vragen beantwoordde. Een andere getuige meldde dat hij Daniël Bernard had zien huilen toen er werd voorgelezen uit Merijntje Gijzen. Bernard zou toen bekend hebben de auteur doodgeschoten te hebben, maar nu ontkende hij dat 'luid en onverschillig'. Van Gog beweer de dat hij in de hal van huize De Jong niet had geschoten. Beide mannen kregen 13 jaar cel. Willy Lages werd bestempeld als de opdrachtgever. In een lang durig proces werd hij beschul digd van zo'n 375 andere moor den en van de deportatie van 70.000 joodse burgers. Hij kreeg tot veler verrassing niet de dood straf, maar levenslang. In 1955 belandde hij in de Bredase Koe pel, waar hij in 1966 om gezond heidsredenen de vrijheid kreeg. In 1971 stierf hij. „Toen hij vrij kwam, heeft dat mij heel erg aangegrepen", zegt Gudi. „Toen heb ik me voorgenomen me voortaan verre te houden van al die emotie die steeds weer terug kwamen rond de Drie van Bre da." Albertus Nijland werd gestraft, omdat op grond van zijn zware beschuldigingen de Silbertanae achter de naam van Adriaan Michiel de Jong was getekend. Hij kreeg in eerste instantie 18 jaar voor zijn razzia-activiteiten en 5 jaar voor zijn aandeel in de zaak-De Jong. De Bijzondere Raad van Cassatie maakte daar 10 en 2 jaar van. „Dergelijke individuen hadden op hetzelfde ogenblik geli- kwideerd moeten worden, want het was geen gewone misdaad, waarop het normale recht van toepassing is", zei Francois Pau wels bij de herdenking in Blari cum in 1953 over de moorde naars. „We moeten met de tijd meegaan en er om leren glimla chen, zoals De Jong zelf er om geglimlacht zou hebben". De tijd heeft veel pijn verzacht, woede geblust en plooien recht- gestreken. Maar bij de emotione le' herinneringen die Gudi Tho massen-de Jong nu al vijftig jaar bij zich draagt zit een hele merk waardige flits: „Drie minuten na de moord staat er opeens een geestelijke in sou tane in de deuropening. Hij kijkt naar mijn vader en zegt: zal ik hem de laatste sacramenten toe dienen? A.M. de Jong was toch katholiek? Wij zeiden dat hij dat niet op prijs gesteld zou hebben. Ik heb geen idee waar die vent vandaan kwam! Niemand kende hem en later hebben we 'm nooit meer gezien." HET WERK van de Oostenrijkse auteur Robert Musil berust op de tegenstelling van het alledaagse bestaan en een zelden ervaren, slechts vermoede manier van be staan. In de Fantasten zijn de vier hoofdrolspelers dwepers, mensen zonder eigenschappen. Zij leven liever in een domein van de mogelijkheid en de ver beelding dan in de kleurloze eendimensionale realiteit. Het spel wordt gespeeld door het theater De Tijd in de regie van Lucas VanderVost. Het is een spel vol emoties. Voorstellingen in de Rode Zaal van de Singel in Antwerpen op 6, 7, 8 en 9 okto ber. In het Cultureel Centrum Ber- chem/Antwerpen wordt door het gezelschap de Methode zaterdag 2 oktober Contre Coeur van Bert van Gorp gedanst. Contre Coeur is iets doen tegen het hart in. Handelingen worden uitgevoerd ondanks tegenstrijdige gevoe lens. De voorstelling is een on derzoek naar oorzaak en gevolg in het onverbiddelijke jargon van Bert van Gorp. Aanvang 20.30 uur. Teater Zonder Toegevoegd Zout (TZTZ) speelt vanavond en 2, 8 en 9 oktober in Museumtheater Zwijgershoek in Sint Niklaas 'De Storm' van Shakespeare. To venaar Prospero wordt met zijn 3-jarig dochtertje Miranda op een schip de zee ingestuurd door de heren van Milaan. Ze komen op een verlaten eiland terecht. Jaren later neemt Prospero wraak. Miranda wordt verliefd op een Napolitaanse prins. Haar naïviteit maakt plaats voor en gagement en verantwoordelijk heid. Het Arcatheater uit Gent speelt zaterdag 2 oktober in de stads schouwburg in Sint Niklaas 'Het Geloof', een gegarandeerd vro lijk ontspannen avondje. Het theaterseizoen in de stads schouwburg begint met een avondje Youp van 't Hek. De .cabaretier brengt 'Ergens in de verte' waarin hij in sneltrein vaart met verhalen en liedjes raast langs huwelijk, het vreemdgaan, de dood, de ziekte van Alzheimer, een ordinair pla- tenfeestje, een schoolreünie, het opkomend facisme en de onder gang van de Titanic. Stuk voor stuk droevige zaken waar niet echt om te lachen valt, maar Youp van 't Hek zorgt met een venijnig spervuur van grappen dat er heel wat hilariteit ont staat. Een weergaloos solopro gramma. IN HET Podium 't Beest vindt zaterdag 2 oktober een dubbel programma plaats. Het Franse Forquette Mi Note is te vergelij ken met een vulkaanuitbarsting en ook de Schotse Dog Faced Herman weet van muzikale wan ten. De Franse groep kan verge leken worden met Mano Negra on acid en de B-52's. Een gitaar, contrabas, viool, drums, percus sie en een aantal energieke anar- chomaloten zorgen samen met een zangeres met een Piafstem' voor een programma van freejazz tot folkpunk. De Schotten doen denken aan de Ex. Het geluid verschilt echter van de Ex door de dominerende vokalen van de zangeres en de belangrijke rollen voor trompet en viool. Teksten over werke loosheid en oorlog afgewisselend door huppelmuziek. Aanvang 22.00 uur. De entree bedraagt een tientje..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22