tot
vij and
werd
PETTE
Al
n
Hoe houdt Boris Jeltsin orde in Moskou?
Afs luitingfees tweek
in Nieuwe Veste
Voorzitter v
Liberalen poet
DE STEM
Op een eiland
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Een
kilo
schandalen
u FLODDERS
Q
Twee miljoen soldaten in voormalige Sovjetunie
MAANDAG 27 SEPTEMBER 1993
Een gewetensvol cor
respondent kan niet
zonder een goed ar
chief. Het bijhouden daarvan,
met knipscheer en hangmap
pen, is niet het meest interes
sante deel van het werk, maar
de zo verzamelde knipsels
verschaffen vaak onontbeer
lijke achtergrondgegevens.
Af en toe moet het archief
echter grondig worden opge
schoond, om verouderde in
formatie te verwijderen en
om te voorkomen dat de ar
chiefkast door de grond zakt.
Zo was ik onlangs bezig met
de map 'Kleine Corruptie'
waarvan de inhoud - ik heb
het gewogen - inmiddels de
kilo dicht genaderd was. Het
gaat daarbij om alledaagse
schandaaltjes die naar Itali
aanse begrippen niet belang
rijk genoeg zijn om de voor
pagina te halen en waar ik
zelf meestal ook niets mee
doe. Behalve riu, want voor
dat ik ze meegeef aan de
vuilnisman, wil ik U een klei
ne bloemlezing niet onthou
den. Behalve als anecdotes an
sich, vormen deze gevallen
van kleine en minder kleine
corruptie uit de afgelopen
twee jaar ook een fraaie illus
tratie van de mate waarin het
'du ut des' (voor wat hoort
wat)-principe in het Italiaanse
openbare leven was (en mis
schien nog steeds is) gewor
teld. Daar gaat-ie dan:
Como: een luitenant-kolonel
en twee onderofficieren laten
dienstplichtigen afkeuren te
gen betaling. Salerno: drie on
dernemers hebben 25 miljoen
gulden aan overheidsubsidie
voor de bouw van een machi
nefabriek opgemaakt aan rei
zen, wijn en vrouwen. Rome:
de directeur van het staatste-
lefoniebedrijf geeft toe zestig
miljoen gulden aan steekpen
ningen te hebben ontvangen,
maar belooft alles terug te
geven. Milaan: de socialis
tische leider Claudio Martelli
geeft 10.000 gulden aan een
Milanese gemeentefunctiona
ris, nadat de gemeentelijke
mensa een leveringscontract
heeft afgesloten met de con-
servenfabriek van Martelli's
schoonvader. Mestre: het
hoofd personeelszaken van de
staatschemiefabriek Enichem
belooft uittredende werkne
mers een gouden handdruk
van 50.000 gulden, waarvan
5.000 voor hemzelf.
Teramo: bij een christende
mocratisch kamerlid wordt
een floppy disk aangetroffen
met de namen van 1500 aan
hangers voor wie een baantje
of subsidie moet worden gere
geld. Rome: Gianni De Mi-
chelis, op dat moment nog
minister, eist en krijgt van een
aannemer een luxueus pand
in het centrum van Rome
voor een van zijn vriendinnen.
Catania: de wethouder van
Verkeer int 10.000 lire op el
ke foutgeparkeerde auto die
wordt verwijderd door de
door hem aangewezen sleep
dienst. Paternö: de directrice
van een verpleegstersoplei
ding dreigt haar leerlingen te
laten zakken als zij niet op de
christendemocratie stemmen.
Catanzaro: gemeenteambte
naren verkopen voor 5000
gulden invaliditeitsverklarin-
gen aan burgers die daar wel
of niet recht op hebben. Een
kwart van 100.000 inwoners
van de stad geniet zodoende
een invaliditeitsuitkering. In
Rome weigert een ambtenaar
daarentegen om de aanvrage
van een blinde vrouw voor
een uitkering in behandeling
te nemen, als zij hem niet
eerst 6000 gulden geeft.
Door Aart Heering
Abruzzen: acht van de elf le
den van het gewestelijk be
stuur worden gearresteerd bij
een poging om 600 miljoen
gulden aan EEG- subsidies te
verdelen onder bevriende on
dernemers. Cuneo: tweehon
derd boeren en handelaren
incasseren Europese bijdra
gen voor in werkelijkheid
nimmer verbouwde soja. Na
pels: een commandant en drie
agenten van de verkeerspoli
tie steken een kwart miljoen
gulden aan boetes in eigen
zak. Biella: de wethouder van
volkshuisvesting eist van een
vrouwelijke woningzoekende
'een nachtje liefde' in ruil
voor een gemeentelijke wo
ning. Milaan: een specialist
constateert niet bestaande
kankers bij zijn patiënten om
ze vervolgens dure therapieën
te laten ondergaan in een par
ticuliere kliniek. Rome: de di
rectie van het gemeentelijk
vervoerbedrijf blijkt 40 mil
joen gulden smeergeld
geïncasseerd te hebben. Sici
lië: om reclame te maken
voor de wereldkampioen
schappen wielrijden die in
1994 op Sicilië worden gehou
den stuurt het gewestelijk be
stuur een 400 man sterke de
legatie een week lang naar
Oslo.
Daar wil ik het maar bij laten,
om dit land waar ik toch met
veel genoegen woon niet nog
verder te bezwadderen.
Door John O'Mill
De droom van Coteridge
Stel dat u in een droom een nacht
in het aards paradijs had
doorgebracht,
Stel verder dat u daar een roos
ten geschenke was gegeven
als bewijs dat uw ziel daar
echt had verbleven,
Stel nu tot slot dat u
terug in uw ledikant,
wakker werd met die roos
in uw hand...
Ai, gij nuchtere Nederlandse
vrouw of man:
Wat dan?Wat dan?
Merde a Ia Bille
Als de roerdomp 's nachts
zijn dompie roert
en de mestboer al
zijn mest opboert,
dan redt u het niet
met rozenkransen;
dan hebbu de poppen
al aan het dansen,
dan weten bleekscheten,
de roodhuid en de nikker:
dan zit de poep al
aan de knikker
Sir Walters wensjes
I wish i loved the human race,
its too loud voice and silly face
en dat ik ooit ervaren kon
als mij een exemplaar begroette:
„Wat leuk er weer een te ontmoeten"
De tweede wet
Altijd en overal
gaat ijzer over in roest
en het maakt mij eerder woest
dan wijzer
dan nergen roest verandert
in ijzer,
maar wij blaten gelaten
de geleerden na:
Dit verschijnsel houdt eenvoudig tred
met de ons bekende ijzeren wet:
De tweede van de Termodynamica
Hemelen
Drie kunnen een geheim
het beste bewaren
met twee van hen
reeds ten hemel gevaren
en hij die t geheim 't best bewaart
is hij die hielp bij de hemelvaart.
John O'Mill
Hoe
de iood
Het was een mooi plaatje. De opperrabijn en de paus,
de eerste in het zwart, de ander in het wit, ontspan
nen naar elkaar overgebogen en sprekend in hun
beider moedertaal, het Pools. 'Een historische ont
moeting' schreven de kranten vorige week over het
kennelijk plezierig verlopen onderonsje dat ruim
veertig minuten duurde. 'Een doorbraak', meldde het
Vaticaan na afloop. Langzaam neemt de kerk afstand
van het vijandbeeld van de 'verderfelijke jood', dat
de verhouding tussen de beide geloven eeuwenlang
heeft bepaald en dat her en der nog steeds voortleeft.
Een duik in de geschiedenis.
otterdam (anp) - Gosse Kroon
„gestapt als voorzitter van de Vel
Eging Toerbeurt Noord-Zuid. El
sin die beslissing zaterdag tijdei
m roerige algemene ledenvergad
'mi in Rotterdam, nadat binnei
thippers felle kritiek hadden ger
zijn handelwijze in de laats1
van het schippersconflict.
Door Ed van de Kerkhof
EEN JAAR OF WAT gele
den publiceerde een pas
toor in een Middenlim
burgs dorp zijn kerstbood
schap in het plaatselijk
weekblad. De pastoor
schreef over de geboorte
van Jezus in Betlehem. Het
feit dat het Kind in een
stal ter wereld moest ko
men, achtte de man een
onomstotelijk bewijs van
de kwaadaardigheid van
de joden. „Toen al begon
de vervolging van Christus
door de joden", schreef hij.
Eeuwenlang heeft de katholieke
kerk verkondigd dat de 'ongelo
vige joden' schuld waren aan de
dood van' Christus en dus aan
Godsmoord en in zijn ijver
meende de Limburgse pastoor er
eigenhandig nog een schepje bo
venop te moeten doen. Hij was
kennelijk vergeten dat het Twee
de Vaticaanse Concilie al begin
jaren zestig de veroordeling van
het joodse volk uit de officiële
kerkelijke leer had geschrapt.
Sommige dingen hebben een taai
leven.
Toen Paus Johannes Paulus II in
1986 de joodse synagoge in Ro
me bezocht, had hij al blijk ge
geven van de toenaderingspogin
gen tussen de katholieke kerk en
de gelovige joden door hen 'de
oudste broeders in het geloof te
noemen'. Met die uitspraak dis
tantieerde de paus zich van het
vijandbeeld dat de kerk in de
vierde eeuw na Christus ge
creëerd heeft -een beeld dat
klaarblijkelijk nog steeds tot de
kolommen van parochieblaadjes
weet door te dringen.
Breekpunt
Het breekpunt tussen de christe
nen en het jodendom ligt volgens
de bronnen in het jaar 49 van
onze jaartelling. Voordien waren
de volgelingen van Jezus nog
geheel en al ingebed in de joodse
tradities. Christus zelf was jood
zoals ook zijn apostelen joods
waren. In genoemd jaar echter
wist Paulus in Jeruzalem de rest
van de volgelingen over te halen
ie breken met de joodse religieu
ze wetgeving. Daarmee werden
de deuren opengezet tot massale
toetreding van niet-joden in de
nog jonge kerk, maar tegelijker
tijd werden de banden met het
oude geloof definitief doorgesne
den.
Hoewel Paulus om zijn stand
punten diverse malen de woede
van de orthodoxe joden op zijn
hals haalde, heeft hij zich nooit
schuldig gemaakt aan het predi
ken van haat. De orthodoxe jood
werd in die dagen nog be
schouwd als een 'broeder', welis
waar dwalend, maar zeker nog
niet als de erfvijand, de 'moorde
naar van God'.
Dat kwam pas later, veel later.
Paus Johannes Paulus II en
Castelgandolfo vorige week.
De eerste drie eeuwen die volg
den zouden de nieuwe christenen
zelf bloot komen te staan aan
allerlei vervolgingen en wreed
heden onder Romeinse heer
schappij. Pas met de bekering
van keizer Constantijn tot het
christendom, zou de nieuwe kerk
de machtspositie verwerven die
nodig was om andersdenkenden
het leven zuur te gaan maken.
Volgens de overlevering liet
Constantijn zich pas op zijn
sterfbed dopen. Doorslaggevend
voor die bekering was de over
winning die hij in de herfst van
het jaar 312 voor de poorten van
Rome behaalde op zijn rivaal
Maxentius. Volgens de legende
kreeg Constantijn op het slag
veld een visioen van een kruis
aan de hemel en hoorde hij daar
bij de woorden „In dit teken zult
gij overwinnen!". Constantijn
won en werd alleenheerser over
het Romeinse Rijk. Zijn zege
betekende vooral ook de zege
van de kerk. Het christelijke ge
loof zou staatsgodsdienst wor
den in het tot dan toe heidense
imperium en daarmee aan een
niet te stuiten opmars beginnen.
Eenheidsgodsdienst
Om de nieuw verworven macht
te consolideren was het voor de
Roomse Kerk noodzakelijk elke
concurrentie van rivaliserende
godsdiensten te elimineren.
Daarmee vond ze in Constantijn
een bondgenoot. Constantijns
rijk had alle kenmerken van een
totalitaire staat en de keizer had
behoefte aan een éénheidsgods
dienst die door hemzelf naar
behoefte kon worden gemanipu
leerd,
De keizerlijke doelstellingen slo
ten naadloos aan op de doelstel
lingen van het aanstormende
christendom dat koste wat kost
de markt wilde veroveren - een
'groeimarkt' die op dat moment
vooral in het Middellandse Zee
gebied, Noord Afrika en het Na
bije Oosten gezocht moest wor
den.
de opperrabbijn van Israël, Meir Lau, tijdens hun historische ontmoeting in het zomeneri
fok
VVD-
yan onze Haagse redactie
Bussum - De Tweede-Kamer
afgelopen weekeinde in geslaa
het concept-verkiezingsprogre
Het hoofdbestuur heeft geen
uitgave van 500 miljoen voor
verslaafden, daklozen en jonge
De wedijver tussen het hardnek
kige jodendom en het triomfe
rende christendom was - letter
lijk- moordend. Al in 315 kre
gen joden te horen dat het afge
lopen moet zijn met de kwalijke
gewoonte om tot het christen
dom bekeerde geloofsgenoten
'met stenen of op enigerlei ande
re wijze' aan te vallen, op straffe
van levende verbranding. Uit
diezelfde verordening blijkt zon
neklaar dat de christenen inmid
dels het monopolie op het beke-
ringsrecht hebben verworven: de
joden zullen worden bestraft als
ze iemand weten over te halen
tot hun 'goddeloze sekte' toe te
treden.
Op het ideologische front wer
den inmiddels de stenen opge
trokken voor het 'IJzeren Gor
dijn' dat de twee godsdiensten
eeuwenlang zou scheiden.
Kalender
Nog ten tijde van Constantijn
kwam het kerkelijke kader bij
een tijdens het eerste concilie
van Nicea, waarbij de keizer zelf
kennelijk als voorzitter optrad.
De christelijke elite bakkeleide
er niet alleen over de eigen leer
stellingen, maar ontwierp ook
een nieuw imago om het onder
scheid met het 'verderfelijke
volk der joden' aan te scherpen.
Om dat te bereiken moest er
gemanipuleerd worden met de
kalender.
Tot dat bewuste concilie (dat
plaatsvond in 325) werd het
Paasfeest, het oudste en belang
rijkste van het christendom, ge
vierd volgens de eeuwenoude be
rekeningen van de joodse kalen
der. Nu kwam de eis ter tafel om
een 'eigen' Paasdatum vast te
leggen met als motivatie: „Het
zou natuurlijk ongerijmd zijn
wanneer wij toelieten dat de Jo
den zich erop beroemden dat wij
niet in staat waren het Paasfeest
zonder hun voorschriften te vie
ren", zoals bisschop Eusebios uit
de mond van Constantijn zelf
zou hebben opgetekend. En al
dus werd een nieuw Paasfeest
geconstrueerd dat voortaan zou
plaatsvinden 'op de eerste zon
dag na de volle maan van de
lentemaand'.
De nieuwe bepaling vond klaar
blijkelijk maar moeizaam ingang
bij het gewone kerkvolk. In het
oosterse leven van alledag werd
dat wat er op hoog niveau bedis
seld was kennelijk met de nodige
korrels zout genomen en bleven
de gelovigen er geen kwaad in
zien op voet van vriendschappe
lijkheid met de joden om te
gaan, dit tot grote ergernis van
kerkleiders als Johannes
Chrystomus. Deze latere kerkva
der en begenadigd redenaar pro
beerde er met de nodige donder
preken het gewenste vijands
beeld in te hameren. Hij haalde
verwoestend uit naar de christe
nen in het Syrische Antiochië die
het waagden hun geschillen aan
joodse gerechtshoven en hun
kwalen aan joodse geneesheren
voor te leggen en die - oh gru
wel- zelfs de diensten in de
synagoges bezochten.
Hieronymus, een andere kerkva
der uit die dagen, betitelde de
joden als een populum miserum
et tarnen non esse miserabilem,
een 'ongelukkig volk dat noch
tans geen medelijden verdient'
om het sifnpele feit dat het de
Zoon van God had vermoord.
Waarmee ook deze vierde-eeuw-
se heilige - die volgens de over
leveringen 's nachts werd onder
wezen door joodse schriftgeleer
den- het krachtigste argument
hanteerde dat de lastercampag
ne kon bedenken: de beschuldi
ging van Godsmoord.
Propaganda
Gezien tegen de achtergrond van
de twee rivaliserende godsdien
sten worden de 'ijzeren' uitspra
ken van de kerkvaders in die
dagen (ook Augustinus schreef
zijn 'Tractatus adversus Judae-
os') zo niet vergeeflijk dan toch
wel begrijpelijk als noodzakelij
ke propaganda voor de 'verkoop'
van het nog jonge katholicis
dat zich presenteerde als
'nieuwe Israël'. De bedm
was zieltjes te winnen. De j#
moesten overgehaald word
onder druk gezet worden,
naar het kamp van de kath,
ken over te lopen. Elke gedooj
jood was een overwinning.
De gelovige joden gaver
echter niet voetstoots gewonj
Daar waar de joden h;
vasthielden aan het oude gelo
werden ze het slachtoffer v
opgejutte en woedende chris
lijke meutes, zoals geb
Alexandrië, waar in 414 desy:
gogen bestormd en de joden
jaagd werden.
In het jaar 476 stortte het
meinse Rijk ineen en werd We
Europa gedompeld in dat wat
donkere middeleeuwen ii
heten. Maar dan zijn de kaait
al geschud. Het christend
doorstaat ook deze tijd trio
fantelijk en draagt het om
Constantijn en zijn opvolgers
creëerde vijandbeeld van
Godsmoordenaars door de n
wen die volgen over naar Wa
Europa - vastgelegd in de oï
geleverde Romeinse wetgem
en in de geschriften van de ket
vaders.
Een joodse geschiedschrij
formuleerde de 'hypotheek'
de kerkvaders ooit (vorige eeu
als volgt: „Deze geloofsbelijder
van de jodenhaat bleef niet
eigen mening van één schrijv
maar werd tot een orakel vo
het gehele Christendom, dat
geschriften van de als heilig
vereerde kerkvaders als evena
vele openbaringen slikte. De
geloofsbelijdenis heeft later
ningen en gepeupel, staatslied
en monniken, kruisvaarders
herders een wapen tegen de
den in de hand gegeven,
martelwerktuigen laten uitv
den en brandstapels laten
leggen."
En een pastoor ergens in Lil
burg put heden ten dage nog:
inspiratie uit deze hypotheek
Speciale troepen van het ministerie van Binnenlandse Zaken
bewaakten afgelopen weekeinde de omgeving van het parle
mentsgebouw in Moskou. foto ap-
Door onze redacteur
Paul de Schipper
Moskou - De Russische presi
dent Jeltsin kan, op korte
termijn, in Moskou op z'n
best 15.000 tot 20.000 man op
de been brengen. Mocht het
misgaan met de machtsstrijd
tussen het Kremlin en de
'parlementaire rebellen' in
het Witte Huis, dan redt hij
het daar niet mee, want aldus
diplomaten in Moskou: „Een
stad van 10 miljoen inwoners
die op hol slaat, hou je daar
niet mee in de hand."
Hoe houdt Jeltsin orde?
In eerste instantie is hij aange
wezen op de politie en het mili
taire district Moskou. Dat dis
trict bestaat uit een gemotori
seerde infanteriedivisie, een
tankdivisie en een infanteriebri
gade.
Dan zijn er nog de eenheden van
de Moskouse politie. Die be
schikt over gemotoriseerde agen
ten, een soort mobiele eenheid,
de recherche en de leden van het
stedelijk brandweerkorps. Mili
tairen en politie vormen samen
het voor Jeltsin beschikbare le
ger van een kleine 20.000 man.
'Dat is lang niet genoeg om in
zo'n miljoenen-agglomeratie
voor langere tijd de orde te
handhaven als de staat van beleg
wordt uitgeroepen. Nog los van
de vraag of Jeltsin en de zijnen
op deze troepen kunnen rekenen.
Volgens het Russische ministerie
van Defensie is een leger van
125.000 man nodig om een nood
situatie in de stad onder controle
te houden.
President Jeltsin gebruikt op dit
moment speciale veiligheidstroe
pen voor de bewaking van het
Kremlin. Zij staan onder bevel
van officieren die direct onder
Jelstins bevel staan.
Volgens sommige deskundigen is
het voor Jeltsin een koud kunstje
om de rebellerende parlementa
riërs in het Witte Huis naar
buiten te krijgen: „Een kerel met
een beetje traangas en het pro
bleem is opgelost."
Over de militaire aanhang van
Jeltsins tegenstander, de Afgha-
nistan-veteraan generaal Roets-
koj, valt weinig zinnigs te zeg
gen. Zijn woordvoerder in het
Witte Huis kondigde gisteren
aan dat drie belangrijke militai
re districten in de Rusland de
belegerde generaal steunen,
maar hij zei er niet bij welke.
Roetskojs's enige zichtbare mili
taire steun defileerde zaterdag
en zondag een groep voor het
van licht en water verstoken
Witte Huis: een groep van vijf
honderd man, die eruit zag als
een ongeregelde bende, gestoken
in alle mogelijke uniformen en
varieerden in leeftijd van 20 tot
70 jaar.
In totaal beschikt de Russische
Federatie nog over een troepen
macht van 2.034.000 soldaten,
waarvan 1.000.000 bij de land
macht. Over de betrouwbaarheid
van dit leger durven Westerse
waarnemers geen gok te doen.
Noch als het gaat om sympathie
dan wel antipathie ten opzichte
van Jeltsin cs, noch als verdedi
gingsmachine voor de het Rus
sisch grondgebied. Immers veel
soldaten en officieren zijn druk
ker met het verhandelen van
wapens en andere legergoederen,
dan met het in stand houden van
de ooit zo gevreesde militaire
structuur van het voormalige
Rode Leger.
oeSTEM
Kroon weigerde namelijk tijdens
^„persbijeenkomst op 7 augustus
mortpaleis Ahoy' samen met de schi
moormannen Ger Veuger en Ni
Initiatiefneemster Kamerlid Eri
ca Terpstra betoogde tijdens de
partijraad in Bussum dat het
concept-program zoals dat enke
le weken geleden werd gepresen
teerd, soms 'de mens achter de
cijfers' vergeet. Volgens haar is
je balans teveel doorgeslagen
naar de 'economie van de libera
le politiek'. Het nieuwe program
wordt, ook binnen de WD, als
keihard bestempeld. „Ze waren
ket sociale gezicht vergeten. Dat
is nu gecorrigeerd", zei ook Ka
merlid Linschoten.
De extra uitgave van een half
miljard moet een tiende punt
vormen in het uit negen punten r
bestaande verkiezingsprogram
ma. Met het geld moeten de
wachtlijsten voor zorg aan di
verse zwakke groepen wegge
werkt worden. Het half miljard
moet eerst elders bezuinigd wor
den en komt daarmee bovenop
de zeventien miljard die de WD
de volgende kabinetsperiode wil
bezuinigen.
Terpstra kreeg veel bijval voor
het plan van de fractie. De Ka-
mercentrale Overijssel wilde het 9
direct overnemen en indienen.
(ADVERTENTIE)
tsisissecel;
lïlïBBBIWSSl J»
1 W/.IM'Mm
.SHSBSBBM
Daverend slotconcert door
Willem Breuker Kollektief
Breda. Concertzaal Nieuwe
Veste. Optreden van Willem
Breuker Kollektief en Toby
Rix. Gehoord op 26 septem
ber.
Door Frans Baljeu
In den lande wordt bij een
optreden van het Willem
Breuker Kollektief nogal eens
gevochten om de laatste
plaatsen. Gisteravond in de
concertzaal van de Nieuwe
Veste waren de plaatsen weer
voor het uitzoeken.
Dat drukte de pret niet van de
enthousiaste aanwezigen bij de
ze letterlijk en figuurlijk dave
rende afsluiting van de feest-
week ter gelegenheid van de
opening van de fraaie Herzber-
gerbehuizing van het centrum
voor kunst en muziek de Nieuwe
Veste.
Na zo'n kleine 20 jaar is het
Willem Breuker Kollektief nog
steeds niet geëvenaard in zijn
'enfant terrible-functie' in het
Nederlandse muziekleven. De
inmiddels niet meer tot de jong-
sten behorende leden van het
Willem Breuker Kollektief spe
len nog steeds met een jeugdig
élan alsof alles nieuw voor hen
is.
De inmiddels gegroeide routine
van deze voortreffelijke muzi
kanten leidt nooit tot een hou
ding van het voor gezien houden.
Een avond W.B.K. blijft en hap
pening met veel onvoorspelbare
factoren. Een gastoptreden van
de inmiddels 74-jarige nog
steeds zeer vitale Toby Rix zorg
de naast hun eigen visuele grap
pen voor de komische noten.
De tremolerende bellen in
draak uit het Amerikaanse sti
and lovely-repertoire en de t
uit te roeien toeterix in
ternatieve versie van 1
trompetconcert blijven het dot
Het meeste indruk maakte
met zijn zigeunerachtige
harmonicawerk.
Luisteren naar het W.B.K. bh
een vaak relativerende zoek®
door genres en stijlen. Kurt
Prokofieff, Gershwin, Jid®
en andere volksmuzieken lt
jazzstijlen en vooral veel flf
worden geboetseerd tot wat
een een geordende chaos en
ander wellicht een chaot»
wanorde zal noemen. Op
menten dat je denkt, dit kffl
meer word je altijd weer te
gepakt met moedwillig ban
tussenvoegsels.
Aardig zijn in dit verband
volgende opmerkingen die
lanceerd werden in een act
Toby Rix. Nadat Rix 'eflf#
speeld was zei hij tegen de<
'Dat is toch ook geen m
meer'. Breuker knalde
overheen :'Wie heeft er ge 4
dat dit muziek is?' Dit seed,
wel bij het publiek gevoerd
cussies maakt het bijwone
zo'n concert tot een altijd
grerende aangelegenheid.
De multifunctionalteit va»
nieuwe zaal is deze wee t
uit de verf gekomen, n
slaagde popevenement me
leerlingen in het voorpi
van Loïs Lane zaterdagav
het Turfschip zal echter
ook
de toekomst buiten
want te?'
moeten plaatsvinden,
volumes als die van Bre
deze zaal niet opgewasse
open huis op donderdag
30 sept. a.s. vanaf 16.00 uur.
HERTOGENBOSCH
Als drenkelingen zo nat stapten c
de Staatkundig Gereformeerde Pa
veluwse bossen. De symboliek we
9en hadden zij zich tijdens
Bedragen.
We hebben besloten om ons ii
elkaar vast te klampen', zo luidde
de deelnemers op de beslissing i
worden van de partij. Een ruime r
d't mannen bestaande vergaderii
standpunt van het hoofdbestuur
overtuiging kwam dat vrouwen ni(
dok geen lid van een politieke part
hoofdbestuur verdedigt de ni€
de hand op bijbelteksten die zege;
de man bedoeld is. Volgens de
'egeermacht uitoefenen,
oe SGP heeft getracht om in de
deid naar buiten toe te bewaren, f
was geworden dat twee respectc
*en hadden in gewetensnood te k<
ïe vergadering zich in meerderhe
hoofdbestuur zou scharen.
e twee betreffende bestuursle
onctie te blijven om de kleine pol
'at nog meer in de problemen t<
Q r"9 treden zou dat onvermijdel
senad voor de komende verkiezim
aar meer dan ooit is duidelijk c
'standpunt op een eiland in di
at werd bepaald niet betreurd, zc
trouw bleef.
boe/ 's .nu verandering in gekor
astorming door de SGP-vrouwer
tirh erde basti°n lijken niet
2iin aanPassen of zal ten onder g
oio w?nt een Part'i die zioh z°
en plaats in de Nederlandse po