tot vij and werd PETTE Al n Hoe houdt Boris Jeltsin orde in Moskou? Afs luitingfees tweek in Nieuwe Veste Voorzitter v Liberalen poet DE STEM Op een eiland DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Een kilo schandalen u FLODDERS Q Twee miljoen soldaten in voormalige Sovjetunie MAANDAG 27 SEPTEMBER 1993 Een gewetensvol cor respondent kan niet zonder een goed ar chief. Het bijhouden daarvan, met knipscheer en hangmap pen, is niet het meest interes sante deel van het werk, maar de zo verzamelde knipsels verschaffen vaak onontbeer lijke achtergrondgegevens. Af en toe moet het archief echter grondig worden opge schoond, om verouderde in formatie te verwijderen en om te voorkomen dat de ar chiefkast door de grond zakt. Zo was ik onlangs bezig met de map 'Kleine Corruptie' waarvan de inhoud - ik heb het gewogen - inmiddels de kilo dicht genaderd was. Het gaat daarbij om alledaagse schandaaltjes die naar Itali aanse begrippen niet belang rijk genoeg zijn om de voor pagina te halen en waar ik zelf meestal ook niets mee doe. Behalve riu, want voor dat ik ze meegeef aan de vuilnisman, wil ik U een klei ne bloemlezing niet onthou den. Behalve als anecdotes an sich, vormen deze gevallen van kleine en minder kleine corruptie uit de afgelopen twee jaar ook een fraaie illus tratie van de mate waarin het 'du ut des' (voor wat hoort wat)-principe in het Italiaanse openbare leven was (en mis schien nog steeds is) gewor teld. Daar gaat-ie dan: Como: een luitenant-kolonel en twee onderofficieren laten dienstplichtigen afkeuren te gen betaling. Salerno: drie on dernemers hebben 25 miljoen gulden aan overheidsubsidie voor de bouw van een machi nefabriek opgemaakt aan rei zen, wijn en vrouwen. Rome: de directeur van het staatste- lefoniebedrijf geeft toe zestig miljoen gulden aan steekpen ningen te hebben ontvangen, maar belooft alles terug te geven. Milaan: de socialis tische leider Claudio Martelli geeft 10.000 gulden aan een Milanese gemeentefunctiona ris, nadat de gemeentelijke mensa een leveringscontract heeft afgesloten met de con- servenfabriek van Martelli's schoonvader. Mestre: het hoofd personeelszaken van de staatschemiefabriek Enichem belooft uittredende werkne mers een gouden handdruk van 50.000 gulden, waarvan 5.000 voor hemzelf. Teramo: bij een christende mocratisch kamerlid wordt een floppy disk aangetroffen met de namen van 1500 aan hangers voor wie een baantje of subsidie moet worden gere geld. Rome: Gianni De Mi- chelis, op dat moment nog minister, eist en krijgt van een aannemer een luxueus pand in het centrum van Rome voor een van zijn vriendinnen. Catania: de wethouder van Verkeer int 10.000 lire op el ke foutgeparkeerde auto die wordt verwijderd door de door hem aangewezen sleep dienst. Paternö: de directrice van een verpleegstersoplei ding dreigt haar leerlingen te laten zakken als zij niet op de christendemocratie stemmen. Catanzaro: gemeenteambte naren verkopen voor 5000 gulden invaliditeitsverklarin- gen aan burgers die daar wel of niet recht op hebben. Een kwart van 100.000 inwoners van de stad geniet zodoende een invaliditeitsuitkering. In Rome weigert een ambtenaar daarentegen om de aanvrage van een blinde vrouw voor een uitkering in behandeling te nemen, als zij hem niet eerst 6000 gulden geeft. Door Aart Heering Abruzzen: acht van de elf le den van het gewestelijk be stuur worden gearresteerd bij een poging om 600 miljoen gulden aan EEG- subsidies te verdelen onder bevriende on dernemers. Cuneo: tweehon derd boeren en handelaren incasseren Europese bijdra gen voor in werkelijkheid nimmer verbouwde soja. Na pels: een commandant en drie agenten van de verkeerspoli tie steken een kwart miljoen gulden aan boetes in eigen zak. Biella: de wethouder van volkshuisvesting eist van een vrouwelijke woningzoekende 'een nachtje liefde' in ruil voor een gemeentelijke wo ning. Milaan: een specialist constateert niet bestaande kankers bij zijn patiënten om ze vervolgens dure therapieën te laten ondergaan in een par ticuliere kliniek. Rome: de di rectie van het gemeentelijk vervoerbedrijf blijkt 40 mil joen gulden smeergeld geïncasseerd te hebben. Sici lië: om reclame te maken voor de wereldkampioen schappen wielrijden die in 1994 op Sicilië worden gehou den stuurt het gewestelijk be stuur een 400 man sterke de legatie een week lang naar Oslo. Daar wil ik het maar bij laten, om dit land waar ik toch met veel genoegen woon niet nog verder te bezwadderen. Door John O'Mill De droom van Coteridge Stel dat u in een droom een nacht in het aards paradijs had doorgebracht, Stel verder dat u daar een roos ten geschenke was gegeven als bewijs dat uw ziel daar echt had verbleven, Stel nu tot slot dat u terug in uw ledikant, wakker werd met die roos in uw hand... Ai, gij nuchtere Nederlandse vrouw of man: Wat dan?Wat dan? Merde a Ia Bille Als de roerdomp 's nachts zijn dompie roert en de mestboer al zijn mest opboert, dan redt u het niet met rozenkransen; dan hebbu de poppen al aan het dansen, dan weten bleekscheten, de roodhuid en de nikker: dan zit de poep al aan de knikker Sir Walters wensjes I wish i loved the human race, its too loud voice and silly face en dat ik ooit ervaren kon als mij een exemplaar begroette: „Wat leuk er weer een te ontmoeten" De tweede wet Altijd en overal gaat ijzer over in roest en het maakt mij eerder woest dan wijzer dan nergen roest verandert in ijzer, maar wij blaten gelaten de geleerden na: Dit verschijnsel houdt eenvoudig tred met de ons bekende ijzeren wet: De tweede van de Termodynamica Hemelen Drie kunnen een geheim het beste bewaren met twee van hen reeds ten hemel gevaren en hij die t geheim 't best bewaart is hij die hielp bij de hemelvaart. John O'Mill Hoe de iood Het was een mooi plaatje. De opperrabijn en de paus, de eerste in het zwart, de ander in het wit, ontspan nen naar elkaar overgebogen en sprekend in hun beider moedertaal, het Pools. 'Een historische ont moeting' schreven de kranten vorige week over het kennelijk plezierig verlopen onderonsje dat ruim veertig minuten duurde. 'Een doorbraak', meldde het Vaticaan na afloop. Langzaam neemt de kerk afstand van het vijandbeeld van de 'verderfelijke jood', dat de verhouding tussen de beide geloven eeuwenlang heeft bepaald en dat her en der nog steeds voortleeft. Een duik in de geschiedenis. otterdam (anp) - Gosse Kroon „gestapt als voorzitter van de Vel Eging Toerbeurt Noord-Zuid. El sin die beslissing zaterdag tijdei m roerige algemene ledenvergad 'mi in Rotterdam, nadat binnei thippers felle kritiek hadden ger zijn handelwijze in de laats1 van het schippersconflict. Door Ed van de Kerkhof EEN JAAR OF WAT gele den publiceerde een pas toor in een Middenlim burgs dorp zijn kerstbood schap in het plaatselijk weekblad. De pastoor schreef over de geboorte van Jezus in Betlehem. Het feit dat het Kind in een stal ter wereld moest ko men, achtte de man een onomstotelijk bewijs van de kwaadaardigheid van de joden. „Toen al begon de vervolging van Christus door de joden", schreef hij. Eeuwenlang heeft de katholieke kerk verkondigd dat de 'ongelo vige joden' schuld waren aan de dood van' Christus en dus aan Godsmoord en in zijn ijver meende de Limburgse pastoor er eigenhandig nog een schepje bo venop te moeten doen. Hij was kennelijk vergeten dat het Twee de Vaticaanse Concilie al begin jaren zestig de veroordeling van het joodse volk uit de officiële kerkelijke leer had geschrapt. Sommige dingen hebben een taai leven. Toen Paus Johannes Paulus II in 1986 de joodse synagoge in Ro me bezocht, had hij al blijk ge geven van de toenaderingspogin gen tussen de katholieke kerk en de gelovige joden door hen 'de oudste broeders in het geloof te noemen'. Met die uitspraak dis tantieerde de paus zich van het vijandbeeld dat de kerk in de vierde eeuw na Christus ge creëerd heeft -een beeld dat klaarblijkelijk nog steeds tot de kolommen van parochieblaadjes weet door te dringen. Breekpunt Het breekpunt tussen de christe nen en het jodendom ligt volgens de bronnen in het jaar 49 van onze jaartelling. Voordien waren de volgelingen van Jezus nog geheel en al ingebed in de joodse tradities. Christus zelf was jood zoals ook zijn apostelen joods waren. In genoemd jaar echter wist Paulus in Jeruzalem de rest van de volgelingen over te halen ie breken met de joodse religieu ze wetgeving. Daarmee werden de deuren opengezet tot massale toetreding van niet-joden in de nog jonge kerk, maar tegelijker tijd werden de banden met het oude geloof definitief doorgesne den. Hoewel Paulus om zijn stand punten diverse malen de woede van de orthodoxe joden op zijn hals haalde, heeft hij zich nooit schuldig gemaakt aan het predi ken van haat. De orthodoxe jood werd in die dagen nog be schouwd als een 'broeder', welis waar dwalend, maar zeker nog niet als de erfvijand, de 'moorde naar van God'. Dat kwam pas later, veel later. Paus Johannes Paulus II en Castelgandolfo vorige week. De eerste drie eeuwen die volg den zouden de nieuwe christenen zelf bloot komen te staan aan allerlei vervolgingen en wreed heden onder Romeinse heer schappij. Pas met de bekering van keizer Constantijn tot het christendom, zou de nieuwe kerk de machtspositie verwerven die nodig was om andersdenkenden het leven zuur te gaan maken. Volgens de overlevering liet Constantijn zich pas op zijn sterfbed dopen. Doorslaggevend voor die bekering was de over winning die hij in de herfst van het jaar 312 voor de poorten van Rome behaalde op zijn rivaal Maxentius. Volgens de legende kreeg Constantijn op het slag veld een visioen van een kruis aan de hemel en hoorde hij daar bij de woorden „In dit teken zult gij overwinnen!". Constantijn won en werd alleenheerser over het Romeinse Rijk. Zijn zege betekende vooral ook de zege van de kerk. Het christelijke ge loof zou staatsgodsdienst wor den in het tot dan toe heidense imperium en daarmee aan een niet te stuiten opmars beginnen. Eenheidsgodsdienst Om de nieuw verworven macht te consolideren was het voor de Roomse Kerk noodzakelijk elke concurrentie van rivaliserende godsdiensten te elimineren. Daarmee vond ze in Constantijn een bondgenoot. Constantijns rijk had alle kenmerken van een totalitaire staat en de keizer had behoefte aan een éénheidsgods dienst die door hemzelf naar behoefte kon worden gemanipu leerd, De keizerlijke doelstellingen slo ten naadloos aan op de doelstel lingen van het aanstormende christendom dat koste wat kost de markt wilde veroveren - een 'groeimarkt' die op dat moment vooral in het Middellandse Zee gebied, Noord Afrika en het Na bije Oosten gezocht moest wor den. de opperrabbijn van Israël, Meir Lau, tijdens hun historische ontmoeting in het zomeneri fok VVD- yan onze Haagse redactie Bussum - De Tweede-Kamer afgelopen weekeinde in geslaa het concept-verkiezingsprogre Het hoofdbestuur heeft geen uitgave van 500 miljoen voor verslaafden, daklozen en jonge De wedijver tussen het hardnek kige jodendom en het triomfe rende christendom was - letter lijk- moordend. Al in 315 kre gen joden te horen dat het afge lopen moet zijn met de kwalijke gewoonte om tot het christen dom bekeerde geloofsgenoten 'met stenen of op enigerlei ande re wijze' aan te vallen, op straffe van levende verbranding. Uit diezelfde verordening blijkt zon neklaar dat de christenen inmid dels het monopolie op het beke- ringsrecht hebben verworven: de joden zullen worden bestraft als ze iemand weten over te halen tot hun 'goddeloze sekte' toe te treden. Op het ideologische front wer den inmiddels de stenen opge trokken voor het 'IJzeren Gor dijn' dat de twee godsdiensten eeuwenlang zou scheiden. Kalender Nog ten tijde van Constantijn kwam het kerkelijke kader bij een tijdens het eerste concilie van Nicea, waarbij de keizer zelf kennelijk als voorzitter optrad. De christelijke elite bakkeleide er niet alleen over de eigen leer stellingen, maar ontwierp ook een nieuw imago om het onder scheid met het 'verderfelijke volk der joden' aan te scherpen. Om dat te bereiken moest er gemanipuleerd worden met de kalender. Tot dat bewuste concilie (dat plaatsvond in 325) werd het Paasfeest, het oudste en belang rijkste van het christendom, ge vierd volgens de eeuwenoude be rekeningen van de joodse kalen der. Nu kwam de eis ter tafel om een 'eigen' Paasdatum vast te leggen met als motivatie: „Het zou natuurlijk ongerijmd zijn wanneer wij toelieten dat de Jo den zich erop beroemden dat wij niet in staat waren het Paasfeest zonder hun voorschriften te vie ren", zoals bisschop Eusebios uit de mond van Constantijn zelf zou hebben opgetekend. En al dus werd een nieuw Paasfeest geconstrueerd dat voortaan zou plaatsvinden 'op de eerste zon dag na de volle maan van de lentemaand'. De nieuwe bepaling vond klaar blijkelijk maar moeizaam ingang bij het gewone kerkvolk. In het oosterse leven van alledag werd dat wat er op hoog niveau bedis seld was kennelijk met de nodige korrels zout genomen en bleven de gelovigen er geen kwaad in zien op voet van vriendschappe lijkheid met de joden om te gaan, dit tot grote ergernis van kerkleiders als Johannes Chrystomus. Deze latere kerkva der en begenadigd redenaar pro beerde er met de nodige donder preken het gewenste vijands beeld in te hameren. Hij haalde verwoestend uit naar de christe nen in het Syrische Antiochië die het waagden hun geschillen aan joodse gerechtshoven en hun kwalen aan joodse geneesheren voor te leggen en die - oh gru wel- zelfs de diensten in de synagoges bezochten. Hieronymus, een andere kerkva der uit die dagen, betitelde de joden als een populum miserum et tarnen non esse miserabilem, een 'ongelukkig volk dat noch tans geen medelijden verdient' om het sifnpele feit dat het de Zoon van God had vermoord. Waarmee ook deze vierde-eeuw- se heilige - die volgens de over leveringen 's nachts werd onder wezen door joodse schriftgeleer den- het krachtigste argument hanteerde dat de lastercampag ne kon bedenken: de beschuldi ging van Godsmoord. Propaganda Gezien tegen de achtergrond van de twee rivaliserende godsdien sten worden de 'ijzeren' uitspra ken van de kerkvaders in die dagen (ook Augustinus schreef zijn 'Tractatus adversus Judae- os') zo niet vergeeflijk dan toch wel begrijpelijk als noodzakelij ke propaganda voor de 'verkoop' van het nog jonge katholicis dat zich presenteerde als 'nieuwe Israël'. De bedm was zieltjes te winnen. De j# moesten overgehaald word onder druk gezet worden, naar het kamp van de kath, ken over te lopen. Elke gedooj jood was een overwinning. De gelovige joden gaver echter niet voetstoots gewonj Daar waar de joden h; vasthielden aan het oude gelo werden ze het slachtoffer v opgejutte en woedende chris lijke meutes, zoals geb Alexandrië, waar in 414 desy: gogen bestormd en de joden jaagd werden. In het jaar 476 stortte het meinse Rijk ineen en werd We Europa gedompeld in dat wat donkere middeleeuwen ii heten. Maar dan zijn de kaait al geschud. Het christend doorstaat ook deze tijd trio fantelijk en draagt het om Constantijn en zijn opvolgers creëerde vijandbeeld van Godsmoordenaars door de n wen die volgen over naar Wa Europa - vastgelegd in de oï geleverde Romeinse wetgem en in de geschriften van de ket vaders. Een joodse geschiedschrij formuleerde de 'hypotheek' de kerkvaders ooit (vorige eeu als volgt: „Deze geloofsbelijder van de jodenhaat bleef niet eigen mening van één schrijv maar werd tot een orakel vo het gehele Christendom, dat geschriften van de als heilig vereerde kerkvaders als evena vele openbaringen slikte. De geloofsbelijdenis heeft later ningen en gepeupel, staatslied en monniken, kruisvaarders herders een wapen tegen de den in de hand gegeven, martelwerktuigen laten uitv den en brandstapels laten leggen." En een pastoor ergens in Lil burg put heden ten dage nog: inspiratie uit deze hypotheek Speciale troepen van het ministerie van Binnenlandse Zaken bewaakten afgelopen weekeinde de omgeving van het parle mentsgebouw in Moskou. foto ap- Door onze redacteur Paul de Schipper Moskou - De Russische presi dent Jeltsin kan, op korte termijn, in Moskou op z'n best 15.000 tot 20.000 man op de been brengen. Mocht het misgaan met de machtsstrijd tussen het Kremlin en de 'parlementaire rebellen' in het Witte Huis, dan redt hij het daar niet mee, want aldus diplomaten in Moskou: „Een stad van 10 miljoen inwoners die op hol slaat, hou je daar niet mee in de hand." Hoe houdt Jeltsin orde? In eerste instantie is hij aange wezen op de politie en het mili taire district Moskou. Dat dis trict bestaat uit een gemotori seerde infanteriedivisie, een tankdivisie en een infanteriebri gade. Dan zijn er nog de eenheden van de Moskouse politie. Die be schikt over gemotoriseerde agen ten, een soort mobiele eenheid, de recherche en de leden van het stedelijk brandweerkorps. Mili tairen en politie vormen samen het voor Jeltsin beschikbare le ger van een kleine 20.000 man. 'Dat is lang niet genoeg om in zo'n miljoenen-agglomeratie voor langere tijd de orde te handhaven als de staat van beleg wordt uitgeroepen. Nog los van de vraag of Jeltsin en de zijnen op deze troepen kunnen rekenen. Volgens het Russische ministerie van Defensie is een leger van 125.000 man nodig om een nood situatie in de stad onder controle te houden. President Jeltsin gebruikt op dit moment speciale veiligheidstroe pen voor de bewaking van het Kremlin. Zij staan onder bevel van officieren die direct onder Jelstins bevel staan. Volgens sommige deskundigen is het voor Jeltsin een koud kunstje om de rebellerende parlementa riërs in het Witte Huis naar buiten te krijgen: „Een kerel met een beetje traangas en het pro bleem is opgelost." Over de militaire aanhang van Jeltsins tegenstander, de Afgha- nistan-veteraan generaal Roets- koj, valt weinig zinnigs te zeg gen. Zijn woordvoerder in het Witte Huis kondigde gisteren aan dat drie belangrijke militai re districten in de Rusland de belegerde generaal steunen, maar hij zei er niet bij welke. Roetskojs's enige zichtbare mili taire steun defileerde zaterdag en zondag een groep voor het van licht en water verstoken Witte Huis: een groep van vijf honderd man, die eruit zag als een ongeregelde bende, gestoken in alle mogelijke uniformen en varieerden in leeftijd van 20 tot 70 jaar. In totaal beschikt de Russische Federatie nog over een troepen macht van 2.034.000 soldaten, waarvan 1.000.000 bij de land macht. Over de betrouwbaarheid van dit leger durven Westerse waarnemers geen gok te doen. Noch als het gaat om sympathie dan wel antipathie ten opzichte van Jeltsin cs, noch als verdedi gingsmachine voor de het Rus sisch grondgebied. Immers veel soldaten en officieren zijn druk ker met het verhandelen van wapens en andere legergoederen, dan met het in stand houden van de ooit zo gevreesde militaire structuur van het voormalige Rode Leger. oeSTEM Kroon weigerde namelijk tijdens ^„persbijeenkomst op 7 augustus mortpaleis Ahoy' samen met de schi moormannen Ger Veuger en Ni Initiatiefneemster Kamerlid Eri ca Terpstra betoogde tijdens de partijraad in Bussum dat het concept-program zoals dat enke le weken geleden werd gepresen teerd, soms 'de mens achter de cijfers' vergeet. Volgens haar is je balans teveel doorgeslagen naar de 'economie van de libera le politiek'. Het nieuwe program wordt, ook binnen de WD, als keihard bestempeld. „Ze waren ket sociale gezicht vergeten. Dat is nu gecorrigeerd", zei ook Ka merlid Linschoten. De extra uitgave van een half miljard moet een tiende punt vormen in het uit negen punten r bestaande verkiezingsprogram ma. Met het geld moeten de wachtlijsten voor zorg aan di verse zwakke groepen wegge werkt worden. Het half miljard moet eerst elders bezuinigd wor den en komt daarmee bovenop de zeventien miljard die de WD de volgende kabinetsperiode wil bezuinigen. Terpstra kreeg veel bijval voor het plan van de fractie. De Ka- mercentrale Overijssel wilde het 9 direct overnemen en indienen. (ADVERTENTIE) tsisissecel; lïlïBBBIWSSl J» 1 W/.IM'Mm .SHSBSBBM Daverend slotconcert door Willem Breuker Kollektief Breda. Concertzaal Nieuwe Veste. Optreden van Willem Breuker Kollektief en Toby Rix. Gehoord op 26 septem ber. Door Frans Baljeu In den lande wordt bij een optreden van het Willem Breuker Kollektief nogal eens gevochten om de laatste plaatsen. Gisteravond in de concertzaal van de Nieuwe Veste waren de plaatsen weer voor het uitzoeken. Dat drukte de pret niet van de enthousiaste aanwezigen bij de ze letterlijk en figuurlijk dave rende afsluiting van de feest- week ter gelegenheid van de opening van de fraaie Herzber- gerbehuizing van het centrum voor kunst en muziek de Nieuwe Veste. Na zo'n kleine 20 jaar is het Willem Breuker Kollektief nog steeds niet geëvenaard in zijn 'enfant terrible-functie' in het Nederlandse muziekleven. De inmiddels niet meer tot de jong- sten behorende leden van het Willem Breuker Kollektief spe len nog steeds met een jeugdig élan alsof alles nieuw voor hen is. De inmiddels gegroeide routine van deze voortreffelijke muzi kanten leidt nooit tot een hou ding van het voor gezien houden. Een avond W.B.K. blijft en hap pening met veel onvoorspelbare factoren. Een gastoptreden van de inmiddels 74-jarige nog steeds zeer vitale Toby Rix zorg de naast hun eigen visuele grap pen voor de komische noten. De tremolerende bellen in draak uit het Amerikaanse sti and lovely-repertoire en de t uit te roeien toeterix in ternatieve versie van 1 trompetconcert blijven het dot Het meeste indruk maakte met zijn zigeunerachtige harmonicawerk. Luisteren naar het W.B.K. bh een vaak relativerende zoek® door genres en stijlen. Kurt Prokofieff, Gershwin, Jid® en andere volksmuzieken lt jazzstijlen en vooral veel flf worden geboetseerd tot wat een een geordende chaos en ander wellicht een chaot» wanorde zal noemen. Op menten dat je denkt, dit kffl meer word je altijd weer te gepakt met moedwillig ban tussenvoegsels. Aardig zijn in dit verband volgende opmerkingen die lanceerd werden in een act Toby Rix. Nadat Rix 'eflf# speeld was zei hij tegen de< 'Dat is toch ook geen m meer'. Breuker knalde overheen :'Wie heeft er ge 4 dat dit muziek is?' Dit seed, wel bij het publiek gevoerd cussies maakt het bijwone zo'n concert tot een altijd grerende aangelegenheid. De multifunctionalteit va» nieuwe zaal is deze wee t uit de verf gekomen, n slaagde popevenement me leerlingen in het voorpi van Loïs Lane zaterdagav het Turfschip zal echter ook de toekomst buiten want te?' moeten plaatsvinden, volumes als die van Bre deze zaal niet opgewasse open huis op donderdag 30 sept. a.s. vanaf 16.00 uur. HERTOGENBOSCH Als drenkelingen zo nat stapten c de Staatkundig Gereformeerde Pa veluwse bossen. De symboliek we 9en hadden zij zich tijdens Bedragen. We hebben besloten om ons ii elkaar vast te klampen', zo luidde de deelnemers op de beslissing i worden van de partij. Een ruime r d't mannen bestaande vergaderii standpunt van het hoofdbestuur overtuiging kwam dat vrouwen ni( dok geen lid van een politieke part hoofdbestuur verdedigt de ni€ de hand op bijbelteksten die zege; de man bedoeld is. Volgens de 'egeermacht uitoefenen, oe SGP heeft getracht om in de deid naar buiten toe te bewaren, f was geworden dat twee respectc *en hadden in gewetensnood te k< ïe vergadering zich in meerderhe hoofdbestuur zou scharen. e twee betreffende bestuursle onctie te blijven om de kleine pol 'at nog meer in de problemen t< Q r"9 treden zou dat onvermijdel senad voor de komende verkiezim aar meer dan ooit is duidelijk c 'standpunt op een eiland in di at werd bepaald niet betreurd, zc trouw bleef. boe/ 's .nu verandering in gekor astorming door de SGP-vrouwer tirh erde basti°n lijken niet 2iin aanPassen of zal ten onder g oio w?nt een Part'i die zioh z° en plaats in de Nederlandse po

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2