Week Abusivismo Blaak DE STEM Biosphere 2 trekt zijn strakke contouren kordaat tegen de diep-blauwe hemel en door het groen gevlekte bruin van Arizona's woestijn. De kolossale structuur, speels opgebouwd uit duizenden kleine piramiden en trapezen van glas en staal, lijkt in het desolate landschap het gezelschap te zoeken van de nabije Santa Catalina mountains. :V 'A iiffii iü&t: Wetenschappers verlaten na twee jaar afgesloten kas in Arizona 'We verzamelen een schat aan gegevens en we staan pas aan het begin' ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1993 De Italianen onderhouden, zo als u bekend kan zijn, een bijzondere relatie met de wet. De deftige Sunday Times pakte dit vraagstuk een paar jaar geleden wat grof aan in een beschouwing onder een opschrift dat sugge reert dat het allemaal dieven zijn die de laars van Europa bevolken. De Italiaanse 'ambasciatore' aan het Hof van St James is na die vuige beschuldiging schuimbek kend van woede naar de toenma lige premier Margaret Thatcher gevlogen om zich over de beledi ging, het Italiaanse volk aange daan, te beklagen. Het Italiaanse Handboek van Wil liam Ward, dat ik de afgelopen weken als vakantiebijbel heb ge raadpleegd, bevat boeiende in zichten over het fenomeen 'abusi vismo', waaronder een lange reeks vegrijpen valt, van alom voortwoekerend egocentrisch ge drag tot fijnzinnige zwarte econo mische praktijken en de georgani seerde misdaad. Als het te rechtvaardigen is - Itali anen hebben zoals u weet een groot hart - kan diefstal 'simpa- tico' zijn. Omdat Italianen de staat en de kafkaëske bureaucratie ten zeerste verafschuwen worden al lerlei regels met enthousiasme gebroken. Het dagblad La Stampa vond voor die mentaliteit een woord uit: de mentaliteit van het Italiaanse volk is a-legaal. Hoe uit zich die opmerkelijke ge zindheid tot abusivismo? Ruim 30 procent van de Italianen rijdt zwart in het openbaar vervoer. Ze worden 'portoghesi' (Portugezen) genoemd. Van de 20 miljoen Itali aanse huishoudens is maar 65 procent 'in regola' bij het betalen van luister- en kijkgelden. Winkel diefstal, onder de vlag van 'prole tarische onteigening, is nog zeer populair. Belastingontduiking heeft zulke gigantische vormen aangenomen, dat driekwart van de nationale schuld in één klap afgelost zou kunnen worden als iedereen aan zijn belastingplich ten zou voldoen. Meer dan 80 procent van de zelf standigen geeft een jaarinkomen van 8,6 miljoen lire (ongeveer tienduizend gulden) op. Niet min der dan 95 procent van de Itali aanse winkeliers knoeit met de inkomstenbelasting. Het inkomen van directeuren van bedrijven wordt door de Italiaanse belas tingdienst getaxeerd aan de hand van omstandigheden als het bezit van een renpaard. Andere metho den falen. Maar dat wist u al: Italianen zijn weerbarstige belas tingbetalers. In het verkeer gedra gen zij zich als anarchisten en volledig in lijn met het eerder gesignaleerde egocentrische ka rakter. Smeergeld is, volgens berekenin gen van Franco Cazzola, tussen 1976 en 1988 uitbetaald aan poli tici tot een totaalbedrag van 33.000 miljard lire. Het Italiaanse kadaster heeft geen informatie over 8 miljoen huizen en 14 mil joen appartementen die in de afgelopen 50 jaar illegaal zijn ge bouwd. Gemiddeld moet men overigens vijftien jaar op een bouwvergunning wachten van de, niet zelden boosaardige, bu reaucratie. De schatkist heeft er meer dan 20.000 miljard lire aan belasting door verloren. Italianen werken bijzonder hard voor zichzelf, maar als ambtena ren in dienst van de overheid doen ze op virtuoze wijze zo wei nig mogelijk. Vaak oefenen ze een tweede baan vanachter hun amb- tenarenbureau uit én soms ver schijnen ze alleen maar op de 27e van elke maand om hun loon op te halen. Ten teken van hun aan wezigheid hangen ze hun hoed aan de kapstok, om daarna on middellijk te verdwijnen. Ze bespelen het systeem met een verfijnde intelligentie en niet ge remd door morele bezwaren. De mafia is uiteraard monsterachtig en duivels, maar daar ondervindt u als toerist geen last van. Italië is, samengevat, geen land van dieven, maar van vaak aardige mensen die een bijzondere relatie met de wet onderhouden. We zullen in de Europese Gemeen schap een beetje op ze moeten letten. Het is stil in het verzen gende dal, waar de manshoge gearmde cactussen zwijgend op wacht staan. En ook Biosphere 2 maakt geen geluid. De doorzichtige ark ligt er surrealistisch bij als een eerste menselijke nederzetting op Mars. Zo van verre is niet te zien of de ruimtevaarders nog in leven zijn. Gedijen ze daarbinnen? Vormen ze een vredige en welvarende gemeen schap? Hebben ze zich voortge plant? Of zijn ze overwoekerd door hun meegevoerde jungle? In staat van oorlog met de apen? Hebben ze als hongerige wilden tenslotte de hand aan elkaar geslagen? Het zijn onontkoombare gedachten voor wie als zoeker, begoocheld Door Mare de Koninck jM» '*$P- m* ■mw IL .J '■'M W j v'.4S - "Wfr-apg g jl' Biosphere 2 in de woestijn van Arizona: In grote lijnen is het gelukt om als mensen in een afgesloten ruimte samen met de planten gj dieren overeind te blijven. foto's space biospheres vent Biosphere 2, omstreden experimem door hitte en licht, dit reusachtige laboratorium nadert. Dan is er plotseling de weldadige schaduw van het schip zelve, dat nu ook bij nader toehoren zacht maar intens blijkt te zoemen en te stampen. En dan is er, naast de sluisdeur naar het woonkwartier van de beman ning (de 'humane habitat') de tele foon. En er is het raam, waarachter een gordijn openschuift en warem pel een menselijke gedaante ver schijnt. Het wordt een telefoongesprek als met een gevangene in een maxi maal beveiligde vleugel van de pe nitentiaire inrichting. En alsof de situatie nog niet onwerkelijk ge noeg is, kan de conversatie hier in het diepste zuiden van Arizona - of waren we op Mars? - in onvervalst Nederlands geschieden? Sterker nog, in het Vlaams! „Ik heb nu geen gevoel van honger nie meer. Maar in het begin was het erg wennen. Het dieet. Geen suiker nie meer. Geen koffie nie meer. Geen vetstoffen nie meer." Mark van Thillo uit Antwerpen is een van de acht wetenschappers, die zich precies twee jaar geleden hebben laten opsluiten in deze luchtdichte reageerbuis van drie voetbalvelden en 180.000 kubieke meters omvang. Opdracht: in leven, gezond en gelukkig te blijven in een compleet gesloten systeem waar water, lucht, voedsel en afval eindeloos hergebruikt zouden moe ten kunnen worden door hun plantaardige en dierlijke bewoners (onder wie acht exemplaren van het soort dat mens heet). Het unieke experiment is Mark aan te zien. Een ingevallen gelaat steekt uit boven een al te ruim bemeten shirt en broek, waaronder een brekelijke gestalte mag worden vermoed. Maar hij leeft, zijn ogen staan goed, zijn stem klinkt krach tig en zijn lach klatert helder door de telefoon. „Ja, het is wel tijd om naar buiten te komen. Ik mis mijn vrienden en mijn familie. Wat is als eerste ga doen? Naar de stad, naar een restaurant, lekker eten met een goei glas wijn." Zondagochtend kwart over acht is het zover. Dan zal zich hier de wereldpers opstellen, om de verze geling van de deur opengebroken te zien worden en Mark van Thillo en zijn zeven collega-'biospherians' uit hun kleine planeet te zien te rugkomen in Biosphere 1: aarde. Na twee lange jaren zullen ze de zon weer rechtstreeks op hun huid voelen, de wind weer door hun haren, de onuitputtelijke variatie van het aardse menu weer langs de huig. De wereld zal nieuwsgierig zijn naar hun relaas. Naar hun weten schappelijke bevindingen uiter aard, maar stiekum vooral toch naar hun menselijke ervaring. Ze zin er met hun achten ingegaan, op 26 september 1991, vier vrijgezelle vrouwen en vier vrijgezelle man nen. Wat heeft zich 'sociologisch' tussen hen voorgedaan? Is er, om maar met de telefoon in Marks glazen huis te vallen, kans op ge weest dat ze er met méér dan acht weer uit zouden komen? Worden er zondag nog huwelijken aangekon digd? „Nee, nee, dat is niet gebeurd," lacht de Antwerpenaar. „We ken den elkaar van tevoren al goed en waren vrienden. Nu zijn we nog extra goede vrienden geworden. Dat is alles." Het moge voor een buitenstaander, gevoelig voor wat lotsverbondenheid vermag in een hyper-romantische omgeving, on waarschijnlijk zijn. Maar het klinkt overtuigend van achter het glas vanuit Marks mond. Extreem romantisch is zijn minia tuur-aarde inderdaad. Er voert een wandelpad aan de buitenkant langs het hele complex, zodat toe risten (die nu overigens worden weg gehouden door de gesel van de hitte) volop inkijk hebben. Biosp here 2 heeft een golvende 'oceaan' van pakweg 50 bij 20 meter, een palmenstrand, een tropisch regen woud, rotsen, moeras, steppe, woestijn, akkers en de privacy van acht royale tweekamerflats met ge meenschappelijke eetzaal. „Het is een heel grote wereld voor acht mensen. Je kunt alleen zijn en je kunt samenzijn als je wilt. Na tuurlijk heeft iedereen zijn momen ten van somberheid gehad en van verlangen naar de buitenwereld. Maar niemand is bijna crazy ge worden en gaan schreeuwen: ik wil eruit. We waren goed voorbereid op de lange duur van ons verblijft," zegt Mark, de 33-jarige technisch ingenieur die verantwoordelijk was voor de honderden motoren en pompen die - deels werkend op zonne-energie - de lucht en het water, en daarmee de cirkels van het leven zelve, in beweging moes ten houden. Biosphere 2 is ontworpen als een mammoet-experiment dat honderd jaar zal duren. Als de huidige be manning morgen (zondag) de hoe kige koepel zal hebben verlaten, zal na enkele maanden van diep gaande ecologische analyse een tweede groep de ruimte voor lange re tijd gaan bewonen. Enzovoort tot aan het einde van de volgende eeuw. Als het tenminste zo ver komt. Want in zijn nog jonge leven heeft het experiment al voor zoveel controverse gezorgd, dat zijn voortbestaan wetenschappelijk en commercieel twijfelachtig is. Het is de avontuurlijke Ameri kaanse zakenman en miljonair Edward Bass geweest, die tien jaar geleden Biosphere 2 heeft bedacht. Hij verwierf dit stuk woestijn ten noorden van Tucson, kocht dozij nen biologen, ecologen, ingenieurs en ruimtevaartexperts weg bij NA SA en Amerika's universiteiten en begon zijn droom van glas, ijzer en beton voor een bedrag van 150 miljoen dollars te verwezenlijken. De broeikas zou compleet van de buitenwereld worden afgesloten, óók van de bodem, waar een stalen vloer elke sluikse ademhaling in de aardse atmosfeer zou voorkomen. Een complex 'systeem' van duizen den verschillende levenssoorten - van bacterieën en algen via plan ten, insecten, vogels en zoogdieren tot de homo sapiens - zou bestu deerd kunnen worden in zijn ecolo gische reis naar een eigen zelf re gulerend ecologisch evenwicht. Wat sterft uit? Wat wordt domi nant? Kan de mens zijn omgeving zo reguleren dat hij in het 'mini male heelal' van een afgesloten, licht doorlatende, tank overleeft? Wordt zo een menselijke stad mo gelijk op de maan? Het zijn maar enkele van de duizenden vragen die Biosphere 2 zou kunnen beant woorden. Maar in de wereld van de serieuze wetenschap is het project in Arizo na goeddeels verworpen als niet veel minder dan bedrog. Het dé dain van de ernstige academici cul mineerde begin dit jaar in een dramatische geste. De elf leden van de 'onafhankelijke wetenschappe lijke adviescommissie' die het ex periment begeleidt, nam toen col lectief ontslag. De geleerden waren tot de conclu sie gekomen dat Biosphere 2 een 'wetenschappelijke grap' is, een be oogde toeristische attractie, die de dimensies van een Disney-world moet krijgen, een zó slordig en onoverzichtelijk volgepropt labora torium dat fundamenteel onder zoek van de ontelbare reacties die zich binnen voordoen, praktisch ondoenlijk is. „Er zijn veel te veel onbekenden en varianten in Biosphere 2. Men kan net zo goed vissen tellen in een afgeperkt stuk van de open oceaan als in deze zogenaamde oceaan in dit zogenaamd afgesloten ecosys teem. We leren hier weinig extra's, te meer omdat er tijdens de afgelo pen twee proefjaren regelmatig buitenlucht naar binnen moest worden gepompt om het zuurstof gehalte voor de acht mensen op peil te houuen," zegt een van de commissieleden, een ecoloog die zijn naam liever niet verbonden ziet aan zijn bittere kritiek. „Bo^endsen heeft het management van Biosphere 2 allerlei verzamelde wetenschappelijke data niet aan ons doorgegeven, kennelijk uit schaamte over de lage bruikbaar heid ervan." Het mysterie van de verdwenen zuurstof heeft inderdaad een enor me inbreuk afgedwongen op de 'integriteit' van de verzegelde proeftuin. Vijftien maanden na de afsluiting, rond kerstmis 1992, was het zuurstofgehalte binnen gedaald van de normale 21 procent tot 14,5 procent van de lucht. De acht be manningsleden hadden last van ademnood en oververmoeidheid en moesten soms met pure zuurstof uit flessen 'bijtanken'. De 'staf' aan de buitenkant besloot tot een giganti sche injectie van buitenlucht, waardoor een derde deel van de hele atmosfeer in de kas werd ver vangen. Later moesten, omdat het zuurstofgehalte telkens weer om laag ging, zulke operaties worden herhaald. John Corliss, sedert feberuari de wetenschappelijk leider van het project, heeft zich in zijn barak met uitzicht op de glazen stad langdurig het hoofd gebroken over het waarom van het onverwachte verschijnsel. Zijn eerste verdenking ging uit naar de bodem, waarin het levende micro-organisme veel meer zuurstof zou verbruiken dan voor zien. Maar intussen is zijn bevin ding dat het het beton is dat het levensvoorwaardelijke gas in hoog tempo opeet. „Dat is een zeer interessante ont dekking. De kooldioxide die zich ophoopt in het beton, is de boos doener. Misschien moeten we het beton voor de volgende proefperio de afsluiten met een luchtdichte lak." Als de schaduwen lang worden en de hitte draaglijker, wagen kleine groepen toeristen zich op het ter rein. Ze slenteren door het straatje dat langs cadeaushops met Biosp here 2-T-shirts en koffiemokken naar het glazen gevaarte leidt. Er zijn koffiehuisjes, een restaurant, en een klein theater. De bezoekers hebben bij de kassa naast het stof fige parkeerterrein 12,95 dollar moeten betalen. Een gids onder een parasol voert ze langs de attracties. Biosphere 2, dat geen enkele over heidssteun krijgt, lijkt vooralsij geen commercieel succes. Maar dat zou kunnen veranderd Het heeft een ontegenzeglijke ciij me, dit vreemde bouwsel niet van de Apalache Reservation i van de grens met Mexico. Dit I Amerika ten voeten uit: een verioï kende cocktail van high tech, i tevaart, cowboys, indianen, coij mercie en een groots idee. Hoe onvolmaakt hun kleine aan ook nog was, acht mensen zijn j bijna in geslaagd om twee jaar laii onafhankelijk van de wereldse a| mosfeer in een dichte glazen fles leven. Akkoord, de fles bleek e beetje lek (vijf procent van de lucS 'wisselde' per jaar met de buitej lucht via miniscule gaatjes in f isolatie). Akkoord, er moest t ve zonne-energie nog door gas o] gewekte elektriciteit van worden geïmporteerd voor koeliJ en verwarming. Akkoord, de acf hebben maar 80 procent van h eigen voedsel (vooral groenten, nf ten en kippen) kunnen kweken f waren voor de overige 20 procej aangewezen op een mede-i ten voorraad. En akkoord, ze zl allemaal flink vermagerd (Maf van Thillo ging van 66 naar 51 ki| en is nu stabiel op 61 kilo). Maar het is toch in grote 1 gelukt om samen met de planten de dieren overeind te blijven. E zijn al lessen geleerd. Je kuntletfj waar je werkt, zonder mechanise vervoer. Je kunt zonder chemisclj hulpmiddelen. Je kunt zonder® pier (verboden in Biosphere I dankzij computers en stoffen doe» jes. Alle menselijke afval en rasf water kunnen op een beperkte oa pervlakte compleet gerecyclsj worden. „We verzamelen een schat nieuwe gegevens. En we staan f aan het allereerste begin van# experiment van een eeuw. Dekt wereld zal zich hiervoor gaan M resseren. Talrijke universiteit' zullen mee willen gaan doen. ft' hoog ontwikkelde landbouw»'® schappers in Nederland bij® beeld, ik heet ze van harte weW om te komen leren, experiment'® en onderwijzen," zegt Corliss. VERVOLG WEEKEND - E1 De Rotterdamse Havenbe drijven constateerden dat wie een spoorbrug wilde, net zo goed een ketting over de haven kon spannen. De Spoorwegen berekenden dat het onderhoud van de nieuwe brug de treinreizigers op het traject Dord recht-Rotterdam vijftig jaar lang een dubbeltje extra zou kosten. De Rotterdamse gemeenteraad sprak zich vervolgens uit voor een viersporige tunnel waarop Smit- Kroes antwoordde dat er in dat geval een tweesporige brug zou komen. Dat scheelde immers 330 miljoen in vergelijking met de tun nel. De Spoorwegen moesten de capaciteitsproblemen maar opvan gen met dubbeldekstreinen. NS-di- recteur Ploeger constateerde bitter dat hij dan beter spoorponten tus sen beide Maasoevers kon laten varen. De Rotterdamse gemeenteraad speelde het tenslotte heel scherp: „De Brienenoordbrug kan pas ver breed worden als de Willemsspoor verbinding bevredigend geregeld Smit-Kroes ging zowat door het plafond, maar installeerde ook een speciale commissie die met een aanvaardbare oplossing kwam: een viersporen tunnel die wat minder diep zou liggen en die wat minder zou worden bewapend. Geraamde kosten 640 miljoen. Omdat de bouwmarkt in die jaren slecht was, vermoedde de commis sie dat het nog wel goedkoper zou kunnen, ergens tussen de 460 en 490 miljoen. Of dat ook had ge kund, is nooit duidelijk geworden, want de Willemsspoortunel is niet openbaar aanbesteed. Minister Smit-Kroes sloot onder hands voor 500 miljoen een bouw contract met een combinatie van aannemers die de stormvloedkering in de Oosterschelde net hadden voltooid. Bedrijven die, om het met de woorden van Smit-Kroes te zeg gen 'zo'n tunnel met hun linker achterpoot aanleggen.' Andere grote aannemers zoals de Bredase Beton Maatschappij pro testeerden tegen alle geheimzinnig heid rond de deal, maar dat hielp niet meer. Smit-Kroes sprak van 'een'uniek bod', een bod overigens waarvan ze later toegaf dat ze het zelf had uitgelokt. De vraag of de tunnel nu eigenlijk nog nodig is, wordt overstemd door feestgedruis. Het weekblad Vrij Nederland herinnert er deze week aan dat De Hef veel minder open gaat dan twintig jaar geleden, vo rig jaar gemiddeld zes keer per etmaal. Volgens Rijkswaterstaat is door de NS nooit precies duidelijk gemaakt waarom De Hef zo'n knel punt vormde: „Nu al helemaal niet meer, want als de trein Rotterdam uit is en Dordrecht nadert, is daar de brug over de Oude Maas, een veel groter knelpunt, want die moest in juni 600 keer omhoog." Hoe dan ook, op 28 april 1987 ging de eerste paal de grond in. Een uitgebreide voorlichtingscampagne (kosten 7,8 miljoen) zorgde ervoor dat de hele operatie vrij rimpelloos kon verlopen. „Er zijn geen procedures geweest van bewoners,' tot ieders verras sing," zegt projectbegeleider ing. Sjoerd Ennenga, „maar we hebben tevoren met iedereen om de tafel gezeten. Daar hebben we achteraf de vruchten van geplukt." Onder druk van acties zagen de tunnelbouwers zich wel genood zaakt om acht achttiende eeuwse koopmanshuizen aan de Wijnhaven zorgvuldig te demonteren in plaats van af te breken. De huizen worden nu op dezelfde plaats weer opge bouwd. Zes jaar liep het werk aan de Willemsspoortunnel als een litte ken door de Rotterdam. Hameren, heien, en bouwen, de Rotterdam mers zijn wel wat gewoon. Al in de jaren zestig lag de binnenstad lan ge tijd open voor de aanleg van de metro. De meeste tegenstand kwam dit keer van de middenstand. Zij vreesde schade voor hun bedrijven. De voorzitter van de Rotterdamse Kamer van Koophandel schatte die schade zonder blikken of blozen op 1 miljard gulden. Ing. Ennega: „Tot nu toe is er voor 3 miljoen gulden projectschade aangevraagd. Veel meer kan het niet worden." Met de geluidhinder moet het vol gende week ook gedaan zijn. „Die krijg je nooit helemaal weg," vertelt Ennenga, „je houdt een on dergronds gerommel, een restge- luid van rond de 45 decibel. Dat is iets harder dan een gesprek op fluistertoon." De Willemsspoortunnel kruist de Koningshaven, de Wijnhaven en de Nieuwe Maas. Onder de rivier ligt de tunnelbodem ruim vijftien me ter diep. De eigenlijke tunnelbuis onder water bestaat uit acht ele menten, vier van 138 meter en vier van 115 meter. De tunneldelen zijn afgezonken in een speciaal gebag gerde sleuf. De markante 'Hef' blijft vooralsnog behouden als monument, onder houdskosten 500.000 gulden per jaar. Voor de koster van de Lau- renskerk is de sloop van het luchtspoor 'een kleine zegen.' De kerk organiseert binnenkort het eerste niet door herrie onderbroken orgelconcert sinds 116 jaar. Met het luchtspoor verdwijnen ook de brug over de Nieuwe Maas en het oude station Blaak. Parallel met de aanleg van de Wil lemsspoortunnel lopen de plannen om op het tunneltracé te bouwen. Nemeog, het projectontwikkelings- bedrijf van de NS heeft al opties voor een hotel, 120 woningen en 17.000 vierkante meter kantoor ruimte. Probleem is alleen dat er nog een aantal 'blokkades' bestaan in Rotterdamse bestemmingsp'11 nen. Dit weekeinde schakelen de Spw wegen om van brug naar tun# Gisteravond rond acht uur laatste trein over de Maasbrug! reden. Loopt alles volgens pi®® rijden vanaf maandagochtend n uur de eerste treinen over spoor door de nieuwe tunnel, ft dag zal de dienstregeling voor eerst normaal over twee sp» worden uitgevoerd. Dit weekeinde worden de tr zigers met bussen over de vervoerd. In september 1991 de twee andere sporen in g worden genomen. Na 116 jatf® spoorwegverbinding van zuid' derland naar Rotterdam dan grote dwarsligger kwijt. „De spoortunnel maakt R0'®* klaar voor de 21e eeuw," a'o J.H.A.van den Muijsenberg Rotterdamse wethouder van en Buiten- ruimte. j En klaar voor de TGV? W Muijsenberg: „Voor onbe treinverkeer, inclusief de snelheidstrein. We bouwen i1 durend aan onze toekomst stad komt nooit af."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 34