DE STEM lulering van la met Jan Janssen Iten over de wielersport* sn De Stem als De Stem de winnaars lathon, Breda; Lezina la de Bruyn, St. Jansteen i Breda; Conny FijnemanJ [m; Majanca de Leur, Lezerstour een Maandag gaat de trein in Rotterdam ondergronds. Na zes laar graven, heien en bouwen zijn I dan de eerste twee sporen van de Willemsspoortunnel gereed. Die gaat onder twee havens en de [Sieuwe Maas door. Nooit hoeft de trein meer te wachten voor de Hefbrug, maar weg is de skyline [van de achterkant van Rotterdam, p schone was op de balkons en de horizon van havenloodsen. Voor 250 treinen per etmaal is het nu een ondergrondse rit van vijftig [seconden. Kosten 905 miljoen. De |stad die eerst zijn achterwerk liet zien, toont nu haar ingewanden. „Ach," zegt een Rotterdammer omlaagturend in het nieuwe |Blaakstation, „ik hou zo van deze stad dat een miljard wel mag." Nieuwe station Rotterdam Blaak vanaf maandag in gebruik Week nd ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1993 DEEL I llü het nu nog lege trappenhuis zal het vanaf maandag krioelen van de reizigers. Het nieuwe station Rotterdam Blaak maakt door de glazen dakconstructie een lichte indruk. Sporen onder de Maasstad Door Paul de Schipper Het nieuwe station is een gat vol roltrappen. Werklieden hangen in kooien aan de muur, poetsen de tegels. Een vrouw met hoogtevrees wil ook naar beneden kijken maar durft niet en blijft een halve meter van de solide balustrade staan. De nieuwe Blaakhalte is een onder gronds overstapstation vlakbij de befaamde kubuswoningen. Over de toegang van het station hangt een enorme schotel aan een half gebogen arm. De Rotterdam mers hebben er al een bijnaam voor: De Fluitketel. Ze leggen dat bereidwillig uit: „Omdat het net p' verrassende trap leidt naar de hoger gelegen stationshal f zo'n ding is als de fluitketels van de Hema. Die hebben ook zo'n gebogen handgreep." De Hefbrug, officieel de Willems brug, is altijd een onding geweest zeggen de spoorwegen. Om de twee uur moet de brug twintig minuten open voor de scheepvaart. Aan dat voorschrift hebben de NS altijd hun dienstregeling voor Neder lands drukste spoorwegtraject, de lijn Rotterdam-Dordrecht moeten aanpassen. De Hef was de flesse- hals in het door de Rotterdams verwenste en tegelijkertijd gekoes terde luchtspoor. Dat spoor dankt zijn naam aan het feit dat de trein vanuit het zuiden de Maasstad binnenrammelde, me ters boven het straatniveau, over een kilometers lang ijzeren viaduct. „Een straatweg vanonder, een spoor van boven," zeiden de aan vankelijk kritische Rotterdammers trots in 1877 toen het luchtspoor geopend werd met een diner voor de notabelen en Bengaals vuur voor het volk. Een plaatselijk ta bakshandelaar schreef 'te ijzen bij de gedachte dat een deraillerende trein zich in de belendende gevels zou boren.' Geen brug in Nederland werd zo vaak gefotografeerd als De Hef. Joris Ivens ontdekte in 1929 de visuele kwaliteiten van De Hef. De documentaire De Brug was de aan zet van zijn lange filmcarrière. Onder de spoorbaan hielden koop lieden een dinsdag- en zaterdag- markt. Ze noemden het 'de grote paraplu'. Het was de plek waar je goed na kon denken over de prijs. Met een 'koopman wat zegt u?' als excuus om tijd te rekken als er daarboven weer een trein voorbij denderde. Dat kon immers de prijs aardig beïnvloeden. De markt is tijdelijk verhuisd naar de Nieuwe Markt. De drie kilometer lange Wil lemsspoortunnel doorsnijdt het hart van het oude Rotterdam. Hier, langs de vroegere Binnenrotte, is de stad ontstaan, aanvankelijk als het dorpje Rotta rond 800. De aan zet tot de stad dateert uit de der tiende eeuw. Tijdens graafwerk zaamheden voor de Willemsspoor tunnel vonden medewerkers van het gemeentelijke Bureau Oudheid kundig Onderzoek fundamenten van de veertiende eeuwse stads muur terug. Als haven- en handelsstad kreeg Rotterdam rond 1850 een groeistuip. De Binnerotte werd ge dempt ten behoeve van de aanleg van het luchtspoor. Al direct na de Tweede Wereldoor log beseften de Rotterdamse stads bestuurders dat De Hef met zijn twee sporen te klein was voor het Rotterdam van de toekomst, maar er was geen geld voor een alterna tief. En toen dat er wel was, ging FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP het op aan tunnels voor het auto verkeer. Eind jaren '70 waarschuwden inge nieurs dat de levensduur van de Rotterdamse spoorbruggen aan het aflopen was. In 1979 beloofde mi nister Tuynman van Verkeer en Waterstaat de Rotterdammers een viersporige tunnel, maar hij vergat er geld voor uit te trekken. Zijn opvolger drs. Neelie Smit-Kroes die dacht dat de gesignaleerde me taalmoeheid wel met 'een las' was op te lossen, moest snel van dat standpunt terugkomen. Op 24 januari 1983 sprak ze in een zesregelig briefje aan de Spoorwe gen 'gezien de financiële situatie' haar voorkeur uit voor een nieuwe spoorbrug over de Maas. De Rotterdammers zagen het al gebeuren: een bak met vier sporen dwars door de stad met hoge ge- luidswerende wanden en dat met huizen direct naast de spoorbaan, die daar in strijd met de milieure gels al gebouwd waren, omdat de nieuwe spoorbaan toch wel onder gronds zou gaan. VERVOLG WEEKEND - E2 In het station is een fragment van een oude stadswal gehangen dat Het perron ligt glimmend te wachten op de eerste reizigers, bij de werkzaamheden werd gevonden. iars van De Stem Leze,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33