Tilburg centrum voor animatiefilm NOS wint Prix Italia DE STEM Nieuw instituut met werkplaats voor onderbelichte kunstvorm Jeroen Brouwers bepleit uitgave van werk van Daniël Robberechts D2 Paul de Leeuw breng oudej aarsshow op tv UIT GIDS Met tv-film over Hendrik Werkman „Stimulering van het gebruik van het openhaar vervoer kan leiden tot een verhoogd alcoholgebruik." Hans van Goudoever, stelling in proefschrift Gids Door Marjan Mes Tilburg werkt de laatste jaren hard aan het opvijze len van zijn culturele ima go. De zuidelijke dans voorziening Raz vond er haar domicilie, de bio- scoop-voor-de-betere-film Cinecitta, werd steeds om vangrijker en uitnodigen der en het prestigieuze De Pont, ruimte voor eigen tijdse kunst, heeft de allu res van een echt museum. Als klap op de vuurpijl opende minister Hedy d'Ancona vorige week het Nederlands Instituut voor Animatiefilm (Niaf). De stad van Gerrit Brokx heeft er wel een paar centjes voor over om zijn saaiheid kwijt te raken. Maar de interessantste kunston dernemingen zijn particulier ini tiatief. Het nieuwe filminstituut, waar internationale animatiefilms worden bewaard en gedistribu eerd en jonge cineasten produk- ties kunnen maken, is daar ook uit voort gekomen. Het is geves tigd in een statige villa in de Willem II straat. Ooit was er de theologische faculteit gehuisvest. Nu wordt deze, in het kleinscha lige stadshart verborgen plek een soort kunstencentrum. Aan palend zal een theaterzaal, een zogenaamde middenzaal, met zo'n 350 stoelen verrijzen. Daar worden in de toekomst kunstzinnige toneel- en dans voorstellingen gehouden, gepro grammeerd door 't Heks, het Tilburgse kleintheatertje dat nu nog ergens in de buitengewesten is weggestopt en uit een particu liere onderneming is ontstaan. De opgeknapte Stadsschouw burg zal zich bij gevolg op een meer commerciële programme ring moeten richten. Gelukkig is men daar niet met de komst van de Middenzaal. In Tilburg is er een grote schei ding ontstaan tussen uitgaan spubliek en cultuurconsumen- i ten. Met de accomodaties is het navenant gesteld, tot nog toe lagen ze ver uiteen. Maar omdat cultuur en gezelligheid toch vaak bij elkaar horen, vindt steeds meer een concentratie in het centrum plaats. Het Noor- derligt, het succesvolle poppo dium, zal zijn excentrische plek boven het spoor eveneens verla ten en het uitgaanscentrum ver rijken. Het Nederlands Instituut voor Animatiefilm ligt in het hart van de stad en werd door het ge meentebestuur met open armen ontvangen. In haar Kunstenplan heeft de minister van cultuur financieel voorrang gegeven aan de Nederlandse film en met na me ook de animatiefilm, korte film en documentaire, omdat die ten onrechte worden onderge waardeerd in eigen land. Zij stelde 250.000 gulden beschik baar voor het Niaf. Export Terwijl de Nederlandse speelfilm in het buitenland een geringe rol speelt, is de export van de Ne derlandse animatiefilm enorm toegenomen, met 300 procent ten opzichte van de jaren tachtig. Nederlandse animatiefilmers als Paul Driessen, Co Hoedeman, Borge Ring, Gerrit van Dijk en Paul de Nooijer wonnen in het verleden tal van internationale prijzen. Maar hun filmpjes Zijn hier nauwelijks bekend. Industrie, reclamebureaus, on derwijs en televisie maken steeds meer gebruik van animatietech nieken, dat wil zeggen: gecreëer de beweging van driedimensio- nele objecten of getekende fi guurtjes, waarbij de computer steeds belanrijker wordt. Het nieuwe Tilburgse animatie filminstituut wil zowel artistiek als commercieel een rol spelen in de opwaardering van deze ty pisch Nederlandse kunstvorm en toegepaste kunstvorm. Studiootjes Het belangrijkste en duurste on derdeel van het Niaf is De Werk plaats waar afgestudeerde ani matiefilmers filmprodukties kunnen realiseren. Als het aan directeur Ton Crone en be stuurslid Gerrit van Dijk, be kend animatiefilmer, ligt, dan ontstaat er in de komende jaren een echte 'Tilburgse School' op tekenfilm- en animatiegebied. Met talloze studiootjes van crea tieve filmmakers. De plannen van Ton Crone, voormalig stafmedewerker van Stadsschouwburg Tilburg, zijn legio maar voorlopig lijkt veel daarvan nog toekomstmuziek. Zelfs het gebouw van het Niaf is, hoewel dus al officieel geopend door D'Ancona, nog niet inge richt. De bibliotheek bevindt zich nog in dozen, de apparatuur voor de filmers is nog niet aan wezig en de collectie van 300 internationale animatiefilms is nog niet zichtbaar. Maar over enkele weken moet alles gereed zijn en kan animatiefilmster Mo nique Renault in de herstvakan- tie al een workshop voor kinde ren gaan leiden. Hoofdfilm Het Niaf is feitelijk een voortzet ting van de particuliere stichting Animated People van Cilia van Dijk, de echtgenote van filmer Gerrit van Dijk. Zij heeft er met haar bedrijfje voor gezorgd dat makersvan animatiefilmpjes sinds 1978 betaald werden als hun creatie bij een hoofdfilm werd vertoond. Voor die tijd zag geen enkele animator geld terug voor de verhuur van zijn eigen film. Toen haar man'besloot om met een basisopleiding animatie film aan de Tilburgse Academie voor Beeldende Vorming te be ginnen, werd Tilburg de aange wezen vestigingsplaats voor het nieuwe animatiefilminstituut. Heer Bommel uit de avondvullende Nederlandse tekenfilm 'Als je begrijpt wat ik bedoel' van Harrie Geelen en Borge Ring. De opleiding is deze maand be gonnen. Volgens directeur Ton Crone heeft de Tilburgse en Brabantse bereidheid om 'ons te ontvangen' de doorslag gegeven. „Belangrijk is ook dat Tilburg centraal ligt ten opzichte van Gent, Brussel en Kassei waar belangrijke ani matiefilmers zitten", aldus Cro ne. „Het vestigingsklimaat is hier ook veel gunstiger dan in de Randstad vanwege de financiële ondersteuning door de provincie. Bovendien past decentralisatie van kunstinstellingen in de spreidingsgedachte van WVC." Een bijkomende reden van meer sentimentele aard is het feit dat de animatietechniek haar wor tels heeft in Brabant. Bij Philips Beeld met Betty Boop uit de animatiefilm 'Ik beweeg...dus animatiefilmer Gerrit van Dijk, tevens docent in Tilburg. ik besta...' van de Nederlandse in Eindhoven werden de eerste reclame-animatiefilms gemaakt door de Hongaar George Pal. Een taak die later werd overge nomen door Dollywood van Joop Geesink ennog later door de Marten Toonder Studio's. De eerste animatiefilm was feitelijk ook al Brabants, zij het vooral van thematiek: 'De mdord van Raemsdonck' van Otto van Nijenhoff en Frans ter Gast uit 1931. Aan het begin van de jaren ze ventig diende zich een nieuwe generatie van filmmakers aan die internationaal van zich-de den spreken. Onder hen Ronald Bijlsma, Paul Driessen, Gerrit van Dijk, Paul en Menno de Nooijer, Maarten Koopman, Paul Moggré (Tilburg), Ties Poeth (Breda) en Monique Renault. Hun films zijn vaak even ongewoon als verrassend. Canada Co Hoedeman won in 1978 eer Oscar met 'Het Zandkasteel' Net als Paul Driessen is hij artis- tiek-technisch gevormd in Cana da, bij de .vermaarde cineasl Norman McLaren. Beide Neder landers leven ook voor een groo! deel in Canada, hetgeen iets zegl over de ontoeschietelijkheid var het Nederlandse filmklimaat Gerrit van Dijk kreeg in 198E een Gouden Beer op het filmfes tival van Berlijn voor 'Pas deux' dat hij samen met Moni que Renault had gemaakt. Het gewone publiek krijgt de bijzondere films van deze kun stenaars zelden te zien. Dat kent de 'animatie' voornamelijk in de vorm van televisie-items als Loekie de Leeuw, videoclips en talloze reclamefilmpjes. Ook daarin wil het nieuwe Tilburgse instituut verbetering aanbren gen. Distributie van avondvul lende programma's met anima tiefilms behoort tot het taken pakket. Samen met andere filmdistribu teurs zal worden bekeken of ani matiefilms kunnen worden ge koppeld aan speelfilmvertonin gen, aan een korte film of docu mentaire, die andere onderbe lichte kunstvorm die Nederland faam heeft bezorgd. Bij de film theaters (de voormalige filmhui zen) en de arthouses bestaat hiervoor grote belangstelling. Coördinatie Het Niaf wil de bestaande col lectie van ruim 300 animatie films uit binnen- en buitenland uitbouwen tot een collectie die representatief is voor de Neder landse animatiefilm. Dit kan al leen maar in samenwerking met het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam welks kelders voor alsnog de grootste collectie be vatten. Aangezien daar de ideale temperatuur en luchtvochtigheid heersen, zal die daar wel blijven ook. Maar het Tilburgse insti tuut neemt de coördinatie voor zijn rekening en gaat ook een databank opzetten met gegevens over alle in Nederland aanwezi ge animatiefilms. De nalatenschap van Marten Toonder, Nederlands belangrijk ste tekenaar en animatiefilmer, vormt een apart probleem. Ton Crone wil die natuurlijk graag in huis hebben, maar of dat lukt, valt nog te bezien. Over film- en auteursrechten kan lang worden getwist. De enige avondvullende tekenfilm die ooit in Nederland werd gemaakt, de Bommelfilm 'Als je begrijpt wat ik bedoel', maakt evenmin deel uit van de Tilburgse collectie. Als het aan Crone ligt, wordt er in de toekomst nog wel eens zo'n Nederlandse gigant geprodu ceerd. „Maar animatiefilm is ui terst tijdrovend en kostbaar. Voor vijf minuten film heb je 7200 tekeningen nodig, elke se conde passeren 24 plaatjes. Ge animeerde beweging ontstaat beeld voor beeld en het kost jaren tijd om een langere anima tiefilm te maken. Voor het pro duceren van filmpjes krijgen we van WVC nu nog maar mondjes maat geld. Het grootste deel van de 2,5 ton die we krijgen, gaat op aan De Werkplaats voor aan komende animators." Door Henk van Weert Er zou subsidie beschikbaar moeten komen voor de uitga- ve van het totale werk van de Belgische schrijver Daniël Robberechts, die vorig jaar zelfmoord gepleegd heeft. Robberechts is zijn leven lang afgewezen door uitgevers. Ten onrechte, constateerde de auteur Jeroen Brouwers in zijn Louis Paul Boonlezing, die hij gisteravond uitsprak in Antwerpen. Hij pleitte voor publicatie van 'het levenswerk van Robberechts in één totaalboek van vele delen, de zelfbeschrijving van de een zame, die vond dat zijn gehele verschijnen zich tot zijn boeken moest beperken: het oeuvre als spiegel van zijn karakter, het oeuvre als geestelijke autobio grafie'. De Louis Paul Boon-lezing is een initiatief van het Noordbrabants Genootschap, de Letterenfacul teit van de Katholieke Universi teit Brabant en het Louis Paul Boon-dokumentatiecentrum van de Universiteit van Antwerpen. Kees Fens en Monika van Pae- mel spraken in voorgaande jaren Boon-lezingen uit. Brouwers wijdde zijn lezing vol ledig aan Daniël Robberechts, die in eigen beheer wel werken uitgegeven heeft, maar bij uitge vers aan de gesloten deur kwam. Hij leidde een teruggetrokken bestaan in zijn huis in Everbeek, waar hij 'zichzelf als een gevan gene zou gaan beschouwen', al dus Brouwers. „Zijn thematiek zou bestaan uit de onmogelijk heid van communicatie. Meer en meer werd de onmoge lijkheid tot communicatie ook het leidmotief van zijn persoon lijk leven". Robberechts werkte in die af zondering gestaag aan zijn dag boeken en andere schrijversdo cumenten. Fictie schreef hij niet, omdat volgens hem het werkelij ke feit noch mocht worden ver fraaid, noch mocht worden ver soberd of bewerkt. „Hij had geen inbeeldingsvermogen, het schrij ven van fictie ging hemzelf niet goed af, misschien omdat hij zich wat al te strak in zijn eigen schrijf ideologieën had vastge snoerd", stelde Brouwers vast, die Robberechts in de jaren ze ventig persoonlijk gekend heeft, maar later het contact met hem verloor. Dagboeken „In mijn dagboeken uit die pe riode vind ik hem terug als een aimabele leeftijdgenoot, in de zelfde mate sensitief als intelli gent, op een wat afstandelijke, afwachtende manier een warm hartig mens. Ook ik heb maar één verhaal te vertellen en na tuurlijk hebben Robberechts en ik het in gesprekken en brieven over onze denkbeelden dienaan gaande gehad. Wij begrepen el kaar wel, maar werden het slechts gedeeltelijk eens: onze gedachtenwisselingen strandden op de cruciale vraag wat werke lijkheid nu eigenlijk is?" Robberechts had nauwelijks contacten met de Vlaamse lite raire wereld. ('Tegenover alle ge- konkelfoes en clubjesgeest is er maar één mogelijke houding: ignoreren') Hij respecteerde Hu- go Claus, maar moest niet veel hebben van Louis Paul Boon ('een vuile, vuile petit'). Hij kreeg Vlaamse literaire prijzen voor zijn werk, zonder dat hij werd gelezen. „De meest' geprijsde Vlaamse schrijver van niet één gepubli ceerd boek", aldus Brouwers. In eigen beheer gaf hij wel boeken uit: onder meer 'De Grote Schaamlippen' (over de grote schaamte van het bestaan, een thema in Robberechts' werk), dagboeken en het eenmanstijd schrift Schrift, later tijd- SCHRIFT geheten, dat hij met behulp van een stencilmachine vervaardigde. Er verschenen, in eigen beheer, twee delen van. „In diepe stilte. Er kwam geen respons. Toen maakte hij er een eind aan. Aan alles. Heel de rest kon hem ver der gestolen worden". Zelf moord, een daad waarmee Rob berechts zijn leven lang gepreoc cupeerd was. „Er is geen turven aan, hoe vaak in zijn dagboeken woorden voorkomen als Krisis, Down, Leegte, Desperatie, Dor heid. Verveling. Futloos, Hulpe loos, Moedeloos, Werkloos, Me lancholia." Jeroen Brouwers FOTO ANP ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1993 Van onze verslaggevers Hilversum - De televisiefilm 'Ik ga naar Tahiti' van Gerrai Verhage is in Rome onderscheiden met de Prix Italia in categorie fictie. Dat heeft de NOS gisteren bekendgemaal De film over de laatste dagen uit het leven van de Gronini drukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman werd o maart van dit jaar door de NOS uitgezonden. Aan de onderscheiding is een geldbedrag van 15 miljoen lires (17.250 gulden) verbonden. De Prix Italia wordt beschouwd als het belangrijkste festival voor radio- en televisieprogramma's van de publieke omroep. Het is de eerste keer dat de prijs naar een cultureel Nederlands tv-pro- gramma gaat. In de categorie documentaires werd 'De worm in het zijn' van het VPRO-duo Maarten Schmidt en Thomas Doebele bekroond met.de speciale prijs. Vorig jaar won de KRO-radio de Prix Italia met het muziekprogramma- 'Na dir en Zenith'. 'Ik ga naar Tahiti' werd geregis seerd door Gerrard Verhage. Het scenario is van Ger Beuken kamp. De hoofdrollen worden gespeeld door Hans Dagelet, Peter Tuinman en Ids van der Krieke. Hendrik Nicolaas Werkman werd in het voorjaar van 1945 door de Duitse SD opgepakt en op 10 april van dat jaar gefusil leerd. De film geeft geen recon structie van zijn leven, maar is een poging de verantwoordelijk heid van een kunstenaar in oor logstijd te doorvorsen. Werkman (1882-1945) drukte in de oorlogsjaren in het verborge ne. Geen illegale kranten of an dere direct opruiende geschrif ten, maar clandestiene dichtbun dels van onder meer Gerrit Ach terberg en vooral eigen 'druk sels'. Werkman was vanaf 1908 eigenaar van een grote ei drukkerij in Groningen. In j begon hij te schilderen in «j aan het expressionisme verwy stijl. Enige jaren later werd I lid van de Groninger ku naarskring De Ploeg Toen zijn bedrijf in 192; onder ging, zette hij zijn kerswerkzaamheden alleen vod Niet door tijdgebrek geremd t gon hij te experimenteren om het typografisch materiaal, I produkten daarvan noemde 1 'druksels'. Met dit experiment! werk, maar vooral met zijn tijdschrift 'The Next Call', in ook modernistische kis dichten en geëngageerde tekst verschenen, verkreeg hij de spraakmakende kringen van zijn tijd. In de oorlogsjaren maakte zijn beroemdste werk: de Martin Buber geïnspireert 'Chassidische Legenden', 1 reeks van twintig drukken tere, transparante kleuren, ki figuratief, half experimentee De Legenden verschenen Werkmans eigen clandestien reeks 'De Blauwe Schuit' belangrijkste serie voortbren seis van Nederlandse drukkui uit de eerste helft van dezeee Het merendeel van het werk Hendrik Nicolaars Werkman bt vindt zich in het Stedelijk 1 seum te Amsterdam, omdat toenmalige conservator Sam berg al vroeg de waarde Werkmans kunst onderkende. Van onze rtv-redactie Hilversum - Paul de Leeuw gaat van Oudejaarsavond '93 et groot festijn maken bij de Vara. Veel Vara-gezichten zullei een rol spelen tijdens deze tv-uitzending. Daarnaast keert zijn met een Nipkowschijf bekroonde 'De Schreeui van de Leeuw' vanaf 1 oktober terug op het scherm, in het hart va Vara's zaterdagavond. Komende donderdag neemt De Leeuw di onderscheiding in ontvangst, Zaterdag FILMS HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Sliver. 19.30 en 22 u. Dragon. 19.30 en 22 u. Fixing the shadow. 22 u. Guilty as sin. 19.30 en 22 u. The fugitive. 19.30 u. Indecent proposal. GOES -Grand Theater 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent Proposal. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. The fugitive. - Alhambra 2 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 3 14 u. Turtles. 19 en 21.30 u. In the line of fire. - Alhambra 4 14 en 19 u. Made in America. 21.30 u. Fixing the shadow. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The trial. 22 u. The crying game. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Last action hero. 20 u. Hot shots-2. - Decascoop 14.30-17-20-22.30 Benny Joon. 14.30-17-20-22.30 Kalifornia. 17-20-22.30 A stranger among us. 14.30-17-20-22.30 In the line of fire. 14.30-17-20-22.30 Tina. 14.30-17-20-22.30 Sliver. 14.30-17-20-22.30 The fugitive. 14.30-17-20-22.30 Guilty as sin. 14.30-17-20-22.30 Hot Shots-2. 14.30-17 Last action hero. 14.30 en 17 u. Dennis the menace. 20-22.30 Cliffhanger. 14.30 Bambi. 14.30-17-20-22.30 The piano. 20-22.30 Indecent proposal. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Falling down. THEATER HULST -Den Dullaert - 13.30 en 16 u. Voorstelling Samson. Zondag FILMS HULST - De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Jungle book. 13.45-16.15-19-21.30 u. Sliver. 13.45-16.15-19-21.30 u. Dragon. 13.45-19-21.30 u. Fixing the sha dow. 16.15 en 21.30 u. Guilty as sin. 13.45-16.15-19-21.30 u. The fugiti ve. 19 u. Indecent proposal. GOES -Grand Theater 14 en 19 u. Dennis the menace. 21.30 u. Indecent Proposal. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Abel. 19 en 21.30 u. The fugitive. - Alhambra 2 14 u. Bambi. 19 en 21.30 u. Sliver. - Alhambra 3 14 u. Turtles. 19 en 21.30 u. In the line of fire. - Alhambra 4 14 en 19 u. Made in America. 21.30 u. Fixing the shadow. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The crying game. TERNEUZEN - Luxortheater 14 en 20 u. Last action hero. 14 en 20 u. Hot shots-2. - Decascoop 14.30-17-20-22.30 Benny Jooa 14.30-17-20-22.30 Kalifornia. 17-20-22.30 A stranger amongus 14.30-17-20-22.30 In the line o fire. 14.30-17-20-22.30 Tina. 14.30-17-20-22.30 Sliver. 14.30-17-20-22.30 The fugitive. 14.30-17-20-22.30 Guilty as sin, 14.30-17-20-22.30 Hot Shots-2. 14.30-17 Last action hero. 14.30 en 17 u. Dennis the menace. 20-22.30 Cliffhanger. 14.30 Bambi. 14.30-17-20-22.30 The piano. 20-22.30 Indecent proposal. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Falling down.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 26