DE STEM 'We mogen weer af en toe een steek laten vallen' De toverkracht van amber Let op Auto bedrijf Pop 1 Leendert v.d. Born Poolse dames Beleefd anbevolen Violiste Isabelle van Keulen op pad met Het Brabants Orkest div Top occasion! Occasioncentrum 1 Mercedes 190 E Mercedes 190 e 2 Mercedes 300 Dié Turbo Mercedes 300SE 3. Mercedes 500 SE biedt aar goede auto's2 jaar AP gratis garantie volgens Donderdag koopavond 21 u. Terheijdenseweg 245, Breda. Tel.: 076-875472. Auto-ABC Relatiebemid^ Met Kerst niet allee" (Huis)Pieren 1993 14950 19950 13500 14750 12950 13250 14950 17750 15250 10950 |0750 15750 [8500 «2250 7950 8200 «0750 «4950 11750 [15900 5950 5950 |10500 114500 113000 ■12250 116950 111250 112500 112750 110950 114750 Nissan I ANWB gekeurd! 3+9 mnd Bovaq 1? 1x Alfa 33 1.5 3x Micra 12x Sunny 5x Primera 5x Bluebird 1x BL bird wagon' 5x Opel Kadett 3x Opel Corsa 4x Toy. Coro||a 2x Volvo 44n 4x VW Golf 1x Volvo 740 GL 1 1x Fiat Uno 1.5 autoV 1 x Ford Escort 2* F°rd Sierra i o d Fiesta aut 2x Peugeot 405 2x Peugeot 2051 Nissan Patrol 33 Waa 1x Nissan Vanette dubb.cab Spinveld 33 Breda f 076-223166. Superaanbieding Autobedrijf Riittche Officieel MB dealer Zorgvlietstraat 1 Breda tel. 076-653950 biedt aan met vele duizei den guldens voordeel' 07-1990, 59.000 km, al-1 mandinrood, cv, ww, al trekhaak, 36.500,-' 01-1991, 65.000 km, letrood, cv, ww, v., alarm, ABS, karo, 4 speakers, 42.50u 02-1990, 95.000 km, i labruin, cv, ww, ABS, el schuifdak, autom., arm steun, el.ramen v., alar trekhaak, 73.500,- 05-1991,71.000 km, blauwzwart, el.schuifd alarm, compleet 97.5 04-1990, 79.000 km, na tikblauw, automaat, air velours ABS, ww, cv, el. schuifdak, 15 alarm, enz., Alf. 33 Quadro Ipg 86 Citr. BX1.6 Ipg 2x 85 Citr. Visa 2x84,85 va Fiat 131 Mirafiori 84 Fiat Camper 80 F.Orion 1.4 Ipg 88 F.Sierra 2x 84,85 va Sierra 20gl 5d aut 85 Escort 1.6 dsl. 85 Esc. 3x 83-84-85 va- Taunus 1.6 4-d. 82 Golf 1.8GL diesel 85 Golf Eterna 85 Sunny 1.5 coupé 84 Sunny 1,7dsl 2x84 va 2.45 Bluebird 2x 87 va Kadett 2x 81 -85 va Ascona 2x 81-82 va Ascona 1.6 Ipg 86 Peugeot 305 dsl. 82 Renault 11GTL 84 Saab 900GLi 4-d 84 Subaru mini bus 86 VW Golf 2x va VW Passat 82-84 va Volvo 343 82-83 va Inruil en financiering mogelijk Tevens auto's t.k.g. Elke dag open van 10-19"- I Landvoogdes en kunst- Binnares Maria van Hon dje aan de vergetelheid 4.25joutrukt in het Noordbra bants Museum-in Den Bosch en het Catharijne- convent in Utrecht. -.95 2.2! 3,99 3.45 75 1.451 i.45( OPEL Kadett, 1300 SR-" bj. '81, perf. staat, 2.8« Tel. 01179-2475 M tuss. 8-9 u. op werkdag" of 's avonds na 20 u- SKODA, SKODA 130GLS, bj. f 1.450,-. Tel. 076-65103» volkswagen^ - 7-i c Ri. '81 VW JETTA 1-6 .GLS. Bj. j gerev. motor. i-z-9;f grijs. APK 4/94 Vr. P 2.300,-. Tel. 01150-3-^ zoeken serieuze part"®'3 Caro 01150-16AV. J T.K. Briard-pups fol wkn, ouders Kamp. y fl2( T.K. Haflinger, ruin, geel spannen zade'"L2 4i374( tel. prijsopgave 0/o Grot e Gids VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 DEEL D RKH Clint - de Zwijger - twood in de voorbeeldi- 'In the line of fee' (in de bioscopen). Siegers, Viviane de uynck en Willem Nijholt iormen een gevaarlijke iriehoek in 'Hamlet' van iet Zuidelijk Toneel (in üoosendaal en Breda). IRAZ danst 'De Reis 3' der schreeuwende neon- ilames (in Roosendaal en Oosterhout). Door Henk van Weert „Niet te tuttig, hè", Isabelle van Keulen kijkt de fotograaf aan en herhaalt haar woorden. Vooral niet te tuttig. Want te lang is ze, met haar golvende, lange blonde haren, afgebeeld als het sneeuwkoninginnetje van de klassieke muziek. „Dat was ik echt beu", verzucht ze. Zeventien jaar oud won ze het Eurovisie-concours voor jonge violisten in Genève. Nu, negen jaar later, speelt de Amsterdamse met veel succes over de hele wereld. Deze dagen geeft ze concer ten met Het Brabants Orkest, in Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Breda. Onder lei ding van Arpad Joó speelt ze het Vioolconcert van Tsjaj- kowsky. Op de covers van je Mozart-cd's sta je afgebeeld als een keurig, braaf blond meisje... precies, en daarom heb ik mijn haren resoluut afgeknipt. In de vakantie heb ik het besluit genomen. Mijn leven lang heb ik lang haar gehad, met vlecht en al, maar het is er in één klap allemaal af gegaan. Dat was een hele stap, ik moet er ook nog steeds aan wennen, maar het bevalt me wel. De manier waar op ik op die covers afgebeeld werd, stond me al langer niet aan. In een van de tekstboekjes staat een foto van me, waarop ik een leren jack aan heb. Ruiger. Die wilde ik op de omslag, Philips was er ook voor, maar toen kwa men de Japanners van de platen maatschappij in beeld en zij wa ren er tegen. Blonde langharige violistes in een concertjurk: zo moet dat in Japan. Ze willen iets van je maken wat in hun beeld vorming past. Maar ik wilde er eindelijk eens uitzien op een ma nier die beter bij mijn leeftijd past, En het is wel lekker, met zwemmen bijvoorbeeld". Ze praat vlug en behendig. Zwarte broek, zwarte trui, waar nog een beetje vakantiebruin bo ven uit kruipt. In haar bovenwo ning in de Amsterdamse Con- certgebouwbuurt is muziek in verstilde vormen alom aanwezig. Achter de schuifdeuren staat een zwarte, glimmende vleugel, op een muziekstandaard prijkt opengevouwen bladmuziek van Schumann, her en der liggen vioolkisten. Aan de muren han gen in diverse stijlen gepenseel de schilderijen van haar vader, de kunstenaar en hoogleraar Jan van Keulen. Ze was nauwelijks tien jaar oud, toen ze al op het podium van het POC in Eindhoven stond. „Met het regionaal symfonie-orkest van de streekmuziekschool De Ronde Venen, in een Vivaldi- concert, ik herinner me dat nog goed", zegt ze. Zeven jaar later kwam het grote succes, met vele prijzen en talrijke concerten. Be halve concertvioliste is ze ook vioolpedagoge aan het Haags Conservatorium. De jongste van Nederland. Haar moeder wijdde Isabelle van Keulen, thuis in De Hoef bij Uithoorn, in in de muziek. „Mijn moeder was erg op strijkkwar tetten gesteld. Ik weet nog dat ik daar naar luisterde en die klan ken erg mooi vond. Ik zal een jaar of drie zijn geweest. Ik her inner me dat ik naar voorspeela vonden ging, waar mijn oudere zus fluit speelde en dat er ie mand anders viool speelde, waar ik met open mond naar zat te luisteren. Toen ik zelf op AMV zat en ik een instrument moest kiezen, wist ik het heel zeker: dat moest en zou viool worden. Het formu lier was bij wijze van spreken al ingevuld voordat ik het in han den. Mijn moeder nam in die tijd bandjes op met muziek van de radio. Bach, heel veel Bach. Die muziek maakte een enorme in druk op mij. Dat zangerige, die lyriek van vioolmuziek ik vind maar weinig andere muziekin strumenten mooi. Klarinet, fluit, daar hou ik niet van. Van piano ook niet, van klavecimbel al he lemaal niet. Cello dat gaat, maar dat is familie. Slagwerk, dat vind ik wel fascinerend. Die klanken, die kleuren, dat spekta kel". Plezier Het echte vioolspel heeft ze ge leerd van de bekende vioolpeda goge Davina van Wely. Ze stu deerde ook op het conservato rium en in Salzburg. „Maar mijn talent is ontdekt door mijn le raar op de regionale muziek school. Dat was een hele leuke vent. Hij was dertig jaar lang Stehgeiger geweest in een bandjé dat op cruiseschepen speelde. De hele wereld had hij gezien. Vlak voor zijn pensioen is hij les gaan geven en zo kwam ik bij hem terecht. Hij had een techniek uit het jaar nul, van zijn lessen klopte geen hout, maar die man had me toch een Schwung... Hij heeft me geleerd plezier in mu ziek te krijgen, hij heeft me een natuurlijke benadering bijge bracht, die ik overigens later bij Van Wely weer moest verande ren". Viool spelen heeft met techniek te maken, maar met techniek alleen red je het niet, is haar overtuiging. „Ik was vroeger heel nieuwsgie rig. Ik geloof dat dat het belang rijkste is bij het leren: de moed om zelf aan een stuk te begin nen, zonder dat je precies weet waar je uitkomt. Dat hebben maar weinig mensen. Ik heb nu zelf leerlingen. De meeste willen een voorgekauwd verhaal. Er is maar één meisje, bij wie ik die nieuwsigerigheid terug vind. Ik vind het daarom wel leuk om af en toe met haar overhoop te liggen. Dat had ik met Van Wely ook wel eens. Techniek is moeilijk, natuurlijk. Maar daarin ligt toch niet de essentie van viool spelen, vind ik. Zoeken naar kleur, daar gaat het om. Je hebt de beschikking over een aantal tonen, die niet vast liggen, waar je mee aan de gang moet. Daarmee moet je spanning creeëren. Niet zomaar een rijtje spelen, maar kleur ma ken. Dat is het moeilijkste, dat kan niemand je ook leren. Dat lukt ook lang niet altijd. Kijk maar eens naar Midori. Wat ze speelt is perfect, maar zo ver schrikkelijk saai en smakeloos. De techniek druipt er vanaf, maar je hoort dat ze geen bal gesnapt heeft van Tsjaikowski, van de Russische ziel die bij dat vioolconcert hoort. Dan wordt zo'n concert een bravourestuk. En dat is het niet. Er zit veel kracht in, maar het gaat veel dieper dan die laag bravoure. Ik vind het een verschrikkelijk mooi concert". Is het op zich niet vreemd dat Isabelle van Keulen: „Het is een persoonlijk instrument, waar je geluk mee moet hebben. FOTO KLAAS KOPPE Japanners stukken uit de Euro pese muziekcultuur van twee eeuwen geleden spelen, Weense klassieken bijvoorbeeld. Kunnen ze daar wel een band mee heb ben? Jij speelt toch ook geen eeuwenoude Japanse muziek. „Ik hou daar ook niet zo van. Ik weet ook niet waarom ze het eigenlijk doen. Technisch zijn ze zeer begaafd, beter dan menige Amerikaan of Europeaan. Maar ze gaan kennelijk alleen op tech niek te werk. Het is een tendens die al een jaar of tien duurt. Gelukkig wordt die nadruk op techniek weer wat minder. We mogen weer muzikaal spelen, af en toe een steek laten vallen. Ik heb nooit veel concoursen ge daan, gelukkig niet. Muziek kan je niet meten, op concoursen kun je eigenlijk gëen muzikaliteit vergelijken, omdat muzikaliteit met smaak en emotie te maken heeft. Daarom vergelijken ze, bij wijze van noodsprong, de tech niek. Ik heb Genève gedaan en daarna geen enkel concours meer. Eigenlijk had ik het Oscar Back en het Elisabethconcours nog moeten doen, maar ik was blij dat het niet meer hoefde na Genève. Heerlijk". Idool De klassieke muziek heeft, zoals popmuziek, ook zijn idolen. Ni- gel Kennedy is een idool van deze tijd, Isabelle van Keulen dweepte vroeger met Gidon Kre- mer, de beroemde violist die dit seizoen carte blache gekregen heeft in het Concertgebouw. Ni- gel Kennedy is voor een flink deel image, vindt ze. „Ik vind dat hij niet zo mooi viool kan spelen", zegt ze droog jes. „Miljoenen mensen vinden dat kennelijk wel, maar ik denk dat vooral zijn manier van doen die mensen aanspreekt. Een goe de violist, maar verder niks bij zonders hoor. Hij doet het heel handig, best wel origineel, maar ik zou het leuker vinden als hij beter zou spelen, dan heeft zo'n image meer zin. Er zijn bij hem zoveel afleidende factoren. De Vier Jaargetijden spelen en dan in het geel gekleed gaan bij De Lente, in het groen bij De Zomer en noem maar op, dat zijn facto ren die de aandacht naar het visuele afleiden. Heel slim mis schien, maar het is een prijs, die ik niet wil betalen. Ik doe dat niet, omdat ik er niet achter sta". Isabelle van Keulen bespeelt een Guarneri, een oude viool, die ze in bruikleen heeft van een stich ting, die opgericht is om te voor komen dat waardevolle muziek instrumenten in handen van spe culanten vallen. Haar eigen viool, een Gudagnini, heeft ze uitgeleend aan een leerling. Na tuurlijk, ze heeft een band met haar instrument, maar ze wil daar niet weeïg over doen. „Vroeger had ik dat meer, mis schien cultiveerde ik die band toen zelfs enigzins. Nu is dat minder, ik hou niet van overdre ven gedoe. Ik voel me echt niet onrustig als ik op reis ben zon der viool, of zoiets. Naar elke WC je viool meenemen, dat doe ik niet. Gewoon doen alsof het aktenkoffer is en verder geen gezever, En vooral niet denken aan de prijs: of die viool nou tienduizend, drie ton of een mil joen kost, daar moet je niet bij stilstaan. Het dierbare schuilt voor mij in het persoonlijke. Het is een persoonlijk instrument, waar je geluk mee moet hebben. Ik heb deze nu een jaar en ik weet nog steeds niet of ik hem wil houden. Ik ben er sceptisch over, omdat ik nou eenmaal een andere mooie viool heb. Het is typisch een viool voor romanti sche muziek. Het maakt dus uit wat je er op speelt. Dat vind ik een minpunt. Je moet op een viool alles kunnen spelen". Stemming Spanning, twijfel, onzekerheid, woede, het hoort er allemaal bij. Ook nu nog, na al die successen in Europa, de Verenigde Staten en Japan. „Ik ben heel erg onge duldig. Ik kan staan stampvoe ten, als bij het studeren iets niet wil lukken. Dat is niet zo leuk voor de onderburen, Nee, met mijn viool smijten doe ik niet, hoogstens met de stok. Maar vroeger gooide ik wel met mu ziek. Wham, dan ging die parti tuur de lucht in. Ik heb er wel eens eentje, uit woede en onge duld, doormidden gescheurd. Dat is zo erg: in je hoofd weten hoe het moet, hoe het moet klin ken, maar het net niet zo precies kunnen spelen. Tijdens een concert ben ik ook gevoelig voor stemming. Ik wil horen hoe mijn spel aankomt. Als de mensen extreem stil zijn, voel ik de spanning door de zaal kruipen, zoals je soms instinctief voelt dat mensen stiekem naar je zitten kijken. Ik heb gemerkt dat hoe groter en belangrijker het concert is, hoe beter ik speel en hoe minder nerveus ik ben. Het klinkt gek, maar voor een klein concert op zondagochtend in, la ten we zeggen, Oud-Beijerland kan ik verschrikkelijk zenuw achtig zijn. Sta ik te trillen als een espeblad. Waarom, dat weet ik niet". Het Brabants Orkest met Isabelle van Keulen. Vioolconcert van Tsjai- kowsky. Zesde symfonie van Beet hoven en Ouverture Russian en Ludmilla van Glinka. Dirigent Ar pad Joó. O.a. vanavond in Schouw burg Tilburg, 26 september in Mu ziekcentrum Frits Philips, Eindho ven en dinsdag 28 september in Concordia, Breda om 20.15 uur. der Kley: „Ik gehad. FOTO R. VAN DER KLEY Van onze verslaggever Hans Rooseboom Theater op doek, zo typeert Roelof A. J. M. Van der Kley zijn olieverfschilderijen. Zes tien forse, kleurige doeken van deze Bredase schilder zijn van af volgende week te zien en te koop in Galerie De Pekhoeve in Ulvenhout. Roelof van der Kley, werkend in de traditie van het (magisch- jrealistische en fantastische fijnschilderen, is autodidact. „Ik heb nooit les gehad", aldus de schilder. Sinds drie jaar heeft Van der Kley (32), na een leven van twaalf ambachten dertien on gelukken, zijn draai als schil der gevonden. De aanleg had hij al, de juiste richting is er nu ook. „Het olieverfschilderen moest ik helemaal zelf ontdekken. Ik heb alle pigmenten zelf uitge zocht, door navraag te doen bij restaurateurs van oude Vlaam se meesters. Die oude meesters waren bijna alchemisten, die experimeneerden met plantaar dige en minerale kleurstoffen". Voordat hij ging schilderen te kende Van der Kley veel car toons en strips. „Datis ook belangrijk geweest, want op die manier heb ik mezelf composi tie en anatomie bijgebracht". Via de oude Vlaamse meesters kwam Van der Kley ook op het toepassen van amber, vloeibare hars. Amber speelt een grote rol in het werk van de schilder. „Ik gebruik amber van Blockx, een Belgische firma die over een geheim procédé beschikt. Het is een soort tovermiddel dat al eeuwen wordt gebruikt. Amber dient om de kleuren sprekend te houden, en het is tegelijkertijd vernis. Oude schilderijen waarin amber is verwerkt, kun je uitstekend restaureren". Van der Kley leeft voor een belangrijk deel van opdrachten. Gelukkig voor hem heeft hij opdrachtgevers genoeg. Bemid delde mensen die graag hun gezicht, hun auto, hun huis of hun tuin haarfijn afgebeeld willen zien. Roeland van der Kley kan dat allemaal leveren. „Momenteel moet ik vaak 'nee' verkopen. Ik zit voor 1994 hele maal vol". Ook bizarre opdrachten komen voor, „Zo heb ik een klant die vliegtuigen verzamelt. Zijn nieuwste aanwinst wil hij per se afgebeeld hebben in de tui nen van Versailles. Afmetingen en kleuren worden er ook bij besteld. Dus dan ga ik foto's maken in Versailles en die ge bruik in het schilderij". „Portretten doe ik het liefste. Als jongetje van tien bekeek ik op een expositie in Boymans in Rotterdam met een loep de ogen van Mathilde op het schil derij van Willink. Toen al dacht ik: dat wil ik ook". Het werken in opdracht be schouwt Roelof van der Kley als een aanloopfase. „Als ik een jaar of 40, 45 ben, hoop ik alleen te kunnen leven van ver- koop-exposities. Dat ik alleen maak wat ik zeil wil, in de zekerheid dat' het ook verkocht wordt. Zo'n ontwikkeling heeft mijn grote voorbeeld Willink ook doorgemaakt". Ars probat artificem, zo luidt de wapenspreuk van Van der Kley. 'Het kunstwerk bewijst de kunstenaar', oftewel: door goed werk te leveren bewijst iemand of hij een kunstenaar is. Olieverfschilderijen van Roelof van der Kley, Galerie de Pekhoe ve, Dorpstraat 92 Ulvenhout. 26-9 t/m 6-11. Openingstijden wo/za 10-18, of volgens afspraak. Werk van Roelof van der Kley: Willink als grote voor beeld. FOTO'S ROELOF VAN DER KLEY

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19