De werkhonger in de wegenbouw 1MT •verschot mÊÊÈÈËv wüè- Zeeuwse aannemers schieten onder de prijs om hun broek op te houden JSTEM ZEELAND C4 1993 H VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 ORT leede klasse B: NHI-Rabn 15, 12-15. 15-3), Deltan 2 PJ '-3 (5-15, 9-15, 6-15), GemèH 'hihps 2-1 (7-15, 15-3, 15 ,51 ■de klasse A: Lichtland 3-Ri-l Vos 1-2 (4-15, 15-12 2 3 |w 3-Scharmga 2 2-1 -13, 15-11). Irde klasse B: Deltan 3-R i (14-16, 10-15, 4-15), Voi arts-Lichtland 4 3-n n-r 7, 15-6). WH 'ANDEN Irste klasse A: Stuntmarkt i i 'htland 1 3-6, Dees 1 3_r ril -5, CIS 4-5, Lichtland 2 2-o1 TT™'!"MT* T 3-0. klasse B: i ÏNG 31 harmga 4-7, Neelemans 3-r ij tater 3-5, PTT Post 3-4 ZPè,4 4, Echo Audio 2-0. jveede klasse A: Dees 2 3-9 pJ 13-7, De Hoop 3-6, Dow 4 3-3, Beldo 3-2, Deltan"Jj Iveede klasse B: Rabo 4-9 yS btabene 2-5, Philips 3-5 pta/ï NHI 3-4, Gemeente 1 3 f 2 4-2. lerde klasse A: Dow 3 3.7I pharmga 2 3-6, Bliek en Vos 3-i lavenschap 2-4, VC Schelde 3-4*1 Ichtland 3 3-2, ABN AMRo 3-2 1 klasse B: Voorwaarts 4-nl S 3-6, Gemeente 2 3.4 4 3-4, Del tan 3 ?Vl wM 2-2, URS 3-1. [ergadering Hoofdplaat loofdplaat - De voetbalver; fciiging Hoofdplaat houd landaag om 20.00 uur de jaaa [ergadering in de kantina Kaast de gebruikelijke jaa [erslagen is bij het agenda lunt bestuursverkiezing Joop Echerbeijn aftredend en niet lerkiesbaar. ENSTEN ;-H. H. Kinderendijk 118, Goes tt 11100-20656. Hengstdijk en Hulst - Dierenarts persol en J, Versol-Ten Hoopc Plevierstr. 18, Hengstdijk, tt 1)1148-2365. Zaterdagspreekuur tel Hengstdijk van 13-14 u. Verder vlgs Ifspr. /Dierenarts M. Schaub, Axel lestr. 108, Zaamslag, teL 1)1153-1366. Zaterdagspreekuur in'j pe Bastionstr. 3, Axel 11-12 u. per vlgs. afspr./J. Kop, StationsstJ to, Axel, tel, 01155-61488. Zated pagspreekuur in de Bastionstr, 3, Axel, 11-12 u. Verder vlgs. afspr. Hulst - Dierenartsen Aerts-Boscl Dullaertstr. 43, tel. 01140-1401! Spreekuur za. 10-11.30 u. en vol hens afspraak. Breskens, Aardenburg, Sluis - Dierenarts G de Bruijckere en E.v, Bruinessen-Kapsenberg. Za. en z< Ispreekuur gezelschapsdieren i (Romanlaan 28), vai lil.30-12.00 u. en in Oostburg (Broi Iwerijstr. 8) van 13.00-13.30 u., vei vlgs. tel. afspr. tel. 01177-2391 01172-2769. ISas van Gent - Dierenarts E. Davi< 54, tel. 01158-3800, Spreekuur za. 11-12 üj len na afspraak. ITerneuzen e.o. - Peter de Vos, Poli] kliniek voor kleine huisdieren I Steenberghe', v. Steenbergenlaan 7] tel. 01150-964253 I Spreekuur: zat. 12-13 u. Verder na I telefonische afspraak. J.P. de Vos en A. Burm, Kliniek v, I kleine huisdieren en bijzondere di< ren, v. Diemenstr. 83, Terneuzei I tel 01150-19628. Spreekuur zal 1 12.30-14 u. en na telefonisch ovef I leg. I Oostburg - Dierenarts J.v.d. Vijvei Sirius 1, tel. 01170-52103. Spreek I uur zat. en zond. na tel. afspr. Bg. Dierenkliniek IJzendijkf 01176-1388. St.-Jansteen e.o. - Dierenarts A. dl Bruyn, Tempelier 34, St. Jansteei tel. 01140-12701, bgg. 01140-10541 Spreekuur za. en zo. 11-12 u. e vlgs. afspraak, huisbezoek ook n| afspraak. I Praktijk IJzendijke - Dierenarl H.v.d. Vijver, tel. 01176-1381 Spreekuur zat. om 13 uur en zoni om 12 uur in de dierenkliniek ti IJzendijke, en volgens afspraak. TANDARTSEN West-Zeeuws-Vlaanderen - Tandj arts R. Bracke, Burg. v. Zuijenstraatj 81, Breskens, tel. 01172-2714J Spreekuur zat. en zond. 12-12.31T uur. Oost-Zeeuws-Vlaanderen - TaricH arts N. Verhelst, Irisstraat 17DJ Hoek, tel. 01154-1314 Spreekuu zat. 10-10.30 en 18-18.30 u. zond 12-12.30 u. ,j Zuid- en Noord-Beveland - Ta™.| arts M van Hout, Bernhardstraatjd Yerseke, tel. 01131-2673. In.MÊ weekeinde tel. nr. 06-5277139°-j Spreekuur zat. en zond. 10-11 uur. wegenbouw in ■Zeeland beleeft zwaar Iveer. Werk is schaars, concurrentie en ri sico's zijn groot, de Vijzen laag. Een re- pnstructie van de Mhelminastraat in [Sint Jansteen, op teer dan een miljoen legroot, gaat naar IaZV in Sluiskil voor J323.000 gulden. Een Kus in de By- llockestraat in Axel, jeraamd op 525.000 pelen, mag aanne mingsbedrijf 't Gilde Ivoor 420.000 gulden [uitvoeren. In een be drijfstak waar jaar lijks tussen de tachtig lm honderd miljoen tuiden omgaat, schie ten aannemers onder lie prijs om hun broek |op te houden. ionze verslaggever Ink Deij APOTHEKEN R Axel - Apotheek Axel, Oranjestr. j tel. 01155-62888. Geop. zat. 1U-LJ en 16-17 uur Verder uitsluitend voor spoedgevallen en recepten. Goes - Apotheek Goese P°l°®r' Spinne 1162, tel 01100-28228. Ge- op. zat. 8.30-17.30 u., zond. 10-u en 16-18 u. Hulst - Apotheek Hulst. Geop. 11-12 uur en 15.30-17.30 uur, zon^ 11-11.30 u. en 16.30-17.30 u. VooB spoedgevallen buiten openingstij is de dienstdoende apothekersassisi tente thuis bereikbaar *j 01140-14255. tf>]j Terneuzen - Apotheek Hamann, J 01150-12060. Geop zat. 8.30-17.30 u„ zond. 11.30-12.30 u en 17-18 u. „r.wfTWS- ZIEKENHUIZEN ZEEUW VLAANDEREN .ikkj Voor eerste hulp bij ongel" eerst dienstdoende huisarts ra Hulst - Buitenpolikliniek De Honte,^ tel. 01140-12651. .„„huis! Oostburg - St. Antoniusziekenn tel. 01170-59000. Terneuzen - Streekziekenhuis Honte tel. 01150-88000. FR AMBULANCE EN BRANDVVE^ Zeeuws-Vlaanderen 01150-12200. voorzichtiger als op een hele tuin vol koeien of staat", zei een vertegen^ ger van een Vlaamse iT het grensgebied BjnJ Vlaamse gemeenten zos zwarte gemeenten, oma j duidelijk mestoverschot 1 Aan de Nederlandse kam situatie volgens het G ujt j zo dramatisch, wat bi J I hoogoplopende discuss derde fase van het ammoniakbeleid. keteur M. van Bremen van de Aannemingsmaatschappij Zeeuws-Vlaanderen Sluiskil ziet de [iomsi in Zeeuws-Vlaanderen minder somber in. foto's camile schellstraete jateur M. van Bremen van de (inemingsmaatschappij nvs-Vlaanderen Sluiskil |M een korte denkpauze voor 'iormuleert. Zelf ziet hij de iomst in Zeeuws-Vlaanderen der somber in dan kille cij- idoen geloven. [bedrijfstak kijkt tegen om lagen van 25 tot 40 pro- f'- aan en huivert. „Je praat fr een slecht jaar, maar daar- E heb je de toekomst nog niet gebracht," stelt Van fienhet zorgelijke beeld bij. Jint als er één markt is met toekomst, dan is het liws-Vlaanderen wel en dan F dl de WOV nog buiten be- |«ving." De directeur van die met vijftig man perso de grootste regionale owe- pouwer in Zeeuws-Vlaande- :3somt op: „Er zijn plannen pakt voor de industrialise- [t'an de Axelse Vlakte, dat jtart toch niet voor niets. Het -'oord in Cadzand kan veel P opleveren en de verbete- H van de onveilige oost-west "ding zal ongetwijfeld ook w aan de orde komen. Het [och te gek voor woorden dat de gewone wegen nog Poren met bieten rijden." Haag kan daar vaart ach- ptten. De aanleg van paral- ragen om het 'snelverkeer -'et langzaam te scheiden, is Sigantisch karwei. Dat komt r®"aal aan. Zeeuws-Vlaan- f® is zeker nog niet af, alleen r'je het geduld en de finan- P nebben om te overleven." Pfflien wel een jaar of tien, ■•«eert hij. "vallen Pffl die tussentijd?," herhaalt 1/ Waag van de verslaggever t °P- „Eerst zullen er omval- pw zullen bedrijven het lood- u^aar ben vk van over- P v-t wordt een koude sa- O; ^at gaat langzaam na- L7 ^erst zakt de omzet, alt de ruimte om te inves- I weg. Tja, en dan, vul zelf I L'f ^ortere termijn is echter as te verwachten van J," Jeg van de rondweg Oost- Leen klas van tien miljoen L aar wil daar een t?0 ams een zelfstan- |2jws, bedrijf kunnen in- J n- dan zal rijkswater- lirnft Z0Senaamde ervaring- I.loeten versoepelen. i?p„„eman: »De ervaringseis ggendat je als bedrijf in de laatste vijf jaar een werk moet hebben uitgevoerd dat vijftig tot zestig procent van de grootte van het werk dat aanbesteed wordt is. De rondweg is becij ferd op zo'n tien miljoen gulden, dus reken maar uit." „Het probleem is dat er in Zeeuws-Vlaanderen zo bitter weinig van dit soort projecten wordt aanbesteed. Het laatste karwei van enige omvang was de Tractaatweg (zeven miljoen gul den, red). Maar dat is alweer meer dan zeven jaar geleden. Hier kan dus niemand aan die ervaringseis voldoen. Als rijks waterstaat zich aan de normale procedure houdt, kan er zelfs geen enkel Zeeuws bedrijf dat geen dochter is van een groot landelijk concern inschrijven. Ik vind dat beangstigend, want het is een groot project." De aannemers hebben bij rijks waterstaat al aan de bel getrok ken over die situatie. „We heb ben een gesprek aangevraagd om over die ervaringseis te praten want het is beslist niet zo dat het werk, als je naar de moeilijk heidsgraad bekijkt, het niveau van het Zeeuwse bedrijfsleven overstijgt. Maar een uitnodiging voor een gesprek is nog niet binnen." De wegenbouw is een gevoelige bedrijfstak. De concurrentie en de risico's zijn groot en de ren dementen van aannemers laag. Dat is altijd al zo geweest, weet Van Bremen. „Dat betekent dat je kwetsbaar bent omdat je weinig aan reser vevorming kunt doen. Dat is niet klagen, maar een constatering. Dat zit 'm in het feit, en vooral in de wegenbouw is dat zo, dat je niet in voorraad kan produceren. We krijgen een aanvraag en dan heb je eenmalig de kans om de laagste te zijn. Heb je het niet, dan heb je ook echt niets. Je hebt dan alleen maar kosten gemaakt. We zijn geen pettenfabriek die in een periode dat er minder vraag is voor de toekomst kan produ ceren. Daarom merk je het met een ook in de cijfers als er een paar opdrachtgevers wegvallen in die markt. Je kunt je organi satie niet in hetzelfde tempo aanpassen." Mensen en machines Hij praat dan over mensen en machines. De wegenbouw is een kapitaalsintensieve tak. Een as- faltmolen bijvoorbeeld kost al gauw acht tot tien miljoen gul den. Maar nog meer wordt er in mensen geïnvesteerd. „Je personeel, en dat is geen kretologie, is de ruggegraat van je onderneming. Wij steken enorm veel tijd, energie en geld in de opleiding van onze mensen. Als de markt gaat dalen, moet je toch mensen naar huis sturen. Dan gaat een stuk opleiding en ervaring uit het bedrijf weg die misschien niet meer terugkomt. £25* ■Asr-, r.'-t V v iN''-' fr- - i TH j >Vv A; v. 1 TV •- Dat is het meest beangstigende van de situatie. Het ergste wat je als bedrijf kunt overkomen, is dat je mensen in wie je veel geïnvesteerd hebt noodgedwon gen moet ontslaan. Geld kun je nog wel eens een jaartje missen, maar als goede mensen weg zijn, zijn ze weg. Dat is ook een zorg voor heel de streek. Dat op een gegeven moment de know-how niet meer aanwezig is." „We stoppen tegenwoordig ook veel tijd in allerlei kwaliteitsei sen en certificering. Daar heb je ook mensen voor nodig. Als die lijn wordt onderbroken, doordat je geen werk hebt, dan begin je echt aan de essentie van je be drijf te knabbelen. Dat moment is dichtbij gekomen." Bremen wijst op de asfaltpoot van zijn bedrijf, waar vijftien gespecialiseerde mensen werken. De laatste acht jaar heeft het niet aan werk geschort omdat rijkswaterstaat veel opdrachten had voor het over-lagen van haar wegennet. Maar dat is nu klaar. De omzet in de asfalt daalde veertig procent. „Ik wil die mensen niet ontslaan, dus probeer ik die onder te bren gen bij het aannemingsbedrijf." Maar ook daar heeft te maken met een omzetdaling. Van vij fentwintig procent. Waarmee de link naar de lage inschrijvingen is gelegd. Ook Van Bremen komt er niet onderuit. Spaarzaam „Je hebt maar nu en dan een kans om een werk te verwerven want ze komen tegenwoordig maar spaarzaam op de markt. Normaal gesproken, zou het na de bouwvak de drukste periode moeten zijn, maar dat is niet zo. Als je dan moeilijk zit met je personeel ben je als ondernemer toch gauw geneigd om een stukje te investeren in je mensen en je materieel. Het voordeel is dan voor de opdrachtgever. Maar je kunt dat wel eens een keer doen, maar dat gaat toch snel over, want anders voldoe je niet aan je rendementseisen." Een aantal gemeenten, waaron der Hulst en Axel, heeft de afge lopen maanden kunnen profite ren van de malaise in de wegen bouw. Axel, waar op dit moment een paar grote werken zijn, zoals de verbetering van de By- lockestraat en een heel nieuwe infrastructuur voor de betonwijk Oost, had dit jaar een voordeel tje van ruim een ton op de Bylockestraat. Andere werken kwamen zeven procent onder de begroting uit. „We hebben goed kunnen mer ken dat de werkhonger groot is. We kregen veel telefoontjes van aannemers die vroegen of ze mee mochten dingen naar een paar werken die we hadden. Bij de herinrichting van de binnenstad hebben we dat zelfs heel goed gemerkt," zegt wethouder A. van Waes van Axel. Gevoelig „Toen belden er grote aanne mers van buiten Zeeuws-Vlaan deren. Maar de binnenstad is een heel gevoelig werk. Wij wilden daar alleen aannemers voor die bij ons goed bekend stonden. We hebben er vier of vijf naar laten rekenen en dat is een hele scher pe prijs geworden. Maar op het moment is dat effect aan het wegebben. De aanbesteding voor de rotonde bij de Kanaalkade in Axel valt bijvoorbeeld weer duurder uit." De infiltratie vanuit Brabant vindt van Bremen betrekkelijk maar voorzitter W. de Bruijn van het gewest Zeeland van de Vere niging van Aannemers Grond Water en Weg noemt het ronduit oneerlijke concurrentie. „Enkele grote bedrijven die in Brabant een hele goede markt hebben en nog winst maken, hebben de neiging om die winst om te zet ten in landjepik. Die Brabanders proberen overal hun vlaggetje neer te zetten." Brabant „Kijk, er is natuurlijk nogal wat meer aan de hand," zegt Van Bremen. „De overheden hebben minder te besteden, Dow Chemi cal, dat relatief veel werk op de markt bracht, doet weinig op dit moment. Er zijn twee suikerfa brieken weggevallen. En zo zijn er meer industrieën die minder draaien. Dat is niet alleen in Zeeland. Iedereen die daar een markt in had, probeert zijn be zetting elders te halen. En dan is het niet meer dan logisch dat een bedrijf uit Brabant, die ook wat gemakkelijker om zich heen kan kijken, probeert zich op onze markt te oriënteren. Maar we hebben hier onze eigen broek op te houden. Het is een open markt." De aannemers moeten dan wel in de gelegenheid worden gesteld om hun broek op te houden. De Bruijn: „Het zou een stuk beter voor ons zijn als onze bestuur ders een aantal zaken besloten. De WOV, de plannen voor de rondweg Zaamslag en Terhole en Kuitaart. Het beveiligen van de oost-westverbinding. Er wordt nu alleen het hoogst nood zakelijke gedaan en dat voelen wij toch. Terneuzen zit bijvoor- beeld met de sprong over de kreek, de reconstructie van de Axelse Dam en de Axelstraat. Maar er zit geen beweging in."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17